سایر منابع:
سایر خبرها
پرچم انقلاب اسلامی با رشادت پاسداران، برافراشته می ماند
به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران، ماموستا توفیق قربانی شامگاه چهارشنبه در جلسه برنامه ریزی هفته دفاع مقدس، ضمن تبریک پیشاپیش هفته دفاع مقدس و گرامی داشت یاد شهدای گرانقدر انقلاب، اظهار داشت: همانطور که با خون شهدا پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز در آمد، قطعا با رشادت های سربازان نیروهای مسلح بخصوص سپاه پاسداران، این پرچم همچنان مفتخرانه در جهان برافراشته خواهد ماند. وی ضمن ...
اقتدار، امنیت و آرامش جامعه مرهون خون مطهر شهدا است
های انقلاب و اسلام مجاهدانه جنگیدند و خوشبختانه با اقتدار دشمن را وادار به عقب نشینی و ترک کشور کردند. وی با اشاره به عملیات های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: ممکن است رزمندگان اسلام در بعضی از عملیات ها شکست خورده باشند اما در بسیاری از عملیات بزرگ و حیاتی ضربات مهلکی به دشمنان وارد کردند و این نشان دهنده روحیه شهادت طلبی در بین جوانان ایران است. امام جمعه ...
چشم هایم را می بستم تا مثل پدر باشم!
به گزارش فرهنگ نیوز، بعضی ها چرخه وجودشان برکت است؛ زندگی ، مرگ، پس از مرگ و حتی خاک مزارشان... جانباز شهید مرتضی معماری نمایی از این چرخه تبرک وجودی بود... پرده اول؛ مجاهدت انقلابی ثمررساندن نظام اسلامی، پرده دوم؛ مصداق هنگامی که شیپور جنگ نواخته می شود شناختن مرد از نامرد آسان است ، پرده سوم؛ نشانه دار شدن مردانگی شان، پرده چهارم؛ آسمانی شدن روحشان، پرده پنجم؛ میراث رسیدن جسم مردانه ...
فلسفه رزمایش اقتدار ثارالله ارتقای آمادگی امنیتی است/ رزمایش اقتدار ثارالله برای دولتمردان سوغاتی گران ...
... وی ادامه داد: امروز به واسطه مجاهدت و ایثارگری های بسیجیان جهانیان امروز ایران را به عنوان قدرت منطقه به رسمیت می شناسند و این مهم در هیچ قالب دیگری جز رشادت و ایثارگری بسیجیان میسر نبود. معاون اجرایی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفقیت های امروز ایران اسلامی را سوغات هشت سال دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: بسیجیان بعد از دوران دفاع مقدس نیز این سوغات را تکمیل کرده و کار امروز و ...
روایت تفحص شهیدان دفاع مقدس از زبان سردار باقرزاده
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت:با وجود مشکلات تفحص در منطقه، تفحص شهیدان دفاع مقدس روند رو به رشد پیدا کرده است. سردار سیدمحمد باقر زاده چهارشنبه در آیین استقبال از 80 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس از مرز شلمچه در جمع رسانه ها، گفت:پیکرهای 80 شهید دفاع مقدس طی دو هفته گذشته از مناطق فاو، شلمچه، مجنون و زبیدات تفحص شده است. وی ادامه داد:یک شهید نیز شب ...
بوشهر امتحان خود را پس داده است/بوشهرنماد تاریخ باشکوه مقاومت
، ادامه داد: در این چهار بار رئیسعلی ها به پا خواستند و با حکم علما، سرداران جان بر کف و مردم سیل آسا از حریم دین و میهن دفاع کردند. امام جمعه بوشهر با بیان اینکه قیام رئیسعلی دلواری تحول عظیمی در تاریخ سیاسی جهان ایجاد کرد، افزود: استعمار در کل جغرافیای مستعمرات خود تا پیش از قیام رئیسعلی به شکل تهاجم سخت و حمله نظامی حضور داشت و حمله می کرد و این کشورها را هدف قرار می داد. ...
شلمچه دیروز به استقبال 80 شهید دیگر رفت
به گزارش خبرگزاری ها، پیکرهای مطهر این شهدا که در بیست و سومین مرحله تفحص برون مرزی کمیته جست وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مناطق عملیاتی فاو، شرق دجله و زبیدات در کشور عراق کشف شده اند در عملیات های والفجر1، خیبر و بدر در حین تک دشمن بعثی به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند. پیکرهای این شهدا در بیست و سومین مرحله تفحص برون مرزی کمیته جست وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در خاک عراق ...
فرهنگ شهادت و ایثارگری برای نسل جوان ترویج شود
خوشبختانه با وجود گذشت 36 سال از عمر نظام اسلامی، با سربلندی و ایستادگی و مقاومت حضور داریم به برکت انسجام داخلی و رهبری مقام معظم رهبری و وحدت مردم است. رزم حسینی افزود: لازم است فرهنگ شهادت ترویج یابد و برگزاری این نوع یادواره ها نقش به سزایی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه دارد. وی گفت: اگر امروز در مذاکرات هسته ای موفقیت هایی حاصل شده به برکت خون شهداست و لازم است همه ما ...
برای پیدا شدن فرزندم دعا نمی کردم
به گزارش فرهنگ نیوز، مادر شهید "حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری حسن آبادی" شهید تازه شناسایی شده در گفت وگو با تسنیم در اشکذر، با اشاره به شهادت فرزندش در سال 61 اظهار داشت: تمام این مدت چشم به راه نام و نشانی از فرزندم بودم. "معصومه مختاری" مادر این شهید در پاسخ به این سؤال که برای پیدا کردن نشانی محل دفن فرزندش چه اقداماتی را در این مدت انجام داده بود، گفت: من با خود گفتم که ...
رزمایش اقتدار ثارالله به نظام استحکام می دهد/ ایران محور امنیت و اقتدار در بین کشورهای منطقه است
بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی و حضور مردم در عرصه های دفاعی کشور را نشان می دهد و می توان گفت قدرت ایران ناشی از مولفه های فرهنگی است و نظام جمهوری اسلامی با عمق بخشیدن به جنبه های اعتقادی و شفاف سازی در بین مردم در تحقق اهدافش موفق شده است. وی در ادامه در باب تقویت و اشاعه تفکر بسیجی در برخورد با دشمنان اضافه کرد: تفکر بسیجی در 8 سال دفاع مقدس آفریده شد و امروز دشمن از قدرت اعتقادی و ...
قیام رئیسعلی دلواری با فرهنگ دینی و شهادت طلبی توام بود
متجاوزان تغییر کرد. نماینده ولی فقیه دراستان بوشهر تاکید کرد: تاثیر قیام مردم بوشهر و تنگستان درس بزرگی به انگلیسی ها داد که نمی توان با حضور نظامی و تسلط بریک کشور برمردم حکومت داری کرد. صفایی بوشهری، با اشاره به اینکه حماسه رئیسعلی دلواری درس بزرگی به متجاوزان آموخت بیان کرد: قیام رئیسعلی دلواری که توام با فرهنگ دینی و شهادت طلبی بود به تمام متجاوزان آموخت که نمی توان با ...
خواب برگشت آمریکاتعبیر نخواهد شد+تصاویر
کنیم و یا نکنیم، ملت مقتدر ایران قصد سازش با آمریکا را ندارد. وی ادامه داد: ما در عرف دیپلماتیک با کشورهای دنیا در تعاملیم. با گروه 1+5 دوازده سال است که مذاکره کرده ایم، پس مشخص است که اهل تعاملیم و از جنگ استقبال نمی کنیم، ولی این طور نیست که دشمن تصور کند با توافق هسته ای ملت ما سر سازش با آمریکا را دارد. رئیس سازمان بسیج دانشجویی اضافه کرد: اگر ما با دشمن خود در مذاکرات به ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
برگزاری نمایشگاه فرهنگی هنری در شهر نقنه از توابع شهرستان بروجن
خاص شهر نقنه، منطقه قشقایی ها را برای برپایی این نمایشگاه انتخاب کردیم که حقیقتا هم از طرف مردم مورد استقبال بسیار مطلوب و فراتر از محاسبات قرار گرفتیم. حجت الاسلام رییسی افزود: پیرامون تولید محتوای غرفه ها اتاق فکرهایی از نخبگان و روشنفکران شهر تشکیل دادیم که نتیجه آن اکران فیلم های جشنواره عمار، انتشار مطالب و فایل های صوتی و تصویری از طریق ارسال دسته جمعی بلوتوث و عرضه کتب سردار شهید نریمانی خواهد بود و انشالله غرفه های شهداء و محصولات فرهنگی برای تمام ایام سال به کار خود ادامه خواهد داد. ...
دوران دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی افتخارات انقلاب است
اجازه ندادند که ذره ای از خاک کشور به دست بیگانگان بیفتد. امیری با تاکید بر اینکه نسل امروز باید با اهداف و آرمان های رزمندگان اسلام آشنا شده و با آن دوران مانوس شوند، گفت: پیشرفت و توسعه امروز کشور مرهون تلاش ها و رشادت های رزمندگانی است که در دوران 8 سال دفاع مقدس بدون هیچ چشم داشتی در برابر دشمن ایستادگی کردند. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شیروان تصریح کرد: آنان با نثار جان خود ...
تصاویر/تبادل شهدا در مرز شلمچه
پیکر 80 شهید دفاع مقدس که طی عملیات تفحص در مناطق عملیاتی فاو، شرق دجله و زبیدات در کشور عراق و در عملیات های والفجر یک، خیبر و بدر و در حین تک دشمن بعثی به درجه رفیع شهادت نائل آمده بودند، در میان استقبال مسئولان محلی و استانی، مقامات لشکری و کشوری، نیروهای مسلح، خانواده شهدا و قشرهای مختلف مردم در مرز شلمچه و آغوش میهن بازگشتند.پیکرهای این شهدا در بیست و سومین مرحله تفحص برون مرزی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در خاک عراق کشف شده است.همچنین پیکر 22 کشته عراقی که 20 کشته مجهول الهویه و دو کشته معلوم الهویه بودند از سوی مقامات کشورمان تحویل مسئولان عراقی شد.طبق هماهنگی های انجام شده این شهدا پس از ورود به کشور در مراسم دیگری که بعد از ظهر چهارشنبه در شهر هویزه برگزار می شود مورد استقبال مردم این شهرستان قرار می گیرند و همچنین مردم این شهرستان نماز مغرب و عشا را در کنار پیکر این شهدا می خوانند.کاروان 80 شهید تازه تفحص شده پس از بدرقه مردم هویزه به پادگان شهید محمودوند اهواز منتقل و سپس برای انجام آزمایش های لازم به تهران منتقل می شوند.محمد مهدی کمال - ایسنا ...
آمریکا همچنان دشمن شماره یک ملت ایران است
به گزارش پایگاه ا طلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، گودرزی در مراسم رونمایی از سنگ یادبود یکصد لقب امام(ره) به آمریکا افزود: 60 سال جنایت آمریکا علیه ملت ایران از ذهن مردم پاک نخواهد شد و ملت ایران با گذشت سال ها همچنان جنایت های این دولت را علیه خود در کودتای 28 مرداد، جنگ تحمیلی، کشته شدن 17 هزار شهید ترور و شهادت نخبگان و دانشجویان فراموش نخواهد کرد. رئیس سازمان ...
گرد و غبار مانع استقبال مردم ازشهدا نشد
: عملیات جستجو در خاک عراق و در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد و همکاری ها نیز با طرف ایرانی خوب است. شهدا مدال افتخار بر سینه ما ایرانیان محمد حسین از عشایر شهر هویزه که به همراه دیگر دوستانش به شلمچه جهت استقبال از شهدا آمده بود می گوید: افتخاری است برای ما عشایر خوزستان که ادامه راه شهدا و انقلاب اسلامی باشیم. وی افزود: امروز در شلمچه حاضر شده ایم تا تجدید بیعتی با ...
چند خبر کوتاه از قزوین
سمت فرهنگ متعالی شهادت بکشانیم و آن را در دل تاریخ زنده نگه داریم تا نسل های آینده نیز ادامه رو راه شهدا باشند. برگزاری یادواره در سراسر کشور گوشه ای از دین مردم نسبت به شهداست غلامرضا حقایق پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگر استان قزوین، یادواره های در حال اجرا در سراسر کشور برای شهدا را گوشه ای از دین جامعه نسبت به شهدا دانست و تصریح کرد: یادواره هایی که در اقسانقاط کشور ...
بهشت در همین حوالی است
حاضر در معراج صورت می گیرد هم مبین این مطلب است، استکبارستیزی شهدای دفاع مقدس بر ما مبرهن است دوستان جوان ما که به اینجا می آیند به دلیل یکی بودن این شهدا با مردم، این امر را به راحتی درمیابند و به همین دلیل از آنها می خواهند که خودشان هم به فیض شهادت نائل شوند موضوعی که باید یادآوری کنم این است که نسل سوم ما مثل همان نسل های اول انقلاب، استکبارستیز هستند، آمار متقاضیان مدافع حرم که همه از طیف جوان ...
فعالان رسانه ای استان بوشهر به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام می شوند
دوران آشنا شده و این حماسه آفرینی ها را صادقانه به نسل های آینده منتقل کنند. مسئول سازمان بسیج رسانه استان بوشهر گفت: یک از مهمترین راه های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والامقام که به فرموده رهبر معظم انقلاب زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست. نجفی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور پیام آور هشت سال جانبازی و ...
نخستین دیدار یک دختر شهید با پدرش بعد از 28 سال
فرمانده اش هم اجازه حضور و همراهی با ما را در ادامه عملیات نداده بود. پس از انجام عملیات نصر 7 در سردشت،عراقی ها پاتک کرده بودند و بسیاری از نیروهای ایرانی در آن منطقه به شهادت رسیده بودند به همین خاطر فرمانده شان آمده بود و موضوع را به رزمندگانی که سالم بودند گفته بود چرا که حفظ ارتفاعات بُلفَت برای ما بسیار مهم بود. منصور هم به همراه عباس غلامی، مسعود پارسا، ودود روغنی(شهید شده اند) و ...
آحاد جامعه بدهکار شهدا و ایثارگران هستند
به گزارش ایثار ، مسعود نصرتی در یادواره شهدای شهرستان قزوین که به همت بنیاد قزوین برگزار شد با اشاره به روز قزوین، گفت: به مناسبت این روز برنامه های مختلفی در شهر قزوین برگزار شده که آخرین برنامه ، یادواره شهدا با عنوان شهر شاهدان بی پلاک با هدف گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود. وی گفت: اگر ایثارگری ها و رشادت های شهدا، جانبازان و رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس ...
واکنش امام به تهدیدات امریکا من را مستقل کرد!
جانبازان در دوران دفاع مقدس با فداکاری و جهاد در راه خدا، رسالتی بزرگ را به ثمر رساندند. کسانی که لبیک گویان به ندای منادی زمان راهی شدند و برای ایران اسلامی افتخار آفریدند. مجتبی شاکری جانباز و عضو شورای شهر تهران یکی از همان دلاوران است. جانبازی که اگرچه از ناحیه دو چشم و دو دست مجروح شد، اما هرگز از جهاد و تلاش باز نایستاد و در کنار همسر فداکار و مجاهدش به موفقیت های روز افزون دست ...
لزوم اجرای برنامه های فرهنگی در میراث فرهنگی ایلام
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عبدالمالک شنبه زاده ظهر امروز در جلسه حلقه صالحین به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهیدان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام ضمن عرض خیرمقدم از حضور بسیجیان و به نقش شهدا و بسیج در طول هشت سال دفاع مقدس پرداخت. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: خاطرات رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان در عرصه جبهه و دوران دفاع مقدس باید ...
پایان 33سال چشم انتظاری مادر روحانی شهید+عکس
به گزارش شهدای ایران ، تیرماه سال 1384 پیکر مطهر 5 شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس برروی دوش مردم مؤمن و شهیدپرور استان مرکزی و اراک تشییع و در قطعه ای با عنوان قطعه "اصحاب الشهدا" به خاک سپرده شدند. قطعه اصحاب الشهدای اراک، قطعه ای بود که براساس برنامه ریزی مسئولان قرار شد تا پیکر رزمندگان دفاع مقدس در جوار حرم مطهر شهدای گمنام به خاک سپرده شوند. از آن روز تاکنون یک دهه می ...
یادواره شهدای بخش باباحیدر برگزار می شود
، باید راه شهدا را ادامه دهیم و ادامه دادن راه شهدا هم در سایه زنده نگه داشتن یاد و خاطره و سیره و روش آن ها محقق می شود. به گفته این مقام مسؤول، کشاندن قدرت های جهانی به پای میز مذاکره از برکات و ثمرات بالای خون شهدای انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس است که باید قدردان این نعمت باشیم . وی با بیان این که به برکت خون شهدا و ایثارگران، ایران اسلامی توانسته امروز به جایگاه والایی در ...
فردو،سنگر مستحکم ملت ایران
تارک خود می بیند. همان شهید سعیدی که به قولی پرچمدار شهدای هسته ای است و در سال 88 توسط دشمنان این مرز و بوم به شهادت رسید. به سنگر مستحکم ملت ایران خوش آمدید داخل این سایت مثل سایت نطنز پر دار و درخت نیست و ساختمان ها و اماکن محدود تری هم دارد. تابلویی خودنمایی می کند که رویش نوشته شده: به سنگر مستحکم ملت ایران خوش آمدید. با خوش رویی از ما استقبال می کنند و سپس به سمت ورودی تونل ...
تجدید میثاق دبیران سازمان های مردم نهاد کشور با شهدای گمنام
در جهت رسیدن به جایگاه برتر در جهان است. وی اظهار کرد: یکی از مهمترین ابزارهای مقابله با جنگ نرم دشمن، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و شناساندن شهدای جنگ تحمیلی به جوانان این مرز وبوم به عنوان الگو است. وی یادآور شد: بدون تردید موفقیت های بزرگ در عرصه های علمی، پژوهشی و فناوری حاصل ایثار و تلاش های صادقانه جوانان در دهه های گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. قرائت قرآن و ادای احترام به شهدا و نثار گل بر سر مزار شهدای دانشگاه بوعلی سینا همدان از جمله برنامه های این مراسم بود. ...
مشکلات اقتصادی کشور با برنامه ریزی دقیق از سوی مسؤولان برطرف می شود
هویت ما را از بین ببرد ایران را به چندین قسمت تجزیه می کرد تا نام و نشانی از تاریخ و تمدن ایران بر جای نماند. این کارشناس سیاسی بیان داشت: ملت ما باید اراده کنند تا تاریخ و تمدن خود را حفظ کنند چون مردم دنیا ما را با تاریخمان می شناسند، اگر ما در 8 سال جنگ تحمیلی شکست می خوردیم آنها تمام مردم ایران را قتل و عام می کردند تا نامی از ایران برجای نماند. شهدا به ایران عزت و آبرو ...