سایر منابع:
سایر خبرها
طینت در کلام و حکمت
... آیاتی در این زمینه وجود دارد که روایت مزبور را همراهی می کند مانند آیه ای که می فرماید: وَ الَّذِی خَلَقَکُمْ فَمِنْکُمْ کَافِرٌ وَ مِنْکُمْ مُؤْمِنٌ. (تغابن / 2) این گونه آیات و روایات چندان اشکالی ندارند؛ زیرا سیاق آنها دلالت دارند بر اینکه اجمالاً نوع انسان ها به قضای الهی به دو صورت خلق شده اند و اما تفصیل این اجمال که چه کسانی جزء یکی از این دو قسم اند به اعمال اختیاری آنها وابسته است ...
تعارض دعا و نظام عالم از دیدگاه غربیان و آرای علامه طباطبایی
جهان بینی توحیدی، موجودیت هستی (و به خصوص انسان) بیش از هرچیزی در گرو ارتباط با خداست. اگر ارتباط هستی (و به خصوص انسان) با خدا در قالب وابستگی بررسی شود؛ دعای انسان و ارائه امیال او در پیشگاه خداوند والاترین نمود آن است. انسان افزون بر ارتباطاتی که به خاطر مخلوق بودن، نظیر همه هستی، به طور تکوینی با خدا دارد، راه های ارتباطی دیگری نیز به سوی خدا در چارچوب هدایت تشریعی برای او گشوده ...
آخرین دوران رنج
قابل پیش بینی است. در اینجا از یک سو میان روشنفکران و مردم دیواری از عدم تفاهم حائل است و از سوی دیگر، روشنفکری – به معنای اتم لفظ – نیز تحقق خارجی نمی یابد. روشنفکری با پشت کردن به پبمان فطری و ازلی آدم به ظهور می رسد و به این معنا هرگز به تمام معنای کلمه تحقق نمی یابد، چرا که انسان در ذات خویش متعهد است. در همه ساحات وجود بشر این هبوط را می توان جست و جو کرد. در اقتصاد، از آنجا که این ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 24 فروردین
یزن را برای کمک به یمن فرستاد و در آن زمان ساختار قدرت، دولت و حاکمیت یمن به گونه ای شد که این ملت بزرگ توانست در برابر حملات اقوام وحشی مقاومت بومی کند. دیری نپایید تا بزرگان و علمای برجسته زیدی مذهب و شافعی مکتب از ایران به یمن رفتند و باب علم و معرفت و حکمت را در این سرزمین بنا نهادند، بنابراین در صعده، مأرب، صنعا، عمران، البیضاء، جوف، محویت، حضرموت و ذمار مردم علاقه زیادی به فرهنگ و تمدن ایران ...
طینت در کلام و حکمت
برانگیزی را مطرح کرده اند. در این نوشتار سعی شده است، اخبار طینت را باز گفته، ضمن بیان تحلیل برخی از متفکران دینی، در نهایت با توجه به شبهات جبرگرایان، بدون هیچ گونه تعصبی به داوری نشسته و حکم نهایی برعهده مخاطبان محترم واگذار شود. واژگان کلیدی طینت، فطرت، حقیقت انسان، جبر و تفویض، سعادت و شقاوت. طرح مسئله مسئله طینت، یکی از مسائل مهمی است که در اخبار و ...
تأملی بر تقدم اخلاقی حق در ساخت گرایی اجتماعی
کمال و موجب فقدان شده است. (همان: 146) وی معتقد است عدالت، اجرای حق است و این اقدام اجرایی، هرچند فعالیتی ارادی و اختیاری است، ریشه در طبیعت و فطرت دارد و به این نتیجه می رسد که بالذات حقی و ذی حقی و عدالتی وجود دارد و خدا دستورهای خود را موافق با آنها تنظیم کرده است. (1385: 6 / 203 و 216) از آنجا که او به فطرت انسان نظر خوش بینانه دارد، به جای آنکه انسان در جامعه را با اصل استخدام و ...
رسالت انقلاب اسلامی و میراث شهید آوینی
سرمایه ، اموال ، املاک و مال التجاره می کنند در کلام خدا "فاسقین” اند. زیرا در ازای جهاد در راه خدا، دل خوش به جمع آوری اموال اند و این بزرگ ترین انحرافی است در جامعه ای که در آن به تعبیر شیخ صدوق در "مصادقه الاخوان” مومنان اعضای واحد یک پیکر اند. آوینی معتقد بود که قرآن عظیم مسیر شایسته انسان که مطابق فطرت و سرشت والای اوست را نشان داده است. پس آنان که با شعار آزادی عقیده خود را از گام نهادن در این ...
نفس و ابعاد مهار آن در قرآن و حدیث
وجود دشوار بودنش، در سه حوزة مزبور دست یافتنی است، گرچه به نظر می رسد در مرتبة عالی آن، بهره مندی از راه نمایی های پیری مرشد اجتناب ناپذیر خواهد بود. مقدّمه خداوند در وجود انسان، غرایز و امیال گوناگونی قرار داده است؛ غرایز و امیالی که وجود همة آنها برای ادامة حیات او ضروری بوده و در وقت مناسب، کارآمد است. از جملة این غرایز می توان به خشم ، محبت به خود ، دوستی مال ، و شهوت ...
مبانی و اهداف توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)
انسان سازی و تقرب به خدا و سیر الی الله است. حضرت امام دارای یک نگرش تک بعدی به انسان نیست و آن گونه که قبل از این نیز بیان شد، ایشان به کلیه نیازهای دنیوی و معنوی او نظر دارد و معتقد است باید برای آنها برنامه ریزی شود، منتها هدف غایی تمام این حرکت های مادی و معنوی، کسب سعادت و موحد شدن و عروج به عالم غیب است. غایت قصوا از معارف الهی، توجه دادن ارواح است به عالم غیب و منقطع نمودن طایر ...
چیستی نقد تاریخی
شرقی از ذکر اخبار مغرب زمین باز مانده اند ؛ همان گونه که مورخان مغربی در ذکر احوال شرقی ها کوتاهی به خرج داده اند ... (49) ابن اثیر خودش را نیز به عنوان یک نویسنده از همین نظر نقد می کند و اذعان می دارد که او در مقام نویسندة کتاب نتوانسته بر همة حوادث تاریخی در جهان اسلام احاطه یابد؛ زیرا کسی که در موصل است ناچار وقایع شرق و غرب از او دور می ماند . (50) 5 . 1 . 2.نقد بیرونی ...
در جست و جوی انسان کامل
ما به آن اشاره شده است . مصداق انسان کامل در جهان بینی اسلامی ، خاندان رسالت (ع) و پیامبر اکرم(ص) و همه معصومین ( علیهم السلام )هستند که ما در احادیث و روایات داریم که حتی قبل از خلقت جهان آفرینش نور این بزرگواران وجود داشته است : اول ما خلق الله نوری ، پیامبر (ص) می فرماید : اول چیزی که خداوند خلق کرد نور من بود . یا اول ما خلق الله روحی مخلوق حق تعالی روح من بود . فرید هم در شعرهایش چنین اعتقادی ...