سایر منابع:
سایر خبرها
اگر ایده دانشگاه وجود نداشته باشد، ما راهی به فهم دانشگاه نداریم
دکتر سفیدخوش ، زاویۀ نگاه به تحولات دانشگاه را نگاه تاریخی و در عین حال توجه به عنصر وحدت بخش به کنش های دانشگاهی می داند. دانشگاه محصول پدیداری خرد آدمی در طول تاریخ است در آن مقطعی که احساس می کند خردش نیازمند نظمی بیشتر از رفتار منفرد و تکینه کنش گر اندیشه ورز است، اقدام به تاسیس دانشگاه می کند. به لحاظ تاریخی نخستین دانشگاه شناخته شده آکادمی های افلاطون در حدود 2500 سال پیش، در آتن در محله ای به نام آکادمیا است. همین مدارس است که بعدها در اروپا، آسیا، ایران و چین منشاء شکل گیری دانشگاه ها می شود. به طور خاص علم در تمدن ایرانی از دوره سلوکیه، دانشگاه، همچون فلسفۀ یونانی، مستقیما تحت تأثیر تمدن ایرانی واقع شد و بعد در سده های دوم و سوم هجریِ تمدن اسلامی این فرایند گسترده تر و اجتماعی تر شد. ما ایرانیان از این دوره به بعد، ارتباط خود را با تمدن، فلسفه و علم یونانی جدی تر کردیم و در این راه دست به اجتهاد زدیم و فعالیت خیره کننده ای از خود نشان دادیم . ...
نسبت متافیزیک و علم مدرن
اند و "راسیونالیسم” که عقل خود بنیاد است، یعنی اراده ی معطوف به قدرت و در حقیقت پایی ترین ساحت انسانی است. نیچه انسان را "ناطق حیوان” معرفی می کند یعنی حیوانیّت است که تمام نطق انسان را جلو می برد؛ به بیانی دراینجا علت ومعلوم عکس شده است. جهانی که فهم کمّی از آن می شود، مورد تصرّف انسان قرار می گیرد واین”تخنه” است که ذهن تمام این جهان را می سازد؛ ما در فیلم ماتریکس می بینیم که این تخنه به اوج خود ...
ایضاح مفهومی نظریه علم دینی
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در سال 1337 در شهر مقدس مشهد متولد گردید. وی تحصیلات حوزوی خود را تا مدارج عالی حوزه طی کرد. فقه و اصول را از محضر حضرات آیات عظام میرزاهاشم آملی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی و جوادی آملی بهره برد. همچنین عرفان و فلسفه را از محضر حضرات آیات جوادی آملی و حسن زاده آملی آموخت. ایشان ضمن اینکه یکی از برجستگان مکتب فکری حضرت آیت الله جوادی آملی در حکمت، عرفان نظری و فقه است، یکی از نخستین دانشجویان رشته جامعه شناسی پس از انقلاب در دانشگاه تهران و از استادان این رشته در آن دانشگاه نیز می باشد. ...
موانع و راهکارهای کاربردی سازی مطالعات علوم قرآنی در جامعه
تعامل میان این دو منظر انجام دهیم و ضرورت تعریفی درست از نسبت فرد و جامعه در بازتولید آموزه ها وجود دارد و در کنار این ضرورت ها باید به به راهکارهای موثر و روشن در تعامل میان دین و عقل برسیم. **موانع و راهکارهای کاربردی سازی مطالعات علوم قرآنی در جامعه پاکتچی تصریح کرد: ما فکر می کنیم بازتولید آموزه ها این است که آیه و ترجمه را بنویسیم و آدرس آن را بگوییم. تنها ابتکار جدید ...
معرفی مراکز روان شناسی و مشاوره دارای مجوز فعالیت در تهران+تلفن و آدرس
به گزارش میگنا در تهران اشخاص، روانشناس نما ها و موسسات آزاد زیادی با هدف سودجویی و درآمدزایی، در حال انجام مشاوره با شهروندان هستند. اما مطابق قانون تنها آن دسته از روان شناسان و مشاورانی که دارای مجوز فعالیت حرفه ای از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشو ر هستند، می توانند به مراجعان خود خدمات روانشناختی و مشاوره ارائه دهند و در قبال آن حق الزحمه دریافت نمایند. یکی از مهمترین شروط ...
مردم درباره زلزله اطلاعات سایه روشنی دارند
مخاطره طبیعی اشاره کرد . زارع درباره محتوای تالیف شده در کتاب هایی که محوریت شناخت زمین لرزه دارند گفت: در حال حاضر کتاب هایی وجود دارد که عموم مردم با خواندن آن ها اطلاعات کامل و کافی از این رخداد طبیعی به دست بیاورند؛ اما مشکل اصلی این است که جامعه ما کتاب خوان نیستند و برای کسب آگاهی انتخاب اول مردم کتاب نیست. وی افزود: باید پذیرفت که صنعت نشر پویایی نداریم و کتاب ها فروش ...
رویکردهای مختلف به تولید علم دینی
دیدگاه ها همگی با الگوی صریحاً پوزیتیویستی از علم مخالفت داشته، به کاستی های روش تجربی اذعان نموده، ولی روش دیگری برای کسب معرفت و بهره گیری از تجربه معرفی نمیکنند. در عمل ایشان در همان رویکرد و پارادایم اثبات گرایی به دنبال تعریف علم دینی هستند. مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در تبیین نگرش شبکه ای به دین، خسرو باقری با مدل تأسیسی در علم دینی، سعید زیباکلام در توجه به جایگاه تعلقات و ...
تولید علم دینی لوازم خاص خود را دارد
، بدون شک هر سیر و سلوکی، جهتی دارد. زمانی که ما بخواهیم با معارف اسلامی به این سیر و سلوک جهت بدهیم، این را برخورد توجیهی می نامیم. چون هدف غایی همه مسلمانان قرب به خداست، این هدف باید در همه علوم مد نظر قرار گیرد. البته این قرب به خدا یک هدف نهایی است که در همه جا حضور دارد؛ یعنی اهداف متوسط واهداف خرد و مشخص متناسب با قرب الهی در هر علم وجود دارد تا جایی که آن اهداف مشخص در ارتباط با علومی مانند ...
مبانی پارادایمی الگوی پیشرفت اسلامی در رویکردی تطبیقی با پارادایم های رایج علوم انسانی
، انسان، جامعه، علم و ارزش نمود پیدا می کند و در نتیجه بر اساس تفاوت در نوع نگاه، از یکدیگر متمایز می شوند. در این مقاله، هدف محقق این است که با روش مطالعه اکتشافی و تطبیقی، مبانی پارادایمی الگوی پیشرفت اسلامی شناسائی شود و با عنوان مدل پارادایمی شبکه ای در سه محور هستی، معرفت و روش ارائه گردد. در ضمن با روش مطالعه تطبیقی، دیدگاه هر یک از پارادایم ها را در محورهای هستی، معرفت و روش مقایسه خواهیم ...
کونگ فو توآ یک ورزش ایرانیست/ انتصاب افراد غیرمتخصص آسیبی جدی به جامعه ورزش است
یا کلاسهای آموزش کونگ فو از سنین هشت سال به بالا واقع در سالن مرکزی رزمی میناب در روزهای فرد از ساعت 8:30 الی 10 شب زیر نظر مربیگری بنده برقرار است از علاقه مندان جهت فراگیری این هنر رزمی ملی ایرانیان جهت فراگیری کونگ فو توآ دعوت می کنم. گذاشتن افراد غیرمتخصص در پست های مسئولیت به نفع ورزش نیست وی به جناح بازی و سیاسی شدن ورزش اشاره کرد و گفت: نفوذ جناح های سیاسی و گماشتن ...
بیانیه جمعی از جوانان کشور برای حل مشکلات کشور خطاب به سران قوا+ متن کامل بیانیه
...> آشفتگی های اخیر بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو اعتراض های به حق و دل نگرانی های جدی را برای همه اقشار مردم به خصوص جوانان و توده های مستضعف جامعه فراهم آورده که حل آنها نیازمند اقدام عاجل، قاطع و بدون مسامحه مسئولان می باشد. همانطور که می دانیم در کشورمان همه امکانات برای تامین نیازهای زندگی روزمره، برای همیشه و بدون هیچ دغدغه ای از تحریم ها، وجود دارد؛ از انرژی به عنوان یکی از مهمترین ...
جشن های دهه کرامت از نگاه مراجع و علمای اعظام
: اگر خدمتی به دیگران انجام می دهیم باید با ظرافت همراه باشد و کرامت انسان ها را از بین نبرد. امام جمعه شیراز همچنین (11 تیرماه سال جاری) با تاکید بر اینکه باید دهه کرامت، روح حیات را در جامعه بدمد و این خدمت کریمانه راهی برای دمیدن روح حیات به جامعه است، خاطرنشان کرد: بسیار زیبا بحث نشاط و شادی در این برنامه مد نظر قرار گرفته است. وی در ادامه با یادآوری این مطلب که خداوند شادی ...
اندکی از توجه به مصوبات سازمان های بین المللی را به قوانین خودمان کنند
مصونیت اجتماع، افراد هم در مصونیت قرار می گیرند و حقوق خانواده ها هم تأمین می شود و امنیت پیدا می کنند. در برابر این نگاه، منتقدان بحث حجاب می گویند در موضوع حجاب از مردان سلب مسئولیت و همه مسئولیت بر گردن زنان گذاشته شده و از آنان خواسته شده تا حجاب خود را رعایت کنند و به این وسیله مانع از بروز انحراف در جامعه و در مردان شوند و در عمل خطای مردان را هم گردن زنان می اندازد. در حالی که ...
کارنامه علمی مرحوم محمدامین قانعی راد بررسی شد
استمرار دارد و عالِم همواره در جهان وجود دارد. قانعی راد یک فرد چند ساحتی بود و هست. او جامعه شناس حوزه عمومی بود و علم را برای جامعه می ساخت. حضور قانعی راد در حوزه عمومی باعث افتخار فعالین جامعه شناسی، کتاب پیمایش علم و جامعه او جزء بهترین نمونه های کارهای پیمایشی بود. اثری که در آن به خوبی راجع به جامعه و علم بحث شده است. این کتاب درباره درک نظر عمومی درباره علم است و علم را از منظر جامعه بررسی ...
ساحت های تربیت در سیره تربیتی معصومین
...، آموزش به شیوه استفاده از وسایل کمک آموزشی، آموزش به شیوه عینی و تجربی، آموزش به روش نمایش خود عمل. نویسندگان در بخش نخست در دو فصل به کیفیت آموزش خداشناسی و ایجاد تقویت اعتماد و کیفیت معرفی پیامبر (ص) و آموزش امامت می پردازند. در سه فصل مربوط به بخش دوم کتاب نیز مباحث آموزش قرآن در سیره پیامبر (ص)، آموزش قرآن در سیره معصومان (ع) و آموزش نماز در سیره معصومان (ع) مورد بررسی قرار گرفته ...
اخلاق و رفتار نیکو سر لوحه رفتارهای محجبه ها باشد/ پیام منافقین با کمپین نه به حجاب اجباری برای مردم ...
معلومات و تجربیات شناخت و آگاهی لازم را داشته باشند که وقتی نیاز به مباحثه منطقی با افراد شد بتوانند تاثیر گذاری لازم را بر آنان بگذارند و با اخلاق و رفتار نیکو بتوانند قلب فرد مقابل را تسخیر کنند تا سخن و رفتارشان بر دل و فکر بنشیند و تغییر حاصل شود. خودتان چند فرزند دارید؟ تاثیر باورهای دینی در سبک زندگی فرزندان چگونه بوده است؟ سه فرزند دارم. یک دختر و دو پسر، خوشبختانه یک ...
مبانی حِکمی علم دینی از دیدگاه محمدنقیب العطاس
نظریة علم دینی، یکی از پدیده های مهم جهان اسلام است که موافقان و منکرانی را پیدا کرده است. "محمدنقیب العطاس" یکی از موافقان و نظریه پردازان اسلامی سازی معرفت است. وی، نخست فلسفه و جهان بینی با محوریت قرآن و اعتقاد به مراتب و درجات وجود و وابستگی مطلق هستی به خداوند را سامان داد؛ سپس، ارتباط ناگسستنی انسان و جهان را بیان کرد و توضیح داد که انسان مهم ترین جزء هستی و موجودی جاودان است که بهترین هویت شناسی او در قرآن آمده است و بعد، معنا و مفهوم و غایت نظام آموزش و پرورش را تبیین کرد. درنظر العطاس، مقصود حقیقی از آموزش و پرورش، تحقق حقایق قرآن در وجود انسان است؛ ازاین رو فراگیری معارف و زبان قرآن، نخستین و مهم ترین بخش از الگوی آموزش و پرورش درنظر العطاس است. وی با تبیین حقیقت علم و ایمان و انسان و جایگاه انسان در هستی به پیوند علم با انسان و دین پرداخت و علم دینی را تفسیر کرد. عطاس با معرفی فرایند غربی سازی علوم به تبیین فرایند اسلامی سازی علوم پرداخت. فرایند غربی سازی علوم در تفکر عطاس عبارت است از:1. فرهنگ و تمدن غربی؛ 2. عناصر کلیدی علوم طبیعی؛ 3. انسانی و کاربردی غربی و فرایند اسلامی سازی علوم در این دیدگاه عبارت است از: 1. شناسایی عناصر کلیدی از علوم اسلامی؛ 2. جایگزینی عناصر کلیدی اسلامی با غربی؛ 3. ابتنای علوم طبیعی و کاربردی بر عناصرِاسلامی 4. اصلاح تنة علوم همسان با عناصر کلیدی اسلامی. این مقاله در پایان به آسیب شناسی نظریة تهذیبی- تأسیسی پرداخته است. ...
انگیزه های غلو و نحوه مواجهه امام صادق(ع) با غلات
دانشگاه ما به این کار توجه کنند کمتر جامعه را دچار مشکل خواهیم کرد. کرمی در پایان تصریح کرد: روش دیگر امام صادق(ع) این بود که فرمود روایتی که بیان می شود را بر عقل سلیم تطبیق دهید یعنی روایت تنها مهم نیست بلکه درایت مهم است، همچنین ایشان ما را بر علمی که از مرحله تردید و شک گذشته است ارجاع فرموده اند تا بر آن عرضه کنید؛ متاسفانه جامعه امروز ما خیلی در این زمینه گرفتار تعصب و جهالت، حق کشی و جهالت ها است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر با الگوگیری از امام صادق(ع)، این موانع تبلیغ درست دین را برطرف کنیم. انتهای پیام ...
زبان حال راستگوتر از زبان قال است
دیدگاه اهل معرفت اهل معرفت، تعریف خاصی از تربیت دارند و بحثهایی دارند. آنها مسئله تربیت و ادب را در سه رابطه مطرح می کنند. می گویند: تربیت در ربط با قلب و عقل و نفس آدمی است. آدم باید هم قلب خودش را تربیت کند، هم عقلش را و هم نفسش را. چگونه قلب تربیت و ادب می شود؟ یا اینکه چگونه عقل ادب می شود؟ آنها در یک مرحله بالاتری وارد می شوند که نمی خواهم به آن بحث بپردازم؛ فقط تذکر دادم که آن مباحث ...
شاعر نمی خواهد ستاره باشد می خواهد ستاره ها را ببیند
: باید قله ها را بشناسیم؛ زبان و زیبایی شناسی و معرفت را یاد بگیریم. اگر ما طمع ها را به آرزوهای کوچک بچسبانیم، نتیجه نمی گیریم. او اظهار کرد: در این لحظه اگر شاعر بزرگی وارد این جا شود، اضطرابی شما را فرامی گیرد؛ چرا که در مقابل آینه قرار می گیرید، این اضطراب، اضطراب مبارک و سالمی است، این بزرگان دست شما را می گیرند و نیاز را کم می کنند. باید بترسید و فکر کنید که شعر من از نظر محتوا چه چیزی برای ارائه ...
خودخواهی از منظر فلسفی و روانشناختی
گفت بنا به تعریف، در کارهای ارادی، نیروی محرک انسان، خواست و اراده اوست. به عبارت دیگر، انسان برای انجام هر عمل ارادی به انگیزه و محرکی در ذهن و روان خود نیاز دارد. همچنان که ممکن نیست فرضا کسی، موتور اتومبیل خود را روشن کند و اتومبیل شما به حرکت در بیاید، انسان نمی تواند به خواست یا انگیزه ای که در ذهن و وجود دیگری است کاری را انجام دهد. چنین چیزی فقط در صورتی ممکن است که ابتدا آن خواسته به نحوی ...
نیهیلیسم وضعیت کنونی ماست؛گمشدگانیم
است و معنای مهم آن اجتماعی است. پور حسن در ادامه اضافه کرد: کانت اعلام می کند ما باید میان اخلاق و قدرت سازگاری ایجاد کنیم و برای اینکه بتوانیم به صلح پایدار دست یابیم بنیان غرب را درست بفهمیم یعنی ماکیاولی صرفا مسئله هدف و ابزار نیست. کانت قائل است باید از وضع طبیعی یا پیشاقانون بیرون بیاییم و به عقل جمعی پناه ببریم. برای فهم نیهیلیسم بهتر است گرفتار روانشناسی سیاسی نشویم ...
توجه به نماز؛ شرط شفاعت اهل بیت (ع)
معرفی می کنند. همین جریان در زمان معاویه به وجود آمد. عقل، حرمت سجده کردن دارد اما آن چیزی که در معاویه و معاویه های زمان است شیطنت است. وی تشریح کرد: امروز بیش از پیش نیازمند هوشیاری و بصیرت هستیم تا عقل را از شیطنت ها تشخیص دهیم. حضرت در باب عقل فرمودند: خداوند به بنده هایش چیزی با فضیلت تر از عقل عطا نکرده است. همچنین حضرت فرمودند: دانا ترین مردم کسی است که دائم دنبال کسب علم باشد. ملائکه از ...
رونق گردشگری، جاذبه و امکانات
در این یادداشت به قلم حاجی علی شرفی آمده است که؛ زندگی آن گاه برای انسان معنا می یابد که بر اساس یک قانونمندی مبتنی بر نظم و برنامه ریزی باشد. سپری شدن عمر انسان از نظر زمانی شامل چهار بخش می شود؛ نخست اوقات کار، دوم اوقات آزاد، سوم اوقات فراغت و چهارم اوقات استراحت. تفریح و گردش یکی از ضروریات جامعه ی بشری به ویژه در شرایط امروزی است. تفریح و گردش از زیرمجموعه های اوقات فراغت محسوب ...
علامه صاحب الفصول حائری اولین مدافع قبور ائمه بقیع را بیشتر بشناسید
تسلط ایشان به عربی فصیح بود، حتی به زبان آنها نیز خیلی تسلط داشت، از این رو مورد توجه زیاد اعراب قرار گرفت طوری که محبوب قلب پادشاه عربستان می شود . پادشاه سعودی که تحت تأثیر علامه حائری قرار می گیرد، به ایشان می گوید من دلم می خواهد شما که مهمانم هستید از من درخواستی کنید تا من برآورده کنم، علامه که با پیش زمینه ذهنی نزد پادشاه عربستان حضور یافته بود موضوع تخریب بقیع را در ذهن خود پرورش ...
اجرای یک سلبریتی در برنامه تلویزیونی روزی 25میلیون تومان آب می خورد
برای همین به سراغ این موضوع رفتیم تا این حرمت ها زنده شود. مسلماً در حال حاضر این خلأ احساس می شود و جایش حسابی خالی است، این دست انداز و این نقص وجود دارد و موجب بی برکتی و بی هویتی می شود، بنابراین به سراغ این موضوع رفتیم تا این خلأ را پر کنیم. باور قلبی ام این است و حاضرم اثبات بکنم اینکه امروز ما در خیلی از موارد دستانمان بی برکت شده، از همین موضوع است. اگر امروز همه ما به نوعی 8مان ...
منظومه فکری آیت الله خامنه ای بازشناسی نظام فکری جمهوری اسلامی ایران است
کوشش عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران تالیف و تدوین شده است. کتاب در چهار بخش و 24 فصل به شرح زیر تنظیم شده است: بخش اول: نظام های بینشی و نگرشی (جهان بینی اسلامی) فصل اول: این فصل با عنوان منطق فهم اسلام نوشته سعید لواسانی در چهار گفتار شامل: کلیات ، ارکان منظومه فکری مقام معظم رهبری ، منافع معرفت دینی و آسیب های معرفت دینی تالیف شده است. ...
مجبوریم سرطان بکاریم!
مشکلات این چنینی در کشور وجود ندارد و باید چنین موضوعاتی در سطح کلان کشور مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. از این رو به طرح موضوع و ارائه دیدگاه و نقطه نظرات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضویت در کمیسیون کشاورزی خانه ملت را دارد می پردازیم. علی ابراهیمی با تاکید بر اینکه کشت با استفاده از فاضلاب موضوع بسیار مهمی بوده و شوخی بردار نیست گفت: ورود فلزات سنگین موجود در فاضلاب به تولیدات ...
پیام آیت الله جوادی آملی به چهاردهمین کنگره بین المللی مسلمانان آمریکا
...؛[5] نه کل نفس یذوقها الموت ! آن که ما و جهان و پیوند این دو ضلع را آفرید، نفرمود انسان را مرگ می چشد، فرمود انسان مرگ را می چشد، روشن است که هر ذائقی مذوق خود را هضم می کند. ما هستیم که مرگ را می میرانیم. ما هستیم که برای أبد خواهیم بود. اگر چنین عقلی را ما شکوفا کردیم و این عقل را همانند نهال در تحت رهبری وحی قرار دادیم که طبق بیان نورانی علی بن ابی طالب(صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ ...
نسبت حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی
.... این افراد، معتقدند که علوم انسانی، اسلامی و غیر اسلامی، فرانسوی و آمریکایی و ایرانی ندارد، بلکه علم، علم است. علوم انسانی از غرب به دست ما رسیده و دانشگاه بهترین محل تحصیل آن است. این علوم انسانی در غرب تولید شده و باید علومی را که با روش های مختلف تبیینی، تفسیری و انتقادی، توسط شخصیت هایی مانند آگوسنت کنت، امیل دورکیم، فروید یا هابرماس و دیگران مطرح شده اند، به خوبی فرا گرفت تا وضعیت جامعۀ ...