سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به میزان علاقه مندی به آثار شاملو 17 سال پس از درگذشتش
...، پریا ، ابراهیم در آتش ، آیدا در آینه و مرگ نازلی بالاترین تعداد تکرار را داشت. در ادامه هم اشعاری چون شبانه ، بیابان را سراسر مه گرفته است و رکسانا قرار داشتند با این حال مواردی هم بوده که آشنایی با اشعارش نداشته اند یا شعر شاعر دیگری را به نام شاملو عنوان کرده اند. از میان پاسخ دهندگان به پرسش بعدی درباره این که شاملو را با کدامیک از آثارش می شناسید، چهار گزینه شعر، پژوهش ادبی، ترجمه و ...
تقسیم بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی
نظایر آن این نکته را تائید می کند. اما هدف ابن ندیم از تالیف برخلاف فارابی و اخوان الصفا فهرستی بود از همه کتب علمی تا آن زمان و تقسیم بندی آنها. در آن کتاب تقسیم بندی موضوعی بود یعنی انواع علوم که پس از آن شرح حال مختصری از مولفان هریم را ارائه می دهد. خوارزمی ادیب کتاب خود را معجم اصطلاحات همه علوم مشهور عصر خویش قرار داد و از علومی که غیر عربی است اصطلاحات غیرعربی فراوانی اصول دین و کلام تفاوت ...
مراتب کوتاهی در عمل و پی آمدهای آن
نمود- مشمول رحمت خداست-. او آمرزش گر مهربان است. ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذِینَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِیمٌ [4] سپس پروردگار تو نسبت به کسانی که ندانسته مرتکب کار زشتی شده و پس از آن توبه کرده باشند و کارشان را اصلاح نموده باشند، پرودگار تو پس از آن دیگر بدون شک- نسبت به ایشان- آمرزش گر و ...
سهیل محمودی: با بزرگان جامعه ی خود خوب برخورد نکرده ایم
فرخی یزدی بسازند. غزل سیاسی در ایران مدیون فرخی یزدی است و غزل پُر افسون ترین قالب شعر فارسی به شمار می آید. این غزل است که وقایع اجتماعی را انعکاس داده و بعدها در اشعار هوشنگ ابتهاج و سیمین بهبهانی ادامه پیدا می کند. بنیانگذار این شعر در واقع فرخی یزدی است. اما در فیلم، دوستان غیرشاعر در خصوص شعر فرخی جفا کرده و آن را جدی نمی گیرند. کسانی مانند شفیعی کدکنی و سپانلو در این زمینه صاحب نظر و قابل ...
زبان فارسی، از آشوب تا سامان
نیستند و پس از صدها یا ده ها سال حضور در گفتار و نوشتار ایرانیان و دیگر فارسی زبانان، اکنون دیگر واژه های فارسی یا دقیق تر بگوییم فارسی شده و شهروند سرزمین زبان و ادب فارسی اند. این شهروندان، دارای گذرنامه ی با اعتبار و روادید اقامتِ همیشگی اند با امضای همه ی فارسی زبانانی که با آنها هم زیستی زبانی و فرهنگی داشته اند و دارند، به ویژه صدها شاعر و نویسنده ای که بر بارِ معنایی و ارزش اندیشگی آنها ...
بیا که دوست بداریم ، دوستی ها را در عالم مهرورزی شاخِ نباتِ دل ها باشیم!
ح – مولایی فر (( درین عالم، تویی جانِ نجاتم تویی سرچشمه ی آب حیاتم به حافظ شاعرِ شیراز سوگند تویی، تنها تویی شاخ نباتم )) ( خانه ی برفی باور، ص 268) چند وقتی است که عصر روزهای یکشنبه جمعی از داستان نویسان و دوستدارانِ ادبیاتِ داستانی در دیداری دوستانه، نشست قصه خوانی و نقد ادبی در حوزه ی داستان را دنبال می کنند. پایه گذار این جلساتِ ادیبانه و ...
متاسفانه شعر آزاد، ساده انگارانه تلقی می شود
بگویم کسانی که در فضای مجازی شعر های خود را منتشر می کنند، خوب یا بد هستند. خود من از طریق همین فضا شناخته شدم و این فضا را فرصتی برای جوانان بااستعداد می دانم. نمی شود از مسئله شعر در فضای مجازی ایراد گرفت. اتفاقا این فضا، فضای خوبی برای شناختن استعدادهای جدید است. اگر در زمان شاعر بزرگی چون مرحوم منزوی همین شبکه ها وجود داشت، امروز این شاعر توانا بسیار شناخته شده تر بود. فکر می کنم در نهایت مخاطب ...
ما با یک شاعر سر و کار داریم
کار داریم که "شعر" تنها وسیله و ابزار هنری بیان اندیشه های اوست و همین "عمل شاعرانه او"ست که سبب شده است تا "شعر" او در قرن های متمادی پس از وی، در مردم چنان اثری بگذارد که همه فارسی زبانان و دوستداران "شعر" در شعر وی گمشده خود را بیابند و بشناسند و به او ایمان بیاورند و گنگان خواب دیده در سخن وی حرف دل و خواب ناگفته و ناشنیده خویش را بیابند و کلام پرابهام و ایهامش را که چون الماسی درخشان و تراشیده ...
شعر رستاخیز کلمات است به قلم استاد قاسم اشراقی گلپایگانی
سخنی است که در اندیشه، مرتب، معنوی، موزون، متکرّر و متساوی حروف آخرین آن با یکدیگر باشد. این تعریف چهار عنصر اندیشه، وزن، قافیه و زبان را شامل می شود. 3-دکتر شفیعی کدکنی می گوید: شعر حادثه ایست که در زبان روی می دهد و در حقیقت گوینده ی شعر با شعر خود عملی در زبان انجام می دهد که خواننده میان زبان او و زبان روزمرّه و عادی تمایزی احساس می کند و در جای دیگر می نویسد: شعر گره خوردگی عاطفه و ...
هیاکل یک اتفاق بود/ یک شعرکولاژیک با صداهای دفرمه
خوداندیشی شعر به تناقضات فرمی و بنا شدن شعر بر این تناقضات شده اید. * زبان در سروده های این مجموعه با مجموعه های قبلی شما تفاوت هایی دارد. انگار تکه تکه تر است! و البته پیچیده تر. آیا این وضعیت را باید مدلول همان ساختار کلی دانست؟ - زبان هیاکل جدای از فرم آن نیست؛ وقتی فرم، چند سطحی و لایه لایه باشد، زبان هم رویکردی چندصدایی؛ متکثر و قطعه قطعه در سطوح مختلف خواهد داشت. علاوه بر ...
نوشیدن فنجانی قهوه با شامی کرماشانی / علیرضا جلیلیان
اخوان ثالث) یک) شاید اگر ضیاء لشکر فرصت بیشتری می یافت و مقدمه ی کتاب عطا و لقای نیمایوشیج را می خواند، پاسخ پرسشهای خود را پیدا می کرد. با اینهمه، در گلایه های او واقعیتی نهفته است که همان مسئله ی محبوبیت بیشتر شعر طنز نسبت به شعر جدی ست دست کم در میان مردمان ما و البته این محبوبیت ریشه هایی هم دارد که در ادامه به آن ها خواهم پرداخت. به گمان من، تعریف و تصوری که از شعر طنز در ذهن کثیری از ماست ...
شجریان خاطره شنیداری ایرانی ها
...، تلفیقی از شعر و آوازی که هیجان جامعه را به دوش می کشد. شعر نو، چالشی برای شجریان شجریان به خوانش شعرهای کلاسیک اکتفا نکرد. آن طور که خودش می گوید، او اولین خواننده ای بود که به سراغ قالب نیمایی رفت و شعر پر کن پیاله را فریدون مشیری را خواند. او در مصاحبه ای گفته است: آن چیزی که به من و نسل من رسیده هیچ وقت با شعر نو نبوده و همه ما با غزل کارمان را شروع کردیم که وزن داشت. این نشان ...
از شگردهای وزنیِ احمد شاملو
خواهد شد (به همت سعید پورعظیمی، تهران، نشر نی). می دانیم که سید اشرف الدین گیلانی، علی اکبر دهخدا، ملک الشعراء بهار و نیما یوشیج از زُمره نخستین شاعران صاحب نامی بودند که چند شعری هم به وزن اشعار عامیانه سرودند. بعد از نیما دیگر هیچ شاعر صاحب نامی از وزن اشعار عامیانه استفاده نکرد تا اینکه شاملو منظومه پریا را سرود و با این شعر دور تازه ای را در حیات این وزن پدید آورد. پریا ی شاملو از زمان انتشارش ...