سایر منابع:
سایر خبرها
سومین شب تاریخی بارسلونا در برنابئو
به گزارش مشرق ، اولین شب رویایی بارسلونا در مادرید به سال 1974 برمی گردد که این تیم با درخشش یوهان کرویف موفق شد رئال را با 5 گل شکست دهد. برد تاریخی دیگر بارسا بر رئال به سال 2009 برمیگردد که آبی اناری ها با هدایت پپ گواردیولا با نتیجه 6-2 رئال را با شکست مواجه کردند و در نهایت سومین شب رویایی بارسلونا در سانتیاگو برنابئو، همین امشب رقم خورد وقتی این تیم موفق شد با دو گل سوارز و گل های نیمار و اینیستا، با نتیجه 4-0 رئال را در حضور هوادارانش مغلوب کند. ...
تحقیر رئال مادرید در برنابئو/ بارسا به رئال درس فوتبال داد
...> تحقیر رئال مادرید در برنابئو/ بارسا به رئال درس فوتبال داد +فیلم تعویض های عجیب بنیتس شروع شد، خامس جای خود را به ایسکوی مصدوم داد و مارسلو با دلخوری بیرون رفت تا کارواخال وارد میدان شود. کریستیانو رونالدو در موقعیتی صددرصد برای گلزنی در دقیقه 67 بازی موفق به بازکردن دروازه براوو نشد. بارسلونا دست بردار نبود و موفق شد از غفلت بازیکنان رئال مادرید نهایت استفاده را کرده و ...
کسی برای صف های دیروز گریه می کند؟
. تیم سوئد آن سال، تیم غیرهجومی بود که بازی اش چندان دلچسب نبود. خبری از آن سرعت برزیل و تکنیک آرژانتینی نبود، شکل خاصی از فوتبال بود که آرژانتین را در خود غرق کرد. چیدمان تیم لاگربک و سودربرگ یک معماری بود، نوعی معماری که کسی یارای عبور از آن را نداشت. حتی هلند 2004 هم به ضرب ضربات پنالتی آن را در هم شکست. کیوان علی محمدی؛ امید بنکدار چهار بار با هم روی نیمکت پشت دوربین کنار هم نشسته ...
بعد از 17 مدال جهانی و آسیایی در بیابان زندگی می کنم
به گزارش مشرق ، علی صادق زاده درباره شرایط آمادگی اش گفت: بعد از کسب سهمیه پارالمپیک در مسابقات قزاقستان که در آن موفق به شکستن رکورد آسیا که در اختیار خودم هم بود، شدم؛ برای حضور در مسابقات ارتقای رنکینگ و جایزه بزرگ دوبی آماده می شوم. وی ادامه داد: البته در مسابقات قزاقستان به رکورد 242 کیلوگرمی جهان نیز حمله کردم، اما متاسفانه داوران خطا گرفتند. از نظر بدنی در شرایط خوبی هستم، اما ...
اینیستا مانع نیمار و سوارز شد+عکس
به گزارش سایت تحلیلی خبری 9صبح به نقل از ورزش سه؛ آخرین باری که کسی غیر از نیمار و سوارز در لالیگا برای بارسلونا گل زد به هفته چهارم بر می گشت که این تیم موفق شد با دو گل مسی، نیمار و بارترا لوانته را شکست دهد. پس از آن در تمام 7 مسابقه ما قبل ال کلاسیکو نیمار و سوارز 17 گل برای بارسا زده بودند و این دو که در غیاب مسی می درخشیدند امشب نیز موفق شدند دو گل ابتدایی تیمشان در سانتیاگو ...
بوسکتس: دیگر از رئال نمی ترسیم
ایران اکونومیست - کاتالان ها شب گذشته موفق شدند در سانتیاگو برنابئو، 4-0 رئال مادرید را در هم بکوبند. حال بوسکتس عنوان کرد که تیمش با اعتماد به نفس پا به این دیدار گذاشته و دیگر ترسی از رئال ندارد. او گفت:" سال ها پیش، بازی کردن در اینجا بدون هواداران بارسلونا کار سختی بود. ما تاریخ را در الکلاسیکو های اخیر عوض کرده ایم. خیلی خوشحالم که این اتفاقات را تجربه می کنم. امیدوارم این روند ...
444 اصطلاح عربی مورد نیاز پیاده روی زائران در عراق
خبرنامه دانشجویان ایران: عاشقان وقت نماز است، اذان می گویند... به گزارش خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران ؛ معناطیس حرم اباعبدالله الحسین انگار بار دیگر شدت گرفته است؛ آری ذیحجه ی شهدای کربلا نزدیک می شویم؛ اربعین حسینی در راه است و میلیون ها عاشق دیگر در راه حرم قدم بر می دارند و طی طریق می کنند تا به زیارت مزار مطهر ارباب تشنه لب برسند. اربعین حسینی امروز بعد از گذشت سالیان ...
قوت گرفتن شایعه استعفای یک وزیر/ استراتژی جدید اصلاح طلبان در مقابل اصولگرایان
کسری بودجه، ایجاد ثبات مالی و اجرای اصلاحات ساختاری به منظور ایجاد فضای رقابت و کاهش بیکاری تحقق یافته است. موفقیت این برنامه اصلاحی شرکت های اسپانیایی را در موقعیتی مثبت برای رقابت در فضای بین المللی و سرمایه گذاری و کار در ایران قرار داده است. بخش خصوصی در اسپانیا با حفظ توان خود در بخش های سنتی مانند نساجی، گردشگری و کشاورزی به موقعیتی برتر در حوزه هایی چون انرژی های تجدیدپذیر، زیرساخت ...
چرا کوفیان امام را تنها گذاشتند؟
برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم . کی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد . در ایام اقامت امام حسین(ع) در مکّه (دهم ماه رمضان سال 60 ق) آغاز شد.(1) و از جهت فراوانی به مقداری رسید که به حق می توان از آن به نهضت نامه نگاری یاد کرد. ظرف این چند روز، این حرکت به مرحله ای رسید که در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) می رسید؛ به گونه ای که تعداد نامه ها به دوازده هزار نامه رسید.(2). با مطالعه و بررسی اجمالی اسامی و امضاهایی که در ذیل برخی از نامه های به جا مانده به دست رسیده و با توجه به قرائن، می توان به این نتیجه رسید که نامه نگاران از یک طیف خاص نبوده و گروه های مختلف با گرایش های بسیار متفاوت را در بر می گرفته است؛ به گونه ای که در میان آنها نام شیعیان خاصّی همچون سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه خزاری، رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر دیده می شد.(3) در نقطه مقابل افرادی از حزب اموی ساکن در کوفه، همانند • شبث بن ربعی (که بعدها مسجدی به شکرانه کشته شدن امام حسین(ع) بنا کرد)(4) • حجّار بن ابجر (که در روز عاشورا در حالی که از سرداران سپاه عمر بن سعد بود، نامه خود به امام(ع) را انکار کرد.(5) • یزید بن حارث بن یزید (او نیز نامه خود به امام(ع) را در روز عاشورا انکار کرد • عزره بن قیس (فرمانده سپاه اسب سوار در لشکر عمر بن سعد.(7) • عمرو بن حجاج زبیدی (مأمور شریعه فرات همراه با پانصد سوار به منظور جلوگیری از دسترسی امام(ع) به آب (8) در فهرست آنها دیده می شد که اتفاقاً شورانگیزترین نامه ها را نیز اینان نگاشتند و به امام(ع) گزارش لشکری آماده (جند مجنّد) را دادند!(9) اما به نظر می رسد اکثریت نامه ن گاران را – که در تاریخ نامی از آنها برده نشده است – توده مردمی تشکیل می دادند که عمدتاً به دنبال منافع مادی خود بودند و به آن سمتی می رفتند که احساس می کردند باد به آن طرف می وزد. . اینان گرچه در بحران ها، توان رهبری بحران را ندارند؛ امّا موجی عظیم اند که موج سوار ماهر، می تواند با تدبیرهای خود، به خوبی از آنان بهره گرفته و با سواری گرفتن از آنها، به مقصد خود برسد . به احتمال فراوان اکثریت هجده هزار بیعت کننده با مسلم را نیز اینان تشکیل می دادند که به مجرّدی که دنیا و منافع خویش را در خطر دیدند (با سیاست عمر ابن زیاد) خود را از سپاه مسلم کنار کشیده و او را یکه و تنها در کوچه های کوفه رها کردند همین ها هستند که در سخن مجمع بن عبداللَّه عائذی خطاب به امام(ع) چنین معرفی شده اند: ... و اما سائر الناس بعد فان افئدتهم تهوی الیک و سیوفهم غداً مشهوره علیک ... ؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 306٫ توده مردم دل های شان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهای شان علیه تو سر از نیام بر خواهد آورد . عده ای از همین ها نیز در صحنه کربلا در گوشه ای ایستاده و نظاره گر قتل امام حسین(ع) بودند و اشک می ریختند و دعا می کردند و می گفتند: خدایا حسین(ع) را یاری کن .(10) پاسخ به این سؤال در گرو پاسخ تفصیلی به دو سؤال دیگر است. 1٫ علل نامه نگاری کوفیان و دعوت گسترده آنها از امام حسین(ع) چه بود؟ 2٫ عبیداللَّه بن زیاد از چه ابزارهایی برای سرکوب قیام کوفه بهره برد؟ طیف گسترده نامه نگاران و انگیزه نامه نگاریشان به امام حسین (ع) 1٫ شیعیان خالص همانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه از آنجا که حکومت را حق خاندان اهل بیت(ع) می دانستند و حکومت سراسر ظلم و جور امویان را غیرمشروع تلقی می کردند؛ به انگیزه باز پس گیری حکومت و باز گرداندن آن به محل مشروع خود، به این نامه نگاری اقدام کردند. البته این گروه بسیار در اقلیّت بودند. 2٫عده فراوانی از مردم کوفه – به ویژه افراد میان سال و کهن سال که حکومت عدل علوی در کوفه را به یاد داشتند و از سوی دیگر ظلم و جور امویان را نیز در این دوران بیست ساله دیده بودند – درصدد رهایی از این ظلم، رو به فرزند امام علی(ع) آوردند تا شاید آنان را از یوغ حکومت بنی امیه رهایی بخشد. 3٫ عده ای برای احیای مرکزیت کوفه – که همیشه بر سر آن با شام در رقابت بود و در این دوران بیست ساله آن را از دست داده بودند – به دنبال رهبری کارآمد بودند که بتواند این مهم را به انجام برساند. از نظر اینان در این زمان مناسب ترین فرد دارای نفوذ و شخصیت – که از سویی قدرت رهبری جامعه کوفیان را داشته و از سوی دیگر حکومت امویان را مشروع نداند – امام حسین(ع) بود؛ از این رو از آن حضرت برای آمدن به کوفه دعوت کردند. 4٫ . بزرگان قبایل همانند شبث بن ربعی، حجار بن ابجر و.. – که عمدتاً به فکر حفظ قدرت و ریاست خود بوده و از سوی دیگر میانه ای با خاندان علوی نداشتند – وقتی اقبال گسترده مردم به امام حسین(ع) را دیدند، چنین تصوّر کردند که در آینده ای نه چندان نزدیک، حکومت امام(ع) در کوفه به ثمر خواهد نشست و برای آنکه از قافله عقب نمانده و در دوران حکومت آن حضرت همچنان از نفوذ و ریاست خود برخوردار باشند، به سیل خروشان نامه نگاران پیوستند. 5٫ توده مردم نان به نرخ روز خور نیز با مشاهده شور و هیجان گسترده متنفذان، انگیزه لازم را برای نامه نگاری پیدا کرده و هر چه بیشتر تنور این جریان را مشتعل ساختند! ابزارهای عبیدالله برای سرکوب نهضت مردم کوفه با ورود ابن زیاد به کوفه، اشراف قبایل و نیز طرفداران اموی، نفسی به راحتی کشیده و به سرعت دور او را گرفتند و او را در جریان ریز مسائل کوفه گذاشتند. عبیداللَّه در همان آغاز ورود خود از محبوبیت امام(ع) نزد کوفیان و گستردگی قیام به خوبی مطلع شد؛ زیرا او با عمامه ای سیاه و صورتی پوشیده وارد شد! مردم منتظر امام(ع) به خیال آنکه او امام حسین(ع) است، استقبال بسیار گسترده و پر شوری از او به عمل آوردند!(11). از این رو به خوبی عمق خطر را احساس کرده و با تکیه بر تجربیات سیاسی – اداری خود در بصره و نیز با کمک طرفداران خود، سیاست های عاجلانه و مؤثری را برای سرکوب نهضت در پیش گرفت که عمدتاً می توان آن را در بخش های روانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد. 1٫ سیاست های روانی ابن زیاد این سیاست را که عمدتاً حول محور تهدید و تشویق می چرخید، از همان آغاز ورود خود به کوفه در پیش گرفت. او در اولین سخنرانی اش در مسجد جامع کوفه، خود را برای فرمانبرداران همانند پدری مهربان معرفی کرد و نسبت به نافرمانان، شمشیر و تازیانه اش را به رخ کشید.(12): فانأ لمحسنکم و مطیعکم کالوالد البرّ و سوطی و سیفی علی من ترک امری و خالف عهدی ... . به رخ کشیدن سپاه شام و خبر از حرکت این سپاه از شام به کوفه، برای سرکوبی عاصیان نیز یکی دیگر از حربه هایی بود که از سوی او به کار گرفته شد و در خاموش کردن شورش کوفیان – به ویژه پس از آنکه به همراه مسلم قصر دارالاماره را محاصره کرده بودند – بسیار مؤثر افتاد.(13). کوفیان پس از صلح امام حسن(ع) – که آخرین رویارویی آنها با سپاه شام بود – ابهّت فراوانی از آن سپاه یکپارچه در ذهن خود ترسیم کرده و به هیچ وجه در خود توان مقابله با آن را نمی دیدند! همین تبلیغات بود که به میان جامعه پرده پوش زنان نیز سرایت کرد؛ به گونه ای که آنها به سوی خویشان خود (همچون برادر یا شوهر که در سپاه مسلم بودند) آمده و او را از سپاه جدا می کردند.(14). بالاخره همین تبلیغات بود که مسلم را – که در میانه روز با چهارهزار نفر قصر را محاصره کرد و عبیداللَّه را در آستانه سقوط قرار داده بود – در اوایل شب یکه و تنها در کوچه های کوفه سرگردان کرد.(15) 2٫ سیاست های اجتماعی از آنجا که انسجام و نظام قبیلگی هنوز پایداری خود را داشت، اشراف و رؤسای قبایل، مهم ترین نیروی تأثیرگذار اجتماعی در رخدادهای سیاسی بودند، و همان طور که گفته شد، تعداد زیادی از آنها (همچون شبث بن ربعی، عمرو بن حجاج و حجار بن ابجر) در نهضت نامه نگاری شرکت فعال داشتند و طبعاً به دنبال ورود مسلم به کوفه به او پیوستند. اما اینان که بیشتر به دنبال حفظ موقعیت و مقام خود بودند، با ورود عبیداللَّه به کوفه و مواجه شدن با تهدیدهای او؛ دست کشیدن از مسلم و پیوستن به سپاه عبیداللَّه را مناسب با دنیای خود دیدند و به سرعت از نهضت روی گردان شدند؛ زیرا عبیداللَّه به خوبی می دانست که چگونه آنها را به دور خود جمع کند. او با در پیش گرفتن سیاست تهدید و نیز تطمیع با رشوه های کلان، توانست نیروی اشراف و رؤسای قبایل را به سمت خود کشاند؛ چنان که مجتمع بن عبداللَّه عائذی – که به خوبی اوضاع کوفه را می شناخت و به تازگی از کوفه بیرون آمده و به سپاه امام(ع) پیوسته بود – درباره وضعیت آنان، این چنین به امام(ع) گزارش می دهد: اما اشراف الناس فقد اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم یستمال ودهم و یستخلفی به نصیحتهم فهم الب واحد علیک ... ؛ (16). به اشراف کوفه رشوه های کلان پرداخت شده و جوال های آنها را پر کرده اند، دوستی آنان تصاحب شده و خیرخواهی شان را برای خود برداشته اند و آنها یکپارچه علیه تو گشته اند ... . دوّمین نیروی اجتماعی تأثیرگذار که عبیداللَّه از آنها نیز به خوبی بهره برد، نیروی عُرَفا بود. عرفا (جمع عریف) و در اصطلاح به کسی گفته می شد که: مسؤولیت تعداد افرادی را بر عهده داشت که مقدار عطای آنها یعنی دریافت سالیانه شان، صدهزار درهم بود . طبعاً از آنجا که مقدار دریافتی افراد متفاوت بود، تعداد افراد زیر نظر این مقام از بیست نفر تا بیش از صد نفر مختلف می شد. (17).در دوره شهرنشین شدن قبایل در کوفه، این منصب به صورت مقامی حکومتی درآمده و همچنان که آنها در مقابل والی و امیر کوفه پاسخگو بودند،(18). عزل و نصب آنان نیز توسّط والی – و نه رئیس قبیله – انجام می گرفت. این منصب رابطی بین حکومت و مردم بود و از آنجا که تعداد افراد زیر نظر این مقام بسیار محدودتر از افراد زیر نظر رئیس قبیله بود، راحت تر می توانستند آنها را کنترل کنند. وظیفه اصلی عریف آن بود که دفترهایی تهیه کرده و در آن اسامی افراد زیر نظر خود همراه با زنان و فرزندان شان را ثبت کنند؛ چنان که اسامی تازه متولدین نیز به سرعت در این دفتر ثبت و اسامی افراد از دنیا رفته محو می شد. بدین ترتیب آنان شناخت کامل از محدوده مسؤولیت خود به دست می آوردند. اما در شرایط بحرانی، نقش عرفا دو چندان می شد؛ زیرا برقراری نظم در محدوده مسؤولیت شان – که به آن عرافت می گفتند – به عهده آنها می آمد و طبعاً در مواقعی که حکومت درخواست می کرد، افراد شورشی را به سرعت به حکومت معرفی می کردند. عبداللَّه بن زیاد در همان آغاز ورود خود به کوفه، زیرکانه در صدد استفاده از این نیروی قوی اجتماعی برآمد. به احتمال زیاد تجربه این کار را از پدرش زیاد در دوران حکومتش بر کوفه به دست آورده بود. او پس از اولین سخنرانی خود در مسجد جامع، به قصر آمده و عرفا را احضار کرد و خطاب به آنها چنین گفت: اکتبوا الی الغرباء و من فیکم من طلبه امیرالمؤمنین و من فیکم من الحروریه و اهل الریب الذین رأیهم الخلاف و الشقاق، فمن کتبهم لنا فبرئ و من لم یکتب لنا احداً فیضمن لنا ما فی عرافته الاّ یخالفنا منهم مخالف و لا یبغی علینا منهم باغ فمن لم یفعل برئت منه الذمّه و حلال لنا ماله و سفک دمه و ایّما عریف و جدنی عرافته من بغیه امیرالمؤمنین احد لم یرفعه الینا صلب علی باب داره و القیت تلک العرافه من العطاء ؛ (19). شما باید نام غریبان و مخالفان امیرالمؤمنین یزید را که در عرافت شما هستند، برای من بنویسید. همچنین هر کس را از حروریه (خوارج) و مشکوکین که نظر بر اختلاف پراکنی دارند، باید به من گزارش دهید. کسی که به این دستور عمل کند با او کاری نداریم؛ اما هر کس ننویسد باید ضمانت عرافت خود را به عهده بگیرد و نباید هیچ مخالف و یاغی در عرافت او با ما مخالفت کند. اگر چنین نشود، از پناه ما خارج شده و مال و خون او بر ما حلال است. هر عریفی که در عرافت او از شورشیان علیه امیرالمؤمنین (یزید) کسی یافت شود، آن عریف بر در خانه اش به دار آویزان خواهد شد و همه آن عرافت را از پرداخت عطاء محروم خواهم کرد . چنین به نظر می رسد که اتخاذ همین سیاست و استفاده از این ابزار مهم اجتماعی، یکی از مهم ترین علل سرکوب و خاموش شدن نهضت مسلم در کوفه بود؛ زیرا عرفا تهدیدهای ابن زیاد را جدّی تلقی کرده و به سرعت در صدد انجام خواسته های او برآمده و به شدّت عرافت خود را کنترل می کردند. 3٫ سیاست های اقتصادی : در آن زمان مهم ترین منبع مالی مردم دریافت عطا و جیره از سوی حکومت بود که در آغاز فتوحات، این دریافت در مقابل تعهّد شرکت آنها در جنگ علیه ایرانیان، انجام می گرفت. پس از شهرنشین شدن آنان و پایان یافتن فتوحات، همچنان طبق روال سابق به آنها پرداخت می شد؛ از این رو مردم عرب کمتر سراغ کارهایی مانند کشاورزی، صنعتگری و بازرگانی می رفتند و انجام این کارها عمدتاً به عهده موالی (غیرعرب های پیمان بسته با عرب ها) بود. کار به جایی رسیده بود که اصولاً عرب ها در آن زمان، اشتغال به حرفه و صنعت را شایسته مقام و شأن و موقعیت خود نمی دانستند.(20) عطا ، مقدار پرداخت نقدی بود که از سوی حکومت کوفه، یک جا یا طیّ چند قسط به مردم پرداخت می شد. و جیره کمک های جنسی (مانند خرما، گندم، جو و روغن) بود که ماهیانه در اختیار آنان قرار می گرفت. ناگفته پیداست که این نظام اقتصادی، عمده مردم عرب را شدیداً به حکومت وابسته می کرد و حکومت های مستبدّ نیز از این نقطه ضعف به خوبی آگاه بوده و به عنوان ابزاری مهم از آن بهره می گرفتند. عبیداللَّه بن زیاد در هنگام تهدید عرفا ، تکیه بر این ابزار کرد و یافت شدن وجود مخالف در عرافتی را دارای پیامدی سنگین همچون قطع عطای کلّ افراد آن عرافت داشت. طبعاً علاوه بر شخص عریف، افراد دنیاطلب دیگر نیز در صدد خاموش کردن مخالفت ها بر می آمدند. همچنین هنگامی که مسلم و طرفدارانش قصر عبیداللَّه را محاصره کردند، یکی از موفق ترین شگردهای او در پراکنده کردن اطرافیان مسلم، تشویق مردم به افزون کردن عطا در صورت پراکنده شدن و تهدید به قطع آن در صورت ادامه شورش بود.(21) ابن زیاد با استفاده از همین ابزار اقتصادی و با وعده افزایش عطا، توانست لشکر عظیمی از مردم کوفه را – که تا سی هزار شمرده اند -(22). علیه امام حسین(ع) وارد جنگ کند؛ لشکری که تعداد زیادی از آنها دل هایشان با امام(ع) بود.(23). امام حسین(ع) نیز تأثیر این ابزار را به خوبی درک کرده بود؛ به گونه ای که در سخنرانی خود در روز عاشورا آن را به عنوان یکی از علل عصیان کوفیان علیه خود برشمرد: کلکم عاص لامری مستمع لقولی، قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع علی قلوبکم ؛ (24). همه شما علیه من عصیان می ورزید و سخنان مرا گوش نمی دهید؛ عطاهای شما از مال حرام فراهم آمده و شکم هایتان از حرام انباشته شده است و این باعث مُهر خوردن بر دل هایتان گشته است . ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 92 2) بحارالانوار، ج 44، ص 344 3) وقعه الطف، ص 90 و 91٫ 4) تاریخ طبری، ج 6، ص 22٫ 5) همان، ج 5، ص 425 6) همان 7) همان، ص 412 8) وقعه الطف، ص 93 – 95 9) همان، ص 95٫ 10) عبدالرزاق مقرّم، مقتل الحسین(ع)، ص 189٫ 11) وقعه الطف، ص 109 12) وقعه الطف، ص 110 13) همان، ص 125 14) همان، ص 125 15) همان، ص 126٫ 16) همان، ص 126٫ 17) تاریخ طبری، ج 3، ص 152 18) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 49 19) وقعه الطف، ص 11؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 267 20) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 219٫ 21) وقعه الطف، ص 125؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 277٫ 22) بحارالانوار، ج 45، ص 4 23) حیاه الامام الحسین(ع)، ج 2، ص 453 24) بحارالانوار، ج 45، ص 8 منبع: فرهنگ ...
(اول و دوم محرم).ماه محرم رسید...ماه خون....ماه آزادی و آزادگی و ماهی که به بشریت درس استقامت وصبر داد
----باز نشر--- گردآوری و تنظیم: مجید کریمی /*/ محرم ماه شور و شعور و عشق و فریاد است.ای ماه خون، دوباره می آیی و سکوت تاریخ را در هم می شکنی و بغض ناله را از حنجره ها آزاد می سازی.بانگ کاروانت به گوش می آید و عاشقان را دوباره به مهمانی فرا می خوانی.سلام بر حسین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش. آن اصحاب شهادت طلبش که مصداق واقعی آگاهی و ایمان و شجاعت و فداکاری بودند، چه آن هایی که در رکابش به فیض شهادت رسیدند و چه آن هایی که پیش از عاشورا شهید شدند. با توجه به ورود امام حسین(علیه السلام) و یارانش در روز دوم محرم به کربلا و شهادتشان در روز دهم، شیعیان دهه اول این ماه را به یاد آنان و ذکر مصیبتشان به سوگواری و عزاداری ویژه ای می پردازند و در بزرگداشت شهدای کربلای سال 60 هجری هر روز از دهه اول ماه محرم اختصاص به یکی از بزرگان و شهیدان نهضت جاویدان و ماندگار عاشورا دارد. روز اول: مسلم بن عقیل (علیه السلام) روز دوم: ورود کاروان به کربلا روز سوم: حضرت رقیه (علیه السلام) روز چهارم: حضرت حر و طفلان حضرت زینب (علیه السلام) روز پنجم: حضرت عبدالله بن الحسن و اصحاب روز ششم: حضرت قاسم بن الحسن(علیه السلام) روز هفتم: حضرت علی اصغر (علیه السلام) و روضه عطش روز هشتم: حضرت علی اکبر(علیه السلام) روز نهم: حضرت عباس(علیه السلام) روز دهم: حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و شام غریبان روز یازدهم: حرکت کاروان از کربلا روز دوازدهم: ورود کاروان به کربلا روزسیزدهم: مصائب امام سجاد و حضرت زینب(س) در کوفه و شام این ترتیب نامگذاری، معروف ترین شکل آن است که اکثر هیأت ها بر طبق آن عزاداری می کنند، ولی از آنجایی که این نوع نامگذاری دلیل خاصی ندارد، صورت های دیگری نیز برای آن دیده شده است، مثلاً جابجایی در روزها و یا ذکر مصیبت دیگر اصحاب امام مثل حبیب بن مظاهر و... و هدف از همه این برنامه ها زنده نگه داشتن حماسه ای است که آفریدند. روز هشتم ذی الحجه امام حسین(ع) از مکه معظمه عزم سفر کردند طی منازل مختلف از هشتم ذی حجه تا دوم محرم منازلی از قبیل : منزل صفاح –وادی عقیق و ذات عرق – وادی حاجز –خزیمیه – زرود –ثعلبیه – زباله ( و دیدار با هلا ل بن نافع و فرزدق -) - عقبه – شراف – ذوحسم – بیضه – عذیب هجانات – قصر مقاتل و دیداربا عمروبن قیس – قطقطانه را با کاروان حسینی طی نمودند. روز اول: به یاد مسلم بن عقیل - آغاز ایام حسینی -امام حسین علیه السلام در راه کربلا -قیام مردم مدینه بر علیه یزید مسلم پیشاهنگ نهضت کربلا و سفیر امام حسین (علیه السلام) به سوی مردم کوفه بود. او که در عرفه شهید شد تا دعای عرفه امامش را تفسیر کند و حماسه مسلم بودن و تسلیم نشدن را بیافریند. مسلم بن عقیل اسوه همه کسانی است که در زندگی به هدف هایی والاتر از دنیا اعتقاد دارند و ارزش هایی متعالی را می جویند. او الگوی عمل به وظیفه، اطاعت از امام و بنده بودن و بندگی کردن است. نام مسلم یادآور همه خوبی ها، رشادت ها و جوانمردی هاست. در حدیثی از پیامبر (ص) خطاب به امیر المؤمنان (ع) آمده است: من عقیل را دوست دارم، یکی به خاطر خودش و یکی هم به خاطر این که پدرش ابوطالب او را دوست می داشت. فرزند او کشته راه محبت فرزند تو خواهد شد، چشم مؤمنان بر او اشک می ریزد و فرشتگان مقرب پروردگار بر او درود می فرستند به شهر کوفه گشتم بی کس و بی یار، می گریم غریبانه من سر بر دل دیوار، می گریم اگر این است رسم میهمانی کردن کوفی گذشت از من به حال سید ابرار می گریم ندای باغبان کاروان هر دم بگوش آید به حال زینب و این کوچه و بازار می گریم برای قتل من شوری به پا گردیده در کوفه به طفلان و جوانان شه ابرار می گریم نوشتم نامه یابن عم بیا کوفه، میا کوفه ولی صد حیف بگذشت است کار از کار، می گریم روز دوم: کاروان اباعبداللَّه الحسین (ع) به کربلا رسید -ورود امام حسین علیه السلام به کربلا -نامه امام حسین علیه السلام برای اهل کوفه گرمای سوزان کویر، بدن های خسته کاروانیان را می آزارد و خورشید آرام، آرام خود را در تنگنای افق جای می دهد، کاروان توقف کرد، صدایی پرسید: این جا کجاست؟ پاسخ آمد: اینجا کربلاست! آری اینجا کربلاست، اینجا بهشت سرخ بدن های بی سر است، اینجا نگارخانه گل های پرپر است، اینجا حریم قرب شهیدان داور است. حسین(علیه السلام) آمد با اهل بیتش، عباس و زینبش، اکبر و اصغرش، رقیه و سکینه اش، ...، دل کویر در تب و تاب و چهره آسمان درهم شده است. زمین بغض خود را فرو می خورد و فرات آرام و بی صدا اشک می ریزد. امام حسین علیه السلام در روز پنجشنبه دوم محرم الحرام سال 61 هجری به کربلا وارد شد.1 عالم بزرگوار “سید بن طاووس” نقل کرده است که: امام علیه السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست. این خبر را جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من داده است.2 در این روز “حر بن یزید ریاحی” ضمن نامه ای “عبیداللّه بن زیاد” را از ورود امام علیه السلام به کربلا آگاه نمود. . در این روز امام علیه السلام به اهل کوفه نامه ای نوشت و گروهی از بزرگان کوفه که مورد اعتماد حضرت بودند را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به “قیس بن مسهّر” دادند تا عازم کوفه شود.3 اما ستمگران پلید این سفیر جوانمرد امام علیه السلام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود: “اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیی ءٍ قَدیرٌ؛ خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی.”4 در اوایل ماه محرم سال 61 قمری، لشکریان عبیداللَّه بن زیاد به فرماندهی حُرّ بن یزید ریاحی با آن حضرت مواجه شده و مانع پیش روی آن حضرت به سوی کوفه شدند. گرچه حرّ بن یزید، مأموریت داشت با امام حسین (ع) برخورد شدید نماید ولیکن رفتار وی با امام بر رِفق و مدارا بود. از این رو حرّ و لشکریانش در نماز جماعت امام حسین (ع) شرکت می کردند و به خطبه های دلنشین وی گوش جان می سپردند و این دو سپاه چند روز بدون هیچ گونه مشکلی در کنار هم بودند. امّا عبیداللَّه بن زیاد که در جنگ با اباعبداللَّه الحسین (ع) اصرار فراوان داشت، نامه ای به حرّ بن یزید نوشت و وی را مأمور سخت گیری بر امام حسین (ع) نمود. حرّ بن یزید نیز طبق فرمان، راه را بر امام حسین (ع) و یارانش مسدود نمود و آنان را به سوی منطقه خشک و بی حاصلی به نام کربلا هدایت کرد و در آن جا آنان را در محاصره خویش قرار داد. قافله امام حسین (ع) چون به سرزمین کربلا رسیدند، آن حضرت پرسید: این زمین چه نام دارد؟ عرض کردند: کربلا. آن حضرت تا نام کربلا را شنید، فرمود: اَللّهمَّ اِنّی اَعوُذُ بِکَ مِنَ الْکَرْبِ وَ الْبَلاءِ. و سپس فرمود: این، موضع کَرْب و بَلا و محلّ محنت و عِنا است. فرود آیید که این جا منزل و محل خیمه های ما است و این زمین، جای ریختن خون ما است و در این مکان قبرهای ما واقع خواهد شد. جدّم رسول خدا (ص) مرا به این امور خبر داد. به ناچار، آن حضرت و یاران و اصحابش در روز پنج شنبه دوم محرم الحرام سال 61 قمری در آن سرزمین فرود آمدند و حرّ بن یزید نیز با سپاهیانش در مقابل آن حضرت، خیمه زدند. به گوشم می رسد هر لحظه آوای خدا اینجا مران ای ساربان محمل که باشد کربلا اینجا دلا حجاج بیت الله خون، احرام بر بندید که کامل می شود با زخم تن حج شما اینجا شما حجاج بیت الله خون هستید و می بینم که جای موی سر، سرتان گردد جدا اینجا نه تنها حج ما قربانی پیر و جوان دارد شود قربانی شش ماهه تقدیم خدا اینجا ز شمشیر هزاران قاتل خونخوار می بینم هزاران بار گردد اکبرم جانش فدا اینجا به موج خون میان قتله گه با پیکر بی سر زنم از حنجر ببریده خواهر را صدا اینجا به پاس اجر سقایی و قانون علمداری شود با تیر و خنجر حق عباسم ادا پیدا کند این امت گم کرده ره تا راه خود اینجا درخشد راس هفتاد و دو مصباح الهدی اینجا ندای ارجعی را در یم خون می دهم پاسخ که می آید به گوشم از خدا دائم ندا اینجا 1٫ الامام الحسین و اصحابه، ص194؛ البدء والتاریخ، ج6، ص10٫ 2٫ اللهوف، ص35٫ 3٫ مقتل الحسین مقرّم، ص 184٫ 4٫ بحارالانوار، ج44، ص381٫ گردآوری وتدوین:مجید کریمی ...
̋شیفت شب ̋ تخت گاز به صدر جدول فروش می رود
تولید رسید و دوباره متوقف شد. هر بار کارگردان و تهیه کننده، عوامل فیلم و بازیگران اصلی را انتخاب می کردند و با توجه به اینکه فیلم به دلایل مختلف جلوی دوربین نمی رفت، بازیگران و دیگر عوامل تغییر می کردند. در "جامه دران" بازیگرانی چون مصطفی زمانی، مهتاب کرامتی، پگاه آهنگرانی، باران کوثری ایفای نقش می کنند. داستان این فیلم درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در ...
فان خال: می خواهم رونالدو را برگردانم
سه بار قهرمان لیگ برتر انگلیس شد. رونالدو در سال 2003 از اسپورتینگ لیسبون به منچستریونایتد رفت و یکی از موفق ترین شاگردان الکس فرگوسن شد. رونالدو سه بار برنده توپ طلای فیفا شده است. با این اوصاف انتقال او ارزان تمام نخواهد بود. روزنامه ساندی میل هزینه انتقال این مهاجم پرتغالی را 60 میلیون پوند اعلام کرده است. این مبلغ با درنظر گرفتن دستمزد احتمالی 250 هزار تا 300 هزار پوندی ...
گزارش: نفر به نفر با فاتحان ال کلاسیکو
بازیکنان بارسلونا با ارائه یک بازی برتر نسبت به رئال مادرید را مقابل هوادارانشان با چهار گل تحقیر کردند. به گزارش "ورزش سه"، برای کسی که ال کلاسیکوی 231 را ندیده باشد هنوز هم برای او غیر قابل باور است که رئال با داشتن BBC و پشت سرشان هافبک هایی مثل خامس و مودریچ نتوانسته حتی یک توپ وارد دروازه بارسلونا کند و در مقابل دو گل در هر نیمه وارد دروازه اش شده باشد ولی این اتفاق افتاده است ...
رضاییان:برانکو چهره ام را دید گفت نیا/ پدرم گفت یا پرسپولیس یا هیچ جا
پرسپولیس نیوز : مدافع ملی پوش پرسپولیس گفت:وقتی در اینستاگرام عکس می گذارم و کامنت ها را می خوانم تمرکزم به هم می ریزد. رامین رضاییان درباره شکست سنگین رئال در ال کلاسیکو اظهار داشت:متاسفانه رئال باخت.این تیم اصلا خوب بازی نکرد.من به هواداران بارسلونا تبریک می گویم.با اینکه مسی در ترکیب اصلی نبود،ولی بارسا خیلی خوب کار کرد. وی درباره اینکه با توجه به زادگاهش در مازندران چرا ...
برگزاری لیگ برتر شطرنج خوزستان
پیکارهای لیگ برتر شطرنج خوزستان برگزار شد. مزدک ارزانی پور، مسوول کمیته مسابقات هیات شطرنج استان اظهار کرد: رقابت ها از چهارشنبه (27 آبان ماه) تا جمعه (29 آبان ماه) در خانه شطرنج اهواز برگزار شد. وی ادامه داد: این مسابقات در هفت دور برگزار می شود که با برگزاری چهار دور آن در این سه روز، نیم فصل مسابقات به پایان رسید. مسوول کمیته مسابقات هیات شطرنج خوزستان افزود ...
برنامه ریزی ضعیف؛ نکته قابل تأمل مسابقات قرآن و عترت دانشجویان/ داوری قوی اما میزبانی ضعیف بود
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دانشجویان دانشگاه های خراسان رضوی در سی امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که در شهر مقدس قم برگزار شد، موفق به کسب رتبه های برتر در رشته های مختلف شدند. بیست و نهمین دوره از این مسابقات، آبان ماه سال گذشته به میزبانی دانشگاه پیام نور در اصفهان برگزار شده بود و میزبانی سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور نیز ...
می خواهم با تیم ملی به جام جهانی بروم
...> * قبل از حضور در ملوان و درخشش در این تیم عزت الله پورقاز را کسی نمی شناخت. دو سال پیش در چه تیمی فوتبال بازی می کردی؟ چند سالی بود که در لیگ یک بازی می کردم و سال قبل از پیوستنم به ملوان را در ایران جوان بودم. در آن سال همراه با مهدی طارمی سال خوبی را داشتیم. فکر می کنم قهرمان نیم فصل شدیم اما با عدم رسیدگی مسئولان نتوانستیم راهمان را ادامه دهیم و به لیگ برتر بیاییم. تا هفته های آخر صدر ...
انریکه: این یک پیروزی تاریخی و بیادماندنی است
لوئیس انریکه در پایان بازی با رئال مادرید که با برتری 4-0 بارسلونا به اتمام رسید به تمجید از بازیکنان تیمش پرداخت و این نتیجه را تاریخی دانست. به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا با دو گل سوارز و گل های نیمار و اینیستا موفق شد رئال را در برنابئو مغلوب کند و فاصله ی خود در صدر جدول را به 6 امتیاز افزایش دهد. لوئیس انریکه در انتهای بازی گفت:" این یک پیروزی لذتبخش و تاریخی است. برد ...
انفجار در مادرید!(+عکس/جدول)
پایگاه خبری تحلیلی تازه (tazehnews.com) : دیدار رفت ال کلاسیکو با پیروزی بارسلونا به پایان رسید.از هفته دوازدهم لالیگا تیم های بارسلونا و رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو با یکدیگر روبه رو شدند که تیم میهمان موفق شد با نتیجه باورنکردنی 4-0 مادریدی ها را شکست دهد. این پیروزی بارسا را 30 امتیازی و در فاصله 6 امتیازی از رئال در صدر جدول قرارداد. کلاسیکو در نیمه اول با نمایش خوب ...
انریکه: این یک پیروزی باشکوه و به یاد ماندنی بود/ رئال بد بازی نکرد، ما عالی بودیم
همه بازیکنان مان استفاده کنیم. یکی از برترین بازیکنان بارسلونا در ال کلاسیکو سرخی روبرتو بود که پاس گل اول را هم به سوارز داد. انریکه در تمجید از وی گفت: سرخی روبرتو در هر نقطه از زمین می تواند بازی کند. توپ را به خوبی حفظ می کند و حرکات پا به توپش هم عالی است. سرخی می تواند بازیکنی فوق العاده شود. در این بازی همه چیز همانطور پیش رفت که امیدوار بودیم و حسی که از این بابت دارم چیزی فراتر از خوشحالی است. عالی می شود اگر با این پیروزی یک بار دیگر نام مان را در تاریخ ثبت کنیم. انتهای پیام/ ...
بازتاب تحقیر کهکشانی های مادرید در رسانه های ورزشی
شدن مشکلات داوری در نیم فصل دوم ابراز امیدواری کرد و گفت: داورانی که در نیم فصل اول لیگ برتر عملکرد ضعیفی داشته باشند، در نیم فصل دوم اجازه قضاوت نخواهند داشت. نماینده بوکس ایران در فهرست 14 سهمیه آسیایی المپیک 2016 کنفدراسیون بوکس آسیا اسامی 14 بوکسور قاره کهن را که تاکنون موفق به کسب سهمیه المپیک 2016 شده اند، اعلام کرد که در این بین نام احسان روزبهانی نیز وجود دارد. ...
مودریچ: زمین خوردیم ولی باید بلند شویم
تا یک راه حل برای رهایی از مشکلاتمان پیدا کنیم. فکر نمی کردم تا این اندازه بد بازی کنیم. می گویند که باید از اشتباهات درس گرفت ولی اشتباهات امشب ما غیرقابل پذیرش هستند. امشب اصلا مثل یک تیم بازی نکردیم.خیلی خیلی بد و ضعیف بودیم و متاسفانه این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می افتد. واقعا نمی دانم دلیلش چیست. کسی کم کاری نکرد ولی امشب متحد نبودیم و زمانیکه مقابل بارسا اینگونه بازی کنید، چنین بلایی سرتان می آید. ...
لاپورتا: نیمار جانشین رونالدینیو است
به گزارش هدانا، مهاجم برزیلی در هفته های اخیر و در غیاب مسی، بار تیم را به دوش کشیده و عملکرد بسیار خوبی داشته است. با این حال، شایعاتی مبنی بر نارضایتی او از شرایط قراردادش با بارسا و پرونده مالیاتش شنیده می شود و پدرش عنوان کرد که احتمال جدایی او از این تیم وجود دارد. لاپورتا در این رابطه گفت:" فکر می کنم باشگاه باید با نیمار قرارداد جدیدی امضا کند. لئو بهترین بازیکن تاریخ باشگاه است ...
شکستِ مهاجرانِ ایرانی در ادبیات
و با طرز تفکرهای متفاوت اقدام به نوشتن کرده و تا پیش از دهه ی هفتاد این آثار به ندرت به داخل کشور رسیده است. در فاصله ی سال های 1371 تا 75، بیش از 1200 عنوان کتاب فارسی برای نخستین بار در 28 کشور جهان منتشر شده است که در این میان، آلمان با 374 عنوان، فرانسه 185، آمریکا 163، سوئد 149 و انگلستان با 103 عنوان در صدر این فهرست قرار دارند. در کنار شرایط سختی که در سال های آغازین ...
بارسا در زمین رئال مادرید چهار گل زد/ اختلاف به شش امتیاز رسید
در دقیقه 11 مزد برتری خود را گرفت. لوییس سوارس موفق شد تیم میهمان را پیش بیندازد. رئال مادرید واکنش مناسبی به این گل نداشت و همچنان به بازی بی انظباط خود ادامه داد. حملات کم دامنه رئالی ها تهدیدی بر روی دروازه بارسا ایجاد نمی کرد. در دقیقه 39 باز بارسلونا بود که به گل رسید. آندرس اینیستا با پاسی زیبا که مشکوک به آفساید هم بود نیمار را در موقعیت گلزنی قرار داد و این مهاجم ...
مسی: با شایستگی پیروز شدیم
به گزارش " بوشهرنیوز " به نقل از ایسنا از پایگاه اطلاع رسانی EFE اسپانیا، بارسلونا در حساس ترین بازی هفته دوازدهم رقابت های لیگا دست به کار بزرگی زد و موفق شد در سانتیاگو برنابئو با نتیجه دور از انتظار چهار بر صفر برابر حریف سرشناس و سنتی خود رئال مادرید به پیروزی برسد تا نشان دهد که شانس نخست کسب عنوان قهرمانی در فصل جاری است. طبیعی است که بازیکنان بارسلونا از این پیروزی رویایی غرق در ...
انریکه: پیروزی مقابل رئال باشکوه و بیادماندنی بود
لوئیس انریکه سرمربی بارسلونا پس از این پیروزی اظهار داشت: ما به مراتب از رئالی ها برتر بودیم و استحقاق این برد را داشتیم. مقابل رقیب دیرینه به میدان رفتیم و این پیروزی در برنابئو برای ما باشکوه و بیادماندنی بود. انریکه درباره نیمکت نشینی مسی گفت: این تصمیم را از هفته پیش گرفته بودم و تصمیم چندان سختی نبود، خوشبختانه هم مسی این موضوع را به خوبی درک کرد. سرمربی بارسا درباره تشویق شدن اینیستا هم گفت: این یک واکنش جوانمردانه توسط هواداران رئال بود و خوشحالم که چنین بازیکن ارزشمندی را در تیمم دارد. ...
رئال صفر- بارسا 4؛ تحقیر مادریدی ها در خانه!
از رئالی ها اما بازیکنان بارسا هر طوری هست توپ را برگشت می دهند دقیقه 11: گلللللللللللللل...گل برای بارسا...یک پاس در عمق عالی از سرخی روبرتو و ضربه تماشایی لوئیس سوارز، حساب کار را 1-0 کرد دقیقه 13: یک پاس در عمق دیگر این بار برای نیمار اما ناواس توپ را جمع می کند دقیقه 15: ماسکرانو مصدوم شده و بازی متوقف شده است دقیقه 17: علی رغم پیش افتادن بارسا، باز ...
پیروزی درخشان بارسلونا در خانه رئال
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شاگردان لوئیس انریکه در این دیدار کاملا برتر از حریف نشان دادند و در نهایت با زدن دو گل در هر نیمه، به یک پیروزی دلچسب رسیدند. دو تیم بازی را هجومی آغاز کردند و هر کدام در همان دقایق ابتدایی موقعیت های خطرناکی داشتند تا اینکه سوارز در دقیقه 11 بارسا را پیش انداخت. پاس عالی سرخی روبرتو با ضربه سوارز، به گل اول بازی تبدیل شد. بعد از اینکه مالکیت توپ در ...
به سومین طلای بازیهای آسیایی فکر می کنم - بهترین تیم ساندای جهانیم
به گزارش جوان ایرانی، تیم ملی ووشو ایران در بخش ساندا نایب قهرمان جهان شد. در این تیم حمیدرضا قلی پور با کسب چهارمین طلای جهان نام خود را به عنوان پرافتخارترین ووشوکار ایرانی در این مسابقات ثبت کرد. در کنار وی، محسن محمد سیفی دیگر چهره شاخص ووشو ایران در اندونزی بود که در چهارمین حضور متوالی خود در فینال رقابتهای جهانی موفق به کسب سومین طلای جهان شد. نکته بارز در خصوص این جودوکار زنجانی مبارزه در ...