سایر منابع:
سایر خبرها
ما را برای مسابقه آفریده اند، نه دین داری حداقلی!
أولادَکُم ؛ الدر المنثور/8 /3) سورۀ واقعه-همان طور که از نامش پیداست- ابتدائاً دربارۀ قیامت و صحرای محشر و روز واقعه است، و بعد دربارۀ قیامت و مراتب بهشت و البته دربارۀ دوزخ هم مطالبی در این سوره آمده است. در این سورۀ مبارکه نکتۀ بسیار جالب و بسیار مهم و تأثیرگذار از نظر تربیتی-که متاسفانه در جامعۀ ما تا حدّی مورد غفلت است- این است که در روز قیامت مردم به دو دستۀ خوب و بد تقسیم نمی شوند، بلکه ...
تأثیر تصوف بر ایلخانان مغول
ایرانی این تفاهم و تطبیق می باشند. اما اندیشه های بودایی نیز که شاخه ای از آیین برهمایی محسوب می شود در ایران از عهود قدیم رایج بوده و برخی ایرانیان علی الخصوص در دوران اشکانیان آنچنان در سلوک بودایی متبحر و متوغل بوده اند که صاحب تأثیر در چین شده و کسانی مانند ان شی کائو یا همان اشک کتب بودایی را به زبان چینی ترجمه نموده اند (14)، نیز وجود معابد بودایی در ایران علی الخصوص در بامیان و بلخ (15) سبب می ...
تقریر حائری از اصل چهارم و نقد و بررسی آن
...> وی در ادامه می گوید همان گونه که اتحاد عاقل و معقول مربوط به اتحاد عاقل و معقول بالعرض نیست، در این مقام نیز باید گفت بحث اتحاد اصلاً به اتحاد معقول با عاقل بالعرض (که جوهر نفس است) نیست، بلکه مقصود اتحاد معقول بالذات با عاقل بالذات و بالفعل است، و این مطلب نیز تنها با پذیرفتن و تشخیص وجود استقلالی برای صورت معقول، و اینکه ذات آن عین معقولیت است، به آسانی ثابت خواهد شد (همان). وی در ...
رفیق صمیمی امام خمینی(ره) که بود+عکس
درک کند، دیگر چیزی را بزرگ نمی شمارد. این عظمت خدا را هم فقط عقل سلیم است که می فهمد. حالا بحث ما عقل سلیم نیست و گذرا رد می شویم. بحث ما ذکر است و اینکه خطورات چه کار می کند. همان طور که بیان کردیم، اصل، خطورات است. اگر خطورات، الهی شد، اعمالمان، الهی می شود. اگر خطورات، نفسانی و شیطانی شد، اعمالمان شیطانی می شود. گاهی به فکر و ذهنمان چیزی می آید، استغفار نمی کنیم و پناه به ذات احدیّت ...
محسن رضایی در انتقال برند خود از حوزه نظامی به سیاست ناموفق بود
اگر آقای رضایی را به عنوان شخصی که چندبار برای کسب ریاست جمهوری تلاش کرده و در آن ناکام مانده در نظر بگیریم؛ بله ایشان شکست خورده است. ایشان در شکل دادن به جریان سوم هم تلاش کرد و البته ما گروهی را در جامعه نمی بینیم که به عنوان جریان سوم مطرح شده باشد و منتسب به آقای رضایی هم باشد. از طرف دیگر در انتخابات 92 ایشان به عنوان یک فرد مستقل در برابر جناح های سیاسی رای خوبی کسب کرد یعنی ایشان هنوز ظرفیت مناسبی دارد. ...
هزاره گرایی، مبادی و زمینه ها
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: دکتر حسین کلباسی اشتری تأسیس جامعه آرمانی به مثابه خواست و غایت مشترک ابنای بشر، مقوله ای است که همگان بر آن اتفاق نظر دارند. از دیرباز صورت ها ی مختلف این خواست در اکثر آیین ها و ادیان و نحله های فکری، فلسفی و عرفانی بشر وجود داشته و دارد. بی تردید آرمان شهر یا همان اندیشه های اتوپیایی یکی از صور فلسفی ...
پیکره بندی حوزه های معرفتی هنر
. محاکات صور معقول روایت نوافلاطونی ممیزیس است و تقلید امور محسوس، روایت افلاطونی آن. قرائت های دیگری نیز از این نظریه وجود دارد همچون قرائت ارسطویی، مسیحی و یا حتی اسلامی آن. ب: نظریه بیان یا Expression ، نظریه ای است محصول تحول فلسفی بعد از رنسانس؛ تحولی که جای ابژه و سوبژه را دگرگون نمود و فلسفه را به رویکردی سوبژه محور سوق داد. تأملات نظری وسیع در باب عقل نشانه ای از این تحول است. این سوبژه ...
نظریه اجتماعی صدرایی
. شاید بتوان با این بیان خود آینه سان کولی را از فرایند و سازوکار اتحاد علم و عالِم و معلوم تصویر کرد؛ هرچند این سازوکار با سازوکار کولی تفاوت جوهری و بنیادین دارد. البته با وجود چنین اتحادی، علم حضوری به خود جزئی است و با آن شهود جزئی نفس انسان توسط خودش، که حکمت متعالیه بدان باور دارد، متناقض نخواهد بود. اگر بخواهیم روابط اجتماعی را با نگاهی دقیق تر بررسی کنیم، همان گونه که شوتس نیز ...
(پیکره بندی موضوعات، عناوین و حوزه های معرفتی هنر)
...، تبویب و طبقه بندی علوم به یک عبارت با ارسطو آغاز شد گرچه پیش از او، افلاطون در مجموعه آثار خویش در ارائه نوعی پیکره بندی از علوم کوشیده بود اما تبویب رسمی علوم با ارسطو آغاز شد. شاید از همین روست که او را معلم اول می نامند زیرا معلم از برای توفیق هرچه بیشتر در رسالت آموزشی خود، مطلقاً نیازمند تبویب و طبقه بندی موضوعات است. می دانیم که چنین صورت بندی را فارابی نیز در اثر فشرده اما بسیار مهم خویش با عنوان احصاء العلوم انجام داده و محتمل او نیز به همین دلیل معلم ثانی لقب گرفته است: ارسطو در آثار خود و به ویژه مابعدالطبیعه (متافیزیک) در تعریف فلسفه و بیان انواع آن بسیار کوشیده است. وی در فصل دوم از کتاب اول مابعدالطبیعه آلفای بزرگ ابتدا علم به امور کلی را عالی ترین و بالاترین درجه علم می داند، زیرا دشوارترین کارهاست و ادراک آنها از درک حسی به شدت دور است. ...
مبانی و پیش فرض های علوم انسانی اسلامی
همه قوای جسمانی و مستخدم صور حیوانی و نباتی است؛ اما اگر به جوهرش در عالم دیگر نظر شود، در نقطه ای قرار دارد که قوه محض است و صورت عقلانی ندارد، لکن شأن آن را دارد که به واسطه حرکت جوهری از باب اتحاد عقل و معقول، از قوه به سمت فعل حرکت کند (صدرالمتألهین، 1361، ص 243). بعضی بر این اعتقادند که ارتباط نفس و بدن همانند حاکمیت پادشاه بر کشورش و تسلط ناخدا بر کشتی است؛ اما صدرالمتألهین بر این ...