سایر منابع:
سایر خبرها
امامت زن برای زن در نماز جماعت از منظر مذاهب فقهی
دیدگاه برخی از مذاهب درباره شرایط امام ذکر شده است. نویسنده این کتاب، پس از بیان شرط بلوغ و اینکه امامت صبی ممیز برای افراد بالغ جایز نیست، می نویسد مالک گفته است که امامت کودک در نماز نافله جایز است، ولی در واجب جایز نیست، اما در خصوص ابوحنیفه دو نظر از او نقل شده است: نمی تواند امامت کند زیرا کودک نماز ندارد و اگر دستور داده شده برای تعلیم و تمرین است. در این صورت نماز او شبیه نماز ...
معتزله بصره؛ تفاوت ها و تمایزها
تمایز این دو گرایش معتزلی چیست؟ این مقاله می کوشد پاسخی در خور برای این پرسش ارائه کند. 1. تطور تاریخی جریان اعتزال معتزله جریانی فکری است که در نیمه اول قرن دوم هجری واصل بن عطا آن را در بصره بنیان گذاشت (مراد، 1992: 17) و تا قرن هفتم هجری حیات داشت. مشهور آن است که آموزه های این مکتب را، که به اصول الخمسه معروف اند، محمد بن عبدالله بن مکحول عبدی (235 ه.ق.) مشهور به ابوهذیل ...
سلمان فارسی مدائن را به پایگاه تشیع و محبان امیرالمومنین(ع) تبدیل کرد
... نقل های تاریخی درباره تعداد سال های فرمانروایی سلمان مغشوش است؛ برخی گفته اند در چند نوبت مسئولیت فرمانروایی مدائن را برعهده داشته و برخی دیگر گفته اند به طور مستمر در این منصب قرار داشته است. عثمان پشتوانه خود را به بنی امیه قرار داده بود و باید بررسی کرد آیا واقعا سلمان را در این منصب قرار داده است یا خیر. اما آنچه مسلم است سلمان در مدائن از دنیا رفته و اگر فاقد ...
پاسخ گویی به شبهات رجعت: شبهات قفاری در اصول مذهب الشیعه
...> عاملی، محمد بن حسن (1362). الایقاظ من الهجعه بالبرهان علی الرجعه؛ محقق/مصحح: هاشم رسولی، احمد جنتی، چاپ اول، تهران: [بی تا]. عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه (1415). تفسیر نور الثقلین، ج1، تحقیق: سید هاشم رسولی محلاتی ، قم: انتشارات اسماعیلیان. عسکری، سید مرتضی (1352/1393). عبد الله بن سبأ، الطبعه الرابعه، بیروت: دار الکتب، چاپ افست اسلامیه. فیض کاشانی، محمد محسن (1371 ...
جایگاه توسل از نگاه امام رضا (علیه السلام)
...... یَا أبَا مُحَمَدٍ یَا حَسَنِ بنِ عَلِی... یَا أبَا عَبدِاللهِ یَا حُسَینِ بنِ عَلِی... یَا أبَا الحَسَن یَا عَلِی بنِ الحُسَین... یَا أبَا جَعفَر یَا مُحَمَدٍ بنِ عَلِی... یَا أبَا عَبدِاللهِ یَا جَعفَر بنِ مَحَمَدٍ ... یَا أبَا إِبرَاهِیمَ یَا مُوسَی بنِ جَعفَر... یَا أبَا الحَسَن یَا عَلِی بنِ مُوسَی... یَا أبَا جَعفَر یَا مُحَمَدٍ بنِ عَلِی ... یَا أبَا الحَسَن یَا عَلِی بنِ ...
لعنت خدا بر کسی که مرا وکیل امام غایب بداند
پس از آن علی محمد در حالی که به خودش دشنام می داد، توبه و اظهار پشیمانی کرد. نبیل زرندی از مهم ترین مورخان بهایی می نویسد که روز جمعه علی محمد شیرازی بر فرار منبر رفت و چنین گفت : لعنت خدا بر کسی که مرا وکیل امام غایب بداند. لعنت خدا بر کسی که بگوید من منکر وحدانیت خدا هستم . لعنت خدا بر کسی که مرا باب امام بداند. لعنت خدا بر کسی که مرا منکر نبوت حضرت رسول بداند. ...
آغاز کلام اسلامی
خطا شود، مانند کسی نیست که باطل را طلب نموده و بدان دست می یابد (مقصود معاویه و اصحاب او است). دوره اموی و عباسی علم کلام در دوره سوم، از مرحله ی گفتار گذشت و وارد مرحله ی تدوین و نوشتار شد، گواه بر این مطلب سه رساله ی معروف کلامی است که در این عصر نگارش یافته است. یکی رساله ی منسوب به حسن بن محمد بن حنیفه (متوفای حدود100) که در سال 73 هجری تألیف گردیده، و دیگری رساله ی حسن ...
نگاهی به کلام امامیه
معتزلی در مسأله ی امامت تألیف کرده است. کتاب تنزیه الانبیاء پاسخگوی شبهات مربوط به مسأله ی عصمت پیامبران و امامان است. و کتاب سوم نیز- چنان که از نامش پیداست، درباره ی اصول دین نگارش یافته است. مجموعه رساله های او نیز در سه جلد به نام رسائل الشریف المرتضی چاپ شده است. وی در سال 436 هجری وفات یافت. شیخ طوسی محمد بن الحسن الطوسی معروف به شیخ طوسی و شیخ الطائفه در سال 385 هجری ...
نگاهی به کلام اشعری
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسندگان: رمضان رضایی و یدالله رفیعی مذهب اشعریه از معروف ترین مذاهب کلامی در دنیای اهل سنّت است که در آغاز قرن چهارم هجری پدید آمد. قبل از آن، مذهب حنبلیه، مذهب رسمی و معروف میان اهل سنّت بود. (1) مؤسس مذهب اشعریه ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری است، وی به سال 260 هجری قمری در بصره به دنیا آمد، پدرش ...
تاریخ فقه اهل سنّت
و نحل، 187/1) 16- اباضیه: پیروان عبدالله اباض بودند که در زمان مروان بن محمد، آخرین خلیفه ی امویان خروج کردند (ملل و نحل، 212/1) گویند وی از بدعت خویش رجوع کرد و یارانش از او تبری جستند ولی بعد از آن نیز به نام مؤسس فرقه منسوب ماندند. (ملل و نحل، 212/1). 17- صفریه: یاران زید بن اصغر بودند. این فرقه با ازارقه، نجدات و اباضیه در مواردی مخالف بودند، از آن جمله: اینان کشتن کودکان مشرکان را ...
بن مایه ها و مصداق های پایداری در صحیفه ی سجّادیه
امام (علیه السلام) در نیایش چهارم صحیفه فی الصّلة علی اتباع الرّسل به ستایش استواری و دلیری مجاهدان صدر اسلام می پردازد. کسانی که شرط مصاحبت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) را به خوبی پاس داشته و درباره ی آن حضرت به تلاش نیکو برخاستند و حضرتش را یاری دادند: اَللَّهُمَّ وَ أصحَابُ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً الَّذینَ أحسَنُوا الصَّحَابَةَ، وَالَّذینَ أبلَوا البَلَاءَ الحَسَنَ فِی ...