سایر منابع:
سایر خبرها
عوامل کمال انسان در عالم برزخ/ یادی که راحت جان می شود!
...: آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه ترین جلسه ااخلاق خود به موضوع دلایل ترس انسان از مرگ اشاره کرد که مشروح آن در ادامه می اید: راهی جهت حرکت صحیح و سریع به سمت خدا شناخت قوای درونی انسان، عامل حرکت صحیح است. چون اگر کسی قوای خود را شناخت و قصد داشت آنچه پروردگار عالم به عنوان خالق، بیان فرموده است (در باب معرفت الله، انسان به این ...
قرآن همیشه باید تفسیر شود
ترین صداها صدای خران است . کلمه قصد به معنای معتدل و راست است ( قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 6، ص 8، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371ش.) و در تعبیر وَ اقْصِدْ فیِ مَشْیِکَ به معنای میانه روی در راه رفتن است؛ یعنی نه آهسته و نه سریع راه برو. همچنین عبارت وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ به معنای آرام صحبت کردن و صدا را بالا نبردن است.( ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح ...
مقام علمی و شیوه های تبلیغی حضرت زینب (س)
، اما بعد یا اهل الکوفه، یا اهل الختل والغدر ا تبکون؟ فلا رقات الدمعة و لا هدات الرنة، انما مثلکم کمثل التی نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا تتخذون ایمانکم دخلا بینکم، الا و هل فیکم الا الصلف و النطف و الصدر الشنف و ملق الاماء و غمز الاعداء و هل انتم الا کمرعی علی دمنة او کفضة علی ملحودة.. . (16) . حمد و سپاس مخصوص خداوند است و درود بر پدرم محمد و اهل بیت پاک و برگزیده او باد، اما بعد هان ای ...
سوال با نقد تفاوت دارد/ نقد معصوم در مقام اثبات
زِیَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ غَیْرِهِ قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ حَدِیثِی حَدِیثُ أَبِی وَ حَدِیثُ أَبِی حَدِیثُ جَدِّی وَ حَدِیثُ جَدِّی حَدِیثُ الْحُسَیْنِ وَ حَدِیثُ الْحُسَیْنِ حَدِیثُ الْحَسَنِ وَ حَدِیثُ الْحَسَنِ حَدِیثُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ حَدِیثُ أَمِیرِ ...
تحلیل علمای شیعه پیرامون حدیث تردّد
...، تهران. 17. حلّی، علی بن داود، رجال ابن داود، دانشگاه تهران، تهران،1342ش. 18. حلّی، یوسف بن مطهر، رجال، مصحح محمد صادق آل بحر العلوم، دار الذخائر، نجف،1411ق. 19. زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، المکتبه الحیاه، بیروت،1406ق. 20. شبّر، عبدالله، مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار، تحقیق: علی شبّر، مؤسسه النور، بیروت، 1407ق. ...
روش پیامبر و ائمه(ع) در وضع عناصر متغیر
عَطَّلَ أَرْضاً ثَلَاثَ سِنِینَ مُتَوَالِیَه لِغَیْرِ مَا عِلَّه أُخْرِجَتْ مِنْ یَدِهِ وَ دُفِعَتْ إِلَی غَیْرِهِ وَ مَنْ تَرَکَ مُطَالَبَه حَقٍّ لَهُ عَشْرَ سِنِینَ فَلَا حَقَّ لَهُ (محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج5، ص298). عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قال: قَضَی النَّبِیُّ(ص) فِیمَنْ سَرَقَ الثِّمَارَ فِی کُمِّهِ فَمَا أَکَلَ مِنْهُ فَلَا شَیْ ءَ عَلَیْهِ وَ مَا حَمَلَ فَیُعَزَّرُ وَ ...
آیت الله مدرسی یزدی: سخن نقد ائمه یا از روی جهل است یا ناشی از القائات دشمنان/ هرچه دیگران به دهنتان می ...
تند امام علی (ع) بااشعث باز هم نظیر این مطلب در نهج البلاغه وجود دارد؛ روزی حضرت بالای منبر کوفه خطبه می خواندند که به حسب آنچه که شارحان گفته اند، این خطبه درباره قضایای اجتماعی و سیاسی و نظامی بوده است در این حال، اشعث بن قیس (لعنهًْ الله علیه) آنجا خواست که به تعبیر بعضی ها نقدی بکند و چنین گفت: هذه علیک لا لک؛ این سخن به زیان تو است نه به سودت. حضرت نگاه تندی به او کردند ...
ابلیس موجودی سرکش از فرمان الهی
پایه آیات قرآن (ص/ 38، 71-76) پس از خلقت آدم(ع) خداوند به فرشتگان فرمان داد نزد وی سجده کنند. فرشتگان اطاعت کردند؛ اما ابلیس که خود را برتر از آدم می پنداشت، با این فرمان الهی مخالفت کرد و خداوند او را از مقامش راند و لعنت کرد. از آن پس ابلیس از خداوند خواست که او را تا روز قیامت مهلت دهد: {قَالَ رَبِّ فَأَنظِرنِی إِلَی یَومِ یُبعَثُونَ*قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ المُنظَرِینَ} (حجر/15، 36-37)؛ آنگاه که ...
پژوهشی دربارۀ رویکرد فقهی رشید رضا در تفسیر المنار
باید تردید کرد؛ مگر آنکه بگوییم حلال بودن طیبات بر بنی اسرائیل، مضرّ بود و آنان به سبب ظلمشان باید مجازات می شدند؛ و مقصود رشید رضا از لزوم مضرّبودن، وجود آسیب در عدم حرمت هست، نه وجود آسیب در متعلّق تحریم. ابن حزم، علی بن احمد (1408). الإحکام فی اصول الأحکام، بیروت: دار الکتب العلمیة. ذهبی، محمد حسین (1396). التفسیر والمفسرون، [قاهره]: دار الکتب الحدیثة. رشید رضا، محمد (1393 ...
اهمیت عقیده به بداء
که آنچه تغییرات بداء عنوان می شود، تغییراتی است که فرشتگان می دهند نه خداوند. این عقیدۀ فلاسفه است که در سطور آینده دربارۀ آن گفتگو خواهد شد. منابع: قرآن کریم. ابن سینا، حسین بن عبدالله. المبدأ و المعاد. ابن طاووس، سید علی. مهج الدعوات. قم: دار الذخائر، 1411 ق. بحرانی، سید هاشم. البرهان. قم: البعثه، 1374 ش. برقی، احمد بن محمد ...
محکمات و متشابهات در عدل الهی
... هرکدام از این شش رکن مورد خدشه قرار گیرد، خداوند تعالی متّهم خواهد شد و آموزۀ اساسی عدل الهی آسیب می بیند. کلام راهگشای رضوی نیز تأکیدی بر اصول پیشگفته است که در پی می آید. صدوق روایت می کند: عَنْ أَبِی الصَّلْتِ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ یَوْماً عَلِیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا7. فَقَالَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ...
ادله وجود منطقه الفراغ
نظریه خدشه ای وارد نمی سازد و در جای جای فقه قابل استناد است. عَنْ عُمَرَ بْنِ قَیْسٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمْ یَدَعْ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْأُمَّه إِلَّا أَنْزَلَهُ فِی کِتَابِهِ وَ بَیَّنَهُ لِرَسُولِهِ (محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص59). زیرا همان گونه که خواهد آمد، محدوده منطقه الفراغ اموری است که در آن حکم ...
منظور روحانی از نقد معصومین ضرورت نقد در حاکمیت غیرمعصوم بوده اما حضرات آقایان هم و غم خود را صرف ذیل ...
الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِک وَنُقَدِّسُ لَک قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ (البقرة/30) مستحضر هستید که در این داستان خلقت آدم، بحث های مفصلی صورت گرفته است و شیخ استاد ما حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی یک جلد تفسیر قیم و شریف تسنیم را به داستان آدم که در قرآن از همین آیه آغاز می شود اختصاص داده اند. چند نکته را به طور فشرده یادآوری می کنیم: الف ...
دعای سید بن طاوس در روز اول جمادی الاول
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الَّذِی لَا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا هُوَ. و از شر عمل کرد ستمگران در روی زمین کفایتم فرما و آمرزش می طلبم از خدایی که معبودی جز او نیست و جز او نمی تواند گناهان را ببخشد. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِنِّی عَلَی الدُّنْیَا وَ ارْزُقْنِی خَیْرَهَا وَ کَرِّهْ إِلَیَّ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ ...
مراتب طهارت برای فهم قرآن
انسانی و مطالعات فرهنگی، 1389. الترکه، علی بن محمد، تمهید القواعد، مقدمه و تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انتشارات انجمن فلسفه ایران، 1353. الجزائری، نعمت الله، ریاض الأبرار فی مناقب الأئمه الأطهار، بیروت: مؤسسه التاریخ العربی، 1427ق. جوادی آملی، عبدالله، پیرامون وحی و رهبری، تهران: انتشارات الزهراء، 1368. ، تسنیم، قم: اسراء، 1387. ، حکمت عبادات، قم: اسراء ...
مفهوم عدل طبق نصوص وحیانی
محال هست (می تواند و نتواند). پاسخ امیرالمؤمنین به سوال اخیر، خواندنی هست. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ : هَلْ یَقْدِرُ رَبُّکَ أَنْ یُدْخِلَ الدُّنْیَا فِی بَیْضَه مِنْ غَیْرِ أَنْ یُصَغِّرَ الدُّنْیَا أَوْ یُکَبِّرَ الْبَیْضَه؟ قَالَ: إِنَّ اللّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ، وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ (صدوق ...
تقابل فقاهت و سلطنت
ایران در سال 1906 به مشروطه دست نمی یافت (سیوری، در باب صفویان، ص151). برای نمونه مراجعه گردد به رساله دخانیه اثر محمدعلی هیدجی. ( فقد أذنت إن کنت من أهل الاجتهاد و من القابلین للنیابه عن سادات الزمان للسلطان بن السلطان و الخاقان بن الخاقان المحروس بعین عنایه الملک المنان فتح علی پادشاه (أدام اللَّه ظلاله علی رؤوس الأنام) فی أخذ ما یتوقف بر علیه تدبیر العساکر و الجنود و رد أهل الکفر و الطغیان ...