سایر منابع:
سایر خبرها
وقتی اخلاق بی بنیاد می شود / دکتر بیژن عبدالکریمی
منطقی ذهن انسان است، تبدیل شد و بدین ترتیب، وصف معنوی و قدسی معرفت زدوده گشت و بنیان های سکولار شدن معرفت، فرهنگ و زندگی پی ریزی شد. با زدوده شدن وصف معنوی و قدسی معرفت و تبدیل شدن سیر و سلوک و دیالکتیک وجودی افلاطون (به منظور رسیدن به عالم قدسی مُثل) به منطق و دیالکتیک مفهومی عقل و فاهمه و جدا شدن عقل از اراده در ارسطو، و نیز با ذات زدایی ارسطو از حقیقت و تبدیل حقیقت اونتولوژیک به صدق ...
زبان دعا
توهم شائبه ی کثرت و یا اتحاد و امثال این گونه اباطیل را کند؛ یعنی خدایا، در حالی که تو نوری و همه از پرتو نور تو نشأت یافته اند، ولی تو قدوسی. یعنی منزه از کمبودهای همه ی کاینات می باشی. 4. حبّ و عشق حضرت حقّ بیان حبّ و عشق به خدا که در فرازهای بسیاری از ادعیه بیان شده، در عین آن که هیچ گونه مبالغه ای در بیان ندارند و صدق و حق از تمام جنبه های آنها می جوشد، انسان را به عجز از ...
آثار و فواید دعا
. این توجّه دایم و یادآوری همیشگی، گنجینه ها ی عظیمی را به روی انسان می گشاید که اصلی ترین آنها، خداباوری و شناخت اوست. به همین جهت، قرآن کریم بارها سفارش به یاد خدا بودن فرموده است. در این جا به ذکر چند نمونه از آیات مربوط به ذکر و یاد خدا بسنده می کنیم: 1. (فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیامًا وَقُعُودًا وَعَلَی جُنُوبِکُمْ)؛ (12) خداوند را به یاد آورید، در حالی که ایستاده، نشسته، یا به روی ...
فیلسوف استبداد ستیز
تفسیر المیزان هم هست آنجا علامه این مطلب را طرح می کند که در مسیحیت یک عقیده ای پیدا شد به نام حلول و به شکلی تشکیلات مسیحیت حتما کلیسا را هم مظهری از همان حلول تلقی کردند. خدا این قدر پایین آمد که تشکیلات مسیحی گفتند اینهایی که ما تشخیص می دهیم از زبان خودمان صحبت نمی کنیم خدا گفته است و به حساب شخص ما نگذارید به حساب حضرت حق بگذارید. وقتی چنین معادله ای درست شد که ما زبان خدا هستیم دستشان و ...
نگاه پراگماتیستی به فلسفه تحلیلی معاصر
فرهنگ امروز/ ریچارد رورتی، ترجمه محمد اصغری؛ این مقاله دو بخش دارد. نخست از دیدگاه های فیلسوف علمِ محبوبم، آرتور فین، بحث می کنم. فین به خاطر دفاع از تزی مشهور شده که به نظرم طرح آن برای فلسفه معاصر بنیادی است یعنی این تز که ما باید نه رئالیست باشیم نه آنتی رئالیست بلکه باید کل قضیه رئالیسم- آنتی رئالیسم را کنار نهیم. وی درباره همین موضوع با فیلسوفان زبانِ محبوبم، دونالد دیویدسن و رابرت براندوم، هم بیان است. ...
نقش پرورشی تربیتی از حیث اخلاقی
دادن هر چیزی در غیر جایگاه خود تعریف کرده اند. بدین صورت اگر حق کسی به شخص داده نشود، یکی از مصادیق ظلم تحقق یافته است. این عبارت، بیانگر معنا و توضیح دهنده مفهوم ظلم می باشد. ب. نقش معرفتی برخی از مسائل به گونه ای است که بدون راهنمایی و تعلیم انبیاء و انسان های تعلیم یافته از جانب خدا، امکان پی بردن به آنها وجود ندارد. اگر ممکن هم باشد، با تفکر و زمان بیشتر به آن می توان رسید ...
قرآن و اهل بیت از قوس نزول جدایی ناپذیر بودند
برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: فن کلام را به همین مناسبت کلام نامیده اند که درباره کلام الله سخن می گوید، بین معتزله، اشاعره و حنابله و فرق فرعی این مذاهب اختلافات فراوانی است درباره قدیم بودن و حادث بودن کلام خداوند، و فخر رازی در این قضیه با حنابله به شدت برخورد می کند. وی ادامه داد: ما در مسأله اجتماع نقیضین هیچ تردیدی نداریم که محال است، زیرا در آن مرحله اولی که قبل از بدیهی است ...
برگزاری دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن در دارالقران علامه طباطبایی
برای جهان شناسان مشخص شد اما باید در زمینه انسان شناسی بیشتر کار کرد. حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان به عنوان حقیقتی چندلایه به خداوند متصل است، اظهار داشتند: پیوند ما با خداوند قطع نشده است و ما با تجلی با خدا ارتباط داریم و میتوانیم مهمان و میزبان خداوند باشیم. ایشان بر ضرورت تمسک به قرآن و عترت تاکید کردند و افزودند: ممکن نیست قرآن و عترت از یکدیگر جدا شوند و ...
رویاهای صادقه نشان از شنوا بودن گوش قلب افراد است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروز سه شنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه شوری گفت: تا کنون روشن شد که کلمه یا کلام الهی دو قسم است، یک قسم تکوینی است، موجودات خارجی همه کلمات الهی هستند مانند حضرت عیسی(ع) که از او به عنوان کلام الهی نام برده شد و یک قسم کلام اعتباری است، همچون الفاظ قرآن کریم و سایر کتاب های آسمانی، این ها ...
نقش های متفاوت دین در نظام اخلاقی
دین معقول نیست. ازاین رو، تبیین و تحلیل این دو بحثِ مهم و کاربردی، ضروری و لازم است: الف. ظهور ادله نقلیه برای اینکه تفهیم و تفاهمی میان انسان ها صورت گیرد و آنها بتوانند مقاصد خود را به دیگران منتقل کنند، معمولاً از کلام و لفظ استفاده می کنند و برای رفع احتیاجات خود در برقراری ارتباط، دست به وضع لغت می زنند. دلالت این الفاظ بر معانی خود به شکل واحد نیست، بلکه انواع و گونه ...
پیام هدیه قرآن خطی پوتین به رهبری
مشکل است بگوییم مثلا افلاطون حکمت را نمی شناخته است. گمان من این است که فیلسوفان و مترجمان ما لفظ خوبی به جای سفوس یونانی انتخاب کرده اند و رعایت کرده اند که لفظی را انتخاب کنند و آن را به نام فلسفه بگذارند که لفظ قرآنی نیز هست؛ لذا از همان زمان فارابی و ابن سینا لفظ حکیم به جای فیلسوف به کار رفته است، اما به فیلسوفان ما حکیم نمی گفتند... نفس شما حق است؛ کمک کنید تا نگاه به ایدز عوض شود ...
آیات قرآن مربوط به رابطه ی ظهوری جهان با خدا
(وصف مفارق) یک شیء است؛ مثل حرارت برای آب گرم؛ یا نشانه بودن صفت ضروری (وصف لازم) شیء است؛ مثل زوجیت عدد دو؛ یا نشانه بودن جزء ذات شیء است؛ مثل جنسیت برای زن و یا نشانه بودن تمام هویت و وجود شیء است؛ مثل نشانه بودن جهان برای خداوند. موجودات جهان صرفاً دارای ربط یا اضافه به حق نیستند، بلکه وجود آنها مستقل از خدا نیست و آنها عین ربط، عین اضافه و عین نشانه ی خداوند هستند و غیر از نشانه بودن هویتی ...
حکمت متعالیه و معنویت صدرایی
آدمی با معنا، معنا پیدا می کند، هرچه معنا و معنویت با جان آدمی پیوند بخورد این انسان از روح تازه ای برخوردار خواهد بود. اما وقتی که معنویت را در دوران مدرن بررسی می کنیم، می بینیم که با عقلانیت خودبنیاد پیوند دارد. معنویت با سوپژکتیویته ارتباط پیدا می کند؛ یعنی در روزگار ما از معنویت منهای دین، شریعت و خدا سخن می گویند و مطرح می کنند. حالا اگر یک مقدار ایدئالیسم مدرن را غلیظ ترش کنیم سر ...
نقش اعمال در معرفت دینی
های بنی آدم دور می زنند، هر آینه انسان ها می توانستند ملکوت آسمان ها و زمین را ببینند... خدای تعالی هم فرموده: وَالَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(عنکبوت: 69) و ظاهر آیه شریفه وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّی یأْتِیکَ الْیقِینُ(حجر: 99)، نیز بر این معنا دلالت دارد؛ برای اینکه به دست آوردن یقین را نتیجه عبادت خوانده و فرمود: پروردگارت را عبادت کن تا ...
تعارض علم ودین در قرون میانه اسلامی:کروی بودن زمین
از تفسیر آیات کلام الله طلب داشته، و بعد از آن در سخن حکما تأمل کرده و دیده، آنچه موافق قرآن یافته، معتبر دانسته و آنچه به خلاف آن بوده آن را هیچ اعتبار ننهاده است [ص 257]. البته این نگاه که در نظر یک معتقد به قرآن آنچه در آن کتاب آمده، بر اساس نظام معرفتی شناخته شده برای مسلمانان اصل است، سخنی نیست، اما این که دایره این معقولات و معلومات تا کجاست، مهم است. ممکن است متفکران و مفسران ...
خواندن فلسفه بدون توانایی فهم آن زیانبار است
حضور دارد، اما مستفیض گاهی من وراء حجاب را دریافت می کند، گاه رسول را درک می کند، خدا همه جا حضور دارد، این هو معکم أینما کنتم یک اصل مهم قرآنی است. وی با اشاره به این که حضرت جبراییل(ع) همچون قاصد پست نیست، بیان کرد: اگر وجود مبارک جبراییل(ع) وارد قلب پیامبر(ص) شد و وحی را بر قلب پیامبر(ص) نازل کرد، در آن جا که وجود مبارک جبراییل(ع) وارد قلب پیامبر(ص) شد در همان حریم هم ذات اقدس اله از ...