سایر منابع:
سایر خبرها
یکه تازی عاشورزاده
امتیازات مرحله اول مسابقات گرندپریکس (G4) در سال 2015 که در مسکو روسیه برگزار شد و همچنین مسابقات آزاد آمریکا (G1)، در این رنکینگ محاسبه شده که تکواندوکاران تیم ملی کشورمان در مسابقات گرندپریکس با ترکیب فرزان عاشورزاده، ابوالفضل یعقوبی، علیرضا نصرآزادانی و مسعود حجی زواره در گروه مردان و کیمیا علیزاده، شکرانه ایزدی و اکرم خدابنده در گروه زنان، حضور داشتند و دو مدال طلا (عاشورزاده و علیزاده) و یک برنز (یعقوبی) را به دست آوردند. ...
بازگشت مدال آوران پیوند اعضا از مسابقات جهانی آرژانتین
2 نشان طلا، 4 نشان نقره و 3 نشان برنز را از آن خود کردند. بیستمین دوره بازیهای جهانی پیوند اعضا در آرژانتین برگزار شد و کاروان ورزشی ایران با رشد چشمگیر در مقایسه به دوره قبل صاحب 27 مدال طلا، 22 نقره و 28 برنز شد که این بهترین نتیجه تاریخ ورزش پیوند اعضای ایران در بازیهای جهانی از لحاظ مرغوبیت مدال است. ایران با این مدالها در رده ششم بازیهای جهانی قرار گرفت و کشورهای بریتانیا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، مجارستان و آمریکا در رده های اول تا پنجم جدول رده بندی مدالها قرار گرفتند. 44 کشور در بازیهای جهانی پیوند اعضا حضور داشتند. انتهای پیام/ ...
مهمترین اتفاقات هفت روز ورزش
با مجموع 41 امتیاز به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. در بخش کشتی آزاد مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان نیز تیم ایران به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. عنوان نایب قهرمانی ایران در این بخش از مسابقات با کسب 2 مدال نقره و 4 برنز و مجموع 65 امتیاز به دست آمد. حذف زودهنگام جودوکار ایران در مسابقات جهانی سعید ملایی، جودوکار وزن 81- کیلوگرم در مسابقات قهرمانی جهان، پنجشنبه گذشته در ...
افتخار آفرینی ورزشکاران قادرآباد در مسابقات کشوری
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پایگاه تحلیلی خبری بام فارس ،دهمین مسابقات قهرمانی کونگ فو توا سنتی کشوری که در کرج برگزار گردید با افتخار آفرینی منتخبین فارس اعزامی از شهر قادرآباد همراه بود. محسن جعفری فرد در وزن 55 - کیلوگرم و سید محمد مهدی موسوی در وزن 41- مدال نقره نونهالان را به گردن آویختند و آرش شکوهی نیا در رده نوجوانان و در وزن 51- مدال برنز این دوره مسابقات را از ...
نتایج نمایندگان خوزستان در المپیاد ورزشی تکواندو و جودو بسیج کشور
ورزشکاران خوزستانی در مسابقات المپیاد ورزشی تکواندو و جودو بسیج کشور موفق به کسب مدال شدند. مسابقات جودو هشتم و نهم شهریورماه در زنجان برگزار شد که تیم خوزستان پس از تیم های تهران و اصفهان در جایگاه سوم قرار گرفت. در بخش انفرادی این دوره از رقابت ها محمد و یاسین خوش بین به ترتیب در اوزان 55 و 73 کیلوگرم به نشان طلا رسیدند و مهدی رحیمی در وزن 46 کیلوگرم در جایگاه سوم قرار ...
عقاب های سفید برای شکار سهمیه المیپک به ژاپن می آیند
جام جهانی است. لهستانی ها در دو سال 1977 و 1981 موفق به کسب عنوان چهارمی شدند و در سال 1996 در حالی که دومین حضور خود را تجربه می کردند به مقامی بهتر از هشتمی جهان نرسیدند. تیم ملی والیبال لهستان که در آخرین دوره لیگ جهانی والیبال به دلیل شکست در مرحله نیمه نهایی مقابل لهستان عنوان چهارمی را از آن خود کرد، در تاریخ برگزاری این مسابقات دو مدال کسب کرده است. مدال طلای سال 2012 در شهر سوفیای ...
رتبه کشوری دانش آموزان بوشهری در المپیاد نانو
بهشتی بوشهر به ششمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو کشور اعزام شدند تصریح کرد: محمدرضا نفیسی و شهریار میرزایی از دبیرستان شهید بهشتی بوشهر در این المپیاد دربین 40 شرکت کننده که به مرحله نهایی ششمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو راه یافته بودند موفق به دریافت مدال برنز شدند. مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه نهادهای ترویجی استان بوشهر در المپیاد علوم و فنون نانو ...
خوشرنگ ترین مدال را کسب می کنیم
زهرا صمدی مربی تیم ملی کاراته بانوان، در گفتگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره تیم ملی بانوان، گفت: شکرخدا ملی پوشان از لحاظ روحی و فنی به درجه خوبی رسیده اند و با روحیه و مصمم آماده حضوردر آوردگاه آسیایی هستند و قول می دهیم که در 5 وزن اصلی، خوشرنگ ترین مدال را کسب کنیم. وی ادامه داد: درست است که ژاپن میدان سختی است، ولی ملی پوشان ما نیز تلاش خود را ...
منهای فوتبال
محاسبه شده است. تکواندوکاران تیم ملی کشورمان در مسابقات گرندپری دو مدال طلا (عاشورزاده و علیزاده) و یک برنز (یعقوبی) به دست آوردند. در این رنکینگ امتیازات سال 2011 به طور کل از جدول رده بندی حذف و از امتیازات سال 2012 و 2013 به ترتیب 75 و 50 درصد کسر شده است. همچنین با اعلام رنکینگ در هر ماه جدید، 25 درصد از امتیازات ماه قبل در سال 2014 کسر خواهد شد. در پایان دسامبر 2015 هر تکواندوکاری که بتواند در ...
هر چه به المپیک نزدیک تر می شویم شرایط هم سخت تر می شود(گفت و گو)
رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی جایگاه خوبی دارند. * با توجه به اینکه عاشورزاده امتیازهای خوبی را تاکنون جمع کرده است و در صدر رنکینگ المپیک قرار دارد ترجیح دادیم که در این گرند پری حضور پیدا نکند. مهدی خدابخشی که امتیاز خوبی دارد و او هم در صدر رنکینگ است در دور اول گرند پری شرکت نکرد، اما در این مرحله در ر قا بت ها حاضر خواهد بود. * هر چه به المپیک نزدیک تر می شویم شرایط هم سخت تر می شود. باید زحمت بیشتری بکشیم و پر انرژی تر گام برداریم. هدفمان کسب چهار سهمیه در هر چهار وزن المپیک است که با پتانسیلی که در ملی پوشان می بینم ا ین اتفاق می افتد. ...
تلاش فرنگی کاران برای تکرار قهرمانی در مسابقات جهانی
؛ بنابراین علیاری را انتخاب کردیم. البته او در چارچوب فرآیند راهی مسابقات می شود و همه چیز قانونمند است. نظر کادرفنی نیز همین بود و با توجه به شرایط فیزیکی که علیاری دارد اگر بتواند بین 6 کشتی گیر برتر قرار گیرد به اهدافمان رسیده ایم. برنامه های زیادی برای او داریم و در المپیک با 120 کیلو وزن می تواند یکی از مدعیان کسب مدال باشد. ...
ماجرای خوابیدن یک قهرمان با کمربند!
شهرخبر : احسان روزبهانی با تمام سختی و تنهایی ها و فرازونشیب ها نفر اول بوکس جهان ( در وزن خود ) است و برای بدست آوردن مدال المپیک و گرفتن کمربندی دیگر از مسابقات ستارگان جهان بسیار باانگیزه است. شکستگی بینی ، ورم صورت و پارگی ابرو برایش معنا ندارد و به قول خودش رشته ای را انتخاب کرده که برای موفقیت در آن باید درد بکشد اما اینکه ته ته ته درد کشیدن برای او کجاست فقط خدا داند. ...
کسب قهرمانی تکواندوی نونهالان جهان توسط بانوی ورزشکار گیلانی
جهان که اول شهریور ماه با حضور 467 تکواندوکار از 60 کشور جهان به میزبانی شهر موجو کره جنوبی برگزار شد ،مبینا نژاد کته سری از دبیرستان شاهد حضرت خدیجه (س) ناحیه 2 رشت در وزن منفی 37 کیلوگرم مقتدرانه بر سکوی قهرمانی ایستاد و علاوه بر کسب مدال طلای انفرادی در قالب تیم ملی تکواندو نونهالان جمهوری اسلامی ایران هم قهرمان جهان شد و تیم های روسیه و آمریکا دوم و سوم شدند. وی گفت: همچنین ستاره چابکی در وزن منفی 41کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد و نگار پورجمالی در وزنمنفی 59کیلوگرم نیز در این مسابقات نشان برنز را از آن خود کرد./باشگاه خبرنگاران جوان ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
سنگینی: ژیمناستیک یک پروژه استراتژیک است
که در هر کدام رده های سنی مختلف وجود دارد. یک دوره مسابقات قهرمانی کشور خردسالان برای ما حدود صدوبیست میلیون هزینه دارد .حال با وجود این همه هزینه چگونه می توان به راحتی رشته های مختلف ژیمناستیک را اداره کرد و باید نگاهمان را به این رشته ورزشی پایه تغییر دهیم. سنگینی درباره ادعای بعضی فدراسیون نشینان درباره شانسی بودن کسب مدال برنز گفت: عبدالله جابعی یک ایرانی است که برای کسب افتخار برای کشورش زیر نظر فدراسیون و هیأت استانش به مدال برنز رسیده چرا نباید خوشحال بود؟ ...
تیم کاراته کهگیلویه و بویراحمد در مسابقات قهرمانی کشور خوش درخشید
به گزارش خبرنگار ایرنا، جهانبخش ایزدپور روز چهارشنبه به خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد افزود: تیم کاراته استان موفق به تصاحب دو مدال طلا، دو مدال نقره و چهار مدال برنز این دوره از مسابقات شد. وی بیان کرد: این رقابت ها با حضور کاراته کارانی از سراسر کشور و به مدت دو روز در شهر اصفهان برگزار شد. ایزدپور اظهار کرد: در وزن 84 کیلوگرم احسان نوربخش و محمدعلی صفوی زاده اول شدند. وی عنوان کرد: در وزن 60 ...
نایب قهرمان جهان:تمام هستی ام فدای راه شهدا
سختی است. این قهرمان ارزشمند ورزش کشور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل بیان کرد: هم اکنون در وزن 96 کیلوگرم به همراه اعضای تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در حال سپری کردن اردوها هستم. امیرحسین حسینی افزود: مسابقات جهانی کشتی فرنگی جوانان جهان امسال به میزبانی کشور برزیل برگزار شد و توانستم به همراه دو ملی پوش دیگر دست به کسب مدال بزنم. وی با ...
ثبت تنها یک قهرمانی در طول 59 دوره رقابتهای جهانی
کشور دانمارک ودر شهر هرنینگ برگزار شد. تیم ایران در این رقابت ها با 7 کشتی گیر حضور یافت و صاحب یک مدال طلا توسط حمید سوریان و سه برنز فرشاد علیزاده ، حبیب الله اخلاقی و امیر علی اکبری شد. این مسابقات با حضور 54 کشور دنیا و 245 کشتی گیر برگزار شد که تیم ایران برای نخستین بار روی سکو رفت و با 39 امتیاز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد. جهانی سال 1389 به میزبانی کشور روسیه و در شهر مسکو ...
تیم کشتی گراپلینگ استان چهارمحال وبختیاری قهرمان کشور شد
- مدال طلا، محسن اسدی در 71 - مدال برنز، مرتضی حیدری در 77 - مدال طلا و حمید رضا مالکی در 92 - مدال نقره را به دست آوردند. تیم استان در این رقابت ها و در مجموع تیمی با کسب 3 مدال طلا، 4 نقره و 3 برنز به جایگاه اول تیمی رسید. لازم به ذکر است ورزشکاران طلایی استان در اردوی (الف) تیم ملی کشورمان که مهرماه سال جاری عازم رقابت های جهانی کشتی گراپلینگ می شود، حضور خواهند داشت ...
کی روش: 4 سال است هیچ کس به حرف هایم گوش نمی کند
نکنیم و به این نکته حساس توجه کنیم که جام جهانی 2018 می تواند اتفاق مهمی را برای ایران رقم بزند. جام جهانی 2018، دو سال و خورده ای بعد از اتمام تحریم های جهانی علیه ایران برگزار می شود. آن موقع تمام تحریم ها برداشته شده که فرصت بسیار خوب و طلایی است تا کشور ایران بتواند در آن رویداد بزرگ دوباره خودش را نشان دهد. من نمی خواهم در کشتی تایتانیک باشم وقتی این کشتی در حال غرق شدن است، بیاییم فراموش ...
بوکس قهرمانی آسیا: صعود به نیمه نهایی و کسب سهمیه جهانی توسط محرابی و مرادخانی
نیمه نهایی با "ملیکوزیف بکتمیر"، بوکسور قدرتمند ازبکستانی که موفق به شکست "ژانیبک"، بوکسور نامدار قزاق شده است، دیدار خواهد کرد. محرابی همچنین با صعود به مرحله نیمه پایانی جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان دوحه را به دست آورد. رضا مرادخانی هم در وزن 91 کیلوگرم دیگر نماینده کشورمان در روز هفتم رقابت های قهرمانی آسیا بود که با غلبه بر بوکسور چینی با راه یابی به مرحله نیمه نهایی مدال برنز و سهمیه جهانی خود را قطعی کرد. ...
گلایه رئیس اداره ورزش ایذه از نبود اعتبار
... حاتمی خاطرنشان کرد: زهرا سلحشور و فاطمه کیان زادگان با کسب مدال های نقره و برنز ووشوی جوانان آسیا، سارا ظهرابی و فرشته خسروی اعضای تیم ملی فوتبال بانوان در مسابقات آسیایی چین، طاهره مهدی پور و سهیلا ململی با حضور در مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا، راحله عباسی بانوی ایذه ای حاضر در اردوی تیم ملی فوتبال نونهالان، راضیه ممبینی با حضور در اردوی تیم ملی فوتبال نوجوانان، زهرا کیانی و علی امیدی در ...
کسب 2 مدال کشوری توسط نونهالان کشتی گیر قرچک
فارس نوشت: نونهالان قرچکی در پیکارهای کشتی قهرمانی کشور دو مدال نقره و برنز به دست آوردند. این مسابقات با میزبانی خرم آباد همراه بود که در نهایت تیم کشتی آزاد مازندران با 90 امتیاز مقام اول را به خود اختصاص داد. ابراهیم اصغر بیجن آبادی در این مسابقات از قرچک در قالب تیم تهران حضور پیدا کرده بود که با تلاش خود موفق شد، مدال برنز را از آن خود کند. همچنین ...
معرفی نفرات برترششمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو کشور
. مدیر باشگاه نانو گفت : شهریار میرزایی از بوشهر ، سوزان ابریشمی، زهرا خطیب زاده از خراسان رضوی، هادی امینی از یزد، سیدمحمد امین هاشمی، زهرا رضایی، امیر محمودی از تهران ، زینب منتصری ،مهرناز حسین زاده، محمدمهدی رئیسی، علی خرد از فارس، سهیل سهیلی از کردستان، محمدرضا نفیسی از بوشهر، شیوا زرین کمر از زنجان و محمد زند وکیلی از کرمان مدال برنز این دوره از المپیاد را کسب کردند. شایان ذکر است ، 15 نفر از دانش آموزان شرکت کننده در این المپیاد نیز موفق به کسب دیپلم افتخار شدند. ...
هادی: نه حریفی را بزرگ می کنیم و نه دست کم می گیرم
پرویز هادی در گفتگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این مطلب افزود:پس از آن که در رقابت های انتخابی تیم ملی اول شدم و به دوبنده تیم ملی رسیدم از همان زمان؛لحظه شماری می کنم تا رقابت های جهانی آغاز شود و من بتوانم در این میدان افتخار آفرینی کنم. دارنده مدال طلای بازی های آسیایی درخصوص این که برای رسیدن به هدفش که مدال جهانی است چه برنامه ای دارد گفت: ...
دانش آموز مازندرانی مقام سوم کشتی نوجوانان جهان را کسب کرد
به گزارش خبرنگار پانا، امیر پرسته در رقابت های پنج وزن دوم مسابقات کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان در بوسنی و هرزگوین، در وزن 46 کیلوگرم در دور اول استراحت داشت در دور دوم مقابل آلکسی کوپایف از روسیه با نتیجه 5 بر 3 بازنده شد. پرسته با توجه به راهیابی کشتی گیر روسیه به فینال در گروه بازنده ها ابتدا با نتیجه 14 بر 4 روبرتو الخاندرو از مکزیک را شکست داد و سپس با نتیجه 6 بر 4 از سد آرسن ...
پیمایش عمیق ترین غار جهان توسط کوهنورد کردستانی
استان را نماد استقامت و تلاش ورزشکاران این خطه دانست و بر ضرورت توجه بیش تر به ورزش این قشر تأکید کرد. وی با بیان اینکه از استان کردستان 4 ورزشکار در قالب تیم ملی ایران در مسابقات جهانی شرکت کرده بودند، گفت: این ورزشکاران در رقابت با 44 کشور در رشته های تنیس روی میز، شنا و دوومیدانی موفق به کسب 11 مدال رنگارنگ شدند. مدیرکل ورزش و جوانان کردستان تصریح کرد: کیوان تیشه گران در رشته ...
دژاگه : کی روش در تیم ملی راحت نیست
که این موضوع محقق شد. تیم ملی خیلی خوب کار کرده بود و فکر می کنم برای هر فوتبالیستی یک رویا باشد تا بتواند در جام جهانی بازی کند که این دستاورد برای من به دست آمد. در ادامه رقابت های جام ملت های آسیا نیز بازی های جالبی بود و برای من هم تجربه خوبی بود. ان شالله بتوانیم همین روند را ادامه دهیم تا به جام جهانی 2018 روسیه نیز صعود کنیم. - رویای حضور در جام جهانی برای ایرانی ها با تراژدی هایی ...
مرادخانی دومین سهمیه جهانی بوکس ایران را کسب کرد
سایت خبری تحلیلی هنگام Hengamnews.com: به گزارش فدراسیون بوکس، رضا مرادخانی بوکسور وزن 91 کیلوگرم در مرحله یک چهارم پایانی مسابقات بوکس قهرمانی آسیا به مصاف حریف چینی رفت و مقتدرانه در سه راند به پیروزی رسید. مرادخانی با این پیروزی ضمن قطعی کردن مدال برنز خود، حضورش را در رقابت های قهرمانی جهان دوحه قطعی کرد. پیش از این نیز سجاد محرابی بوکسور وزن 75 کیلوگرم نخستین سهمیه ...
یزدانی: فقط برای طلا مبارزه می کنم
روحی خوبی قرار دارند و آماده ایم تا ان شا ء الله با خواست خدا برای کشورمان افتخار آفرینی کنیم. در فاصله کمتر از یک هفته مانده تا اعزام به مسابقات جهانی به مرور وارد ریکاوری می شویم تا انرژی از دست رفته بدنمان باز گردد. وی درباره این که به کسب چه مدالی در مسابقات جهانی فکر می کند، گفت: 100 درصد انگیزه ام برای کسب مدال طلا است. من مدال طلای جوانان جهان را در کارنامه خود دارم و به دنبال این ...