سایر منابع:
سایر خبرها
مجلس آینده معتدل خواهد بود
برای لیست مشترک بین این دو گروه وجود ندارد اما دو بار تاکید می کند که این جریان ها باید در انتخابات و در برخی جاها به نفع همدیگر جا خالی بدهند و یکدیگر را خیلی اذیت نکنند چرا که از نظر او خطر تندروها همچنان باقی است. کما اینکه تاکید می کند اصلاح طلبان باید به وجود یک رقیب منطقی و معقول هم بیشتر از اینها فکر کنند. اصلاح طلبان مجلس الان برای انتخابات چه می کنند؟ آیا اصلا جلسه هماهنگی یا ...
کنترل آسیب ها نیازمند نوآوری در روش های ارتباطی است
محمدرضا رسولی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که در حال حاضر در حوزه ارتباطات، جامعه به سمت جامعه اطلاعاتی در حرکت است، توضیح داد: برای این که ما بتوانیم مسائل و آسیب ها را بهتر مدیریت و کنترل کنیم، نیازمند نوآوری در روش ها هستیم. به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و به نقل از شفقنا رسانه، رسولی در نشست روش شناسی نوین در ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ملاحظات روش شناسی در پژوهش های ارتباطی گفت: ابتدا لازم است اشاره کنم ملاحظات روش شناسی در پژوهش های ارتباطی چیست؟ قبل از هر چیز باید به این نکته پرداخت که در تحقیقات ارتباطی، پژوهش ها وابسته به روش هایی است که در علوم انسانی و اجتماعی استفاده می شود. ممکن است روش های خاص هم داشته باشیم ولی تولید اطلاعات، نظریه و فرضیه ها با روش های علوم اجتماعی صورت می گیرد. او ادامه داد: دو نکته در ملاحظات روش شناسی وجود دارد. اول ملاحظات مفهومی در روش شناسی است و نکته دوم ملاحظات سوژه ای متنی، محتوایی یا موضوعی است که در انجام تحقیقات با آنها مواجه هستیم. این مدرس ارتباطات همچنین ادامه داد: چند گزاره نیز در اینجا مطرح است و لازم است به آنها توجه کنیم. قبل از روش های تحقیق صحبت از روش های دستیابی به داده ها است. منظور از تحقیق، رسیدن به حقیقت است. بنابراین روش تحقیق راه های رسیدن به این حقیقت است. یعنی حرکت از مجهولات به سمت معلومات و مسیرهایی که کمک می کند تا ذهنیت خام یا ذهنیت کمتر دارای آگاهی را با این روش ها و تکنیک ها به آگاهی و حقیقت برساند. حال یا کاملا منطبق بر حقیقت و نزدیک به آن می شود یا تنها به جنبه هایی از حقیقت دست پیدا می کند. بنابراین شناخت زمانی پدید می آید که آن آگاهی به واقعیت و امر اجتماعی انطباق می یابد. ...
قاطعیت شورای نگهبان؛ ضامن مشارکت حداکثری
خدا هم راه را آسان می کند و اگر خواهد این توفیق نصیب ملت ایران خواهد شد و حقیقتاً انتخابات، سیلی به چهره دشمنان این ملت است. با این حال، با آغاز ثبت نام از داوطلبان حضور در بهارستان، گروه های مختلف اصلاح طلبان از سازمان نامشروع مجاهدین انقلاب و حزب منحله مشارکت گرفته تا شورای هماهنگی اصلاح طلبان و برخی از سران فتنه همنوا با گروه های معاند نظام انقلاب اسلامی مانند نهضت آزادی به تبلیغ ...
یزید زمان آمریکاست/این که بگویند امام حسین(ع) را سیاسی نکنید از عدم بصیرت است
بودم واقعا از افراد با مطالعه هستند و از وقتی که در اختیارشان می گذارند بطور صحیح برای ترویج معارف اهل بیت (علیه السلام) استفاده می کنند . به طور کلی وعظ و خطابه باید باشد، یک منبر خوب واقعا مقدمه یک سینه زنی و عزاداری است تا افراد بتوانند با یک دید بازتری و یک شور بیشتری مراسم عزاداری را دنبال کنند و هرچه منبر پربارتر باشد افراد با معرفت تر عزاداری می کنند و به سینه می کوبند به شخصه ...
تب داغ مشارکت سیاسی زنان دامن خبرگان را هم گرفت/ آزمون اجتهاد؛ پیش شرطی مهم برای حضور در مجلس خبرگان
مجامعی مثل مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و سایر جایگاه های کلیدی اداره کشور. او از نبود زنان در مجلس خبرگان تعبیر به زن ستیزی کرد و ادامه داد: در کشور هنوز نمونه هایی از زن ستیزی وجود دارد که بدون توجه به عملکرد فقط انتقاد می کنند. (http://tadbir24.ir) شهیندخت مولاوردی ؛ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در اظهارنظری گفت: ازآن جاکه هیچ منع قانونی و شرعی برای ثبت نام ...
ضرورت ها و زمینه های تحقق شعار همدلی و همزبانی
و همزبانی در منابع اسلامی بی شک، شعار دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی ریشه در قرآن و احادیث اهل بیت ) ع ( دارد و همدلی و همزبانی یکی از بزرگترین نعمت های حضرت حق است که برکات فراوانی برای جامعه اسلامی فراهم آورده است . همدلی و همزبانی و مشتقات آن در دین مبین اسلام مورد توجه اساسی بوده است وجود آیات، روایات و احادیث فراوان در این زمینه شاهدی بر این گفتار است . حاکمیت در اسلام بر اساس همدلی ...
سرمقاله های روزنامه های اول دی
گفتند تصور نمی کردیم غرب تا این حد خباثت و بدعهدی و کلاهبرداری و کینه توزی داشته باشد، آن هنگام تکلیف چیست؟ آیا جبران امروز به واسطه اصلاح مسیر، بهتر از به ملامت گزیدن لب و انگشت در سال آینده نیست؟ چرا باید مثلاً اعتبار دولت خرج توجیه بدعهدی ها و خیانت آمریکا شود؟ آیا زشت نیست که برخی محافل و مدیران بگویند رفتار دشمن را پیش بینی نمی کردیم و خدای نکرده در اقدامی نکوهیده تر، تبدیل به ماشین توجیه ظلم ...
سرمایه گذار را استقبال می کنند تا دم در اتاق شان/ استادیوم سردار جنگل خیانت بود
گیلان بیاید. ببینید من مایوس نیستم، ناامید نیستم خوشبختانه دولت هم که می گوید دولت تدبیر و امید هستم. امیدش را که باید مردم داشته باشند تدبیر هم که دولت باید داشته باشد. مردم که امید دارند بالاخره چون به خدا اعتقاد دارند مسلمان هستند اعتقادات مذهبی دارند، امید یکی از ارکان فکری یک مسلمان است، پس امیدواریم. ما نیاز به تدبیر داریم اما این تدبیر از کی شروع می شود کجا کشیده می شود، باید بگویم ...
پیچ و تاب های فلسفه
نگرفته است. در اسلام هم کلام و فقه اسلامی بیش از همه حوزه ها سیاسی است. یکی از متألهان مسیحی اشکال عمده ای را مطرح کرد: اگر ادعا می شود که خداوند خود را آشکار کرده است ابتدا باید وجود خدا محرز و اثبات شده باشد تا سپس بتوانیم بگوییم حرف زده و خودش را آشکار کرده است. اما آیا مقدمه اول حاصل است؟ امروز مسئله خدا بیشتر یک مسئله ایمانی است. نهایتا معقول است که کسی بگوید من در جست وجوی معنای ...
تشیع انگلیسی را با این صفات بشناسید
عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند. برخی از علمای دیگر هم کمک و همیاری به این جریان را تعاون بر اثم دانسته اند و در فتوای خود کمک به این جریان و صرف وجود شرعی به این ها را مجزی ندانسته اند. آیت الله محقق کابلی از این دسته است. *آیت الله مکارم شیرازی: شناخت مزدوران دشمن ایشان در مورد فعالیت برخی شبکه های خارج از کشور که در مورد تشیع مطالب خاص دارند، چنین می گویند ...
عقب نشینی شرکای خودروسازی ایران با اجرای مصوبه ویزای آمریکا - دولت قبل بیش از حد مسکن ساخته است! -
، احتمال این که قیمت دلار به صورت جهشی روبه افزایش برود، بسیار بالاست در حالی که شواهد نشان می دهد دولت برای کنترل بازار ارز منابع کافی را نداشته و ممکن است، افزایش قیمت ارز در آینده کاملا محسوس باشد. * جوان - وزیر کابینه یا تئوری پرداز جوان در واکنش به اظهارات وزیر راه نوشته است: کدام خدا پدر بیامرزی یا دوستی به وزیر راه و شهرسازی چنین القا کرده است که او وزیر ...
دلایل پیوند عاشورا و انتظار
عاشورا و انتظار ، در تطوّر حیات مکتب شیعه، دو نقطه عطف، محسوب می شوند و با همین دو مفهوم، بسیاری از مبانی، اصول و عقاید مذهب تشیع، مورد مطالعه قرارگرفته و از سایر فرقه ها و نحله های اسلامی، باز شناخته می شود. البته ما معتقدیم که اساس و مبنای تشیع، به وسیله پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) گذاشته شده است و شخصیت هایی مانند حضرت علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه علیها السلام و امام حسن (علیه السلام) برای نشو و نشر آن زحمات فراوانی کشیده و مرارت های بسیاری را تحمل کرده اند؛ اما حادثه عاشورا به عنوان انقلابی شناخته می شود که موجب شد بسیاری از زوایای تاریک و پنهان عملکرد خاندان اموی آشکار شود و اسلام حقیقی و نیز حقانیت ائمه (علیهم السلام)، عیان گردد. پس از واقعه کربلا و امامت ائمه بعدی (علیهم السلام)، جریان غیبت آخرین امام شیعیان، برجسته ترین موضوعی است که جزء اعتقادات اصلی پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، به شمار می آید. این اعتقاد برخواسته از این اصل است که خداوند هیچ گاه، زمین را بدون حجت نمی گذارد. بر این اساس و با غایب شدن ظاهری حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرها، مفهوم انتظار متولد، و مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، جزء مبانی فکری و عقیدتی واقع شد. بر اساس این مفهوم، اگر چه حجت خدا، در پسِ پرده غیبت به سر می برد، اما به صورت محسوس و غیر محسوس، جهانیان و خاصه، شیعیان را همواره از عنایات و توجهات خود، بهره مند می کند و لحظه ای از راهنمایی و ارشاد آنان، باز نمی ایستد. به دنبال پذیرش مسئله غیبت، این اعتقاد نیز تثبیت شد که با فراهم شدن شرایط ظهور، آن حضرت به اذن خداوند ظهور خواهد کرد و بساط ظلم و بیداد را برخواهد چید و جامعه را به سوی کمال و سعادت، هدایت خواهد کرد. هرچند که از عاشورا، به عنوان یک واقعه و حادثه یاد می شود و از انتظار، به عنوان یک اعتقاد؛ ولی بررسی و شناخت شخصیت های خالق این دو مفهوم و اهداف و برنامه های ایشان، این فرضیه را به دست می دهد که میان این دو عنصر اصلی اعتقادات شیعی، اتحاد و هم پوشانیِ کامل برقرار است. اما این ارتباط، چیست و چگونه این دو مفهوم، در یک قالب جای می گیرند و نهایتاً به هم می پیوندند؟ این، سوالی است که پاسخ به آن، هدف این نوشتار است. تحلیلی بر مفاهیم پیوند: در لغت به معنی خویشاوندی و نزدیکی نَسَبی و هم چنین به عمل فروبردن شاخه درختی به درخت دیگر گفته می شود.68 گاهی، پیوند و رابطه ای که میان دو چیز و یا دو کس برقرار می شود، آن دو را تا سر حدّ اتحاد پیش می برد؛ به گونه ای که میان آنان، هیچ فاصله و مرزی باقی نمی ماند. مراد از پیوند در عبارت پیوند عاشورا و انتظار ، به نوعی با هردوی این معانی سازگار است. عاشورا: در زبان عربی، به معنی دهمین روز ماه است. عاشورا از جمله روزهایی است که نزد مسلمانان و یهودیان، اهمیت داشته و دارد. به اعتقاد یهودیان، عاشورا یا کیپور ، روزی است که خداوند در آن، فرعونیان را در رودخانه نیل غرق کرد و حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسرائیل را از دست ایشان نجات داد؛ از این رو، روز دهم ماه تشرین را -که عید کیپور نامیده می شود- روزه می گیرند و آن را کفاره گوساله پرستی ِ بنی اسرائیل، می دانند. البته بسیاری از مورخان عرب، معتقدند که عاشورای مورد نظر یهودیان، با عاشورا ی مسلمانان، از لحاظ زمانی تفاوت دارد. به اعتقاد آنان، عاشورای یهود (کیپور)، روز دهم ماه تشرین (اولین ماه عبری) است. اما در نزد مسلمانان، این روز اعتبار دیگری دارد. بسیاری از اهل سنت، این روز را روزی مبارک و خجسته می دانند و بر این باورند که در این روز، خداوند، آدم و حوا را آفریده است؛ لذا روزه گرفتنِ در این روز را مستحب می دانند. ولی در نظر شیعیان، این روز، به جهت کشته شدن امام حسین (علیه السلام) در آن، شوم است؛ لذا این روز را روز حزن و اندوه قرار می دهند و در مساجد، برای امام حسین (علیه السلام)، نوحه سرایی و مرثیه خوانی می کنند.69 انتظار: در لغت، به معنی چشم به راه داشتن 70، و در اصطلاح چشم انتظاری برای فرا رسیدن ظهور موعود آخرالزمان است. هرچند که اعتقاد به مهدویت ، در بسیاری از ادیان و مذاهب وجود دارد، اما انتظار ، در فرهنگ شیعه، هویت یافته است. به اعتقاد مکتب شیعه، دوازدهمین وصی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)، در پس پرده غیبت است و در زمانی که فقط خدا می داند، ظهور خواهد کرد؛ لذا اعمال و مناسکی را جهت تعجیل در فرج آن حضرت، انجام می دهند. عاشورا و انتظار به مثابه دو فرهنگ روشن است که منظور از عاشورا، صرف واقعه ای که در آن، امام حسین (علیه السلام) و یارانش به شهادت رسیدند نیست. چه آن که، اگر با این رویکرد، سالگرد عاشورا را گرامی بداریم، آن را به سطح یک سنت، تنزل داده ایم. بنابراین عاشورا را باید به چشم حادثه ای نگریست که رفته رفته به شکل فرهنگی پایدار در آمده و بر باورهای اعتقادی، استوار گشته است؛ لذا می توان ادعا کرد که حادثه عاشورا، از سطح فرهنگ نیز گذشته و به مثابه یک مکتب درآمده است. در این فرهنگ و مکتب، مفاهیمی همانند عزت، ایثار، شجاعت، ایمان، عمل به تکلیف و... به برکت حماسه امام حسین (علیه السلام) و اصحابش، بسیار جلوه نمایی می کند. انتظار نیز به باور ما، بر مدار معنای لغوی و حتی بر محور اعتقاد تعبدی به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نمی گردد. انتظار در فرهنگ شیعی، مفهومی با تشعشعات همه جانبه است. در این باور، انتظار، صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست؛ بلکه اعتقاد ی عملی و همراه با مسئولیت می باشد و مهمترین مسئولیت نیز، فراهم نمودن زمینه های ظهور و دعا برای فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. به این ترتیب، اعتقاد به ظهور، همراه با عمل به تکالیف، رنگ و بوی عبادی پیدا می کند؛ همان گونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند: اِنتظارُ الفَرج عِباده 71٫ پس انتظار نیز همانند عاشورا، تبدیل به فرهنگ شده است؛ فرهنگی که در رأس آن، اعتقاد به غیبت و ظهور دوازدهمین ولیّ خداوند، قرار دارد. شخصیتهای اصلی فرهنگ عاشورا و انتظار چنان چه گذشت، عاشورا و انتظار از حد یک واقعه و عقیده عبور کرده و تبدیل به دو فرهنگ قوی و بالنده شده اند که امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به عنوان قهرمانان و شخصیت های اصلی، در رأس آن ها قرار دارند. در واقعه کربلا، امام حسین (علیه السلام) مرکزیت جریان را بر عهده داشت. ایشان در تمام طول جریان کربلا- یعنی از زمانی که کاروان حسینی (علیه السلام)، به واسطه اجبار یزید بر اخذ بیعت، تصمیم به خروج از مدینه گرفت و در مسیر پر حادثه کربلا واقع شد، تا زمانی که حماسه خونین عاشورا به وقوع پیوست- محوریت اصلی را به دوش می کشید و تصمیمات به اراده ایشان، اتخاذ می شد. هر چند که در قیام عاشورا، خاندان آن حضرت، به ویژه حضرت زینب علیها السلام و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) نیز هنرنمایی کرده اند، اما جملگی آنان، تحت پرچمی گرد آمده بودند که امام حسین (علیه السلام) به اهتزاز درآورده بود. اما در فرهنگ انتظار، قهرمان و شخصیت اصلی، حضرت حجت بن الحسن (علیهما السلام) است. در این فرهنگ، همان گونه که امام حسین (علیه السلام)، در جایگاه امامت، حماسه عاشورا را خلق کرد، حضرت حجت (علیه السلام) نیز از همان جایگاه، فرهنگ و عقیده انتظار را آفرید. پنهان شدن آن حضرت از نظرها، باعث شد که پیوسته شعله شور و اشتیاق به ظهور و دیدار آن حضرت، در قلوب منتظران و پیروان، زبانه کشد. در فرهنگ انتظار، همه عناصر، پیرامون شخصیت آن حضرت قرار می گیرد. سخن گفتن از تاریخ و فلسفه غیبت، دوران غیبت، مدت غیبت، ارتباط با نائبان خاص، شرایط و زمان ظهور، وظایف منتظران و هر موضوعی که در فرهنگ انتظار مطرح می شود، به صورت مستقیم به شخصیت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرتبط است. بدین ترتیب، هنگامی که از پیوند عاشورا و انتظار سخن می گوییم، به نوعی از پیوند امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته ایم؛ چه آن که، عاشورا و انتظار با نام این دو شخصیت الهی، قابلیت طرح و معنا پیدا می کند و اگر برای یک لحظه نام امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از مفهوم عاشورا و انتظار جدا کنیم، برای این دو مفهوم، ماهیتی جز معنای لغوی، باقی نخواهد ماند. . منبع: تبیان مهدویت ...
همه اشتباهات تابش!!!/مقاله ای انتقادی از اشتباهات شخصی و استراتژیکی تابش در طول 16 سال نمایندگی مردم ...
این مطلب همچنان خواهم زیست و همانطور که در این 33 سال آبرومندانه زندگی کرده ام و در محکمه ای مورد مواخذه قرار نگرفته ام و انگشت نمای خاص و عام نشده ام، در چند ماه پیش رو نیز ان شاالله مشکلی برایم پیش نخواهد آمد و مورد تنبیه و تهدید و گوشمالی و مواخذه قرار نخواهم گرفت. خدا را شکر خرده اختلاسی هم از ما سر نزده که چوب آبروبری ها و پرده دری های روسای مان را بخوریم! این روزها هرجا می نشینی حرف از ...
خاطرات یک زائر حسینی از زیارت اربعین
.... پس از نماز، از پذیرایی گرم اهالی با معرفت و محبت آنجا بهرمند شدیم. اول همان چای معهود و سپس برنج با خورشتی شبیه قیمه و یک لیوان شربت سنکنجبین هم روش. و هزاران هزار جام از شربت مهربانی و محبت و احترام هم آمیخته با آن! در این ایام همۀ زندگی این مردم تحت الشعاع عزای امام حسین است. بالأخره حدود دوازده شب به مرز مهران رسیدیم. وقتی وارد خاک ایران شدم خدا را بسیار شکر کردم که بالأخره این ...
د غد غه های ملی وسوسه های اقتصاد ی بازاریان د ر ایران
ست می گیرد یک نگرانی د یگر هم ورود فرهنگ و کالاهای غربی است که ذائقه فرهنگی و مذهبی مرد م را تغییر می د اد . به مشروطه برسیم، بازاریان ایران با پد ید ه مشروطه برخورد ثابتی ند اشتند ، د ر این بین چند گرایش را می توان شناسایی کرد ؟ برخی ها پیوستند و برخی نه د ر این مورد چه؟ اولا ما برخورد ثابت و یکسانی د ر انقلاب مشروطه توسط روحانیت نمی بینیم روحانیت شیعه همان قد ری که طرفد ار ...
خودکار بیک چگونه و توسط چه کسی به ایران امد!!حکایت خواندنی و پرماجرای بیک!!
یزدفردا :در ایران کمتر دانش آموز، دانشجو، کارمندی است که یک بار خودکاربیک دستش نگرفته باشد. اهالی قلم حد اقل یک بار هم که شده بیک را امتحان کرده اند. شاید این روزها با تنوعی که در بازار نوشت افزار به وجود آمده این خودکار کمتر مورد استفاده قرار گیرد ولی هنوز هم تقریبا همه ایرانیان با آن آشنایی کامل دارند. اما بیک چگونه بیک شد؟! خودکار آشنای دانش آموزان ایرانی بیک اصالتا یک ...
خبرنگار دروغ نمی گوید، تهمت نمی زند و مسخره نمی کند (2 نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد دانایان علم لغت کلمه نبأ را به خبری می گویند که محتوا و فایده مهمی دارد و صریح و آشکار و خالی از هر گونه کذب و دروغ است. هم چنین خبری که مهم و دارای فایده باشد و انسان نسبت به آن علم یا ظن غالب پیدا کند .1 بنابراین خبرنگار باید راستگو، مخلص، و بدون وابستگی به این یا آن گروه، دسته و انجمن حقایق را بنویسد ضمناً عالمان و بزرگان را عقیده بر این است اگر فقیهی برای یافتن حکم خدا کوشش کند و آن را به دست آورد دو پاداش دارد اما اگر زحمت بکشد، تلاش کند و در پیدا کردن حکم خطا کند خداوند یک پاداش به او می دهد. در این روزگار اگر مطالب بعضی از سایت های یزد را اعم از این که مجوز داشته یا نداشته باشد و از بیت المال یا سرمایه اشخاص اداره شود مرور کنیم می بینیم عده ای از نویسندگان آن به بعضی از افراد روحانی و غیر روحانی، مسئول شهر و منطقه از جمله بالاترین مقام اجرایی استان اهانت نموده و آنان را با کلمات زشت و دور از ادب و انصاف مورد خطاب قرارداده و یا بخشی از عملکرد آنها را با عباراتی زننده و بدور از ادب و اخلاق نویسندگی نقد نموده و یا یکی از همراهانشان را شعبان بی مخ اصلاح طلبان نامیده و برخی از مخالفان سیاسی خود را پادوی دیگران لقب داده اند. به سخره گرفتن، اتهام رانت خواری، سوء استفاده از بیت المال و گاه توهین به اکثریت رای دهندگان جامعه ساده ترین و روان ترین افترا و تهمتی است که به مخالفان سلیقه و مشی سیاسی خویش روا می دارند لازم می داند نظر خوانندگان آیینه را به فرازهایی از آن مطالب جلب نماید. مراسم روز شانزدهم آذر در سراسر کشور به عنوان روز بزرگداشت مقام و منزلت دانشجویان مبارز علیه استکبار برگزار شد و در دانشگاه شریف نیز رئیس دولت سخنران مراسم این روز بود اما متأسفانه سخنان جناب ایشان نه در شأن رئیس دولت بود، نه در شأن یک روحانی و سخنران دینی بود و نه حتی در شأن دانشجویان. ... ای کاش رئیس دولت جمهوری اسلامی به جای بیان حرف های مبهم و چند پهلو و صف کشی خطرناکش و به جای بازگشت تهوع آور به انتخابات سال 92 و به جای دروغ هایی که گفت به موضوع اصلی مراسم می پرداخت و به جای اشتباه گرفتن مراسم روز دانشجو با میتینگ انتخاباتی به بیان وظیفه جوانان ایرانی برای پیشبرد اهداف انقلاب می پرداخت و از این که مبادا جوانان غربی از ما پیشی بگیرند و زودتر به مقصد برسند برحذر می داشت. سایت مذکور درباره یکی از روحانیون و محققان ساکن قم می نویسد: گاهی اتفاق می افتد که شخص کم مایه ای به اتکای محفوظات و مسموعاتش در غیر موقع و مورد معین اظهار فضل می کند که کمترین ار تباطی با موضوع مورد بحث ندارد. یعنی کسی نا به هنگام و در جای نادرست چیزی بگوید که گرچه ممکن است درست باشد، ولی کم ترین ارتباطی با موضوع مورد گفت و گو ندارد. پاسخ عقلا و ظرفای مجلس به این زمره از مردم این است که: دعا بلدی ولی، سوراخ دعا را گم کردی، یعنی چیزکی حفظ کرده ای ولی نمی دانی کجا مصرف کنی. اینها را نوشتم تا بگویم زیاد داریم و می شود! که در این زمانی که اسباب دانایی بیشتر و در دسترس تر است بازهم سوراخ دعا گم شود. حتی مثلا یک شخصی که لباس روحانیت را هم دارد یادش برود علمش را کجا گذاشته است و این علم را نبرد با خودش در جلسه ای بسیار مهم!... این دست اقدامات از سوی روزنامه های جریان معلوم الحال در حالی صورت می گیرد که پیش تر نیز برخی از نهادهای امنیتی و نظارتی استان با احضار مدیران این نوع رسانه ها از آن گونه اقدامات برحذر داشته و کارت زرد اعطا کرده است که حال باید دید پس از اقدام جدید این روزنامه هدایت شده مسئولین نظارتی و امنیتی چه اقدامی انجام خواهند داد... (خبرنگار در این بخش اکثریت رای دهندگان سال 92 را معلوم الحال نامیده و در مورد اعطای کارت زرد هم به دروغ متوسل شده است.) در سوابق رئیس دولت اصلاحات که با سوابق ننگین خود در فتنه سال 88 عنوان ضلع سوم فتنه را یدک کشید همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز وی را باغی بر نظام دانسته و از ملاقات وی امتناع می کنند. شگفت آنکه این گروه از نویسندگان واقعیت های جامعه را نادیده می گیرند و به اظهارنظر فعالان سیاسی و آگاهان و انقلابیون با سابقه و دلسوزان جامعه توجه نمی کنند. به عنوان نمونه : حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم شب هفتم رحلت ابوالشهداء عبدالوهاب شاه حسینی که در تکیه نیاوران برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شیعیان اظهار داشت: روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین (ع) می نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش های بد که از دهانت بیرون می آید ذاکر امام حسین (ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین (ع) چهار تا لات و چاقوکش می خواهد؛ ما هم یکی از آنها!... وی با قرائت این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند گروهی می گویند که من امام آنها هستم. به خدا قسم که من امام آنها نیستم. خدا لعنتشان کند، هر چه من پرده پوشی می کنم، آنان پرده دری می کنند. من می گویم: چنین و چنان، آنان می گویند: مقصودش فلان و بهمان است. من در حقیقت امامِ کسی هستم که اطاعتم کند ، اظهار داشت: امروز در جامعه ما مقام معظم رهبری یک رهبر شجاع، آزاده، هوشمند و حاضر هستند؛ ایشان بارها گفته اند کسی از طرف من صحبت نکند و نگوید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می گویم؛ آنوقت عده ای کاسه داغ تر از آش به عنوان پیروان ولی فقیه بلند می شوند و جامعه را متشنج می کنند. آنها می گویند مراد آقا این بود و آقا این را فرمودند؛ چند بار پیش آمده که دفتر ایشان این سخنان را تکذیب کرده است! ایشان با وجود اینکه گفته اند صریحا خودم نظر می دهم اما عده ای در فلان روزنامه و سایت این حرف ها را می زنند. 2 حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی می نویسد: حقیر جناب خاتمی را مصداق فتنه نمی دانم بلکه او را در آزمون به صحنه آمدن سیاسی در این کشور عنصری می دانم که به انتخاب مردمش خیانت نکرد و در دو دورة سخت، کارنامه ای درخشان از ادب، منطق و فرمانبری از ولایت و از همه مهمتر پاک دستی و خلوص به جا گذارد و در جریان انتخابات 88 به دلیل همسویی و دغدغة خدمت به این نظام و مردم از کاندیدایی که صلاحیتش تأیید شد حمایت کرد. همچنان که آن کاندیدا همچون خود او قبلاً از عالی ترین و مقدس ترین مقام این نظام (ولی امر عظیم الشأن) استجازه کرده بود. حمایت او از آن کاندیدا همچون حضور آن کاندیدا قانونی و مجاز بود و بعد از انتخابات و جریان اعتراضات اولیه، تا زمانی که مقام معظم رهبری سخن فصل را نفرمودند همراهی کرد از آن به بعد در هیچ اقدامی همراهی با معترضین به نتیجة انتخابات نکرد. گرچه از نظر عاطفی تأسف و اندوه خود را از آنچه به انجام رسید دریغ نکرد... با هزینه شخصی ام و نه از مؤسسه اطلاعات، در دفتر کارش و نه در مؤسسه اطلاعات، تولدش و دوام عمر و حضور و خدمتش به اسلام و میهن را در سالروز تولدش جشن بگیرم و این کمترین حق شناسی و ابراز وفاداری یک یار به کاکای نازنینش هست... او پاک دست، پاک چشم، پاک اندیش، منیع الطبع و شریف هست. چون اجدادش شرف خود را به بیگانه نمی فروشد و در جامعه ای که انواع پلشتی ها و بدعملی ها مردم را از انقلاب و آئین دلسرد و دور کرده به دلیل اعتقاد یاران و دوستانش به آرمانهای پاک و مذهبی او را تجسم اسلام رحمانی می دانند و چون او معتقد به آرمانی است به آن آرمان پایبندند. به همین دلیل در یکی از جشنهای تولدش در دفترش گفتم: شما حجت دینداری این جمعید چه آنکه اگر الگوهایی از درک روشن مذهبی و اعتقادی در این جامعه نباشند و اسلام را آنچنان که هست در عمل و بیان عرضه نکنند تندخویی ها و خشونت ها و جفاهای برخی مدعیان، مردم را از دین و دینداری بیزار و منزجر می کند... در روزی که عزیزی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری وفاداریم را به خاتمی و نقل سخن ها و اظهارات او را در روزنامه برنتافت و از منظر رهبری اعتراضی داشت نامه ای خصوصی به محضر رهبر و مرادم نوشتم در آن نامه همة عشق و عاطفه و امید و انتظارم در مورد خاتمی را با آقا در میان گذاشتم و این انگیزه وفاداریم به خاتمی و استجازه در ادامه همراهیم با وی را بیان کردم. مراد و ولی امرم بعد از خواندن آن نامه کریمانه و بزرگوارانه فرمودند: من هم مثل تو فکر می کنم اما نه به نرمی دلِ تو! اشک شوق و امیدم جاری شد و از آن روز به بعد کاکایم را غریب نگذاشتم و اگر سخن و مطلبی داشت به دور از هیاهو و جنجال در روزنامه منعکس کردم. همان مقامِ عالی و مسئول در دفتر مجدداً توضیح خواست که متن تقدیمی به محضر مولایم را برایش خواندم. متواضعانه و بزرگوارانه فرمود اگر بین خود و خدایت حجت داری، ادامه بده که تا به امروز ادامه داده ام. 3 حسن ختام مقاله به دستورهای شش گانه ای که خداوند کریم در آیات 11 و 12 سوره حجرات خطاب به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) فرموده اختصاص می یابد و آنها عبارتند از مردم را به سخره نگرفتن عیب جویی، القاب زشت به کار نبردن و گمان بد، تجسس و غیبت نکردن که هر گاه به طور کامل در یک جامعه پیاده شود آبرو و حیثیت افراد جامعه را از هر نظر بیمه می کند، نه کسی می تواند به عنوان خود برتربینی دیگران را وسیله تفریح و سخریه قرار دهد و نه می تواند زبان به عیبجویی این و آن بگشاید و نه با القاب زشت حرمت و شخصیت افراد را در هم بشکند. نه حق دارد حتی گمان بد ببرد، نه در زندگی خصوصی افراد به جستجو پردازد و نه عیب پنهانی آنها را برای دیگران فاش کند. به تعبیر دیگر انسان چهار سرمایه دارد که همه آنها باید در دژهای این قانون قرار گیرد و محفوظ باشد: جان ومال و ناموس و آبرو. تعبیرات آیات فوق و روایات اسلامی نشان می دهد که آبرو و حیثیت افراد همچون مال و جان آنهاست بلکه از بعضی از جهات مهمتر است. اسلام می خواهد در جامعه اسلامی امنیت کامل حکم فرما باشد نه تنها مردم در عمل و با دست به یکدیگر هجوم نکنند بلکه از نظر زبان مردم و از ان بالاتر از نظر اندیشه و فکر آنان نیز در امان باشند، و هر کس احساس کند که دیگری حتی در منطقه افکار خود تیرهای تهمت را به سوی او نشانه گیری نمی کند و این امنیتی است در بالاترین سطح که جز در یک جامعه مذهبی و مومن امکان پذیر نیست. پیغمبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی می فرماید: خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن .4 از درگاه حضرت احدیت عاجزانه استدعا داریم قلم و زبان و بیان ما را در جهت رضای خویش و اعتلای دین و آگاهی و معرفت به گردش درآورد و افکار و اندیشه ها را که در قلم ها متجلی و متبلور می شود از زشتی ها و پلیدی ها و بر ملاکردن عیوب نهفته ای که خداوند دستور پرده پوشی و کتمان داده بر حذر دارد و از پاشیدن بذر یأس و نفاق و دروغ و تهمت برکنار بدارد. در همه احوال به او پناه می بریم و دفع شر خناسان را از حضرتش تمنا داریم. مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه ، جعفر شریعتمداری، صفحات374– 375-376 2- آیینه یزد، شماره 434، مورخ 13/8/94 3- خبرگزاری فارس، 21/9/94 4- تفسیر نمونه ، جلد 21، صفحه 185 و 186 ...
تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
عقیق : جریان پیدایش تفسیر شیخ صدوق رحمه الله، نقل می کند: یوسف بن محمّد و علی بن محمد بن سیّار همراه پدران خود، از سلطة داعی الحق، حسن بن زید علوی - امام زیدیّه در طبرستان - گریختند و به سامرّا نزد امام حسن عسکری علیه السلام پناهنده شدند. حضرت این تفسیر را بر آنها املا فرمود، آن دو می گویند: پدران ما شیعة امامی بودند و در شهر استرآباد [گرگان] زیدیها غالب بوده و ما تحت حاکمیّت امام زیدیّه بودیم. او به اندک بهانه ای شیعیان را به ...
طرح استقرار روحانی مشاور در بیمارستان
اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد که اولین آن انجام رفتارهای بهداشتی توصیه شده در دین است؛ به عنوان نمونه منع مصرف مشروبات الکلی ، نحوه تفکر در مورد دیگران و آداب اجتماعی توصیه شده برای زندگی از جمله رفتارهای بهداشتی توصیه شده به شمار می آید. راه دوم هم این است که فرد از طریق مشارکت در مناسک جمعی دینی حمایت اجتماعی کسب می کند؛ به عبارت دیگر به سرمایه اجتماعی خود اضافه می کند و امروزه می ...
عرفان حلقه؛ اغواگری به نام دین و درمان / بخش اول
القدس به صورت وحی و الهام دریافت می کند. * چرا از عبارت حلقه استفاده می کنند؟ - به کار بردن حلقه به این دلیل است که یک شخصی که به عنوان درمانگیر مراجعه می کند، با فردی مثل رئیس این فرقه که درمانگر است و سومین نفر روح القدس! یک حلقه وحدتی تشکیل می دهند. براساس این ادعا، عضو چهارم شان هم می شود خدا و خدای متعال هم به واسطه روح القدس یک سری تسهیلاتی را از طریق شعور کیهانی به این ...
بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) چه مدت زمان طول خواهد کشید تا حکومت عدل برقرار شود؟
، رؤیت با چشم و چهره به چهره نیست. هم چنان که مراد از پیامبر شناسی، دیدن و مشاهده صورت ظاهری پیامبر نیست. شاید بتوان گفت که رؤیت جسم امام کمترین نقش را در شناخت او دارد. از این رو اویس قرنی با وجود این که در تمام عمرش حتی یک بار هم پیامبر اکرم (ص) را ندید، ولی از معرفت بالایی نسبت به رسول خدا (ص) برخوردار بود. پیامبر خدا (ص) از وی بسیار تعریف و تمجید نمود. 4 حدیث "اویس بهترین تابع است" را محدثین و ...
فرهنگ در رسانه
قبول می کند که توسط مرد سفیدپوستی به دروغ متهم می شود که به دخترش تجاوز کرده است . با وجود اینکه برای مردم شهر روشن است که اتهام از اساس دروغ است اما کسی به مظلومیت تام ( متهم ) اهمیتی نمی دهد . در رمان برو دیده بانی بگمار وکیل روی پرونده آن مرد سیاهپوست کار می کند . سرانجام موفق و تام تبرئه می شود . ناشر در مورد این رمان به خانم هارپرلی می گوید . رمان تو خیلی خوب است ولی به این صورت قابل چاپ نیست ...
وحدت حوزه و دانشگاه همگرایی حول کلمه حق است
مشکلات ما اینجاست که بین دو حوزه هماهنگی نیست اولا ناهماهنگی را در وجود خود انسان می بینیم وحدت وقتی شکل می گیرد که عقل نظری و عملی کاملا هماهنگ شوند. نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انسانها در حوزه نظر به وحدت می رسند اما در حوزه عمل زوایه های و فاصله ها شکل می گیرد اظهار کرد: اگر افراد یافته های نظری و عملی خود را هماهنگ کنند قطعا به وحدت می رسند حوزه و دانشگاه به هر میزان تلاش ...
گپ و گفت آفتاب یزد با جواد عاطفه درباره معضلی به نام حدف نام مترجم در تئاتر امروز
...! هذیان جایی به وجود می آید که متولیان تئاتر به این مسئله هیچ توجهی نمی کنند. خانه تئاتر و کانون نمایشنامه نویسان تلاش هایی می کنند که حق و حقوق مولف و مترجم را پیگیری کنند، اما عملاً این مسئله فقط در حد حرف باقی مانده و هیچ اقدامی جدی و درخوری صورت نگرفته است.چون برای اجرایی شدن این مسئله باید تمام ارکان و ارگان های تئاتری خود را ملزم به رعایت آن بکنند. فاجعه آن جا به اوج می رسد که می بینیم ...
جذب سرمایه خارجی در اولویت است/بورس زمین بازی سیاسیون نیست/نرخ خوراک پتروشیمی انشالله کم می شود/بهتر بود ...
سایه فتحی-بهزاد بهمن نژاد: یک سال از حضورش در بازار سرمایه می گذرد و در این مدت، قیمت ها زیاد بالا و پایین رفته اند. اندوخته بعضی ها افزایش یافته و خیلی ها هم خاطرات خوبی از افت و خیزهای این مدت بازار سهام ندارند. با این حال می توان گفت بورس هرگز روی خوشش را به محمد فطانت نشان نداده است. یک سال پیش همین روزها با کلی برنامه و آرزو سکان بورس را در دست گرفت. مدتی طول کشید تا خودش را از حاشیه های انتصاب ...
سازه ایی از کلمه و جریده
منتشر نشده وی را برای مخاطبان این برنامه تشریح کرد. عبدالرحمن نیک سرشت:امید حلالی برای مهندسی شعر تلاش میکند در بخش بعدی برنامه عبدالرحمان نیک سرشت شاعر و نویسنده ی مطبوعاتی درباره شاعرانگی امید حلالی بیان کرد: من در مورد امید حلالی همان نظر داریوش اسدی کیارس را دارم اما با یک تفاوت که در اینجا از مدال خبری نیست، اما اینکه امید حلالی کیست؟ تنها چیزی که می توانم در عصاره ی سخن ...
شورای نگهبان اجازه نفوذ به دشمن نمی دهد
.... صفارهرندی در ادامه با اشاره به انواع نفوذ که توسط دشمن صورت می گیرد، تصریح کرد: دشمن نقاط آسیب پذیر را پیدا می کند و عملیات خودش را انجام می دهد، گاهی تا مرکز حکومت هم پیش می رود مانند اسرائیل که تا قلب بیروت پیش رفت، ولی از طرفی هم دیدیم که در جنگ 33 روزه، 5 کیلومتر هم نتوانست جلو برود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان مطالبی در مورد نفوذ امنیتی دشمن، افزود: گروهی با پنهان کردن ...
روایت خواندنی یک شاهد عینی از تلاش سی ساله شیخ زکزکی برای ترویج اسلام ناب محمدی در نیجریه
من در نیجریه و ایران باید برای جوان ها کار کرد. ما تشکل هایی داریم که همگی به صورت داوطلب تنها برای خدمت به دین مان در آنها عضو هستیم. جوان ها در ایران هم می توانند جدا از کارهایی که دولت برای آنها می کند، گروه های داوطلبی تشکیل دهند و با مایه گذاشتن از خودشان در راه خدا، به مردم و جامعه در مورد آنچه که در دنیا می گذرد و حقایقی که در حال اتفاق افتادن است آگاهی دهند. به این ترتیب مردم با حقایق تشیع ...
اقدامی صورت نگیرد که به وحدت مسلمانان ضربه وارد شود
؛ شادی کنند اما از کارهای دیگر که منجر به اختلاف و جنگ و تخریب می شود بپرهیزند. او ادامه داد: شب و روزی بر ما نمی گذرد که دعایی برای تعجیل ظهور آن حضرت نکنیم. چون اصلاح وضعیت این دنیا اجز با ظهور حضرت، میسر نمی شود لذا دعا را در شب و روز خود قرار دهیم و بدانید خدا غفور و رحیم است وقتی دعا زیاد شود خداوند هم اجابت خواهد کرد. آیت الله مکارم شیرازی به تجمع طلاب به مناسبت کشتار شیعیان نیجریه در مدرسه فیضیه نیز اشاره کرد و گفت: جنایت نیجریه واقعا بی سابقه بود و گفته شده که به تحریک سعودی ها و اسرائیل است بنابراین صدای اینها را باید به گوش مردم دنیا رساند. منبع : شفقنا ...
آغاز امامت امام خاتم/ مصلحی که مردم جهان را از آشوب و خشونت نجات می دهد
در خواست می کنند، علم غیب از من طلب می کنند؟ من فهمیدم که او امام نیست و جمعیتی که از قم آمده بودند هم با این پاسخ او مطمئن شدند که او امام نیست و جانشین امام عسکری شخص دیگری است. در همین حال فرستاده ای از درون خانه آمد و گفت که حجت خدا ( امام زمان ) فرمودند: نامه هایی که شما اهل قم از فلان شخص و فلان شخص برای امام عسکری آورده اید، آن نامه ها را بیاورید و به همراه شما همیانی است که هزار اشرفی در آن ...