سایر منابع:
سایر خبرها
نظریه ولایت فقیه؛ از نظر تا عمل
ایشان طرح نظریه ی ولایت فقیه و ارائه ی راهکارهای عملی برای مبارزه در راه دستیابی به آن، یکی از مهم ترین اقدامات امام رحمةالله علیه در دوران تبعید بود و همین نکته است که نظریه ی امام رحمةالله علیه را از نظرات علمای هم عصر خود متمایز می کند؛ چراکه علما در اینکه فقیه عادل ولایت دارد، اتفاق نظر دارند، اما اختلاف بر سر محدوده ی اختیارات و شئون ولایت فقیه و مهم تر از آن، وجوب زمینه سازی برای تحقق ...
بُن بستِ بِن باز
...، سند و بحث توحید را طبق شیوه سلف و فقه حنبلی آموخت و در واقع از مشهورترین و اثرگذارترین علماء حنفی بشمار رفت. او در سال 1395 به مقام ریاست هیأت بزرگان علما در عربستان از سوی پادشاه برگزیده شد. انتساب وی در سال 1414 به عنوان مفتی اعظم عربستان تا پایان عمرش ادامه یافت و در این مدت فتاوای عجیب و غریب و دور از ذهنی و گاه خلاف مسائل بدیهی و اثبات شده علمی مانند چرخیدن زمین به دور خودش و خورشید را ...
قاعده منع رجوع به حکام جور و بررسی آن
در امور را ندارد، ترافع به او نیز مشروع نخواهد بود. در همین زمینه است که از رجوع به حکام جور نهی شده است. از آثار این ممنوعیت، عدم جواز دریافت محکوم به است، حتی اگر حکم صادرشده مطابق واقع باشد. همچنین جواز تقاص و پذیرش داوری از دیگر آثار این ممنوعیت است. در این مقاله، قاعده مزبور و آثار آن بررسی می شود. کلیدواژه ها: حکومت، قاضی، حق، تقاص، ثبوت، اثبات، داوری. طرح بحث ...
نقش نگاه هستی شناختی ابن عربی در تبیین چیستی و هستی وحی
...، به ماهیات موجود در تعین ثانی اشاره دارد. ابن عربی در این باره می گوید: الاعیان ما شمت رایحه الوجود؛ یعنی اعیان ثابته همیشه در ثبوت علمی باقی خواهند ماند و وجود خارجی نمی پذیرند (ابن عربی، 1370 الف، ص 76)؛ هرچند آثار آنها به صورت اعیان خارجیه در خارج موجود است؛ بنابراین آنچه در این عالم رخ می دهد، بنا بر اقتضائاتی است که در اعیان ثابته به طور ازلی ثابت بوده است. 26. بخش دوم ...
مفهوم شناسی مصلحت و مصالح اجرائیه
...، اجازه صدور احکام حکومتی به رهبران جامعه اسلامی که منصوب از جانب خداوند هستند، داده شده است و از آنجایی که رهبران حکومت اسلامی باید بر اساس مصلحت و مفسده اقدام به صدور حکم کنند، قرآن به دلالت اشاره، به مصالح حکومتی توجه داشته است. مفهوم شناسی مصلحت و مصالح اجرائیه 1. مفهوم لغوی مصلحت، از ریشه صلح، از صلاح گرفته شده است و به معنای خیر، منفعت و ضد فساد آمده است ...
حضرت عیسی و آخرالزمان
. می گوئیم که: بنابراین باید که خداوند عالم بعد از حضرت شعیا دیگر بنی اسرائیل را غضب نکند و حال اینکه غالب آنچه بر بنی اسرائیل وارد شد بعد از آن حضرت بود، زیرا که آن حضرت در اواسط بیت المقدس اول مبعوث شد و به چندی فاصل بخت النصر بر ایشان مسلط شد و کرد آنچه کرد و بعد از آن تا این زمان رسید به ایشان آنچه رسید و در این صورت نزاع مستدل از ما گذشته تعلق به خدا و پیغمبر گرفت و لازم آمد که ایشان دروغ گفته ...
نقدی بر یهودیت
واجب نیست هیچیک واجب نیست و فرق پیدا کردن تحکم است. مگر اینکه گوید که تحصیل این دو امر از تورات مستنبط است و از برای وجوب باقی اثری نیست. می گوئیم که این سخن علاوه بر اینکه مخالف اعتقاد مؤسس مذکور است و آن مؤسس تمام این اصول را از تورات مستنبط می داند فی نفسه باطل است، زیرا که با وجود آن همه تأکیدات که در تورات وارد شده که بر تورات چیزی مَیَفزائید و کم مَکنید لازم می آید که در اول امر این ...
پاسخ به شبهه ای یهودی پیرامون معجزه
معجزه بودند و اقرار به وقوع معجزه ای از آن پیغمبران می کنند، خلاصه به صاحب معجزه بودن آن موسی قائلند که خبر به وجود پیغمبر آخرالزمان داده و محمد عربی را به پیغمبری یاد کرده. و اگر یهود نیز به پیغمبری همان موسی قائلند پس بر ایشان لازم است که اقرار به پیغمبری پیغمبر آخرالزمان کنند. و اگر می گویند که موسی خبر به پیغمبری آن پیغمبر نداده پس اهل اسلام نیز آن کسی را که خبر به این مطلب نداده باشد و ...
شعار پرچم حضرت مهدی(ع) در هنگام ظهور
یکی است و در چهرهٴ پرچم وجود مبارک ولیّ عصر نوشته است: البیعه لله ؛ یعنی مؤمنان پیمان یاری به خاطر خدا می بندند و پس از آن اسلام در همه جا گسترده می شود: لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ؛ تا (اسلام) بر همه دین ها ظاهر شود، (اگرچه مشرکان اکراه داشته باشند﴾ " مراجع: 1- ابن حماد: الفتن ص 213 و 220 – حدثنا یحیی بن الیمان، عن قیس، عن عبد الله بن شریک قال: ولم یسنده إلی النبی ...
ولایت الله، ولایت شیطان
منطقی و با استناد به براهین استوار، ولایت الهی را اثبات و ولایت های معارض آن را ابطال می کند. آیاتی بر انحصار ولایت در الله تأکید دارند و بر این حق انحصاری خداوند برهان اقامه کرده اند(6) و خلاصه برهان این است که ولایت تشریعی ذاتاً حق کسی است که ولایت تکوینی دارد و از آنجا که بر اساس ادله و براهین قاطع توحید، ولایت تکوینی منحصر در خداوند است، نتیجه می گیریم که ولایت تشریعی بر مردم هم، حق انحصاری خداوند ...
رابطه نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
در عالم طبیعت به وصف کثرت و تعلق به ماده حادث می شود و نفس در عالم مثال که برزخ میان عالم عقل و طبیعت است گونه دیگری از وجود را داراست این وجود از تجرد مثالی برخوردار است و هر چند جسم و جسمانی نیست اما برخی احکام ماده بر آن جریان دارد. [25] فصل سوم- تجرد نفس ادله علامه طباطبایی در اثبات تجرد نفس به دو دسته (نقلی و غیرنقلی) تقسیم پذیرند. ادله نقلی علامه ...
فلسفه نماز خواندن چیست؟
عقیق :علت اصلی نماز خواندن ما تنها و تنها واجب بودن آن است؛ یعنی ما نماز را به جهت این که دستور خداوند و تکلیفی شرعی بر عهده ما است، به جا می آوریم؛ هرچند به روشنی می دانیم که نماز آثار و برکات متعدد جسمی و روحی و فردی و اجتماعی برای ما دارد؛ با همه این ها می توان پرسید: چرا نماز واجب است و چرا این تکلیف برای ما در نظر گرفته شده؟ در پاسخ می گوییم وجوب، یکی از احکام پنج گانه شرعی است که در ...
علامات ظهور پیامبر اسلام در کتب انبیاء (3)
این اشاره شد. نمایش دوم در ذکر چهار حیوان در فصل هفتم از کتاب دانیال (3) مذکور است که در سال اول پادشاهی بلَشْئَصَرْ پادشاه بابل حضرت دانیال شبی در خواب دید که در اطراف عالم دریای بزرگی پیدا شد و از آن دریا چهار حیوان بزرگ بیرون آمد که هریک مغایر دیگری بود: حیوان اول به شکل شیر بود و پرها داشت مثل پرهای کرکس و بعد از بیرون آمدن از دریا پرهای او ریخته و بر پاهای خود مثل ...
علامات ظهور پیامبر اسلام در کتب انبیاء (4)
...: وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً 4.مقصود حضرت موسی علی نبیّنا و آله و (علیه السلام). 5.مقصود حضرت عیسی علی نبیّنا و آله و (علیه السلام) 6.روضة الصفا، جلد2، صفحه ی 95 و 96. 7.کتاب شعیاء نبی (علیه السلام)، باب بیست و هشتم، آیه ی 10 و 13. 8.در اول فصل دوم از باب سوم. 9.اشاره به آن وقتی است که خورشید غروب کرده بود و به دعای رسول ...
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
/2 /92) ویژگی های مداحی هنر مداحی:در کار مدّاحیِ شما چند چشمه هنری وجود دارد: شعرتان هنر است؛ صدایتان هنر است؛ آهنگی که انتخاب می کنید، هنر است؛ اشارات و کارهایی که انجام می دهید، هنر است. (19 /7 /1377) منطق داشتن : عنصر دوم، عنصر تعقّل است؛ چون منطق، استدلال، حرف حساب، حرف درست و حرف خوب در لابلای این شعرها فراوان وجود دارد و می تواند ذهنها را قانع کند. البته منطق ...
جامعیت قرآن و تقریرهای متفاوت از آن
متفاوت از جامعیت قرآن را از نظر می گذرانیم: 1. قرآن حاوی همه علوم و دانش ها این دیدگاه از صدر اسلام تاکنون طرفدارن بسیاری داشته است. از ابن مسعود نقل شده که می گوید: من اراد العلم فلیثوّر القرآن فإن فیه علم الاولین و الآخرین؛[1] کسی که دانش اولین و آخرین را می خواهد در قرآن کند و کاو کند . ابوحامد غزالی می نویسد: القرآن هو البحر المحیط و منه یتشعب علم الاولین و ...
آیا بعد از فاجعه منا، می توان حج را تعطیل کرد؟
حج امسال، به واقع “حج خونین” برای زائران بیت الله الحرام بود، از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام گرفته تا کشته شدن زائرین در مراسم رمی جمرات که تاکنون بیش از 4700 نفر کشته در این حادثه خون بار وجود دارد. آنچه در وهله اول به ذهن هر انسانی تداعی می شود، بی کفایتی مسئولان آل سعود در برگزاری حج است، خاندانی که مدعی خادم الحرمین است، به جای تمرکز بر مدیریت حج، به دنبال پرورش و حمایت مالی از جریان های ...
علامات ظهور پیامبر اسلام در کتب انبیاء (1)
بسیار کرده بودند و دوم آنکه خود را گناه کار نمی دانستند و چنین می دانستند که ایشان هیچ گناه نکرده اند و دیگران گناه کارند. و الحقّ صفت دوم در جوش آوردن دریای غضب قهاری بسیار سریع و شدید الاثرتر از اول است. نعوذ بالله من هذا و ذاک. سوم - از آیاتی که در کتاب شعیا مذکور است آیه ای که در فصل چهل و پنجم ذکر شده و آن بعد از خطاباتی است که خداوند عالم به بنی اسرائیل می فرماید و می گوید که: ای باقی ...
تحقیقی پیرامون احادیث صعب و مستصعب
را شیعه حقیقی و مؤمن آزموده شده فرض کرده است. به هر روی فهم صحیح از ان امرنا صعب مستصعب که جز فرشته مقرب و پیامبر مرسل و مؤمن آزمایش شده نمی پذیرد، بحث پیرامون آن ضروری و لازم است، و مسلماً غرض یعنی به کار نگرفتن فهم صحیح در چنین مهمّی مسیر استفاده از کلام معصوم - علیه السلام - را تغییر می دهد؛ که صوفیه گنابادی داده اند و تردیدی نیست، عده ای را به چنین تردستی ظاهراً مستند به حدیث اغفال کرده ...
بحثی پیرامون حدیث و حدیث سازی
اعتنائی که مورد توجه عالمان دینی شیعه و سنی قرار گرفته، عترت و قرآن را همتا و همانند قرار داده، علاوه بر اینکه عترت و قرآن را واجب الاطاعه دانسته اند، به این مهمّ نیز اشاره کرده اند: قرآن بدون احادیث برای غیر معصوم قابل فهم نیست. که چنین اظهاری در اذهان کثیری این سؤال بل اعتقاد را قوت بخشیده: حدیث هم عرض قرآن است یا خیر؟ که برخی نتیجه گرفته ارائه داده اند: قرآن و حدیث هم رتبه اند و هیچ کدام بر ...
چرخش هرمنوتیکی در الهیات مدرن / محمد مجتهد شبستری
ادعایش را کنار بگذارد. در نهایت یکی از متالهین مسیحی به اشکال مهمی بر خورد. او گفت کسی که بخواهد این ادعا را داشته باشد که خداوند گزاره هایی را اعلام کرده است یا مدعی شود که خداوند خود را آشکار کرده است، اول باید وجود خدا را اثبات کند بعد نشان دهد که او خودش را آشکار کرده است. اما آیا این مقدمه حاصل است؟ آیا مساله خدا ایمانی است یا قابل اثبات و مفروغ عنه است؟ چون در عصر حاضر وجود خدا قابل اثبات ...
فتنه ی حدیث سازی و فتنه گران حدیث ساز
اسلام تاریخ بود بعد از رحلت پیامبر اکرم به وجود آمد؛ و با تصمیم گیری های حساب شده ی حزب اموی که فهرست وار ذیلاً اشاره می شود به اسلام اموی تبدیل شد: 1 - صدور بخشنامه دولتی برای سب و لعن وصی و جانشین پیامبر اکرم تا حدی که صریحاً اعلام می کردند: لا صلاة الا بلعن ابی تراب بدون لعن علی [دستم شکسته باد] نماز صحیح نیست. (21) 2 - دستور جمع آوری احادیث فضائل و مناقب اهل بیت عصمت و طهارت خاصه ...
جعل حدیث و فرقه سازی صوفیه
. (24) معروف است وقتی محمد بن سلیمان، زندیق معروف، ابن ابی العوجا را دستگیر کرد و حکم اعدام او را صادر نمود، او اعتراف کرد: به خدا قسم میان شما چهار هزار روایت جعل کرده ام که در میان آنها حلال را حرام و حرام را حلال معرفی کرده ام. (25) گروه صوفیه از جمله فرقه هائی در اسلام بوده اند که خویش را با جعل حدیث (26) از قول پیامبر اکرم و ائمه طاهرین - علیهم السلام - تأمین کرده اند. چنانکه اشاره نموده ...
همه چیز را با چشم خدا دیدن
که برخی از آنان نتوانند به خطاهایی که در مقدمات برهان هایشان وجود دارد پی ببرند. از دو طریق دستیابی به معرفت صحیح، یعنی اثبات از طریق نظر و استنتاج عقلی، و بینش بی واسطه ی عرفانی از راه تقرب به خدا و پیروی از پیامبر و وارثان کامل او، فقط طریق دوم می تواند به حقیقت یقینی منتهی شود و این وقتی دست می دهد که ظهور و مکاشفه ی امر الهی به سرگشته ی این طریق ارزانی شود. قونوی پرسش های الحاقی خود از ...
دیه کامل انسان در مذاهب فقهی اسلام
: اولاً، ادعای اجماع بر تخییر بین شش قسم با وجود نظریاتی نظیر قول مرحوم قاضی (ره) و شیخ طوسی (ره) بعید است. اگر این ادعا صحیح باشد، قطعاً اجماع مدرکی است و اجماع مدرکی نیز از حجیت ساقط است. ثانیاً، گرچه ظاهراً ادعای شهرت بر تخییر بین شش قسم خالی از اشکال است، ولی با وجود روایات صحیح همچون صحیحه حکم بن عتیبه و معاویه بن وهب و معلی ابن عثمان، تبعیت از شهرت مورد ادعا واجب نیست ...
شیعیان یک تفسیر از "اهل ذکر" دارند و اهل سنت پانزده تفسیر
. در دیدگاه اول، مراد از اهل ذکر در آیه، اهل کتاب اند. قائلین این قول، بزرگانی همچون علامه طباطبایی،[6] آیت الله سیدمحمد حسینی شیرازی[7] و دیگران اند. در دیدگاه دوم، مراد از اهل ذکر فقط اهل بیت پیامبر اکرم (ص) هستند و نه غیر آن ها. قائلین این قول، بزرگانی همچون ابن شهر آشوب،[8] علامه مجلسی[9] و دیگران اند. نقد و بررسی دیدگاه اول معتقدان این دیدگاه، سیاق آیه را به عنوان دلیل مطرح می ...
عرفان در برابر فلسفه در قرون نخستین اسلام
.... وی پس از بیان هر مسئله بیشتر پاسخ های مشائیان را ذکر و به ترتیب انتقادهایی بر هر یک از آن ها وارد می کند. وی اغلب آراء خود را که بیان فلسفی دقیقی از آموزه های ابن عربی است، خلاصه می کند. حجمی که مسائل قونوی به خود اختصاص می دهد در حقیقت بیش از حجم پاسخ های طوسی است. مسئله نخست: آیا شما میپذیرید که وجود واجب الوجود زائد بر حقیقت اوست یا برآنید که وجودش عین ماهیت اوست و ...
مالکیت خداوند نسبت به همه اشیا
تعبیر دیگر، در جعل بسیط، حقیقت معلول چیزی جز اضافه و ارتباط به علت خود نیست. از طرفی، میان وجود علت و علیت آن نیز دوگانگی وجودی نیست، و هستی بخش (فیاض) بودن فاعل عین وجود آن است. سلسله علل و معالیل نیز تا بی نهایت پیش نمی رود، و همه معلول ها، در نهایت به یک وجود (واجب الوجود) منتهی می شوند. ازاین رو سرمنشأ همه موجودات، وجودی واحد است که فیاضیت و هستی بخشی عین ذات و وجود اوست، و معالیل نیز ...
درباره فرقه نصیریه چه می دانیم؟
ایشان اله اند. و نُمیری گوید: خدای تعالی در وی فرود آمد یعنی به علی و او اله است10... جملة فرق که ایشان دعوی شیعیت گری کنند، در زمان ما چهار فرقت بیش نباشند؛ اول نصیریان و بیان کفر ایشان کردیم.11 استفتایی از ابن تیمیه نقل شده است که او در آن نظر خود را دربارة نصیریه بیان داشته است. متن استفتا و فتوا چنین است: نظریات علما و پیشوایان دین که خداوند از ایشان خشنود باد و آنان را در ...
حکومت های محلی بر مبنای ولایت فقیه
دوایر حکومتی قانون بنویسند و این قانون نیز بر اساس اصل دوم متمم قانون اساسی، زمانی رسمیت پیدا می کند که هیأتی از مجتهدین، عدم مغایرت آن را با قانون شرع و احکام الهیه، تأیید بنمایند. مباحث مرحوم نائینی در تنبیه الامه ، حاکی از این است که بحث نظارت فقها بر مجلس بر اساس ولایت فقهاست. ایشان در کتاب خود با اشاره به ثبوت نیابت عامه فقها در عصر غیبت و در فرض عدم ثبوت آن، قطعیت ولایت آنها در ...