سایر منابع:
سایر خبرها
نوش داروی مشکلات اقتصادی کشور/10 مولفه مهم برای اجرای فرمان رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی
بریکس که متشکل از چندین کشور است در راستای حذف دلار تلاش می کنند نیز از این قبیل این راهکارهاست. در طبقه بندی قدرت اقتصاد به عنوان یک قدرت نیمه سخت طبقه بندی می شود. اگر تعریف قدرت یعنی اراده تحمیل بر دیگری در نظر بگیریم، قدرت اقتصادی کشور های استکبار باعث شده است تا ما را تحت فشار قرار بدهند تا اراده خود را بر ما تحمیل کنند. نمونه این فشار ها را ما با گوشت و پوست خود احساس
وجود 1700 کلاس درس تخریبی در شهرستان بروجرد
به سرعت مراحل ساخت خود را سپری کرده که با افزوده شدن این واحد آموزشی به مدارس آموزش و پرورش بروجرد بخشی از کمبودات آموزشی در منطقه مورد نظر رفع می شود. ابوالفتحی از بازسازی و تجهیز بیش از 144 واحد آموزشی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: انجام اقدامات مرمتی بر روی مدارس این شهرستان از کل مجموعه استان که به تعداد 90 مدرسه بوده، در سال جاری پیشی گرفته است. گزارش از الهام شاهدپور انتهای پیام/
پیام ارزی به فعالان اقتصادی
استانداردسازی کالاها و تسهیل امور صادراتی درخصوص کالاهای دارای نشان استاندارد، از مواردی بودند که از سوی تجار فعال در حوزه عراق مورد تاکید قرار گرفت. جلال پور در ادامه؛ شرایط صادرات خدمات فنی ومهندسی به کشور عراق را نامناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر 200 میلیون یورو از سوی دولت برای حمایت از این حوزه در قالب وام در نظر گرفته شود، خدمات فنی و مهندسی کشور می تواند به حیات خود ادامه دهد و بازارش را از دست ندهد.
دولت یازدهم در حوزه مشارکت سازمان های مردم نهاد پیشرو است
باید با ظرافت و حساسیت خاص بازتعریف شود. وی عنوان کرد: کار خودپالایی سمن ها در مهارت ورزی برنامه ای و اثرگذاری در تصمیمات پایه در استان مرکزی کلید خورده و همه تلاش به کار گرفته می شود که اعتماد عمومی به سمن ها به عنوان نماینده مردمی ارتقا یابد و از دستاوردهای این حوزه صیانت شود. *** شفاف سازی قانون نیاز پایه کار داوطلبانه مردمی رئیس هیات مدیره خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز گفت: درک صیح
جمیری: دنیا، دنیای خداست نه کدخدا/ کیانی: تدوین کتاب مقاومت و پایداری دانش آموزان در بوشهر+تصاویر
ثمربخشی که صورت گرفته است قشر دانش آموزی ظرفیت عظیمی در پیش برد اهداف نظام بر دوش دارد. جمیری با اشاره به توامندی های بسیج دانش آموزی و ظرفیت های دانش آموزان افزود: گذشته روشنی از این مجموعه به یاد مانده است و من اطمینان دارم آینده روشن تری نیز برای این سازمان قابل پیش بینی است، به همین دلیل در صدد تجهیز حوزه و تکمیل زیرساخت ها هستیم. وی ادامه داد: البته وضعیت استان بوشهر در
کلاه سرمان نرفت
. نقوی حسینی تصریح کرد: بحثی که اکنون وجود دارد، این است که در بخش پیشنهادات، پیشنهاد تهیه طرحی مطرح شود که در آن طرح چارچوب های مبتنی بر خطوط قرمز نظام در اجرای برجام مدنظر قرار بگیرد، بنابراین ما نه برجام را تایید می کنیم و نه رد می کنیم بلکه در قالب یک طرح متن برجام را تایید مشروط می کنیم. وی در پاسخ به سوالی درباره محتوای طرح گفت: هنوز درباره متن این طرح صحبت نشده و تنها درباره نقشه راه صحبت کردیم. سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در پایان بیان کرد: تلاش کمیسیون این است که گزارش خود را هفته بعد آماده و به صحن تقدیم کند. ...
ماموریت عراقچی برای اجرای برجام
سازمان ملل و در نیویورک برگزار و در این نشست آخرین تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. پیش تر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی اش در برلین گفت که با ظریف وزیر خارجه ایران هم در مورد ایران و دیگر موضوعات در نیویورک دیدار خواهد کرد. اگرچه زمان دقیق تشکیل کمیسیون مشترک ایران و 1+5 هنوز تعیین
پترائوس: نباید برای کنار زدن اسد عجله کرد
، گفت تصمیمات ماه های آینده در مورد خروج یا عدم خروج از افغانستان، مشخص می کند که فداکاری های آمریکا در این کشور نتیجه بخش خواهد بود یا نه. مک کین در ادامه با بیان این ادعا که ایران از ناآرامی در منطقه سود می برد، به مذاکرات هسته ای با ایران هم اشاره کرد و گفت سال هاست که به دولت اوباما توصیه شده برای مقابله با اقدامات مخرب ایران تلاش کند، اما کاخ سفید این مسئله را نادیده گرفته است.
بحران قطعی برق مدارس خوزستان / فشار بر دانش آموزان برای پرداخت پول برق
شورای آموزش وپرورش استان پیشنهاد دریافت هزینه برق از دانش آموان را مطرح کند و اکنون باوجود واکنش های مخالف به این موضوع، از عادی بودن این اقدام و دریافت هزینه برق مدارس از دانش آموزان سخن بگوید! این چه منطقی است؟! پیش از این اما محمد تقی زاده مدیرکل آموزش وپرورش خوزستان، در نشست خبری خود در بهمن ماه گذشته با اشاره به لزوم کمک همه دستگاه های استان به آموزش وپرورش خاطرنشان کرد
رادیو عراق می گفت شمخانی عرب نیست
تحمیل کرد که پیامدهای آن دهه های بعدی و تاکنون را نیز تحت تاثیر قرار داد. جنگ ایران و عراق زوایای پنهان بسیاری دارد که هنوز پس از گذشت نزدیک به 4 دهه آشکار نشده و رسانه های معاند و ضد انقلاب تلاش گسترده ای را جهت مخدوش کردن حماسه بزرگ ملت ایران آغاز کرده اند و از طریق ایجاد شبهات متعدد در قالب گزارش، مستند تصویری و جعل تاریخ سعی در القای شبهاتی دارند که شاید در دراز مدت ذهن نسل های
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان: کارکرد سرویس مدارس در امتداد فعالیت های تربیتی مدارس است
رساند چراکه علاوه بر امور فنی و صلاحیت های فردی، موارد تربیتی و کارکردهای فرهنگی نیز در این عرصه نیز به جد مورد امعان نظر است. به گفته وی: آنچه در موضوع ساماندهی سرویس های مدارس مد نظر است توجه جدی به ایمنی،رفاه و آرامش خاطر اولیای محترم است و آموزش و پرورش همه ظرفیت خود را برای تامین نظر والدین به کار خواهد گرفت. مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین خاطرنشان کرد:امسال تا پیش از موعد بازگشایی مدارس با
آزاد ی ترک خورد !
شورای شهر تهران در واقع سعی در اصلاح اشتباهات قبلی داشت و قرار بود جلوی تخریب های بیشتر را بگیرد؛ هر چند هنوز طرح شورای شهر تهران درباره اداره این مجموعه به صورت هیأت امنایی اجرایی نشده اما حداقل در این مورد دیگر اختلاف در انتخاب و اعلام متولی وجود ندارد و حالا این طرح را معاونت عمرانی شهرداری تهران اجرا می کند. درحالی که مدیران شهرداری و شورای شهر تهران از اتمام طرح مرمت برج آزادی تا
بی حجابی معضل جامعه امروز
مانده است، تایید می کند که در این نقاشی تمام بدن دختران و نیمه پایین بدن پسران پوشیده است. از آنجایی که حجاب به معنای پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم است، یکی از احکام ضروری دین مبین اسلام قرار گرفته است و در روایات متعددی که از معصومین نقل شده، نشان گر این موضوع است که آن بزرگواران به حجاب و عفاف تاکید فراوانی و توجه بسیار داشته اند، خداوند در قرآن نیز به اهمیت این موضوع اشاره کرده است
"4+1" ائتلافی جدید برای امحای داعش
کند. این مسئله با آمادگی حزب الله برای اعزام نیروهای بیشتر به سوریه جهت مقابله با تهدیدات علیه نظام سوریه در دمشق همسو است. در مورد عراق نیز باید گفته شود که اوضاع در آنجا به نظر نمی رسد مثل سوریه آنقدر پیچیده باشد. در آنجا حوادث سیاسی و میدانی پیچیدگی خاصی ندارد و جامعه بین الملل برای برکناری نظام عراق تلاش نمی کند. همچنین آمریکایی ها در این کشور حضور سیاسی، نظامی و امنیتی دارند. روسیه
آیا بیعت خانواده ملا عمر با ملامنصور طالبان را یکدست خواهد کرد؟
در موضع ضعف قرار خواهد داد. ملا اختر منصور به خوبی واقف است در صورتی که به اجماعی از حمایت افراد مهم طالبان در حمایت از رهبری خودش نرسد، تنها بر گروهی کوچک ریاست خواهد کرد که در کمترین زمان ممکن، از دایره معادلات حذف خواهد شد. رهبر جدید طالبان، جذابیت های کاریزماتیک رهبر پیشین را ندارد و باید تلاش نماید تا از راههای دیگری، گروههای متفرق طالبان را به اطاعت از خود وادار نماید و
پسی از 365 روز از حادثه اعلام علت اصلی سقوط ایران 140 / ایران 140، ارابه مرگی که قرار بود سکوی جهش صنعت ...
. 16:55 از سوی رییس سازمان هواپیمایی، محمد شهبازی مدیرکل دفتر ایمنی و بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری مسئول بررسی سانحه هوایی آنتونف 140شد. 16:52 سردار مهری رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفته است که دو نفر از مسافران این هواپیما هنوز ناپدید هستند و خبری از آنها در دست نیست. او تاکید کرد که تلاش برای پیدا کردن آن ها ادامه دارد. 16:27 علی دالوندی یکی از بازماندگان این سانحه
استعفای شهردار یزد و اثرات مترتب بر آن
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد قانون وظایف اعضای شورای اسلامی شهرها را در 34 بخش و چند تبصره مشخص نموده از جمله انتخاب شهردار، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهرداری، همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان های مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی، نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های شهرداری، همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر، نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری، تعیین نرخ کرایه وسائط نقلیه و عوارض و از همه مهمتر انتشار صورت مالی در پایان هر سال جهت اطلاع عمومی و غیره می باشد 1 گرچه بنا به دلایل و علل گوناگون نظیر عدم استقبال فعالان سیاسی، نهادهای اجتماعی و یا نبودن احزاب و گروه های قانونی علاقه مند آن طور که باید و شاید مردم دارالعباده در انتخابات اعضای شورای اسلامی شهر یزد شرکت ننموده و به نظر می رسد جمع آرای 13 عضو منتخب برابر با تعداد رای افرادی است که حق شرکت در انتخابات شورای شهر داشته اند یعنی با یک حساب ساده آرای اکثر منتخبین کمتر از ده درصد آرای واجدین شرایط می باشد که می توانستند پای صندوق های رای بیایند اما بدیهی است افراد انتخاب شده قانوناً عضو شورای اسلامی شهر یزد و مورد احترام هستند و مصوبات جلسات پس از طی مراحل پیش بینی شده قابل اجراست. یکی از مواردی که اخیراً در شهرداری خبرساز شد موضوع استعفای شهردار یزد بود که روز سه شنبه 10 شهریور ماه در شورا اعلام وصول شد و قبل از آن برخی از سایت ها مخالفت بعضی از گروه های سیاسی و مسئولان ارشد استان و نیات مغرضانه!! یکی از اعضای شورای اسلامی شهر را باعث استعفای شهردار می دانستند که نمی خواسته به مردم خیانت کند و به ناچار استعفا داده است. شهردار یزد با اقدام به جا و مناسب مطالب منتشر شده در این باره را تکذیب کرد. وی عنوان مسائلی از قبیل اختلاف با استانداری و زیاده خواهی اعضای شورای اسلامی شهر را کذب محض دانست.. ... و گفت طی دو سال گذشته بیشترین تعامل را با استانداری یزد و شورا داشتیم و داریم و نمایندگان محترم مردم در شورای شهر یزد نیز تنها خواست مردم را دنبال کرده و مشکلی با هیچ یک از اعضای شورا وجود نداشته است. وی در پایان خود را خدمتگزار مردم دانست و افزود: امیدواریم با تصمیم شورای شهر آنچه که به نفع شهر یزد است حاصل شود و منتظر تصمیم شورا می مانیم. 2 مدیر مسئول آیینه یزد در این شماره نظر خوانندگان آیینه را به نکاتی که به نظر می رسد در رسیدگی به استعفای شهردار مورد بی توجهی اعضا از جمله رییس شورا قرار گرفته است جلب می نماید. قبلاً رئیس شورای اسلامی شهر یزد با رد شایعه استیضاح شهردار یزد گفته بود: اعضای شورای اسلامی شهر به دلیل اجرا نشدن برخی مصوبات شورا، سوالاتی را با شهردار مطرح کردند. حجت الاسلام عباس زارع گفت: طرح سوال از شهردار یکی از حقوق اعضای شورای شهر است اما هدف از این سوالات، دریافت پاسخ از شهردار است و برنامه ای برای رای گیری و استیضاح شهردار مطرح نیست. وی با تاکید بر اقدامات شایسته شهرداری یزد، ادامه داد: 60 درصد مصوبات شورای شهر تاکنون اجرا شده است اما اعضای شورای شهر خواستار پاسخ شهردار درباره مصوبات اجرا نشده هستند. این عضو شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر با بازدید از طرح های شهری، از روند اجرای برخی از این طرح ها از جمله ساخت پارک های شهری و توسعه فضای سبز شهر انتقاد کرده اند. وی ادامه داد: سرعت عمل اجرای برخی از این طرح ها نیز کند است در حالی که نیاز به ایجاد پارک و توسعه فضای سبز شهری از نیاز های اساسی شهر محسوب می شود. رئیس شورای شهر یزد گفت: اجرای طرح های مناسب برای توسعه فضای سبز و نگهداری از فضای سبز موجود به ویژه فضای سبز حاشیه معابر شهر نیز مورد تاکید اعضای شورای شهر است. زارع اضافه کرد: محله های مختلف به ویژه محله های قدیمی شهر نیز مشکلاتی دارند که هنوز اقدام مناسبی برای رفع آنها انجام نشده است و اعضای شورای شهر خواستار ارائه پاسخ از سوی شهردار در خصوص دلایل رفع نشدن این مشکلات هستند. وی گفت: سیما و منظر شهر یزد در این سال ها تغییرات فاحشی کرده است، اما اعضای شورای شهر انتظار دارند که تلاش های شهرداری برای ارتقای خدمات ارائه شده در شهر سرعت یابد. 3 بعداز حدود 3 ماه که استعفای شهردار تقدیم شورای اسلامی شهر شد مردم انتظار داشتند از طریق شورا علت استعفای شهردار و دلایل اجرایی نشدن تعداد زیادی از مصوبات شورا توضیح داده شود و اعلام گردد در این مدت چه اقدامات و مذاکراتی صورت گرفته است؟ آن عده از اعضای شورا که بعضی از اقدامات شهردار را تخلف می دانستند چرا این موضوع را پیگیری نکردند؟ نتیجه چه شد؟ چرا عده ای از مخالفان آن گونه تغییر روش دادند که به موافق تبدیل شدند؟حق مسلم اعضا است که از عملکرد شهرداری مستدلاً حمایت و یا مخالفت کنند اما هر گروه باید دلایل خود را علنی و رسمی بازگو نماید و در صورتجلسات ثبت و ضبط گردد تا به شایعات موجود دامن زده نشود راه چاره شکایت از این یا آن نیست پاسخگویی راه حل نهایی است. نکته دیگر این که قانون حضور شهروندان را در جلسات علنی شورا مجاز دانسته است. اما هر گاه هنگام رسیدگی به استعفای شهردار عده ای هر چند محدود از هر صنف و طبقه به دلخواه بخواهند از عملکرد وی حمایت یا مخالفت کنند کاری پسندیده و مورد قبول نیست، همانگونه که طومارنویسی مشکلات خاص خود را دارد و قابل اعتنا نمی باشد. اگر روزی قرار است درباره اقدامات مسئولی نظرخواهی شود حداقل عرف راه هایی را مشخص نموده که مغایر با آن چیزی است که در روز رسیدگی به استعفای شهردار انجام پذیرفت و در تاریخ شهرداری ثبت و ضبط گردید و پرسش ها در ذهن جامعه بی پاسخ ماند !! شهردار و اعضای شورا اگر چه تاکنون نشان داده اند مسائل مطروحه مربوط به شهر را که در این ستون درج گردیده پاسخگو نبوده اند اما سزاوار است توضیح دهند در ساعاتی که با استعفای شهردار مخالفت گردید آن عده از کارمندان یا شهرداران منطقه که در جلسه شورای شهر شرکت نموده بودند با اجازه مقامات مافوق و یا شورای شهر بوده و یا در آن روز درخواست مرخصی کرده یا به دلخواه میز کار خود را ترک و در جلسه شورای شهر شرکت کرده بودند؟ مشورت و نظرخواهی معقول و لازم است ولی تصمیمات مهم و اثرگذار در مسائل اجتماعی بویژه در شورای اسلامی شهر معمولاً در نشست های خودمانی، سخنان در گوشی پشت میز هتل ها و میهمان خانه ها و رد و بدل کردن مکالمات با تلفن های همراه و امثال آن در صورتی که مورد اعتراض بعضی از همکاران هم قرار بگیرد و یا نظرات و پیشنهادها در صورتجلسات قید نگردد موثر و مفید نخواهد بود. بدان امید که انتقاد سیدمحمد میرمحمدی عالی ترین مقام اجرایی استان از پاسخگو نبودن بعضی از مسئولان را شنیده باشیم و آن را به کار بندیم. استاندار در مراسمی گفت: همه ما باید پاسخگو به مردم باشیم و عملکردمان به گونه ای باشد که بتوانیم پاسخ مناسبی به مطالبات مردم بدهیم. میرمحمدی با انتقاد از اینکه برخی از مسوولان از پاسخگویی به مردم شانه خالی می کنند اظهار کرد: گاهی مشاهده می شود برخی مسوولان در شبکه های اجتماعی یا گفتگو با رسانه ها خود را به جای مردم می گذارند و مشکلات و مسایلی را که برعهده خودشان است تا رفع کنند را از زبان جامعه بیان می کنند که این معضلات وجود دارد. وی افزود: به عبارتی دیگر آنها سعی در فرافکنی و عدم پاسخگویی به مردم دارند که این در دولت تدبیر و امید جایگاهی ندارد. استاندار یزد به فرمانداران و دیگر مسوولان استان توصیه کرد تمام وقت خود را برای خدمت به مردم قرار دهند و از جایگاه و مسوولیتی که به آنها داده شده به نحو مطلوب در جهت خدمت به مردم استفاده کنند. 4 خواست شهروندان این بود که اعضای شورای اسلامی شهر عملکرد شهردار را دقیقاً بررسی و از اقدامات مفید وی که در نهایت به نفع شهروندان است سپاسگزاری و با توجه به امکانات موجود تصمیم گیری می کردند، چون چهل درصد مصوبات شورای اسلامی شهر یزد اجرایی نشده علت را دقیقاً جویا می شدند و طی صورتجلساتی دلایل اجرایی نشدن آنها را مشخص و به شهروندان یزدی توضیحات لازم را ارائه می کردند و با کسانی که احیانا در انجام وظیفه کوتاهی کرده اند برخورد قانونی می نمودند، در این صورت مردم دارالعباده تصمیمات متخذه از سوی اکثریت یا اقلیت اعضای شورا را بیش از پیش کارساز و اثرگذار تلقی می کردند. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، ماده 76، مصوب 1/3/1375 2- سایت یزدفردا، 10/6/94 3- هفته نامه آیینه یزد، شماره 421 4- سایت یزدی نیوز، 17/6/ ...
باغشهر تفت همراه با هزار و یک سؤال بی جواب (نقدی به پاسخ موسسه کوثر)
زیرزمینی استان بر می خوریم، آیا بهتر نیست به جای هزینه در طرح انتقال آب ابتدا به فکر آبهای موجود در استان باشیم، از سویی فاضلابهای که به چاهها در سطح شهر سرازیر می شود، تصفیه و احیا و مورد استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر درآمد حاصله از پساب صرف شبکه فاضلاب شهری کنیم؟ 10- مسؤلین کوثر با افزودن صفت باغشهر به شهرکی اعیان نشین، تلاش می کنند تا با اسم ایجاد فضای سبز برای قشر مرفه امتیاز ویژه بگیرند، چه
شهردار یزد با کسب نمره 12 به پاریس اعزام شد
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) مکرراً در پاریس به نوع حکومتی که خواهان برپایی آن بودند اشاره می نمودند و از جمله در مصاحبه با خبرنگاران، مدیران رسانه ها، روزنامه نگاران و خطاب به افرادی که از ایران و یا دیگر کشورها به نوفل لوشاتو می رفتند می فرمودند: دولت اسلامی یک دولت دمکراتیک به معنای واقعی است و برای همه اقلیت های مذهبی آزادی به طور کامل هست و هر کس می تواند اظهار عقیده خودش را بکند و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق ها را با منطق جواب خواهد داد... ...ما می خواهیم اسلام را لااقل حکومتش را به یک نحوی که با حکومت اسلام در صدر اسلام شباهت داشته باشد اجرا بکنیم تا شما معنی درست دموکراسی را به آن حدی که هست بفهمید، و بشر بداند که آن دموکراسی که در اسلام هست با این دموکراسی معروف اصطلاحی که دولت ها و روسای جمهور و سلاطین ادعا می کنند بسیار فرق دارد... در جمهوری اسلامی هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود و لکن هیچ فرد یا گروه وابسته به قدرت های خارجی را اجازه خیانت نمی دهیم... .....مهمترین وظیفه دولت آینده این است که هر چه سریعتر شرایط انتخابات آزاد را فراهم کند. از قبیل آزادی مطبوعات به معنی واقعی، ذکر تمامی واقعیات و حقایق و آگاه ساختن مردم به همه مسائل و... 1 از وظایف رسانه ها درج حقایق و واقعیت های جامعه است هر نشریه باید بدون نگرانی با آزادی کامل اما بر اساس مقررات و قانون مطبوعات و با رعایت انصاف و ادب کارهای مدیران را مورد نقد و بررسی قرار دهد بدان امید که مسئولان در هر دوره و زمان با موفقیت دوران خدمت را گذرانده و با توکل به خداوند و قانون مداری و پاکدستی امور محوله را انجام دهند نهادها و سازمان های نظارتی نیز به وظیفه خود عمل نموده و در بررسی امور نهایت دقت را به کار بندند. باید کارهای کارگزاران به طور جدی زیر نظر گرفته شود، و بازرسان مخفی که اهل صدق و وفا باشند، بر سر آنان گماشته شود. امیرالمومنین (ع) در بیان علت این دستور چنین می فرماید: زیرا التزام تو به بازرسی پنهانی امور، آنان را وادار می کند که وفا به امانت کنند و با رعیت مدارا نمایند. به طور طبیعی اکثریت کارگزاران و مدیران و کارمندان و کارگزارانی که از نظر فرهنگ و تعلیم و تربیت در سطح پایین قرار دارند، احساس مسئولیت آنان در برابر کاری که به عهده دارند یک احساس و وابسته به عوامل ضرورت معیشت است، و به اصطلاح معمولی وابسته به نان و آبی است که زندگی طبیعی اقتضاء می کند و مقداری هم وابسته به عوامل مقام و شهرت اجتماعی و دیگر امور اعتباری است، و بسیار در اقلیتند افرادی که به انگیزگی احساس برین انسانی و وجدان و وظیفه الهی، در دستگاه حکومت کار انجام بدهند، لذا همواره در معرض ارتکاب خطا و انحراف عمدی و غیرعمدی واقع می شوند. 2 سرنوشت دولت نهم و دهم باید درس عبرتی برای مسئولان و دولتمردان در رده های مختلف باشد بنابراین می طلبد دست اندرکاران به تذکرات بزرگان نظام و علما و دلسوزان و فعالان سیاسی عنایت و توجه داشته باشند بهرحال روزی دوران قدرت و حکومت به پایان می رسد. خدم و حشم جای خود را به مخالفان و منتقدان سیاسی می دهند. در آن هنگام هر دولتمردی باید بتواند پاسخگوی اعمال خود باشد. روزگاری که نویسنده این سطور به دستور شهید محراب آیت ا... صدوقی امور مربوط به کمیته انقلاب اسلامی در یزد را انجام می داد و به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش انجام وظیفه می نمود یکی از افراد سرشناس یزدی که سال ها با مقامات سابق رفت وآمد داشت و از خانواده مشهوری بود با وساطت یکی از دوستان فرهنگی به اداره آموزش و پرورش آمد و خواسته ای داشت که نتواستم انجام دهم. هنگام خداحافظی اظهار داشت اجازه می دهید جمله ای به عنوان نصیحت بگویم با کمال میل پذیرفتم. گفت: مسئولی کارش مورد تایید مردم است که اگر بعد از دوران مدیریتش به مردم سلام کرد، جواب سلام او را بدهند. آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت سابق باید کمی منطقی فکر می کرد که آیا پرونده های فساد مالی کلان که توسط دولت آقای روحانی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین از سوی قوه قضائیه مطرح می شود، متعلق به مدیران اوست یا نه؟ و این فسادهای مالی 9 هزار میلیاردی، 7 هزارمیلیاردی، 3 هزار میلیاردی و خروج میلیاردی ارز از کشور یا مفقود شدن چند دکل نفتی، تصرف عدوانی اراضی و منابع طبیعی دولت و ساخت و ساز غیرمجاز و برج سازی و همچنین معوقات کلان میلیاردی که در حال حاضر مطرح می شود آیا در دوره 8 ساله ریاست جمهوری ایشان بوده یا نه؟ چرا ایشان در آن ایام سکوت کرده بودند، به طوری که مدیران ارشد و میانی این دولت به اصطلاح پاکدست بدون ضابطه هر کاری خواستند، انجام دادند. از رئیس دولت سابق انتظار می رفت در کنار شکایت از آقای جهانگیری، با حضور در دو جلسه دادگاه از اتهامات وارده بر خود دفاع کند تا پایبندی عملی خود را به قانون نشان دهد و شائبه قانون گریزی اش را تقویت نکند. 3 در این شماره با درج مطالبی نظر خوانندگان آیینه را به وظایف فرمانداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران جلب می نماید: شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند... مصوبات کلیه شوراها در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد لازم الاجراء می باشد و در صورتیکه مسئولین ذی ربط آن را مغایر با قوانین و مقرارت کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراها تشخیص دهند می توانند با ذکر مورد و به طور مستدل حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه اعتراض خود را به اطلاع شورا رسانده و درخواست تجدید نظر نمایند. شورا موظف است ظرف مدت ده روز از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه داده و به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید. در صورتی که شورا در بررسی مجدد از مصوبه مورد اختلاف عدول ننماید موضوع برای تصمیم گیری نهایی به هیات حل اختلاف ذی ربط ارجاع می شود. هیات مزبور مکلف است ظرف بیست روز به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید. 4 اخیراً شهردار یزد از طرف شورای شهر به عنوان ماموریت به پاریس رفت. در رسانه های استان پیرامون مسافرت وی به پایتخت فرانسه اظهارنظرهای متفاوتی شد. ضمناً در بعضی از خبرگزاری ها شایعه استیضاح وی منتشر گردید که بعد موضوع تکذیب و اعلام شد مسافرت وی با موافقت اعضای شورای شهر و هزینه ها از محل بودجه شهرداری بوده است. رئیس شورای اسلامی شهر یزد با رد شایعه استیضاح شهردار یزد گفت: اعضای شورای اسلامی شهر به دلیل اجرا نشدن برخی مصوبات شورا، سوالاتی را با شهردار مطرح کردند. حجت الاسلام عباس زارع گفت: طرح سوال از شهردار یکی از حقوق اعضای شورای شهر است اما هدف از این سوالات، دریافت پاسخ از شهردار است و برنامه ای برای رای گیری و استیضاح شهردار مطرح نیست. وی با تاکید بر اقدامات شایسته شهرداری یزد، ادامه داد: 60 درصد مصوبات شورای شهر تاکنون اجرا شده است اما اعضای شورای شهر خواستار پاسخ شهردار درباره مصوبات اجرا نشده هستند. این عضو شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر با بازدید از طرح های شهری، از روند اجرای برخی از این طرح ها از جمله ساخت پارک های شهری و توسعه فضای سبز شهر انتقاد کرده اند. وی ادامه داد: سرعت عمل اجرای برخی از این طرح ها نیز کند است در حالی که نیاز به ایجاد پارک و توسعه فضای سبز شهری از نیاز های اساسی شهر محسوب می شود. رئیس شورای شهر یزد گفت: اجرای طرح های مناسب برای توسعه فضای سبز و نگهداری از فضای سبز موجود به ویژه فضای سبز حاشیه معابر شهر نیز مورد تاکید اعضای شورای شهر است. زارع اضافه کرد: محله های مختلف به ویژه محله های قدیمی شهر نیز مشکلاتی دارند که هنوز اقدام مناسبی برای رفع آنها انجام نشده است و اعضای شورای شهر خواستار ارائه پاسخ از سوی شهردار در خصوص دلایل رفع نشدن این مشکلات هستند. وی گفت: سیما و منظر شهر یزد در این سال ها تغییرات فاحشی کرده است، اما اعضای شورای شهر انتظار دارند که تلاش های شهرداری برای ارتقای خدمات ارائه شده در شهر سرعت یابد. 5 اگر مسئولان ذی ربط صلاح بدانند پاسخ سئوالات 12 گانه زیر را با هر گونه توضیح و احیاناً نقد و انتقادی بر مطالب مندرج در این ستون ارائه بنمایند. تا در یکی از شماره های بعد به نام آنها چاپ و منتشر می گردد. فرمانداری یزد طی یک سال گذشته چند مصوبه شورای اسلامی شهر یزد را بررسی نموده است؟ از میان مصوبات بررسی شده چند درصد آنها مورد تایید قرار گرفته است؟ شهر یزد در بین شهرهای استان چه رتبه ای از جهت رسیدگی به تصویب نامه های مورد تایید دارد؟ در این مورد در بین همه شهرهای استان، از جهت نظارت شورایی، یزد رتبه چندم را در سال 93 کسب نموده است؟ اگر اطلاع رسانی در این زمینه قانونا لازم و ضروری باشد آیا مردم را نباید در جریان امور قرار داد؟ شهرداری و اعضای شورا چه تدبیری اندیشیده اند تا آمار بالای ساخت و سازهای غیرمجاز کاهش یابد؟ در دوره اخیر شورا چند نفر از اعضا و شهردار و یا کارمندان آن نهاد با بودجه شهرداری به چند کشور خارجی سفر نموده اند؟ این سفرها اگر از بیت المال بوده برای شهروندان یزدی چه نتیجه ای داشته است؟ اگر ارباب رجوعی بیش از ده سال برای انجام کاری به مسئولان ذی ربط در شهرداری مراجعه نموده و شهردار منطقه هم بر درخواست وی صحه می گذارد اما کارمند دیگری کارشکنی می کند و مشکل وی را حل نمی کند در نهایت طی چند سال دیگر هر هفته و ماه باید او را دور سر گرداند و در برابر چه مقامی باید تظلم و دادخواهی کند؟(مدارک در دفتر روزنامه موجود است) آیا تنظیم بودجه شهرداری و تصویب و تایید آن به موقع و برابر با قانون صورت گرفته است؟ آیا ناظران امر در چند سال اخیر پیرامون هزینه های دوباره و چند باره کاری در کوچه ها و خیابان ها و تعمیر و ترمیم پل ها و زیرگذرها و پر کردن دست اندازها و یا هنگام تحویل پروژه ها نظارت داشته اند و نتیجه اقدامات آنها کجا ثبت و ضبط شده است؟ اعضای شورای شهر مسافرت شهردار به پاریس و وجوهی که از بیت المال در این سفر هزینه شده است را تایید و اعتراف نموده اند شهردار شصت درصد مصوبات شورا را اجرایی نموده بنابراین می توان گفت در واقع مشارالیه از بیست، نمره 12 را کسب نموده است. گذشته از این به نقد و بررسی مسائل مربوط به شهرداری و پرسش های مطبوعات از جمله آیینه یزد را که با کمال ادب و احترام در این ستون مطرح شده است نه اعضای شورای اسلامی شهر و نه شهردار پاسخ نداده اند. اکنون باید پرسید: چرا شهردار را که در عمل موفق نبوده و نصاب قابل قبول و لازم را بدست نیاورده روانه شهری چون پاریس نموده اند؟ تاکیدی که نگارنده در خصوص سفر خارجی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دارد، روشن شدن ابعاد این سفرها آن است که در افواه عامه مطرح است در شهرداری سهمیه ای برای اعضای شورا و مدیران ارشد شهرداری برای سفرهای خارجی با استفاده از بودجه عمومی که همان بیت المال است دارد و این داستان و ماجرای نانوشته تکرار می گردد. چون وظیفه و تکلیف جراید و مطبوعات در رسانه ها، تنویر افکار عمومی و روشن شدن ابهامات و سئوالات است لازم می داند به عنوان یک روزنامه نگار این سئوالات و ابهامات از ذهن جامعه و افکار عمومی به روشنی پاک شود و جای آن را صداقت و صمیمیت و شفاف سازی بگیرد. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- طلیعه انقلاب اسلامی مصاحبه های امام خمینی(ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در پاریس ، صفحات 85 و 88 و 148و 235 2- حکمت اصول سیاسی اسلام ، علامه استاد محمدتقی جعفری(ره)، صفحه 467 3- سخنان عبدالنبی ملاح زاده، قاضی سابق دیوان عالی کشور، روزنامه ایران، 10/5/94 4- قوانین و مقررات مربوط به شهر و شهرداری ماده 83 و بند 31 ماده 76 5-یزدی نیوز، 24/3/ ...
بار دیگر طرح احداث مصلی و نیازهای ضروری تر (1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد گرامی می داریم یاد و خاطره شهیدان، ایثارگران و آزادگان در ایام هفته دولت و درود و سلام بر کارمندان وظیفه شناس و مومن که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه ها و مدارس و ادارات مخلصانه کار کردند حتی هنگام دریافت حقوق ماهیانه، رد مظالم می کردند و از اموال دولت استفاده شخصی نمی نمودند و از تلفن ادارات و نوشت افزار هم برای امور خصوصی خود استفاده نمی کردند. در هنگام نهضت و مبارزه همگام و همراه با جوانان برومند و انقلابی و دیگر اقشار جامعه از طبقات مختلف به دستورات امام خمینی(ره) و روحانیت آگاه و مبارز عمل کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به روال گذشته در گذر ایام بر ساده زیستی و انجام وظیفه صحیح و مورد قبول به زندگی خود ادامه دادند و زینت های دنیوی آنان را فریب نداد. گرامی باد یاد و خاطره دولتمردان و مدیران مردمی و علاقه مندان به نظام و شهیدان والا مقام و بزرگوار محمدعلی رجائی و دکتر محمدجواد باهنر و همه کارمندان و مدیران اداری و اجرایی و قضایی و نمایندگانی که در 36 سال اخیر برای پیشرفت این مرز و بوم به مردم صبور و مقاوم ایران زمین خدمت نمودند و در جهت پیشرفت کشور در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و در مسیر خدمت به جامعه به منظور رفاه نسبی مردم گام های موثری برداشتند و در رفع تبعیضات اجتماعی و از بین بردن اختلافات طبقاتی موجود در هر دوره و زمان از هیچ کوششی دریغ ننمودند. در شماره 297 و 414 آیینه یزد در این ستون مقاله هایی با عنوان آیا با وضعیت موجود احداث مصلی یک ضرورت است؟ و آقای انصاری! مسلمانان از گنبد وبارگاه شفا طلب نمی کنند در انتقاد از ساخت مصلی در یزد و وجوه زیادی که در توسعه و تکمیل و تزئین حرم امام خمینی(ره) هزینه شده بود به تفصیل مطالبی به اطلاع خوانندگان رسید و در تاریخ جراید استان ثبت و ضبط گردید. اخیراً در بعضی از رسانه ها و سایت ها دیده می شود مجدداً موضوع احداث مصلی و شاید هم تحت نام دیگری از قبیل موسسه فرهنگی و مذهبی و غیره مطرح گردیده و یا آن گونه که مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در مرداد ماه یکسال پیش اظهار نموده است می خواهند اقدام به ساخت مصلای رو باز برای برگزاری نمازهای عید بکنند. 1 در این شماره با عنایت به مشکلات فراوان که دامن گیر مردم جامعه و از جمله این استان می باشد و رسیدگی و انجام آنها در جهت بر آورده نمودن نیازهای مردم مومن و معتقد به اصول اسلام و صبور و زحمتکش دارالعباده ضروری است و با توجه به در دسترس بودن مکان با عظمتی همانند مسجد ملااسماعیل یزد به نظر نویسنده این سطور احداث مصلای جدید در اولویت نمی باشد نظر مسئولان ذی ربط را به نکات زیر جلب می نماید . 1- در طرح جامع و تفصیلی شهر یزد که هزینه های زیادی بر دوش شهروندان گذاشته شده احداث مصلی دیده نشده است و تغییرات لازم به هر طریق که صورت گرفته باشد یا بعدا به دنبال تهیه طرح و نقشه باشند مستلزم صرف مبالغ زیادی از محل بیت المال است و بار اصلی آن را مردم باید عهده دار شوند. 2- بنا به دلایل مختلف آمار نمازگزاران جمعه در مرکز شهر یزد به نسبت وسعت شهرستان و مسجد بسیار کم است به طوریکه شهری با وسعت و جمعیت فعلی گاه با حضور حدود دوازده یا سیزده درصد گنجایش مسجد، نماز جمعه را اقامه می کنند. بیش از سی و پنج هزار تا چهل هزار نفر می توانند در محل فعلی نماز بخوانند، در حالی که آمار نمازگزاران در یکی دو هفته گذشته کمتر از پنج هزار نفر بوده است. فقط در چند هفته ماه مبارک رمضان یا اگر ایام برگزاری مراسم مذهبی یا 22 بهمن یا بعضی از روزهای شهادت ائمه(ع) مصادف با روز جمعه باشد جمعیت تقریباً در حد گنجایش مسجد حضور پیدا می کنند. بنابراین نود درصد جمعه ها در ایام سال مردم نه تنها از جهت ظرفیت برگزاری نماز با مشکل روبرو نیستند بلکه به طور معمول از پنج تا پانزده هزار نفر بیشتر برای ادای فرضیه نماز جمعه در مسجد ملااسماعیل حاضر نمی شوند. پیشرفت علم و تکنولوژی هم مشکل ستون های متعدد موجود در آن مکان را حل و فصل کرده است. ضمناً بیش از بیست درصد نمازگزاران پیاده یا با دوچرخه و موتور به آن محل می روند. 3- در سی و چند سال اخیر گاه شنیده می شود بعضی از مردم در فلان مسجد یا اداره ای بنا به دلایلی نماز نمی خوانند یا اگر هم خواندند در منزل یا محل دیگر اعاده می کنند. مکانی که برای ساخت مصلی در نظر گرفته شده است آن طور که بعضی از مطلعین می گویند، تملک بخشی از زمین منطقه ترمینال با اکراه انجام گرفته و یقیناً زمین مورد بحث به منظور دیگری غیر از مسجد واگذار شده یا قسمتی از آن مصادره ای است و مالک بخشی از آن نیز از هموطنان غیرمسلمان بوده اند. بنابراین کارشناسان خبره ای باید پرونده را دقیقا بررسی و تایید نمایند واگذاری منع قانونی ندارد و بعد از صحه گذاشتن بر این امر مرجع دینی بزرگواری با مطالعه آن اجازه ساخت مصلی یا موسسه علمی و فرهنگی را در محل مذکور بدهد. 4- شهرداری حق واگذاری چند هکتار زمین مرغوب را که دهها میلیارد تومان ارزش دارد به موسسه و شرکتی ولو در زمینه فرهنگی و مذهبی بخواهد فعالیت کند ندارد مگر این که از وزارت راه و شهرسازی زمین معوض بگیرد آن هم یا دقیقاً باید برابر با ضوابط روشن و مشخص با کار کارشناسی تصمیم گیری نمایند. گاه مردم می پرسند چگونه شورا با ادامه کار فردی در سمت شهرداری رضایت نداد و تایید نکرد ولی چه عواملی باعث شد تقریباً بعد از مدت کمی اکثریت اعضا از همان شخص د عوت کردند به عنوان شهردار یزد انجام وظیفه نماید. 5- در سال جاری در استان یزد نزدیک به دو هزار و نهصد کلاس باید مقاوم سازی شود که بعضی از آنها احتمال ریزش سقف و دیوار دارد. تقریبا هفتصد کلاس جدید نیز باید احداث گردد. بسیاری از آموزشگاهها نمازخانه ندارند در دو سال گذشته افزودن کلاش ششم در دبستان ها کمبودهای بیشتری را به وجود آورده است. آیا بهتر نیست خیرین را تشویق به مقاوم سازی کلاس ها و ساخت مدرسه نمود وآیا تجهیز آموزشگاه ها و رفع نگرانی های مردم مستضعف بر هزینه نمودن صدها میلیارد تومان آن هم برای اینکه سالی چند بار مراسم عبادی یا سیاسی در آن مکان برگزار شود ارجحیت ندارد؟ برای برگزاری نماز عید در یزد و یا تجمع در مراسم مختلف دینی مردم تاکنون با معضل و مشکلی روبرو نبودند. با عنایت به اینکه امسال میانگین اعتبار عمرانی یزد حتی چند درصد از میانگین اعتبارات عمرانی کشور کمتر است بنابراین لازم است به امر مدرسه سازی توجه و عنایت بیشتری مبذول گردد. 6- حدود یکصد هزار دانش آموز در ناحیه یک و دو آموزش و پرورش یزد مشغول به تحصیل هستند با کمال تاسف بیش از ده درصد آنها یتیم و یا فرزند طلاق یا پدر و مادر هر دو معتاد و یا بد سرپرست و عده ای هم فرزند پدر و یا مادری هستند که به بیماری های سخت و صعب العلاج گرفتار و مبتلا شده اند. آیا کمک و مساعدت به این دانش آموزان باعث شادی و شعف آنها نخواهد شد؟ این آمار علاوه بر تعداد افرادی است که زیر خط فقر زندگی می کنند و گروهی دیگر به نحوی زندگی می کنند که باید آن را مردن تدریجی نامید 7- چه بسیار از مجموعه های مسکونی و پروژه هایی که در توسعه نامتوازن شهری یزد بدون برنامه ریزی ساخته شده است فاقد مسجد و نمازخانه می باشد، شایسته است مسئولان فرهنگی دینی و تبلیغاتی برای از بین بردن این کمبود مهم چاره ای بیندیشند آیا مسجد ساختن در کنار این مجتمع های صدها و یا چند هزار نفری ساکن در آنها از احداث مصلی مهمتر نیست؟ 8- متاسفانه در استان یزد بیش از یکصد و پنجاه برابر سال 1358 و در حال حاضر حدود 3300 نفر زندانی داریم. در بعضی از خانواده ها پدر و مادر هر دو زندانی هستند، عده ای از آنها فرزندانی دارند که در جامعه رها شده اند رسیدگی به این خانواده ها و حل مشکلات زندانی ها باید در اولویت کاری متصدیان نهادهای فرهنگی و دینی باشد. سال گذشته وقتی یک فرد روحانی در جلسه ای وضعیت زندانیان یزد را گزارش می داد در حقیقت لرزه بر تن حاضران می افتاد و نویسنده شاهد بود همگی حیرت زده شده و چند نفری بغض گلویشان را گرفته بود. 9- استان یزد سال ها است با مشکلات خشکسالی روبرو است صدها روستای یزد آب ندارد، بسیاری از دهات و روستاها آب خوردنشان با تانکر تامین می گردد، پی درپی ساکنان این مناطق با سختی های فراوان درگیر هستند عده ای از آنها به شهرها مهاجرت کرده اند. آیا نجات این قشر از جامعه از ساخت مسجد و حسینیه در محلی که در این برهه از زمان نیازی احساس نمی شود ترجیح ندارد و در اولویت نیست؟ 10- محل شهادت سومین شهید محراب و قبل از آن مکان های درگیری نیروهای هوادار حکومت پهلوی با انقلابیون در حوالی (میدان امیرچقماق، شهیدبهشتی، بعثت، خیابان قیام و امام ) و گوشه و کنار بازار و نزدیک همین مسجد و ارتباط و نزدیکی با پایگاه اصلی انقلاب یعنی مسجد روضه محمدیه(حظیره) و آن همه رخدادها و حوادث و جریانات که خود(یادآور رخدادهای گوناگون) تاریخ انقلاب در دارالعباده است آیا این مجموعه یک میراث گرانسنگ فرهنگی- تاریخی نیست که باید پیوسته زنده بماند؟ و آیا اگر مصلای دیگری در جایی دیگر ساخته شود این میراث شکوهمند فراموش نخواهد شد و از یادها و خاطره ها نخواهد رفت؟ آیا مسجد ملا اسماعیل که اکنون پیوند دهنده مسجد و بازار و حوزه و مراکز گوناگون علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است به محلی بلا استفاده، همچون مسجد جامع شهر یزد تبدیل نخواهد شد که بازدیدکنندگان آن گردشگران داخل و بعضاً خارجند نه برای بندگی خدا و عبادت و ذکر یاد و نام او که برای بازدید از گنبد و مناره ها و کاشی و سنگ و کتیبه و سال ساخت و غیره در آن مکان حضور می یابند؟ 2 در آن صورت مردم در ایامی از سال شاهد هستند عده ای گردشگر و بازدید کننده از مکان مقدسی چون مسجد ملااسماعیل در حال خوردن شولی و یا باقلوای یزدی و خرید سماور و منقل وسوغاتی هستند و دیگر از آن قداست ها خبری نیست. گرچه این رفت وآمدها و داد و ستدها در جای خود ضروری است و گردشگران و خریداران و فروشندگان نیز مورد احترام هستند. در بعضی از شهرها ساخت مصلی به صورت مورد نظر بیش از 20 تا 30 سال طول کشیده، هزینه های زیادی روی دست مردم گذاشته معمولا در این گونه موارد بعضی از روی اکراه پول می دهند و در غیاب متولیان امر اظهار عدم رضایت می کنند و عده ای زراندوز هم هر گاه برای ساخت این ساختمان ها کمک کنند هیچ گاه به کمتر از چندین برابر رانت خواری و سوء استفاده و پر کردن جیب خود که دود آن بازهم به چشم مردم مستضعف می رود راضی نخواهند شد. انصاف این است که با دقت و تیزبینی و توجه عمیق به ساخت مصلای شهر بنگریم و در این طرح بدون توجه به خط و ربط سیاسی گروهی و اختلاف سلیقه و تضادهای فکری و فرهنگی افراد به درک واقعیت های اجتماعی بنشینیم و ضرورت ها و نیازهای امروز مردم شهر دارالعباده را اولویت بندی کنیم. از نظرات مردم صاحب نظر و خبرگان امور اجتماعی فرهنگی استفاده کنیم و یک بررسی جامع الاطراف در این مورد داشته باشیم و به یک نتیجه واقعی برسیم. طبعاً عقلای قوم یا راهی برای عبور از مشکلات و معضلات موجود اجتماعی فرهنگی خواهند یافت یا انصراف از ساخت مصلای بزرگ با هزینه سرسام آور را فعلا به فرصت های آینده خواهند سپرد. درخواست می گردد نویسنده ای که برای اولین بار ساخت مصلی در یزد را پیشنهاد نمود موارد فوق الذکر را مطالعه و پاسخ لازم را تدوین و برای نشر در آیینه یزد به دفتر هفته نامه ارسال نماید ضمناً اگر هر یک از خوانندگان نظری پیرامون مطالب مندرج در این سرمقاله دارند با اسم و امضا مراتب را به دفتر هفته نامه اعلام نمایند تا به نام خودشان چاپ و منتشر گردد. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- هفته نامه ملک یزد، شماره 2540، 11/5/93 2-هفته نامه آیینه یزد، شماره 297، انعکاس آیینه، 10/9/ ...
چلنگری، هنری به قدمت تاریخ
استان و شهرستان ها باقی مانده حدود 18 کارگاه فعال می باشد. وی خاطرنشان ساخت: باتوجه به اینکه مشاغل سنتی جز لاینفک میراث فرهنگی و آداب و رسوم هر مرز و بومی محسوب می گردد انتظار می رود با برنامه ریزی اساسی و پیگیری در جهت حفظ و رونق حرفه چلنگری اقدام جدی به عمل آید. این مقام مسئول تصریح کرد: در پروژه های آموزشی ترویجی این معاونت برنامه هایی برای رونق این هنر صنعت در نظر گرفته است که از آن
سالگرد شکیبی، سال خرد جمعی برای توسعه منطقه (قسمت دوم کلیدتوسعه)
سالگرد شکیبی، سال خرد جمعی برای توسعه منطقه محمدعلی فتحی قسمت دوم : کلید توسعه اما در این یکسال گذشته، چه شد؟ در مورد علت سقوط، هنوز که هنوز است، تحقیقات ادامه دارد . از بد شانسی مسوولان، خلبان را استاد اساتید پرواز می دانند و براحتی نمی شود، علت را به خلبان مرده نسبت داد . تازه زمانی هم که گزارش تکمیل گردد، رویکرد علل بیشتر به سمت نقایص فنی و مهندسی خواهد بود و دلایل
برگزاری مراسم اختتامیه مدرسه بدمینتون در شهرستان یزد
مراسم اختتامیه مدرسه بدمینتون پسران و دختران شهرستان یزد عصر روز سه شنبه 24 شهریورماه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد ، این مراسم با حضور ابوالفضل کارگر معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان یزد ، داود فتح آبادی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد ، سید احمد هاشمی رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای ، عباس الوانساز رئیس گروه توسعه ورزش همگانی و روستایی ، طیبه پژوهان کارشناس ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان ، علیرضا محمدی معاون اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد، محمد کاظمی نسب رئیس هیات بدمینتون شهرستان یزد و جمعی از ورزشکاران و خانواده هایشان در سالن شادروان جمال مسعودی مجموعه ورزشی شهید پاکنژاد یزد برگزار شد. معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در این مراسم گفت: بدمینتون از جمله رشته هایی است که در یزد علاقمندان زیادی دارد که باید با یک برنامه ریزی منظم در راستای توسعه و گسترش این رشته ورزشی تلاش کرد. ابوالفضل کارگر افزود: برگزاری مدارس بدمینتون از راه های توسعه این رشته ورزشی است و استعدادیابی در این مدارس باید مورد توجه قرار گیرد و مستعدین پس از پایان دوره ها رها نشوند و در قالب تیم های منتخب زیر نظر مربیان مجرب پرورش یابند. داود فتح آبادی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد هم در این مراسم گفت: با توجه به وجود استعدادهای ورزشی در مناطق مختلف استان توسعه و تقویت رشته بدمینتون در سطح شهرستان باید با جدیت دنبال شود. وی افزود: یکی از راه های پیشرفت این رشته ورزشی درگیر کردن خانواده ها و توسعه همگانی این رشته ورزشی است که راه اندازی ایستگاه همگانی بدمینتون در پارک ها می تواند کمک شایانی به جذب مخاطب کند. کاظمی نسب رئیس هیات بدمینتون شهرستان یزد هم گزارشی از عملکرد این هیات ارائه کرد. لام به ذکر است در پایان این مراسم از پیشکسوتان رشته بدمینتون ، مربیان مدارس بدمینتون و نوجوانان و جوانانی که در مسابقات پایانی مدرسه بدمینتون عناوین برتر را کسب کردند ، تجلیل به عمل آمد. ...
بابک زنجانی یا بابک مرتضی زنجانی متولد 1353 تاجر ایرانی /معمای قرن 21 که قوه قضاییه از آن پرده برداری ...
از پررنگ تر شدن حضور زنجانی در رسانه ها، امروز سخنان زنگنه، وزیر نفت مورد توجه رسانه ها قرار گرفته که گفته است: بابک زنجانی 2 میلیارد دلار از پول نفت به فروش رفته کشور را هنوز برنگردانده. وی گفته پول به حسابم واریز شده اما از جانب آمریکایی ها این حساب بلوکه شده است. وی تأکید کرده، پیگیری دریافت پول هایی که به خزانه واریز نشده، جزو اولویت های اصلی وی در وزارت نفت است. وی ادامه داده که بابک زنجانی
برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی سرلوحه فعالیت ها است
افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته تمام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم اندیشیده شده است. وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه یزد به عنوان حوزه فرعی انتخابات اقلیت های مذهبی زرتشتیان و کلیمیان خواهد بود لذا همکاری لازم را با دست اندرکاران حوزه اصلی داشته ایم. " شاکری شمسی " خاطرنشان ساخت: برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی و با حضور حداکثری مردم سرلوحه
تقدیر معاون استاندار یزد از فرماندار میبد به خاطر طرح مهندسی مهاجران
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با اشاره به عزم جدی دولت یازدهم در ریشه کنی بی سوادی در کشور گفت : باید با پایان یافتن برنامه پنجم توسعه رتبه استان را در حوزه مبارزه با بی سوادی ارتقاء دهیم و به مرز 100درصد باسوادی در استان دست یابیم. به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، پیش از ظهر سه شنبه 24 شهریورماه دومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان در سال جاری با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل آموزش وپرورش استان و جمعی از مسئولین استان در سالن مرحوم حمیدیا استانداری برگزار شد. "محمدعلی طالبی" در این جلسه ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اظهار داشت : شعار روز جهانی سوادآموزی در سال 2015"سوادآموزی و جوامع پایدار" است و مهم ترین ویژگی در نظر گرفته شده برای آن، بحث یادگیری مادام العمر است که این شاخص در دین مبین اسلام و فرمایشات حضرت رسول (ص) همواره توصیه شده است. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور توجه و اهتمام ویژه ای به ریشه کنی بی سوادی در کشور دارند و باید راهکارهای تشویقی برای باسواد شدن بی سوادان دیده شود. طالبی ضمن تشکر از فرمانداران شهرستان های یزد، میبد و اشکذر به خاطر تلاش های فراوان آن ها در حوزه ریشه کنی بی سوادی در شهرستان های مذکور تصریح کرد : "طرح مهندسی مهاجرین و اتباع خارجه" که در شهرستان میبد انجام شده و در کنار این طرح بی سوادان این شهرستان نیز شناسایی شده اند، می تواند به عنوان الگو در جلسه نشست مشترک فرمانداران مطرح و از این طرح در سایر شهرستان های استان نیز استفاده شود. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده مهاجرت در استان اشاره کرد و گفت : بخشی از بی سوادی استان به علت وجود مهاجرین و اتباع خارجی بی سواد و کم سواد در استان است که باید این مهاجرت را مدیریت و تهدیدهای آن را به فرصت تبدیل کنیم. طالبی بابیان اینکه امروز استان یزد مسئولیت بعضی از مناطق کشور در حوزه ایجاد اشتغال را نیز بر عهده دارد اظهار داشت : باید با سرمایه گذاری در حوزه "صنایع های تک" که استان یزد سرشار از این ظرفیت ها است زمینه حضور مهاجرین بی سواد و کم سواد در استان را کاهش دهیم و بستر را برای اشتغال نیروهای تحصیل کرده داخل و خارج استان فراهم نماییم. گفتنی است در ابتدای دومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان، فرمانداران شهرستان های یزد و اشکذر، معاون فرماندار میبد و هرکدام از افراد عضو جلسه به ارائه گزارش عملکرد خود در 6 ماهه اول سال جاری درزمینهٔ ریشه کنی بی سوادی در استان پرداختند. ...
ندوشن بیشترین آثار معنوی استان را داراست
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان نمود ندوشن دارای بیشترین آثار معنوی ثبت شده در استان می باشد. جلسه بررسی مسائل ومشکلات بخش ندوشن صبح امروز چهارشنبه با حضور محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی،حجت الاسلام و المسلمین جوادی امام جمعه ندوشن،فلاح فرماندار میبد،سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد،کمندی مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان یزد،معاون آب و فاضلاب روستایی استان یزد،معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد،صادقیان مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان یزد و مسئولین شهرستان میبد و بخش ندوشن در اردوگاه بنستان تشکیل شد. حسین فلاح فرماندار در ابتدای این جلسه گفت:اردوگاه بنستان دارای ظرفیت های قابل توجهی است و حیات وحش ویژه ای نیز دارد که می تواند به عنوان محلی برای نشاط اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت موثر باشد. فرماندار میبد اظهار داشت ندوشن در دوره ای محرومیت داشته است اما با تلاش هایی که صورت گرفته پیشرفت خوبی داشته است و این مدیون پیگیری های مسئولین است. فلاح بیان نمود با توجه به ظرفیت های میراث فرهنگی ندوشن نتوانستیم کار خاصی را در این حوزه صورت دهیم. فرزین خادمی بخشدار ندوشن در این جلسه برخی از اقدامات صورت گرفته را تعریض جاده نیوک-میبد و ندوشن-صدرآباد،تکمیل مخازن آب،برخورداری مردم از نعمت گاز و...برشمرد و مشکلات بخش را خشکسالی،تیغ زدن جاده های مراتع،امهال وام های دامداران،کمبود اعتبار برای مرمت قنات،جاده ندوشن-ورزنه،جاده نیوک-فولادآلیاژی که دارای عرض کم می باشد و 12نفر در 5سال گذشته در این جاده کشته شدند،معادن،کنارگذر نیوک،واگذاری زمین،کمبود اعتبار در حوزه میراث فرهنگی و ...دانست. اعضای شورای اسلامی روستاهای بخش نیز مشکلاتی از قبیل گازرسانی به روستاهای صدرآباد،نیوک و علویه،فرسودگی شبکه داخلی آب روستا نیوک،کنارگذر نیوک،معادن،استقرار خودپرداز در روستاها،ورزش روستاها،واگذاری زمین،کمبود اعتبار برای مرمت قنوات و...را برشمردند. موحدی فر رئیس آموزش و پرورش شهرستان میبد بیان نمود از اراضی بنستان62هزار مترمربع سند داریم و نیز درخواست6هکتار زمین کرده ایم وی خواستار برطرف شدن مشکلات زیرساختی این اردوگاه شد. کمندی مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان یزد در این جلسه در رابطه با امهال وام ها اظهار داشت در صورتی که مدیرشعبه بانک کشاورزی ندوشن خشکسالی ندوشن را تایید نماید مشتریان می توانند با پرداخت سود وام نسبت به تمدید آن برای یکسال اقدام نمایند. مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان یزد بیان نمود برای نصب خودپرداز در روستاها باید بررسی هایی صورت گیرد و در صورتی که روستا شرایط را داشته باشد،خودپرداز در روستا نصب خواهد شد. محسن صادقیان مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با اعلام گزارش از روند کار جاده ندوشن-ورزنه اظهار داشت که 19کیلومتر از این جاده که زیرسازی شده است به زودی آسفالت می شود.مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در رابطه با جاده نیوک-فولاد آلیاژی بیان نمود که اکثر این جاده شانه سازی شده است و ابنیه فنی ها باید توسعه داد که دو شهرستان اشکذر و میبد باید نسبت به تامین اعتبار آن اقدام نمایند. نصیری زاده معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت ندوشن دارای 135اثر ثبتی می باشد و دارای بیشترین آثار معنوی ثبت شده در استان می باشد.وی از فرماندار میبد و بخشدار ندوشن بایت همراهی با این اداره کل قدردانی نمود. معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار داشت می توان کمپ گردشگری،بوم گردی و بازارچه صنایع دستی را در بخش ایجاد نمود.این مقام مسئول ادامه داد یک سرباز برای حفاظت از آثار تاریخی ندوشن در نظر گرفته شده است.نصیری زاده به طرح مشارکتی مرمت آثار و نیز تغییر کاربری آنها نیز اشاره نمود. سجادی پور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد نیز در این جلسه بیان نمود برای مرمت قنات ندوشن30میلیون تومان در نظر گرفته شده است و مرمت قنوات را از طریق بودجه ملی اولویت بندی می کنیم.رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد عنوان کرد تیغ زنی جاده های مراتع نیز بخشی از طرف جهادکشاورزی و بخشی از طرف منابع طبیعی صورت خواهد گرفت. محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مسئولین حاضر در جلسه بیان نمود خواسته مردم ندوشن این بود که به میبد ملحق شوند تا آباد شود و انشاالله تا پایان سال تحولات خوبی در بخش رخ خواهد داد. ...
تغییر الگوی کشت بهترین خدمت در حوزه روستایی است
بخشدار مرکزی میبد در جلسه پرورش گیاهان دارویی که باهدف بررسی راه های آموزش، توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی در مناطق روستایی برگزار شد؛ بر تغییر الگوی کشت کشاورزان تأکید کرد. به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد،بخشدارمرکزی میبد در این جلسه که رئیس تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، نماینده جهاد کشاورزی، مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد، کشاورزان و معتمدین روستای جهان آباد و حجت آباد حضور داشتند گفت: برگزاری جلسات آموزشی در سطح روستاها با همکاری کشاورزان نخبه تأثیر زیادی بر روی محصولات کشاورزی دارد. محمدحسین قاسمی تحقق تغییر الگوی کشت را مهم ترین خدمت در حوزه روستاها دانست و افزود: آب وخاک مناسب در روستاهای حجت آباد، جهان آباد و محمدآباد و بهره گیری از شیوه صحیح آبیاری وعدم توجیه اقتصادی کشت فعلی در روستاها نیازمند برگزاری دوره های آموزشی در این مناطق است. قاسمی تغییر الگوی کشت را از سیاست های دولت در مناطق روستایی برشمرد و افزود: حقیقتاً استان یزد و به تبع آن شهرستان میبد محل کشت هندوانه و سیفی جات نیست و باید بافرهنگ سازی در سطح روستاها در جهت الگوسازی کشت گیاهان دارویی و آب های مجازی تلاش شود. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک کشاورزان زحمتکش و همکاری مسئولین ذی ربط تا پایان سال که در این زمینه مشارکت بانوان روستایی هم می تواند نقش بسزایی داشته باشد؛ گام های خوبی در این زمینه برداریم. رئیس تحقیقات و آموزش کشاورزی استان هم بابیان اینکه در حال حاضر 72 هزار گونه گیاهی دارویی در دنیا وجود دارد و جهان به سمت گیاهان دارویی حرکت می کند؛ تغییر و اصلاح الگوی کشت را بسیار سخت اما امکان پذیر دانست و افزود: آموزش توجیهی کشاورزان امری ضروری است که باید در مناطق روستایی برگزار شود. احمدعلی زارع افزود: بسیاری از گونه های گیاهی مانند ریحان، نعناع، مرزنگوش، گل گاوزبان و درختچه هایی مانند زرشک، گل محمدی و عناب کم آب خواه و مناسب منطقه کویری هستند. برگزاری دوره های آموزشی اصلاح الگوی کشت و پرورش گیاهان دارویی، کاشت گیاهان دارویی در بخشی از شهرک جهان آباد به عنوان پایلوت و حضور بانوان روستایی در جلسات آموزشی از سوی بخشداری مرکزی و بررسی جزئیات کشت توسط جهاد کشاورزی ازجمله مصوبات این جلسه بود. ...
در مورد خط لوله صلح و ابعاد و منافع چه میدانید؟
خط لوله صلح جیست؟ خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که براساس تفاهم های انجام شده، ایران متعهد می شود که تا مدت 25 سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد. این مسیر اقتصادی ترین روش تامین انرژی شبه قاره هند می باشد. مذاکراتی پیرامون پیوستن ترکمنستان و قطر به ایران برای تامین گاز طبیعی این پروژه بزرگ مطرح شده است. علی رغم جذابیت هایی که این طرح نه تنها از جنبه تامین انرژی برای شبه قاره هند دارد، بلکه به عنوان یک عامل کاهش تنش در روابط بین هند و پاکستان نیز به شمار می رود، هندوستان تحت فشارهای آمریکا اعلام کرد که از این طرح کناره گیری می کند. ساخت این خط لوله که از سال 2002 شروع شد، قرار بود در سال 2014 به بهره برداری برسد که با کنار کشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان در ساخت خط لوله در داخل این کشور، نیمه کاره رها شده است. پاکستان علت عدم شروع فعالیت را ناتوانی در تامین هزینه ها عنوان کرده است و از شرکت های ایرانی، روسی و چینی درخواست کرده است به عنوان مجری ساخت خط لوله مشارکت کنند. ایران درخواست اعطای وام 500 میلیون دلاری به پاکستان را رد کرد و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم ایران اعلام کرد تا زمانی که هند به عنوان دومین مصرف کننده گاز این خط لوله اعلام آمادگی نکند، ایران تمایلی به بهره برداری از این مسیر انتقال نخواهد داشت مشخصات طرح طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در سال 1990 مطرح شد اما گفتگوها بر سر این طرح که خط لوله صلح نام گرفته از ده سال پیش آغاز شد. طول خط لوله ایران به هند 2700 کیلومتر است و قرار است گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند. پیش بینی شده است که در صورت توافق نهایی، 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، 780 کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود. با تکمیل این طرح، روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می شود که 90 میلیون متر مکعب آن برای هند و 60 میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است. اهمیت در اوائل ماه گذشته، وزرای نفت سه کشور ایران، هند و پاکستان در تهران نشست مشترکی به منظور کسب توافق در مورد قیمت گاز برگزار کردند.در این نشست، سه کشور مذکور در مورد قیمت پایه بر اساس متوسط بهای 6 ماهه سبد گاز ژاپن به توافق رسیدند و متعهد به پیگیری هرچه سریع تر روند اجرای این طرح شدند. با توجه به اهمیتی که این قرارداد برای ایران و منطقه در پی دارد، گزارش حاضر در پی آن است که تا جوانب مختلف اثربخشی این طرح را با نگاهی دقیق تر مورد کنکاش قرار دهد. تحلیل 61 درصد از ذخایر نفت دنیا در منطق? خلیج فارس واقع شده است و سهم این منطقه در تولید نفت جهان 30 درصد می باشد. به این ترتیب، روز به روز بر اهمیت این منطقهء نفت خیز افزوده می شود. با افزایش تقاضا برای نفت و کاهش تولید نفت در مناطقی مانند آمریکا و دریای شمال، کشورهای بیشتری برای تامین نفت مورد نیاز خود به سوی کشورهای حوز? خلیج فارس جذب می شوند . برای هند، چشم پوشی از منابع انرژی ایران، به دو دلیل امکان پذیر نیست :یکی اینکه هند شاهد گسترش سریع همکاری های رقیب آسیایی خود، چین، با کشورهای صادرکننده انرژی همچون روسیه است. برای مثال، در سفر سال گذشته ولادیمیرپوتین به چین، دو کشور یادداشت تفاهمی مبنی بر انتقال سالانه 60 تا 80 میلیارد متر مکعب از گاز روسیه (از شرق و غرب سیبری ) به چین امضا کردند. بر اساس توافقات انجام شده، این خط لوله تا سال 2011 به بهره برداری خواهد رسید. مسکو سیاست خود مبنی بر گسترش همکاری ها در بخش انرژی در بازارهای آسیایی را از کشور چین یعنی بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان پس از ایالات متحده آغاز کرده است.به این ترتیب، هند در اولین گام در رقابت جهانی برای به دست آوردن گاز طبیعی روسیه با شکست روبرو شده است.چون روسیه و ایران، تنها منابع تامین کننده نیازهای گازی بازار هند هستند.لذا برای هند، خط لوله گاز ایران – هند - پاکستان، ضروری است. نکته دیگر این است که اگرچه انرژی هسته ای یکی از ابزارهای تامین انرژی هند است، اما نفت و گاز همچنان به عنوان منبع اصلی تأمین نیاز انرژی هند حداقل در ربع قرن آینده باقی خواهند ماند. ابعاد مختلف پروژه خط لوله صلح الف – اهمیت استراتژیک 1- ایران با دارا بودن 18 درصد از ذخایر گازی جهان، در رتبه دوم جهانی پس از روسیه قرار دارد.به همین دلیل، دسترسی به بازارهای مصرف و تضمین تداوم آن برای این کشور حائز اهمیت است، به خصوص اگر به این نکته توجه کنیم که اقتصاد ایران به میزان زیادی (70 درصد) به بخش نفت و گاز وابستگی دارد. لذا اجرایی شدن این خط لوله، نه تنها بازار خوبی برای گاز ایران ایجاد و درآمد ثابتی را برای ایران تضمین می کند، بلکه کشور را از گرفتار شدن در دام مشکلات شدید اقتصادی و به تبع آن تهدید امنیت ملی نجات می دهد، زیرا بر اساس قانون تحریم که اخیراً در راستای پیگیری برنامه هسته ای توسط ایران تشدید نیز شده است، هیچ کشور یا شرکتی حق سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلاردر صنایع انرژی ایران را ندارد. این در حالی است که زیرساخت های بخش انرژی ایران اعم از خطوط لوله و پالایشگاه ها دچار فرسودگی شده اند؛ به علاوه با توجه به رشد 10 درصدی مصرف داخلی به صورت سالانه، نیاز مبرم به بازسازی و گسترش زیربنایی دارند. علاوه بر این، بخش انرژی، به شدت سرمایه بر است و دولت به تنهایی از عهده سرمایه گذاری در آن برنمی آید.لذا ضرورت مشارکت و همکاری سرمایه گذاران خارجی در این بخش و نیز انعقاد توافقات بلندمدت، کاملاً محسوس است. 2- روایط هند با ایران، از دهه 1990 میلادی رو به گسترش بوده است.دو عامل مهمی که می توان در این خصوص برشمرد یکی نظام بازار آزاد و دیگری ژئوپلیتیک می باشد. از اوائل دهه 1990 سیاست اقتصادی هند در راستای آزادسازی اقتصادی گام برداشته است. در خصوص عامل مهم بعدی یعنی ژئوپلتیک می توان گفت قرابت جغرافیایی، ظهور طالبان در افغانستان و نیز رقابت در آسیای مرکزی از جمله عوامل محرک برقراری رابطه نزدیک تر بین هند و ایران می باشند. هند به دلایل بسیاری،به هیچ عنوان نمی تواند از گزینه ایران صرف نظر کند.ایران برای هند شریک مناسبی در آسیای مرکزی و خلیج فارس است.از سوی دیگر، ایران به بازار رو به افزایش انرژی هند و نیز به یک مؤتلف قوی در آسیا نیازمند است. 3- نکته مهم قابل توجه دیگر اینکه با احداث این خط لوله و برقراری امنیت و آرامش در بلوچستان پاکستان، مرزهای شرقی ایران نیز از شر تروریست ها پاکسازی شده وبه تبع امنیت برقرار شده و فراهم آمدن شرایط کاری و مشاغل، میزان تمایل به اعمال خشونت آمیز و قاچاق مواد مخدر در بین ساکنان این منطقه نیز کاهش می یابد.این در حالی است که بلوچستان پاکستان با دارا بودن منابع نفت ، گاز و سایر ذخایر معدنی، غنی ترین و وسیع ترین ایالت این کشور به شمار می آید و در عین حال توسعه نیافته ترین و کم جمعیت ترین ایالت در میان چهار ایالت دیگر این کشور است. ازاین مطلب نمی توان به آسانی گذشت که بسیاری از مردم در منطقه بلوچستان(چه در ایران و چه در پاکستان) به سبب فقدان دسترسی به شغل مناسب و وجود فقر، به سمت اقدامات خلاف قانون گرایش می یابند که با فراهم سازی بستر های اقتصادی مورد نیاز، می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی و امنیتی منطقه را رفع کرد که شاید بدون حل آن، مناطق مرزی هیچ گاه روی آرامش و قانون را به خود نبینند. با توجه به اهمیت این مسئله، می توان به سخنان شوکت عزیز، نخست وزیر پاکستان، اشاره کرد: مردم ایالت بلوچستان خواستارصلح و پیشرفت اقتصادی هستند و توسعه این ایالت بسیار مهم در حقیقت توسعه کشور است. 4- شاید بتوان گفت مهمترین منفعتی که این خط لوله برای ایران در بر دارد، اتصال کشور به یکی از مهمترین حوزه های مصرف انرژی به ویژه در آینده است. این امر علاوه بر منافع اقتصادی، از بعد تعاملات استراتژیک نیز حائز اهمیت زیادی است.در واقع این گونه ارتباطات، کشورها را واجد اتصالات عمیقی می سازد که گسستن آن به آسانی میسر نیست.بر این مبنا، نباید این خط لوله را صرفا از دریچه مسائل فنی و اقتصادی نگریست بلکه باید آن را از زاویه فرصت های استراتژیکی که در اختیار این سه کشور قرار می دهد نیز مورد توجه قرار داد. ب- ایجاد ثبات در آسیای جنوبی موفقیت در به ثمر رساندن این پروژه می تواند علاوه بر بهره رساندن به هر سه کشور، کل منطقه آسیای جنوبی را از مواهب آن بهره مند سازد.چون تاریخ به روشنی گواهی می دهد که عدم وجود حسن نیت و همکاری میان این دو کشور، خطرات امنیتی، اقتصادی و سیاسی مهمی را برای منطقه به همراه داشته است. قابل توجه است که در سال های اخیر و با انجام یک رشته اقدامات داخلی و نیز ایجاد جوّی به دور از جنگ و نا آرامی میان کشورها، میزان سرمایه گذاری در آسیای جنوبی رشد چشمگیری در مقایسه با گذشته داشته است. به عنوان نمونه، رشد سرمایه گذاری در این منطقه در سال 2005، به رقمی معادل 4/8 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2004، افزایشی 2/1 میلیارد دلاری را نشان می داد. این در حالی است که تا پیش از این، بیشتر تلاش و توجه این دو کشور (هند و پاکستان) در رقابت تسلیحاتی صرف می شد و جوّ بدبینی، وحشت و حتی نفرت بین دو کشور حاکم بود که مسلما این مسائل، شرایط همکاری های منطقه ای و بهره گیری از امکانات بالقوه میان دو کشور را سلب می کرد. ج-منافع سیاسی دو همسایه شرقی ایران، یعنی هند و پاکستان، از زمان تجزیه شبه قاره با یکدیگر اختلاف دارند به شکلی که تاکنون سه جنگ بین آنها رخ داده است و نیز بین آنها رقابت هسته ای برقرار است که مجموع این شرایط، اوضاع منطقه جنوب آسیا را با بی ثباتی و عدم آرامش مواجه ساخته است. عملی شدن این پروژه که عمر آن به یک و نیم دهه می رسد، می تواند در جهت بهبود رابطه این دو کشور نقش تسهیلگر را داشته باشد. بهبود رابطه بین این دو کشور، اهمیتی بسیار زیاد دارد، زیرا هر دو کشور مجهز به سلاح هسته ای می باشند. رقابت بر سر تولید سلاح هسته ای بین هند و پاکستان، یادآور جنگ سرد بین شوروی با ایالات متحده (البته با وسعتی کمتر) است که عواقب خطرناکی را برای منطقه در بر خواهد داشت. لذا تلاش هایی از این دست، می تواند به گفتگوهای صلح که بین دو کشور در جریان است، روح تازه ای ببخشد و به ثمر رسیدن این اقدامات را به ارمغان آورد. د- منافع اقتصادی هند در تمامی زمینه ها به سرعت در حال تغییر و تحول است. نرخ رشد 2/9 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال مالی 2007-2006 رقمی است که بسیار در خور توجه است. هند با اصلاح اصول و قوانین و برخی تغییرات بنیادین سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی در تاریخ 59 ساله خود به شرایط و وضعیت نسبتا مطلوبی رسیده است. طبق گزارش بانک جهانی، هند تا سال 2020، به چهارمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد. پیش بینی می شود تا آن سال، درآمد سرانه هر شهروند به چهار برابر میزان فعلی برسد . در حال حاضر، استفاده از گاز در بخش های مختلف اقتصاد بیشتر شده است و با رشدی 50 درصدی مواجه می باشد. موتور توسعه هند به انرژی بیشتری در سال های آینده نیازمند خواهد بود. در این کشور ،90 درصد از نیاز انرژی، از منابع گاز طبیعی تامین می شود که در سال 2006، رقمی معادل 166 میلیون متر مکعب را در برمی گرفت و تخمین زده می شود که تا سال 2025، مصرف گاز طبیعی در هند به 322 میلیون متر مکعب افزایش یابد. پیش بینی می شود که در سال ???? هند به ششمین مشتری بزرگ انرژی جهان بدل شود. این نیاز دهلی نو و اسلام آباد را که بر سر منطقه کشمیر اختلاف تاریخی دارند بر سر میز مذاکره نشاند. چندی پیش مسعودخان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، درباره خط لوله انتقال گاز ایران به هند گفته بود که طرح خط لوله گاز از محورهای مهم گفتگوهای سران هند و پاکستان بوده است. رشد اقتصادی پاکستان، در سال 2006، معادل 8/6 درصد بود. این کشور از سال 2000 میلادی، یک برنامه گسترده اقتصادی را طراحی کرد و به موجب آن یک رشته اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد که مسائلی چون تنظیم بازار، تعدیل اقتصادی، خصوصی سازی در بخش انرژی، گسترش شبکه مخابراتی ، اصلاح شبکه بانکی و نیز اصلاح بخش تجاری را در بر می گرفت. این اصلاحات تاکنون، در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، نقشی کلیدی ایفا کرده است و تداوم آن را تضمین نموده است. دولت پاکستان ناگزیر است تا در جهت تداوم حرکت به سوی بهبود وضعیت اقتصادی کشور، جهت افزایش تعامل و همکاری های منطقه ای تلاش خود را به کار گیرد که خط لوله صلح گامی مهم در این راستا محسوب می شود علاوه بر این، پاکستان به عنوان کشوری که خط لوله از آن عبور می کند و به هند و احتمالا پس از آن به چین می رسد، سالانه درآمدی معادل یک میلیارد دلار از این بابت دریافت خواهد کرد.این خط لوله، میدان های نفتی و گازی در جنوب ایران را به خط لوله هزیرا ویجایپور جالدگیشپور موسوم به HVJ در هند متصل می کند. ایران نیز به دلیل وابستگی اقتصاد خود به نفت و گاز، به درآمد ناشی از آن نیازمند است و انعقاد این توافقنامه و اجرایی شدن آن می تواند نیاز ایران را به بازار فروش تأمین کند و درآمد تضمین شده ای را برای آن فراهم می سازد. ایران با وجود درنظر گرفتن تخفیف برای این پروژه همچنان سالانه 9.5 میلیارد دلار از این پروژه درآمد خواهد داشت. لذا این خط لوله همانند نامی که از همان ابتدا بر آن نهادند، پیام آور صلح و رفاه برای منطقه و مردم این منطقه می باشد. ابهامات 1- از مواردی که سه کشور هنوز در خصوص آن به توافق نهایی دست نیافته اند ، چگونگی احداث خط لوله است. پیشنهاد طرف ایرانی این است که هر کشوری خط را در خاک خود احداث کند.البته باشروع فعالیت احداث خط لوله هفتم سراسری گاز کشور، به طور عملی عملیات خط لوله صلح در ایران آغاز شده است. این خط لوله از عسلویه تا ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد. 2- کارشناسان بازار گاز معتقدند، پاکستان به تنهایی قادر به احداث این خط به دلیل هزینه بالای آن نیست وبدون تردید باید سرمایه مورد نیاز خط لوله را از منابع مالی و خارجی تامین کند. 3- هند نیز به دلیل عدم وجود شبکه گسترده گازی در داخل کشور، نیازمند توسعه زیر ساخت های خود در این بخش است که آن هم مستلزم انجام سرمایه گذاری کلان است. محدودیت های طرح الف - با وجود اینکه این طرح منافع اقتصادی مهمی برای هر سه کشور هند، پاکستان و ایران در بر دارد، اما یک دهه و نیم از عمر آن می گذرد. پیش بینی می شود با اقدامات انجام شده، این خط لوله تا سال 2009 به بهره برداری برسد. است.مهمترین عامل این تاخیر را می توان در اختلافات تاریخی دو کشور هند و پاکستان دانست.این اختلافات به حدی جدی بود که به مدت چهار دهه تمام سیاست های دو کشور را تحت الشعاع خود قرار داده بود. لذا این پروژه علی رغم منافع زیاد برای هند و پاکستان، طی دوره های مختلف، با مخالفت آنها روبرو بود. اکنون که گفتگوهای صلح به طور جدی پیگیری می شود، چشم انداز امیدوارکننده ای برای اجرایی شدن آن مشاهده می شود. البته، هنوز احتمال تنش بین دو کشور وجود دارد، به ویژه با اقدامات تحریک آمیز تروریست ها که مخالف برقراری رابطه بین هند و پاکستان می باشند. شاید بتوان در این خصوص به انفجار قطار دوستی که از دهلی نو به مقصد لاهور پاکستان در حرکت بود، اشاره کرد که در جریان این حادثه حدود 70 نفر کشته و تعدادی زیادی زخمی شدند. ب - نگرانی جدی دیگر، از بابت مخالفت ایالات متحده با این طرح است.مقامات آمریکایی از این امر نگرانند که طرح های دست یابی هند به منابع انرژی از طریق ایران، منافع مالی زیادی را نصیب کشوری سازد که ایالات متحده آن را یکی از محورهای شرارت خوانده و در پی منزوی ساختن آن است، به نحوی که رایس در کمیته روابط خارجی سنا در آوریل 2006، ابراز داشت که ما نگرانی خود را در مورد برقراری روابط با ایران، آشکارا به هند از جمله در مورد طرح خط لوله گاز و رای جدید هند در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده ایم. مخالفت آمریکا با این طرح، علی رغم منافع فراوان برای هر سه کشور و حتی وجود حمایت های داخلی در تداوم مسیر همکاری با ایران، از موانع بسیار جدی و نگران کننده ای است که متأسفانه چشم انداز آتی این پروژه را با ابهام جدی روبرو می سازد. همین امر به همراه بازی دیپلماتیک ظریف و پیچیده هندی ها در راستای منافع ملی خود، سبب مطرح شدن درخواست اخیر مقامات هندی مبنی بر ضرورت پایبندی ایران به موافقتنامه ژوئن 2005 شده است که طی آن موافقتنامه، قیمت 215/3 دلاری برای هر یک واحد انگلیس (UTBM) در نظر گرفته شده بود. این در حالی است که قیمت مورد نظر ایران، رقم 1/5 دلار برای هر یک واحد انگلیس (LNG) است. نتیجه گیری: در سال های اخیر، آسیا به بزرگ ترین مصرف کننده انرژی تبدیل شده است. سه کشور تشنه انرژی، چین، ژاپن و هند و نیز چند کشور پیشرو اقتصادی دیگر مثل مالزی که هر ساله نیازشان به انرژی بیشتر می شود، در این منطقه قرار دارند. لذا جنب و جوش به منظور کسب انرژی بیشتر و مطمئن تر برای سال های آینده، جزء اولویت های سیاست خارجی این کشورها قرار گرفته است.خط لوله صلح که طرح احداث آن از سالیان پیش مطرح شده است، می تواند دغدغه سه کشور ایران، هند و پاکستان را در زمینه انرژی کاهش دهد و امنیت فروش و عرضه انرژی را برای آنها به ارمغان آورد. ناگفته پیداست که این امر در دل خود منافع بیشتری را دارد که در شرایط فعلی منطقه ای و بین المللی، هیچ یک از این سه کشور نمی توانند از آن چشم پوشی کنند. شایان توجه است که این خط لوله علاوه بر منافع اقتصادی و فنی ای که در پی خواهد داشت، دارای اهمیت استراتژیکی نیز می باشد. بدان معنا که خطوط لوله گاز، همچون شاهرگی این سه کشور را به هم متصل می سازد و به رابطه آنها عمق و اهمیت بیشتری می بخشد. با توجه به اینکه هند در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ است، ضرورت اتخاذ دید بلند مدت تر در ارتباط با برقراری پیوند عمیق با این کشور، آشکارتر به نظر می رسد. منابع _________________________ 1- Steven Weisman, India Balks at Confronting Iran, Straining Its Friendship with U.S., New York Times, Sep. 15, 2005. 2- Transcript, Senate Foreign Relations Committee Holds Hearing on U.S.-India Atomic Energy Cooperation, Apr.5,2006. 3- See Jay Solomon and Neil King, U.S. Tries to Balance Encouraging India-Pakistan Rapprochement With Isolating Tehran, Wall Street Journal, June 24, 2005. 4- John Larkin and Jay Solomon, India's Ties With Iran Pose Challenge for U.S., Wall Street Journal, Mar. 28, 2005. 5-"India-Iran Relations and U.S. Intrests",K.Aalen Kronstadtand and Kenneth Katzman, Congressional Research Service, August 2,2006. 6- www.bashgah.net 7- www.MOJ NEWS.COM 8-ویکی پدیا ...
دکتر فانی وزیرآموزش وپرورش در جمع مدیران مدارس استان یزد؛
وزیرآموزش وپرورش: مدرسه محوری از سیاستهای جدی وزارت آموزش و پرورش است. به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان یزد، علی اصغر فانی در گردهمایی مدیران مدارس و مسوولان آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش در 'راس' قرار داشته و مدارس بعنوان 'تابع' مطرح بودند افزود: بر اساس این سیاست این موضوع ، جهت معکوس پیدا کرده و باید همه ادارات این وزارتخانه، تابع مدارس باشند. وی اظهار کرد: حاکمیت اخلاق، روابط انسانی، مشارکت جویی، مشارکت پذیری و تمرکز زدایی از لوازم و ابزار اساسی مدرسه محوری است. وی یاد اور شد: وقتی می توانیم ادعا کنیم که تربیت شکل گرفته که آن رفتار مطلوب توسط مدیران در دانش آموزان ایجاد شود. فانی با بیان اینکه مدیریت آموزشی باید جای خود را به رهبری آموزشی بدهد تصریح کرد: مدیران مدارس نه به عنوان یک کارمند اداری بلکه به عنوان رهبران آموزشی باید بتوانند در دانش آموز و اولیای آن ها نفوذ کنند. وزیر اموزش و پرورش ادامه داد: مدیران مدارس باید به عنوان رهبر آموزشی در زیر مجموعه خود اعم از دانش اموزان، اولیا و معلمان نفوذ پیدا کند. وی لازمه نهادینه شدن رفتار مطلوب در دانش آموزان را جلب اعتماد آنان خواند و افزود: اگر بتوانیم اعتماد دانش آموزان را به خودمان جلب کنیم، می توانیم در آن ها نفوذ کرده و پس از آن تربیت شکل می گیرد. وی لازمه نفوذ در دانش آموزان و جلب افزایش اعتماد آنان را پنج شرط خواند و نخستین آن را صداقت بیان کرد و گفت: مدیران باید صداقت داشته باشند و این امر توسط زیر مجموعه انان درک شود. فانی شرط دوم را شایستگی مدیر مدرسه ذکر و اضافه کرد: مدیران باید شایستگی لازم را برای اداره یک واحد اموزشی داشته باشد و این بسیار مهم است. وی سومین لازمه جلب اعتماد دانش آموزان را ثبات دانست و گفت: این ثبات در رای، اظهار نظر و برنامه است که منجر به اعتماد در طرف مقابل می شود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چهارمین شرط یک مدیر برای اعتمادسازی وفاداری نسبت به سازمان، برنامه ها و ارزش ها است. فانی آخرین شرط را نیز رو راستی و شفافیت عنوان و افزود: همه چیز باید شفاف باشد و این توسط مخاطبان درک شود. وی گفت: امیدواریم در سال جدید تحصیلی سال حاکمیت رهبری آموزشی، اعتماد در آموزش و پرورش باشد و توفیقات آموزش و پرورش در ارایه خدمات بیشتر به تعلیم و تربیت دانش آموزان باشد. وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت، افزایش اختیارات مدیران مدارس ، تمرکز زدایی و ساماندهی و بهسازی منابع انسانی را از سیاستهای پنج گانه وزارت اموزش و پرورش بیان کرد و گفت: این سیاست های را بطور جد دنبال خواهیم کرد. استاندارد نبودن یک سوم فضای آموزشی در سطح کشور فانی با بیان اینکه یک سوم فضای اموزشی کشور از استاندارد لازم برخوردار نیستند گفت: در شش ماهه نخست امسال روزانه هفت کلاس درس و هفت مدرسه در سطح کشور ساخته شده که مهرماه اختیار دانش اموزان قرار می گیرد. وی افزود: مجموعا امسال یکهزار و 300 مدرسه با هشت هزار کلاس درس و زیربنای یک میلیون و 150هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش می شود. فانی با بیان اینکه یکهزار میلیارد تومان برای ساخت این مدارس صرف شده است اظهار کرد: با وجود این تلاشها هنوز فضاهای اموزشی کشور از استاندارد لازم برخوردار نیست. وزیر اموزش و پرورش گفت: تا پایان اسفندماه سالجاری 700 مدرسه دیگر در سطح کشور ساخته می شود. وی با اشاره به اقدامات خوب خیرین مدرسه ساز در سطح کشور افزود: خیرین در سالجاری متعهد شدند 800 میلیارد تومان برای امر مدرسه سازی اختصاص دهند. وی اظهار کرد: در بودجه ملی هم دولت یکهزار و 340 میلیارد تومان برای کارهای عمرانی مدارس پیش بینی کرده است. فانی اضافه کرد: به هر میزان اعتبارات استانی برای بازسازی، تعمیر و ساخت مدارس اختصاص دهد معادل آن هم آموزش و پرورش از محل اعتبارات ملی بودجه تخصیص می دهد. خداحافظی مدارس با بخاری نفتی و گازی فانی گفت: در سالجاری با تلاشها و اقدامات صورت گرفته 40 هزار کلاس درس با بخاری های نفتی و گازی خداحافظی می کنند. وی اظهار کرد: تا سال آینده تمامی مدارس کشور از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار خواهند شد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم گفت: این برنامه از سال 95 آغاز و تا سال 99 ادامه خواهد داشت. وی افزود: نقشه راه سند تحول که مبنای تدوین سند برنامه ششم در بخش آموزش و پرورش است و امسال رونمایی شد و امیدواریم بتوان با اجرای سند تحول به ساحت های شش گانه تربیتی دست پیدا کنیم. ابلاغ دستور العمل رتبه بندی معلمان وزیر اموزش و پرورش گفت: دستور العمل رتبه بندی معلمان ابلاغ شده و تا قبل از مهرماه احکام معلمان صادر می شود. فانی افزود: این امر گامی است در کاهش فاصله حقوق معلمان باسایر کارکنان دولت است. وی با بیان اینکه این تبعیض مربوط به دوسال اخیر نیست بلکه از قبل از انقلاب اسلامی هم وجود داشته است گفت: دولت یازدهم در این دوسال علارغم مشکلات اقتصادی سعی کرد که این فاصله را کم کند. وی اضافه کرد: امسال برای اجرای طرح رتبه بندی علاوه بر 25 هزار میلیارد تومان بودجه آموزشی یکهزار و 350 میلیارد تومان دیگر هم توسط دولت به این امر اختصاص پیدا کرد. فانی با بیان اینکه در دوسال اخیر تلاش بر این بوده که زیرساخت ها را برای توسعه اموزش پرورش فراهم کنیم افزود: سعی ندارم که در مورد برخی از اقدامات کارشناسی و بی برنامگی های که قبلا صورت گرفته اظهار نظر کنم. وزیر اموزش و پرورش اظهار کرد: وزارت اموزش و پرورش در تلاش است که با مطالعه، برنامه ریزی و نقطه نظرات کارشناسی نسبت به رفع مشکلات اقدام کند. وی در بخشی از سخنان خود گفت: مطالباتی که همکاران فرهنگی بازنشسته از مهر ماه 93 دریافت نکرده اند نیز با جدیت در دست پیگیری است و امیدواریم بتوانیم این مطالبات را در سریع ترین زمان ممکن پرداخت کنیم. اختصاص 200 میلیارد تومان برای سرانه مدارس وزیر آموزش و پرورش گفت: مجلس از محل فروش گاز، 200 میلیارد تومان برای سرانه مدارس اختصاص داده که هنوز این منابع در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفته است. وی با بیان اینکه سرانه مدارس در دولت یازدهم 2.1 درصد افزایش یافته است افزود: این نشان از عنایت و توجه دولت تدبیر و امید به اموزش و پرورش است. فانی ادامه داد: قبل از دولت نهم و دهم این رقم 15 درصد بود که در این هشت سال فعالیت این دولت سهم بودجه اموزش و پرورش مرتب کاهش پیدا کرد. وی در ادامه یاد آور شد:در کل کشور 10 مرکز استانهای که به عنوان قطب درمانی در کشور مطرح هستند مراکزی برای اسکان کاهش هزینه های فرهنگیان صعب العلاج پیش بینی نمودیم. وزیر اموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت مهمترین نهاد فکری و فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود. ...