سایر خبرها
آرتور میلر، اصغر فرهادی و گاو مشد حسن
... تبلور یافته است. فروشنده با وام گیری و دقت در اجرایی استادانه از نمایش های کلاسیک مفاهیم نمادینی چون زندگی تئاتری و نقش هریک از ما در این زندگی را به سینما آورده و ما را در نمایشی در برابر نمایش قرار می دهد. زندگی تئاتری زوج جوان فیلم که به اجرای نمایش نامه مرگ فروشنده آرتور میلر مشغولند، خود همچون درامی در اضطراب و آزمایش به تصویر کشیده شده است. رعنا و عماد، با بازی در تئاتر و معلمی ...
نگاه روانشناختی به "فروشنده"
مهدی ملک محمد * ؛ صدای مهیب لرزیدن خانه های مردم، از جمله خانه عماد و رعنا، که در یک مجتمع قرار گرفته و آشفتگی و هراس و فرار ساکنان، ورودی بسیار خوبی برای فیلم است که نشان دهد فاجعه در راه است. عامل این لرزیدن های مهیب یک بیل مکانیکی در حال گودبرداری است. روز بعد، به خوبی نشان داده می شود که چه بر سر خانه آمده است. بیشتر از همه، اتاق خواب زن و شوهر جوان آسیب دیده است. این نمادهای روان ...
پرسشی از اصغر فرهادی
روایت فرهادی چندان انسان های اخلاقی نیستند، و یا دست کم می توان گفت اخلاق در آنها چندان ریشه دار نیست و سطحی بودن اخلاق در این طبقه در شخصیت های عماد و رعنا مشهود است. زن و شوهر جوان که مجبور شدند خانه خود را به خاطر خطر ریزش ساختمان ترک کنند، در جستجوی خانه اجاره ای، به یک آپارتمان کوچک یک خوابه راضی هستند، ولی به علت شرایط ضعیف مالی از اجاره چنین آپارتمانی هم ناتوانند. بابک -تهیه کننده تئاتر ...
خواندنی است/ همه گاف های روایتی "فروشنده" اصغر فرهادی: متجاوزی که اول جوراب اش را درمی آورد !/ شما هم می ...
ابتدای فیلم، صاحبخانه هر چقدر با مستأجر قبلی تماس می گیرد، طرف برنمی دارد. بنابراین مجبور می شود به رعنا بگوید با موبایل خودش تماس بگیرد تا خانمه گوشی را بردارد. چطور است که بعد از آن کلا موبایل هیچ احدالناس دیگری را ناگهان جواب نمی دهد؟ 8. آقای فرهادی اخیراً در گفت و گو با خبرآنلاین گفته به رعنا تجاوز نشد. اگر نشده، چرا به شوهرش می گوید: من دیگر می خواهم بمیرم یا نیا بغلم بخواب! البته آقای ...
فیلم فروشنده، سیری در دو اسم رئوف و منتقم
دنبال آرامش و حمایت از همسرش است و در عین حال از طریق کلید ماشین وانت باری که از متجاوز در منزلش جا مانده به دنبال اوست. بالاخره عماد متجاوز را به بهانه ای به خانه اش می کشاند و بعد از اینکه او را با تهدید به آبروریزی نزد خانواده اش، تا سر حد مرگ سکته می دهد با شفاعت و واسطه گری همسرش(رعنا) آبروی او را نزد خانواده اش حفظ می کند و فیلم با سکانسِ پایانیِ بازگشتِ این زوج هنری به کار و و روال ...
غیرت در حراج جدید فروشنده
تاملی دوباره درباره فیلم داشته باشیم و یک بار دیگر آن را در ذهن خود مرور کنیم؛ – به شخصیت هایی که فرهادی برای فروشنده ساخته است دقت کنیم. چرا عماد یک معلم با شخصیت فرهنگی ست؟ چرا شخصیت فرد متجاوز یک پیرمرد با بیماری قلبی طراحی شده؟ چرا خانواده پیرمرد به خصوص زنِ او اینگونه شخصیت پردازی شده اند؟ چرا زنِ پیرمرد تاکید دارد بگوید این مرد همه زندگی من است ؟ شخصیت متجاوز اینقدر ...
غیرت در حراج جدید فروشنده
چرا یک جوان جای این پیرمرد قرار نداده است؟ فرهادی دنبال چه بوده که این انتخاب ها را کرده است؟ – شما در برابر تعرض به ناموس خودتان حتی در حد نگاه بد، چه واکنشی نشان می دهید؟ فرهادی این میزانس را طوری طراحی کرده تا این واکنش های مقدس غیرتمندانه در برابر تعرض به ناموس را تعبیر به گاو شدن نماید. عماد: دلم می خواد یک بلدوزر بندازم همه این شهر را خراب کنم بابک: این شهر را یک بار خراب کردند دوباره ساختند شده این! منبع: فردا ...
تحلیلی متفاوت از فیلم فروشنده/عمودی برای یک خیمه فروریخته
زندگی خارج کرده بود. بر غیرت مردانه اش غلبه کرده بود، اما دیگر روال ساده زندگی به شیوه پیشین را برنمی تابید. گاهی همینطور کسانی از صورت متعارف زندگی فاصله می گیرند و به حاملان پیامی مقدس تبدیل می شوند. راه دوم، الگوی فیلم فارسی های دهه چهل و پنجاه بود. گلویش را با کارد بدرد و نشان دهد که به راستی مرد است. به دام افتادن پیرمرد در یک خانه خالی، در وهله نخست این انتظار را ایجاد می کرد. عماد ...
هر روز انتلکت تر از دیروز
...، ماری (زن سابقش)، و مردی که می خواهد با او ازدواج کند. هیچیک از این سه شخصیت اصلی _ عامدانه _ تا پایان شناسانده نمی شوند. آنچه که در فروشنده بسیار گل درشت و دم دستی می نمایاند، المان هایی است که درام بر اساس آن شکل می گیرد. سکانس را مرور کنیم. رعنا در خانه با تلفن در حال صحبت با عماد، می گوید برای صبحانه یه چیزی بگیر. توی خونه چیزی نداریم.... اگر باز بود بگیر. من دارم می رم حموم..... زود ...
فروشنده ؛ تصویر اعتراض به توحش و نابرابری
نمی بینیم، اما قرینه اش را در نمایش مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر می بینیم. این زن یک بچه دارد و از شوهرش هم جدا شده و در این نمایش با آن طرز حرف زدن و قهقه های دیوانه وارش می تواند قرینه شخصیت آهو یعنی زن مستاجر قبلی خانه جدید عماد و رعنا باشد. در واقع ما با حذف به قرینه روبه روییم و فرهادی با این تکنیک دو مفهوم حضور و غیاب را به شکلی بدیع پردازش کرده است. اینکه گاهی غیاب چقدر می تواند از حضور قوی ...
نگاهی متفاوت به آخرین شاهکار اصغر فرهادی/سیلی فروشنده بر صورت جامعه
درباره شرایط آهو نشان می داد که او نیز نمی خواهد آنچه هست را بپذیرد. همانطور که ما نخواستیم آنچه بودیم را بپذیریم. فروشنده را باید طور دیگری دید. این بار از زاویه نگاه پیرمردی که آن شب وارد خانه عماد شد. از زاویه دید بابک. از نگاه بازیگر تئاتری که در یکی از صحنه های فیلم نقش مقابل قاحشه ای را بازی می کرد و می خندید. فرهادی در پرداختن به اجتماع از زاویه ای متفاوت استاد است. هرچند فروشنده او ...
تکذیب ادعای افزوده شدن دو سکانس به نسخه داخلی “فروشنده” از سوی علی معلم
گروه فرهنگی ، سینماژورنال روزنامه مذکور ادعا کرده بود سکانسهای جا گذاشتن حق الزحمه روسپی در خانه عماد و رعنا و همچنین دیالوگ پیرمرد متعرض خطاب به عماد با مضمون "وسوسه شدم” از جمله سکانسهایی بوده که در نسخه به نمایش درآمده در جشنواره کن نبوده و برای اکران داخلی اضافه شده است. به گزارش بولتن نیوز ، علی معلم که سالهاست در جشنواره های مطرح جهانی حضور دارد و امسال هم در جشنواره کن حاضر بود اما چنین مسأله ای را تکذیب کرده و به سینماژورنال گفت: این ادعاها نادرست است و هر دو سکانس در نسخه اصلی که در کن به نمایش درآمد وجود داشت. منبع: ...
داستان فیلم فروشنده درباره چیست؟
به شکلی رئالیستی توسط فرهادی به نمایش درمی آید، زیرا او می خواهد بگوید این امکان وجود دارد که خانه آرام یک شخص ممکن است توسط اتفاقات بیرونی به ناگهان تخریب شود. فیلم فروشنده همچنین به فعالیت هنری عماد و رعنا نیز می پردازد: اجرای آن ها در نمایش مرگ فروشنده. یکی از مشکلات چنین نمایشی، عبور از سانسورهای دستگاه مسئول است که همواره خواستار اصلاحات جدیدی هستند؛ این نکته به شکلی کوتاه در فیلم ...
چیزی که تازه شروع شده، رفتارهای دور از اخلاق از قلم های هرزه نویس و زبان های هرزه گو است/ به جای راه حل ...
اتفاقی در آنجا رخ داده است، چون احساس می کند شاید چیزی هست که همسرش به او نگفته است. عماد آن مرد را پیدا می کند. نکته مهم در این است که مخالفت رعنا با عماد در این نیست که این مرد را ببخش چون خطایی نکرده است، حتی وقتی مرد متجاوز می خواهد از خانه خارج شود و خطاب به رعنا می گوید ببخشید، رعنا جواب او را نمی دهد چون مشخص است که او را نبخشیده است و آن انزجار در رعنا همچنان وجود دارد. اعتراض رعنا به ...
هاشم زاده: متن فروشنده بسیار ضعیف است/ حسینی: فرهادی موقعیتی را خلق می کند و به ما کد می دهد
درست جاری می شود. فروشنده گزاره ای ندارد که بخواهد مطرح کند، و گزاره هایی که مطرح می کند را نمی تواند در بافت داستان جاری کند. حسینی: وقتی فیلم از اولین صحنه های نمایش معرفی می شود و صحنه را از جزء به کل معرفی می کند، با همان ها به تماشاگر حرفه ای کدهایی می دهد که در ادامه فیلم تعمیم پیدا می کند. اولین میزانسنی که از شهاب حسینی داریم و آن شب ساختمان می ریزد این است که حفاظ خانه را باز می ...