سایر منابع:
سایر خبرها
جشنواره ی امسال حاشیه ندارد اما خانه ی دختر چرا!/ تکثیر پنجاه قدم آخر این بار با پول فارابی/ بالاخره یک ...
.... چیمن که همان زن همیشگی کرد است که از قضا صدای خوبی هم دارد. با همان چهره ی همیشگی، همان لباس ها، همان سکوت ها و نگاه ها و همان حالات همیشگی. پیرمرد هم که از ابتدا تا انتها نقشی به جز ناظر حیران بازی نمی کند و اصولاً در مقام حیرت، جاخوش کرده است. در نهایت هم فیلم با یک کنسرت زنانه در کردستان عراق تمام می شود و ما می مانیم و بودجه ی هدر رفته ی بنیاد سینمایی فارابی و اخبار این روزهای فرهنگ که ...
بولتن سینما ؛ ویژه نامه روزانه جشنواره فیلم فجر/2
درباره روند ساخت فیلم ناهید از ابتدا تا انتها توضیح داد. یادداشت این کارگردان جوان از این قرارست: بعد از ساختن سه تله فیلم و اولین کار سینمایی، دیگر مطمئن شده ام که برخلاف آنچه همه می گویند مشکل اصلی سینمای ما، فیلمنامه نیست. حاضرم سرم را بدهم و به شما ثابت کنم که مشکل در جاهای دیگر هم به همان شدت، وجود دارد. فرض کنید شما قرار است یک فیلمنامۀ نسبتاً خوب را تبدیل به فیلم کنید و ...
ناهید ؛ فیلمی در مرزهای فمینیسم با مردانی خنثی یا متعصب
قرار بوده به روان شدن داستان کمک کند به ضد فیلم بدل شده، دوربین روی دست ها، موسیقی و افکت ها در قسمت هایی از فیلم نابجا بودن شان را به شدت فریاد می زنند. اگرچه نمی توان از بازی مناسب و خوب نوید محمدزاده در نقش شوهر سابق ناهید چشم پوشی کرد اما به همان اندازه ساره بیات در نقش اول فیلم حرفی برای گفتن ندارد و حتی گاهی فراموش می کند که یک زن شمالی با لهجه آن خطه است و جای آن را به لهجه تهرانی ...
گزارش لحظه به لحظه از جشنواره فیلم فجر+تصاویر
جشنواره ها جداست. اکران در سینما مثل تدوین است. ممکن است یک فیلم با یک تدوین خوب به فیلم بسیار خوبی تبدیل شود. در واقع جشنواره و استقبال از فیلم های آن می تواند اکران سال آینده را رونق بدهد اما این امر خیلی قابل پیش بینی نیست. وی درباره بخش هنر و تجربه نیز اظهار کرد: حدود بیست سال قبل و زمانیکه جوان تر بودم، پاتوق مان جایی مثل سینما عصر جدید بود. این سینما به عنوان جایی که غالبا فیلم های حوزه ...
روز دوم جشنواره با قتل و خیانت پیگیری شد/نمایش عشق های مثلثی بر روی پرده جشنواره فیلم فجر!
نوید محمدزاده طلاق گرفته است و با تنها فرزند خود، امیررضا به سختی زندگی می کند. اما در ادامه علاقه ای میان او و سعید با بازی پژمان بازغی شکل می گیرد و این عشق پنهانی موجب ایجاد درگیری ذهنی نزد ناهید می شود، چرا که مطابق قرار صورت یافته با شوهر سابق خود، در صورت ازدواج مجدد، فرزندش از او گرفته شده و باید نزد پدر نگهداری شود. از طرفی احمد همچنان علاقمند به شروع دوباره ای از زندگی است و این مساله برای ...
نگاهی به فیلم ناهید فیلمی کم دغدغه زنانه هایی که دغدغه ای برای بیان ندارد
دیگر هیچگاه در فیلم مشخص نمی شود که چرا پناهنده برای ساخت این فیلم به سمت شهرهای شمالی کشور گرایش پیدا کرده است در حالی که گویی شناخت چندانی از فرهنگ مردمان آنجا ندارد و در بدترین شکل ممکن اصرار دارد که همه بازیگران فیلمش از لهجه گیلکی استفاده کنند که هیچ تبحری در آن ندارند. بازی بازیگران این فیلم نیز به شدت معمولی و در برخی مواقع ضعیف تر از حد انتظار است. پژمان بازغی چیز تازه ای از بازی اش در این ...
تلاش برای ارائه تصویر متفاوت از زن طبقه متوسط شهرستانی
دیگر چالش انتخاب بازیگران توسط آیدا پناهنده است که با انتخاب بازیگر نقش ناهید وحضور ساره بیات شروع می شود . در وهله اول در سال های اخیر ساره بیات بازیگر پرکاری بوده است و باور کردنش به عنوان یک زن بومی گیلک دشوار و سخت است و اصلا هماهنگی با سایر بازیگران بومی فیلم ندارد و همین اتفاق در باره انتخاب غلط نوید محمد زاده برای نقش احمد می افتد که با هیچ منطقی نمی توان باور کرد که پدر یک نوجوان 15 ساله باشد ...
نگاهی به فیلم سینمایی ناهید ساخته آیدا پناهندهمادرانه
تقریبا مناسب است. ساره بیات بازیگری که با فیلم جدایی نادر از سیمین به صورت جدی به سینمای ایران معرفی شد و در این یکی دو سال اخیر بسیار پرکار ظاهر شده در این فیلم نیز گوشه هایی از یک بازی هوشمندانه را ارائه کرده و به ویژه با بهره گیری مناسب از زبان بدن توانسته بازی درخشان چند وجهی ای را در این فیلم ارائه دهد. نوید محمد زاده نیز به خوبی توانسته نقش احمد همسر سابق ناهید را در فیلم نزد تماشاگران باور ...
گزارش روز اول جشنواره فیلم فجر
و محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. فمینیسم نقابدار ناهید/ آیدا پناهنده خلاصه داستان: ماجرای زنی مطلّقه به نام ناهید (ساره بیات) که هم می خواهد مجدداً ازدواج کند و هم حضانت فرزند 10 ساله اش را که در عوض بخشش مهریه به دست آورده، حفظ نماید. "ناهید" فیلم نخست خانم پناهنده، خوش ساخت از کار درآمده است. این فیلم به تهیه کنندگی بیژن امکانیان و با حمایت مالی مرکز ...
روزهای اوج سعیدآقاخانی و نیکی کریمی
دلم سوخت. فیلم خوش ساخت و پر بازیگری که به دلیل حمایت از ازدواج موقت مورد خشم و غضی هیات انتخاب قرار گرفت و از راه یابی به تمام بخش های جشنواره باز ماند. اما در عوض جولان فیلم های فمینیستی و شبه فمینیستی در جشنواره فجر دیدنی و تلخ است...و تلخ تر هزینه کردن چند میلیارد تومان در شرایط بد اقتصادی برای جشنواره ای است که فیلم هایش نه تنها کمک حال انقلاب نیستند که اغلب زخم می زنند و ... ...
بازگشت مجیدی از آلمان و احتمال اکران محمد (ص)+فیلم
اصلا بد نیست. دلائل بد بودن این فیلم ها جای دیگری است بنابراین من خودم منتقد بهتری نسبت به آنها هستم و می توانم بگویم چرا فیلم هایم بد از آب درآمده اند. - شاید کسی نداند که من در دوران جوانی ام 2 سال در کارخانه های چوب بری کارگری و نجاری کردم بنابراین خیلی خوب این محیط را می شناسم، ضمن اینکه در محیط شرکت نفت هم بزرگ شدم که باز یک محیط صنعتی است بنابراین واقعا دوست داشتم درباره این محیط ...
بولتن سینما ؛ ویژه نامه روزانه جشنواره فیلم فجر/1
و سپس پارسا پیروزفر فیلمنامه را خوانده بودند و بااستقبال از فیلمنامه دست یاری به ما دادند. هر دو در تمام ماه های دویدن ما برای بدست آوردن پول پیگیر و مشوق ما بودند اما زمانی که بودجه ناهید فراهم شد، پارسا پیروزفر سراغ پروژه دیگری رفته بود و تعهد اخلاقی نسبت به پروژه داشت. پژمان بازغی باتمام توان آمد تا با ما همکاری کند. برای نقش ناهید با یکی از بازیگران زن خوب سینمای ایران وارد مذاکره شدیم و این ...
فیلم ساره بیات قربانی اول نشست های جشنواره فیلم فجر!
بیژن امکانیان این مهم را پذیرفت .وی در رابطه با لهجه های فیلمش گفت : با لهجه شمالی نا آشنا نبودم و اقوام شمالی داشتم.با اینکه همه به من می گفتند از لهجه در فیلمم استفاده نکنم اما این کار را نکردم. پژمان بازغی (بازیگر ناهید) افزود : قرار این فیلم بر این بود که هیچ قضاوتی برای هیچ کدام از نقش ها اتفاق نیفتد. این قصه در رابطه با خانمی است که در زندگی شکست می خورد و بعد دوباره عاشق می شود ...
فرزاد موتمن: برای جایزه فیلم نساخته ام
هم سلیقه من است و هم اتفاق. اتفاق از این جهت که نویسنده هر دو فیلمنامه فرد دیگری است. این توضیح از جهت اتفاق که هر دو فیلم مردانه شدند از جهت دیگر چون جنسیتم مرد است، نگاهم نیز مردانه است، فیلم های زنانه را زن ها بسازند. همان طور که گفتید در تمام فیلم خداحافظی طولانی با اینکه همراه یحیی هستیم، اما نسبت به او و سرنوشتش دچار احساسات نمی شویم، این حالت چقدر در فیلمنامه وجود داشت و چقدر ...
بحران نبود بحران ؛ وقتی تکنیک صرف کافی نیست
. یعنی هر آنچه که بتوان با دقت در زندگی شخصیت از او فهمید؛ مانند سن و میزان هوش، جنس و تمایلات جنسی، سبک حرف زدن و ادا و اطوار، علائق درباره ی خانه، ماشین و لباس، وضعیت روحی و عصبی و ... و ناهید در این زمینه به مدد جزئیات دست پر ظاهر شده است. اما در ادامه، خیلی زود مشخص می شود که هر چه فیلمنامه نویسان به شخصیت پردازی و طراحی مولفه های ریز پرسوناژها اهتمام داشته اند، برای شخصیت چندان ...
اسعدیان: فیلم های جوانان ده قدم از ما جلوتر است
درکنارما سال های بسیاری زندگی می کرد. زن سی ساله با یک بچه شیطان که همیشه در فیلمنامه های ما حضور داشت و کاراکتر آن را دوست داشتیم و زمانی که ساخت این اثر این زن و بچه قهرمان قصه ما را تشکیل دادند که البته در کنار آنها دو مرد نیز از قهرمانان قصه هستند که با وجود این ها ترازی در قصه برقرار شد. تدوین گر فیلم ناهید با اشاره به اینکه برای رسیدن به جشنواره تدوین همزمان را انجام می دادیم گفت ...
بازگشت مجیدی از آلمان و احتمال اکران محمد (ص)+فیلم
اصلا بد نیست. دلائل بد بودن این فیلم ها جای دیگری است بنابراین من خودم منتقد بهتری نسبت به آنها هستم و می توانم بگویم چرا فیلم هایم بد از آب درآمده اند. - شاید کسی نداند که من در دوران جوانی ام 2 سال در کارخانه های چوب بری کارگری و نجاری کردم بنابراین خیلی خوب این محیط را می شناسم، ضمن اینکه در محیط شرکت نفت هم بزرگ شدم که باز یک محیط صنعتی است بنابراین واقعا دوست داشتم درباره این محیط ...
روز اول؛ روز فیلم های خواب اور و بدون قصه/ قول ؛ وقتی افسردگی به فیلم های کودک هم نفوذ می کند
. فیلم اول آیدا پناهنده البته بزرگترین ضربه را نه از کارگردانی، بلکه از فیلمنامه ی به شدت ضعیفش می خورد. ماجرای تکراری و غیرجذاب زنی مطلقه و پسر نوجوانش که حالا بین شوهر معتاد سابق و خواستگار پولدار فعلی و مسئله ی حضانت فرزندش گیر کرده است و متاسفانه نویسندگان ناهید همین ایده و داستان یک خطی تکراری را هم نتوانسته اند به قصه و داستان تبدیل کنند و درام بسازند و داستانی با پیچ و خم و بحران ...
نظرات تند و کوتاه نویسندگان "کافه سینما" از فیلم های روز اول جشنواره: "قول"، "من می خوام شاه بشم"، ...
: فیلمی که نسبتا خوب شروع می شود ولی خیلی زود مخاطبش را ناامید می کند. هر کس حرف از بازی خوب ساره بیات و نوید محمد زاده زد، آدرس فیلم های فصل فراموشی فریبا و عصبانی نیستم را بدهید. سید آریا قریشی: پناهنده خیلی خوب توانسته از فضای بندر انزلی به نفع حال و هوای فیلمش استفاده کند. دقایقی از فیلم، نوید ورود یک کارگردان مسلط را به سینمای ایران می دهند. اما فیلم بسیار کند و کشدار است و نقطه پایانش ...
اسرار ویلای گل سرخ
با کف پاهایم ضربه زدن به ستون را شروع کردم . امکان داشت ستون ریزش کند اما دست من همچنان به یک تکه سنگ بزرگ بسته بماند ، اما خوب یا بد به امتحانش می ارزید . احتمال بد دیگر هم ایجاد سر و صدا بود ، سر و صدایی که امکان داشت تا دارو دسته گارودا را متوجه من کند . می دانستم که نگهبانم بزودی برای بردن ظرف باز خواهد گشت و مسلما زمان به نفع من نبود . همین اتفاق هم افتاد و صدای پایش را که شنیدم دست از تلاش ...
همه چیز آرام است
جاهایی خسته کننده است. اما فیلمساز با پیچیده نشان دادن وقایع تلاش می کند داستان خود را پیش ببرد. ورود مرد دوم (پژمان بازغی) مساله موانع قانونی برای دستیابی زن به حق رسیدن به فرزندش را مطرح می کند، اما دست آخر فیلمساز درپایان بندی فیلم خود، عشق را بر قانون فائق می کند و گره داستان همچنان باز نمی شود.
سیمای زنی در میان زنان فیلمساز ایرانی
شخصیت های بومی، دیگر نقطه قوت کارگردانی پناهنده است. ساره بیات نیز به خوبی از پس ناهید برآمده اما نکته جالب توجه بازی او، لهجه ظریف شمالی اوست که برخلاف عموم بازیگران در این گونه نقش ها به هیچ وجه گل درشت و تصنعی نیست. و البته ساره بیات با بازی در فیلم هایی چون جدایی نادر از سیمین، فصل فراموشی فریبا و اکنون ناهید، می رود که به زن مظلوم زجر کشیده سینمای ایران بدل شود. نوید ...
آن مرد عاشق در تهران ماند!
نو حضور دارند؛ فیلمی که ارسلان امیری در آن به عنوان فیلمنامه نویس و تدوینگر و آیدا پناهنده در مقام کارگردان حضور دارند. امیری تاکنون فیلمنامه فیلم هایی چون قصه داود و قمری ، آبروی از دست رفته آقای صادقی ، از جنوب شرقی را به رشته تحریر درآورده و مستندهایی چون اتاق امن ، زمین ناآرام ، مرثیه ای برای یک رویا و ترانسفرو... را کارگردانی کرده و در حوزه تدوین نیز فعال بوده است. وی ...
فقط امکانیان به من اعتماد کرد/ ناهید گوشت قربانی شد
داشتم که همه می گفتند خیلی خوب است ولی الان نه. وی درباره تهیه کننده این فیلم نیز بیان کرد: جالب بود که همه ارگان ها و مسئولان از فیلمنامه من خوش شان می آمد و می گفتند که خیلی خوب است ولی ما وقت نداریم و الان بودجه نداریم و ... در این میان فقط بیژن امکانیان به من کمک و اعتماد کرد. پناهنده درباره ساخت فیلم در گیلان نیز گفت: من خودم آذری هستم ولی در کودکی شوهر عمه گیلانی داشتم که ...
سالها بود فیلمنامه ای چون ناهید را نخوانده بودم
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) نخستین نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی ناهید با حضور عوامل ساعتی پیش در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. در این جلسه بیژن امکانیان(تهیه کننده)، آیدا پناهنده (کارگردان)، پیمان بازغی (بازیگر)، ساره بیات (بازیگر) و نوید محمودزاده(بازیگر) حضور داشتند. در ابتدای جلسه امکانیان درباره فیلم گفت: از نگاه من فیلم ناهید یک اثر کم نقص است، البته نمی گویم ایراد ...
ناهید حرف تازه ای ندارد
کارگردان فیلم ناهید اولین فیلم بلند خود را ادامه مستندها و فیلم های گذشته و تجربه 10_15 ساله خود عنوان می کند که موضوع حضانت فرزند را به تصویر کشیده و حرف تازه ای برای گفتن ندارد. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی ناهید با حضور بازیگران فیلم نوید محمدزاده، ساره بیات، پژمان بازغی، میلاد حسینی آیدا پناهنده کارگردان و بیژن امکانیان تهیه کننده فیلم در محل برگزاری سی و ...
کاش فیلم های اول سیمرغ مردمی داشتند
بودند همراه با مرتضی قیدی فیلمبردار آن نیز حضور داشتند و نکات کوتاهی را درباره این تجربه مطرح کردند. پیش از نمایش این فیلم در برج میلاد بیژن امکانیان تهیه کننده این فیلم گفت: امیدوارم اول بودن فیلم ناهید به مفهوم خوبش باشد. همیشه وقتی جشنواره تازه شروع می شود، مشکلاتی در پخش و مسائل فنی وجود دارد اما امیدوارم این مشکلات همزمان با نمایش فیلم ما نباشد و مهم تر از همه اینکه، تماشاگران با فیلم ارتباط برقرار کنند. پژمان بازغی نیز خطاب به تماشاگران حاضر در برج میلاد گفت: اگر از فیلم خوشتان نیامد لطفا تا انتهای آن بنشینید و سالن را ترک نکنید. ...
اولین همکاری بازغی با یک کارگردان زن
ایران اکونومیست - ایران اکونومیست - نشست رسانه ای فیلم سینمایی ناهید بعد از نمایش این فیلم در کاخ جشنواره با حضور آیدا پناهنده کارگردان، بیژن امکانیان تهیه کننده، مرتضی قیدی فیلمبردار، ساره بیات، نوید محمد زاده و پژمان بازغی بازیگران این فیلم برگزارشد در ابتدای آیدا پناهنده درباره ساخت این فیلم گفت: فیلم ناهید حاصل تجربه 15 سال فعالیت من در عرصه ساخت فیلم کوتاه، مستند و تله فیلم ...
آیدا پناهنده: از جشنواره گله مندم/ پژمان بازغی: دوست داشتم نقش ناهید را ایفا کنم اما پناهنده نگذاشت
های حاضر در سی و سومین دوره جشنواره فجر را خوانده ام و به نظرم ناهید یکی از بهترین فیلمنامه های این دوره را دارد. پوریا رحیمی در بوجود آمدن لهجه ی گیلکی در من نقش بسزایی داشت و خیلی خوشحالم که در کنار بازیگرانی چون پژمان بازغی و ساره بیات حضور داشتم. محمدزاده خاطرنشان کرد: قبل از بازی مقابل پژمان بازغی هیچ حسی به وی نداشتم اما اکنون عاشق پژمان هستم. پژمان برای اینکه من بتوانم در یکی از ...
نگاهی به 6 فیلم روز نخست جشنواره (+عکس)
عاشق می شود و برای رسیدن به این عشق باید از گذشته خود و البته عشقی دیگر گذر کند. ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمدزاده، پوریا رحیمی سام، نسرین بابایی، میلاد حسین پور، فریبرز زیده سرایی و فریده دریامج از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند. بیژن امکانیان تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد. همچنین مجید پوستی آهنگساز، ارسلان امیری تدوین هستند و مدیر فیلمبرداری این فیلم مرتضی قیدی است. ...