سایر منابع:
سایر خبرها
قرائت انسانی از دین، علوم انسانی اسلامی را بی معنا می داند
از این نشست از نظر شما می گذرد: جعفری دبیر نشست: در یک قرن و نیم اخیر، در مورد چگونگی فهم دین و منطق شناخت آن و همچنین در مورد جمع بین دین و مدرنیته چالش های جدی وجود داشته است. روشنفکران دینی معتقدند دین و مدرنیته با یکدیگر قابل جمع هستند و می توان دین را بر اساس مبانی مدرنیته فهم نموده و به نحوی بازاندیشی و بازسازی کرد. از طرفی علمای دین بر این اعتقاد هستند که این گونه فهم از دین، به ...
وقتی اقیانوس مهدویت را در برکه ای کوچک محصور می کنیم!
که می توان چنین قابلیت هایی برای آن قائل شد؟ در مرتبه ای ژرف و با توجه به شناختی که ما از مجموعه منابع داریم مهدویت مدددهنده برای ارائه و معرفی نوعی هستی شناسی و دریافت کلی درباره عالم و آدم است که در مقایسه با هستی شناسی های ارائه شده توسط مکاتب مختلف فلسفی و دریافت های کلی معرفی شده از سوی سایر نحله ها، فرقه ها و مرام ها از قوت و قدرت شگرفی برخوردار است به گونه ای که از آن به عنوان ...
چرا موسیقی مورد علاقه مان را بارها گوش می دهیم و خسته نمی شویم؟
چیست؟ صف فیلسوفانی که دربارۀ این پرسش اندیشیده اند پایانی ندارد، امّا بیشتر ما در پاسخ به این پرسش با اعتمادبه نفس می گوییم: وقتی می شنوم، می فهمم چیه . دربارۀ موسیقایی بودن، داوری محکمی وجود ندارد و داوری ها به انعطاف پذیری شهره اند. آهنگ هایی که در کلوپ ها پخش می شوند ممکن است اول به نظرتان خیلی مزخرف برسند، امّا پس از چند بار گوش دادن از آن ها خوشتان می آید و با آن ها ضرب می گیرید ...
امام شناسی؛ فلسفه خلقت/شناخت امام نیازمند معرفت است
تهذیب حوزه علمیه لرستان در تشریح لازمه ها و معنای کلمه معرفت نیز افزود: مبارزه با نفس، عبادت و شب زنده داری، علاقه به عالم آخرت و ترس از خدا را اساس معرفت دانست و عنوان کرد: کسی که خدایی باشد به جز خدا از هیچ کس ترس ندارد. وی با بیان این که انسان خداترس در مورد عنایت خداوند است، اضافه کرد: کسانی که خودشان را به خداوند وصل کند خدای متعال هم بهترین سرنوشت را برای آنها مقدر می کند. ...
رابطه طهارت با فهم قرآن
حق و عدالت، و آلودگی به هوای نفس، به کلّی انسان را از معرفت حق جدا می کند (همو، 1381، ص85). چنین فردی حتی به حکم غلبه احکام طبیعت و کثرت بر او، از اصل ملکوتی وجود خود نیز غافل است (شیرازی، 1388، ص140، مقدمه آشتیانی). آشتیانی نه فقط در حدوث معرفت، که برای بقای آن نیز طهارت را شرط می داند. زیرا از نظر او، علمی که افاضه الهی است، از حقایق استرجاعی است و در صورت آلودگی فرد دوباره به غیب وجود منتقل می ...
رویکرد برهانی امام صادق (ع) در مواجهه با پرسش ها و شبهات اعتقادی
...، آنها را به وجود آفریدگار رهنمون می شد (مجلسی، 1403: 3/153؛ ری شهری، 1416: 1/785؛ همو، 1369: 97). امام در این پاسخ، با تکیه بر وجدانیاتی که برای همهٔ انسان ها قابل درک است، آنها را به خداوند متعال رهنمون می شود. نمونه دیگر استدلال با تجربیات، روایت مشهور مفضل است (نک.: مفضل، 1404: 7؛ مجلسی، 1403: 61/54). بخش های مهمی از درس های توحیدی این روایت، بر مشاهدات تکیه دارد. در ...
چگونگی ارتباط حقوق بشر و آدم شناسی
اصل وجود رابطه حقوق بشر و آدم شناسی را توجیه می کند این هست که حقوق بشر حق های بشری بشر هست و ماهیت طبیعی و فطری دارد. چیستی آدم شناسی فلسفی از این حیث منسوب به شناخت بشر هست. بدون شناخت درست از طبیعت و فطرت بشر و فهم زوایای وجودی و شخصیتی او، تشریح و تدوین آن ناقص و ناکارآمد می باشد. حتی اصول و مبانی حقوق بشر در آدم شناسی شکل می گیرد. به همین علت، این مساله از مهمترین مباحث فلسفه حقوق ...
مؤلفه های عدل الهی
عنوان یکی از شاخصه های اصلی تمایز طبیعی انسان ها در حیات مادّی، سلسله تفاوتهایی را در کارکردها، حقوق و مسئولیت های زن و مرد ایجاد می کند که موجب ایجاد سؤالات و شبهاتی از منظر عدل الهی می شود. به این تفاوت ها که ناشی از تمایز انسان ها از نظر ذکورت و انوثت می باشند و در ساحت های تکوینی و تشریعی تسرّی یافته اند، تفاوت های جنسیتی اطلاق می شود. بررسی فلسفه این تفاوت ها، از منظر عدل الهی، با ...
تعاریف عدل در مکاتب بشری
این تعریف را لایق عدل پروردگار دانسته است. فهم کلام استاد مطهری، منوط به دقت در مبانی قطعی ایشان است: اول اینکه استحقاق و قابلیت و ظرفیت را ذاتی اشیاء می داند. دوم اینکه افاضه وجود را نیز وجوبی می شمارد، به گونه ای که حالت امکان در او نیست، لذا فیض وجود علی الدّوام و از ازل، از سوی خدا جاری است. سوم اینکه امتناع از افاضه را نیز محال می داند. بر همین مبانی است که می نویسد: ...
رویکردهای متفاوت به تاریخ فقه سیاسی
...> مکتب سوم در فقه پیش از انقلاب جریان اخباری گری است که توسط ملا محمد امین استر آبادی در قرن یازدهم (1036ه.ق) به وجود آمده و تا حدود دو قرن حضور جدی دارد. از جمله ویژگی های این جریان، انتقاد به فقها و مجتهدین پیش از خود بود. اخباریون بر این باور بودند که شیوه اجتهاد ایشان مطابق با اهل سنت است. بنابراین کتاب فوائد المدنیه را در رد بر مجتهدین نگاشته شد (گرجی، 1421ق، ص237). این جریان معتقد ...
روایات آفرینش زن از دنده مرد در منابع شیعی
: مکتبه العلوم والحکم. بصری بحرانی، محمد امین (1413). کلمه التقوی، قم: سیدجواد وداعی. بغوی، حسین بن مسعود (1418). التهذیب فی فقه الإمام الشافعی، بیروت: دار الکتب العلمیه. پارکر، استیو (1391). فرهنگ نامهٔ بدن انسان، ترجمه: احمد مختاریان، تهران: طلایی. ترمذی، محمد بن عیسی (1998). الجامع الکبیر (سنن ترمذی)، بیروت: دار الغرب الاسلامی. تمیمی دارمی ...
خصوصیات شیعیان به روایت امام عسکری(ع)
...: ورود به خلق و خوی الهی، نیاز به شناخت قوای نفس دارد. اگر انسان، قوای نفس را به خوبی بشناسد و آن حدّ وسطی را - که دور از افراط و تفریط است و به حقیقت اخلاق الهی محسوب می شود - درک کند، یک خصوصیّتش این می شود: دچار عرفان های کاذب نمی شود. اگر انسان، زهد بما هو زهد؛ یعنی آنچه را که از ناحیه پروردگار عالم، به هادیان الهی و در رأس آن ها، حضرات معصومین (علیهم صلوات المصلّین) ، تبیین ...
آسیب هایی که انقلاب را از درون تهدید می کند(زلال بصیرت)
علی رغم اهتمام امام (ره) نسبت به انقلاب، ضعف هایی در برخی زمینه ها پدید آمده است و این نگرانی وجود دارد که مسیر انقلاب، نزولی شود که امید است به برکت خون شهدا و فداکاری انقلابیون مخلص، خداوند این انقلاب را حفظ کند؛ اما ما وظیفه داریم بر اساس تجربه و شناخت، انقلاب را آسیب شناسی کرده و مانع رسیدن آسیب به آن و یا ترمیم آن در صورت آسیب دیدن باشیم. این آسیب شناسی با توجه به رفتار انسان هاست ...
مرحوم مظاهری احیاگر روح دعا و نیایش در بین نوجوانان، جوانان و عامه مردم اصفهان بود
ایشان شنیدم که به مردم اصفهان می گفتند، قدر جلسه تان را بدانید، چنین جلسه ای با این روح و صفا در هیچ شهری نیست! یکی از لوازم شخصیت انسان اگر بخواهد متقی و پرهیزکار باشد و با خدایش عشقبازی کند، آشناشدن با روح دعا و نیایش است و فطرت انسان این معنا را می طلبد ولی متأسفانه ما عوض آنکه به این نیاز روحی با مراجعه به مفاتیح و یا دعاهای امام سجاد و دیگر ائمه(ع) برویم، به سراغ عرفانهای کاذب ...
مفاهیم در قالب قصه و تئاتر ماندگارتر می شوند
به گزارش جهانی خبر، حسن دولت آبادی در گفت وگو با روابط عمومی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه قصه و داستان جزئی از فطرت انسان و همیشه جذاب است، اظهار کرد: با آمدن رادیو، تلویزیون، سینما و امروز هم امکانات مجازی به هیچ وجه قابلیت داستان از بین نرفته است. او اضافه کرد: ساختار قصه در قالب های متفاوت حفظ شده و تنها نحوه عرضه تفاوت پیدا کرده است؛ مثلاً در سینما یک شکلی از ...
فرزندانتان را برای امروز تربیت کنید
اجتماعات را رنگ و لعاب دیگری داده و نسخه های جدیدی از مشکلات و آسیب های اجتماعی را تولید یا باز تولید می کند. با این همه، انسان همان انسان دیروز است و امروز تنها ابزارهای بیشتری برای پیشبرد خواسته های خود پیش روی خود می بیند. به عبارت دیگر، آسیب های جدید امروزی که در ادامه به نمونه ای از آنها اشاره خواهیم کرد، از نظر ریشه ای پدیده تازه ای به شمار نمی آیند بلکه امروز، فرصت را برای ظهور در لباسی ...
شماره 18 فصلنامه سیاست متعالیه منتشر شد
دوری از هوای نفس، عجب، تکبر، فساد، کفر، فحشا، منکر، بغی، حرص، دنیاطلبی، مال دوستی، بخل، خشم و سستی، و افراط و تفریط (ویژگی های سلبی) می شود. مبانی عرفانی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) نویسنده محمد جواد رودگر چکیده عرفان در اندیشه امام خمینی(رض) شناخت حقیقت مطلق و قرب وجودی به اوست که با گذر از کثرت به وحدت درک و دریافت شدنی است. چنانکه سیاست در آموزه های امام خمینی ...
به فکر آینده حوزه باشیم/طلاب جوان هم درس بخوانندهم تقوا پیشه کنند
تحول در حوزه، مقایسه حوزه امروز با حوزه گذشته و... پرداخته شده است که متن کامل آن را در ادامه می خوانید؛ * در چه سالی و چگونه وارد عالم طلبگی شدید؟ پدر بنده و اجدادم تا چند نسل همه اهل علم بودند، من هم حدود سال 41 در تهران نزد آیهالله احمد مجتهدی تهرانی رحمه الله علیه تحصیلات طلبگی را شروع کردم و چون از خانواده روحانی بودم طبیعتاً تمایل خاصی به لباس و راه روحانیت داشتم و ...
نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
عصر حضور و فقیه جامع الشرائط را در عصر غیبت، مختار به دریافت و مدیریت وجوهات عاید از کفارات، می داند (کرکی، 1414ق، ج8، ص212). 1-11. رد مظالم مراد از مظالم، اموالی است که از راه غیر شرعی، تحت ملکیت شخص در آمده است (مغنیه، 1421ق، ج4، ص306) و مقصود از ردّ مظالم، مالی است که یک فرد به خاطر تصاحب ظالمانه دارایی دیگری و عدم شناخت یا دست رسی بعدی به وی می پردازد تا بدین ترتیب ...
برترین موهبت برای انسان با معرفت
) برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولی خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنا اوست؛ او را می بیند و با او مرتبط است.(2) گاهی کلمات مدح آمیزی از ائمه(ع) پشت سر هم می آوریم که نه درست مستمع به عمق این کلمات می رسد، نه با فهمیدن آن کلمات چیزی بر معرفت او اضافه می شود ...
نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
... تکامل وجود عقلانی انسان حکما، عقل را به دو قسم نظری و عملی تقسیم می کنند. قوه نظری، به دنبال شناخت اشیا است، آنچنان که هستند، عامل تکامل نفس و رسیدن به مرحله ارتباط و اتصال به حقایق متعالی است؛ قوه عقل نظری، نفس را از مرحله خامی و اولیه (هیولانی) به بلوغ آن، یعنی انسان ساخته و پرداخته، سوق می دهد و او را لایق ارتباط با عالم غیرمادی و عالم فوق مثال، یعنی عقل فعال و عالم عقول می کند ...
ناکارآمدی معنویت و اخلاق بدون دین/ فاجعه گسست مسلمانان از اسلام
، بر انگیختن عقل و آزادسازی آن است. در نهایت در ساختاری نظام مند به نام انسان قوی ترین ابزار تشخیص تصمیم صحیح عقل است، از این رو ما بر اساس عقل، حتی از منظر شرعی تکلیف داریم و دیوانه، چون عقل ندارد تکلیفی هم ندارد. آیات بار ها دعوت به تفکر و تدبر می کند و بدترین جنبندگان را انسان هایی می داند که عقل دارند، اما عقل شان را به کار نمی برند. خداوند می فرماید إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ ...
کار آفرینی که چراغ راه را با دست های معلولین روشن کرد
دختران دارای معلولیت است کسی که هیچ وقت عبارت نمی توانم را به کار نبرده است. اما با حضور در این مرکز شاهد اشتیاق افراد معلول بودم که هر کدام به نحوی با تلاش و همت مشغول فعالیت بودند شک من به یقین تبدیل شد و من هم به این باور رسیدم تمام این محصولات بافتنی و خیاطی متعلق به دستان توانمندی است که با پشتکار و تلاشی مضاعف خلق شده و نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند و این سخن را در ذهن افراد ...
نظام فلسفی طباطبایی و علم انسان شناسی
برهان فلسفی می داند. همچنین، استخراج ویژگی های انسان مانند ماهیت نفس و ویژگی های نفس را نیز از راه استدلال فلسفی روا می داند (طباطبایی، 1387ب، ص59-58؛ همو، 1371، ج1، ص352 و ج10، ص118). [7]. ثم إن جمهور المشائین علی أن المقولات عشر- و هی الجوهر والکم والکیف والوضع- و أین و متی والجده والإضافه- و أن یفعل و أن ینفعل- والمعول فیما ذکروه علی الاستقراء- و لم یقم برهان علی أن لیس فوقها مقوله- هی ...
نهاد روحانیت در حال از دست دادن سرمایه اجتماعی است
به گزارش آی سبک ، متن گفت وگوی شفقنا با دکتر فراستخواه، عضو گروه جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران را می خوانید: نظر به اینکه روحانیت از دیر باز در جامعه ایران نقش پررنگی داشته است چه زمانی که در قدرت نبود و بیشتر در کسوت منتقد حکومت ها بود و چه زمانی که در عرصه های اجرایی حضور داشت و از این طریق تلاش در جهت خدمت رسانی به مردم داشته است لذا بعد از گذشت چندین سال به نظر می رسد بخش هایی از جامعه و حتی برخی چهره های مهم از میان نهاد روحاینت از جمله حضرت آیت الله شبیری زنجانی، نسبت به بعضی روش ها، رفتا ...
چالش ها ی فقه سنتی با مقوله حق الناس در حوزه عمومی
واقعی ایشان این چیزی نیست که فرموده است! همچنان که در قرآن، مجاز وجود دارد و کلام خدا در این گونه موارد بر ظاهر آن حمل نمی شود. مثل الرحمن علی العرش استوی[1] ، من کان یرجوا لقاء ربه[2] ، إلی ربها ناظره[3] معنای ظاهر ی آیات مذکور به ترتیب این است: خداوند رحمان بر عرش، استوا و تسلط پیدا کرد ؛ کسی که امید دارد، پروردگار خود را ملاقات کند و به پروردگار خویش می نگرد اینها از جمله مجازهای قرآن است که همه ...
منطق و ضرورت های تفسیر قرآن
کاربرد گسترده ای دارد ولی کمتر به صورت روشن و دقیق تعریف شده است. یکی از کسانی که این مفهوم را به صورت روشن تعریف کرده است آیة اللّه شهید سید محمد باقر صدر است. ایشان در تعریف سیاق گفته است: سیاق عبارت است از هرگونه دال و نشانه ای که با لفظی که فهم آن مقصود است همراه می باشد خواه آن دال و نشانه لفظی باشد به گونه ای که آن دال لفظی با لفظ موردنظر کلا می یکپارچه و مرتبط را تشکیل می دهندیا آن دال و نشانه ...
تمام شرارت های روی زمین از ناحیه ناس است
ترتیب خوانده شود. در خواندن این چهار قل اول سوره کافرون، سپس توحید، بعد فلق و بعد از آن ناس به ترتیب خوانده می شود. اولین سیر این ترتیب چهار قل این است که یک هدف خاص را تببین می کند. این استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه همه در این عالم بنده سه رب هستند، اظهار کرد: در این عالم کسی نیست که بنده نباشد و همه بنده یک عبد هستند، بنابراین یا بنده عبدالله ، یا بنده عبدالنفس و یا بنده ...
فراخوان مقاله برای همایش سالانه بزرگداشت حکیم ملاصدرا اعلام شد
امکانپذیر خواهد بود. 13٫ مقالات رسیده به دبیرخانه همایش برگشت داده نخواهد شد و بنیاد حکمت اسلامی صدرا حق استفاده از حقوق قانونی چاپ و نشر را دارد. 14٫ با توجه به تقارن روز بزرگداشت حکیم ملاصدرا در تقویم رسمی کشور (1397) با ماه مبارک رمضان، این همایش چند روز زودتر از موعد همه ساله و در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. نشانی دبیرخانه: تهران، بزرگراه رسالت ...
نوع نگرش مهم ترین مؤلفه فردی یک انسان است
باشیم همه چیز را تحت الشعاع قرار خواهد داد و این امر قطعا سبب آبادی می شود. مدبر با اشاره به بحث نگاه به خود در نامه مولی الموحدین به مالک اشتر گفت: حضرت علی (ع) در ابتدای این نامه ابتدا از عبارت عبدالله یعنی بنده خدا استفاده می کند که همین، نشانه ای از نگاه به خود است؛ یعنی انسان باید مقام و مرتبه خود را بشناسد و بداند در هستی چه جایگاهی دارد؛ زیرا این شناخت است که موجب بهبود تعامل بشر با ...