سایر منابع:
سایر خبرها
روایتی از شهادت تک تک یاران امام حسین(ع)+فهرست اسامی
سرویس دین مشرق، روز عاشورا بنابر سنت تاریخی متعلق به امام حسین (ع) سرور و سالار شهیدان است و راویان به وقایع آن روز بزرگ می پردازند اما در روز عاشورا در کربلا چه گذشت؟ روایت شده عمر بن سعد با انداختن نخستین تیر، رسما جنگ را آغاز کرد و گفت : نزد عبیدالله شهادت دهید که من نخستین تیر را رها کردم . عمر بن سعد خطاب به کوفیان گفت : منتظر چه هستید! اینان یک لقمه برای شما هستند. زمانی که عمربن ...
عامل قتل دو راننده تریلی دستگیر شد
قربانی جنایت روز حادثه 6 خودروی پارس را از شهر بابل برای تهران بارگیری کرده اما این محموله هرگز به مقصد نرسیده است. با توجه به این یافته ها و اطلاعاتی که درباره خودروی تریلی قربانی حادثه در اختیار کارآگاهان قرار گرفته بود عملیات ردیابی خودرو ها را آغاز کردند تا اینکه تریلی مورد نظر در منطقه هفت تن قائمشهر پیدا شد.این خودروی تریلی در حالی پیدا شد که هیچ خودروی صفر کیلومتری در یدک کش آن ...
اگر جلوی نفوذ دشمن را نگیریم عاشورا تکرار می شود
دانستند که درست به چه کار بزرگ و ماندگاری را رقم خواهند زد؛ خدا را شکر امام حسین(ع) چنین یارانی داشتند که مایه فخر حضرت زینب(س) بودند. نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی حالات یاران امام حسین(ع) را در شب عاشورا عجیب توصیف کرد و افزود: خداوند به ما نیز فهم و معرفت درک امام زمان و ولایت را به ما بدهد. استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه راه امام حسین(ع) پایدار و ادامه دار است، گفت: هنوز هم برای کسانی که بخواهند به آن حضرت اقتدا کنند این راه وجود دارد و تا روز قیامت نیز خواهد بود. ...
زندگی شخصی, هنری و ورزشی هدیه تهرانی
که من از یک نفر طلاق بگیرم زمان شرعی عده را بگذرانم بعد دوباره ازدواج کنم؟ آن هم 10 بار در یک سال (نقل به مضمون) در این مدت تا دلتان بخواهد هدیه تهرانی به نوشته نشریات زرد، زن این و ان شد، یکی از این شوهر ها علی انصاریان مدافع وقت تیم فوتبال پرسپولیس بود. تهرانی حتی حوصله تکذیب این خبرها را هم نداشت ، خودش می گفت، تکذینب کنم که چه بشود؟ فردا بردارند تیتر بزنند هدیه تهرانی خبر ازدواجش را ...
ناهید جایزه راجر ایبرت را گرفت/ خاطره گوییِ مایکل مور
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، در پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو جایزه راجر ایبرت جشنواره که به فیلمسازی اهدا می شود که فیلمش دیدگاهی تازه و غیرقابل پیش بینی ارایه کند، به فیلم ناهید ساخته آیدا پناهنده از ایران رسید. آیدا پناهنده فیلم ناهید را درباره سختی های قانونی و تابوهای اجتماعی طلاق و ازدواج دوباره ساخته است. در این مراسم که جمعه شب ...
نشست "جایگاه زنان در نظام سیاسی ایران، فرصت ها و موانع"/ گزارش و تصاویر نشست
ایجاد می شود. مثلاً زنی که نمی تواند بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود، چگونه می تواند در حوزه های مدیریتی حضور داشته باشد؟ این مسایل حضور زنان در عرصه قدرت را با چالش های جدی مواجه می کند. نقش زنان به عنوان آحاد مستقل جامعه که ظرفیت سازی و توانمندسازی کردند و استعدادهای انسانی خود را فعلیت بخشیده اند، اما اگر این زن بخواهد ازدواج کند باید تابع یک مرد شود که در برخی از نگرش ها و خوانش ها آن مرد می ...
مادر شوهر بدقلق را قلق یابی کنید!!
ازدواج شما باب میل خانواده همسرتان به خصوص مادر شوهرتان نبوده است ولی علت این مخالفت را بازگو نکردید. با این حال و متاسفانه ، این موافق نبودن قلبی باعث شده است شما از همسرتان فاصله بگیرید و روز به روز روابط تان سردتر شود . در هر حال، این را بدانید در هر ازدواجی، روابطی جدید آغاز می شود که هیچ نگرشی از این روابط نداریم. در این میان رابطه عروس با خانواده شوهر و داماد با خانواده زن در فرهنگ ما اهمیت ...
کیفر به حوزه هنری می رود/ کشمکش های سرباز عراقی- ایرانی
محمد زوار بی ریا کارگردان تئاتر درباره فعالیت های اخیرش در این حوزه به خبرنگار مهر گفت: به تازگی دو نمایش کیفر و معبر سفید را در دو جشنواره سوره ماه و ایثار به صحنه برده ام. نمایش کیفر تولید حوزه هنری است و طبق صحبت هایی که انجام شده قرار است تا قبل از پایان سال و احتمالا قبل از آغاز جشنواره تئاتر فجر در سالن ماه حوزه هنری به صحنه برود. وی درباره داستان این نمایش توضیح داد: کیفر درباره ...
چرا کوفیان امام را تنها گذاشتند؟
برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم . کی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد . در ایام اقامت امام حسین(ع) در مکّه (دهم ماه رمضان سال 60 ق) آغاز شد.(1) و از جهت فراوانی به مقداری رسید که به حق می توان از آن به نهضت نامه نگاری یاد کرد. ظرف این چند روز، این حرکت به مرحله ای رسید که در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) می رسید؛ به گونه ای که تعداد نامه ها به دوازده هزار نامه رسید.(2). با مطالعه و بررسی اجمالی اسامی و امضاهایی که در ذیل برخی از نامه های به جا مانده به دست رسیده و با توجه به قرائن، می توان به این نتیجه رسید که نامه نگاران از یک طیف خاص نبوده و گروه های مختلف با گرایش های بسیار متفاوت را در بر می گرفته است؛ به گونه ای که در میان آنها نام شیعیان خاصّی همچون سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه خزاری، رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر دیده می شد.(3) در نقطه مقابل افرادی از حزب اموی ساکن در کوفه، همانند • شبث بن ربعی (که بعدها مسجدی به شکرانه کشته شدن امام حسین(ع) بنا کرد)(4) • حجّار بن ابجر (که در روز عاشورا در حالی که از سرداران سپاه عمر بن سعد بود، نامه خود به امام(ع) را انکار کرد.(5) • یزید بن حارث بن یزید (او نیز نامه خود به امام(ع) را در روز عاشورا انکار کرد • عزره بن قیس (فرمانده سپاه اسب سوار در لشکر عمر بن سعد.(7) • عمرو بن حجاج زبیدی (مأمور شریعه فرات همراه با پانصد سوار به منظور جلوگیری از دسترسی امام(ع) به آب (8) در فهرست آنها دیده می شد که اتفاقاً شورانگیزترین نامه ها را نیز اینان نگاشتند و به امام(ع) گزارش لشکری آماده (جند مجنّد) را دادند!(9) اما به نظر می رسد اکثریت نامه ن گاران را – که در تاریخ نامی از آنها برده نشده است – توده مردمی تشکیل می دادند که عمدتاً به دنبال منافع مادی خود بودند و به آن سمتی می رفتند که احساس می کردند باد به آن طرف می وزد. . اینان گرچه در بحران ها، توان رهبری بحران را ندارند؛ امّا موجی عظیم اند که موج سوار ماهر، می تواند با تدبیرهای خود، به خوبی از آنان بهره گرفته و با سواری گرفتن از آنها، به مقصد خود برسد . به احتمال فراوان اکثریت هجده هزار بیعت کننده با مسلم را نیز اینان تشکیل می دادند که به مجرّدی که دنیا و منافع خویش را در خطر دیدند (با سیاست عمر ابن زیاد) خود را از سپاه مسلم کنار کشیده و او را یکه و تنها در کوچه های کوفه رها کردند همین ها هستند که در سخن مجمع بن عبداللَّه عائذی خطاب به امام(ع) چنین معرفی شده اند: ... و اما سائر الناس بعد فان افئدتهم تهوی الیک و سیوفهم غداً مشهوره علیک ... ؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 306٫ توده مردم دل های شان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهای شان علیه تو سر از نیام بر خواهد آورد . عده ای از همین ها نیز در صحنه کربلا در گوشه ای ایستاده و نظاره گر قتل امام حسین(ع) بودند و اشک می ریختند و دعا می کردند و می گفتند: خدایا حسین(ع) را یاری کن .(10) پاسخ به این سؤال در گرو پاسخ تفصیلی به دو سؤال دیگر است. 1٫ علل نامه نگاری کوفیان و دعوت گسترده آنها از امام حسین(ع) چه بود؟ 2٫ عبیداللَّه بن زیاد از چه ابزارهایی برای سرکوب قیام کوفه بهره برد؟ طیف گسترده نامه نگاران و انگیزه نامه نگاریشان به امام حسین (ع) 1٫ شیعیان خالص همانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه از آنجا که حکومت را حق خاندان اهل بیت(ع) می دانستند و حکومت سراسر ظلم و جور امویان را غیرمشروع تلقی می کردند؛ به انگیزه باز پس گیری حکومت و باز گرداندن آن به محل مشروع خود، به این نامه نگاری اقدام کردند. البته این گروه بسیار در اقلیّت بودند. 2٫عده فراوانی از مردم کوفه – به ویژه افراد میان سال و کهن سال که حکومت عدل علوی در کوفه را به یاد داشتند و از سوی دیگر ظلم و جور امویان را نیز در این دوران بیست ساله دیده بودند – درصدد رهایی از این ظلم، رو به فرزند امام علی(ع) آوردند تا شاید آنان را از یوغ حکومت بنی امیه رهایی بخشد. 3٫ عده ای برای احیای مرکزیت کوفه – که همیشه بر سر آن با شام در رقابت بود و در این دوران بیست ساله آن را از دست داده بودند – به دنبال رهبری کارآمد بودند که بتواند این مهم را به انجام برساند. از نظر اینان در این زمان مناسب ترین فرد دارای نفوذ و شخصیت – که از سویی قدرت رهبری جامعه کوفیان را داشته و از سوی دیگر حکومت امویان را مشروع نداند – امام حسین(ع) بود؛ از این رو از آن حضرت برای آمدن به کوفه دعوت کردند. 4٫ . بزرگان قبایل همانند شبث بن ربعی، حجار بن ابجر و.. – که عمدتاً به فکر حفظ قدرت و ریاست خود بوده و از سوی دیگر میانه ای با خاندان علوی نداشتند – وقتی اقبال گسترده مردم به امام حسین(ع) را دیدند، چنین تصوّر کردند که در آینده ای نه چندان نزدیک، حکومت امام(ع) در کوفه به ثمر خواهد نشست و برای آنکه از قافله عقب نمانده و در دوران حکومت آن حضرت همچنان از نفوذ و ریاست خود برخوردار باشند، به سیل خروشان نامه نگاران پیوستند. 5٫ توده مردم نان به نرخ روز خور نیز با مشاهده شور و هیجان گسترده متنفذان، انگیزه لازم را برای نامه نگاری پیدا کرده و هر چه بیشتر تنور این جریان را مشتعل ساختند! ابزارهای عبیدالله برای سرکوب نهضت مردم کوفه با ورود ابن زیاد به کوفه، اشراف قبایل و نیز طرفداران اموی، نفسی به راحتی کشیده و به سرعت دور او را گرفتند و او را در جریان ریز مسائل کوفه گذاشتند. عبیداللَّه در همان آغاز ورود خود از محبوبیت امام(ع) نزد کوفیان و گستردگی قیام به خوبی مطلع شد؛ زیرا او با عمامه ای سیاه و صورتی پوشیده وارد شد! مردم منتظر امام(ع) به خیال آنکه او امام حسین(ع) است، استقبال بسیار گسترده و پر شوری از او به عمل آوردند!(11). از این رو به خوبی عمق خطر را احساس کرده و با تکیه بر تجربیات سیاسی – اداری خود در بصره و نیز با کمک طرفداران خود، سیاست های عاجلانه و مؤثری را برای سرکوب نهضت در پیش گرفت که عمدتاً می توان آن را در بخش های روانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد. 1٫ سیاست های روانی ابن زیاد این سیاست را که عمدتاً حول محور تهدید و تشویق می چرخید، از همان آغاز ورود خود به کوفه در پیش گرفت. او در اولین سخنرانی اش در مسجد جامع کوفه، خود را برای فرمانبرداران همانند پدری مهربان معرفی کرد و نسبت به نافرمانان، شمشیر و تازیانه اش را به رخ کشید.(12): فانأ لمحسنکم و مطیعکم کالوالد البرّ و سوطی و سیفی علی من ترک امری و خالف عهدی ... . به رخ کشیدن سپاه شام و خبر از حرکت این سپاه از شام به کوفه، برای سرکوبی عاصیان نیز یکی دیگر از حربه هایی بود که از سوی او به کار گرفته شد و در خاموش کردن شورش کوفیان – به ویژه پس از آنکه به همراه مسلم قصر دارالاماره را محاصره کرده بودند – بسیار مؤثر افتاد.(13). کوفیان پس از صلح امام حسن(ع) – که آخرین رویارویی آنها با سپاه شام بود – ابهّت فراوانی از آن سپاه یکپارچه در ذهن خود ترسیم کرده و به هیچ وجه در خود توان مقابله با آن را نمی دیدند! همین تبلیغات بود که به میان جامعه پرده پوش زنان نیز سرایت کرد؛ به گونه ای که آنها به سوی خویشان خود (همچون برادر یا شوهر که در سپاه مسلم بودند) آمده و او را از سپاه جدا می کردند.(14). بالاخره همین تبلیغات بود که مسلم را – که در میانه روز با چهارهزار نفر قصر را محاصره کرد و عبیداللَّه را در آستانه سقوط قرار داده بود – در اوایل شب یکه و تنها در کوچه های کوفه سرگردان کرد.(15) 2٫ سیاست های اجتماعی از آنجا که انسجام و نظام قبیلگی هنوز پایداری خود را داشت، اشراف و رؤسای قبایل، مهم ترین نیروی تأثیرگذار اجتماعی در رخدادهای سیاسی بودند، و همان طور که گفته شد، تعداد زیادی از آنها (همچون شبث بن ربعی، عمرو بن حجاج و حجار بن ابجر) در نهضت نامه نگاری شرکت فعال داشتند و طبعاً به دنبال ورود مسلم به کوفه به او پیوستند. اما اینان که بیشتر به دنبال حفظ موقعیت و مقام خود بودند، با ورود عبیداللَّه به کوفه و مواجه شدن با تهدیدهای او؛ دست کشیدن از مسلم و پیوستن به سپاه عبیداللَّه را مناسب با دنیای خود دیدند و به سرعت از نهضت روی گردان شدند؛ زیرا عبیداللَّه به خوبی می دانست که چگونه آنها را به دور خود جمع کند. او با در پیش گرفتن سیاست تهدید و نیز تطمیع با رشوه های کلان، توانست نیروی اشراف و رؤسای قبایل را به سمت خود کشاند؛ چنان که مجتمع بن عبداللَّه عائذی – که به خوبی اوضاع کوفه را می شناخت و به تازگی از کوفه بیرون آمده و به سپاه امام(ع) پیوسته بود – درباره وضعیت آنان، این چنین به امام(ع) گزارش می دهد: اما اشراف الناس فقد اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم یستمال ودهم و یستخلفی به نصیحتهم فهم الب واحد علیک ... ؛ (16). به اشراف کوفه رشوه های کلان پرداخت شده و جوال های آنها را پر کرده اند، دوستی آنان تصاحب شده و خیرخواهی شان را برای خود برداشته اند و آنها یکپارچه علیه تو گشته اند ... . دوّمین نیروی اجتماعی تأثیرگذار که عبیداللَّه از آنها نیز به خوبی بهره برد، نیروی عُرَفا بود. عرفا (جمع عریف) و در اصطلاح به کسی گفته می شد که: مسؤولیت تعداد افرادی را بر عهده داشت که مقدار عطای آنها یعنی دریافت سالیانه شان، صدهزار درهم بود . طبعاً از آنجا که مقدار دریافتی افراد متفاوت بود، تعداد افراد زیر نظر این مقام از بیست نفر تا بیش از صد نفر مختلف می شد. (17).در دوره شهرنشین شدن قبایل در کوفه، این منصب به صورت مقامی حکومتی درآمده و همچنان که آنها در مقابل والی و امیر کوفه پاسخگو بودند،(18). عزل و نصب آنان نیز توسّط والی – و نه رئیس قبیله – انجام می گرفت. این منصب رابطی بین حکومت و مردم بود و از آنجا که تعداد افراد زیر نظر این مقام بسیار محدودتر از افراد زیر نظر رئیس قبیله بود، راحت تر می توانستند آنها را کنترل کنند. وظیفه اصلی عریف آن بود که دفترهایی تهیه کرده و در آن اسامی افراد زیر نظر خود همراه با زنان و فرزندان شان را ثبت کنند؛ چنان که اسامی تازه متولدین نیز به سرعت در این دفتر ثبت و اسامی افراد از دنیا رفته محو می شد. بدین ترتیب آنان شناخت کامل از محدوده مسؤولیت خود به دست می آوردند. اما در شرایط بحرانی، نقش عرفا دو چندان می شد؛ زیرا برقراری نظم در محدوده مسؤولیت شان – که به آن عرافت می گفتند – به عهده آنها می آمد و طبعاً در مواقعی که حکومت درخواست می کرد، افراد شورشی را به سرعت به حکومت معرفی می کردند. عبداللَّه بن زیاد در همان آغاز ورود خود به کوفه، زیرکانه در صدد استفاده از این نیروی قوی اجتماعی برآمد. به احتمال زیاد تجربه این کار را از پدرش زیاد در دوران حکومتش بر کوفه به دست آورده بود. او پس از اولین سخنرانی خود در مسجد جامع، به قصر آمده و عرفا را احضار کرد و خطاب به آنها چنین گفت: اکتبوا الی الغرباء و من فیکم من طلبه امیرالمؤمنین و من فیکم من الحروریه و اهل الریب الذین رأیهم الخلاف و الشقاق، فمن کتبهم لنا فبرئ و من لم یکتب لنا احداً فیضمن لنا ما فی عرافته الاّ یخالفنا منهم مخالف و لا یبغی علینا منهم باغ فمن لم یفعل برئت منه الذمّه و حلال لنا ماله و سفک دمه و ایّما عریف و جدنی عرافته من بغیه امیرالمؤمنین احد لم یرفعه الینا صلب علی باب داره و القیت تلک العرافه من العطاء ؛ (19). شما باید نام غریبان و مخالفان امیرالمؤمنین یزید را که در عرافت شما هستند، برای من بنویسید. همچنین هر کس را از حروریه (خوارج) و مشکوکین که نظر بر اختلاف پراکنی دارند، باید به من گزارش دهید. کسی که به این دستور عمل کند با او کاری نداریم؛ اما هر کس ننویسد باید ضمانت عرافت خود را به عهده بگیرد و نباید هیچ مخالف و یاغی در عرافت او با ما مخالفت کند. اگر چنین نشود، از پناه ما خارج شده و مال و خون او بر ما حلال است. هر عریفی که در عرافت او از شورشیان علیه امیرالمؤمنین (یزید) کسی یافت شود، آن عریف بر در خانه اش به دار آویزان خواهد شد و همه آن عرافت را از پرداخت عطاء محروم خواهم کرد . چنین به نظر می رسد که اتخاذ همین سیاست و استفاده از این ابزار مهم اجتماعی، یکی از مهم ترین علل سرکوب و خاموش شدن نهضت مسلم در کوفه بود؛ زیرا عرفا تهدیدهای ابن زیاد را جدّی تلقی کرده و به سرعت در صدد انجام خواسته های او برآمده و به شدّت عرافت خود را کنترل می کردند. 3٫ سیاست های اقتصادی : در آن زمان مهم ترین منبع مالی مردم دریافت عطا و جیره از سوی حکومت بود که در آغاز فتوحات، این دریافت در مقابل تعهّد شرکت آنها در جنگ علیه ایرانیان، انجام می گرفت. پس از شهرنشین شدن آنان و پایان یافتن فتوحات، همچنان طبق روال سابق به آنها پرداخت می شد؛ از این رو مردم عرب کمتر سراغ کارهایی مانند کشاورزی، صنعتگری و بازرگانی می رفتند و انجام این کارها عمدتاً به عهده موالی (غیرعرب های پیمان بسته با عرب ها) بود. کار به جایی رسیده بود که اصولاً عرب ها در آن زمان، اشتغال به حرفه و صنعت را شایسته مقام و شأن و موقعیت خود نمی دانستند.(20) عطا ، مقدار پرداخت نقدی بود که از سوی حکومت کوفه، یک جا یا طیّ چند قسط به مردم پرداخت می شد. و جیره کمک های جنسی (مانند خرما، گندم، جو و روغن) بود که ماهیانه در اختیار آنان قرار می گرفت. ناگفته پیداست که این نظام اقتصادی، عمده مردم عرب را شدیداً به حکومت وابسته می کرد و حکومت های مستبدّ نیز از این نقطه ضعف به خوبی آگاه بوده و به عنوان ابزاری مهم از آن بهره می گرفتند. عبیداللَّه بن زیاد در هنگام تهدید عرفا ، تکیه بر این ابزار کرد و یافت شدن وجود مخالف در عرافتی را دارای پیامدی سنگین همچون قطع عطای کلّ افراد آن عرافت داشت. طبعاً علاوه بر شخص عریف، افراد دنیاطلب دیگر نیز در صدد خاموش کردن مخالفت ها بر می آمدند. همچنین هنگامی که مسلم و طرفدارانش قصر عبیداللَّه را محاصره کردند، یکی از موفق ترین شگردهای او در پراکنده کردن اطرافیان مسلم، تشویق مردم به افزون کردن عطا در صورت پراکنده شدن و تهدید به قطع آن در صورت ادامه شورش بود.(21) ابن زیاد با استفاده از همین ابزار اقتصادی و با وعده افزایش عطا، توانست لشکر عظیمی از مردم کوفه را – که تا سی هزار شمرده اند -(22). علیه امام حسین(ع) وارد جنگ کند؛ لشکری که تعداد زیادی از آنها دل هایشان با امام(ع) بود.(23). امام حسین(ع) نیز تأثیر این ابزار را به خوبی درک کرده بود؛ به گونه ای که در سخنرانی خود در روز عاشورا آن را به عنوان یکی از علل عصیان کوفیان علیه خود برشمرد: کلکم عاص لامری مستمع لقولی، قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع علی قلوبکم ؛ (24). همه شما علیه من عصیان می ورزید و سخنان مرا گوش نمی دهید؛ عطاهای شما از مال حرام فراهم آمده و شکم هایتان از حرام انباشته شده است و این باعث مُهر خوردن بر دل هایتان گشته است . ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 92 2) بحارالانوار، ج 44، ص 344 3) وقعه الطف، ص 90 و 91٫ 4) تاریخ طبری، ج 6، ص 22٫ 5) همان، ج 5، ص 425 6) همان 7) همان، ص 412 8) وقعه الطف، ص 93 – 95 9) همان، ص 95٫ 10) عبدالرزاق مقرّم، مقتل الحسین(ع)، ص 189٫ 11) وقعه الطف، ص 109 12) وقعه الطف، ص 110 13) همان، ص 125 14) همان، ص 125 15) همان، ص 126٫ 16) همان، ص 126٫ 17) تاریخ طبری، ج 3، ص 152 18) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 49 19) وقعه الطف، ص 11؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 267 20) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 219٫ 21) وقعه الطف، ص 125؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 277٫ 22) بحارالانوار، ج 45، ص 4 23) حیاه الامام الحسین(ع)، ج 2، ص 453 24) بحارالانوار، ج 45، ص 8 منبع: فرهنگ ...
در بانک احساسات خود چه پس اندازی دارید ؟
تلاش مستمر برای ایجاد افق های روشن و تابناک برای خود و فرزندانمان باشد و اینکه بایست روابط و وابستگی قبل از ازدواج را با خانواده خود که منجر به کاهش ارتباط بین همسران و ایجاد محیط مناسب برای کاهش علایق بین خود و همسرمان می شود را تعدیل و بیشتر تلاش خود را به تأمین احتیاجات زندگی مشترک بپردازیم ؟ ایا تا کنون اندیشیده اید نقطه رویش جوانه هرز طلاق کجاست و کدام یک از زوجین این بذر نا میمون و ...
زینب (س) از ولادت تا وفات/ داستان شرط ضمن عقد زینب (س) سندیت تاریخی ندارد
دروغ و تحریف با هم درآمیخته و به خیال خود فضائلی را برای حضرت تراشیده اند، ماجرای ازدواج حضرت و شرط ضمن عقد ایشان است که اینگونه نقل می شود حضرت زینب با عبدلله بن جعفر شرط می کنند که هرکجا امام حسین رفتند ایشان هم کنارشان باشند. در حالی که این یک ماجرای ساختگی است و حتی در منابع قرن سیزدهم و منابع ضعیف هم این ماجرا هیچ سند و شاهدی ندارد. دومین ماجرا، ماجرای رؤیایی است که از حضرت زینب نقل ...
حمله پلیس مالزی به عزاداری شیعیان + تصاویر و اخبار تکمیلی
...!) صورت گرفته است. 5. ما آنها را به جرم نقض فتوای مفتی سلانگور و براساس ماده 12(c) قانون تشکیلات اسلامی مصوب سال 1989 مورد پیگرد قرار خواهیم داد که فتوا داده است که "تشیع از تعالیم اهل السنة والجماعة یا تعالیم حقیقی و واقعی اسلام منحرف است". 6. آنان با مجاز دانستن ازدواج متعه (نکاح قراردادی) عده ای را اغوا کرده و به تشیع می خوانند!! 7. حج در نزد آنان واجب نیست و زیارت ...
کمپین نه به وام 25میلیونی خودرو به راه افتاد
ایران با پیکان 46 سال پیش ؟؟؟!!!!! پیشرفت اقتصادی به این معنا نیست که اسم یه خودرو را خودروی ملی بگذاریم و بعد بگیم چون تو قطعاتش تحریم هستیم باید قیمت خودرو بالا بره و از قطعات اشغال چینی استفاده کنیم، ماشین هنوز مهر سندش خشک نشده باید بره تعمیرگاه ، ایران خودرو و سایپا هنری جز مونتاژ نداشته و ندارند. . زمانی که ایران خودرو و سایپا از دولت دلار 1000 تومنی می گرفتند و ماشین ها شون رو با ...
عبرتهای عاشورا در کلام رهبر معظم انقلاب
و غیره - این بزرگان، که هر کدام یک کتاب قطور سابقه ی افتخارات در بدر و حُنین و اُحد داشتند، در ردیف اوّل سرمایه داران اسلام قرار گرفتند. یکی از آنها، وقتی مُرد و طلاهای مانده از او را خواستند بین ورثه تقسیم کنند، ابتدا به صورت شمش درآوردند و سپس با تبر، بنای شکست و خرد کردن آنها را گذاشتند. (مثل هیزم، که با تبر به قطعات کوچک تقسیم کنند!) طلا را قاعدتاً با سنگِ مثقال می کشند. ببینید چقدر طلا بوده ...
لیست سیاه مرد جنایتکار برای قتل مادربزرگ ها
.... با گذشت سه سال از این جنایت، مرد جوان با رضایت خواهرش به عنوان تنها ولی دم آزاد شده بود. اعتراف به جنایت پس از افشای قتل پدر و مادر توسط ساسان، نیلوفر که از این موضوع شوکه شده بود، لب به اعتراف گشود و گفت: چندی قبل با با ساسان آشنا شدم. او خود را دانشجو معرفی کرد و مدعی شد پدر و مادرش در حادثه ای فوت کرده اند. به صورت عقد موقت با هم ازدواج کردیم و پس از مدتی دچار ...
اگر حسرت دوران مجردی را می خورید...!
ازدواج نداده بودند و بیشتر مجردی کرده بودند. این نگاه پر از حسرت، وقتی عمیق تر و پررنگ تر است که زن یا شوهر معتقد باشند هول شده اند و زود ازدواج کرده اند و یا مجردی نکرده، متاهل شده اند. اگر شما یکی از زوج هایی هستید که چنین احساسی را در مورد خود و زندگی مشترکتان دارید، در این مطلب می خواهیم به شما در مورد علل، اشتباهات و راه حل کنار آمدن با آن بگوییم. تقریبا همه افرادی ازدواج کرده ...
گزارشی از زندگی زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج می کنند
هیچ هویتی نخواهند داشت. آنها خیلی وقت ها ازدواج هایشان را ثبت نمی کنند و از حداقل حقوق ازدواج مانند ارث و نفقه و... محروم می شوند. به گفته او در این میان موضوع دیگری هم وجود دارد: قانون افغانستان با عقد و ازدواج، تابعیت زوج را به زوجه تحمیل می کند و زنان ایرانی را که شوهر افغانستانی دارند، تبعه خود می داند. از طرفی براساس قانون افغانستان هم مانند ایران تابعیت از پدر به فرزندان می رسد بنابراین، این داستان برای زنان ایرانی هم که با شوهرانشان به افغانستان می روند در جای خود وجود دارد. ...
جهاد در راه خدا هشت در بهشت را بر روی مجاهد می گشاید
بر سه چیز شامل خوراک، پوشاک و مسکن است و اگر زن درآمد کافی داشته باشد، پرداخت نفقه از سوی مرد بازهم واجب است. وی با بیان اینکه آرایش و پاکیزگی در خانه و نظافت شخصی از وظایف زن در برابر مرد است، گفت: به طور طبیعی حق سکونت با مرد است اما اگر در شروط ضمن عقد بر عهده زن قرار گیرد زن می تواند بعد از ازدواج از سکونت در شهری امتناع ورزد. منبع: فارس ...
فرهنگ در رسانه
سال در ایام عاشورا تمرکز هیئت ها و گروه های فعال مذهبی متمرکز بر برخی فعالیت های روتین می شود اما شاید وقت آن رسیده باشد که فعالیت های کابردی تر و مؤثرتری نیز به دایره این مسئولیت ها افزوده شود. جوان/اعتراض رئیس دیوان عدالت اداری به اپرای عاشورا: ترکش آوازخوانی یک زن در اپرای عاشورا به حراست خورد رئیس دیوان عدالت اداری در جلسه این هیئت عمومی دیوان نسبت به برگزاری اپرای عاشورا و ...
مردان بعد از طلاق چه آسیب هایی می بینند؟
داشته باشند. در واقع از قطع ارتباط مطلق پرهیز کنند. همیشه زمینه بازگشت به زندگی مجدد را باز نگه دارند. حتی در قانون شرع اسلام، در بین 4 نوع طلاق، طلاق رجعی داریم که اگر زوجین پیش از سرآمدن عده 3 ماه و 10 روز است به هم برگردند، بدون عقد دوباره زن و شوهر هستند. در واقع این موضوع می تواند از بسیاری از پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی از جمله انحرافات جنسی و ... پیشگیری کند و تلاش برای تفاهم مجدد را ...
جنایت پس از آزادی از زندان
با بررسی های اطلاعاتی زن 20 ساله را دستگیر کردند. این زن که زهرا نام دارد در بازجویی های ابتدایی اظهار داشت من در مراسم این زن را دیدم و دیگر هیچ خبری از او ندارم. با توجه به تناقض گویی های این زن پلیس به تحقیقات بیشتری دست زد و مشخص شد زهرا پس از شکست در ازدواج نخست از چندی پیش به عقد مردی جوان درآمده است. این زن به پلیس گفت: شوهر موقتم اهل شاهرود است که پدر و مادرش را از دست داده و چون با خواهرش ...
توطئه مرگبار زوج جوان برای سرقت دو میلیون طلا
زن و شوهر جوان، برای فرار از بی پولی های خود، راه حل خطرناکی را انتخاب کردند. آنها تنها برای سرقت دو میلیون طلا، توطئه هولناکی را اجرا کرده و زن میانسال را قربانی این نقشه کردند. روز 22 مهر امسال، پیرزن 70 ساله در نیشابور قربانی توطئه ای خطرناک شد. او درحالی که به یک مراسم می رفت، در راه با زن جوانی آشنا شد. این زن 20 ساله پس از این که به بهانه ای به سراغ حمیده رفت، سر صحبت را باز کرد و با ...
تغییر و تحول در خانوارهای ایرانی/پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان
چند سال گذشته ادامه داشت تا اینکه در 6 ماهه اول امسال بعد از مدتی رکود، برای اولین بار یک افزایش نسبی در آمار ازدواج با ثبت 368 هزار و 205 واقعه صورت گرفته که از این تعداد 303 هزار و 675 ازدواج در مناطق شهری و 64 هزار و 530 ازدواج نیز در روستاها ثبت شده است.
آخرین اخبار تحرکات داعش و بعثی ها/ ضربات مهلک نیروی هوایی عراق به داعش/اعزام نظامیان استرالیایی به بغداد
پایگاه خبری و تحلیلی علت :اعزام نظامیان استرالیایی به بغداد، سیطره داعش بر یک کارخانه سلاح شیمیایی رژیم سابق، پرداخت 644 دلار برای داوطلبان خط مقدم و اقدام تروریستهای داعش در شلاق زدن یک کودک 10 ساله و ضربات مهلک نیروی هوایی به تروریستها از جمله خبرهای مربوط به عراق است. به گزارش خبرگزاری مهر، در روزهای اخیر داعش تحرکاتی را در مناطقی از شمال و شمال غرب عراق آغاز کرده و به مدد تسلیحات ...
کودکان کار چگونه زندگی می کنند
. اما خواهر آخر وضعیت دیگری دارد. یک بار ازدواج کرده و دو سال پای زندگی مشترکی مانده است که نیمی از این عمر کوتاه را در جنگ و دعوا بوده است. با جدا شدن از شوهر اولش با پسری آشنا می شود و به امید داشتن سرپناهی به عقد موقت او در می آید. حمید پس از پایان مدت صیغه موقت معصومه را به حال خود رها می کند و تن به عقد دائم نمی دهد. مریم از پدرش می گوید که هیچگاه برای آنها ...
چگونه در خانواده تقسیم کار کنیم؟
از طرفی، مردان امروز مانند مردان دیروز فکر نمی کنند، دیگر آنها کارخانه را اختصاصا وظیفه زن نمی دانند و حتی انجام برخی امور خانه برای آنها غریب هم نیست. البته هنوز هم مردانی هستند که فکر می کنند کار خانه وظیفه زن است و مرد هرگز نباید در این امر دخالتی داشته باشد، ولو آن که همسرش شاغل باشد! وضعیت برزخی جامعه در میانه راه سنت و مدرنیته و خانواده گسترده و هسته ای یکی از علت های تعارض مردان و زنان در انجام کارهای منزل است. اما آیا به راستی مردان باید در انجام کار خانه کمک حال همسرشان باش ...
دامادها قبل از تعیین مهریه به جیب شان نگاه کنند
مهرالسنه (مهریه همسر پیامبر) معادل 50 سکه طلا در امروز تعیین شده است. به طور کلی ضرورت وجود مهریه با یک مالیت موجه به قدری در سفارش های دینی مورد اهمیت قرار دارد که پرداخت مهریه ولو به قدر ناچیز به نحوی است که بسیاری بر اساس مستندات دینی مهریه را نه هدیه مرد به زن، بلکه یک پیشکش از جانب خداوند عنوان کرده اند. در شریعت اهمیت این مسأله به قدری است که اگر شوهر یک زن ولو کافر ...
آمار تکان دهنده از تحصیلات، اعتیاد و سن زنان تن فروش
اینچنینی یاد نمی دهند . آمار فاجعه بار از میزان ابتلا به HIV مثبت در کشور محرز همچنین اظهار کرد: عمده ترین راه انتقال HIV مثبت در ایران تماس جنسی است که آمار مبتلایان به HIV مثبت در حال حاضر رو به افزایش است و نسبت جنسی آن اکنون به صورت 60 درصد مرد و 40 درصد زن است . وی ادامه داد: این در حالیست که خیلی از این زنان هیچ رفتار پرخطر جنسی را نداشتند بلکه تنها ازدواج کرده ...
تاسوعا و عاشورای حسینی و فیلم های سینمایی و تلویزیونی سیما
تازگی از سازمان بهزیستی بازنشسته شده است. شوهر او ده سالی است که فوت کرده و از آنجایی که نمی توانستند بچه دار شوند دو فرزند خوانده از کانون بهزیستی تحت مراقبت خود گرفته و اسباب آشنایی و ازدواج این دو فرزند به نام های فریبا و بهمن را فراهم آورده. طلعت زن مومنی است که جلسات آموزش و روخوانی قرآن را نیز برگزار می کند و برای فریبا و بهمن بسیار مورد احترام و عزیز است. روزی که بهمن و فریبا قرار خرید ...