سایر منابع:
سایر خبرها
رقیه بنت الحسین (رحمه الله)
(متوفای 645) می نگارد: و اسکن فی مساکن لا تقیهنّ من حرّ و لا برد، حتّی تقشّرت الجلود، و سال الصّدید ؛ [3] و آنان را در جاهایی قرار دادند که ایشان را از گرما و سرما نگاه نمی داشت، تا آن گاه که پوست ها کنده شد و خون جراحات بدن سرازیر گشت. 4). سید ابن طاووس (متوفای 664) می نویسد: ثمّ أمر (یزید) بهم إلی منزل لا یکنّهم من حرّ و لا برد، فأقاموا فیه حتّی تقشّرت وجوههم ؛ [4 ...
مفهوم و مبنای استقلال قضایی
پذیرش استقلال قضایی، می تواند این باشد که ایشان در دعاوی مربوط به خود الزامی به مراجعه به محاکم اسلامی ندارند. حال، چنانچه استقلال قضایی اهل کتاب را به صورت عام و شامل، آن طور که در کلام فقها آمده ملتزم شویم؛ ناچار باید محاکم اختصاصی و مستقل اهل کتاب را بپذیریم؛ چراکه عدم الزام و تخییر قاضی در جرایم اهل ذمه به معنای بلاتکلیف گذاشتن و سرگردان رهاکردن ایشان نیست، بلکه ارجاع به محاکم خودشان و ...
حقیقت هنر و نسبت و مناسبات آن با دین
از دین و هنر با برخی دیگر، تا حد تناقض در تهافت اند؛ درنتیجه بحث از نسبت دین و هنر براساس تعاریف گوناگونِ، مطلوب و بلکه ممکن نیست؛ بدین جهت این بحث را بر مبنای تعاریف پیشنهادی خویش از این دو مقوله، پی می گیریم. تعریف دین به نظر ما، دین عبارت است از: دستگاه معرفتی معیشتی جامع متشکل از مجموعه گزاره های هستی شناسانه در باب جهان و انسان و نیز مجموعه آموزه های مشتمل بر بایدها و ...
سبک زندگی خانوادگی در قرآن و سنّت پیشوایان معصوم (ع)
درویشان اسلامی نیست (ر.ک؛ کاویانی، 1391: 19). بر این اساس، می توان سبک زندگی اسلامی را بدین گونه تعریف کرد: شیوه هایی از زندگی است که انسان با تکیه بر نظام ارزشی و مبانی اعتقادی خود در زندگی فردی و اجتماعی برای ایجاد ارتباط با محیط و جامعه، پاسخ به خواسته ها و تأمین نیازهایش به کار می گیرد. طبق این تعریف، سبک زندگی، سبک زندگی مصرف های مادّی یا فرهنگی نیست، چراکه زندگی عناصر غیر از مصرف را نیز در بردارد ...
غبار چشم زخم و درمانهای آن
...، ج 9، ص 391) چشم زخم در قرآن کریم و روایات : در میان آیات قرآن مجید، برخی از مفسران دو آیهء زیر را دلیل بر وجود چشم زخم دانسته اند: آیه ی "وَ قالَ یا بَنِیَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ ما أُغْنی عَنْکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْ ءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ عَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ ...
چه اموری موجب عذاب و نعمت های برزخی می شود؟
بهشت یا گودالی است از آتش های دوزخ. منشأ عذاب ها و نعمت های برزخی باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که انواع نعمت ها و عذاب های برزخی از عقاید، اخلاق و اعمال انسان ها در دنیا نشئت می گیرد بلکه خود اخلاق و اعمال خوب یا بد انسان هستند که در باطن ذات او وجود دارند و در عالم برزخ به صورت انواع نعمت ها یا عذاب ها آشکار می گردند. در آیات قرآن و احادیث بدین مطلب اشاره شده است به ...
نگاهی به تاریخچه زیارت بارگاه ائمه اطهار(ع) با پای پیاده
...: 183 و 184 و 185. 14. فضائل الخمسه من الصحاح السته، حسینی فیروز آبادی مرتضی: ج3 ص351. 15. صلح الحسن(ع)، آل یاسین راضی: 27 و 28. 16. من لایحضره الفقیه: ج3 ص54. 17. تاریخ کربلا و حایر حسینی(ع)، کلیددار عبدالجواد: 86: گزارشی است که به حسین، نوه دختری ابوحمزه ثمالی مربوط می شود. او حرکت پیادۀ خود از کوفه، به قصد زیارت امام حسین(ع) را گزارش کرده است. 18. رحله ابن ...
زیارت اربعین با پای دل!
... . با همه این ستم ها، بازداشت ها و خشونت ها که تا پایان حکومت صدام، دیکتاتور عراق نیز ادامه داشت، انبوه زائران مشتاق سیدالشهدا(ع) روانه زیارت حرم مطهر خامس آل عبا می شدند، به طوری که این رشته معنوی( زیارت) که پیوند امام با مأمومین را برقرار می داشت، هیچ گاه گسسته نشد و پیام آور شورها و شوق ها، تولاها و تبراها، حق جویی ها و کفرستیزی ها بود. بنابراین می توان دریافت زیارت امام حسین(ع) در ...
شیعه گری به منزلة پدیده ای عربی!
مختلف خاورمیانه با هارتلند (مرکزیت) ایران دانسته اند. (مجموعه مقالات، 1984م، ص36) این تعریف به خوبی از خلط معنای ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی حکایت می کند و مؤید نظری است که بررسی وضعیت شیعیان در کشورهای مختلف را مربوط به جغرافیای سیاسی می داند و حتی در نظر گرفتن ایران به عنوان یک هارتلند، باعث معنابخشی به آن نمی شود؛ چراکه ایران به مثابه یک کشور، در سیاست بین المللی اش تنها به علایق مذهبی خود توجه ...
عجایب سخن گفتن با حیوانات
) نیز از این فضیلت و نعمت بزرگ بهره مند بودند و چه بسا با پیشرفت علم، بشر به این قابلیّت ممتاز دست یابد. دریای علم دریای علم، بی کران است و تا امروز، تنها قسمت بسیار کمی از آن کشف شده و نادانسته های انسان بسیار بیشتر از دانسته ها هستند. لذا در برخورد با هر قضیّه عجیب و غیرقابل باور باید این نکته را در نظر گرفت که عجیب بودن یک مطلب الزاماً به معنای غیر ممکن بودن آن نیست. چه بسا علمی ...
راهی که کریم اهل بیت(ع) پیمود
...> سپس حضرت امام حسن علیه السلام خطبه ای انشاء کردند و فرمودند: الْحَمْدُ لِلّهِ الْمُسْتَحْمِدِ بِاْلآلآء وَ تَتابُعِ النَّعماء تا آخر خطبه طویله و جامع خود، که حاوی بسیاری از مطالب دقیق و عمیق و بیان شرافت اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله، و از جمله استشهاد به آیه تطهیر، و آیات دیگر، و مطالب تاریخی دیگر است . و از جمله در ضمن خطبه فرمودند: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: مَا وَلَّتْ ...
زمان میلاد امام کاظم(ع) اختلافی است/ امروز قویا سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است
. وی افزود: در مورد امام موسی کاظم(ع)، سال، ماه و روز ولادت اختلافی است. سال ولادت ایشان را سال 128، 129 و 127 هجری نوشته اند. کلینی در اصول کافی ، جلد اول، صفحه 476، مسعودی در اثبات الوصیه صفحه 161، شیخ مفید در ارشاد ، جلد دو، صفحه 215، شیخ طوسی در تهذیب ، جلد 6، صفحه 71، ابن فتال در روضة الواعظین ، جلد اول صفحه 499، ابن شهر آشوب در مناقب ، جلد 4، صفحه 339، طبرسی در اعلام الوراء جلد 2، صفحه 6 ...
امامت زن برای زن در نماز جماعت از منظر مذاهب فقهی
که ارزش نماز جماعت نسبت به فرادا 24 درجه است (همان). در کتاب های فقهی مذاهب اهل سنت نیز به اهمیت و جایگاه نماز جماعت پرداخته اند: برخی از آنان شرکت را واجب و برخی دیگر سنت مؤکد دانسته اند (ابن قدامه، 1404: 2/3). در حاشیه ابن عابدین آمده است: نماز جماعت سنت مؤکد است (ابن عابدین، 1428: 2/340). نماز جماعت ویژگی ها و آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد. یعنی به جز پاداش معنوی، فواید ...
معتزله بصره؛ تفاوت ها و تمایزها
...؛ ابن قیم جوزی، 1418: 2/83؛ حموی، 1411: 6/247). از این رو نیمه اول قرن چهارم تا اواسط قرن پنجم، یعنی قبل از به قدرت رسیدن سلجوقیان در 450 ه.ق. دوره بازسازی و نظام مندی این جنبش و ادامه دوره طلایی معتزله بود (ابن الاثیر، 1408: 6/67). با ورود سلجوقیان به بغداد در 441 ه.ق. و از بین رفتن آل بویه عرصه بر معتزله تنگ آمد و دوره افول واقعی معتزله رقم خورد، به طوری که معتزله در آخرین لحظات حیات ...
ویژگیهای اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)
مردم زمان خود بود. بسیار حج به صورت پیاده و گاه با پای برهنه به جای می آورد. همیشه او را در حال گفتن ذکر می دیدند و هر گاه آیه یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُو را می شنید، پاسخ می گفت: لَبَّیک اللَّهُمَّ لَبَّیک (خداوند! گوش به فرمان توام. )[1] آن امام همواره در قنوت نمازش، بسیار دعا می کرد و خدا را این گونه می خواند: ای پناهگاه درماندگان! فهمها در درک تو حیران و دانشها در ...
راه های نفوذ دشمن ازدیدگاه امام علی (ع) / از تخریب وجهه رهبری تا مذاکره بدون رضایت امام
...، ذهنش را آماده سازد. 10/ شعار انحرافی امام علی به ابن مسهر طائی : آنگاه که حق آشکاربود تو بی مقداربودی و صدایت آهسته وآنگاه که باطل عربده کشیدچون شاخ بزِ نر به سرعت ظاهرشدی یک شعار گاه جمعیتی را به سوی سعادت سوق می دهد و گاه به سرای شقاوت. باید مواظب بود؛ فرصت نفوذ به دشمن نداد؛ آن چنان که امام بر سر برج بن مسهر طایی که شعار لا حکم الّا للّه را سر می داد فریاد ...
پرتوئی از انوار نورانی امام حسن مجتبی(ع)/ ماجرای چیدن خرما از درختی خشک در بیابان
دانسته اند، اینک به بعضی از تعبیرها اشاره می شود: قال الصادق (علیه السلام ) : ان الحسن بن علی علیهما السلام حج خمسة و عشرین حجة ماشیاً و قاسم الله ماله مرتین . در روایت عبدالله بن عبید بن عمیر آمده: قال لقد حج الحسن بن علی خمساً و عشرین حجة ما شیاً و ان النجائب لتقاد معه . ناگفته نماند در مناقب و انوار البهیه و تاریخ الخلفاء و صواعق ابن حجر و اخبارالدول قرمانی ص 106 چنانکه گفته شد ...
نقدی بر تأویل ستیزی ابن تیمیه
.... در ادامه، طبری ظاهر قرآن را نیز دالّ بر صحت قول ابن عباس (یعنی تعریف کرسی به علم) دانسته است. همچنین ذیل عبارت وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ درباره العلی ، که از صفات خداوند است و ابن تیمیه و سلفیان بسیار درباره آن بحث کرده و حتی کتاب مستقل نیز در خصوص آن نگاشته اند،[iv] می گوید اهل بحث در معنای العلی اختلاف کرده اند: برخی گفته اند که مراد علوّ و برتری خداوند از نظیر و اشباه است و ...
روند رویارویی گفتمان علوی و اموی: واکاوی کنشهای زبانی پس از واقعۀ عاشورا
نظریۀ آواهای متعارض باختین می توانیم بگوییم فاعل علوی با محور قرار دادن رسول الله و اعلام انتساب خویش به وی در قالب ترکیب اضافی دختران پیامبر (ص) ، در حال پاسخ به آوای متعارضی است که فاعل علوی را خارج از گفتمان نهاد ایدئولوژیک می پندارد، انتساب قومی او را با رسول الله نادیده می گیرد، و او را همچون خارجی به جامعۀ خویش معرفی می کند (رک : سطور پسین). فاعل علوی برای بازسازی مشروعیت خویش، تقابل دو ...
اختلاف معنایی الف و لام عهد و جنس در تفسیر آیات قرآن کریم
وَإِنِّی جَارٌ لَّکُمْ فَلَمَّا تَرَ اءَتِ الْفِئَتَانِ نَکَصَ عَلَیٰ عَقِبَیهِ و َقَالَ إِنِّی بَرِ یءٌ مِّنکُمْ إِنِّی أَرَ یٰ مَا لاتَرَ وْنَ إِنِّی أَخَافُ اللَّه... (أنفال/ 48)؛ یعنی به یاد آورید هنگامی که شیطان اعمال مشرکان را در نظرشان زیبا جلوه داد، و گفت هیچ کس امروز بر شما پیروز نمی گردد و من همسایه و پناه دهندۀ شما هستم؛ ولی هنگامی که مجاهدان اسلام و فرشتگان حامی آنها را دید بازگشت و ...
قاعده وجوب هدایت و مباحث نبوت و امامت
اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِیقِ الَّذِی سَأَلَهُ مِنْ أَیْنَ أَثْبَتَ الْأَنْبِیَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ: إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِیاً عَنَّا وَ عَنْ جَمِیعِ مَا خَلَقَ وَ کَانَ ذَلِکَ الصَّانِعُ حَکِیماً مُتَعَالِیاً لَمْ یَجُزْ أَنْ یُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا یُلَامِسُوهُ فَیُبَاشِرَهُمْ وَ یُبَاشِرُوهُ وَ یُحَاجَّهُمْ وَ یُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ ...
شیوۀ تفسیری کنز الدقائق
بَیعٌ فیهِ وَ لا خُلَّه وَ لا شَفاعَه وَ الْکافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُون . سؤال اصلی وی این است که چرا در این آیه تارکان زکات، کافر شناسانده می شوند. او در پاسخ به این سؤال، بر اساس دو آیۀ دیگر قرآن، احتمالاتی را مطرح می کند (قمی مشهدی، 1/ 602): یک احتمال آن است که خدا به نشانۀ غیظ و تهدید آنها را کافر نامیده است؛ همچنان که در آیۀ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ... وَ مَنْ کفَرَ ...
دغدغه هایی در تألیف صحیح الکافی
.... بااینحال، مواردی پیش می آید که محدث، راه روشنی فراروی خویش نمی بیند. از نگاه کلینی، بر پایۀ روایاتی از اهل بیت (ع)، بهترین شیوه در این مقام، اختیار هر یک از دو روایت از باب رضا و تسلیم به امر اهل بیت (ع) است (کلینی، 1/ 8)؛ گویی اهل بیت (ع) عمل به هر یک از این روایات را مقبول می دانسته اند. بهبودی چنین رویکردی را کافی و تمام ندانسته، و معتقد است باید ضوابط علمی و فنی دیگری را ...
ترادف در واژگان قرآن و مشکلات ترجمۀ آن
نامگذاری کردند (ابن انباری، 7 8). بر این پایه، چنان که شاگرد او ثعلب (د 291ق) نیز بیان داشته است، هر دو لفظی که به ظاهر مترادف دانسته شود، به واقع در صفت متباینند. برای مثال انسان به اعتبار صفت نسیان یا انس، و بشر به اعتبار بشره (پوست) وضع شده است. از این رو، نمی توان حکم به ترادف این دو لفظ کرد (سیوطی، المزهر، 1/ 403؛ منجد، 39). ب) معتقدان به اصالت عدم ترادف یک رویکرد دیگر ...
اقسام سوره ها (دسته بندی سوره های قرآن)
. -بیشتر این هفت سوره را چنین دانسته اند: 1) بقره 2) آل عمران 3) نساء 4) مائده 5) انعام 6) اعراف 7) انفال و توبه. در این صورت دو سوره ی توبه و انفال را یکی شمرده اند. (3) لیکن سعید بن جبیر هفتمی را سوره ی یونس (4) و حاکم سوره ی کهف می داند. (5) 2) المِئُون: سوره هایی که در حدود صد آیه دارد: یونس، هود، یوسف، الحِجْر، النحل، الکهف، اسری، انبیاء، طه، المؤمنون، الشعراء ...
جایگاه توسل از نگاه امام رضا (علیه السلام)
الله علیه و آله و سلم) است، در این باره می فرماید: همانا بالاترین و برترین چیزی که اهل توسل (برای تقرب به خدای متعال) آن را وسیله قرار داده و بدان توسل می جویند، عبارتست از ایمان به خداوندو پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) او، و جهاد در راه خدا و اظهار کلمه اخلاص که همانا کلمه ی لا اله الا الله است با رعایت همه شروط آن، که این کلمه نشان دهنده برخورداری شخص از فطرت اسلامی است، و نیز به پاداشتن نماز ...
فایده ی شناسائی سبب نزول
. ابن عباس گفت: این آیه برای گذشتگان عذر است و برای ماندگان حجت، عذر گذشتگان اینکه خدا را پیش از تحریم شراب ملاقات کردند، و حجت بر دیگران است که مرتکب آن نگردند. (22) از این نمونه ها بسیار است و مطلب را روشن می کند که چون سبب نزول دانسته نشود اشتباه و اشکال به آسانی پیش می آید. 7) گاه در آیه ای و یا حکمی توهم حصر می رود و بیان سبب نزول موجب دفع چنین توهمی می گردد: قُلْ لاَ أَجِدُ ...
شما را صورت بخشیدیم
پیامبران و رسولان و خوبان از بندگان خدا بودند که برترینشان محمد ص است، سپس خاندان و آل محمد ع و خوبان و اهل فضیلت از آنهاست، و نیز در میان آنها اصحاب محمد ص و خوبان از امت اویند، و با این امر به ملائکه شناساند که آنها از فرشتگان برترند چرا که بر دوش کشیدند آنچه بر دوش کشیدند از بارهای سنگین و ... الإحتجاج (للطبرسی)، ج 1، ص52؛ التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص384 ...
انتخابات آمریکا و عصر پسا اوباما
. موسوی در پاسخ به سومین پرسش، اظهار داشت: به طور معمول دولت های خارجی در انتخابات آمریکا از فرد خاصی حمایت نمی کنند، اگر چه آن ها تمایلات خود را پنهانی و گاهی در قالب کمک های مالی دنبال می کنند.موسوی با بیان چند دلیل، تاکید کرد : نتیجه انتخابات آمریکا بیش از هر کشوری برای روسیه اهمیت دارد. وی افزود: پوتین، ترامپ را آشکارا دارای صلاحیت برای ریاست جمهوری دانسته است. افشای ایمیل های کلینتون مساله ای ...
جامعه دینی در گرو عدالت و قانون(1)
اسلامی عادلانه بگویند و بنویسند. اسلام اهمیت خاصی به عدالت داده و آن را در تاروپود جامعه و در مسائل حقوقی و اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی شرط اساسی دانسته است. همه ائمه معصومین و همه انسان های که اهل تامل و تفکر هستند فارغ از اینکه مقید به دین باشند و یا نباشند بر این نکته واقف هستند که اصل و اساس استواری و حیات یک حکومت یک جامعه بر برقراری و برپایی عدالت و قانون است، اگر قانون و عدالت در جامعه ای ...