سایر منابع:
سایر خبرها
21 کتاب تاثیرگذار در تاریخ جهان
خود به قتل رسیده است و از هملت می خواهد انتقام این قتل مخوف و ناجوانمردانه را بازستاند. هملت در این اثنا درمی یابد که پدر معشوقه اش اوفلیا نیز در قتل پدرش دست داشته است. اوفلیا از نقشه های هملت آگاه می شود و پس از آگاهی از مرگ پدرش مجنون می گردد و خود را در رودخانه ای غرق می کند. سرانجام هملت انتقام پدر را از عمو می گیرد و در پایان نمایش هردو کشته می شوند. در نوشته های شکسپیر طبیعت انسان همچون ...
عرفان اسلامی ؛ شرحی بر کتاب امام جعفر صادق(ع)
و انواع وسوسه های شیطانی، تفسیری از سوره فلق و شیطان شناسی و راه های خلاص از شیطان و وسوسه های او از نگاه قرآنی و روایات بیان شده است. در ادامه نگارنده، به مذمت عجب و آثار خطرناک آن در روایات پرداخته و داستان هایی در این زمینه نقل می کند. در ابواب چهل ویک تا چهل و پنج نگارنده، به آداب خوردن و آشامیدن و آثار پرخوری و اثر غذاها بر روح و جسم انسان، لزوم فروپوشیدن چشم از حرام، آداب راه رفتن و خوابیدن ...
شبهات پیرامون امام رضا (ع)
...، صحیح نیست که به رأی و عمل کرد من ایراد شود که چرا صلح یا جنگ کردم، اگر چه حکمت آن برای شما معلوم نباشد".(1) بر این اساس نمی توانیم تمام علت های نبود جنگ مسلّحانه با مأمون را بیان کنیم. در عین حال، این مسئله مربوط به هزار سال پیش است و تاریخ به طور کامل به دست ما نرسیده است اما می توان برخی از عوامل را با توجه به شناختی که از مقام امامت و نیز تاریخی که از امام رضا(ع) در دست ما ...
گفتاری پیرامون حضرت رقیه سلام الله علیها و شبهات مربوط به آن
که باید تا چند ماه از منبر رفتن خودداری کنم و حتی با کسی حرف نزنم و اگر چیزی بخواهم و یا مطلبی را از زن و بچه ام انتظار داشته باشم آن ها را بنویسم، تا در نتیجه استراحت مداوم و استعمال دارو، شاید سلامتی از دست رفته مجدداً به من برگردد. البته صبر در مقابل چنین بیماری و حرف نزدن با مردم حتی با زن و بچه، خیلی سخت و طاقت فرساست، زیرا انسان بیشتر از هر چیز احتیاج به گفت وشنود دارد و چطور می ...
مشروح نهمین نشست فرهنگی سبک زندگی
نام همام بلند می شود و به حضرت علی (علیه السلام) می گوید : یا امیر برای ما مومن را وصف کن ، چونانکه انگار با وصف شما مومن را بتوانیم مجسم بکنیم . حضرت کلام را تغییر می دهند و شروع به صحبت می فرمایند و تقریبا 100 ویژگی برای مومن به کار میبرند که عدالت و شجاعت و راستگویی و ... تمام مواردی که در حکمت و خرد می گنجد حتی در مسایل آزادی بیان و احترام به دیگران و آنچه که در دنیای فکری و فرهنگی دنیای امروز ...
نکوکاری در شاهنامه
آن ها را امروز پس از مشاهده ی وضع کنونی جهان سروده است و مردم را به صلح و آسایش، نریختن خون مردم بی گناه، دراز کردن دست یاری به همدیگر، خراب نساختن ملک آباد، دست کشیدن از تجاوز و غارت مال مردم و خلاصه به نیکی و نیکوکاری دعوت می نماید. فردوسی به نیروی انسان ایمان کامل داشت. او مدعی است که بدی همیشه به مردم و جامعه زیان خواهد رساند. برخلاف عده ای از دانشمندان و فیلسوفان معروف که بدی را از ...
ارزش و جایگاه تاریخ در تفسیر
که عمل صالح انسان داشته باشد، و اگر خدای تعالی آن اثر سوء را نپوشاند سعادت و آسودگی خاطر از آدمی سلب می شود (همان، ص 358). مرحوم علّامه ضمن ردّ نسبت های ناروا به انبیایی مانند حضرت یونس علیه السلام در عهدین می نویسد: حال اگر بگویی نظیر این نسبت ها در قرآن کریم آمده، در آیات همین داستان در سورة صافات نسبت اباق (فرار) به آن جناب داده و نیز او را مغاضب و خشمگین خوانده، و در سورة ...
حضرت ابوالفضل(ع) در عاشورا؛ از جهاد تا تعهد+ فایل صوتی
شاخ به شما داده است، لااقل این دروغ را نگویید که آن سفیدی که در قله دماوند می بینیم، شکر است. به همان قناعت کنیم که از دور، قله را کوچک و به صورت یک تپه می بینیم. خود این مسأله در فاصله ما انسان ها با واقعیت ها کم نیست، منتها معذور و دور هستیم. اما با وجود دوری ما از واقعیات - ای برادران و خواهران عزیز - لااقل ده فرسنگ هم خودمان به عقب نرویم. (در آن دوری ما از واقعیات است ) که خدا دست ...
رقیه بنت الحسین علیها السلام کیست؟
تشنگان زلال حقیقت بریزد، اما گفتنی است به دلیل نبود منابع کافی و محدود بودن شرح حال او، نگارنده بیشتر به بیان آن چه درباره ایشان نگاشته اند، همت ورزیده است تا مخاطب به مطالبی که نقل شده، اشراف یابد. از این رو، بدون داوری در مورد اخبار نقل شده، به گردآوری آن دست یازیده است. میلاد کوثر ثانی هوا گرم بود و سکوت، خیره خیره، پرده سیاه شب را تماشا می کرد. شهر در تاریکی فرو رفته بود ...
جایگاه فقهی و حقوقی زن از دیگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
. الف- امور فردی اسلام باعث شد تا دید جامعه و حتی ادیان گذشته نسبت به زن تغییر کند. جایگاهی که اسلام برای زن به عنوان فردی مستقل از مرد قائل بود، باعث شد تا وجود زن به رسمیت شناخته شده و ارزش و جایگاه او دیده شود. اسلام بیان می کند که زن نیز مانند مرد، انسان است و هر انسانی چه مرد و چه زن، فردی است از انسان که در ماده و عنصر پیدایش او دو نفر انسان نر و ماده شرکت و دخالت داشته ...
آیت الله حسن زاده آملی:امام واسطه فیض الهی است/امام رضا(ع) درباره قیام امام حسین(ع) چه فرمود؟/به فکر ...
فیض الهی است و همه چیز را می داند و تصرف در ماده ی کائنات می کند و به دل های ما آگاهی دارد و در افق اعلایی است که دیروز و امروز برایش ندارد.در ادامه این جلسه حضرت علامه، به بیان تفسیر امام صادق(ع) از آیه ای از سوره کهف می پردازند. بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد و الثناء لعین الوجود، و الصلاة و السلام علی واقف مواقف الشهود، سیدنا ابی القاسم محمد، صاحب مقام المحمود، و علی آله امناء المعبود ...
جایگاه شاهنامه ی فردوسی
، تصدیق خواهد شد که نسبت طبع دقیقی با فردوسی نسبت قطره و دریاست. زیرا ابیات دقیقی فقط قصه ی منظوم است و بر خواننده روشن است که شاعر جز نظم داستان نظری نداشته و از تحقیق و حکمت و وعظ در آن اثری دیده نمی شود، چنان که فردوسی در اغلب مواقع به نکات اخلاقی اشاره می کند و در ابتدای داستان ها مقدمه ی فلسفی یا ادبی به مناسبت قصه قرار می دهد و تا موقعی به دست آورد، احساسات ایران پرستی خود را به شکل های گوناگون ...
حکمت و تربیت در - شاهنامه ی - فردوسی
بندها را سراسر کلید سرش راست برشد چو سرو بلند *** به گفتار خوب و خرد کارمند پذیرنده ی هوش و رأی و خرد *** مر او را دد و دام فرمان برد محقق، ابیات مذکور را الهام گرفته از کتاب خدا و سنت (8) دانسته، از سوره ی بقره، علق، انسان، اسراء، جاثیه و از حدیث امام جعفر صادق (علیه السلام) دلیل ها می آورد. از جمله آیه ی زیرین از سوره ی انسان نقل می گردد که در آن برتری انسان از همه ی موجودات ...
وظیفه ناشناسی یک خبرنگار و سعه صدر استاندار
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد ساعت 5 بعدازظهر سوم شهریورماه به مناسبت هفته دولت جلسه مصاحبه استاندار با خبرگزاری ها، مدیران مسئول نشریات و نمایندگان روزنامه های سراسر کشور در سالن مرحوم حمیدیا تشکیل گردید. گزارش تصویری و شرح تفصیلی نشست 3 ساعته در سایت استانداری و بعضی از رسانه ها منتشر شده است. حقیر به عنوان مدیر مسئول آیینه یزد چند دقیقه قبل از ساعت 5 بعدازظهر وارد سالن حمیدیا شدم و روی اولین صندلی خالی مقابل در ورودی نشستم، چندین نفر از حاضران با لطف و محبت فرمودند بروم و نزدیک جایگاه مسئولین بنشینم. ضمن اظهار تشکر از آنها قبول نکردم و همان جا کنار در ورودی نشستم. یکی از خبرنگاران هم که از استاندار درباره میدان امیرچقماق پرسش نمود در آخرین ردیف نشسته بود. نوبت طرح پرسش که به اینجانب رسید پس از عرض سلام و ادب گفتم: گرامی می داریم یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و دیگر شهدای انقلاب اسلامی و برای تعالی درجات عالیه آنها صلوات برمحمد(ص) و آل محمد. بعد از اینکه حضار صلوات فرستادند از استاندار به خاطر صدور دستور پیگیری موارد قبلی مطرح شده در آیینه یزد و هم چنین به علت اقدام ارزنده ای که توسط استاندار دولت تدبیر و امید صورت گرفته و نشست های هم اندیشی با اصحاب مطبوعات برگزار گردیده بود سپاسگزاری و پرسشی بدین مضمون مطرح کردم: جناب آقای استاندار! اخیرا انتصاباتی داشتید، از خبرگزاری و فرد خاصی هم نام نمی برم، یکی از افرادی را که منصوب نموده اید تنها به اسم می شناسم و هیچ گاه آشنایی قبلی با او نداشته ام، اما چون یکی از سایت ها علیه آن شخص و نحوه عملکرد استانداری گزارشی غیرمنطقی و توهین آمیز داده بود، باعث شد به رزومه کاری فرد انتخاب شده مراجعه کنم و بدین نتیجه رسیدم که در حق وی جفا شده است. استاندار هنگام پاسخ دادن به آن سئوال از جمله گفت ماه زیر ابر نمی ماند و... در این هنگام توضیح مختصری دادم و عرض کردم: عذر می خواهم جناب آقای استاندار! رییس صداوسیمای یزد گفته است بیشتر بازدیدکنندگان سایت انتشار دهنده آن خبر از نخبگان جامعه هستند!! ضمنا ً نباید انسان خود را در مظان سوء ظن قرار بدهد، حتی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) به همراه همسرشان به تنهایی در کوچه عبور می کردند یکی از صحابه رسید، حضرت برای اینکه آن شخص فکر نکند پیغمبر بزرگوار در کوچه ای با زن بیگانه ای همراه است فرمودند: فلانی! این زن همسر من است 1 بنابراین شایسته بود بخش مطبوعات و رسانه ای استانداری در این زمینه ها بیشتر اطلاع رسانی کنند. بسیاری از اصحاب رسانه نحوه پاسخ گویی درباره خودتان را مناسب می دانند اما در مورد افرادی که منصوب استانداری می باشند، بهتر است روشنگری شود که بخش آخر این گفتگوی چند دقیقه ای مورد تایید و موافقت استاندار قرار گرفت. در این شماره لازم می داند حدود 14 خط از 70 سطر گزارشی که خبرنگار وظیفه ناشناسی پیرامون مصاحبه اخیر استاندار با نشریات در سایت یزدرسا درج نموده عیناً در این ستون نقل گردد تا دروغگویی آن شخص حتی درباره محل نشستن افراد و دیگر بحث های مطرح شده و عدم رعایت ادب در نوشتن و تشویش اذهان عمومی که شاید از عادات ناپسند گزارشگر یا خبرنگار مورد بحث شده است بر همگان مشخص گردد. در چند جلسه گذشته پس از سفر دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به یزد هم بدترین تهمت ها از قبیل رانت خواری و رسیدن به آلاف والوف و زشت ترین کلمات را در یزدرسا درباره مدیرمسئول آیینه یزد نوشتند. اینک گزارش خبرنگار یزدرسا: ...بر خلاف جلسات چندنفره مطبوعاتی گذشته استاندار و با توجه به دعوت عمومی روابط عمومی استانداری یزد از خبرنگاران برای شرکت در این نشست، هر چند خبرنگاران فعال رسانه ها برای نشستن در جلسات، صندلی انتخاب نمی کنند اما عناصر قلم به دست اصلاح طلب جراید حامی دولت که همیشه در دلسوزی برای رفع حصر سران فتنه طلایه داری کرده اند با قیافه حق به جانب و لبخند طلب کارانه! صندلی های جلوتر را برای این نشست انتخاب کرده بودند...!! پس از طرح سؤالات چند خبرنگار نوبت به همان عناصر قلم به دست رسید که با دست لرزان از حرف های کهنه و به دل مانده خود عقده گشایی کنند و با تخریب برخی رسانه ها و پاسخ های دل خوش کُنَک به دنبال راهی برای تسلای خشم خود باشند!! نوبت به وی که رسید با طرح اینکه در برخی سایت ها در خصوص معاونان شما مطلبی را خواندم و از آنجا که شناختی بر فرد انتصابی از جانب شما نداشتم تحقیق کردم و فهمیدم در حق آنها جفا شده! چرا روابط عمومی استانداری جواب این رسانه ها را نمی دهد سکوت همه جا جایز نیست؟... خبرنگار یکی از روزنامه ی اصلاح طلب که همیشه در طرح سؤالات حاشیه ای در نشست های خبری سر آمد است در این نشست هم با بیان اینکه رییس جمهور در ابتدای کار خود گفت: باید سینه ها از کینه ها پاک شود گفت: در جریان خاک سپاری شهدای گمنام عده ای در انجمن اسلامی گفتند: دیدید زورمان – در خصوص خاکسپاری شهدای گمنام- از شما بیشتر بود! و این نشان می دهد سینه ها از کینه ها هنوز پاک نشده!... 2 ای کاش گردانندگان سایت یزدرسا که خود را رسانه ای متفاوت برای مردم دارالعباده می نامند نام و نشانی و تلفن و محل استقرارشان را می نوشتند تا اگر افرادی از طرف بعضی از خبرنگاران آنها مورد اتهام قرار گرفتند و یا وقتی نویسندگانی از یزدرسا حرمت قلم را رعایت نمی کنند، حداقل امکان مراجعه و بیان تذکر دوستانه و محترمانه به مدیران رسانه داشته باشند. یا عده ای از مخاطبان بتوانند بنا به صلاح دید خودشان به عنوان تظلم و دادخواهی به مقامات ذی صلاح مراجعه کنند و از حق خود دفاع نمایند و یا به حامیان سایت اطلاع دهند اگر پول هنگفت بابت اداره آن سایت از طرف اشخاص حقیقی یا از محل بیت المال تامین می گردد روزی باید پاسخگو باشند. آیا سایت یزدرسا تا این تاریخ مجوز فعالیت خبررسانی دارد؟ اگر خیرخواهانه می خواهد از خط و سلیقه خاصی حمایت کند آرزوی توفیق داریم اما چرا بعضی از خبرنگارانش دروغ می نویسند، تهمت می زنند و گویا خوششان می آید گزارش خلاف بدهند. خطاب به کارفرمایان و حقوق دهندگان به خبرنگاری که عنان قلم را رها کرده و بدون توجه به فرمایش مولای متقیان حضرت علی(ع) و تعالیم عالیه اسلام گزارش تهیه می کند یادآوری می نماید: شکر پروردگار یکتا را که دستم به ویژه هنگام نوشتن موضوعی که به حق می دانم نمی لرزد. در سن 73 سالگی روزانه 8 تا 10 ساعت در محل مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) و 3 تا 4 ساعت برای چاپ نشریه، امور محوله را انجام می دهم و شخصاً رانندگی می کنم. در انتشار آیینه یزد مستقل هستم و تاکنون با ضرر مادی نشریه را منتشر کرده ام. مجیزگویی نمی کنم و برابر با آنچه حضرت سجاد امام زین العابدین(ع) به شیعیان آموخته اند، دعا می کنم: خداوندا عمرم را طولانی گردان، مادام که در راه اطاعت تو باشد و اگر قرار بود چراگاه شیطان شود آن را بگیر و قبض روحم کن پیش از آن که خشم تو بر من سبقت بگیرد... 3 اگر افرادی درباره مطالب مندرج در آیینه انتقاد نمایند یا تذکر دهند و نصیحت کنند به طور قطع و یقین پذیرا هستم اما اگر کسانی باشند که به اصطلاح با چراغ خاموش حرکت می کنند یا آن طور که گفته می شود از طرف اشخاصی پشتیبانی می شوند و نمی دانم برای احقاق حق به چه کسی باید مراجعه کرد چاره ای جز آن نیست که در این ستون به دروغ ها و اهانت های آنها پاسخ منطقی و تذکراتی دوستانه و محترمانه داد و به موقع هم به مقامات مسئول شکایت کرد چون برای چاپ روزنامه و نشریه کیسه ای ندوخته ام. راستی ای جوان! اگر روزی کنار فردی نشستی که هم سلیقه با خبرنگار یزدرسا نبود و بر فرض علاوه بر اینکه با دست لرزان می نوشت با کلماتی دست و پا شکسته هم سخن می گفت آیا در گزارشی که برای سایت یزدرسا می نویسی او را به سخره می گیری که دستش می لرزید و لکنت زبان داشت؟ مگر نمی دانی قرآن کریم مسلمانان را از مسخره کردن یکدیگر نهی نموده است؟ آیه شریفه 11 سوره حجرات نکته دیگر آنکه تقاضای رفع حصر دولتمردان و فعالان سیاسی و دعا برای آزادی آنان تخلفی محسوب نمی گردد و افتخار مسلمانان این است که پیرو پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) هستند که بر اساس تفسیر آیه شریفه 8 سوره انسان امیرمومنان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و فرزندانشان حضرت حسن و حضرت حسین سلام الله علیهم اجمعین همه طعام در خانه را در سه شب متوالی به مسکین و یتیم و اسیر دادند و خود گرسنه ماندند و غذایی برای افطار به مدت سه روز، روزه نذری در خانه نداشتند در این صورت مصداق اتم و اکمل آیه شریفه هستند که در برابر این گذشت و ایثار نامشان در ردیف ابرار ثبت و ضبط گردید که نه تنها تمام افراد بشر در همه اعصار و قرون بلکه کروبیان و ملکوتیان را به کرنش و تکریم و تعظیم وا می دارد. قابل توجه خبرنگار یزدرسا و دیگر کسانی که همانند وی می اندیشند اینکه بسیاری از مفسران گفته اند: منظور از اسیر در آیه مبارکه سوره انسان ، اسیرانی هستند که از مشرکان و کفار می گرفتند، و به قلمرو حکومت اسلامی در مدینه می آوردند و در سال های اولیه بعثت آزادانه رفت و آمد می کردند... 4 حسن ختام مقاله به درج دعایی اختصاص می یابد که حضرت محمدمصطفی(ص) به درگاه با عظمت خداوند رحمان و رحیم عرضه می داشت: خداوندا یک لحظه مرا بخودم وامگذار و چیزهای خوبی که به من بخشیده ای از من باز مگیر. 5 مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- منیه المرید فی آداب المفید و المستفید (آداب تعلیم و تربیت در اسلام) ، شهید ثانی، ترجمه دکتر سیدمحمدباقر حجتی، صفحه 217 2- حواشی سه ساعت جلسه تکراری استاندار یزد برای هیچ!، یزد رسا، 4/6/1394 3- صحیفه کامله سجادیه ، ترجمه استاد مهدی الهی قمشه ای، ترجمه دعای بیستم، صفحه189 4- تفسیر نمونه ، جلد 25، صفحه 353 و 354 5- نهج الفصاحه ، ترجمه ابوالقاسم پاینده، چاپ جاویدان، صفحه 105 ...
نسخه ای نادر از صحیفه سجادیه
دست کفعمی کتابت شده سخن گفت و بانی اصلی به چاپ رسیدن چاپ عکسی آن را دکتر عبدالحسین طالعی، که خود در نشست حضور داشت، معرفی کرد و گفت: روزی آقای دکتر طالعی اطلاع دادند که آقای سیدعلی طباطبایی، پسر آقاعزیز طباطبایی، به نسخه ای از صحیفه سجادیه دست یافته اند که هم شیخ بهایی و هم علامه محمدتقی مجلسی، آرزو داشته اند آن را ببینند و بر این نسخه، که نسخه کاملی از صحیفه است، بسیاری از بزرگان شیعه حاشیه نویسی ...
رویکرد علّامه طباطبایی به گزارش های تاریخی
(آل عمران:181) و کشندگان پیامبر به سبب ناسازگاری با تاریخ میلادی موجود، درست نمی داند (همان، ج4، ص85). ب. رویکرد علّامه طباطبایی به گزارش های تاریخی (اخبار آحاد) استفاده از گزارش های تاریخی در تفسیر، می تواند کاربردها و کارکردهای متعددی از جمله توضیح بیشتر آیه، تصحیح یافته های تفسیری و مبنا قرار دادن گزارش تاریخی داشته باشد. عدم نقل گزارش تاریخی، نقل گزارش بدون اظهارنظر و ...
حجت الاسلام انصاریان: مال حرام، آثار مخربی می تواند بر زندگی بگذارد! + گزارش تصویری
اشْتَدَّ جِهَادُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ وَ خَافَ عِقَابَه 4 به خداوند سوگند شیعیان علی کسانی هستند که شکم و دامن خود را نگه دارند و برای خداوند کار کنند و امید ثواب از او را داشته باشند و از عذاب او بترسند. مسئله مال حلال این قدر مسئله مهمی است که یک روایتی هست که امام حسین علیه السلام در صبح عاشورا به کسی گفتند برو و در بین اصحابم بگو اگر کسی از شما بدهکار به مردم است ...
تاریخ تفرقه افکنی آل سعود میان مسلمانان
هتل هیلتون را بنا کردند. شرح مفصلی از تخریب اماکن مقدس اسلامی را مرحوم علّامه سیّد محسن امین در کتاب کشف الارتیاب فی اتباع محمد بن عبدالوهاب آورده است و اکنون باید ابعاد این تخریب ها را از نو نگاشت. علمای اسلامی در تمام اعصار با هوشمندی تمام میراث صدر اسلام را برای آیندگان محفوظ داشته بودند تا آیندگان بتوانند بی واسطه تاریخ اسلام را ببینند. اما در منطق آل سعود تاریخ خانوادگی آنان بر تاریخ صدر اسلام ...