سایر خبرها
در انتخابات قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم/ اگر برجام را به مجلس ببریم، کار را به نفع 1+5 انجام داده ایم
همه احزاب احترام می گذارد و همه احزاب و تشکل های قانونی کشور در دولت مورد احترام هستند .در این دولت افرادی که دور یک میز نشسته اند، بعضی به آن جناح و بعضی ها به این جناح تمایل دارند. رییس جمهوری تصریح کرد : اساس دولت بر این است که رقابت های سالم را تشدید بکند مخصوصاً که در آستانه یک انتخابات مهم قرار داشته و امسال دو انتخابات با هم انجام می گیرد هم انتخابات خبرگان رهبری و هم انتخابات مجلس ...
مشکلات آموزش و پرورش پشت سنگر ساماندهی / ریشه مشکلات در کندی عملکرد است
این عبارت سنگر می گیرند. وی افزود: البته با تعبیر و تفسیری که منحصر به فرد بوده و نظام آموزشی را دیر یا زود با چالش مواجه می سازد، تفسیری وارونه و تحریف از ساماندهی شده است. وی ادامه داد: امروز ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش مترادف با رقابت و سبقت گرفتن در واگذاری مدارس دولتی بیشتر به بخش خصوصی ، بکارگیری معلم با دستمزد پایین بدون امنیت شغلی در پس فعال شدن دوباره شرکت های ...
سیاست دولت، مرهم زخم های گذشته است
.... برنامه دولت از ابتدا این بود و از اول هم فراجناحی عمل کرد و اتهام به این دولت که متعلق به جناح خاصی است سخت خواهد بود. ما به هر دو جناح به معنای عام و به همه احزاب قانونی کشور احترام می گذاریم. در این دولت افرادی دور یک میز می نشینند که به هر دو جناح تمایل دارند. وی اضافه کرد: اساس دولت تشدید رقابت های سالم انتخاباتی است بخصوص امسال که دو انتخابات مهم و همزمان مجلس شورای اسلامی و ...
اقتدارداخلی عامل پیشبردسیاست خارجی
با مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای اسلامی شهر و روستا و ورود به عرصه های تصمیم گیری کشور به احقاق حقوق خود کمک کنند . وزیر کشور با تأکید بر این مطلب که برای بارور شدن فرهنگ تحزب در کشور باید تلاش شود، به نقش احزاب برای شورآفرینی در عرصه انتخابات پیش رو و فراهم ساختن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اشاره و اضافه نمود: بر اساس گزارش های روزانه احزاب و تشکل های سیاسی هر ...
می گذاریم ایران بازار مصرف 80 میلیونی خارجی ها شود
ما افرادی که دور یک میز نشسته اند، برخی به این جناح تمایل دارند و برخی به آن جناح و اساس این دولت بر این است که رقابت های سالم را تشدید کنیم. وی با اشاره به اینکه در آستانه یک انتخابات بسیار مهم قرار داریم، خاطرنشان کرد: امسال دو انتخابات با هم انجام می شود، یکی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دیگری انتخابات مجلس شورای اسلامی و این مهم است که مردم در این انتخابات حضور داشته و مشارکت کنند ...
پس گردنی به روبرتو کارلوس شرط بندی بود/ درخواست ظریف از دولت/ واکنش زائری به حضور طلبه ها در شهربازی/ ...
گزارش تابناک ، خبرهای آغاز هفته به مثابه هفته گذشته حول و حوش موضوع انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است. این در حالی است که همه طرف های سیاسی به شدت به دنبال ائتلاف هستند و از سوی دیگر درصدد نشان دادن این موضوع هستند که رقیب به اتحاد نخواهد رسید. موضوع دیگری که امروز در کانون توجه رسانه ها بوده است، حاشیه های برگزاری مسابقه میان منتخب جهان و منتخب ایران در روز جمعه بوده است. رصد ...
درباره یِ غلامرضا تاج گردون!
نگهبان می توان فعالان سیاسیِ علاقه مند برای کسب کرسی نمایندگی مجلس را به دو دسته یِ کلی تقسیم کرد؛ یکم آنهایی که در حال حاضر( ناممکن ) اند و دوم آنهایی که می توانند ( ممکن ) شوند. لیبرال ها یا همان آزادیخواهان از دسته یِ ناممکن هایند. اصلاح طلبان ( یعنی همه ی کسانی که بر خلاف اقتدارگرایان منشٲ قدرت را مردم می دانند و خواهان کارآمد کردن نظام سیاسی با روش های ...
پاسخ روحانی به پرسشی درباره رفع حصر
...، افزود: می بینید در دولت ما افرادی که دور یک میز نشسته اند، برخی به این جناح تمایل دارند و برخی به آن جناح و اساس این دولت بر این است که رقابت های سالم را تشدید کنیم. وی با اشاره به اینکه در آستانه یک انتخابات بسیار مهم قرار داریم، خاطرنشان کرد: امسال دو انتخابات با هم انجام می شود، یکی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دیگری انتخابات مجلس شورای اسلامی و این مهم است که مردم در این انتخابات حضور ...
این دولت از ابتدا فراجناحی عمل کرد
است سخت خواهد بود. ما به هر دو جناح به معنای عام و به همه احزاب قانونی کشور احترام می گذاریم. در این دولت افرادی دور یک میز می نشینند که به هر دو جناح تمایل دارند. وی اضافه کرد: اساس دولت تشدید رقابت های سالم انتخاباتی است بخصوص امسال که دو انتخابات مهم و همزمان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیشرو داریم و این مهم است که مردم در انتخابات حضور داشته باشند و کاری کنیم که رقابت ها ...
روحانی: نیمه نخست راه دولت، ایجاد آرامش و ثبات در جامعه بود/ایران هراسی شرایط وخیمی را می گذراند
سالم با احزاب و تشکل های سیاسی است، حتی انجمن های صنفی و علمی تاثیر گذار و مهم هستند. وی ادامه داد: دولت فراجناحی بوده است. به همین دلیل اتهام به دولت از این نظر سخت است، ما که به هر دو جناح به معنای عام و همه احزاب و تشکل های قانونی احترام می گذاریم. رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد:اساس دولت بر تشدید رقابت سالم است، مخصوصا که در آستانه انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و شورای ...
توافقی امضا نکرده ایم که مجلس بخواهد تصویب کند
ویژه شهید رجایی و باهنر که سراسر زندگی آنها انقلاب بود حرکت برای پیروزی نهضت اسلامی و مردمی بود خدمت به مردم بود تلاش برای استقرار انقلاب اسلامی و سپس حضور در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود. یاد آن عزیزان گرامی باد و امیدوارم ما همه موفق باشیم مسیر و راه آنها که راه اخلاقی و مردمی و اعتدال بود پاس بداریم. دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده، دو سال از این افتخار برای دولت که ...
مشروح سخنان رئیس جمهور درباره برجام، اقتصاد، فرهنگ، جوانان و رفع حصر در نشست خبری
متهم بودیم که الآن به نفع این جناح عمل می کند. در دولت ما افرادی هستیم که برخی مربوط به این جناح هستند و برخی مربوط به آن جناح هستند. امسال دو انتخابات برگزار می شود. این مهم است که کاری کنیم که رقابت ها بیشتر می شود و حس کنند که همه هستند. بگذارید مثال بزنم. البته برخی اوقات آن مثال را می چسبند و اصل را ول می کنند. وقتی شما وارد مغازه می شوید، اگر یک نوع یخچال باشد، شما نمی توانید انتخاب کنید. اما ...
بیم و امیدها به تدبیر و امید روحانی در میانه راه
مبارز به عنوان تشکل اصول گرایی و مجمع روحانیون به عنوان تشکل اصلاح طلب ایجاد شد و در مجلس پنجم ما مستقلین، فراکسیونی با عنوان جمعیت مستقلین ایران اسلامی را ایجاد کردیم و مجوز گرفتیم و سه جریان در کشور سیاست ها را دنبال می کردند که در تمام انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و شوراها فعال بودند. حشمتیان افزود: آقای روحانی به عنوان مستقل وارد عرصه انتخابات شد و به همین ...
چالش حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان برای حسن روحانی
به گزارش گفتمان ، در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری کش و قوس های فراوانی در محافل سیاسی در خصوص حضور شخصیت های گوناگون سیاسی در جریان است. خبرنگار سیاسی نسیم اخیرا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد سطح بحث ها در برخی جریانات سیاسی به بالاترین حد خود رسیده است تا جایی که چهره های شاخص جریان اصلاح طلب و دولت درباره احتمال شرکت کردن سید حسن خمینی در این انتخابات ...
پاسخ روحانی به سوالی درباره چرایی پاسخ ندادن به شکایت های مسئولان دولت قبل/ 7
. همه مقامات با رای انتخاب می شوند. وقتی رای مردم اساس است، چگونه می شود رقابت سالم ایجاد کرد؟ راه آن احزاب و تشکل های سیاسی است. حتی انجمن های صنفی هم مهم هستند. برنامه دولت از این نظر فراجناحی بوده و هنوز هم فراجناحی است. اتهام به این دولت سخت است. اگر جناحی بودیم متهم بودیم که الآن به نفع این جناح عمل می کند. در دولت ما افرادی هستیم که برخی مربوط به این جناح هستند و برخی مربوط به آن جناح هستند ...
کاندیداتوری عارف از تهران
مورد بحث قرار گرفته است و هنوز در اغلب شهرهای بزرگ به اشخاص نرسیده اند. نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاعدتا آقای عارف از تهران کاندید می شوند، گفت: نسبت به آقای دکتر عارف با توجه به پیشینه و شخصیت علمی و همچنین تبع اعتدالی و مقبولیتی که بین سایر جناح ها و گروه ها دارد و نظر مساعد رهبری را نیز دارند نظر مثبتی وجود دارد اما هنوز اینکه چه کسی سرلیست تهران است یا چه کسی رئیس مجلس می شود جمع بندی نشده است. ...
مؤتلفه، ایثارگران و پایداری لیست مستقل نمی دهند/ تحلیل اصغرزاده از تاثیر حزب اتحاد در آرایش سیاسی اصلاح ...
کارگزاران سازندگی نیز این هفته به ارائه تحلیلی از تحرکات انتخاباتی جناح های سیاسی کشور و آرایش انتخاباتی گروه های مختلف برای کسب کرسی های مجلس دهمپرداخت. عطریانفر ضمن بیان اینکه انتخابات پیش رو رقابت بین جریان اصلاح طلب و اصولگرا به خصوص گروه های عقلایی 2 گروه است، گفت: این ظرفیت و پختگی سیاسی به وجود آمده است که هر 2 جریان بتوانند فارغ از هر گونه تندروی و افراط با منطق عقلانی در عرصه انتخابات ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
دو ساله گذشته روند رو به رشدی داشته است. 13**یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس: مذاکراتی که توسط دولت تدبیر انجام شد، امید بزرگی را برای ملت ایران به وجود آورد و امروز همه مردم از این رایی که به این دولت دادند خوشحال هستند. 14**حسین گروسی نماینده شهریار و عضو کمیسیون صنایع مجلس: دولت تدبیر و امید در این دو سال در عرصه سیاست خارجی بسیار فعال بوده و ما باید به همه دولت ...
ایران هراسی در حال مرگ است/دولتی تلاش کرد زخم جدید ایجاد نکند
که دو انتخابات مهم و همزمان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیشرو داریم و این مهم است که مردم در انتخابات حضور داشته باشند و کاری کنیم که رقابت ها بیشتر شود و همه احساس کنند که هستند. کلا کلمه انتخاب خیلی مهم است و انتخاب یعنی مردم در فضایی بتوانند چهره ها و افکار مختلف را ببینند و از بین آنها انتخاب کنند. هر چه فضا برای احزاب و گروه ها بیشتر باز باشد انتخاب بهتر صورت می گیرد و مردم با نشاط ...
استان البرز با نگاه مرکزیت حزب حضوری قدرتمند در انتخابات خواهد داشت
مشی اصلاح طلبی حزب ندا نسبت این تفکر با جریان اصلاحات را حرکت بر مدار قانون می داند و می گوید: اصلاحات یک تفکر است،یک مرام است،اصلاحاتی که در سال 76 بیان شد یعنی بر قراری قانون وملاک قانون اساسی است با همه اصولش،اصلاحات به دنبال مبارزه مدنی با فقر،فساد وتبعیض است،اصلاحات به دنبال آزادی انتخاب وبیان برای همه مردم است،اصلاحات به دنبال پاسخگو کردم مسئولین در قبال وظایفشان است،اصلاحات یعنی برگشت به ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
بزرگنمایی ناطق در کنار تخریب عارف / حمله به خوش نامی های عارف/ تمسخر خرازی در رسانه های کارگزاران
تمام تعریف و تمجیدها از ناطق نوری به انتشار مصاحبه هایی می پردازد که بر نیاز و لزوم ورود ناطق به عرصه رقابت های انتخاباتی تاکید می کند. بزرگنمایی ناطق در کنار تخریب عارف صادق زیبا کلام در گفتگو با آرمان گفته است: مجلسی که ناطق نوری در رأس آن قرارداشته باشد از مجلسی که "عارف" ریاست آن رابرعهده بگیرد قدرتمندتر خواهد بود. قبل ازاصلاحات اعتدال حائز اهمیت است. مجلس ششم می توانست ...
اتحاد ملت نقاب جدید فتنه گران88
عبارت حملات تند محمدی به شورای نگهبان استفاده کردند! اروجعلی محمدی در دوم خرداد 93 نیز در همایش اصلاح طلبان آذربایجان شرقی، بنا به گزارش سایت های اصلاح طلب استان، سخنرانی خود را با نام بردن از یکی از سران فتنه و تشکر از وی شروع کرد.آیا اتحاد ملت ایران بسترساز فتنه جدید است؟ سوابق اعضای مرکزی این حزب که پیش از این در حزب منحله مشارکت حضور داشته و هم چنین نقش محوری حزب مشارکت ...
چرا اصولگرایان به وحدت نمی رسند؟
تازه ای پا به میدان گذاشته اند. عباسپور با بیان اینکه کسانی که در عملکرد و رفتار سیاسیشان خلوص نیت وجود دارد و قلب و زبانشان با هم یکی است، باید محور وحدت میان اصولگرایان شوند ، گفت: چهره هایی همچون حجت الاسلام ناطق نوری، دکتر ولایتی و دکتر لاریجانی می توانند تاثیر زیادی در وحدت اصولگرایان داشته باشند. اما باید فضا برای محور شدن این افراد فراهم شود. در روزهای گذشته اخباری نیز از تاسیس ...
اصولگرایان برای دیده شدن مجلس هفتم را احیا کنند
افت و خیز احزاب اصولگرا برای اتحاد و رسیدن به یک تفاهم نسبی و حضور در انتخابات مجلس شورای همچنان ادامه دارد و شاید آخرین قسمت از این مرحله اجلاس سه حزب اصولگرای موتلفه، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری بود که مهم ترین سخنران اصلی آن آیت الله مصباح یزدی بود. این تلاش پیگیر و مجدانه از مدت ها قبل به محوریت حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آغاز شده است و هدف آن رسیدن به یک لیست ...
طباطبایی: توفیق در انتخابات مشروط به ارتباط با قواعد مدرن است/ امینی: موج منفی علیه هاشمی از سال 72 شروع ...
انتخاباتی پاسخی به فقدان دانش بازاریابی سیاسی رسول بابایی مترجم کتاب، سخنران اول این مراسم بود و در رابطه با ضرورت ترجمه این کتاب گفت: در کشور ما هر دو سال یکبار دو انتخابات توامان برگزار می شود؛ انتخابات مجلس و خبرگان با هم و شورا و ریاست جمهوری با هم. ولی دانشی که از این انتخابات پشتیبانی کند و متولی رقابت های سیاسی باشد در کشور ما وجود ندارد. ما دچار فقدان دانشی هستیم که در ...
توصیه زیباکلام به اصلاح طلبان برای سرلیستی ناطق نوری
اصلاحات و توسعه سیاسی دورتر کرد. فکر نمی کنید سرلیستی آقای ناطق نوری در انتخابات آینده نسبت به سرلیستی آقای عارف برای نسل جوان اصلاح طلب دور از ذهن باشد؟آیا احتمال ریزش آرای اصلاح طلبان در چنین شرایطی وجود ندارد؟ من قلب و احساس دارم. قطعا دوست ندارم که خیلی ها مخالفم باشند. قطعا خوشحال تر خواهم بود که خیلی ها موافقم باشند تا مخالفم. با این وجود بنده که یک سیاستمدار، رئیس حزب ...
متن سخنان دکتر روحانی در دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی
خیلی میانه خوبی ندارند بخاطر کشورشان پای صندوق آرا بیایند و این رهنمود و تدبیر جنابعالی به یک حماسه بزرگ سیاسی منجر شد که 73 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند آن هم در شرایطی که دشمنان انقلاب فکر می کردند با فشارها و تحریمهایی که ایجاد و وضع کرده اند ، مردم را از انقلاب و نظام مایوس کرده اند اما این انتخابات نشان داد که مردم کاملاً امیدوارند و کاملاً به نظام اعتماد دارند. همه تلاش دولت ...
شورای نگهبان هرگز از قانون عقب نشینی نمی کند
جمعیتی از زنان تلاش دارند در عرصه خبرگان به عنوان نامزد حضور داشته باشند. این در شرایطی است که این جریان خاص تلاش دارد که از طریق ورود به مجلس خبرگان تغییرات ساختاری و بنیادی در سیستم حاکمیتی ایجاد کند. این را چطور ارزیابی می کنید؟ قانون مربوط به انتخابات خبرگان را خود خبرگان تصویب کرده و برداشت ها و تفسیرهای مربوط به احراز صلاحیت ها راجع است به فقهای شورای نگهبان، اینکه چه کسانی شرایط ...
استقبال از رئیس جمهور یا تبلیغات زودهنگام انتخاباتی؟
.... حتی تابلوی سر در هلال احمر استان نیز در آستانه ورود رئیس جمهور مزین به تصویر وی شد! این اتفاقات تنها بخش کوچکی از کارناوال تبلیغاتی اصلاح طلبان بود که با سوء استفاده از نام مردم و صرف بیت المال صورت گرفت و مسئولان ارشد استان نیز به جای مجازات خاطیان در برابر آن سکوت کردند. با کمال تأسف و درحالیکه انتظار می رفت؛ مسئولان سیاسی استان برای جلب رضایت مردم و گروه ...