سایر منابع:
سایر خبرها
پاسخ به مسئله شر در الهیات زرتشتی
خدایی و به عنوان خیر و نیکی کامل نباید پرستید (همان: بند 109-111). 2- کتاب دینکرد (تالیف دینی) که آن را دانشنامه مزدیسنا دانسته اند نیز به بحث ثنویت پرداخته است (در مورد این کتاب و نحوه ی تالیف و مولف آن نک. تفضلی. 1376، ص 131). در این کتاب با پذیرش وجود شر در عالم می نویسد: آموزگارانی که عقیده شان این است که فقط یک اصل وجود دارد، [در حقیقت] به این اصل واحد هستی، اساس و علت بد و نادرست و ...
آیا شما را از آن درخت منع نکردم!
نزدیک نشدند و از آن نخوردند و از غیر آن می خوردند تا اینکه شیطان آن دو را وسوسه کرد و گفت پروردگارتان شما دوتا را از این درخت منع نکرد و فقط از اینکه نزدیک غیرآن شوید شما را منع کرد، و شما را از خوردن آن منع نکرد مگر اینکه [مبادا] دو فرشته شوید و یا از جاودانان باشید و برای آن دو قسم خورد که من واقعا برای شما از خیرخواهانم. (اعراف/20-21) و آدم و حوا قبل از این ندیده بودند که کسی به خدا سوگند دروغ ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (4)
، که ذاتاً ناشی از تفسیر غیرمحتاطانه از خدا به عنوان موجودی زنده است، به شکل انواع تشبیهات بیانی رواج یافت. همان طور که درخت بدون پوسته اش، یا جسم انسان دفع فضولات و خون کثیف نمی تواند وجود داشته باشد، نظیر همین، تمام آنچه اهریمنی است ریشه در جایی در راز خدا دارد. (20) به نظر نمی رسد که این تغایر در انواع تبیین ها مؤلف زُهر را به تأمل و حیرت انداخته باشد زیرا هیچ تناقضی در این نمی بیند که استعاره ...
بسیج تمام نشدنی است
.... [گفت] خدا با من است، پروردگار من با من است؛ کَلّآ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. ببینید! معیّت الهی این قدر اهمّیّت دارد. اینکه میگویند: اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنون؛ این معیّت را باید قدر دانست. اگر من و شما بتوانیم این معیّت الهی را حفظ کنیم، بدانید آمریکا که هیچ، اگر ده برابر قدرت آمریکا هم کسانی در دنیا نیرو داشته باشند، این نیرویی که خدا با او است، بر آنها ...
رهبرانقلاب: از مردم عراق تشکر می کنم
...: بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین و لعنةالله علی اعدائهم اجمعین. جلسه ی ما جلسه ی بسیار شیرین و مطلوبی است. عطر روحیّه ی بسیجی فضا را انباشته است. از بیانات این عزیزان که هرکدام بنحوی یک حقیقت شیرین و حائز اهمّیّت را بیان کردند، استفاده کردیم، لذّت بردیم. حرف هم با شما عزیزان بسیجی -جوان ...
درباره ی کتاب زُهر و مؤلف آن (1)
طور فزاینده ای تحت تأثیر جذبه قرار می گیرند، و در آخرین مرحله ی شگفت انگیز وصول انسان به مرتبه ی الاهی، سه نفر از آنها در حالت خلسه جذبه آمیز به مقام فنا می رسند. 4. ایدرا زوطا، (26) یا مجمع کوچک . (27) در اینجا فنای شیمعون بریوحای به همان شیوه ی شگفت انگیز توصیف می شود، در این گفت وگوی مفصل اسرار مجمع بزرگ به طور خلاصه نقل می شود و نیز برخی جزئیات جدید مطرح می گردد. 5. ایدرا ...
سیر اقبال امت اسلام در عصر نبوی، حسنی، حسینی و رضوی
، ثمره نصرت دین خدا این است که مورد نصرت الهی قرار می گیرد و کسی که خداوند متعال یاورش باشد، غلبه ناپذیر می گردد. نصرت ائمه(ع) بر هر فرد به قدر توان و امکانات واجب است؛ عالم و دانشمند از راه علم و تحقیق، سخنرانی، تدریس و تألیف کتاب، ثروتمند از راه کارهای مالی؛ اگر کسی آبرو و موقعیت اجتماعی دارد برای پیشبرد مکتب اهل بیت(ع) خرج کند. خلاصه هرکس به هر نحوی که می تواند باید در مقام نصرت آن ...
سیره عملی امام رضا (ع) در برخورد با غُلات
: خداوند با مجبوری بندگان، اطاعت نمی گردد و اگر انسان ها نیز نافرمانی می کنند، از این بابت نیست که برخداوند غلبه پیدا کرده اند و در عین حال، او بندگان خود را به حال خویش رها نکرده است. او خود مالک همان چیزهایی است که به آنان عطا فرموده و نیز نسبت به آن چه آنان را در آن مورد، توانا ساخته، قادر و تواناست. اگر مردم تصمیم به اطاعت خدا گیرند، خداوند مانع آنها نخواهد شد و اگر تصمیم به معصیت و نافرمانی ...
بازشناسی مسئله امامت در تراث حدیثی امام رضا (ع)
...، از همان ماده مشتق می شوند. امام بر وزن کتاب در اصل، مصدر است و به کسی اطلاق می شود که مورد قصد وتوجه دیگران واقع گردد و دیگران از وی پیروی کنند. (2) امام، کسی است که انسان ها به قول و فعل او عمل کنند و آنها را به سوی هدفی مشخص، راهنمایی نماید، چه حق باشد و چه باطل؛ (3) این یعنی مطلق پیشوا، مقتدا و رهبر. (4) ب- امام در اصطلاح امام در اصطلاح علم کلام، کسی است که دارای ...
تخصص، تعهد و آگاهی سیاسی؛ عناصر موفقیت خبرنگاران
همه چیز قادر است) ولی به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشی شده! این زنده شدن تو پس از مرگ، هم برای اطمینان خاطر توست، و هم) برای اینکه تو را نشانه ای برای مردم (در مورد معاد) قرار دهیم. (اکنون) به استخوان های مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آن ها را برداشته، به هم پیوند می دهیم و گوشت بر آن می پوشانیم! هنگامی که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت می دانم خدا بر هر کاری توانا است. ...
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
درون و احوال آنها آگاه است. سپس می فرماید: وَ سَیَری اللهُ عمَلَکُم و رسُولُه ثُمَّ تُرَدُّونَ إلی عَالِم الغَیبِ و الشَّهادةِ فَیُنَبِّئُکم بِمَا کُنتُم تَعمَلُونَ. و خدا و رسولش، اعمال شما را می بینند. سپس به سوی کسی که دانای پنهان و آشکار است بازگشت داده می شوید، و او شما را به آنچه انجام می دادید، آگاه می کند [و جزا می دهد]. مرحوم شیخ طوسی در تبیان و مرحوم طبرسی در مجمع ...