سایر منابع:
سایر خبرها
اختلاف اهل سنت و وهابیت اختلافی اعتقادی و ریشه ای است - وهابی ها یادگیری فیزیک و شیمی را حماقت می د
اجتماعی است و ربطی به اصول و فروع دین ندارد. کاری که محمد بن عبدالوهاب کرد این بود که از نادانی و بی اطلاعی مردم زمان خود سوء استفاده کرد و دعوت خود را مطرح کرد و ناگفته نماند که اعراب هم از کسی که در برابر خدا جرات داشته باشد و جسارت کند خوششان می آید. زمانی مدیر یکی از مدارس به من گفت پدری دارم که پیر شده اما نماز نمی خواند. شما بیا و او را قانع کن که نماز بخواند و من هنگانی که آمدم تا او ...
رفتار پیامبر (ص) گواهی بر نبوت او
(15) که: وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ (33: 37) و آنچه در دل پنهان می داشتی خدا آشکار ساخت و تو از مردم می ترسیدی. زید بن حارثه از بداخلاقی زینب زوجه اش شکایت داشت و پیغمبر می فرمود: اتّق ِاللهَ از خدا بترس و أَمسِکْ عَلیکَ زوْجَکَ زنت را نگهدار... اما خود دل را نگه می داشت. زید فرزند خوانده ی او و آزاد شده ی او بود. تا اینکه خداوند این راز را ...
آیا اسلام رونوشتی از دیگر ادیان است؟
مایه ی عزت و احترام می دانستند و دعوت نبوی را با داستان های خوانده شده ی خود و با هواهای نفس خود سازگار نمی یافتند. هر وقت رسول خدا به مکه در مجلسی مردم را تذکری می فرمود و به یاد خدا و حساب و قیامت می انداخت و از طغیان و سرکشی امم ماضیه و گذشتگان تنبّه و عبرتی بیان می کرد، پس از او، این نَضْر، مردمی دور خود جمع می کرد و از آنها که خوانده بود: داستان شاهان، جنگ رستم و اسفندیار، از قصه های اکوان ...
فراز و فرود خلبان شورشی
دست است اعتماد و اطمینان ندارم اگر... ضمانت فرمائید که کابینه حاضره به مواعید خود وفا خواهد نمود به نام شرافت و درست قولی ایلیاتی که در حضرت اشرف سراغ دارم تسلیم محض خواهم شد و در این صورت استدعایی که خواهم داشت همان ابقاء مسیو دبوا است . در نامه ای که شهریور 1300 برای کاظم زاده، مدیر مجله ایرانشهر و مقیم برلین ارسال می کند، می نویسد: پس از تغییر کابینه از حکومت منفصل لیکن مجبورا به ریاست قوامی ...
بررسی افسانه ی غرانیق
او نیز به نوبه ی خود از مطلب و پدرش عبدالله بن حنطب باز گفته که گفته اند عبدالله بن حنطب اصلاً رسول خدا را درک نکرده است. (28) به هر صورت جای بسیار تعجب است که راویانی چون ابن عباس، سعید بن جُبیر، شعبه، امیة بن خالد، ابوبشر، محمد بن کعب، محمد بن قیس، ابن شهاب زُهْری، سُدّی، موسی بن عقبه، ابن اسحاق، عکرمه، سلیمان التمیمی، عوفی، بزار، طبری، ابن ابی حاتم، ابن منذر و ابن مردویه این افسانه را نقل ...
پیامبر و فراموشی
آیا این آیه شامل حال رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز خواهد بود یا نه؟ آیا پیغمبر اکرم نیز چیزی از آیات الهی را از خاطر برده و به یاد نیاورده و یا نه؟ عده ای از علمای تسنّن مانعی نمی بینند که فراموشی در حفظ آیات الهی بر پیامبر هم دست داده باشد. سیوطی در الدر المنثور و لباب النقول و ابن کثیر (4) نقل کرده اند که چون گاهی رسول خدا آیاتی را فراموش می فرمود، خداوند این آیه را فرستاد که ...
تفاوت رسول و نبی
خوانده شده (91: 13) و از موسی هم به رسول (73: 15) تعبیر شده است. پس استناد به ترتیب نزول هم به دلیل ابهامی که در تاریخ نزول وجود دارد و همیشه یک امر نظری است، مشکلی را حل نمی نماید. راه دیگری رفته اند و گفته اند: رسالت افضل است از نبوت، زیرا نتیجه ی رسالت هدایت است و نبوت تنها به نبی محدود می شود مثل علم و عبادت. شیخ عزالدین بن عبدالسلام می گوید: نه، نبوت افضل است، زیرا وحی به معرفت ...
جهاد کبیر؛ دوری گزینی از آمریکا
(ص) نازل کرد، عرضه داشتم: یا رسول الله، خدا و رسولش را شناختیم، اولی الأمر چه کسانی اند؟ که خدای تعالی اطاعت آنان را با اطاعت خودش و شما مقرون ساخته است؟ پیامبر فرمودند: ای جابر، آنان جانشینان من اند که پس از من پیشوای مسلمانانند، اول ایشان علی بن ابی طالب است و پس از او فرزندش حسن و بعد از او فرزند دیگرش حسین، سپس علی بن الحسین، و بعد از او فرزندش محمد بن علی است که در تورات، باقر خوانده شده است ...
معنی نزول قرآن
.... اما در قرآن مجید، جز آن دو معنای لغوی که گذشت، نزول به معانی دیگر نیز به کار رفته است: مهیا کردن و آماده گردانیدن؛ چنانکه فرمود: وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ (57: 25) و آفریدن: وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ (39: 6) و برای شما هشت جفت چارپا آفرید. بی گفتگو هیچ یک از معانی لغوی در خور و سزاوار نزول قرآن نیست. چه، لازمه ی این معانی جسم بودن و جای گرفتن ...
مراحل نزول قرآن
وَحْیُهُ (20: 114) قبل از اینکه آیات به تو تمام و کمال برسد ، حاکی از این است که پیامبر از پیش آن را نمی دانست. مگر اینکه آیاتی از قبیل انه لقول رسول کریم را حاکی از نزول کلی قرآن بگیریم که در آن موارد هم جای بحث زیاد است. 4) قول آخری را از محمد بن اسحاق (15) و شعبی (16) نقل کرده اند: منظور از نزول قرآن در لیلةالقدر ماه رمضان، آغاز وحی و شروع به نزول قرآن است. (17) بنابراین دیگر ...
دلیل نزول تدریجی قرآن
...، گروهی از شمایند، آن را برای خودتان شرّی مپندارید، بلکه آن بهتر بود برای شما، هر یک از ایشان به قدر کرده ی خود گناه دارد و آن کس که مهینه ی آن کار را پذیرفت عذابی بزرگ دارد. همچنین تا ده آیه ی بعد از آن. از مثال های دیگر آن 3 آیه ی ابتدای سوره ی مجادله است. خولَة دختر ثَعْلبَه از شوهرش أوس بن الصامت که از وی روی گردانیده بود شکایت نزد رسول خدا برد و با رسول خدا مجادله می کرد. آنها دختر کوچکی ...
جامعه بیدار از تاریخ عبرت می گیرد/نقش جریان میانه رو در مذاکرات صفین
سالیان متمادی غم و اندوه را از چهره رسول الله زدود. امیرالمؤمنین در جنگ جمل زبیر را دید و او را به یاد خاطره ای انداخت که با رسول بودند. حضرت به زبیر فرمود یادت می آید در کنار رسول الله بودیم و پیامبر فرمود که نظرت در مورد علی چیست؟ گفتی که خیلی به او ارادت دارم. رسول خدا به تو فرمود که تو یک روز با علی می جنگی. یک مرتبه یادش آمد. فرار کرد و از لشکر جدا شد. عمرو بن جرموز زبیر را تعقیب کرد و او را ...
دو جمله از قرآن کریم که حوزه های علمیه باید انعکاس آن باشند
سنت نقل کردند از مورخین، محدثین، از رجال عظیم الشان ، که ابن عباس نیمه روز عاشورا سر و پا برهنه از خانه بیرون آمد شیون زنان، رو به قبر سید کائنات؛ پرسیدند: چه خبر است؟ گفت: الان خواب دیدم پیغمبر خاتم را سر برهنه پا برهنه غبارآلوده، یک شیشه پر خون در دستش، پرسیدم: یا رسول الله! چه خبر است؟ فرمود: خدا این قاروره را به من داد که بروم کنار گودال قتلگاه، خون گلوی فرزند را بگیرم. گفت: یا رسول الله! شیشه ...
تأثیر قرآن بر مردم معاصرش
، و شهادت می دهم که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بنده و رسول او است، اما بعد... ضماد گفت: این کلمات را باز بگو محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) تکرار کرد، سه بار هم تکرار کرد، بعد ضماد گفت: به خدا که من سخنان کاهنان و گفتار جادوگران و شعر شاعران را شنیده ام، اما هرگز چنین سخنی ژرف و نغز نشنیده ام. دست بگشا که به اسلام با تو بیعت کنم. پیامبر دست گشود و با او به اسلام بیعت کرد. (9) جُبیْر ...
روز مباهله
.... فرازی از نامه آن حضرت: به نام خدای ابراهیم ، اسحاق و یعقوب. از محمد پیامبر خدا به اسقف نجران : خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش می کنم ، و شما را از پرستش بندگان ، به پرستش خدا دعوت می نمایم . شما را دعوت می کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند وارد گردید، اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید به حکومت اسلامی جزیه بپردازید و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می ...
مراقبت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در جمع و تدوین قرآن
تا سوره ی الم سجده و سوره ی ملک را نمی خواند نمی خوابید. فراموش نکنیم که حضرتش قرائتی شمرده و واضح داشت و با تأنّی و درنگ آیات را می خواند، چنانکه حَفْصه زوجه اش و مالک بن انس خادمش نقل کرده اند، قرائتش به ترتیل و مدّ بود. صدا گاهی اوج می گرفت و گاهی پست می شد (5). حُذَیفة بن یمان می گوید: شبی با رسول خدا نماز می خواندم. به سوره ی بقره آغاز کرد، بعد سوره ی نساء را خواند و بعد آل عمران را. هر وقت به ...
حجت الاسلام رفیعی: وصیت نامه و خاطرات شهدا را وارد کتب درسی کنیم
... در خطبه 156 نهج البلاغه آمده است که: امیرالمومنین علیه السلام گریه کنان نزد پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد و فرمود: یا رسول الله، مصعب، حمزه، حنظله و 70 نفر دیگر شهید شدند چرا من شهید نشده ام؟ چون حضرت 70 زخم برداشته بود اما شهید نشده بود. پیغمبر صلی الله علیه و آله به ایشان فرمود: خیالت راحت باشد تو در نهایت شهید خواهی شد اما پرسش مرا جواب بده، چقدر بر شهادت صبور هستی؟ چون بالاخره ...
کوشش صحابه در حفظ و تدوین قرآن
صدای تلاوت قرآن را چون آوای زنبوران می شنید (11) و دیدیم که پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خود در شب خانه های یاران را از آوای قرآن خواندنشان تشخیص می فرمود. اُسامه بن شریک می گفت: چون به نزد رسول خدا می رفتم، یاران او را چنان می دیدم که گوئی پرندگان بر سرهایشان نشسته و بیم آن دارند که پرنده ناگهان پرواز کند. (12) همچنانکه گفت آن یار رسول *** چون نبی بر خواندی بر ما فصول ...
عاشورا چیست؟ فلسفه عاشورا در سخنان امام حسین (ع)
قَدْ اَقَمْتَ الْصَّلوهَ وَ آتَیْتَ الزَّکوهَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ ؛ گواهی می دهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی . از این عبارات، اهداف ذیل را از قیام حضرت، می توان استفاده کرد : الف طلب اصلاح در امور امّت پیامبر(ص) ب امر به معروف ج نهی از منکر د عمل به سیره رسول خدا(ص ...
نشان ولایت و جریان خاتم بخشی
...> سپس ابوذر اضافه کرد: ای مردم روزی از روزها با رسول خدا صلی الله و علیه وآله در مسجد نماز می خواندم، سائلی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای کمک کرد، ولی کسی چیزی به او نداد، او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم ولی کسی جواب مساعد به من نداد، در همین حال علی علیه السلام که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد. سائل نزدیک آمد و ...
کم کم صدای قافله دارد می آید(1)
مدینه (ولید بن عتیقه) پس از مرگ معاویه دستور یافت تا از امام حسین (علیه السلام) برای یزید بیعت بگیرد. حضرت فرمود: ... یزید فردی است شرابخوار و فاسق که به ناحق خون می ریزد و اشاعه دهنده فساد است و دستش به خون افراد بی گناه آلوده گردیده و شخصیتی همچون من با چنین مرد فاسدی بیعت نمی کند. وقتی مروان بن حکم بیعت با یزید را از حضرت درخواست کرد امام حسین(علیه السلام) فرمود: ای دشمن خدا ! دور شو ...
صداق و مهریه
درآیم؟ حضرت فرمود: نه حتی یذوق عسیلتک و تذوقی عسیلته: مگر این که همسر دوم با شما آمیزش جنسی انجام داده باشد، و تو نیز از او کامیاب شده باشی. بر اساس روایات و اجماع فقهای شیعه هر گاه سه مرتبه طلاق دادن، سه بار تکرار شود و طلاق زن به مرحله نهم برسد چنین زنی برای همیشه بر شوهرش حرام می شود، و به هیچ صورت نمی تواند به شوهر اول بازگردد. ولی در صورت سه بار طلاق ...
کلمات قرآن از کیست؟
اقامه شده بر صدق و عصمت و قداست وحی الهی گواه است. نزول قرآن از جانب خداوند بر نبی اکرم توسط جبرئیل امین به لفظ و معنی باتواتری که جای هیچ شک و تردیدی برای عقل سلیم نمی گذارد، ثابت شده است. چطور می توان تصور این را داشت که کلام از جبرئیل یا رسول خدا باشد؟ خدای خود فرمود: نزول این کتاب از خدای نیرومند فرزانه است... این آیه های خداست که ما به حق بر تو می خوانیم... وای بر تهمت زن گناهکار. آیات خدا ...
عزاداری بر سیدالشهدا و ریشه قرآنی آن
مویه عزاداران از شهادت و غربت عمویش حمزه یاد کرد و فرمود: لکن حمزة لابواکی له؛اما عمویم حمزه گریه کننده ندارد. اصحاب از این جمله فهمیدند که پیامبر دوست دارد که حمزه هم گریه کننده داشته باشد تا خواهرش صفیّه احساس غربت نکند. لذا بعد اندکی صدای ناله و گریه زنان انصار بلند شد که برای حمزه می گریستند.(11) 11 پس از شهادت جعفر بن ابی طالب در جنگ موته پیامبر به خانه او رفت و با حضور ...
حافظان قرآن در زمان رسول خدا (ص)
، او را شهیده می نامید. او قرآن را جمع کرده بود. چون پیغمبر به جنگ بدر می رفت، ام ورقه از او پرسید: اجازه می دهی که من هم با تو بیایم تا زخمیان را مداوا کنم و بیماران را پرستاری؟ شاید که خدا مرا نیز به فیض شهادت برساند. رسول خدا فرمود: خداوند شهادت را برای تو آماده کرده و او را شهیده نامید. سپس امر کرد که نزد اهل خانه ی خود بازگردد. بالاخره در زمان عمر به دست غلام و کنیز خود کشته شد. (ابن سعد 8: 335 ...
پیامبراکرم(ص) مخالف سلاح کشتار جمعی
فَإِذَا هَزَمْتُمُوهُمْ فَلَا تَقْتُلُوا مُدْبِراً وَ لَا تُجِیزُوا عَلَی جَرِیحٍ وَ لَا تَکْشِفُوا عَوْرَةً وَ لَا تُمَثِّلُوا بِقَتِیلٍ.[4] عبد الرحمن بن جندب به نقل از پدرش می گوید: در هر جا که با دشمن برخورد می کردیم، امیر المؤمنین (علیه السّلام) به ما فرمان می داد و می فرمود: با آنان پیکار مکنید تا آن که آنان شروع کنند که شما بحمداللّه حجّت دارید و رها ساختن آنان که [نبردِ با شما را] آغاز کنند ...
درباره چیزی سخن بگو که به تو مربوط باشد
لَمْ یَسْتَغْفِرْ کُتِبَتْ عَلَیْهِ سَیِّئَةٌ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیُذَکَّرُ ذَنْبَهُ بَعْدَ عِشْرِینَ سَنَةً حَتَّی یَسْتَغْفِرَ رَبَّهُ فَیَغْفِرَ لَهُ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَنْسَاهُ مِنْ سَاعَتِه . از امام صادق ع روایت شده است که رسول خدا ص فرمودند: چهار مطلب است که خدا قرار داده است که با وجود آنها دیگر کسی هلاک نمی شود مگر واقعا هلاک شدنی باشد: بنده هنگامی که تصمیم به کار خوب ...
آثار و فضایل قرائت سوره انسان
.... حضرت فرمودند: واغوثاه یا الله، اهل بیت محمد یموتون جوعاً؛ خدایا! به فریادمان برس. خاندان محمد از شدّت گرسنگی در حال مرگ هستند. در این هنگام جبرئیل نازل شد و گفت: بگیر آن چه را که خداوند در مورد اهل بیت به تو داده است. پیامبر فرمود: ای جبرئیل! چه چیزی را بگیرم؟ در این هنگام، جبرئیل، برای ایشان سوره هل أتی را قرائت کرد. سوره ...
فَترت وَحی
که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) یک دو شبی بیمار بود که نتوانست به نماز شب بایستد. زنی (گفته اند امّ جمیل زن ابولهب دختر حَرْب بن امیه خواهر ابوسفیان و عمه ی معاویه است) آمد و به پیامبر گفت: ای محمد! امیدوارم که شیطانت ترا ترک کرده باشد. این یکی دو شب ندیدم که او به تو نزدیک شود. پس خداوند نازل فرمود: وَ الضُّحَی. وَ اللَّیْلِ إِذَا سَجَی. مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ مَا قَلَی (93: 1-3 ...
سابقه ی وحی و نبوت
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمود رامیار سابقه ی وحی و نبوت همزمان تمدن بشری است. امتی در جهان نبوده که در آن پیامبری نباشد. وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلاَ فِیهَا نَذِیرٌ (35: 24) و امتی نبود که در میان آنها بیم دهنده و راهنمایی نباشد. تا حجت خدا بر خلق تمام گردد و کسی را در برابر او حجتی نماند. اگر حضرت آدم استقامت و ...