سایر منابع:
سایر خبرها
شکل گیری کمپین جدید "با من شوخی کنید"
از شما تعصب یعنی نوعی عقب ماندگی ذهنی مزمن سلام ترک سلام تپل سلام سیبیل سیا به نظر من این برنامه فیتله واقعا توهین به یک قوم اصیل وبا فرهنگه .برنامه فیتیله تداعی این تفکر برا بچه هاست که هر موقع این لهجه را شنیدی اینها همون ادمهایی هستند که فرق بین چکه و مسواک را نمیدونن.واقعا متاسفیم که هر از چند وقت یه فرد یا گروهی میان تو رسانه و توهین میکنن به اقوام
فیتیله ای ها ، فیتیله پیچ شدند!!+فیلم عذرخواهی عموهای فیتیله ای
برنامه فیتیله تعطیل شد آن هم پس از 15 سال فعالیت مستمر. آن هم درحالی که مدتی پیش محمد مسلمی کارگردان این برنامه حدود دو ماه پیش اعلام کرده بود با توجه به عدم حمایت های مادی و معنوی تلویزیون از آثار ساخته شده در حوزه کودک و نوجوان سری جدید فیتیله تا آخر امسال برنامه اش ادامه خواهد داشت و پس از آن دیگر عمو فیتیله ای ها برنامه ای در تلویزیون نخواهند داشت. حالا تلویزیون دست پیش گرفته و به دلیل اتفاقی که در برنامه روز جمعه فیتیله رخ داد نه تنها اقدام به تعطیل کردن برنامه فیتیله کرده بلکه کار به توبیخ های شدید و حتی برکناری جانشین مدیر پخش شبکه دو رسیده است. اما ماجرا چه بود و چرا صداوسیما نسبت به آن چنین واکنش سختگیرانه ای از خود نشان داده است؟ ماجرا چه بود؟ روز جمعه در برنامه فیتیله آیتمی پخش شد که داستان آن توهین به هموطنان آذری زبان تلقی شد. ماجرا از این قرار بود که در این آیتم محمد مسلمی و حمید گلی که با زبان آذری صحبت می کردند میهمان هتل درجه یکی بودند اما به دلیل نارضایتی شان از شرایط هتل می خواستند آن جا را ترک کنند. دلیل شان هم بوی بد اتاقی بود که آنها ساکنش بودند. در ادامه آیتم مشخص می شود که بوی بدی که آنها حس می کردند از دهان پسربچه بیرون می آمده و دلیلش هم این بوده که پسربچه به جای استفاده از مسواک... این شوخی به تنهایی جای ایراد و اشکال داشت چراکه حتی تصور چنین صحنه ای برای بزرگسالان هم کمی مشمئز کننده است چه برسد به کودکان. واکنش ها از کجا آغاز شد این اتفاق با همه ناپسند بودنش اما قابلیت تبدیل شدن به یک بحران و حاشیه را نداشت و تنها می توانست به یک تذکر جدی ختم شود اما ماجرا از زمانی که یکی از نمایندگان مجلس اعتراض شدیدی به این موضوع کرد رنگ و بوی دیگری پیدا کرد. کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل بلافاصله پس از پخش این برنامه در صفحه اینستاگرامش به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و نوشت: بدین وسیله توهین آشکار رسانه ملی اقتدارگران خودحق پندار خودپسند در برنامه دیروز فیتیله به ترک زبان های مکرم را محکوم می کنم و به عنوان نماینده آذری زبان کشور بزرگ ایران اسلامی اشعار می دارم تا تحقیق و تفحص از صداوسیما و ارجاع پرونده به قوه قضائیه باهمکاری دوستان این توهین علنی نابخردان را پیگیری خواهم کرد. پس از این برخورد پیرموذن هم حساسیت ها آغاز شد و بلافاصله برخی دیگر از نمایندگان آذری زبان، استاندار اردبیل و سایت های خبری محلی به پوشش گسترده و اعتراضی به این اتفاق پرداختند و ماجرا بیشتر بیخ پیدا کرد. عکسی از اجرای جنجالی فیتیله ای ها عذرخواهی فیتیله ای ها پس از این که کمی در سایت ها بر سر این موضوع بحث راه افتاد بلافاصله عوامل تولید برنامه متوجه سوءتفاهمی که این آیتم برای آذری زبان ها ایجاد کرده بود، شدند و علیرضا آقایی و محمد مسلمی در دو پیام مجزا عذرخواهی از سوی سازندگان برنامه منتشر کردند. مسلمی در یادداشت خود هم که مخاطبش همه مردم ایران بود با اشاره به تلخ بودن اوضاع برای اعضای فیتیله نوشت: گفتیم مانند همیشه با شما حرف بزنیم با شما که بیست و چهار سال هم صحبت و همدل بودیم. دل های ما آن قدر بهم نزدیک بود که شما بیست و چهار سال ما را در جمع خود پذیرفتید. همیشه از دوستی و اتحاد گفتیم. محبت بی چشمداشت شعارمان بود و لبخند را روی لبان کودکانتان نشاندیم. همیشه از ترک و لر و گیلکی در نمایش هایمان نماینده داشتیم از آن رو که ایران را با همه قومیت هایش زیبا می دانیم. مگر می شود و می توانیم به توهین و تحقیر فکر کنیم؟ مگر می توانیم به آزار هم میهنان مان بیندیشیم. به عنوان کارگردان فیتیله افتخار کرده و می کنم که فرزند ایران و آذربایجانم. مگر می شود که عموهایی که بیست و چهار سال با شما زندگی کرده اند در مقام توهین به ملت غیور آذربایجان نمایشی را اجرا کنند. ما خدمتگزار شماییم. امید ما شمایید. نمی گوییم در این چند سال اشتباه نکرده ایم اما می دانید و می دانیم که گل بی عیب فقط خداست. برخورد تند صداوسیما خب تا این جا یک اشتباه سهوی پیش آمده که عوامل آن متوجه اشتباهی که کرده بودند شده و رسما عذرخواهی کردند. کاری که معمولا تا همین جایش را هم خیلی ها عادت به انجام دادنش ندارند. اما گویا برای سازمان صداوسیما که در این چند سال ثابت کرده پشت هنرمندان و برنامه سازان خود نمی ایستد و به جای مسئولیت پذیری سر هر مشکل و حاشیه هایی آنها را سپر بلا می کند این بار هم همان روش همیشگی را پیش کشیدند و با اعلام بیانیه ای نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. در این بیانیه با اشاره به اهمیت قومیت های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای حفظ و احترام آنها آورده شده: متاسفانه روز جمعه 15 آبان ماه در یکی از بخش های برنامه فیتیله که ازجمله برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دو سیماست، به سبب اشتباه، بی دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می شود. عکس های فیتیله ای ها عموها هم فتیله پیچ شدند در این خصوص، رسانه ملی با وجود سهوی بودن این مسأله، وظیفه خود می داند ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان عزیز و به دور از هر گونه توجیه رسانه ای برای رفع کوچک ترین ابهام و بدبینی هموطنان عزیز آذری زبان کشورمان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در صداوسیما، موارد و تصمیمات متخذه ذیل را به اطلاع این عزیزان و همه مخاطبان رسانه ملی برساند: باوجود سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می شوند و این مسأله تا آشکار شدن موضوع و ریشه های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد، با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه فیتیله فعلا متوقف می شود، مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می شود. فدا شدن دوباره هنرمندان اما به نکات جالب موجود در این بیانیه دقت کنید، اول این که خود صداوسیما بر دو نکته سهوی بودن این اتفاق و باسابقه و پربیننده بودن برنامه فیتیله اذعان دارد ولی باز هم آنها را متخلف دانسته است. نکته بعد این که مدیران موثر در پخش شدن این برنامه توبیخ و حتی برکنار شده اند و این برخورد درستی است اما چرا کسانی که برنامه را تولید کرده اند باید مجازات شوند، آنها برنامه خودشان را تولید کرده اند و به سازمان ارایه داده اند، مدیران مربوطه هم می توانستند اجازه پخش آن را ندهند اما بنا به هر دلیلی این کار را کرده اند این جا دیگر تیم فیتیله مقصر نیست ولی آنها مثل باقی مواقع نخستین قربانیان این گونه حاشیه ها می شوند. ضمن این که محمد مسلمی در بخشی از نامه خود حرف جالبی می زند: نمی گوییم در این چند سال اشتباه نکرده ایم اما می دانید و می دانیم که گل بی عیب فقط خداست. دقیقا نکته همین جاست. حق تیمی که 24 سال است در تلویزیون کار می کند، 15 سال است در قالب فیتیله برنامه می سازند و در این مدت از کم حاشیه ترین تیم های برنامه سازی تلویزیون این نیست که به خاطر چنین اشتباه کوچکی - تأکید می کنیم کوچک چرا که تلویزیون اشتباهاتی به مراتب بزرگ تر و تاثیرگذار تر از این را هم داشته است - تعلیق و مجازات شوند. این خالی کردن پشت هنرمندان و برنامه سازان به وسیله مدیران تلویزیون همان رویه ای است که سال هاست باعث شده بسیاری از هنرمندان و برنامه سازان موفق، باسواد و خوش ذوق تلویزیون عطای کار کردن در این سیستم را به لقایش ببخشند. عموهای فیتیله ای عذرخواهی عموهای فیتیله ای از آذری ها محمد مسلمی کارگردان و مجری برنامه "فیتیله"، علی فروتن و حمید گلی از بازیگران این برنامه و همچنین علیرضا آقایی تهیه کننده "فیتیله" مراتب عذرخواهی خود را به مردم آذربایجان اعلام کردند. تهیه کننده این برنامه با اشاره به سابقه فعالیت گروه فیتیله در سراسر کشور و در استان های مختلف گفت: حضور " فیتیله ای ها " در شهرهای مختلف و میان اقوام و طوایف مختلف گواه این ادعاست که همواره اقوام مختلف مورد احترام این برنامه بوده اند و هیچگاه در طول 14 سال سابقه این برنامه توهینی به هیچ کدام از اقوام نشده است. علیرضا آقایی با اشاره به اینکه این سه بازیگر از اقوام مختلف (آذری، لری و گیلکی) بوده اند افزود: هیچگاه کسانی که خود از اقوام مختلف هستند به خاستگاهی که به آن تعلق دارند توهین نکرده و نمی کنند. تهیه کننده برنامه فیتیله گفت: این سه بازیگر و مجری برنامه کودک حدود 24 سال است که در برنامه های مختلف تلویزیون برنامه اجرا کرده اند و نوع فعالیت آن ها و ارتباطی که با مردم برقرار کرده اند نشان می دهد که هیچگاه قصد جسارت به قوم و لهجه ای را نداشته و ندارند و در برنامه های آموزشی خود با اجرای نمایش، ترکیبی از گویش و لهجه های مختلف را ارائه کرده اند. تهیه کننده این برنامه افزود: با این حال اگر لازم باشد من بارها و بارها از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم و اگر هم سوء تفاهمی پیش آمده سهوی بوده و هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است. محمد مسلمی کارگردان این برنامه نیز گفت: خود من آذری زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه ام و گویش آذری داشته ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من نیز از این مسئله پیش آمده رنجیده خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم. درد دل عمو فیتیله ای با مردم بعد از اتفاقات بوجود آمده دانلود ویدیو 2 توبیخ و 1 برکناری حاصل بی دقتی فیتیله در پی بی دقتی صورت گرفته در بخشی از برنامه فیتیله روز جمعه 15 آبان ماه، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، طی نامه های جداگانه ای مدیر گروه کودک و نوجوان و مدیر پخش این شبکه را توبیخ و جانشین مدیر پخش و مسئول نظارت نهایی برنامه های شبکه را ضمن توبیخ، از مسئولیت خود برکنار کرد. اجراهای متفاوت فیتیله ای ها بنا بر این گزارش، جعفری جلوه در نامه توبیخ مدیر پخش و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو با اشاره به غفلت و بی دقتی صورت گرفته در برنامه فیتیله، ضمن تذکر جدی و توبیخ کتبی، به هوشیاری و مراقبت بیش از پیش آن ها در حوزه مدیریتی شان تاکید کرده است. در بخشی از نامه برکناری جانشین مدیر پخش شبکه دو نیز آمده است: عرصه نظارت و پخش برنامه ها در صدا و سیما، عرصه خطیر لحظه ها و دریغ هاست که گاه یک سهل انگاری و لغزش موجب خساراتی است جبران ناپذیر، مصداق این امر آنچه که در بازبینی و پخش برنامه فیتیله ای ها در روز جمعه 15 آبان ماه جاری حاوی اهانت نسبت به یکی از عزیزترین اقوام غیور این سرزمین یعنی آذری ها رخ داد و علیرغم توجه بازبین اولیه این برنامه و اشاره درست ایشان به اشکالات برنامه، به سبب فقدان تشخیص و اغماض بلاوجه شما به آزردگی گروهی از مردم عزیز بدل شد. لذا ضمن تذکر جدی و توبیخ کتبی، از مسئولیت و ایفای نقش در این عرصه برکنار می شوید. تصاویری از فیتیله ای ها تجمع در تبریز و برخی شهرها علیه فیتیله برخی تجمعات برای اعتراض به پخش برنامه فتیله از شبکه دو سیما برگزار شد. جمعی از مردم تبریز امروز با برپایی تجمعی به پخش یک برنامه از گروه کودک شبکه دو سیما اعتراض کردند و خواستار برخورد جدی با عوامل اصلی این برنامه شدند. مشابه تجمع تبریز در شهرهای ارومیه ، اردبیل و زنجان نیز برپا شد. روز جمعه در بخشی از برنامه هفتگی فیتیله که ویژه کودکان است ، دیالوگ های توهین آمیزی نسبت به هموطنان ترک زبان پخش شد. رییس سازمان صدا و سیما صبح امروز با ابراز تأسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت در بخشی از برنامه فیتیله ها گفت: با مدیران و عناصر دخیل در این مسئله تأسف بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است برخورد جدی و رسیدگی کامل می شود. سرافراز ضمن اعلام پوزش رسانه از خطای به وجود آمده تاکید کرد: رسانه ملی در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد. واکنش امام جمعه تبریز به توهین فیتیله نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پیامی اقدام موهن برنامه پخش شده از شبکه دو سیما را محکوم کرد و خواستار پیگیری این مسئله در مراجع قانونی شد. متن پیام آیت الله محسن مجتهدشبستری در این باره که امروز یکشنبه منتشر شد، به شرح ذیل است: باسمه تعالی از قرار برخی نقل ها در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، برنامه ای پخش شده است که گویا اهانت آمیز به گویش آذری و مردم غیور آذربایجان بوده است، اینک این حرکت نابجا را محکوم نموده، امید است مسئولین محترم همواره مراقبت نمایند تا این قبیل موارد ولو به طور ناآگانه و بی غرضانه هم بوده باشد، تکرار نگردد. از اینکه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام مناسبی در عزل دست اندرکاران مربوطه نموده است سپاسگزاری می شود. محسن مجتهد شبستری در بخشی از اجرای جمعه گذشته برنامه تلویزیونی 'فیتیله' صحنه ای به نمایش درآمد که موجب شد در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیعی داشته باشد و از آن به عنوان مصداق توهین به قومیت های کشور یاد شود. روابط عمومی سازمان صدا و سیما نیز پس از این موضوع اعلام کرد پخش برنامه 'فیتیله' از شبکه دو سیما به دلیل توهین به آذری زبان ها فعلا متوقف است و با عوامل خاطی آن برخورد می شود. واکنش محسن رضایی به برنامه "فیتیله" محسن رضایی با انتشار عکسی با لباس بختیاری، در یادداشتی اینستاگرامی نسبت به توهین هایی که به اقوام می شود واکنش نشان داد. وی در این یادداشت خود نوشت: ظاهراً اهانت به اقوام ایرانی پایانی ندارد. اگر هم برنامه ریزی شده نباشد بی توجهی است. دیروز در سریال سرزمین کهن به بختیاری های سربلند اهانت شد و امروز در برنامه ای دیگر به آذری های باغیرت و چندی پیش به اعراب وفادار ایرانی. باید اهانت به اقوام ایرانی جرم تلقی گردد و در مجلس تصویب شود و برای آن مجازات در نظر بگیرند. اقوام ایرانی بدون ایران و ایران بدون اقوام ایرانی معنا ندارد. در دفاع مقدس، لشگر پرافتخار عاشورای آذربایجان در کنار لشگریان سایر اقوام، در دفاع از انقلاب اسلامی حماسه آفریدند. در انقلاب مشروطه لشگر بختیاری ها و لشگرهایی از گیلان و آذربایجان استبداد را از بین بردند. در انقلاب اسلامی هم همه اقوام ایرانی شرکت داشتند. البته تذکر دو نکته را ضروری می دانم: نخست آنکه باید مردم با حفظ آرامش و رعایت امنیت عمومی در این موارد پیگیری را به متولیان قانونی بسپارند و دوم آنکه اگر مجموعه ای در توهین خود عمدی نداشت و بابت سهو خود پشیمان بود، عذرخواهی او را بپذیریم. برنامه فیتیله، در برنامه اخیر خود، مرتکب خطایی شد که رنجش خاطر دهها میلیون ایرانی را به دنبال داشت، نه تنها ترک ها که همه ایرانیان از این برنامه ناراحت شدند چرا که هیچ انسان شرافتمندی توهین به انسان های دیگر را بر نمی تابد. در این باره نکاتی چند قابل توجه و تأمل است: 1 - آنچه در این برنامه رخ داد، صرفاً استفاده از "زبان ترکی" یا "فارسی با لهجه ترکی" در یک برنامه طنز نبود چرا که این موضوع ، اساساً توهین تلقی نمی شود و همه زبان ها و گویش ها از جمله ترکی، شمالی، لری و... در برنامه های طنز و جدی مورد استفاده قرار می گیرند و کسی هم رنجیده خاطر نمی شود. آنچه اتفاق افتاد، فارغ از بحث قومیت ها ، یک بی نزاکتی بود که نام طنز و حتی جوک هم نمی توان بدان نهاد (مسواک زدن با فرچه دستشویی! مشمئز کننده نیست؟ آن هم در برنامه کودک). حال نسبت دادن این بی ادبی چندش آور به یکی از اقوام ایرانی، چه ترک، چه لر، چه شمالی و ... حتماً باعث رنجش می شود که شد و حق را باید به مردم آذربایجان و ترک های ایران داد که نسبت به این بی ادبی و اهانت، اعتراض کنند. 2 - اعتراضات مردم آذربایجان به این موضوع، به صورتی کاملاً مسالمت آمیز و مدنی رخ داد. آنها در ارومیه، تبریز و برخی شهرها و مراکز دانشگاهی، تجمعاتی شکل دادند و با در دست داشتن نوشته ها و سر دادن شعارهایی، از این موضوع انتقاد کردند و سپس به تجمع خود پایان دادند. این در حالی است که برخی جریان های خارج کشور تلاش می کردند این ماجرا را زمینه ای برای آتش افروزی و اختلاف زایی کنند و هیزم بیار معرکه شوند. همراهی نهادهای دولتی و حکومتی با مردم، از امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان غربی گرفته تا نمایندگان مجلس و نیروی انتظامی و ... نشان داد که اگر مسؤولان با مردم همراه شوند و حتی در اعتراضات تقابل نکنند، کارها بهتر پیش می رود. حال فرض کنید که مسؤولان، نابخردانه عمل می کردند و سعی در پراکندن مردم معترض یا بازداشت آنها داشتند؛ در چنان فرضی، چه فاجعه ای رخ می داد و یک اعتراض مدنی مسالمت آمیز به چه بحرانی تبدیل می شد! 3 - عذرخواهی رئیس صدا و سیما، مدیران شبکه 2، تهیه کننده برنامه و بازیگران فیتیله، اقدام مناسبی بود که به عنوان مطالبه مردم شهرهای ترک نشین محقق شد و لذا ادامه دادن موضوع، با منطق و خردمندی سازگار نیست. ماجرای اخیر، یک ماجرای پایان یافته است اما درس ها و عبرت های آن، باید دائمی باشد و احترام به اقوام ایرانی، آویزه گوش همه و مشخصاً صاحبان تریبون باشد. مردم آذربایجان نیز بزرگوار تر از آنند که نبخشند یا به قطع نان کسی راضی شوند. مهم تنبّه بود که حاصل شد. 4 - اما نکته مهمی که در این ماجرا نهفته است و نباید آن را مغفول گذاشت، این است که اعتراضات اخیر، صرفاً ناظر به یک برنامه خاص تلویزیونی نبوده است بلکه بیش از آن، اظهار هویت و اعتراض به عدم اجرای کامل اصل 15 قانون اساسی است؛ اعتراضی که همواره مترصد فرصتی برای ظهور است. اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است . اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس ، در کنار زبان فارسی آزاد است . بخش اول این اصل به طور کامل اجرا می شود ولی موضوع تدریس زبان های محلی و قومی، مغفول مانده است یا بسیار محدود بدان پرداخته می شود. این در حالی است که مردم آذربایجان،به معنای واقعی کلمه و بی هیچ شعار و تعارفی، متعهد به قانون اساسی، تمامیت ارضی و همبستگی ملی هستند و موضوعاتی نظیر پان ترکیسم، در بین عموم مردم واقعاً جایگاهی ندارد. اتفاقاتی نظیر ماجرای فیتیله را نیز به حساب خطای افراد می گذارند و نه فراتر از آن. لذا اگر این اصل قانون اساسی به طور کامل اجرا شود، هم مطالبه قانونی مردم محقق شده و هم بهانه جویانی که می کوشند از آب آلوده ماهی بگیرند و اتحاد ملی را خدشه دار کنند، خلع سلاح می شوند. و سخن پایانی این که احترام به همدیگر، سرمایه تاریخی و گرانبهایی است که ایران را در گذر تاریخ با همه اقوام و زبان ها و ادیان و مذاهب مختلف، پا برجا و استوار نگه داشته است. این سرمایه بی بدیل را حفظ کنیم و همدیگر را ، مانند همیشه ی تاریخ، دوست بداریم. ...
آموزش تنها راه کنترل غول ایدز
صداقت، رئیس مرکز کنترل ایدز وزارت بهداشت عنوان می کند، کلید اصلی کنترل و کاهش رشد روز افزون این ویروس در ایران، تنها یک کلمه 5 حرفی یعنی آموزش است. **گسترش روزافزون ایدز صداقت که در میزگردی با عنوان گسترش روز افزون ایدز در شبکه دو سیما سخن می گفت در ابتدای ورودش به بحث با انتقاد از اینکه این کلید در کشور ما گم شده، گفت: ما چقدر برنامه ساز داریم که با سلیقه لایه های مختلف جامعه برنامه
پدر موشکی ایران را بهتر بشناسیم
زینب کبرای سرچشمه، زیر نظر آیت الله سیدعلی لواسانی امام جماعت و مدیر مسجد، تعلیمات دینی و مقدمات آشنایی با اسلام را فرا گرفت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد. این گروه سرود، هسته اصلی گروه سرودی بود که در روز 12 بهمن 57 در فرودگاه مهرآباد و در مراسم استقبال از امام(ره) به اجرای برنامه پرداخت. روایت آیت الله لواسانی از آن دوران: محل ما خیابان امیرکبیر، کوچه آمیز
یادی از شاه همدان / نام پور مادستان عیان شد
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین میزبان نخستین همایش بین المللی میرسیدعلی همدانی است که به مدت دو روز با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف برگزار می شود. معاون دانشگاه پیام نور کشور در آیین افتتاحیه همایش میرسیدعلی همدانی اظهار کرد: این همایش بین المللی که برای یادبود و تجلیل از مقام شامخ علمی و عرفانی، عالم نامدار، میرسیدعلی همدانی برگزار شده است.
صدا و سیما تهدید کرد: برخی مسئولان، شهروندان را تحریک کردند، پیگیری حقوقی می کنیم!
آذرقلم: با وجودی که یک هفته از ماجرای توهین برنامه فیتیله ای ها به زبان و فرهنگ مردم آذربایجان گذشته و مردم فهیم آذربایجان، با حفظ آرامش و موقعیت خاص جامعه، اندک اندک قصد دارند برای حفظ آرامش کشور، قضیه را به فراموشی سپارند اما با این حال روابط عمومی صدا و سیما در یک اقدام نسنجیده و انتشار جوابیه ای تهدید آمیز، ضمن متهم کردن برخی مسئولان به تحریک شهروندان، اعلام کرده که پیگیری حقوقی برخی فرصت
این کنگره تو را کم داشت...
آمده بود و کلیپ این ملاقات را که پخش کردند همه خاطرات آن روزها برایمان زنده شد. رهبر راست می گفت، خوب وقتی پیدا کردی برای خلوت با خدا، اما فکر دلتنگی ما نه، کمی فکر دلتنگی خواهرهایت هم باش... در مراسمی که برایت گرفته بودند امام جمعه استان هم می گفت که تو و همه شعرا حق بزرگی به گردنمان دارید. می گفت این شما هستید که با شعرتان روی اخلاق، برهان، عرفان و حتی سبک زندگی
دروازه غار؛ زه کشی محلات آسیب دیده تهران
نوپدید، از طریق مداخلات اجتماعی گروه ها و دولت به حداقل رسیده است. پلیس هم در کنار افرادی که خدمات می دهند حضور دارد. درعین حال افرادی آسیب دیده که به ته خط رسیده اند وقتی می بیند یک سری افراد برایشان کاری می کنند پیش خودش فکر می کنند پس من در این اجتماع یک توجهی دارم یا حداقل می توانم یک نقشی ایفا کنم و کم کم به سمت پذیرش درمان می رود. این شرایط در ایران دچار نوسان و بی برنامه است، ابتدا با برخورد
ماجراهای فیتیله از کجا آغاز شد و به کجا رسید؟ / پرونده
برنامه ی فیتیله که طرفداران پر و پا قرصی در بین کودکان و نوجوانان داشت، به دلیل یک اشتباه سهوی در یک هفته ی پر خبر را در رسانه ها پشت سرگذاشت. جنجال های حول و حوش برنامه تلویزیونی فیتیله از جمعه 15 آبان با پخش یک آیتم طنز با شخصیت های آذری زبان شروع شد. این قسمت از برنامه به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید و موجی از اعتراض ها علیه این برنامه تلویزیونی و به تبع آن مسئولان صدا و
آیت الله مدرس سمبل آرمان تمام نسل های بشری است
کند قطعا می تواند از این بارگاه الهام بگیرد. یعقوبی با بیان این که بزرگداشت سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس بهانه ای برای تبیین دیدگاه و شخصیت این شهید راه حق و حقیقت در ابعاد مختلف است خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تلاش ها و برنامه ریزی هایی که در این ارتباط انجام می دهیم قدر این سرمایه عظیم در عرصه دینی، فرهنگی و سیاسی را بشناسیم و ضمن الگو قرار دادن در زندگی در جهت شناساندن آن
زمان بی توجهی به واکنش های اجتماعی مردم گذشته است
و فضاهایی که انسان ها در آن جا می توانند با هم گفت و گو کنند را نابود خواهد کرد. اگر پروژه ای تمام فضا را اشغال کند و تمام فضا را در اختیار خودروها قرار دهد، وظیفه محققان اتاف این است که زنگ خطر را به صدا درآورند. این همان اتفاقی است که الان در بلوار کشاورز افتاده و اتاف با اجرای خط بی آرتی در بلوار کشاورز مخالفت کرده است. ارزش بعدی حق دخالت در تصمیم گیری در مداخلات برنامه ریزی شده است. ما
پیاده روی میلیونی اربعین اگر حرکتی سیاسی نبود، بایکوت نمی شد
عوض می شود. مفهوم مالکیت و ایثار؛ در این جمع 20 و چند میلیونی هیچ کس خودش را مالک هیچ چیز نمی داند. رهای مطلق است. مقطوع از همه وابستگی های اعتباری و حتی حقیقی است. این جوری رها شدن انسان آن هم به سمتی که خطرناک است و اصلا خطرپذیری در ابعاد 20 میلیونی در دنیا سابقه و نظیر نداشته است. وی تصریح کرد: در این راهپیمایی شرکت کنندگان برنامه ریزی می کنند اما تکیه به برنامه ریزی مادی نمی کنند
رونمایی از مرد جدید 15 میلیارد یورویی/ گوام امریکا به ایران ویزا نمی دهد!
گزارشی با عنوان داعش یک گام به عقب تر در صفحه بین الملل خود می نویسد: پیشروی های ارتش سوریه که از چند هفته پیش و به موازات توسعه عملیات هوایی روسیه در این کشور آغاز شده، همچنان ادامه دارد و اکنون در حال گسترش یافتن به مجموعه ای از اهداف استراتژیک است که شاید تا همین چندی پیش، موفقیت ارتش در آن ها امری بسیار بعید به نظر می رسید. در یکی از تازه ترین و مهمترین تحولات، ارتش سوریه روز گذشته توانست
اکوتوریسم به گل نشسته است / آذربایجان هنوز برای توریست ها ناشناخته است! + تصاویر
به گزارش آناج به نقل از فارس، با این وجود، ناگفته نماند به نوعی تمام فصول استان آذربایجان شرقی، زیبایی ها و جاذبه های خاص خودش را برای گردشگران و به خصوص دوست داران طبیعت و محیط زیست دارد، و به دیگر سخن اینکه به طور کلی می توان گفت، آذربایجان شرقی و در بین شهرهای این استان نیز شهر تبریز، را باید استان و شهری برای تمام فصول و سلیقه های گردشگری در سرزمین ایران قلمداد کرد! * برف و باران
دکترین جدید آمریکا برای "سرنگونی نظام ایران"
بیاورند، مردم را دچار مشکلات کنند، تا از نظام جمهوری اسلامی دل بِبُرند، رابطه ی قلبی آن ها با نظام جمهوری اسلامی قطع شود. 4- پیشرفت دفاعی و موشکی؛ در اوج تحریم ها و فشارها ایران توانسته است به قدرت نظامی و موشکی بزرگی تبدیل شود و هیچ برنامه ای مانع آن نگردیده است، آمریکا به این نتیجه رسید که اگرچه ممکن است با حمله نظامی به ایران آسیب برساند اما عکس العمل ایران نیز سخت خواهد بود
توبیخ از چه زمانی وارد صداوسیما شد؟
مجازات شدید و جدی مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینه ها قوه قضاییه اقدام می نماید. (صحیفه نور ، جلد 21 : ص 76) بعدها 4 تن از دست اندرکاران آن برنامه از جمله مدیر گروه معارف، سردبیر برنامه های ویژه عقیدتی سیاسی، مسئول نظارت بر برنامه به 4 سال حبس تعزیری و 40 ضربه شلاق محکوم شدند. همین موضوع باعث تا صداوسیما از مدیران گرفته تا بدنه حواسشان را حسابی جمع کنند تا
واکنش به جمع آوری بنرهای استکبارستیزی/ کار تمام وقت زیباکلام برای آمریکا/ گزارش 800 هزار صفحه ای محرمانه ...
به گزارش فارس از رشت، اسماعیل کوثری در جلسه پرسش و پاسخ در مسجد آیت الله طالقانی این شهر با اشاره به اینکه برخی بیان می کنند موضوع برجام در کمیسیون مجلس به اتمام رسیده است، اظهار کرد: گزارش کاملی باید برای ارائه به مسئولان تهیه شود.وی به ارائه گزارش 20 صفحه ای برجام اشاره کرد و افزود: گزارش تفصیلی محرمانه 800 هزار صفحه ای با اسناد و مدارک کامل برجام برای ارائه به مسئولان مربوطه باید در
ایران؛ از چندرنگی تا یکرنگی
شماری از آنان و ناخرسندی شدید از این مساله شد؛ رخدادی که تجمع های اعتراضی را در برخی شهرهای آذری زبان کشور به دنبال داشت و در فضای مجازی نیز بحث های داغی را به بار آورد. در برابر این برانگیختگی، واکنش مسوولان رسانه ی ملی عذرخواهی بود. در این پیوند، رییس سازمان صدا و سیما و همچنین دست اندرکاران برنامه ی تلویزیونی به خاطر خطا و در واقع سهل انگاری که رخ داد از آذری زبان ها عذرخواهی و تلاش کردند
واکنش دبیرکل حزب اتحاد ملت به برنامه فیتیله
که در آن بکار رفته و مورد اعتراض هموطنان آذری زبان قرار گرفته با هر کس صحبت کرده ام نظرش این بوده که صرفا یک خطا بوده و هیچ پشتوانه غرض داری نداشته است. عذرخواهی دست اندرکاران و بازیگران آن که به نیک نفسی اشتهار دارند نیز گواه این امر است. البته انتظار می رفت رئیس صدا و سیما در اولین فرصت بعد از آنکه این خطا صورت گرفت واکنش نشان می داد و نه پس از اوج گیری اعتراضات. با این حال این وقایع نشان می دهد مسئولان امر بابد بیش از پیش به نقیصه هایی که بسترساز این اعتراضات می شود توجه داشته و در صدد رفع آنها برآیند. تب کردن جامعه یک علامت است و باید دنبال علت آن گشت و علت را درمان کرد. ...
آن گونه که جناب شریعتمداری فهمیده و می فهمد
این پرسش منطقی در میان است که مسئولان صدا و سیما در واکنش به ماجرای مورد اشاره باید چه اقدام دیگری انجام می داده اند که نداده اند؟! به یقین با شناختی که از هموطنان آذری زبان خود داریم، خواسته آنان، مثلا اعدام دست اندرکاران خطاکار برنامه مزبور نبوده و نیست، پس ادامه اعتراضات برای چیست؟! اگر منظور از اعتراضات یاد شده، اعلام مخالفت و اعتراض به سراسر ایران اسلامی است، که این خواسته نه فقط در سراسر
اینجا اینستاگرام، پست های ما را از تهران می بینید
اینستاگرام از سوی دیگر باعث شد ستاره های ایرانی نیز به دنبال ساختن خانه خود در این شبکه مجازی بیفتند. در مجموع، پرمخاطبترین صفحه های فارسی زبان در اینستاگرام، از آنِ چهره های سینمایی- تلویزیونی و موسیقی پاپ است.در روزهای آخر شهریور، صفحه بهنوش بختیاری به رکورد دو میلیون و 300 هزار دنبال کننده دست پیدا کرد. حالا او در میان صفحه های فارسی زبان بیشترین دنبال کننده را دارد. شاید برای خیلی ها رکورددار بودن
ریز و درشت برنامه دید در شب رضا رشیدپور
خان تتلو به امید روزی که تو قاب تلویزیون ببینمت با این کار ارزشمند تیم آپارات و آقای رشیدپور این امر به زودی انجام خواهد شد. از همه تشکر می کنم. اکبر عبدی رو در روی سوالات سخت گویا قرار بود که پنجمین برنامه با حضور علیرضا عصار یا مهناز افشار پخش شود، ولی جنجال اخیر اکبر عبدی در برنامه زنده شبکه سه باعث شد که شاخک های رشیدپور تکان بخورد و اکبر آقای را روی صندلی داغ بنشاند. به
روضه خوانی که برای گرفتن شعر، خودش را به مریضی زد + صوت
وارث : حاج محمود قاری و به عبارتی قاری زاده کاشانی را اغلب با صوت بلند، تحریرهای موسیقایی، روضه قتلگاه و از همه مهم تر، سروده های ساده و بداهه اش می شناختند. اهل قیافه گرفتن در شعر نبود؛ که اگر بود، نمی سرود: قاری مکش تو دست خود از دامن حسین لطفش به هر دو ملک برایت کفایت است یا: برو آسوده خاطر باش قاری که با حب علی ایمن ز ناری یا
صفحه اول روزنامه های پنجشنبه 21 آبان 94 + فال روزانه + فال حافظ
درون پرده ز رندان مست پرس***کاین حال نیست زاهد عالی مقام را تعبیر: دلت را مثل آیینه صاف کن. پرده های تاریک را از رویت کنار بزن تا حقیقت را ببینی آن موقع است که به مقام عالی می رسی. طمع نداشته باش تا عمرت طولانی باشد. بهشت تو آنجاست که حق مردم را به جا آوری. این همان راهیست که تو را به هدف می رساند. فال روز متولدین آبان: شمادر این روزها کمی نگران هستید و نگرانی
توصیه های نوه امام(ره) به خبرنگاران قرآنی/ قصد شورای پول و اعتبار برای کاهش مجدد سود بانکی
هشدارهای رهبری به طور عمیق درک شود و مورد استفاده جناحی قرار نگیرد زیرا این تذکرات بر مبنای مصالح کلی نظام و اسلام است و نه حمایت از یک جریان سیاسی خاص. نقش رسانه ملی در تبیین مفهوم بانکداری اسلامی/ مدیران بانکی دلایل تغییر نرخ سود را بیان کنند نظری اظهار کرد: صدا و سیما باید موضوع بانکداری اسلامی را به صورت مسلسل وار در برنامه هایی عمومی به مردم آموزش دهد و مثلا فرق بین بانکداری
عذرخواهی " سیما " از آذری ها، سرافکندگی پیش مازندرانی ها / خون آذری زبانان از مازندرانی ها رنگین تر است؟
وارش نیوز: روزنامه وارش در شماره امروز خود به دوگانگی صدا و سیما در قبال احترام به فرهنگ ها و قومیت های ایران پرداخت و در مطلبی با عنوان عذرخواهی " سیما " از آذری ها، سرافکندگی پیش مازندرانی ها نوشت: برخی دوگانگی صدا و سیما در قبال احترام عملی به فرهنگ ها و قومیت های ایران انتقادات مردمی را در پی داشته است. چند سالی است که شبکه یک سیما برای تعطیلات عید نوروز سریالی تحت عنوان پایتخت را به کارگردانی سیروس مقدم به نمایش می گذارد. اما از زمان شروع پخش اولین
سرگذشت غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات؛ از آغاز تاکنون
و دیگران از آن استفاده می کنند. سیدرضا صالحی امیری هم با حضور در غرفه ایسنا درباره برنامه های دولت درخصوص ارتقای بودجه بخش فرهنگی برای حل مشکلات این بخش گفت: بودجه یکی از عوامل موثر در حوزه فرهنگ به شمار می آید اما همه مسأله فرهنگ بودجه نیست و عوامل دیگری همچون آموزش و پرورش، حوزه علمیه، صدا و سیما، نخبگان و رسانه ها نقش اساسی در حوزه فرهنگ دارند. الهام امین زاده، معاون
روزنامه های چهارشنبه
امنیت کشور درباره توهین برنامه فیتیله شبکه2 سیما به مردم آذری زبان تذکر لازم را به سازمان صدا و سیما داده است. وی افزود: شورای امنیت کشور از همان روز اول این موضوع را دنبال و به سازمان صدا و سیما اعلام کرد تا سریعا در این زمینه تدبیری بیندیشد و از مردم عذرخواهی کند که این سازمان نیز اقدام لازم را انجام داد. این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما از مردم عذرخواهی و با مسئولان و
نظر شریعتمداری در مورد فیتیله
مسئولیت برکنار کرده اند و اکنون این پرسش منطقی در میان است که مسئولان صدا و سیما در واکنش به ماجرای مورد اشاره باید چه اقدام دیگری انجام می داده اند که نداده اند؟! به یقین با شناختی که از هموطنان آذری زبان خود داریم، خواسته آنان، مثلا اعدام دست اندرکاران خطاکار برنامه مزبور نبوده و نیست، پس ادامه اعتراضات برای چیست؟! اگر منظور از اعتراضات یاد شده، اعلام مخالفت و اعتراض به سراسر ایران اسلامی است، که این
ادراک فراحسی در آیات و روایات
از کتاب های آسمانی) بود گفت: من آن را پیش از آنکه پلک چشمت به هم بخورد، یا چشم بر هم زنی به نزد تو می آورم. قرآن این قضیه را تعلیل به یک نوع علم می کند که مسلّم آن علم از این نوع علم نیست که [شخص ]قانونی را بداند و بعد بخواهد روی آن عمل کند، ولی به هر حال [ناشی از ]یک نوع علم و ایمان می داند. این آیه دلیل بر این است که این نیروی خارق العاده در انسان وجود پیدا می کند؛ به موجب علمی که انسان پیدا می