سایر منابع:
سایر خبرها
پاسخ علی اصغر مصلح به نقدهای وارد شده بر کتاب فلسفه فرهنگ
آخرین عبارات این بخشِ سخنانشان فرموده اند که چرا مؤلف از سه نسبت(خود، دیگری و طبیعت) سخن گفته اند و از نسبت مشهور چهارم، یعنی نسبت با خدا سخن نگفته اند. البته پرسش به جایی است. اما مطالعۀ دقیق تاریخچه شکل گیری فلسفه فرهنگ در غرب حاوی پاسخ آن است. ایشان توجه نداشته اند که کسی که در یک سنت فکری وارد می شود، ابتدا باید راه طی شده را دنبال کند. مثلاً کاش این ناقد محترم به بحث وجود در هیدگر توجه می کردند و ...
مدرن بودن در دانشگاه های ما شکل کاریکاتورگونه ای دارد
. به خاطر اینکه در هر مقاله مبحث مستقلی مطرح شده است اما به نظر می رسد که کلیت کتاب به اسم کتاب وفادار نیست. تعبیر یک رویا و دو بستر در انتهای کتاب چندان قابل باور نیست و به نظر می رسد ما در این کتاب، تنها با یک مسیر مواجه هستیم و دو بستر تلقی کردن آن به نوعی تکلف وجود دارد. این کتاب و هر نوع مطلبی از این دست در فهم اصلی اش اگر چارچوب های بعد از انقلاب را در حوزه آموزش دانشگاهی در نظر نداشته باشد ...
شعر نو به "نیما" گره خورد و با "شاملو" و "فروغ" پیش رفت/فساد، انحصار و تجمل پرستی برج سازان اسلامی در ...
؛ جُرجانی یاد کنم که وی خیال را در حوزه ی خلاقیت شعری بازتعریف می کند. جرجانی می گوید انسان با تصویر، فکر می کند. معنا عنصر جدایی ناپذیر واژه و صدای آن است. جرجانی از معنایِ معنا سخن می گوید. با ارجاع به گفته ی رودن، خاصیت ناتمام بودن، یک اصل هنری است. چیزی بزرگتر از این نیست که شعر به مثابه ی خودِ آزادی و مشارکت در آزادی باشد. در ادامه ی این مراسم، ستاره اسکندری (بازیگر سینما) شعر و تباهی ...
تطبیق واژگانی ترجمه های قران
لایه هایی از معنا، تاثیری معادل با متن مبدأ بر او نمی گذارد بلکه موجب ایجاد ابهام در ضمیر خواننده می شود. در مقابل شاکر و به ویژه قرایی (با دقتی فراتر)، با بیان مقصود متن اصلی، متنی روان و قابل فهم برای خواننده انگلیسی زبان فراهم می آورند. نُفَضِّلُ: جوهری می گوید: فَضّلْتُهُ علی غیره تَفْضِیلًا، إذا حکمتَ له بذلک، أی صیّرتَه کذلک (جوهری، 1376: 5/1791) یعنی حکم به برتری چیزی بر چیز ...
پساساختارگرایی و ناآزمودگی ها
باشد ممکن است متن اصلی و یا ترجمه را نارسا بداند . حسن کریم زاده نیز با برداشتی آزاد از نقاشی رنه مگریت معنا رسانی و معادل سازی های تصویری برای متن کتاب را با طراحی جلد به عهده گرفته است . باید گفت تعویق مفاهیم ، فاصله گذاری بین ذهن مخاطب و متن کتاب ، ناسازگاری و اظطراب از نوع مدرن در طرح روی جلد نهفته است . دکتر برخورداری در راستای اندیشه پیترز توانسته است دال ها و گزاره ...
طهارت ظاهر، باطن و سِرّ؛ سیر حرکتی قاری خاشع
تشبیه قاری قرآن نیز مانند یک خواننده می شود که آواز بخواند و مردم هم او را تمجید می کنند، این که قرآن خواندن به معنای درست آن نیست، شاید بتوان گفت اگر کسی تمام هَمّ و غَمش روی این مسأله باشد از مصادیق این روایت است که می فرماید: رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ یَلْعَنُهُ (4) . آیا تلاوت همراه با خشیت و همراه با الحان هنری قابل جمع است؟ بهتر است که انسان مقام جمع را داشته ...
نگرش تاریخی به حجاب شرعی تشریح شد
حل در این آیه بیان می کند در برابر منطق حاکم بر آن جامعه است که می گوید حال که اینان دلیل مزاحمت برای شما را مشابهت پوششتان با کنیزان عنوان می کنند، نوع پوشش خود را عوض کنید تا به آزادگی و حرمت و کرامت شناخته شوید و مورد اذیت قرار نگیرید. مدیر موسسه مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: ظرف تاریخی تشریع حکم حجاب این گونه بوده است و مسئله تمایز آزاد از کنیز در آن جامعه با صبغه تاریخی ...
شیخ مسلم داوری دولت آبادی را بیشتر بشناسید
روایات احکام دارند و بیان اقوال علماء رجال درباره آنها و تحقیق در توثیقات و تضعیفات آن ها. همچنین رفع اشکلات زیادی که در آن ها شده است و روش پاسخ دادن به آنها از دیگر مزایای کتاب است که خواننده محترم هنگام مطالعه ملاحظه خواهد کرد. شایان ذکر است به خاطر اهمیت این کتاب نزد علماء و محققان، سالیانی است که این کتاب در بسیاری از حوزه ها و دانشگاه ها به عنوان منبع تدریس اساتید حوزه و دانشگاه قرار ...
دیلتای دنبال جایگاه مشروعی برای علوم انسانی درکنار علوم طبیعی است
فهم است. روح انسان فقط می تواند چیزی را بفهمد که خود آفریده است . هر چیزی که انسان مهر تولید خود را بر آن زده است، موضوع علوم انسانی است و هر آنچه که روح انسان خود را در آن متعین کرده، در قلمرو علوم انسانی قرار می گیرد. در کتاب تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی، دیلتای از حوزه های معرفتی نه گانه، به عنوان مصادیق علوم انسانی یاد کرده است؛ تاریخ، اقتصاد سیاسی، حقوق، علم حکومت و دین، ادبیات ...
سقوط از امارات به اصول عملیه، فرایندی مخالف عقل و نقل!/ امروز در فقه، شهرت از خبر متواتر قوی تر عمل می ...
.... مقدمه چهارم: نظریۀ قوی ترین معرفت ممکن نوعی بر کسر و انکسار عالم استوار است. چون در نوع مسائل دسترسی به معرفت 100% ممکن نیست، محال است خداوند حجیت را منوط به معرفت تام کند؛ زیرا اگر حجیت منوط به این سطح از معرفت باشد، اختلال نظام پیش می آید که با حکمت خداوند سازگار نیست. پس خداوند قوی ترین معرفت ممکن نوعی را برای بشر حجیت قرار داده است. مقدمه پنجم: در برخی مسائل، به قوی ...
در چه برهه های تاریخی علاقه به آثار دیلتای اوج گرفت؟
چیزی را بفهمد که خود آفریده است. هر چیزی که انسان مهر تولید خود را بر آن زده است، موضوع علوم انسانی است و هر آنچه که روح انسان خود را در آن متعین کرده، در قلمرو علوم انسانی قرار می گیرد. در کتاب تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی، دیلتای از حوزه های معرفتی نه گانه، به عنوان مصادیق علوم انسانی یاد کرده است؛ تاریخ، اقتصاد سیاسی، حقوق، علم حکومت و دین، ادبیات، شعر، هنر، و جهان بینی های فلسفی. ...
وقتی زنان در نتیجه خودخاموشی دچار افسردگی می شوند/ در برخی از فرهنگ ها مردان از یک رژیم عاطفی سخت گیرانه ...
مشاهده کرد. امتداد هیجانات را در فهم تغییرات اجتماعی در جامعه می توان درک کرد. ذکایی در ادامه اظهار داشت: حوزه مطالعات عواطف در ایران با تأخیر راه خود را پیدا می کند که این مسأله دلایل مختلفی دارد. می توان گفت روان شناسان مدعی حوزه عواطف هستند و اصرار دارند که مسأله عواطف را به حوزه فردی کاهش دهند. پس در این زمینه نگاه خرد نگر روان شناسی متهم است. در بحث های کلان تر درباره عواطف هم از هویت ...
ماشین تجسم ارواح:ادبیات ژانر و مردم ادبیات
ماشین و کارکردِ آن است که فرصتِ گفت وگوی شخصیت های رمان با رستمِ دستان، ملازم او زنگیانو، و سرآخر، قارون به وجود می آید. اما خب، مسئله این است که این ماشین پیش از اختراع به میانجیِ رؤیابینی در مجموعه متنوعی از متون به کار افتاده و ارواح و اجسادِ مرده گان را به زنده گی برگردانده و به گفت وگو با زنده گان مشغول داشته است. دست کم سه متن ادبی بسیار مهم، یکی رمان، دیگری شعر و سومی نمایش نامه را می توان سراغ ...
سنّت های مقیّد و مشروط
امام را به امامان معیّنی تفسیر کرده است، معتقد است مراد از پیشوایی و امامتی که ستمکاران از آن بی بهره اند و برای آنان ممنوع است و سزاوار ایشان نیست، هر نوع پیشوایی و امامتی را شامل است؛ امامت پیغمری، امامت خلافت، امامت نماز و هر گونه امامت و قیادت دیگری (ر.ک؛ شاذلی، 1412ق.، ج 1: 112). در واقع، سیّد قطب مقصود از امام را افراد معیّنی از سوی خداوند نمی داند، آنچنان که علاّمه معتقد است. ...
ارزش اجرای حدود الهی از نگاه پیامبر(ص)
خارج شدن از حد است. نهی از اعتداء نهیی است مطلق، در نتیجه مراد از آن مطلق هر عملی است که عنوان تجاوز بر آن صادق باشد. مانند قتال قبل از پیشنهاد مصالحه، قتل زنان و کودکان، قتال قبل از اعلان جنگ.[9] در این آیۀ شریفه خداوند ضمن اینکه دستور دفاع را در برابر دشمنان صادر می کند، تجاوز از حدود را نیز به مؤمنان گوشزد کرده و مرزهایی برای جنگ تعیین می کند. و در واقع این آیۀ شریفه منطق اسلام را در ...