سایر منابع:
سایر خبرها
همه متقین هم هست؛ که خود حضرت در خطبه متقین فرمودند: ولو لا الاجل الذی کتب الله علیهم لم تستقر ارواحهم فی اجسادهم طرفة عین شوقا الی الثواب و خوفا من العقاب . طبق فرمایش امیرالمؤمنین(ع)، انسان معمولی مانند ما باید به وظیفه اش عمل کند و آرزوی مرگ هم نکند؛ الا بشرط وثیق. برای من و امثال من بهترین دعا، همان دعای بیستم صحیفه سجادیه است: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ ...
: کتاب الله و سنّتی ! شبهه از اینجا شروع شد که گفتند: قانون خدا وجود دارد؛ فرموده: نماز بخوانید، می خوانیم، روزه بگیر، می گیریم، حج برو، می رویم و ... کار به جایی رسید که به تدریج گفتند: نوشتن حدیث معنا ندارد. باید کتاب خدا را حفظ کنیم؛ چون اگر بخواهیم حدیث بنویسیم، کتاب خدا از بین می رود. بنابراین نوشتن حدیث پیامبر(ص) را در زمان خلیفه اوّل منع کردند. البتّه به این علّت که ...
نزول حضرت عیسی(ع) و اقتدای ایشان به امام مهدی(عج). 1. آیه ابتلای حضرت ابراهیم(ع) قرآن در آیه معروف ابتلا ، درباره امامت حضرت ابراهیم(ع) می فرماید: وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَٮݧݧݑَمݧݧّݧݧَهݧݧݧُنَّ قَالَ إِنّݭی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً؛ (بقره: 124) و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود، و وی آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: من تو را ...
از دل بکند و حسود و متکبر و خودخواه نباشد و دنیاطلب نباشد. انسان می تواند به واسطه نماز نه تنها درخت رذالت را بکند، بلکه درخت فضیلت غرس کند. البته خدا می دهد اما واسطه نماز است. به نماز خیلی باید اهمیت دهید. افضل همه چیز نماز است. از امام صادق ع پرسیدند: افضل همه چیز، چیست؟ امام صادق سلام الله علیه فرمودند: من بعد از معرفت چیزی سراغ ندارم به جز نماز. بعد آیات اول سورۀ بقره را ...
دگرگون می شد و به شدت گریه می کرد. چه می گویم؟ شیخ ما از نسل جابر بن عبدالله انصاری بود و سرشک او در غم سیدالشهدا (ع) یادآور لحظه ای بود که جدش در روز اربعین، صورت به قبر حبیب خویش گذاشت و از پرده دل صدا زد: حبیبٌ لا یُجیبُ حبیبه. آب و گلش با عشق آل الله (ع) سرشته بود. اگر اهل بیت علیهم السلام را به شجره ای طیبه تشبیه کنیم که ریشه در اعماق، و برگ و باری رو به آسمان دارند، باید گفت: آیت ...
تفسیر به رای را مورد بحث قرار داده و انواع جایز و ممنوع آن را ذکر کرده است. در ذیل همین بحث راه تفسیر کتاب خدا و فهم آن بیان شده است. مراد از تفسیر به رای آن است که انسان رای و عقاید خود را مدخلیت قرآن قرار دهد. شریعت به ائمه (ع) ارجاع داده است که تفسیر کتاب خدا جز به اثر صحیح و یا نص را جایز ندانسته اند. وی راه تفسیر قرآن را مطابق حدیثی مرسل از پیامبر، قرآن می داند که فرموده اند ان القرآن یفسر ...