سایر منابع:
سایر خبرها
منطق و ضرورت های تفسیر قرآن
بر وصف ربوبیّت بیانگر علیّت وصف مزبور برای ضرورت پرستش و مناسبت بین این حکم و وصف است؛ علت این که باید خدا را عبادت کرد ربوبیت اوست و این که تدبیر همه امور به دست خداست و انسان عبد است و عبد در همه شئون خود مربوب و تحت تدبیر خداست: (لا أملک لنفسی نفعاً ولا ضرّاً إلاّ ما شاء الله) (سوره مائده، آیه 6 )و عبد باید در مقابل رب خضوع کند. بنابراین، جمله (اعبدوا ربّکم) فرمانی است همراه با برهان.[تسنیم، جلد ...
فیلسوف زندگی
اقوام بیشتر به بعضی اقوال مشهور آنها و کالاهای صنعتیشان مایل شدند و رسیدن به آنها را سهل انگاشتند. آنها راه نجستند و در راه قدم نگذاشتند بلکه در حاشیه ماندند و قهراً به تقلید ظاهر زندگی و تماشای رهروی پیروان راه تجدد مشغول شدند. همه جهان مدرسه و دانشگاه و مدیریت و صنعت و ... کالاهای مصرفی را از اروپاگرفتند. کالاهای مصرفی هر روز نو می شدند و جهان قدیم کالاهای نو خریداری می کرد اما دانشگاه و مدیریت و ...
واکنش نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه به اظهارات روحانی
حاکمیت دینی ضربه خورده بودند، تلاش کردند با طرح اومانیسم و انسان محوری، انسان را به جای خدا بنشانند و میل و خواست طبیعی انسان را محور و موضوع حرکت آدمی قرار دهند و با طرح تفکر لیبرالیسم، تلاش کنند به آدمی بقبولانند که در مسیر حرکت او، هیچ قید و شرطی پذیرفته نیست و آدمیان آزاد مطلق اند! لیبرالیسم نیز مانند کمونیسم و سوسیالیسم، محور جهان را انسان می داند و برخلاف ادیان الهی، بر خدامحوری خط بطلان می ...
ریاکار، ضعیف النفس است/ ریا باعث دوری انسان از خدا می شود
نظر غیر خدا نیز باشد، این مصداق همان شرک خفی خواهد بود. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ریا موجب باطل شدن اعمالی است که شخص ریاکارانه آن ها را انجام می دهد و اینکه افراد با ایمان بیشتر در خطرارتکاب این نوع گناه هستند، بیان کرد: ریا ناشی از مشکل نفسانی و درونی در انسان بوده و از ریشه های اصلی آن عدم معرفت صحیح به خداست. اگر کسی خدا را بشناسد و بداند همه کاره عالم خدا می باشد، فقط از ...
سیره اهل بیت(ع) دوای درد تمام مشکلات امت اسلامی است
قرار داد و علی را وصی و جانشین من، حوض کوثر را از آن من کرد و چشمه آب سلسبیل را از آن علی ، به من وحی می کرد و به علی الهام، مرا به آسمان برد و درمقابل تمام درب های آسمان و طبقات ناپیدا را بر علی گشود . پیامبر همچنین می فرماید: علی به مانند خورشید در میانه روز و به مانند ماه درآسمان شب است، خداوند به علی تنها مقداری از فضلش را عطا کرد که اگر میان جهانیان تقسیم شود... . در ...
سعادت و رستگاری انسان در گرو تهذیب نفس است
در بیاورد و زیانکار کسی است که چهره باطنی خود را با تدلیس نفس آلوده کند. این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه گناه و اعمال ناپسند نفس انسان را آلوده می کند، گفت: انسان اگر به اعمال ناپسند روی بیاورد و آن اعمال در وجودش به عادت تبدیل شود در آن هنگام چهره باطنی او چیز دیگری غیر از انسان خواهد شد. آیت الله ری شهری ادامه داد: اگر عملی در انسان به عادت تبدیل شود رها شدن از آن بسیار سخت و گاهی غیر ممکن می شود. اگر انسان مسخ شد و صورت باطنی او شبیه به حیوان شد آن چهره حیوانی انسان را وادار به کارهای پلید می کند./813/ پ203/ ...
آموزش مسائل دینی به کودکان، چند روش کارآمد
و محرکی است که مسلمان را در همه زمینه ها به فعالیت وا می دارد، او چون دارای مقصدی است، می کوشد به آن مقصد برسد (الله مقصد ماست). مؤمن رابطه خویش را با الله، مردم و خود بهبود می بخشد. در کار خود مهارت می یابد، زیرا عقیده، وجدان بیدار را در انسان می پروراند. خواهر عزیزم! هر چقدر در بنای عقیده فرزندت متناسب با قدرت درکش سریع اقدام کنی ریشه های عقیده را در او قوی تر ...
گناه چهره باطنی انسان را به صورت حیوان در می آورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسرقرآن کریم، یکشنبه شب در جلسه تفسیر آیه پنجم سوره مبارکه بقره که در مصلی بزرگ شهرری برگزار شد، اظهار داشت: انسان ها در عالم دنیا صاحب دو چهره باطنی و ظاهری هستند. وی افزود: خالق چهره ظاهری انسان ها خداوند متعال است و آدمی در چگونگی آن نقشی ندارد اما چهره باطنی مخلوق اعمالی است که ...
عمل صالح سودمندترین تجارت هاست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت الله علی اکبر رشاد، رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در جلسه درس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: عمل صالح نافع ترین تجارت هاست. آثار عمل صالح بیش از آنکه در دنیا آشکار شود در قیامت ظهور و بروز می یابد. شرافت انسان باتقوا نه تنها در دنیا بلکه در آخرت بیش از سایرین است. رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه تاثیر تقوا در عالم برزخ ...
شأن و کرامت انسان در قیامت به واسطه تقوا آشکار می شود
قواعد اعمال صالحی که انجام داده بهره مند می شود و چند برابر آن را در قیامت دریافت می کند. در قیامت مبنای سنجش انسان عمل صالح است. رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: گاهی عملی ظاهر و باطنش عمل صالح است اما برخی مواقع ظاهر عمل صالح نیست اما از باطن عمل صالح به شمار می رود و ظاهرا انسان با انجام آن کار گویا کار ناصوابی انجام داده اما به سبب داشتن نیت صالح نتیجه آن عمل صالح می شود اما گاهی عمل صالح است اما نیت صالح نیست مانند ساخت مسجد برای خودنمایی و ریا؛ بنابراین انسان باید در باطن هم نیتش انجام عمل صالح باشد./813/ پ202/ ...
دعای عدیله برای حفظ ایمان هنگام مرگ
برای هر انسانی هیچ چیز وحشتناک تر از آن نیست که یک عمر خدا را عبادت کند و آن وقت دم مرگ شیطان بیاید و همه آن ها را به باد فنا بدهد. مسلماً بعد از این همه سال تمام چم وخم فریب دادن انسان ها توی آن لحظه را هم یاد گرفته و به چشم بر هم زدنی وسوسه مان می کند که خدا و دین و ایمان را بی خیال بشویم. فکرش را بکنید توی آن لحظه به شما بگوید اگر بی خیال خدا بشوی من به تو عمر جاوید می دهم! از این حرف ها ...
امام جمعه بیرجند: ماهیت انسان با جاذبه و دافعه تعیین می شود
وَاللّهُ یُحِبُّک خوش به حالت چون ارزش ات را جاذبه و دافعه تعیین می کند نه نماز، روزه، خمس و زکات. وی بیان کرد: اینها که تنظیم شود آنها همه تکالیف است و مظاهر این دوستی است اما در روایت روی آنها انگشت نگذاشته روی این انگشت گذاشته، اصل این است و اگر چنانچه عکس شد و دلت به سمت انسان های منحرف جاذبه دارد، قطب نمات اینطوری نشان می دهد و نسبت به اهل ایمان به نحوی آری وَ اللّهُ یُبْغِضُکَ حواست را ...
این جوانان مؤمن و انقلابی اند که روز خطر سینه سپر می کنند
توصیه ی خود به مسئولان سیاسی، به این مهم اشاره کرده و آن را مورد مداقه قرار می دهند: آن دلی که انسان در آن عشق اتومبیل فلان جور دارد، آن دل نیست، گاراژ است! بنگاه معاملاتی است! آن دلی که همه اش در آن میل جنسی موج می زند، دیگر دل نیست، آن عشرت خانه است... دل نیست. دل جای خداست، جای نور است. [2] ایشان معتقدند قوام نهادهای انقلابی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در تقویت ...
ضرورت و جایگاه امام معصوم در سلوک عرفانی با تکیه بر کتاب و سنت
، 1425: 123). از دیگر ادلهٔ عقلی ضرورت نیاز به استاد، صعوبت سلوک، بی اطّلاعی، و بی تجربگی سالک در آن مسیر است؛ زیرا همهٔ عقلا حکم به وجوب مراجعهٔ جاهل به عالم می کنند و معتقدند انسان در راهی که هیچ آگاهی و تجربه ای دربارهٔ آن ندارد، نباید بی مهابا و بی اطلاع گام نهد: هر گاه دو کس به راهی روند و یک کس آن راه دیده باشد و یک کس نه، لازم هست که آن کس که راه ندیده، تابع آن کس باشد که ...