سایر منابع:
سایر خبرها
تصاویر/ عصر ناصری به روایت یک آلمانی
عمر در آنجا ماند. هولتزر در میانه اقامت خود در ایران سفر کوتاهی به آلمان داشت . یک دوربین عکاسی و وسایل ظهور عکس از آلمان خرید و به اصفهان آورد و عکاسی در ایران را آغاز کرد. عکس هایی که او در طول 20 سال اقامتش در ایران برداشت منظره ها، بناها و مردم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار را نشان می دهد. او بیشتر از مراسم مذهبی، طرز پوشش و جشن های ارامنه عکس گرفته اما عکس هایی هم از ...
یک واقعیت تاریخی؛ بهائیت مساوی با تروریسم است
مهم ترین عوامل در ایجاد یک بحران عظیم و عمیق است، که تأثیرات روانی و تبلیغی و فرهنگی عظیمی برجای گذاشت؛ و در فاصله چهار سال، آنچنان بی تفاوتی در جامعه به وجود آورد، و ساخت سیاسی کشور را چنان خنثی و آلوده کرد، که در نهایت با هجوم چند صد نفر قزاق به سرکردگی رضا خان میر پنج از قزوین، پایتخت کشور به سادگی و بی هیچ مقاومتی به تصرف آنها درآمد، و با سقوط حکومت قاجار، مشروطیت به سرنوشت شوم دیکتاتوری پهلوی ...
اولین مجری اقتصاد مقاومتی در ایران چه کسی بود؟ +عکس
واردات و تولیدات خارجی همراه سازد؛ تا جاییکه حکم تحریم کالای فرنگی در اصفهان از سوی وی صادر شد. به دنبال اقدامات آقا نجفی، سایر علمای اصفهان نیز به تبعیّت از وی فتواهایی با عنوان ترغیب مردم به استفاده از کالای داخلی و تحریم کالای خارجی صادر کردند. مقابله های وی با کالاهای خارجی سبب شد که سه ضلع استبداد محلی، استبداد مرکزی و استعمار یعنی ظل السلطان، ناصرالدین شاه و انگلیس به این نتیجه ...
روایت شب و قلندر در رادیو نمایش
به گزارش جام جم، نمایش شب و قلندر را منیژه آرمین نوشته و جواد پیشگر تنظیم کرده است. داستان این نمایش درباره فردی به نام افراسیاب است که در بیابان ها راهزنی می کند تا این که در یکی از غارت ها،قالیچه ای پیدا می کند و تصویر زنی را در آن می بیند. افراسیاب با این تصویر شروع به صحبت می کند و این گفت وگو آغاز حرکت به سوی انسان شدن و پرهیز از چیزهایی می شود که تاکنون به آن مشغول بوده است. او از پنج سالگی پدر و مادرش را از دست داده و به دنبال گمشده ای بوده و تماشای این تصویر در قالیچه آغاز جست وجویش برای یافتن زندگی است. افراسیاب در این مسیر با شخصیت های متفاوت آشنا می شود. شنیدن این خلاصه داستان بهانه ای برای تهیه گزارش پشت صحنه از ضبط این نمایش رادیویی می شود. یک دنیا حرف بنای قدیمی رادیو نمایش واقع در میدان ارگ روایتگر حرف های ناگفته بسیاری است، چراکه ساختمان قدیمی و صمیمی رادیو نمایش ساکت و آرام در محاصره بناهای اطراف میدان ایستاده و هیاهوی رفت و آمد عابران به بازار را با دقت تماشا می کند. با هماهنگی معصومه نورزاد، روابط عمومی رادیو نمایش راهی استودیو 14 می شویم.شهریار کرمی کنار علی حاجی نوروزی صدابردار نشسته و متن نمایش شب و قلندر را به دست دارد. سمت راست حاجی نوروزی هم جواد پیشگر ایستاده و با دقت مشغول کارگردانی است. او حساسیت زیادی در کار دارد و به تک تک کلمات توجه می کند. بازیگران هم داخل استودیو نشسته و هر کدام مشغول گفتن دیالوگ هایشان هستند. در فاصله ضبط نمایش سراغ کارگردان و دیگر بازیگران نمایش می روم و با آنها همصحبت می شوم. آمیزش افسانه و واقعیت پیشگر، در پاسخ به این سوال که تا امروز شما نمایش های بسیاری را کارگردانی کرده اید، نمایش شب و قلندر چه ویژگی هایی داشت که کارگردانی آن را پذیرفتید، به جام جم گفت: این کار را خودم برای رادیو تنظیم کردم. وقتی برای اولین بار این اثر را خواندم، آمیزش افسانه و واقعیت را دوست داشتم که نویسنده به زیبایی انجام داده بود، زیرا کار را صاحب ویژگی های برجسته ای در حوزه رمان کرده است. شخصیت پردازی خوب، زبان و ادبیات کار و ساختار گفت وگو از دیگر شاخصه های این رمان است. وی ادامه داد: این نمایش براساس روایاتی از تاریخ نوشته شده و به بخشی از رویدادهای تاریخ معاصر ایران از اواخر مشروطیت تا آغاز حضور رضا شاه اشاره می کند. بخشی از زیبایی اثر و جذابیت آن آشنایی نویسنده با هنر اصیل اسلامی -ایرانی یعنی سفالگری و کاشیکاری است که شخصیت اصلی اثر به آن وابستگی عمیق پیدا می کند. این کارگردان با اشاره به دیگر ویژگی های اثر تاکید کرد: توجه به هویت تاریخی و رویکردش به مسائل اجتماعی از نکات مورد توجه در مضمون این اثر است. نویسنده با نفوذ به درونیات، آرزوها و امیال شخصیت اصلی و دیگر اشخاص اثر، مخاطب را با خود همراه می کند. مسلماً استفاده از ابزار شنیداری به صورت نمایش رادیویی در خلق فضاها و مکان های اثر و ایجاد شرایطی برای گفت وگو (دیالوگ) امکان ارتباط بیشتر مخاطب با اثر را فراهم می کند. اجرا و تمرینات ما به گونه ای است که پاسخگوی ارزش ها و ویژگی های شاخص این رمان باشیم. سرکرده راهزنان میکائیل شهرستانی هم درباره نقش اش در نمایش شب و قلندر گفت: در این مجموعه نقش افراسیاب را به عهده دارم که نقش محوری قصه است. او در روند نمایش دچار تغییر و تحولات می شود، زیرا در کودکی در موقعیتی قرار می گیرد که خانواده اش را از دست می دهد و از همان دوران طفولیت نمی تواند طعم واقعی کودکی و نوجوانی را بچشد. حتی وقتی به جایگاهی می رسد که می تواند از حقش دفاع کند، مسیر درست را طی نمی کند و سرکرده راهزن ها می شود تا به این طریق عقده گشایی کند و به دشمنانش لطمه بزند.وی ادامه داد: تا این که ورود یک قالیچه در یکی از راهزنی هایش مسیر زندگی او را عوض می کند و با آدم هایی متفاوت روبه رو می شود. این بازیگر در پاسخ به این سوال که یک نمایش رادیویی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا شما بازی در آن را بپذیرید، توضیح داد: درام در رادیو ویژگی های خودش را دارد و باید با زبانی عنوان شود که تخیل مخاطب برانگیخته شود. بویژه در سریال های رادیویی، قصه باید کشش لازم را برای مخاطب داشته باشد تا آن را دنبال کند. من هم با دعوت آقای پیشگر در این نمایش بازی می کنم. البته قصه نواقصی دارد که با خود آقای پیشگر هم در میان گذاشتم. شهرستانی با اشاره به این که قصه و کاراکترها باید به گونه ای باشد که مخاطب را سر ذوق بیاورد، ادامه داد: باید سازندگان نمایش رادیویی به این مساله توجه کنند تا نمایش ها مورد اقبال مخاطب قرار بگیرد. در مدیریت آقای قربانی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی راد ...
فرمانفرما یا فرمانروا؟
پس از مرگ مظفرالدین شاه چهره سیاسی شناخته شده تری به حساب می آمد. وی از سالی که این شاه چشم از جهان فرو بست 10 سال در تهران ماند و قدرت سیاسی و اقتصادی خود را به بالاترین درجات رساند. عبدالحسین میرزا فرمانفرما بدون هیچ اغراق یکی از مهم ترین شخصیت های تاریخی ایران زمین است. بی شک اهمیت این شخصیت به خاطر چند لایه بودن منش چنین فردی در تاریخ معاصر ایران است. او نمونه هویت قاجاری است. سیاست پیشه ای ...
چرا فلسطین برای غرب مهم است؟/ تاثیر توافق با FATF بر امنیت کشور
...> ادوار الیگارشی در ایران را می توان به 3 دوره مجزا از هم تفکیک کرد: الیگارشی سنتی ، الیگارشی مدرن و الیگارشی نوین . الیگارشی سنتی همان اشرافی هستند که نمونه آخر آن شاهزادگان قاجار بودند که در نظام سیاسی سنتی مرکز اقتدار بوده و در کانون قدرت و ثروت قرار داشتند. الیگارشی مدرن هم در دوران پهلوی پیدا شد که به دلیل زوال زودهنگام در سال 57، بتدریج در سال های پس از انقلاب الیگارشی نوین جای آن را ...
نخستین حکومتگر زن در ایران پس از اسلام
رستم ملقب به مجدالدوله را به جانشینی همسرش برگزید و خود نیابت سلطنت را برعهده گرفت. همچنین ولایتعهدی و حکومت اسمی همدان را به پسر دیگرش ابوطاهر شاه خسرو ملقب به شمس الدوله، و حکومت اصفهان را به پسر دیگرش ابوشجاع عین الدوله واگذار کرد و خود بر آن ها نظارت کامل داشت. به این دلیل از این پس به سیده خاتون لقب ام الملوک دادند. سیده در عین رتق و فتق امور ممکلت و رسیدگی به احوال مردم، از تربیت و ...
الیگارشی مدرن الیگارشی نفتی
به گزارش مشرق ، محمدمهدی داماد طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: ادوار الیگارشی در ایران را می توان به 3 دوره مجزا از هم تفکیک کرد: الیگارشی سنتی ، الیگارشی مدرن و الیگارشی نوین . الیگارشی سنتی همان اشرافی هستند که نمونه آخر آن شاهزادگان قاجار بودند که در نظام سیاسی سنتی مرکز اقتدار بوده و در کانون قدرت و ثروت قرار داشتند. الیگارشی مدرن هم در دوران پهلوی پیدا شد که به ...
انسان؛ حلقه گمشده معماری شهرهای ما
مدرن آن در ایران را در بطن انقلاب مشروطه جست وجو کرد؛ آنچه که کمی بعدتر در دوران پهلوی اول عینیت یافت. پیش از این در دوران قاجار، وضع به این منوال بود که احیانا فلان شاه قجر میل فرنگ کرده و در اثنای سفر مبارک چیزهایی دیده و تحفه آورده که وصف العیش، نصف العیش . قاجار که در ساخت وسازهای درباری به میراث شگرف صفویه چنگ می زد - که البته اغلب میراث بر ناشی و پلشتی بود- به یمن سفرهای مذکور، هرچه داشت را ...
تونل زمان برترین ها (50)
کرد اما با اعتراضات مردم به ناچار امضا کرد. وی با اینکه یک سال پس از رسیدن به قدرت در مجلس شورای ملی سوگند وفاداری به مشروطه یاد کرد، اما کمتر از دو سال پس از تاجگذاری طی تلگرافی به تمامی ولایات و حکام با رد فعالیت مجلس اول تأکید کرد، این مجلس خلاف مشروطیت است و از این پس مخالفین را سرکوب خواهد کرد. محمدعلی شاه پس از آن با شدت و حدت بیشتری به ستیز با مشروطه ادامه داد و پس از ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
و ولایتی که در بالا بدان اشاره شد و اینان بواسطۀ اطاعت و عبودیت پروردگار بدان دست یافته اند نیست، و این امر، پرتوی از همان ولایت مطلقه ای است که بهر چه که بگوید باش وجود می یابد که بر جان این ها تافته و سخنانشان رنگ خدائی بخود گرفته و تا عمق روح انسان نفوذ می کند، و آدمی را منقلب میسازد، و اینکه می بینیم گاه انسان سخنان زیبا و نغز و مواعظ موزونی می شنود، ولی اصلا اثری در انسان بجای نمی گذارد، و ...