سایر منابع:
سایر خبرها
آیا چوبک، یک ناتورالیست است؟
یک جرقه در کوتاه مدت توجه زیادی را به خود جلب کرد. در حقیقت بعد از مرگ امیل زولا، به عنوان شارح اصلی این سبک، عملا رو به افول و فراموشی رفت اما به هرحال این سبک هنری در ادبیات، همانند دیگر هنرها، تاثیر خود را هم در فرم و هم در محتوا برجای گذاشت. نگاه فلسفی ناتورالیست ها به جهان خلقت باعث شد قرائت جدیدی از واقع گرایی ارائه شود. در این نگاه علم و طبیعت به عنوان مهم ترین نیروهای تخریب گر داستانی ...
امام صادق(ع) مرد علم و مبارزه و تشکیلات/ دوران امامت امام صادق(ع) عصر طلایی شیعه/ رازی که جز پس از ظهور ...
شده و موقعیتی به وجود آمد که امام توانست در آن، شاگردان بسیاری را تربیت کند و روح تازه ای در کالبد شیعه بدمد. مبارزات امام صادق علیه السلام متناسب با شرایط سیاسی جامعه و نیز موقعیّت و نیاز مخاطبان با بیانات مختلف و شیوه های گوناگون تبیین می شد. تضادّ بین جبهه امامت به پیشوایی امام صادق علیه السلام و جبهه خلافت عباسی به سرکردگی منصور، روز به روز شدیدتر و شکاف بین دو جبهه، عمیق تر می گشت ...
بدون تعارف اعلام می کنم خطر جدی درون کشور است نه بیرون از مرزها/ دولت روحانی حلقه بسته ای است که نه ...
ما خیلی ضعیف بوده و هستند و روح همکاری و مشارکت شهروندان در تصمیم سازی ها و نیز همبستگی و سرمایه اجتماعی در سطح نازلی قرار گرفته است. عامل بازدارنده دوم خود حکومت ها هستند که برخاسته از همین ملت هستند. به عنوان نمونه ساختار انتخاباتی ما هم در این میان دچار مشکل است. هم جامعه از نظر حضور و انتخاب آگاهانه در عرصه انتخابات مشکل دارند و هم نمی توانند به صورت آزادانه افراد مورد نظر را ...
چگونگی و امکان علم دینی
شعار سال : 1. تعریف شما از علم، (Science) و دین، (Religion) چیست ؟ بسم الله الرحمن الرحیم، پاسخ سؤال شما را با اشاره ای به کاربردهای مختلف علم و دین شروع می کنم. علم کاربرد عامی دارد به یا معرفت و اصطلاح و کاربردهای خاص و اخص نیز دارد. گاهی علم به مفهوم Science یا یک رشته از رشته های علم تجربی است. اگر این مفهوم مد نظر باشد، علم یعنی یک منظومه معرفتی که حول محور یک موضوعی می چرخد و روشش روش تجربی است و قهرا موضوعاتش هم موضوعات تجربی است. چه بگوییم روش تابع موضوع است و یا موضوع تابع روش، به هر حال این دو با هم متلازم اند، اگر روش، ت ...
چگونگی تولید علم دینی
...> سوم این که در روش شناسی و معرفت شناسی آن حوزه، شروع به کار نماییم و فراتر از دورکیم، وبر، کارل مارکس و جانشینان اینان برود. یعنی سعی کند با علم شناسی، نه به معنای تاریخی اش که گفتم، بلکه به معنای فلسفی و روش شناختی و ارزش شناختی اش، که ارزش هایی که درون جامعه شناسی به صورت ظریفانه و پنهانی وجود دارد، بشناسد و دریابد. بنابراین ارزش شناسی آن حوزه علمی، فوق العاده مهم است. تلقی هایشان از انسان، جهان و ...
نگاهی نو به آزادی زنان در اندیشه امام خمینی(ره)
رسمیت شناخته است و به لحاظ ارزش انسانی، قائل به هیچ تفاوتی میان زن و مرد نیست و آنان را در انسانیت برابر می داند و اگر هم اختلافی در جدول حقوق و تکالیف زن و مرد وجود دارد ناشی از اقتضائات جسمی و روحی متفاوت میان آن دو است. استاد مطهری، قرآن را (به عنوان مهم ترین منشور اسلامی) احیا کننده حقوق زن دانسته و در عین حال معتقد است این کتاب الهی، هرگز به نام احیای زن - به عنوان انسان و شریک مرد در ...
امام صادق(ع) الگوی معرفتی سیاسی جهان جدید
گفت پسر مغفل خاک بر سر شما! شما گفتید این انسان است ولی این انسان فوق العاده است. من می گویم این فوق بشر است. این انسان نیست و فوق انسان است. اگر در تمام عالم یک نفر باشد که روح و نور محض باشد و به شکل یک بدن و جسم مجسم شود این فرد همین است. یک وجود فوق بشر است؛ اولا در جلسه اخلاق، روحانیت و معنویت او من را میخکوب کرد قبل از اینکه وارد بحث شوم. تا شروع به بحث کردیم روح من در برابر روح ...
غفلت از غایات
مشاهدۀ بحرانی که در نتیجۀ سلطۀ پوزیتیویسم بر دانش سیاسی عارض شده است، امکان برون رفت از بحران را در پرتو احیای دانش سیاسی کلاسیک بررسی نماید. همان طور که می دانیم، منطبق با معرفت شناسی اثباتیِ حاکم بر فلسفۀ کشورهای آنگلوساکسون ، دو سرزمین مجزا وجود دارد: یکی سرزمین است ها و دیگری سرزمین بایست ها ؛ اما این دو سرزمین هیچ راهی به یکدیگر ندارند و همۀ راه ها برای ورود از یکی به دیگری بسته است ...
قرآن، عرفان و برهان از هم جدا نیستند/ معاضدت برهان و شهود
آیت الله حسن زاده آملی معتقد است: قلم در طرد معرفت فکری زدن و خط بطلان به منشورات براهین عقلی کشیدن و دین الهی و فلسفه الهی را جدای از هم داشتن و پنداشتن ستمی بس بزرگ است. به گزارش پرس شیعه ، بحث جدایی یا عدم جدایی میان علم و دین یکی از مباحثی است که همواره میان فلاسفه مطرح بوده است. متن زیر برشی از کتاب انسان و قرآن نوشتۀ آیت الله حسن حسن زاده آملی در مورد این مسئله است. ...
تقابل دیدگاه ذاتی و عرضی به علم دینی
این رویکرد را قبول ندارم. خاتمیت به این معنا نیست که دین همه چیز را داشته باشد. نمی توان از خاتمیت به جامعیت رسید. همچنین هدف ما از علم دینی چیست؟ اگر قرار باشد همه چیز در قرآن باشد و ما باید مدنظر امام زمان باشیم، فلسفه چنین علمی چیست؟ اگر قرار بود خدا علم را به انسان بدهد، خوب باید به صورت شسته و رفته می داد. از سویی نمی توان علم را تا ظهور تعلیق کرد و ما امروز به دین نیاز داریم. باقری با بیان ...
تأملی در مفهوم علم دینی به وجه عام، خاص و اخص
. پیوستگی میان فیزیک و متافیزیک و عدم وجود شکاف میان آن دو در نظر گاه فیلسوفان کلاسیک با براهین متعددی اثبات شده است. ابن سینا جهان مادی را با وسائطی از نفوس، عالم مثال و عقول به عالم مجردات پیوند داده است. این یکپارچگی میان فیزیک و متافیزیک، میان عقل و ماده، میان عنصر و مثال در نگاه افلاطونی و بالاخره میان خدا و جهان آفرینش، سبب شده است، اندیشمند کلاسیک همان گونه که از دریچه علم وارد ...
تحول علوم انسانی، سیاسی نیست/نقد غربی ها به این علوم را بیان کنیم
...، این است که ما مسلمانها در تولید علم دوره جدید سهیم بودیم؛ مبانی علم دوره جدید از اندیشه ها و آثار ابن رشد، ابن سینا و دیگر اندیشمندان مسلمان در رشته های مختلف حتی در علوم تجربی ابن هیثم، خوارزمی، ابوریحان و ... گرفته شده است. به صورت خلاصه اینکه چندان باور ندارند علوم انسانی غربی برای جامعه اسلامی ما تهدید محسوب می شود و مضراتی را برای ما به ارمغان آورده است. نظر شما در این مورد چیست، با ...
مکتب در بستر دین، علم در بستر تجربه
قوانین خدشه ناپذیر علمی باشد ابزار جامدی خواهند شد که بطور مکانیکی شکل می گیرند و حرکت می کنند. وجود قوانین طبیعی در حیات اقتصادی برای تعدیل اراده انسان ها می باشد یعنی بیان می کنند چگونه انسان باید آزادی خویش را در زمینه اقتصادی بکار ببرد. به هر حال، این تفاوت بین قوانین علمی و قوانین اقتصادی وجود دارد که قوانین اقتصادی به عنوان یک علم انسانی با اراده انسان پیوند داشته، تحت تاثیر عواملی قرار ...
ارزیابی پارادایمی ماهیت انسان
قبل از آن که اندیشمندان جهت بررسی پدیده ها در جهان از شیوه های علمی استفاده نمایند، صرفاً مباحث فلسفی، مبنای ارزیابی و تحلیل رویدادها نزد آنان بوده است. ارائه و گسترش نظریات علمی منجر به تحول عمیق در شیوة نگرش و روش های کسب معرفت در جهان شده است. شکل گیری نظریات علمی کمک مؤثری به رواج تمدن جدید و استفاده هرچه بیشتر از توانمندی ها و استعدادهای انسان ها نمود. مطالعات علمی دقیق، منظم و منطقی از دنیای اجتماعی باعث شکل گیری معرفت جدید و ارزشمند از انسان و زندگی اجتماعی او شد. ...
تأملی در معنا و مبنای توسعه ی غربی و توسعه ی اسلامی ایرانی
توسعه ی مورد نظر در این نوشتار، توسعه ای است نه غربی، نه صوفیانه و نه دنیازده، بلکه الگوی چهارمی را مورد کند و کاو قرار می دهد که با فرهنگ ایرانی و اسلامی در تلائم و ترابط است. در تبیین این مدل سعی شده است از رهگذر نگاهی مقایسه ای و از منظر علوم انسانی، مبانی توسعه ی غربی و توسعه ی ایرانی - اسلامی در محورهای فلسفی (معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی) اخلاقی، دینی، جامعه شناختی و تاریخی مورد تأمل، بررسی و نقد قرار گیرد و مرز دقیق مدل توسعه ی مورد نظر، تبیین گردد. در ادامه، پس از اشاره به لوازم و ارکان توسعه، پیشنهادات و راهکارهایی برای تحقق هر چه بهتر این مدل ارائه می گردد. ...
مقایسه پارادایم دینی (اسلامی)با پارادایم های اثباتی
، حقایق تجربی، جدا از ایده ها و افکار شخصی وجود دارد. معرفت متکی بر واقعیت قابل مشاهده، مهم تر از بقیه معارف است. علم بر بنیان تجربه است. تفسیرگرایان به فهم متعارف و باورهای عرفی برای دسترسی به درک و فهم انسان ها از جهان پیرامون آنها توجّه دارند. فهم متعارف حاوی معنایی است که مردم در زندگی و تعاملات روزمره از آنها استفاده می کنند. فهم متعارف یک منبع مهم اطلاعات برای فهم سوگیری عملی انسان ها ...
امکان بهره گیری از آثار تمدن اسلامی در طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ اقتصادی
تربیت اقتصادی در تمدن اسلامی ایرانی و در میان علما و حکمای مسلمان را باید در جامعیت تعالیم دین مبین اسلام در توجه به همة ابعاد زندگی انسان مسلمان و وجود دستوراتی در همة زمینه ها در میان آموزه های این دین حنیف دانست. در کنار این تعالیم، آشنایی با میراث تمدن های ایرانی، یونانی، هندی و استفاده از دستاوردهای این تمدن ها، منجر به خلق آثار گران سنگی در حوزه های گوناگون فرهنگ از جمله فرهنگی خاص در زمینة ...
توجه به مبانی معرفتی علوم انسانی مدرن واجب است
شکل می گیرد. از سوی دیگر، دیلتای با عبور از هگل و اعلام پایان مابعدالطبیعه، علوم انسانی جدید را تأسیس می کند. یعنی برخلاف کانت، انسان را به اُبژه مبدل می کند و انسان و جامعه انسانی را به عنوان یک کلیت زنده در نظر می گیرد. این کلیت حی، باید مقوله داشته باشد؛ یعنی مقولاتی وجود داشته باشد که نظم درونی آن را شکل دهد. اینجاست که دیلتای با توجه به مفهوم تجربه زیسته، امکان علوم انسانی مدرن را پدید ...
پرونده ویژه جام جهانی و تاثیر تکنولوژی در تشخیص وی ای آر
میتواند باشد گفت:وقتی موضوعی عامه پسند می شود یعنی مردم به آن توجه می کنند ومیتوانیم تفکر علمی را تزریق کنیم ودر قالب عادی سازی علم به باور عمومی مردم کمک کنیم.مردم برانگیخته میشوند که در مورد موضوع بدانند. مخاطبان تعیین میکنند از چه دیدگاهی علم ترویج شود.عده ای مخالف این موضوع هستند وفکر میکنند مطالب علمی ممکن است با خرافه یا شبه علم مخلوط شود واز بستر حقیقی فاصله گیرد. ...
درآمدی بر فلسفه اقتصاد کتاب شد
به گزارش خبرگزاری شبستان، در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: این کتاب که دستاورد سال ها تحقیق نگارنده در پایه ها و ریشه های علم اقتصاد و تدریس آن است، به بنیان های این علم جامع می پردازد. این علم هم جنبه های فنی و اجتماعی دارد، هم ابعاد اخلاقی و انسانی و هم ابعاد روش شناختی قابل توجه. افزون بر این، از عناصر معرفت شناسی و وجود شناسیِ ویژه خود نیز برخوردار است. اقتصاد، علمی ریشه دار با محورهای عمیق ...
مفهوم الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
چهار محور خداشناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی و جهان شناسی بیان خواهیم کرد. **خداشناسی لیبرالیسم معتقد به اصل دئیسم است. بر اساس فلسفه دئیسم، خداوند منشأ جهان هستی است و طبیعت را بر اساس قانون مندی هایی، چنان به وجود آورده است که به صورت خودکار به حیات خود ادامه می دهد. در این بینش، خداوند پس از خلقت، به هیچ وجه در امور جهان دخالت نمی کند؛ زیرا قوانین طبیعی که به وسیله ...
زیبایی و خواص درمانی برخی سنگ ها
امروزه استفاده از سنگ ها برای کاربرد درمانی و زیبایی در بین مردم به خصوص خانم ها بسیار افزایش یافته است. امروزه علم فیزیک ثابت کرده است سنگ ها می توانند ارتعاشاتی را به سوی بیمار گسیل کنند که اگر تشخیص بیماری درست باشد متناسب با آن می توان سنگ مورد نظر را به کار برد به عنوان مثال می توان از یشم برای درمان مشکلات قلبی و افزایش حافظه استفاده کرد. کوارتز یا دُرکوهی، در رنگ های صورتی، آبی ...
حوزه علمیه نه تنها مردم، بلکه طلبه ها را هم از دست داده است!/ ما به طلبه تکلیفی می کنیم که خدا به پغمبرش ...
توان طور دیگری هم نگاه کرد؛ مثلا بگوییم وجه اشتراکی میان انسان موحد و کافر وجود دارد که مدرنیته می تواند در آن مسائل و موضوعات و بسترها به هر دوی آنها خدمت کند و در مورد اختصاصیات مدرنیسم برای انسان کافر، ما دست به ردّ و طرد بزنیم. به نظر بنده همین تبیین متاخر درست است و البته جای بحث بسیار دارد. مشکلات ما در حوزه، نظری نیست. بلکه نزاع بر سر بدیهیات و بینات است!! البته متاسفانه در کشور ...
مردی که با سقوط کرده ها راه می رفت*
کتاب مقدس (سفر آفرینش، باب 6، آیه 9): نوح مرد عادلی بود، و در عصر خود کامل. و نوح با خدا راه می رفت . ارجاعات: [1] تپه ای که مسیح بر فراز آن به صلیب کشیده شد. [2] Polyphony. [3] افسون زدایی (disenchantment/ Entzauberung): در فلسفه و جامعه شناسی به موقعیتی در جهان گفته می شود که در آن علم و روشنگری تمامیِ آثارِ دین و خرافات را از آن زدوده اند. (دانشنامه آن لاین بریتانیکا) [4] فایده گرایی یا اصالت سودمندی (Utilitarianism). ...
اسلام و توسعه اقتصادی از منظر پنج متفکر اسلامی/ تئوریسین های انقلاب بسترهای توسعه را در قانون اساسی ...
...، گفت: ایشان به موضوع زیربنای نظام اقتصادی در اسلام، در قالب پرسش و پاسخ می پرداختند. آقای بهشتی بحث را با ضرورت وجود قانون حقوقی آغاز می کنند که ناظر بر آنچه باید بشود، است. وی افزود: آنچه تا این اواخر به عنوان علم اقتصاد مطرح می شده است، باید خنثی می بود تا در منظومه عناصر اخلاقی تعمیم پذیر باشد. البته علوم انسانی این مباحث را کنار گذاشته و ساخت مکانی، زمانی و بافت فرهنگی را نیز ...
انسان طبیعی و انسان اجتماعی
شارل دو مونتسکیو می اندیشید. شاید به همین دلیل است که برخی از پژوهشگران تاریخ اندیشه، وی را اساسا در تداوم سنت فکری عصر روشنگری نمی دانند، بلکه اندیشه او را بیشتر در نقد فلسفه روشنگری ارزیابی می کنند. برای روسو، صرف نظر کردن انسان از آزادی، به معنی صرف نظر کردن از خصلت انسانی و حق بشری است. روسو تلاش می کند، نوعی هماهنگی میان آزادی فردی و جمعی ایجاد کند. وی این کار را در اثر معروف خود قرارداد ...
ضرورت ورود فقه در تکامل نظام اجتماعی
؛ روابط افراد با سازمان های اجتماعی، روابط سازمان های اجتماعی با هم، روابط جوامع با هم، مثل رابطه جامعه مومنین با جامعه کفار؛ موضوع فقه اجتماعی است. این هم اگر باشد، بسیاری از آنها مسائل نوپدید نیست، سابقه طولانی دارد. روابط افراد در درون جامعه از قبل مورد بحث بوده. روابط خانوادگی و بیش از روابط خانوادگی، در فقه و منابع ما مفصل مورد توجه بوده است؛ اما بخشی از موضوعات، نوپدید هستند، مثل سازمان و روابط ...
راهکار کاربردی کردن علوم انسانی، تأسیس رشته های میان رشته ای است
مرکز المعهد العالمین در آمریکا با ریاست جابر الألوانی سیاست اسلامی کردن علم را در پیش گرفته است. همچنین پروژه ی اسلامی کردن معرفت توسط نقیب العطار در مالزی دنبال می شود. مشابه این کار را خود مسیحیان در اروپا و آمریکا، مقارن با تولد علوم اجتماعی در قرن نوزدهم شروع کردند. تجربه های زیادی وجود دارد اما به نظر می رسد که تفاوت های زیادی بین رویکرد مسلمانان شیعی مذهب با سایر مسلمانان و سایر ادیان وجود دارد ...
سرآغازی در جستجوی کاربردسازی علوم انسانی
.... انسانی که از میانِ همه ی موجودات هستی حاویِ پیچیدگی های فردی و اجتماعی است که با همراهیِ جریان های تاریخی – معرفتی، همچون: وجود ادیان و عرفان و فلسفه، بر شگفتی هایش افزون شده است. از اینرو، معرفت شناسیِ علومی که برای انسان است و می تواند حلقه ی مطمئنی را برای اتصال شاخه های علوم انسانی فراهم کند در کنار پیچیدگی های انسان و به طبع نیازهای فطری و بومیِ آن، در هر دو ساحت فردی و ...
ملاحظاتی پیرامون مؤلفه های تحقق بخش الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
اقتصاد مقاومتی در قالب رهیافت بومی سازی نشان داده شده است: نهایتاً باید گفت که اقتصاد مقاومتی بر مبنای توجه به رهیافت بومی سازی و نوع نگرش هستی شناسی و معرفت شناسی به دنبال پیاده کردن مؤلفه های زیر در جامعه است: تولید علم جهت حفظ و تداوم هویت های ملی اسلامی، افزایش اعتماد به نفس فردی و ملی، پرهیز از حاکم بودن تفکر اقتباس، ترجمه و تقلید گرایی صرف، جلوگیری از هژمون شدن و گسترش ...