سایر منابع:
سایر خبرها
امریکن آیدل می بینی یا شب کوک؟
بود که در این رقابت شرکت کرد و پس از معرفی خودش به دلیل ملیتش مورد تمسخر مجری برنامه قرار گرفت. او حتی چند کلمه هم فارسی صحبت کرد اما تمسخرهای مجری تمامی نداشت. اما اجرای او باعث حیرت تمامی داوران شد و مورد تحسین حاضرین قرار گرفت. عسگر باقری اهل شهرستان ماکو یکی دیگر از ایرانیانی بود که در اوسس شرکت کرد و با وجود اینکه نتواست به جایگاه بالا دست پیدا کند اما اجرای او با تحسین ابرو گوندش همراه بود ...
دلایل بدبینی به همسرتان را ریشه یابی کنید
یکدیگر نشات می گیرد. مثلا، آقا همسرش را تنها متعلق به خود می داند و طبیعتا هر نوع رفتار خارج از منزل برایش سخت و غیرقابل هضم خواهد بود. معمولا این عشق و علاقه به تدریج به نوعی احساس شکست و یاس تبدیل می شود و فرد هر آن فکر می کند که زندگی اش در حال فروپاشی و نابودی است. الگوگیری و تقلید یکی دیگر از دلایل بدبینی است، معمولا فرزندان والدین بدبین و شکاک در طول زندگی خود، بدبینی را یاد می گیرند ...
همراهی مردم در همه چیز آنجاست
سریال با بازی حدیث میرامینی دنیا را از دریچه محدود مادی خود می بیند و عاقلانه به آینده اش نگاه نمی کند. هر چند انگیزه اش هنوز به طور کامل مشخص نشده، اما گویا در پی تصاحب ثروت و اموال مدیر خود است. همین نزدیک شدن نامعقول دختر به مدیرش باعث می شود خانواده ها بیشتر روی این مسائل متمرکز شوند و با دقت بیشتری رفتارها و محل کار فرزندان خود را رصد کنند. حرف های تازه ای برای گفتن اثر شهرام ...
حکایت آدم های خاکستری
تماشاگر هم بیشتر با او احساس همذات پنداری خواهد کرد. نویسنده مجموعه های خاک سرخ و نرگس درباره شخصیت پردازی این روزهای سریال های تلویزیونی می گوید: گاهی استثناهایی مثل پرده نشین را می توان دید، اما در بیشتر سریال ها تکلیف شخصیت ها از همان ابتدا مشخص است. مرتب هم بیننده را نصیحت می کنند. این در حالی است که باید در طول داستان و با بسترسازی تغییر و تحول در شخصیت ها پیام های هدف، آن هم به طور ...
برای بهبود سبک زندگی در سال جدید، تنبلی موقوف!
داستان شرطی شدن رفتار، مغز می آموزد که از انجام اولویت های حقیقی و مورد نظر شما تبعیت کند و دفعات بعد برای انجام آن، مجوز صرف انرژی لازم را راحت تر صادرکند. یکی از دلایلی که افراد موفق را به انجام کارهای سخت وادار می کند لذتی است که از موفقیت حاصل از انجام آن کارها در خود حس می کنند و مغزشان را به لذت بردن از طعم های واقعی عادت داده اند؛ پس مغز را به لذت بردن از طعم های واقعی عادت دهید نه هله ...
مصیبت کربلا، تنها به مسلمانان اختصاص ندارد
مسأله حاکی از اهمیت جایگاه آیین ها در جامعه امروزی است. - شعائر و آیین های حسینی چه اثری در امنیت روانی و احساس آرامش دارند؟ همان گونه که گفتیم، شعائر و آیین های دینی، کارکردی دوگانه دارند: تصورات و احساسات دینی را دوباره برمی انگیزند، و احساس بازگشت به ریشه ها و گذشته را تقویت می کنند. لذا با امر مقدس در ارتباط هستند که انگیزه حاکم بر تمام شعائر و آیین ها است. در واقع، شعائر و آیین ها، پل ...
فال روزانه(19 فروردین _ 7 آپریل)
کاری طولانی همراه است، خانواده تان از این موضوع چندان خوشحال نخواهند شد ولی با حرف زدن خواهید توانست آنها را قانع کنید. اسفند به نظر دیگران این طور می رسد که شما در حال حاضر از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستید، ولی حقیقت این است که خودتان نسبت به موقعیت خود کمی احساس تردید و عدم اطمینان دارید. اگر بخواهید الکی ادای آدم های خوش بین و مطمئن را دربیاورید تنها اوضاع را بدتر ...
حریم شخصی مو بکُش؛ لایکم کن!
کودکان خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذارند. آنها دائما در مورد آدم ربایی و به خطر افتادن امنیت کودکان از این طریق هشدار می دهند. البته از آنجا که نمی توان دسترسی کودکان و نوجوانان به شبکه های اجتماعی را به کلی مسدود کرد، توصیه هایی نیز برای کنترل آنها وجود دارد اما آنچه بیش از همه مورد تاکید قرار می گیرد، این است که برای کودکان هویت سازی نشود. ریشه های به اشتراک گذاری لحظات شخصی و خصوصی ...
راه و رسم نوجوان داری
تقویت آنها درمسیری که دوست دارند، باعث شکوفایی شان می شود؛ درنتیجه با توجه به توانایی ها و مهارت های شان، احساس برتری و سرآمد بودن کرده و در نوجوانی استرس کمتری را تجربه می کنند. همه این مسائل باعث می شود که فرزند شما دیگر پرخاشگر نباشد. استقلال کنترل شده، واقعیت یا فریب؟ دکترنصیردهقان درباره استقلال طلبی نوجوانان که یکی از پررنگ ترین نشانه های گذرآنها از دوران کودکی به ...
علت رفتارهای عصبی نوزاد هنگام شیر خوردن+ راهکار ها
صورت مستقیم روی کودک اثر می گذارد. برای آرام کردن کودکی که در حین شیر خوردن بی قراری می کند باید چه کاری انجام شود؟ در هنگام بروز رفتار های عصبی و بی قراری از جانب کودک مادر باید دست کودک را به آرامی بگیرد و حرکتی لذت بخش را جایگزین رفتار آزار دهنده کند، به طور مثال دست کودک را نوازش کند، ببوسد و به حالت نوازش به روی صورت و بدن خود بکشد؛ تکرار این حرکت و برقرای ارتباط فیزیکی آرام بخش بین مادر و کودک تا حد زیادی می تواند مانع این رفتارها شود. نی نی سایت ...
چگونه با مدیران زورگو رفتار کنیم؟
می دهد و احتمالا آن را تشدید می کند. در نتیجه اگر خواهان توقف وضع موجود هستید از خودشیرینی پرهیز کنید. 2. ارتباط صریح و مستقیم با مدیر داشته باشید حرف زدن با مدیران زورگو به دلیل ترس از واکنش های غیر قابل پیش بینی مدیر در سطح کارمند و رئیس می ماند. به این معنی که کارمند از سر ضعف با مدیر خود صحبت می کند و مدیر با نگاهی از بالا به پایین سعی در به کرسی نشاندن حرف خود دارد. ...
چه زمانی باید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنیم؟
نیازی به مراجعه به پزشک نیست، زیرا مولفه های مختلفی بر رفتارها و خلقیات افراد در طول روز تاثیر می گذارد که حتی درباره افرادی که به پختگی شخصیت رسیده اند نیز این اتفاق می افتد. با وجود این، اگر احساس کنیم چند روزی است که خلق افسرده مان اذیتمان می کند یا افکارمان باعث افسردگی و تاثیر بر عملکردمان می شود بهتر است به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنیم. در بسیاری از مواقع نیازمند مداخله دارویی نیستیم و ...
اسلام چگونه به بنگلادش وارد شد؟+تصاویر
نفر جمعیت است. پایتخت آن داکا و در زمره پرجمعیت ترین کشورهای جهان اسلام به شمار می آید. دین رسمی بنگلادش اسلام و زبان رسمی نیز بنگلا است. با این وجود، گرچه زبان انگلیسی رسمی نیست، اما به عنوان زبان دوم شناخته می شود. *ورود اسلام به بنگلادش در مورد ورود اسلام به سرزمین بنگال(بنگلادش و سه ایالت هند) روایت های متفاوتی وجود دارد. برخی مورخان، ورود اسلام به منطقه بنگال باستان را ...
این دوستی ترفندی است که ته ندارد!
من خودم زمانی وارد گود شدم که دانشجوی سال های اول بودم. آن روزها حتی اگر رگه هایی از ترس در وجودم بود، حتی اگر احساس گناه نصفه و نیمه ای در درونم مانع ادامه رابطه می شد وقتی با دوستانم در این مورد صحبت می کردم و می دیدم آنها هم چنین روابطی دارند به اصطلاح دلم قرص و محکم می شد و بی گدارتر به آب می زدم. خاطرم هست وقتی به یکی از دوستانم گفتم که دیروز کاملاً اتفاقی دست ما به هم خورد او در جوابم ...
بررسی تفکرات اسلامی در مدیریت هندسه قدرت و جنگ (قسمت دوم - پایانی)
، مشکلات سیاسی بسیاری به وجود می آورند که این مشکلات به طور جدی کشور را به ضعف می کشاند. وفاداری اقلیت ها به رژیم و حکومت های حاکم ، امکانات لازم را برای بسیج همگانی در مواقع بحرانی و جنگ مهیا می کند در حالی که بی اعتمادی اقلیت ها به دولت ، آنان را به دولت متخاصم متمایل می کند و همین امر باعث کاهش قدرت ملی یک دولت می شود. در پاره ای از موراد منافع گروه های متعارض ، به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی زیان ...
فال روزانه + فال حافظ پنجشنبه 12 فروردین 95
قابل اعتماد می تواند باشد. فال حافظ امروز متولدین خرداد : به کوی میکده هر سالکی که ره دانست***دری دگر زدن اندیشه تبه دانست زمانه افسر رندی نداد جز به کسی***که سرفرازی عالم در این کله دانست تعبیر: پل های پشت سر خود را خراب نکن. سرت را بالا بگیر. همنوز رموز زندگی را نمی دانی. ستاره ی دولت و اقبال تو چون ناهید درخشان است. پیشنهاد خود را مطرح کن و دل به دریا ...
عناوین روزنامه + فال روزانه + فال حافظ چهارشنبه 18 فروردین 95
صورت تفکر جدی، برنامه هایی که امروز بچینید به رسیدن شما به هدف های مورد نظرتان و موفقیت کمک خواهند کرد. اگر می خواهید در کنار کار تفریح هم بکنید می توانید با شریکتان در کافی شاپ یا رستوران مورد علاقه تان قرار گذاشته و صحبت کنید. امروز نسبت به موضوعی که مدتی است بین شما و عشقتان امواج منفی ایجاد کرده است ذهن بازتری خواهید داشت. انسان جایزالخطاست، حالا که به اشتباه خود پی برده اید در مورد آن با طرف ...
فرهنگ در رسانه
.... ما خواستیم چمدان را در موقعیت های مختلف به چالش بکشیم و آدم ها را نسبت به این شی ء حساس کنیم. به نظر می رسد حتی خواص بالقوه شی ء نیز در جابه جایی زمان و مکان دستخوش تغییر می شود و گاهی آنقدر از کارکردش دور می شود که کارکردی تازه پیدا می کند. این تغییر کارکرد در این اثر به خوبی دیده می شود. کنار هم قرار گفتن چمدان ها باعث شده یک صفحه نمایش به وجود آید. بله همین طور است. این ...
همدلی در اوتیسمی ها کشف شد
...، این اختلال که معمولاً یک نفر از هر 100 کودک را درگیر مشکلات ارتباطی و گفتاری می کند نباید باعث شود که بر میل درونی کودکان به انزوا طلبی کمک شود، امروز مشخص شده است، در افراد مبتلا به اوتیسم فقدان درک احساسات و هیجانات وجود دارد و با کمک به شناخت این هیجانات و حضور پررنگ تر کودکان در اجتماع می توان در تقویت مهارت های شناختی و افزایش امید به زندگی آنها مؤثر بود. تحقیقات نشان می دهد ...
جلب رضایت والدین برای ازدواج
فرداها با مشکلاتی مواجه می سازد؛ تحمل سختی های بسیار وصال از یک سو و قطع ارتباط با خانواده از سوی دیگر، باعث می شوند نه تنها جوان بطور کاملا ناخودآگاه در ارتباط با اطرافیانش دچار تنش شود بلکه تجربه احساسات نامساعدی چون اضطراب، استرس و احساس گناه بر زندگی شخصی و زناشویی وی نیز، اثرات منفی خواهد گذاشت. تصمیم گیرنده نهایی در امر ازدواج، فرزندان هستند پدر و مادر ها تا کجا نظر ...
این عبارات زنان را به اوج عصبایت می رساند
بدی زدم؟ آنچه زن ها از شنیدن آن ها بیزارند؛ * آنچه مرد ها می گویند تا احساسات زنان را کم اهمیت جلوه دهند. * آنچه مرد ها می گویند تا از صحبت کردن و برقراری ارتباط با زنان سرباز بزند. * آنچه مرد ها می گویند تا مکالمه و گفت و گو با زن ها را متوقف کنند. * آنچه مرد ها می گویند تا خود را متعهد و پای بند چیزی نکنند و بتوانند آزاد باشند. آنچه ...
بنت الهدی صدر، زنی فراتر از زمان خود
السلام می رسید و مادرش فرزند شیخ عبدالحسین آل یاسین از عالمان بزرگ زمانه خود بود. دو سال از عمر آمنه نگذشته بود و گرمای مهر و عطوفت پدری را نچشیده بود که پدر خود را از دست داد، اما حمایت های پدرانه برادران، خصوصاً سید محمدباقر و صلابت و اقتدار مادر، توانست جای خالی پدر را پرکند. آن ایام، عراق روزگاری نامناسب داشت، زنان جایگاه مناسبی نداشتند و فضای جامعه خوب نبود. آمنه، از همان ...
مشکلات، شکلات زندگی من است / آرامش را در زمان حال جستجو کنید
.... دیگران را مقصر ندانید بعضی از افراد عادت دارند تا اشتباهات خود را به گردن دیگران بیندازند و دیگران را مسئول مشکلات پیش آمده بر ایشان تلقی کنند. همسرم شغلش آزاد بود با این وجود گاهی با توجه به ارتباط کاریش با بازار کار، بدهی بالا می آورد؛ در عین حال چند وقت بود که طلب کارها نیز به مغازه اش می آمدند و تقاضای پولشان را می کردند ، حتی کار به جایی رسید که همسرم لوازم کارش را برای ادای ...
راهکارهایی برای تربیت کودک شاد
یک لنگه پا از یک سر حیاط تا سر دیگر آن بپرند! خودتان را از برق بکشید چند لحظه دست از کار بکشید و با کودکان خود ارتباط برقرار کنید. خانواده های شاد آنهایی هستند که واقعا به یکدیگر حس نزدیکی می کنند، آنهایی که برای یکدیگر وقت میگذارند، از مشکلاتشان صحبت میکنند و همدیگر را در آغوش میگیرند. زمانی را به دور از موبایل، تبلت یا لپ تاپ خود در نظر بگیرید و به فرزندانتان بپردازید. ...
فال روزانه چهارشنبه 18 فروردین 1395
رابطه عاطفیتان نقش فردی را داشته باشید که کنترل رابطه را در دست دارد، این کار چندان خوشایند نیست و رابطه تان را به سوی سرد شدن پیش برده و باعث از بین رفتن جذابیت شما برای طرف مقابل می شود. امروز صحبت کردن راجع به جاه طلبی ها و اهدافتان با دوستان نزدیک سرگرمی لذت بخشی برایتان خواهد بود. با وجود این که احساساتتان در حال حاضر ثبات چندانی ندارند، ولی این حالت تأثیری روی جهت گیری های کلیتان ...
گرداب پورنوگرافی
....(سولر،2004 ) پژوهش یانگ، یکی از معدود پژوهش های تجربی است که انگیزه افراد را از اعتیاد به اینترنت به طور همه جانبه ارزیابی کرده است. این پژوهش نشان داد یکی از انگیزه های اصلی این نوع ارتباط ها، به دست آوردن حمایت های اجتماعی است.(امیدوار،1381 ) حمایت اجتماعی با ارتباط های اینترنتی زودتر و آسان تر به دست می آید. با ورود به اتاق گپ زدن [46] میان اعضا در فضای اینترنت، نوعی ...
با بیماری اوتیسم آشنا شوید
ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد. در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند. هستهٔ مرکزی اختلال در درخودماندگی، اختلال در ارتباط است. ضوابط تشخیص درخودماندگی وجود حداقل 6 مورد از مواردی که در بندهای اول و دوم و سوم توصیف شده اند. لااقل دو مادّه از بند اول و یک ماده از هر یک از بندهای دوم و سوم الزامی است. ...
جهل جنسی بنیان خانواده را می لرزاند
دانش در این زمینه رنج می برد. جهل در این زمینه باعث می شود که فرد کارکرد و رویکرد و حالت هایی را که نقش آفرینی زن و شوهر در این سلول به آن نیاز دارد را به دست نیاورد و بعد دچار یکسری مشکلات می شود. خیلی از مواقع راه حل های درستی را نمی رود. خود آن راه حل غلط معضل را دو چندان می کند کما اینکه شما می بینید درصد زیادی از افراد به این دلیل دچار اعتیاد می شوند که می خواهند مشکلات زناشویی و ...
مصطفی زمانی از زندگی شخصی اش می گوید ، عشق هورمونی است !
نقش عاشق پیشه مصطفی زمانی در سریال شهرزاد باعث شد که محور گفت و گویمان با او عشق باشد. نظرات شخصی زمانی درباره عشق بسیار متفاوت است با نقشی که ایفا کرده. او صریح صحبت می کند و بداهه پردازی طنازانه را دوست دارد. با هم بخش های قابل انتشار این گپ و گفت را مرور می کنیم. تا به حال کسی به خاطر نقش فرهاد سریال شهرزاد، با شما ابراز همدردی کرده؟ آره. همه ابراز همدردی می کنند. انگار ...
هومن سیدی: اگر تقلید کنم کارگردانی راکنار می گذارم
هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان [...] هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان یک فرد مشهور و فساد اخلاقی اش در سینمای ایران روایت می شود و از آن جا که چند نمونه واقعی هم دارد – از جمله مشهورترین آن ها ماجرای شهلا جاهد و ناصر محمد خانی است که موقعیت بحرانی فیلم شباهت قابل توجهی به آن دارد – توجه مخاطبان در جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این فیلم در اکران به تنهایی می تواند پدیده گیشه باشد اما اکران نوروزی و قرار گرفتن در کنار فیلم های کمدی و جدی دیگر، هنوز آنگونه که شایسته است فیلم دیده نشده است. در بخش اول گفت وگو با هومن سیدی درباره داستانگویی فیلمش و روایتی که برای بازگویی قصه در نظر گرفته، توجه به مخاطب و ساخت آثاری که سطح سلیقه مخاطب را نازل می کند صحبت کردیم که از نظرتان می گذرد: زندگی پیچیده است/ به راحتی نباید قضاوت کرد فیلم با جمله ای از ویلیام فاکنر آغاز می شود و نام فیلم هم از رمان مشهور خشم و هیاهو برگرفته شده است . رمان فاکنر حاوی چند زوایه دید است و سرهم نهادن از حکایت چند راوی است همین دلیل باعث شد نام فیلمی که تلاش کردید با ماهرانه ترین نوع ممکن داستان را با پیچیدگی و پس و پیش کردن وقایع آن هیجانی و دلهره آور روایت کنید، از رمان فاکنر اقتباس کنید یا دلیل دیگری وجود داشت؟ بن مایه اصلی حرفی که در فیلم وجود دارد و باید روی آن تمرکز می کردیم این بود که به راحتی راجع به یک جریان نباید نظر دارد و بیرون گود قرار گرفت و درباره یک زندگی نظر داد. زندگی پیچیده تر از این حرف هاست. لزوما آن جریانی که به چشم می بینیم و ذهن ما آن را واقعی تلقی می کند، می تواند واقعی نباشد و می تواند وجه دیگری هم داشته باشد و واقعی تر از آن باشد که ما فکر می کنیم. ما چون هیچ گاه امکان شنیدن و دیدن تمام وجوه را نداریم به راحتی قضاوت می کنیم و اجازه می دهیم احساسات ما بر عقل غلبه کند. به طور مثال در یک دعوای زناشویی به خودمان اجازه می دهیم تقصیر را به گردن یکی از طرفین بیندازیم . قرار بر این است که خشم و هیاهو برای لحظه ای تماشاگر را به خودش بیاورد و به این مهم فکر کند که در یک لحظه نمی تواند درباره شخصیت های داستان نظر بدهد و قضاوت کند. به همین دلیل نوع روایتی که انتخاب شد که در نوع مرسوم ادبیات و فیلمنامه نویسی، سینما ، تئاتر و تمام گونه های دیگر تصویری یا ادبیاتی موجود است انتخاب شد . احساس کردم این نوع روایت برای این نوع پیام انتخاب درست تری باشد ما هر دو شخصیت را نشان می دهیم نه تنها برای دیده شدن بازی ها یا خندیدن یا هر چیز شبیه به این... این اتفاقات هر کدام می تواند واقعی باشد و ما راحت نمی توانیم به ضرس قاطع یک فرد را متهم و دیگری را مبرا از خطا و لغزش بدانیم در داستانگویی مدیون رمان خشم و هیاهو هستم برگرفتن نام فیلم از رمان خشم و هیاهو را بفرمایید درست است که این رمان به فیلمنامه من و بالعکس ربطی ندارد اما بعد از خواندن این رمان دغدغه نگارش این نوع فیلمنامه به ذهنم رسید. من خودم را یک جورهایی مدیون این رمان می بینم برای نوشتن این فیلمنامه درست است که تاکید می کنم هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. دو کاراکتر، مصداق اصلی خشم و هیاهو هستند/ از آثار بزرگ یاد می گیرم با خواند این رمان به سمت داستانگویی در سینما رفتید؟ بله. احساس کردم این دو کاراکتر اصلی من مصداق اصلی نام رمان هستند هر دو مصداق اصلی هم خشم و هم هیاهو هستند. اعتقادم این است که خود کاراکترها یک حرکت رو به جلویی دارند و خودشان برای خودشان اسم می یابند و برخی لحظات را تعیین می کنند. احساس می کردم بعد از نوشتن کل فیلمنامه چقدر یک کاراکتر را خشم نوشتم و دیگری را هیاهو. فکر کردم این اسم شاید درست باشد . البته مقیاس فیلمنامه و رمان کار خطایی است اما من یاد گرفتم که از آثار بزرگ استفاده کنم ، بهره بگیرم و تلاش کنم برای یادگیری بیشتر. شخصیت ها کدام نزدیک به خشم و کدامیک بیشتر به سمت هیاهو رفتند؟ برای من خسرو داستان خشم است و حنا هیاهو. آنونس را هم بر این مبنا ساختم یکی را کاملا خشم و دیگری را کاملا هیاهو. خسرو خانواده دوست است این خشم خسرو از کجا می آید؟ خشم خسرو، عصبی بودن، نگران بودنش، حتی دل لحظه های احساسی هم آرامش ندارد. بیس فیلمنامه را که می نوشتم خسرو رادر دو وزنه قرار دادم جایی که از خودش تعریف می کند فکر کردم که باید خودش را درست تعریف کند بدون ایراد و بی نقص . این دم دستی ترین نگاهی است که در لحظه اول به فیلمنامه نویس ارجاع می دهد اما هرچه جلوتر رفتم به دم دستی بودن این نوع معرفی بیشتر پی بردم. خسرو باید وقتی از خودش تعریف می کند بگوید فردی هستم که عصبی می شوم و پرخاش می کنم من این ایرادها را دارم اما لزوما خانواده برایم مهم است. وقتی خسته است به خانه می آید با بچه بازی می کند اما جنبه اش را ندارد زود از کوره درمی رود. فرد عصبی لزوما گناهکار نیست/ تلاش کردم تصویر یک فرد واقعی را به نمایش بگذارم با این معرفی پس زمینه به مخاطب می دهید که در انتها مخاطب قضاوت خودش را داشته باشد؟ حتما همینطور است. آدمی که عصبی و پرخاشگر است لزوما گناهکار نیست. اگر داد و بیدار می کند لزوما قاتل نیست. شکل و شمایلی که خسرو از خودش ، همسرش (تینا) و حنا روایت می کند کاملا به گونه ای است که هر جور دل خواهش است آن ها را تعریف می کند. جلوتر که می رویم حنا هم همین کار را می کند. در روایت حنا، خسرو آدم بسیار ضعیف و متزلزل است کسی که به او آسیب وارد می شود. کسی که همسرش او را مورد توهین و تحقیر قرار می دهد (رفتار تینا با خسرو در ماشین). کسی که به عنوان یک مرد زار می زند و خواسته اش را درخواست می کند،کسی که دیگر آن غرور را ندارد (فصلی که حنا تعریف می کند). این تعاریف (خسرو و حنا) تنها دارای یک جریان های واقعی مشترک هستند خسرو در هر دو روایت با بچه اش تند است. تلاشم این بود تمام لکه هایی که وجود دارد و در کنار هم قرار می گیرد به گونه ای باشد که تصویر یک آدم غیرواقعی را نبینیم. چون خسرو از خودش تعریف می کند، لزوما آدم خوب مهربان و خانواده دوست نبینیم و از روایت حنا چیز دیگری به مخاطب ارایه شود. من همه تلاشم این بود که یک آدم ببینیم اگر در بخشی از فیلم مجبور است که از خودش تعریف کند عصبی بشود و فریاد هم بزند اما کار اشتباه هم می کند. انتخاب نکردم قصه یا ضد قصه جلو بروم/ بسیاری از ترس، تجربه نمی کنند بعد از ساخت خشم و هیاهو به سمت داستانگویی خواهید رفت. من هیچ وقت انتخاب نکردم که چه باید بکنم. الان قصه تعریف کنم یا ضد قصه جلو بروم چیزی که همیشه تلاش می کنم آن را حفظ کنم و بخش زیادی از دوستان مخالف آن هستند تجربه گرایی است. بسیاری عنوان می کنند جای تجربه در سینما نیست و اشتباه بحث تجربه گرایی را تلقی می کنند. معتقدند اگر کسی قرار است تجربه کند برای خودش و درخانه تجربه کند . این حرف زمانی درست است که فرد الفبای سینما را بلد نباشد . اما کسی که حرفه اش فیلمسازی است اساسا امکان این وجود ندارد که تجربه نکند. حالا افرادی می ترسند که نکند خراب کنند و سرمایه از بین برود ورود به دنیای تجربه کردن نمی کنند افرادی هم هستند که نترسند و تجربه می کنند . برایم مهم نیست ماحصل تجربه کردنم چه می شود شما جزء دسته دوم هستید فکر می کنم این طور است . برایم مهم نیست ماحصل آن تجربه چه می شود مهم این است که یک جریان جدید را تجربه کنم اسمش هرچه که می خواهد باشد. اگر قرارباشد تقلید کنم کارگردانی را کنار می گذارم به اسم و عنوان آن جریان کاری ندارید اصلا. من اینجوری حالم خوب است .به طور مثال اگر قرار باشد من کارهایی که یک کارگردان مثل فرهادی انجام داده من هم انجام بدهم برای من چیزی ندارد اگر این گونه باشد کارگردانی را می گذارم کنار و به سراغ بازیگری می روم. برخی از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند حتما برای مخاطب هم ارزش دیدن ندارد دیدیم کارهایی که کپی هایی از کار کارگردان دیگر بودند و هیچ گاه نتوانستند نظر مخاطب را جلب کنند. متاسفانه افراد بی مایه و کم مایه وجود دارند که از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند تمام تلاششان را می کنند که هیچ کس قدمی برندارد. دو نوع حسادت داریم یکی منجر به پیشرفت و ترقی می شود و دیگری باعث می شود که نه خداوند و نه خلق خداوند از فرد راضی و خشنود نباشد. متاسفانه از این دست آدم هایی که خانه نشین هستند و قلم و کاغذ دارند و فکر می کنند تنها قلم و کاغذ داشتن لزوما فرهیختگی است زیاد هستند. کسانی که در خانه نشستند و فکر می کنند هیچ کس آن ها را کشف نکرده و این افراد بزرگترین آرتیست های کره زمین هستند و تریبونی به آن ها داده نمی شود برای خودنمایی. همانقدر فیلمسازان با استعداد خوبی که به سینما وارد می شوند همانقدر هم افراد بی استعداد به سینما وارد می شوند. چگونه بایدغربال بشوند تا اینگونه وارد سینما نشوند خودشان غربال می شوند. من دوران سینمای جوان را گذراندم شیفته بعضی ها در سینما بودم بعضی از بزرگان را نقض می کردم. در آن دوره یادم است یک دانشجوی فیلمسازی که یک فیلم یک دقیقه ای ساخته یا حتی همان را هم نساخته به راحتی راجع به یک فیلمساز در هر سطحی نظر می دهد در حالی که توان گرفتن یک پلان از فیلم ندارد اما به راحتی می تواند تصمیم بگیرد که سینما به چه سمت و قهقهرایی می رود. غربال شدن این افراد زمانی رخ می دهد که وارد سینما بشوند زیرا از این دست افراد ادعاهای زیادی داشتند و همیشه احساس می کردند موقعیت بروز و ظهور استعدادهایشان را نداشتند. برای خیلی از این افراد موقعیتش فراهم می شود و کار را خراب می کنند و از این وادی می روند و متاسفانه وقتشان را هدر می دهند. عده ای هم هستند بدون حاشیه وبا اصل مطلب جلو می آیند. نسبت به فیلمسازان دیگر قضاوت سطحی ندارند به این فکر می کنند که فیلمساز دیگر ده سال جلوتر از خودش کاری را به انجام می رساند که باید به قدم هایش نگاه کرد و اگر کاری را نتوانسته انجام دهد شاید ما بتوانیم انجام دهیم. این نوع نگاه در من (به عنوان یک جوان) وجود دارد من به بزرگان در این عرصه نگاه می کنم و می بینم کدام یک از تجربیاتشان خوب بوده و من چگونه می توانم تجربه جدیدی کسب کنم واگرنه چه کاری است که فیلم بسازند. همه می توانند با یک ماه کلاس فشرده فیلمسازی بیاموزند/ جهان انسانی و تصویر آن مهم است به صراحت می گویم همه آدم ها با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند فیلمسازی را بیاموزند یادگیری الفبای سینما کار سختی نیست اما جهان انسانی فرد است که درست باید به تصویر کشیده شود. اینکه چه در چنته داری و دنیای پیرامونت را چگونه می بینی و آن را چگونه می توانی تصویر کنی. واگرنه فیلمسازی یک دکوپاژ ساده است با چند پلان شات و تدوین دم دستی که می توان آن را یاد گرفت. چیز پیچیده ای نیست یک ریتم و ضد ریتم و فیلمنامه که دیگر کسی نمی نویسد. بازیگران هم که همه خوب هستند فیلمنامه خوب باشد پول خوب هم بدهیم می آیندو کار می کنند. باساخت اعترافات ذهن خطرناک من فکر می کردم داستانگو می سازم/ من تلاش نمی کردم به سمت شمایل فیلم روشنفکری بروم/ سینما روشنفکری خطرناک است تمام این حواشی زودگذر است و می گذرد. من از فیلم آفریقا تا به امروز به مراتب افرادی که فیلم من را می بینند و دنبال می کنند بیشتر شدند. اما یادم هست وقتی اعترافات ذهن خطرناک من را ساختم من فکر می کردم اتفاقا فیلم داستانگو می سازم . اما مخاطبش خاص شد. آن نوع سینما، سینمای خطرناکی می توانست باشد به دلیل این که می توانست به سمت شمایل فیلم هایی که روشنفکری است،برود اما خدا شاهد است من اصلا تلاش نمی کردم یک چنین چیزی بسازم و به آن سمت فیلمسازی حرکت کنم. اعترافات جهان خاصی را دنبال می کرد اگر با شخصیت اصلی داستان نگاه کنیم همه چیز درست و به جا بود اما چقدر مخاطب جای آن قرار بدهد سخت و سنگین بود. بله . درست است. واقعیت این است که از ساختن آن فیلم لحظه ای پشیمان نیستم امیدوارم روزی برسد حرف هایی را درباره آن فیلم بزنم که دوست دارم بگویم اما هیچ وقت نگفتم. در آن مسیر فیلمسازی احساس کردم دنیایی برایم باز شد که دنیایی جدید، عجیب و غریبی است و پتانسیل سینما شدن را دارد. فکر می کردم افراد زیادی با این نگرش که در فیلم دیده می شود درگیر هستند و فکر نمی کردم درگیری ذهنی هیچ کس نباشد. احساس کردم پدیده ای به وجود آمده که زندگی همه را تحت الشعاع قرار می دهد . فکر نمی کردم خیلی از افراد درباره آن اطلاع ندارند یا حوصله اش را ندارند یا چرا باید بدانند که کجای زندگی هستند. اساسا فکر می کردم (هنوز هم فکر می کنم) هر فیلمسازی یک حدیث نفسی دارد من باید این را بدانم که چرا می خواهم فیلم بسازم . سینما صرفا جای تفریح نیست/ ذات هنر فرهنگسازی است بیش از هر چیز مخاطب به سمت سینمای کمدی گرایش دارد. جامعه شلوغی داریم . مردم درگیر گرفتاری های زندگی هستند. واقعیت این است که خنده در جامعه بسیار کم است جدیدا نگرش هایی به وجود آمده که خنده را تقویت کنند که بسیار عالی است. طبیعی است که کشور جوانی هستیم انرژی های بسیار زیادی دارند که تخلیه نمی شود تخصص من نیست که چگونه باید این تخلیه انرژی در جوان رخ بدهد. حالا این مهم است که یک خانواده که متشکل از افراد جوان است وقتی قصد دارد حالش خوب بشود به سینما می آید اما هیچ گاه درباره آن حرف نزدیم. سینما صرفا جای تفریح نیست. سینما وجود دارد که به لحاظ فرهنگسازی حرکت آهسته ای را به سمت جلو ببریم. به طور مثال رامبد جوان در برنامه خندوانه با یک شوخی شیرین کمربندها را باز یا بسته می کند این یعنی فرهنگسازی برای بستن کمربند در هنگام سوارشدن در ماشین. به ذات کار هنر فرهنگسازی است. اگر سینما با سیرک و بازیگر با دلقک اشتباه گرفته شود باید این شغل را ببوسیم و بگذاریم کنار. فیلمی که مخاطب کم دارد شکست خورده است فیلم باید پرفروش باشد هیچ شکی در آن نیست. فیلمی که مخاطب کم دارد نابود شده و شکست خورده است اما می گویم کاری که بعضی از دوستان با سلیقه و ذائقه مردم می کنند را نکنیم . باج دادن به هر دلیلی انصاف نیست برای این که باید پاسخگو باشیم. این که من پلان را باز بگذارم. 15 بازیگر نامی را جلوی دوربین بیارم تا کارهای خیلی زشت و زننده ای را جلوی دوربین انجام بدهند که باعث خندیدن تماشاچی بشود و در آخر تماشاگر بیرون سالن بگوید چقدر مزخرف بود و به آن بخندند برایم حال خوبی را به ارمغان نمی آورد و این نوع پول درآوردن و گیشه داشتن برای من خوشایند نیست. فکر می کنم وقتی یک تابلوی نقاشی کشیده می شود با هدف رساندن یک پیام یا مفهوم این کار انجام می شود. معضلات جامعه را به گونه ای روایت کنیم که روی مخاطب تاثیربگذارد مهم این است که در اثر یک مفهومی را به مخاطب ارایه دهیم اگر درباره معضلات جامعه حرف بزنیم باید به گونه ای باشد که روی مخاطب اثرگذار باشد اگر بادیدن فیلم یک خانواده به خودش نهیب بزند که بعد از جدایی فرزند ما چه شرایطی را پیدا خواهد کرد برای من فیلمساز کفایت می کند. حالا یکسری آدم بگویند فکر کردی کی هستی که این حرفها را می زنی من در پاسخ این افراد باید بگویم من یک انسانم که در مملکتم زندگی می کنم احساس دارم و حالم بد و خوب می شود و همه ما به زعم خودمان تلاش می کنیم برای بهبود جامعه با هر عقیده و ذائقه ای و با هر تربیت خانوادگی . برای ادامه مسیر فیلمسازی کاملاً حسی جلو می روید یا با برنامه پیش می روید؟ نه خیلی حسی نیست. بدون حساب و کتاب هم جلو نمی روم باید ببینم چه چیزی الان خوراک جامعه است. با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم/ سطح سلیقه مردم را باید بالا برد/ در کار بعدی بیشتر حواسم به تماشاچی است حتی اگر خوراک جامعه فیلم کمدی باشد؟ من با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم. من بعداز این همه سال بازیگری، برای حضور در فیلم کمدی و ایفای نقش درآن جایزه گرفتم شاید خیلی از مردم من را به عنوان یک کمدین بشناسند تا بازیگر جدی. اما معتقدم هر چیزی باید ارزش و احترامش سرجاش باشد و حفظ شود . تلاش می کنم داستان را بیشتر از این در کار بعدی جدی بگیرم و بیش از این حواسم به تماشاچی باشد. من از تلاش کردن خسته نمی شوم معتقدم باید آرام آرام سطح سلیقه مردم را بالا آورد تا رشد فرهنگی صورت می گیرد و آمار کتابخواندن مقداری بالا بیاید. آن زمان دیگر نیاز به این همه تبلیغات شعارگونه برای حفظ محیط زیست نداریم زیرا سطح فرهنگی بالا آمده است. Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...