سایر منابع:
سایر خبرها
خواجه عبدالله انصاری که بود و چه آثاری از او برجای مانده است؟
...، ج 16، ص 278، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1412ق. [6]. عادل نویهض، معجم المفسرین من صدر الإسلام و حتی العصر الحاضر، ج 1، ص 323، بیروت، مؤسسة نویهض الثقافیة للتألیف و الترجمة و النشر، چاپ سوم، 1409ق. [7]. ابو الفلاح حنبلی دمشقی، عبدالحی بن احمد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، تحقیق، الأرناؤوط، ج 5، ص 349، دمشق، بیروت، دار ابن کثیر، چاپ اول، 1406ق. [8]. المنتظم، ج 16 ...
محمد بن یعقوب کلینی که بود؟ و چه کتاب هایی نوشته است؟
...، مطبعة الملاح، مکتبة دار البیان، دارالفکر، چاپ اول، بی تا. [14]. موسوعة طبقات الفقهاء، ج 4، ص 479. [15]. برای اطلاعات بیشتر ر.ک:1528؛ احادیث کتاب شریف کافی [16]. رجال ابن داود، ص 341. [17]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 8، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [18]. فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 1، ص 31، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی(ع)، چاپ اول، 1406ق. [19]. الفهرست ، ص 395. [20]. رجال النجاشی، ص 377. ...
کتاب اخوان المسلمین چه می گویند و چه می خواهند؟ به چاپ دوم رسید
اقامت استاد خسروشاهی در قاهره در سال 2001 م تهیه و تنظیم شده و در روزنامه اطلاعات منتشر شده است. بخش هشتم هم نوشتاری درباره رهبران اخوان المسلمین است که به عنوان موخره بر کتاب دین و دولت در اندیشه حسن البناء ترجمه حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی منتشر شده است. این نوشتار به زندگی و اندیشه های شیخ حسن البناء، حسن الهضیبی، شیخ عمر التلمسانی، محمد حامد ابوالنصر، شیخ مصطفی مشهور، مأمون ...
زندگی سیاسی و هوش معاویه
، ص 40، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق. [6]. الاستیعاب، ج 3، ص 1416. [7]. منسوب به بلعمی، تاریخنامه طبری، تحقیق، محمد روشن، ج 3، ص 280، تهران، سروش، 1378ش. [8]. ر.ک: ابن کثیر دمشقی ، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 143، بیروت، دار الفکر، 1407ق. [9]. شیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد، مسند احمد، تحقیق: الأرنؤوط، شعیب، مرشد، عادل و دیگران، اشراف: ترکی، عبد الله بن ...
عطیه عوفی که در سفر کربلا همراه جابر بن عبد الله انصاری به زیارت قبر امام حسین( علیه السلام ) رفت، که ...
) رفته که در منابع روایی، نقل مفصلی از آن ذکر شده است.[11] سرانجام عطیه عوفی در سال 111 هجری قمری، دار فانی را وداع گفت.[12] [1]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد ، الطبقات الکبری ، ج 6، ص 305، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ دوم، 1418ق. [2]. همان. [3]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 11، ص 641، بیروت، دار التراث ...
آیت الله سلطان الواعظین شیرازی(رحمة الله علیه) که بود؟
؛ رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: زمانی که در امتم بدعت ها آشکار شوند بر عالم است که علم خویش را آشکار کند، هر کس [این کار را] نکند لعنت خدا بر او باد. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 135، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1429ق. [5]. شبهای پیشاور، ص 44. [6]. فهرس التراث، ج 2، ص 513. ...
ابن قتیبه دینوری کیست؟
...، ماه ذی القعده سال 270. ولی با توجه به برخی نشانه ها، سال 276 صحیح تر به نظر می آید.[1] ابن قتیبه در بغداد از اسحاق بن راهویه سماع حدیث داشت و علوم لغت و زبان را از ابو حاتم سجستانی فرا گرفت.[2] از شاگردان وی می توان به فرزندش قاضی أحمد بن عبدالله، عبیدالله سکّری، عبیدالله بن أحمد بن بکر و عبدالله بن جعفر بن رستویه نحوی، اشاره کرد.[3] اگرچه وی معاصر با محدّثان بزرگی از اهل سنت ...
تاریخ زندگی مادر پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )
) درگذشت و در همان جا به خاک سپرده شد.[15] اما گزارش های تآیید نشده می گوید در مکه در شعب ابی دبّ الخزاعی دفن گردید.[16] [1]. شیخ مفید، محمّد بن محمد بن نعمان، المقنعة، ص 456، قم، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق. [2]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 2، ص 243، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق. [3]. ابن سعد ...
آرامگاه حضرت یوسف( علیه السلام ) در کجا است؟
الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404ق. [2]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، ج 1، ص 419، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق؛ منهاج سراج، طبقات ناصری(تاریخ ایران و اسلام)، ج 1، ص 30، تهران، دنیای کتاب، چاپ اول، 1363ش؛ ابن اثیر، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 1، ص 187، بیروت، دار صادر، 1385ق. [3]. شیخ صدوق، محمد بن علی ، الخصال، ج 1، ص 205، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. ...
ابن هشام حمیری که بود؟ آیا کتاب او السیرة النبویة یا همان سیره ابن هشام مورد تأیید است؟
...، ص 429، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ سوم، 1405ق؛ الأعلام، ج 4، ص 166. [20]. نام کتاب و انتشارات: ابن اسحاق مطلبی، محمد بن إسحاق بن یسار، سیرة ابن إسحاق (کتاب السیر والمغازی)، محقق، سهیل زکار، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1398ق. [21]. ابن خلکان برمکی إربلی، أبو العباس شمس الدین، وفیات الأعیان و أنباء أبناء الزمان، ج 4، ص 277، بیروت، دار صادر، 1900م؛ سیرة ابن إسحاق (کتاب السیر والمغازی ...
درباره منزلت، مقام و محل دفن احمد بن موسی شاهچراغ و نیز زندگی ایشان مطالبی را بیان نمائید.
نزهة القلوب ، آقای محمد علی کرمانشاهی در مقامع الفضل ، صاحب حدائق در چند جا از لؤلؤة البحرین ، میرزا عبد الله افندی در ریاض العلماء در ذیل شرح حال سید عبد الله بن موسی بن احمد تصریح کرده اند بر این که مرقد شریف احمد بن موسی بن جعفر( علیه السلام ) همین مزاری است که در شیراز موجود و به شاه چراغ معروف است.[9] سید محسن امین(1377ق) در أعیان الشیعه ، بعد از بیان عقیده آنانی که محل دفن احمد ...
ورقة بن نوفل که بود؟
...، تحقیق، تدمری، عمر عبد السلام، ج 3، ص 203، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ دوم، 1409ق. [12]. شیخ طوسی، الامالی، ص 302، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق. [13]. الترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، محقق، بشار عواد معروف، ج 4، ص 110، بیروت، دار الغرب الإسلامی، 1998ق؛ أبو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله (ابن البیع) المستدرک علی الصحیحین، تحقیق، مصطفی عبد القادر عطا، ج 4، ص 435 ...
عبد الوهاب شعرانی که بود؟ آیا کتاب الیواقیت و الجواهر او معتبر است؟
، نصار، محمد عبد القادر، ص 48، قاهره، الدار الجودیة، چاپ اول، 2005م. [4]. فهرس الفهارس و الأثبات و معجم المعاجم و المشیخات و المسلسلات، ج 2، ص 1080. [5]. الکواکب الدریة فی تراجم السادة الصوفیة، ج 3، ص 392. [6]. همان، ص 394 – 395. [7]. ر.ک: شعرانی، عبد الوهاب، الیواقیت و الجواهر فی بیان عقائد الأکابر، ج 2، ص 561، بیروت، دار احیاء التراث العربی، موسسة التاریخ العربی، چاپ اول، 1418ق. [8]. ر.ک: اشرف امامی، علی، شرفایی مرغکی، محسن، دیدگاه های عبدالوهاب شعرانی درباره آراء محیی الدین ابن عربی، نشریه علمی - پژوهشی فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، ص 9 – 30، بهار و تابستان 1391ش. ...
زندگی نامه مختصری از عبدالمطلب(پدربزرگ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم )
الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 2، ص 247، بیروت، دارالتراث، چاپ دوم، 1387ق. [3]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد ، الطبقات الکبری ، ج 1، ص 66 – 67، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ دوم، 1418ق. [4]. همان ، ص 66- 67. [5]. ابن هشام، عبد الملک، السیرة النبویة، تحقیق، السقا، مصطفی، الأبیاری، ابراهیم، شلبی، عبد الحفیظ، ج 1، ص 138، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، بی تا ...
ربیع بن خیثم(خثیم) کیست؟ آیا مزار معروف خواجه ربیع در مشهد متعلق به این شخص است؟
؛ ابن کثیر دمشقی ، أبو الفداء اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 8، ص 217، بیروت، دار الفکر، 1407ق. [3]. حلی، حسن بن علیّ بن داود، کتاب الرجال، محقق: بحرالعلوم، محمدصادق ، ص 150، دانشگاه تهران ، چاپ اول ، 1342ش؛ مزی، یوسف بن عبد الرحمن، تهذیب الکمال فی أسماء الرجال، ج 9، ص 72، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1400ق. [4]. زهّاد ثمانیه عبارتند از: عامر بن عبد القیس، اویس قرنی، هرم بن حیّان ...
آیا گزارشی از زندگی قاسم بن موسی پسر امام کاظم(علیه السلام ) وجود دارد؟ آیا قبری که در شهر حلّه منتسب به ...
الشریف الرضی ، چاپ اول، 1418ق. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 314، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. همان، ج 3، ص 126. [4]. یاقوت حموی، شهاب الدین ابو عبدالله، معجم البلدان، ج 3، ص 372، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م. [5]. آل بحرالعلوم طباطبایی، تحفة العالم فی شرح خطبة المعالم(ملحق به بحار الانوار علامه مجلسی، ج 48، ص 311)، بیروت، دار إحیاء ...
حضرت عباس( علیه السلام ) چند فرزند داشت؟ آیا فرزندان وی در کربلا بودند؟
...> [3]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب( علیه السلام )، ج 4، ص 112، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق. [4]. ابن حزم ، ابو محمد علی بن احمد، جمهرة أنساب العرب، ص 67، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1403ق. [5]. أبو اسحاق اسفراینی، ابراهیم بن محمد، نور العین فی مشهد الحسین، ص 43، تونس، مکتبة المنار. [6]. مظفّر، عبدالواحد، بطل العلقمی العباس الاکبر بن الامام امیرالمومنین علی بن ابی ...
حکیمه خاتون؛ راوی حدیث تولد امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، که بود؟
250 251، قم، نشر مکتبه آیت الله مرعشی نجفی، چاپ اول، 1413ق؛ فخر رازی، الشجرة المبارکه فی أنساب الطالبیه، ص 169 170، قم، نشر مکتبه آیت الله مرعشی نجفی، چاپ اول، 1409ق؛ مروزی، ابوطالب اسماعیل بنی حسین، الفخری فی أنساب الطالبین، ص 75 76، قم، نشر مکتبه آیت الله مرعشی نجفی، چاپ اول، 1409ق؛ ابن عنبه حسنی (م828 قمری)، شهاب الدین احمد بن علی، عمدة الطالب فی أنساب آل ابی طالب، ص 347 348، بیروت، منشورات دار ...
عین الحیات
علم و قدرت خداوند به همه چیز فایدۀ اول : بیان ضرورت وجود نبی و احتیاج خلایق به او فایدۀ دوم : معجزه فایدۀ سوم : تقریر دلیل بر نبوت پیغمبر آخرالزمان، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) فایدۀ چهارم : قداست ساحت انبیا(ع) فایدۀ پنجم : بیان بعضی از شمایل و اوصاف آن حضرت تنویر اول : اینکه هیچ عصری خالی از امام منصوب از جانب خدا نیست ...
بارگذاری جدیدترین مداحی ها در صفحات معارفی رسانه ها
شهادت امام حسین (ع) در عاشورای 61 هجری، ابومِخنَف لوط بن یحیی ازدی غامدی (متوفی 157ه.ق) است. وی شیعه امامی، تاریخدان و سیره نویس پُرکار و از مردم کوفه بود. سیره نویسان، 32 کتاب به وی نسبت می دهند. ابومخنف در طبقه ابن اسحاق سیره نویس مشهور قرار دارد، گفته هایش مورد اعتماد بیشتر مورخان و بیش از همه طبری از او نقل کرده است . یکی از گزارش های جالب امروز این خبرگزاری که به نقل از روزنامه همدلی بازنشر ...
سریّ سقطی و جنید بغدادی که بودند؟
الکتب العلمیة، چاپ دوم ، 1424ق؛ جامی ، عبد الرحمن، نفحات الأنس ، ص 51، تهران، اطلاعات ، چاپ سوم ، 1375ش. [2]. شیرازی(قرن 14)، محمد معصوم، طرائق الحقائق، ج 2، ص 373، تهران، سنائی ، چاپ اول ، بی تا. [3]. طبقات الصوفیة، ص 129؛ ابن خمیس موصلی، حسین بن نصر بن محمد، مناقب الأبرار و محاسن الأخیار فی طبقات الصوفیة، ج 1، ص 308، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1427ق. [4]. انصاری، خواجه ...
علاء الدوله سمنانی صوفی سنی مذهب یا شیعه مذهب بود؟
العروه نظریات محیی الدین ابن العربی را که عبدالرزاق کاشانی طرفدار او بود، رد کرده است.[12] [1]. جامی، عبد الرحمن، نفحات الأنس، ص 441، تهران، اطلاعات، چاپ سوم، 1375ش؛ حاجی خلیفه، مصطفی بن عبدالله، کشف الظنون عن أسامی الکتب و الفنون، ج 2، ص 1266، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، بی تا؛ امین، محسن، أعیان الشیعة، ج 3، ص 87، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، چاپ اول، 1403ق. [2 ...
مختصری از زندگی نامه حضرت شیث (علیه السلام )
...، مکتبة الثقافة الدینیة، بی تا؛ ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 1، ص 47، بیروت، دار صادر، 1385ق؛ أبوالقاسم ختلی، إسحاق بن إبراهیم، کتاب الدیباج، محقق، إبراهیم صالح، ج 1، ص 57، دارالبشائر، 1994م. [9]. صالحی دمشقی ، محمد بن یوسف، سبل الهدی و الرشاد فی سیرة خیر العباد، ج 1، ص 320، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1414ق. [10]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبدالله، الخرائج ...
کتاب تاریخ الخمیس تألیف کیست و به چه موضوعاتی می پردازد؟
. [3]. همان. [4]. حاجی خلیفة جلبی، مصطفی بن عبد الله، کشف الظنون عن أسامی الکتب و الفنون، ج 1، ص 203، بغداد، مکتبة المثنی، 1941ق. [5]. معجم المطبوعات العربیة و المعربة، ج 2، ص 897. [6]. همان؛ معجم المؤلفین، ج 4، ص 47. [7]. معجم المؤلفین، ج 4، ص 47؛ معجم المطبوعات العربیة و المعربة، ج 2، ص 897. [8]. ر. ک: دیار بکری ، حسین بن محمد بن حسن ، تاریخ الخمیس فی أحوال أنفس النفیس ، ج 2، ص 391، دار الصادر، بیروت، بی تا. ...
زندگی و شرح احوال شاه نعمت الله ولی
شیعه نیوز : سید نور الدین نعمت الله بن عبد الله بن محمد معروف به شاه نعمت الله ولی[2] مؤسس فرقه نعمت اللهی[3] از سادات حسینی بود و نسبش با نوزده واسطه به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می رسید.[4] پدرش، میر عبد الله، از علما و دانشمندان شهر حلب به شمار می رفت.[5] سید نعمت الله ولی در سال 730 ه.ق در شهر حلب متولد شد و در سال 834 ه.ق در سن 104 سالگی درگذشت.[6] پدر شاه نعمت الله ولی ...
خلاصه ای از زندگی نامه علامه شبّر و تألیفات وی
التراث العربی ، بی تا. [2]. حسینی جلالی، سید محمد حسین، فهرس التراث، ج 2، ص 123، قم، دلیل ما، 1422ق. [3]. شبّر، سید عبدالله، الجوهر الثمین فی تفسیر الکتاب المبین، مقدمه، بحرالعلوم، سیدمحمد، ج 1، ص 15، کویت، مکتبة الألفین، چاپ اول، 1407ق. [4]. ذهبی، التفسیر و المفسرون، ج 2، ص 186. [5]. سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج 13، ص 370، قم، مؤسسه امام صادق ( علیه السلام )، 1418ق ...
زمان تقریبی عمر پیامبران اولوالعزم چقدر بود؟
...، کمال الدین و تمام النعمة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 523، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق. [6]. همان. [7]. تاریخ طبری، ترجمه،ج 1، ص 117. [8]. مسعودی، علی بن حسین، إثبات الوصیة، مترجم، نجفی، محمدجواد، ص 41، تهران، اسلامیه، چاپ دوم، 1362ش. [9] . تاریخ الیعقوبی، ج 1، ص 28. [10] . ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فی تاریخ العرب و ...
زندگی نامه اندیشمند برجسته دانش نحو، ابن عقیل
، بیروت، دار الکتب العلمیة، بی تا. [4]. ولد اباه، محمد مختار، تاریخ النحو العربی فی المشرق و المغرب، ص 421، بیروت، دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه ، چاپ اول. [5]. الأعلام، ج 4، ص 96. [6]. طبقات المفسرین، ج 1، ص 241؛ الأعلام، ج 4، ص 96. [7]. تاریخ النحو العربی فی المشرق و المغرب، ص 421. [8]. الأعلام، ج 4،ص:96. [9]. ابن حجر عسقلانی، أحمد بن علی، الدرر الکامنة فی أعیان المائة الثامنة، ج 3، ص 42، صیدر آباد، مجلس دائرة المعارف العثمانیة، چاپ دوم، 1392ق. ...
ابومسلم اصفهانی که بود و چه تألیفاتی داشت؟ او در باره نسخ قرآن چه دیدگاهی داشت؟
التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [11]. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج 1، مقدمه مؤلف، ص 1 – 2، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی تا. [12]. علم الهدی موسوی، سید مرتضی، امالی المرتضی، ج 1، ص 367 و ج 2، ص 99، 244، 304 و 305، قاهره، دار الفکر العربی ، چاپ اول ، 1998ق. [13]. شریف الرضی، محمد بن حسین ، حقائق التاویل فی متشابه التنزیل ، ص 92، 137، 138، 218، 243 و ...، بیروت ...
سید قطب که بود؟ و آیا تفسیر قرآنش مورد اعتماد و قابل استناد است؟
از ولادت تا شهادت، ترجمه، بهرامی نیا، جلیل، ص 29 - 66. [6]. الأعلام، ج 3، ص 147. [7]. همان، ص 148. [8]. ر. ک: سید قطب از ولادت تا شهادت، ص 94 – 314؛ مقاله: نجمی، احمد، سید قطب، طلایه دار بیداری اسلامی. [9]. زرکلی، خیر الدین، الاعلام، ج 3، ص 147، بیروت، دارالعلم للملایین، چاپ هشتم، 1989م. [10]. ر. ک: اسلامی، سید حسن، درس گرایش های فکری در جهان معاصر اسلام در مقطع ...