سایر منابع:
سایر خبرها
معرفتی مثل تهذیب نفس یا عقل، بیش از سایر منابع تأکید نمی کند. از طرف دیگر انسان نه مجبور (مدل اشعری) و نه مختار (مدل معتزلی) بلکه معتقد به امر بین امرین است و انسان را فقر محض می داند که ضرورتاً مختار است لک زایی می گوید، اگر اصرار داریم که چراغ قرآن بالای سر علوم انسانی روشن باشد و علوم انسانی زیر نور قرآن قرار بگیرد، برای این است که چراغ هر چه بالاتر باشد، فضای بیشتری را روشن می کند و ...
عصمت علیه السلام هستند، ثابت و مسلّم است. ایشان (اوصیای معصوم) سلاطین بر همه مردم می باشند و (نیز) آنها ملوک و والی و حاکم هستند. زمام امور به دست باکفایت ایشان است و مردم رعایای آن بزرگواران می باشند. اما غیر از رسول و اوصیای معصومش، پس شکی نیست در اینکه اصل عدم ثبوت ولایت کسی بر فرد دیگری است؛ مگر کسی که خداوند سبحان یا رسول الله یا یکی از اوصیای معصوم او را متولی قرار دهد، بر دیگری در امر خاصی، که ...
و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می تواند به جایی برسد که نزدیک امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟! امام کاظم علیه السلام به هشام می فرمایند: یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان ؛ وقتی معارف عقلی را مطرح می کند، می فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ ...
معتقدان به این حکم حدیثی از وسائل الشیعه است که امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید: ” پدر بخاطر قتل فرزند قصاص نمی شود” (5). اما اینکه اعتبار این سند چقدر قوی است و در صورت قوّت اعتبار روایت کنندگان، شأن بیان این حدیث درباره چه حادثه یا پرسشی بوده است ( چراکه ممکن است مربوط به سنت جاهلیت زنده به گور کردن دختران باشد که اسلام قصد اصلاح آن را داشته است )، باید توسط علما بیشتر مورد بررسی و کنکاش واقع شود ...
...> * محمدبن علی بن الحسین بإسناده عن الحلبی، عن أبی عبدالله علیه السلام، قال: لو أن رجلاً دخل فی الإسلام وأقر به، ثم شرب الخمر وزنی وأکل الربا ولم یتبین له شی ء من الحلال والحرام لم أقم علیه إذا کان جاهلاً، إلاأن تقوم علیه البینة أنه قرأالسورة التی فیها الزنا والخمر وأکل الربا، وإذا جهل ذلک أعلمته وأخبرته فإن رکبه بعد ذلک جلدته وأقمت علیه الحد. (وسایل الشیعه/18/32/ح1) در این صحیحه، امام ...
به سر می بردند. عبدالعزیز بن باز که در زمان عبدالناصر فتوای عدم جواز یاری گرفتن از کفار -حتی در شرایط اضطرار- را صادر می کرد، فتوای خودش را تغییر داد و می گفت که یاری گرفتن از کافر واجب است!! او نمی گفت جایز است. بلکه فتوا داد که واجب است. به همین دلیل مردم در اعتبار و درستکاری و نیز مشروعیت جمعیت علمای عربستان و یا نهاد دینی این کشور تردید پیدا کردند. به ویژه اینکه [در برابر ...
سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می تواند به جایی برسد که نزدیک امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟! امام کاظم علیه السلام به هشام می فرمایند: یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان ؛ وقتی معارف عقلی را مطرح می کند، می فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ...