سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به زندگی اینستاگرامی ایرانیان/ من این نیستم!
فرهنگ ثابت امّا متغیر است این یکی از سه جمله ی ابتدایی مانیفست فرهنگ شناسان است که دانشجویان این رشته احتمالاً در اولین واحد درس فرهنگ شناسی آن را می آموزند. برای توضیح این جمله باید گفت موضوع که بر اساس عقاید دانشمندان این حوزه، فرهنگ ها بر اثر تغییر شرایط محیطی اعم از جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیک و... تغییر [...] فرهنگ ثابت امّا متغیر است این یکی از سه جمله ی ابتدایی مانیفست فرهنگ شناسان است که دانشجویان این رشته احتمالاً در اولین واحد درس فرهنگ شناسی آن را می آموزند. برای توضیح این جمله باید گفت موضوع که بر اساس عقاید دانشمندان این حوزه، فرهنگ ها بر اثر تغییر شرایط محیطی اعم از جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیک و... تغییر می کنند و به نوعی با آن انطباق می یابند و فرهنگی که نتواند متناسب با شرایط محیط، خود را تغییر داده و بیشترین مطلوبیت را برای تابعین خود فراهم آورد، فرهنگ بیماری به حساب می آید که بخشی از کارکردهای خود را از دست داده است. در عین حال این عبارت که فرهنگ ثابت است، اشاره ای کنایی است به آرام و زمان بر بودن این تغییرات در طول زمان. در واقع تغییر فرهنگ به قدری آرام و بطئی صورت می گیرد که آن را نمی توان دید و تنها در بازه زمانی بلند مدّت است که می توان این تحولات را احساس کرد. این اصل یعنی ثابت بودن فرهنگ در مورد مولفه های زیربنایی و خطوط قرمزی که فرهنگ ها بر اساس آن بنا شده اند بسیار بیشتر به چشم می آید. در این عرصه تغییرات به قدری کند رخ می دهند که با قاطعیت می توان گفت که غیر قابل تغییر هستند. اما اگر فرهنگ ثابت امّا متغیر است را یکی از جملات سه گانه ی ابتدایی درس فرهنگ شناسی بدانیم جمله ی چهارم احتمالاً این خواهد بود که فرهنگ ها محترم اند و هیچ فرهنگی را نمی توان قبیح دانست. چرا که اصولاً سبک های زندگی یا همان فرهنگ ها در فرایند انطباق انسان ها با شرایط محیطی به وجود آمده اند و هر فرهنگی برای مردم یک سرزمین بهترین سبک زندگی در همان شرایط است. لذا همه انسان ها به فرهنگ مناطق خود عشق ورزیده و آن را عادی، طبیعی و حتی مقدس می دانند؛ بنابراین هیچ انسانی را نمی توان به این دلیل که عنصری از سبک زندگی اش برای ما ناپسند یا غیرعادی است محکوم دانست. با این مقدمه و دانستن این دو موضوع که اولاً فرهنگ ها به آرامی و بر اساس شرایط و اقتضائات طبیعی و نه اجبار و شرایط مصنوعی، تغییر می کنند و هدف از این تغییر نیز راحت تر زندگی کردن و ایجاد مطلوبیت و آسایش است و دوم این که فرهنگ هر منطقه، ملیّت و قومیّتی برای مردم آن محترم بوده و دارای کارکرد است و کسی نمی تواند بر پایه ی تجربیات و آموزه های فرهنگ خودی در مورد فرهنگ های دیگر قضاوت کند، به موضوعی مهم و حیاتی در زمینه تغییرات فرهنگی در ایران می پردازیم. تغییرات فرهنگ ایرانی؛ سریع و از بیرون بسیاری هنوز سال های ابتدایی و حتی میانی سده حاضر شمسی را به خاطر دارند. سال هایی که فرهنگ خاص ایرانی که تابعی است از فرهنگ شرقی با همه ویژگی ها و مختصاتش برای مردم محترم بود و این مقبولیت سبب شده بود که تضادها در زندگی ایرانی به حداقل برسد. روزگاری کوبه های دوتایی درب منازل زنان و مردان را از هم متمایز می کرد و خانه هایی که اندرونی و بیرونی شان مجزا بود حریمی کاملاً خصوصی را برای ساکنان فراهم می آوردند. روزگاری که شرم آمیخته با حیای معصومانه، رابطه ی میان دختران و پسران را هم تنظیم می کرد و هم جذاب. این ها و بسیاری موارد دیگر نمودی بود از فرهنگ اصیل ایرانی که در طول اعصار و قرون با فرهنگ اسلامی آمیزشی مسالمت آمیز یافته بود و برای همین بیشترین مطلوبیت را برای مردم این سرزمین ایجاد می کرد. اینک امّا این نوع سبک زندگی در اندک زمانی چنان متحول شده است که دیگر نمی توان آن را در قالب تغییر طبیعی فرهنگ ها تعریف کرد. این روزها با نگاهی به نحوه حضور ایرانیان در جوامع حقیقی و مجازی، تغییرات برق آسا در اصول و بنیان های فرهنگی ایرانی – اسلامی چنان به چشم می آید که دیگر نمی توان از واژه ی تغییر برای معرفی آن استفاده کرد. این یک دگرگونی فرهنگی است که نه بر پایه نیازهای بومی که بر اساس اجبارهای محیطی در زندگی ایرانیان در حال رخ دادن است و انبوهی از تضاد، تناقض و سوء تفاهم را در سبک زندگی ایرانیان به وجود آورده است. از میان رفتن حریم خصوصی در زندگی ما تحت تاثیر استفاده ناصحیح از فناوری های ارتباطی و رسانه ها، به هم خوردن تنظیم روابط میان افراد جامعه و کاریکاتوری شدن ارتباطات میان فردی مخصوصاً در میان دو جنس مخالف، فردگرایی افسارگسیخته و مضمحل شدن مختصات فرهنگ ملّی از جمله هم دردی، حیا، توجه به دیگران، از خودگذشتگی، احترام به والدین و بزرگان و بسیاری دیگر، شیوه نوینی از زندگی است که این روزها بخش وسیعی از جامعه ما را درگیر کرده و بسیاری تعارضات را در آن به وجود آورده است. حالا با نگاهی به تصاویر حضور ایرانیان در نرم افزاری مثل اینستاگرام و مقایسه آن با سبک اصیل زندگی ایرانی، این تفاوت فاحش به خوبی دیده می شود. گویی هیچ گاه در این سرزمین حریم خصوصی و پوشیدگی آمیخته با عفاف که همواره مورد توجه مستشرقان و دانشمندان غربی نیز بوده معنایی نداشته است. تقویت کننده های فرهنگی شکی نیست که این تحولات سریع و عمیق در سایه رشد و نفوذ روزافزون رسانه ها حاصل شده است. سطح وسیع ارتباط با فرهنگ های دیگر به ویژه فرهنگ غربی و آمریکایی که بر اثر استفاده از محصولات رسانه ای به وجود آمده است عامل این دگرگونی و یا شاید انحطاط است. واقعیت این است که برخی از ما بر اثر تماس بیش از اندازه با محصولات رسانه ای که فرهنگ دیگری را تقوبت می کنند از آن سوی بام غربی شدن افتاده ایم و در ایران، آمریکایی تر از آمریکایی ها زندگی می کنیم. این همه ماجرا نیست و ما حتی فرهنگ غربی را نیز درست درک نکرده ایم، بلکه تحت القائات و تاثیرات رسانه هایی که تصویری ساختگی از غرب می سازند و آن را به مصرف کنندگان عرضه می کنند در مورد سبک زندگی آمریکایی و غربی دچار سوء تفاهمات فراوانی شده ایم و گمان می کنیم غربی شدن سبک زندگی در بی توجهی به عناصر فرهنگی همچون مذهب، خانواده، حرمت ها، اخلاق و... بوده و این خواست فرد است که اصالت دارد و بقیه ی موضوعات و موارد حول محور من هویت می یابند و قضاوت می شوند. متاسفانه باید گفت در این میان رسانه های ایرانی نه تنها نتوانسته اند آن گونه که باید فرهنگی بومی و ملّی را تقویت کنند بلکه به درونی شدن فرهنگ غربی در میان مخاطبان خود کمک هم کرده اند. نتیجه این ترکیب نامتوازن رسانه ای، ضعف مولفه های فرهنگ ملّی و بومی و تقویت عناصر فرهنگ دیگر در بین ایرانیان است و بدتر از همه اینکه این روند رو به تزاید بوده و اگر با همین شیب ادامه یابد لطمات جبران ناپذیری به سبک زندگی ایرانی – اسلامی وارد خواهد آورد. نرخ روبه رشد طلاق، نارضایتی و تنش در درون خانواده ها، فرار نوجوانان، خیانت، خشونت، عدم احساس رضایت از زندگی، بدبینی و بسیاری از معضلات اجتماعی، نشانه ای است از مشکلات فرهنگی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنیم و متاسفانه در بسیاری موارد به جای درمان اصولی، زیربنایی و علمی، تنها به اقدامات روبنایی همچون برخورد، حذف، سانسور، فیلتر و... پرداخته ایم. واقعیت این است که هدف گیری ما در مبارزه با تهاجم فرهنگی خطا داشته است. ما گمان کرده ایم که با حذف صحنه هایی از فیلم های غربی و فیلتر کردن چند سایت و پخش نویز روی چند کانال ماهواره ای با این چالش مقابله کرده ایم. غافل از این که فرهنگ یا همان سبک زندگی غربی به صورت پنهان در ناخودآگاه ذهن و روح ما رسوخ کرده و باعث شده است بنیان های فرهنگی چند هزار ساله ی ما در معرض لطمه و آسیب قرار گیرند. بی توجهی به آثار روانی استفاده از محصولات رسانه ای و ملاک قرار دادن مساحت بیرون مانده از دست و پای بازیگران زن به عنوان مصداق تهاجم فرهنگی، تولید محصولات رسانه ای مبتنی بر نظریه ی تزریق پیام، غافل ماندن از سازوکار تاثیرات رسانه ها در ناخودآگاه مخاطب و بسیاری دیگر از نقاط ضعف سیستم دفاع رسانه ای ما است که می بایست هرچه سریع تر با استفاده از همه ی توان و ظرفیت علمی و مدیریتی کشور در جهت اصلاح آن کوشید و از وارد آمدن لطمه های بیشتر به فرهنگ ناب و اصیل ایرانی – اسلامی جلوگیری کرد. نسیم عباسی /کارشناس ارشد رسانه منبع: روزنامه ابتکار درج شده توسط : دبیر سرویس خبر و رسانه ...
هدف فیلم فروشنده چیست؟
به دنبال ارزش های اخلاقی هستند و البته این تفاوت موقعیت تا پایان فیلم و حتی پس از آن هم دست از سر تماشاچیان برنمی دارد و آنان را به قضاوت درباره درستی یا نادرستی رفتار هر کدام وا می دارد. توجه عمیق فرهادی به جزئیات، مثل راه رفتن روی طناب بندبازی است؛ هم جذاب است و هم پرمخاطره. این کار امکان نقد و کنکاش عمیق را برای منتقدانش فراهم می آورد و از سویی دیگر به تسلطش به موضوعی که دنبال می کند ...
شهردار خوب
...؛ سیدچمران موسوی کیفیت وچگونگی انتخاب شهردار همیشه مورد بحث کار شناسان وگروه های مردمی بوده است. گروهی مقید به انتخاب غیرمستقیم وگروهی معتقد به انتخاب بی واسطه شهردار ازسوی مردم هستند. قانون به عنوان دستورالعمل لازم الاجرای عمومی، با مشخص کردن یک رویه ساختاری برای انتخاب شهردار، این وظیفه رابه شوراهای اسلامی شهر ها که به صورت مستقیم از سوی مردم انتخاب می شوند محول کرده ...
- پالت - به قرنطینه می رود!
نظر من این بزرگترین دستاورد ما است که پنج آدمی که هیچ ربطی به هم ندارند و تفاوت زیادی هم با یکدیگر دارند، شش سال است با هم به خوبی کار می کنند؛ حتی اگر الان باهم دعوا کنیم، ده دقیقه بعد همه چیز فراموش می شود. به نظر من این بزرگترین دستاورد ما است. امید: یک زمان نوستالژی در کارهای ما بیشتر بود و همیشه هم گفته ام که خیلی نمی توان به آن سهل انگارانه نگاه کرد چراکه قضیه جامعه شناسانه تر است ...
بررسی تغییرات اندیشه اجتماعی فقهای امامیه
، مخصوصا در شکل کامل آن در آراء دور کیم، این امر فرا فردی که معمولا با حوزه ی امور ماورایی یا دینی شناخته می شد، ذیل قواعد جامعه شناسی، به عنوان یک علم مدرن قرار گرفت؛ بنابراین تقابل فرد و جامعه در واقع تقابل امر فردی و امر دینی بوده و این تقابل در حوزه ی الهیات است؛ شهید مطهری در کتاب جامعه و تاریخ نیز با درک درست از این مسأله در پاسخ به جبرگرایی ساختار دور کیم، راه حل تقابل فرد و جامعه را با ...
ستاد مبارزه با چرندیات (50)
. عجم به معنی مبهم و غیر فصیح، هسته خرما و مویز و همچنین نژاد غیر عرب به کار می رود. عجم ی ک کلمه عربی با ریشه فارسی است. جم + ال = الجم = اجم = عجم و پیوند واژه ای و تاریخی با جم شید و جم دارد. جم نام کوچک جمشید پادشاه افسانه ای ایران است. جمشید از دو واژه جم و شید تشکیل شده است. جم و یم از یک ریشه است و معنی دریا و اقیانوس و گروه می دهد. قدمت کلمه عجم بیشتر از آن است که آغاز ...
هیئات باید به مساجد برگردند/ مداح باید شعری بخواند که ذهن مستمع را بعد از هیئت هم به فکر وادارد
هیئات شمال پایتخت است. پرچمی که به نام "عبدالله بن حسن(ع)" برافراشته شد، امروز جوانان و نوجوانان زیادی را با تیپ ها و ظواهر و عقاید متفاوت دور هم جمع کرده است. اگر سالها قبل، هیئت های بزرگ و پرشور به محله های جنوب شهر اختصاص داشت و محله های بالاشهر ازاین فقره هیئت ها محروم بود ولی امروز با بروز و ظهور هیات های امروزی و مداحان جوان و خوش ذوق، شاهد شکوفا شدن هیئت های بزرگ و پرجمعیت با حضور ...
روایت - ابراهیم گلستان - از مجادله با چپ گرایی
درباره ی دکتر پرویز ناتل خانلری. شما در سال های طولانی شاهد فعالیت های او در ادبیاتِ ایران بودید. هرچند در صحبت هایی که قبلا با هم داشتیم چند باری درباره ی خانلری حرف زدید و گفته بودید که او آدمِ درجه اولی نبود ... گلستان : چون به دید و گمان من نبود. او در میان کسانی که توی کافه فردوس جمع می شدند به جمع وجوری و یک نوع تشخص فکری مسلح نبود. نه مثل دکترهالو ( صفتی که به دکتر روحبخش داده بودند ...
نقدی بر اظهارات روحانی جنجالی شبکه های اجتماعی
آقای سیدحسن آقامیری -زید عزه- اگر اشتباه نکنم حدود پنج یا شش سال پیش و در عنفوان فیسبوک در جمع طلبگی ما، در ولگردی های اینترنتی با پِیجی با عنوان بیدار باش! مواجه شدم و تصادفاً خطابات حضرتتان را پیرامون موضوعات دینی و اخلاقی متنوع و رنگارنگی از دنیا و عقبی که به طرز ساده اما ماهرانه ای همراه با افکت های صوتی و تصویری مزیّن شده بود، دیدم و شنیدم. اما در این میان آنچه بیش از هر چیز موجب ...
خانم سهیلا منصوریان در نشست گروه روندهای فکری با موضوع خشونت و جنسیت در زیست شهری امروز
جایگاه مستقلی ندارد. با وجود جواز شرعی برای دیدنِ چهره یا گردی صورت، چهره ی واضحی از مادران و یا زنان مصیبت دیده، مشاهده نمی شود ........ در افسانه ای از گینه و یونان واژه womb به معنای رحم را مترادف و هم معنای tomb به معنای گور یا قبر می دانند یعنی زنان هم ایجادکننده مرگ هستند و هم دریافت کننده آن، به همین دلیل ظاهرا تنها در ابتدا و انتهای مسیری منفعلانه قرار گرفته اند و هیچ گاه به عنوان ...
لمپنیسم فرهنگی در نشر علوم انسانی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه اعتماد، ناصر فکوهی، استاد دانشگاه و مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ بر اینکه ما در همه زمینه های علمی و هنری و ادبی دچار کمی گرایی و نوکیسگی و البته لمپنیسم فرهنگی شده ایم تاکید می کند و می گوید کتاب های بی محتوا، نویسندگان و مترجمان بی محتوا و بی مایه آینده را می سازند و هر دوی اینها منتقدان بی حاصل و بی مایه و پرمدعا، ناشران ناتوان و سودجوی ...
هدف از اجتماع رهروان زینبی تربیت نسل های پاک و سالم و متعهد است
خداوند بوده است، گفت: وقوع این اتفاق عامل اصلی برای خفت و خواری دشمنان و آل یزید به شمار می رود و این اسارت بهانه ای برای تبلیغ دین بوده است. حسینی قمی با بیان اینکه اجتماع رهروان زینبی تنها برگزاری مراسم عزاداری نیست، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جلسات تربیت نسل های پاک و سالم و متعهد است چراکه نقس مادران در تربیت فرزندان بسیار مهم و قابل توجه است. وی با اشاره به اینکه ...
انکار یافته های غرب شرط خرد نیست - تجربۀ ایرانی مواجهه با فلسفۀ علم
زرین و رنسانس اسلامی و درخشش آن در علم و فرهنگ و تربیت شخصیت هایی مثل ابن سینا، فارابی، خیام، بیرونی و ... مورد اذعان همه است، خوب یک بحث جدی که مطرح است بحث اوج گیری و بعدها انحطاط علمی جهان اسلام است. آیا به نظر شما فلسفۀ علمِ متناسب با فضای فکری فرهنگی ما نباید بیشتر از آن که متوجه محدودیت های علم باشد، علمی که در تمدن غرب ظهور و تکوین یافته و به سطح قابل ملاحظه ای رسیده است، متوجه مسائل جامعه و ...
سرگردانی فلسفه درهنر، ادبیات، الهیات و علم
. انسان که بالقوگی زبان را در اختیار دارد، نابالقوگی آن را نیز از آن خود دارد و ممکن است که خواستش بر عدم استفاده از آن یا استفاده غیرارتباطی آن قرار گیرد. از آنجا که بالقوگی و نابالقوگی آدمی هر دو در واقعیت منشا دارند، نه جامعه و نه طبیعت انسان ثابت و پایدار باقی نمی مانند. این چنین نیست که اصطلاح اجتماع آینده خبر از جامعه ای در آینده بدهد که اکنون در حال نزدیک شدن است، بلکه این مفهوم ...
تجمع دانشگاهیان تبریز علیه جنایات آل سعود
...، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز امروز با اجتماع در مقابل مسجد دانشگاه تبریز اقدامات آل سعود علیه مردم مظلوم یمن را محکوم کردند. به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در این مراسم دانشگاهیان شعارهایی مانند" مرگ بر آل سعود"، "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" سر دادند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، در این مراسم با اشاره به تحولات خاورمیانه ...
جشن های 2500 ساله؛ به نام ایران به کام رژیم صهیونیستی
...، جهت دهی می شود. 4- یافته های خاورشناسان یهودی و صهیونیست ها درباره پیوند آریایی ها با یهودی ها از میان کتاب های به اصطلاح تاریخی بیرون می آید و در بین مردم منتشر می گردد[11]. در همین راستا، اسحاق رابین، در سال 1357 در خانه کورش، خطاب به جمع ایرانیان یهودی الاصل، پس از تشریح نقش ایران باستان در اشاعه تمدن و فرهنگ، به سهم والای کوروش در بازگرداندن یهودیان به فلسطین اشاره ...
گپ سیاسی پای بساط دستفروشان
فعلی معترض هستند؛ هر روز یک نماینده سیاسی حرفی می زند این ها به چه ساز سیاست گذاران شهری و کشوری برقصند؛ حتی امید ندارند دم دفتر نماینده شهر یا استانشان در مجلس یا شورا پا بگذارند؛ بروند چه بگویند؟ خودشان را تحقیر کنند؟ بگویند قلیان کرایه می دهیم؟ که اول به آن ها بخندند؛ محل کسب و کارشان را بپرسند و فردا هم مامورهای انتظامی و شهرداری را برای جمع کردن بساطشان بفرستند؟ نماینده ها اکثراً فردای موفقیت ...
مقابله نیروهای مسلح با شورش خیابانی در جریان 18 تیر سال 78 با مجوز سیدمحمدخاتمی صورت گرفت
...> سرلشکر فیروزآبادی: کشورهایی مانند ژاپن یا آلمان، در جنگ جهانی دوم شکست خوردند و من به برلین رفتم و وضع رقت بار آنها را را دیدم، در میدان اصلی این شهر مشاهده کردم که 5 پرچم بالاست، گفتم این پرچم ها چیست؟ گفتند اینها پرچم کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم است که بر آلمان حاکم اند. همین آلمانی که امروز بیشترین توسعه را در اروپا پیدا کرده به او اجازه ندادند که قدرت دفاعی داشته باشد. آلمانی ها به ...
نعمت الله فاضلی: برنامه های درسی مانع یادگیری است/ آئین نامه ها باعث شده استادان، دانشجویان را همه جوره ...
که من گفتم فقط مرتبط با حوزه علوم انسانی نیست بلکه با حوزه های کامپیوتر، ریاضی، فنی، معارف اسلامی و ... هم ارتباط پیدا می کند. برای مثال براساس همین برنامه درسی یک اندیشمند حوزه کامپیوتر را به وجود نیاورده ایم بلکه در نهایت یک تکنسین ساخته ایم. همیشه به روان شناسان بهای بیشتری داده می شود، چون روان شناس یک موجود بی خطر است و نظام سیاسی و سیستم می خواهد وارد حوزه عمومی شوند، ولی همین سیستم مایل نیست متخصص مردم شناس و جامعه شناس درگیر با مدرسه و مسائل آن شوند. ...
آزادی بیان پیش نیاز امر به معروف و نهی از منکر
نیره یوسفی راد تحقق جامعه ایده آل دینی یعنی صلح، آزادی، عدالت، رفاه، دانش و...تنها در سایه امربه معروف و نهی از منکر محقق می شود و این دو فریضه از فضایل ارزشمند انسانی است که در آیات بسیاری از قرآن کریم به آن اشاره شده است. آیۀ 22 سورۀ حج، امربه معروف و نهی از منکَر را از صفات مؤمنان و صالحان شمرده است. بسیاری از علما آن را تکلیف و واجب عینی بر همگان می دانند. در آیۀ 104 سورۀ آل عمران ...
بررسی راهکارهای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در نشست تخصصی واجب فراموش شده
...> وی با تاکید بر اینکه ژاپنی ها اعتقاد الهی نداشته و تنها به یک سری مسائل اجتماعی و مبانی فکری باور دارند، ادامه داد: ژاپنی ها، آموزه های اعتقادی چون احترام به بزرگ تر، نریختن زباله ها در سطح شهر و... را باور دارند که برای خودشان تبدیل به فرهنگ کرده اند و تمامی مردم بر انجام این امور اهتمام کامل دارند. سعیدی، با اشاره به زندگی ژاپنی ها و با تاکید بر اینکه آنان یک سری چارچوب های اجتماعی را ...
راننده اتوبوسی در بوشهر که در اینستاگرام 24 هزار دنبال کننده دارد
مارال به خوبی بین مردم جا افتاده و حتی کسانی که قبلاً نسبت به این محصول آشنایی نداشتند، امروز به سراغ ما می آیند و خواهان چنین اتوبوس هایی برای سفر هستند. من دایرۀ اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را حتی به حوادث اسکانیا هم تعمیم دادم، چون می دانستم واقعیت موضوع چیست و به عنوان یک راننده به زیر و بم خودرو آشنا هستم. عامل انسانی یکی از دلایل اصلی بروز اتفاقات برای اسکانیا در گذشته بود. زمانی که من ...
رضایت زندگی و رضایت زناشویی
از زندگی خود ناراضی است و نمی داند از زندگی چه می خواهد، نمی تواند حتی موفقیت های خود را ببیند، چگونه می توان از فرصت بوجود آمده برای پیشرفت استفاده کند. سازگاری افراد هر جامعه با مقتضیات همان اجتماع اصلی که بایست به آن توجه خاص نمود بی تردید این سازگاری نیز جز در پرتو سلامت افراد جامعه چه از لحاظ جسمانی و چه از بعد روانی امکان پذیر نخواهد بود. در این حیث رضایت زندگی به دلیل تأثیر ...
برند سازی اخلاقی و مسئولیت اجتماعی شرکت ها
در معنی تشخیص درست از نادرست و خوب از بد، همیشه موضوع مورد بحث فلاسفه بوده و آنها بعنوان یکی از شاخه های فلسفه در مورد آن سخن گفته اند، بعلاوه برخی مانند “هایک” اخلاق را تمدن ساز به شمار می آورند .در عصر جدید روز به روز اعتقاد سازمان ها در این مورد راسخ تر می شود که ترویج اصول اخلاقی و تقویت فرهنگ معنوی موجب ایجاد مزیت استراتژیک خواهد شد به گونه ای که اصول و ارزش های اخلاقی و رقابت تفکیک ناپذیر می ...
مدارس پولی و توسعه؛ یا مدارس دولتی و عدالت؟
هم به رویکردهای این دو کشور ندارم، اما باید توجه داشته باشیم آنها چندین سال است وارد فضا خصوصی سازی آموزش و پرورش شدند و نتیجه های برعکس گرفتند. اینطور نیست که در کشوری مانند آمریکا به دلیل داشتن ساختار آزاد آموزش و پرورش ایده آل هایی وجود داشته باشد یا مثلا چون خصوصی است، آزادی عمل داشته باشند بلکه دارای آزادی نسبی هستند و باز هم به دنبال نمره رفتند و می روند. با فرهنگ آموزشی موجود افراد برای ...
قانعی راد: نویسنده باشم یا استاد محترم دانشگاه!
عرضه شود که همه بخوانند و برای همه جذاب باشد .... کتاب های روانشناختی و اگزیستانسیالیستی مثل موفقیت د ر زند گی، آرامش بخشی و مانند آنها.... ترجمه ای است که هیچ پیوند ی با زند گی اجتماعی و مسائل ملموس ما ند ارد . - یکی از ویژگی های مهمی که ما اساتید و روشنفکران جامعه از د ست د اد ه ایم ویژگی خواند ن است. - واژه تولید د انش که اخیرا مطرح می شود واژه نامناسبی است. وقتی از تولید ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (330)
چه باشد آسانسور فضای امنی برای فعالیت های هنری و غیر هنری نیست! رضا جان بار ها گفته ام که لباس های بافت و پولیور کاموایی خود را با آب داغِ لباس شویی نشور! هیچگاه گوش ندادی و همه پولیور هایت حال و روزشان مثل لواشکِ آفتاب خورده است! نام مریم کاویانی قبلا در لیست "چیزی برای از دست دادن نداشتگان" درج شده است، ولی این پست مجبورمان میکند بار دیگر لیست را باز کنیم و جلوی نامشان یک ...
قاسم پورحسن: پیشگامان نقد سوبژکتیویسم چه کسانی هستند؟
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ متن زیر مشروح گفتگوی ماهنامه خردنامه با قاسم پور حسن درباره آسیب شناسی مبانی و اصول فلسفه ی غرب است که از نظر می گذرد. اگر در عصر نوزایی ستاره شناسان با رصد آسمان، زمین را از داشتن شأنی مرکزی در کیهان ساقط کردند و تصورات آدمیان را در مورد جایگاهشان در جهان هستی آشفته ساختند اما همزمان تلاش هایی از نوع دیگر که شاید با انگیزه ی بازگرداندن آرامش به جهان ...
انتقاد یک مخالف سیاسی درباره ی وضعیت همسرش
این جا تمرکز روی واژه شهروند است. آیا امثال نرگس شهروند هستند یا رعیت قلمداد می شوند؟! وی با ابراز این عقیده که واژه شهروند به نظر می رسد که کلمه ای لوکس برای امثال نرگس محمدی است ، می نویسد: نرگس محمدی مانند برخی دیگر حقوق شهروندی خود را طلب کرده است، اگر نرگس محمدی شهروند بود لااقل همین مقام وزارت امور خارجه نامش را مجهول نمی برد چرا که در حقوق شهروندی نام افراد هم دارای ضوابطی است ...
نذر مادر حضرت مریم(س)؛ یکی از شاخص های نذر فرهنگی در قرآن
باید کمبودهای برخی از افراد به کمک همه افراد جامعه جبران شود؛ فرهنگ جریان جاری در پیکره زمان است که نیاز به هدایت و جریان سازی دارد و این جریان عظیم انسانی نباید به ناکجاآباد رهنمود شود لذا این امر اولویت مهمی است که باید به آن توجه وافری شود. معاون فرهنگی نهاد نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در امر فرهنگی و ایجاد نذر فرهنگی دو بخش مردم و مسئولین باید پای ...