سایر منابع:
سایر خبرها
از کلاس اول ابتدایی کار کردم
او یکی از نویسندگان مجموعه عروسکی هادی و هدا بود که یکی از کارهای نوستالژیک و خاطره انگیز برای دهه پنجاهی ها و شصتی هاست. فیاضی علاقه خاصی به بچه ها دارد و در داستان نویسی هم به این گروه سنی توجه ویژه ای دارد. خودش می گوید: برنامه سازی برای کودکان باید خیلی هوشمندانه باشد تا آنها را پای تلویزیون نگه داشته و بر آگاهی آنها بیفزاید . فیاضی که بازی مقابل دوربین را با حضور در فیلم چریکه تارا شروع کرده است، در سریال معمای شاه دو نقش بازی می کند؛ چرچیل و میانسالی فردوست! این بازیگر به نویسندگی نیز علاقه مند است و زندگینامه خود را در قالب کتابی به نام قصه های آسیه آباد منتشر کرده که مناسب کودکان است. با این بازیگر و نویسنده درباره زندگی اش هم صحبت شدیم. متولد آسیه آباد اهواز هستید، برایمان از کودکی و خانواده پدری بگویید؟ در کتاب قصه های آسیه آباد درباره بچگی هایم نوشته ام. تعلق خاطر عجیبی به این محله دارم و در تمام قصه هایم نشانه های این محله دیده می شود. پدرم کارگر شرکت نفت بود اما زمانی که به سالی دو ماه شهرت دارد، او را بازخرید کردند. سالی دو ماه یعنی به ازای هر سال سابقه کاری که پدرم داشت، دو ماه به او حقوق دادند و بازخریدش کردند. در آن سال تعداد زیادی از کارگران شرکت نفت را به این طریق اخراج کردند. بعد از آن پدرم تاکسی خرید و راننده تاکسی شد. پدرم بیسواد بود اما بشدت به شعر علاقه داشت. ما خانواده ای عرب زبان بودیم اما پدرم تعلق خاطرش به اشعار فارسی و بختیاری بود. مادرم خانه دار بود و همه عشقش 9 بچه ای بود که داشت؛ شش دختر و سه پسر که من از همه آنها بزرگ تر بودم. زندگی در خانواده ای که پدر کارگر بوده، باید سختی ها و شیرینی های خود را داشته باشد؟ بزرگ می شدیم بدون این که سخت بگیریم یا شرایط برایمان دشوار باشد. خانواده فقیری نبودیم و من کودکستان رفته ام، آن زمان به مهدکودک های امروزی، کودکستان می گفتند. هنوز اشعاری را که در کودکستان به ما یاد می دادند به یاد دارم. تولد من همزمان بود با ملی شدن صنعت نفت به همین دلیل مرا سال ها و تا زمانی که برایم شناسنامه گرفتند، ملی صدا می زدند. شما در خانواده ای پرجمعیت بزرگ شدید این موضوع چه تاثیری در روحیه شما و موفقیت شما در اجتماع و کار داشت؟ من به دلیل علاقه ای که به کارهای هنری داشتم، خیلی زود از محله آسیه آباد جدا شدم؛ محله مان عجیب و غریب بود و بچه های به اصطلاح شری داشت اما من به کتاب و هنر علاقه مند بودم و فازم اصلا با دیگر بچه ها جور نبود. پدر و مادرم هم مانع کارم نشدند.آن زمان وضعیت اقتصادی مردم خوب نبود اما به اندازه امروز شرایط را سخت نمی گرفتند. ما با قناعت بزرگ شدیم و خودمان را با شرایط سازگار کردیم برای همین هرچند تعدادمان زیاد بود اما سختی ها را احساس نمی کردیم و بیشتر به دنبال علایقمان بودیم. 9 تا بچه بودیم اما همیشه به حق خودمان راضی بودیم و با هم نمی جنگیدیم. بچه های آن دوره برادر بزرگ تر را به عنوان جانشین پدر می پذیرفتند و حرف او را قبول می کردند اما الان در خانواده ای فقط دو تا بچه هست اما هیچ کدام چشم دیدن دیگری را ندارد چون توقعات زیاد شده و هرکدام از بچه ها تلاش می کند امکانات بیشتری داشته باشد. از چه زمانی کار کردید و طعم استقلال را چشیدید؟ من از کلاس اول ابتدایی کار می کردم. مدرسه که تعطیل می شد به مغازه پدرم می رفتم که در آن روغن ماشین می فروخت. کلی خاطره از همین مغازه دارم، همه را نوشته ام که یکی از آنها مربوط به زمانی است که دزد به دَخلم زد. اما پدر و مادرهای امروزی خیلی از فرزندانشان مراقبت می کنند و حتی فرزند دانشجوی خود را هم نمی گذارند مثلا تنها بیرون برود یا کار کند؟ الان شرایط تغییر کرده و والدین باید بیشتر مراقب بچه ها باشند اما این مواظبت نباید مانع استقلال آنها شود. باید جوری بچه ها را آموزش بدهیم که بتوانند در جامعه از حق خودشان دفاع کرده و مراقب خودشان باشند و این فقط از طریق آگاهی دادن به آنها میسر است. باید از همان کودکی در خانواده، مهدکودک، مدرسه و از طریق رسانه های مختلف به آنها آموزش داده شود که چه چیزهایی برایشان خوب است و چه چیزهایی به آنها آسیب می زند. هرچه دانش آنها درباره توانمندی شان و تهدیدهای پیرامون بیشتر شود، راحت تر می توانند پله های استقلال را طی کنند و سالم به مقصد برسند. البته خانواده باید همواره حامی بچه ها باشند اما مانع رشد و استقلال آنها نشوند. طاهره آشیانی - جام جم ...
کمند امیرسلیمانی هک شد + عکس
به گزارش جام جم آنلاین ، امیرسلیمانی نوشت: فیسبوکم هک شد!!!! البته من مدتها بود به فیسبوک سر نزده بودم تا اینکه دیشب یکی از اقوام خارج از کشور بهم خبر داد صفحه من هک شده. به هر حال اشکالی نداره و لازمش ندارم فقط خواستم بگم هرجور پیام و یا مطلبی به دستتون رسید بدونین که از جانب من نیست. گویا کلا هکر محترم منو پاک کرده ...
دانه های تسبیح در ماه و پلنگ
امینی در تازه ترین اثرش با نام ماه و پلنگ که پخش آن از چندی پیش از شبکه سه شروع شده، به قصه معروف شیخ صنعان نگاهی داشته است. در خلاصه داستانی که از این اثر قبل از پخش آن منتشر شد، این طور آمده بود که دزد برای هر خانه راه ورودی می یابد و شیطان در هر دل بهانه حضوری. حاج صنعان نعیمی باور داشت که 60 سال در دل را به روی شیطان بسته نگه داشته و باور داشت این بسته بودن دل تا زمان مرگ ادامه می یابد، اما درگیر ماجرایی می شود. خواندن این خلاصه داستان از سوی منتقدان و مخاطبان به قاضی رفتن یکطرفه منجر شد، زیرا همه تصور داشتند که قرار است یک بار دیگر قصه سریال میوه ممنوعه را ببینند که سال ها پیش حسن فتحی ساخته بود و این بار باید از زاویه نگاه امینی این قصه را به تماشا بنشینند، اما امینی هیچ واکنشی نسبت به این مساله نشان نداد و تلاش کرد سریال پخش شود و بعد درباره آن اظهار نظر کند. سریال ماه و پلنگ پخش شد، اما قصه آن طور نبود که مخاطب تصور می کرد؛ حتی اولین صحنه این سریال با یک شوک آغاز شد؛ شوکی که برای مخاطب بسیار عجیب و غریب بود. اولین صحنه با دامادی به نام آرش آغاز شد. او در حالی که از خیابان عبور می کند و با تلفن با عروس زندگی اش (ویدا جوان) مشغول صحبت است، ناگهان تصادف می کند و عروس هم که با لباس عروسی از بالکن آرایشگاه نظاره گر این صحنه است، بسرعت خودش را به خیابان می رساند. در واقع این غافلگیری را می توان به عنوان یک حسن برای این مجموعه محسوب کرد، زیرا رخ دادن تصادف به اتفاقات دیگری منجر شد و صنعان قصه (داریوش ارجمند) تصمیم می گیرد تصادف پسرش را به دلیل نداشتن گواهینامه به گردن بگیرد و... در واقع با پیشرفت قصه مخاطب متوجه شد به هیچ وجه این قصه مثل داستان سریال میوه ممنوعه نیست. همین غافلگیری باعث شد تا مخاطب به دیدن مجموعه ماه و پلنگ ترغیب شود و حتی شروع خوب سریال، بیننده را امیدوار کرد که این بار هم با یک مجموعه خوب و دیدنی و یک قصه پیچیده از احمد امینی روبه روست، اما ادامه این درام خانوادگی و صحنه های شلوغ و پیچیده آن از جمله دروغ صنعان در تصادف و محل کارش، گرفتن وکیل و وادار کردن او برای خرید دو شاهد ماجرا و... نتوانست مخاطب را راضی نگه دارد، زیرا سعید مطلبی، نویسنده سریال که مخاطبان او را بیشتر به واسطه نگارش مجموعه تلویزیونی ستایش 1 و2 می شناسند، قصه قوام داری برای این مجموعه ننوشته است. همین باعث شده تا گره های قصه یا همان دانه های تسبیح به اندازه کافی به یکدیگر متصل و چفت و بست نشود. در واقع نبود نخ تسبیح مناسب در قصه به سریال آسیب هایی زده است. در این باره به رفتارهای شخصیت های قصه می توان اشاره کرد. محسن، وکیل صنعان (شاهرخ استخری) ابتدا موضع بسیار تندی در مقابل ملکا، وکیل کتایون (ویدا جوان) دارد و مرتب پشت سر ملکا پیش دوست وکیلش (شهروز ابراهیمی) صحبت می کند، اما بعد از این که دوستش به او می گوید تو به ملکا علاقه مند هستی، به رغم انکار اولیه، اما فردای همان روز به دوستش می گوید حق با تو هست و من عاشق ملکا شده ام! از سوی دیگر، بیتا سحرخیز یا همان ملکای قصه که ابتدا آتش بسیار تندی برای گرفتن حق کتایون (ویدا جوان) دارد، اما خیلی سریع سرد می شود و با یک حرکت رمانتیک محسن و این جمله که به او می گوید، چرا به ماجرا طور دیگری نگاه نمی کنید و ممکن است خود شاهدها به این نتیجه رسیده باشند که سکوت کنند، موضعش را کاملا تغییر داده و حرف محسن را می پذیرد و بعد از مدتی هم با او ازدواج می کند! در واقع قوام نداشتن شخصیت ها و قصه در برخی صحنه ها به بازی بازیگران هم سرایت کرده است. به عنوان مثال، شاهرخ استخری تلاش کرده تا نقش یک وکیل خونسرد را بازی کند، اما بازی او به سمت تمسخر رفته و مخاطب با دیدن او فکر می کند که همه چیز زندگی از دیدگاه این وکیل، بیهوده و عبث است. گرچه احمد امینی برای تولید سریال ماه و پلنگ، زحمت زیادی کشیده و تلاش کرده این اثرش همچون دیگر سریال هایش برای مخاطبان دلنشین باشد، اما این اتفاق نیفتاده است. البته یکی از دلایل آن می تواند به زمان تولید برگردد که ابتدا قرار بود زمانی دیگر این سریال پخش شود، اما در اواسط کار در جدول پخش قرار گرفت و همین باعث شد امینی برای رساندن بموقع کار، از کارگردان دیگری کمک بگیرد تا سریال هرچه زودتر برای پخش آماده شود. فاطمه عودباشی ...
طنز تلخ اعتیاد در از اینجا تا اونجا
از اینجا تا اونجا با حضور بازیگران متعددی چون شهرزاد عبدالمجید، آرش نوذری، داریوش سلیمی، افشین نخعی، شیوا خسرو مهر، مجید شهریاری، فرهاد بشارتی، محمدرضا عباس نژاد، امیر زریوند، مرجان سپهری، نادر داهیم، علیرضا ناصحی و نیز بهراد خرازی مرحله تصویربرداری را می گذراند و قرار است شب های زمستان از شبکه یک روی آنتن برود. بیانی طنازانه برای یک موضوع تلخ مهدی عسکری، کارگردان این مجموعه، ایده ساخت از اینجا تا اونجا را در ادامه ساخت مجموعه سوءتفاهم می داند. او در توضیح چگونگی ساخت این اثر به جام جم می گوید: ما در مجموعه سوءتفاهم که سال گذشته از شبکه یک سیما روی آنتن می رفت، نگاهی طنز به مقوله اعتیاد و مواد مخدر داشتیم. آن مجموعه مورد استقبال قرار گرفت و بازخوردی که از سازمان و مخاطبان دیدیم، ما را به ساخت این اثر جدید ترغیب کرد. این کارگردان در توضیح چرایی انتخاب لحن طنز برای سریال عنوان کرد: همان طور که می دانید اعتیاد، موضوع تلخی است و شیرین کردنش برای مخاطبان کار آسانی نیست. قصد ما هم به طنز کشیدن این موضوع نیست؛ فقط می خواستیم لحنی طنازانه را برای پیشبرد داستان به کار ببریم و البته از حالت نصیحت مستقیم هم به دور باشیم و در عین حال به مخاطبان آگاهی ببخشیم. البته تلاش دیگرمان این بوده که در عین حال نگاهی عمیق هم به ماجرا داشته باشیم و از فضاهای جدیدتری نسبت به مجموعه قبلی استفاده کنیم. داستانی در 2 فضای متفاوت پیشتر در خبرها آمده بود که این مجموعه قرار است در سه برهه زمانی حال، دوران قجر و عصر حجر ساخته شود و روی آنتن برود؛ با این حال عسکری خبر اعلام شده را این طور تصحیح می کند: الان داستان در دو فضای کلی می گذرد. یکی فضای رئال و زمان حال که برایش پارکی را طراحی کرده ایم. این فضا سه شخصیت ثابت دارد که نقش هایشان را داریوش سلیمی، آرش نوذری و افشین نخعی بازی می کنند. البته در هر قسمت بازیگران مهمانی هم به این جمع اضافه می شوند و قصه های هر قسمت را می سازند. عسکری ادامه می دهد: برای بخش دوم قصه که در عصر قجر می گذرد هم قصری را طراحی و آماده کرده ایم. در این بخش از داستان ما یک سلطان را داریم که همراه با خاتون و ندیمه ها و صدراعظم و ملیجک و سایر افرادش زندگی می کند و در این بین هم ماجراهایی اتفاق می افتد و داستان به پیش می رود. این کارگردان درخصوص علت حذف بخش عصر حجر هم از مجموعه توضیح می دهد: دیدیم داستان در همین دو بخش معاصر و دوران قاجار از جذابیت های خوبی برخوردار است و البته از حضور بازیگران زیادی هم بهره جسته بودیم و می شد زمان بیشتری را به این مقاطع اختصاص داد. بخش ویژه استندآپ انتخاب لوکیشن و لباس و چهره پردازی بازیگران در آثار تاریخی از دیگر چالش های این آثار است. کارگردان سریال از اینجا تا اونجا معتقد است: ما در ساخت این اثر به نوعی بر لبه تیغ حرکت می کردیم. همان طور که گفتم مواد مخدر و اثرات آن موضوع آسانی نیست و پرداختن به آن سختی هایی دارد. بنابراین ما در اینجا هم مثل اثر قبلی مان (سوءتفاهم) به سراغ شخصیت های مختلف و متعدد رفتیم. با این حال به نظر می رسد تیم بازیگران از اینجا تا اونجا خیلی هم از بازیگران چهره و ستاره تشکیل نشده است؛ عاملی که کارگردان سریال دلیلش را این گونه عنوان می کند: معتقدم از بهترین بازیگرانی که در این سبک کمدی موقعیت، قابلیت بازی داشتند استفاده کردیم. یعنی با توجه به شرایط قصه و فضا، اینها بازیگرانی بودند که اتفاقا خواسته های ما را بخوبی برآورده کردند و البته خودمان هم دلمان می خواست که از بازیگرانی متفاوت در این قالب جدید استفاده کنیم و به سراغ همان بازیگران همیشگی نرویم. عسکری تاکید می کند: البته ما علاوه بر این دو بخش زمان حال و عصر قاجار، بخش سومی هم داریم که در قالب یک استندآپ کمدی است و پیرامون موضوعات روز توسط بهراد خرازی اجرا می شود. زیرا او شخصیتی نوستالژیک دارد و برای بسیاری از مردم خاطره انگیز و به یاد ماندنی است. یک موادفروش ژولیده! آرش نوذری از جمله بازیگران اصلی سریال از اینجا تا اونجا است که در قسمت های مربوط به زمان حال داستان در نقش یک فروشنده مواد مخدر به ایفای نقش می پردازد. او در رابطه با این نقش توضیح می دهد: قسمت های مربوط به بازی من در یک پارک می گذرد که لوکیشن اصلی کارمان است. ما دو فروشنده مواد مخدر هستیم که یکی مواد مخدر صنعتی و دیگری به نوعی مواد مخدر سنتی را می فروشد و من در نقش همان موادفروش سنتی هستم. نوذری ادامه می دهد: از آنجا که سفارش دهنده سریال ستاد مبارزه با مواد مخدر است، بنابراین ما هم به سراغ این موضوع رفته ایم و آثار و نتایج استفاده از مواد مخدر را در قالب طنز به مخاطبان هشدار می دهیم؛ البته اکثر افراد جامعه خود این اثرات را می دانند و نمایش آن فقط به منزله نوعی هشدار برایشان است. این مرد ژولیده در داستان شخصیت و ظاهر متفاوتی هم دارد؛ موهایی آشفته و لباس هایی رنگارنگ و وصله وصله و ظاهری که در کل چندان خوشایند و مرتب به نظر نمی رسد. این بازیگر تاکید می کند: معمولا خودم به شخصیت های این چنینی و با گریم های خاص علاقه دارم و خیلی وقت ها پیشنهادهایی را هم به کارگردانان می دهم. از قبل با آقای عسکری همکاری کرده بودم و گروه را می شناختم و این تجربه خوبی برایم بود. بازیگر مجموعه هایی چون پایتخت 1 و در حاشیه تاکید می کند: امیدوارم ساعت پخش خوبی به کار اختصاص داده شود و این مجموعه بتواند مخاطبان خود را پیدا کند؛ زیرا از اینجا تا اونجا مجموعه ای است که از آیتم های مختلفی تشکیل شده است و ازاین رو می تواند برای مخاطبان مفرح و سرگرم کننده باشد. زهرا غفاری ...
توضیح بازیگر طنز در مورد وقف زمین یک میلیاردی خود
به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، مهران رجبی درباره اقدام اخیر خود مبنی بر وقف زمینی به ارزش یک میلیارد تومان چنین اظهار نظر کرد: به هیچ وجه نمی خواستم کاری که انجام می دهم رسانه ای شود، چون معتقدم اگر در این زمینه کاری انجام می شود نمی بایست با هیاهوی رسانه ای انجام شود، البته این بدان معنا نیست که هیچ گونه اطلاع رسانی در این زمینه انجام نشود، چون معرفی کسانی که کار خیر انجام می دهند ...
معرفی برخی از فعالیت های جریان ساز جنبش دانشجویی در ثریا
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه یک، برنامه امشب ثریا به مناسبت روز دانشجو با حضور فعالان دانشجویی از تشکل های مختلف به روی آنتن خواهد رفت تا از نگاه جوانان دانشجو به الزامات حرکت جنبش دانشجویی در پیگیری مسایل و چالش های مسیر پیشرفت کشور و آرمانهای جنبش دانشجویی نظیر استکبار ستیزی و عدالتخواهی بگوید. ثریا در این برنامه از میان صدها فعالیت اثر بخش و موفق جنبش دانشجویی در سال ...
جشن های رادیو ایران به مناسبت هفته وحدت
با موضوع هفته وحدت اشاره کرد. اجرای بخش های طنز توسط صدا پیشگان سیاوش قاسمی ، هومن راسخی ،اجرای مسابقه برای تماشاگران و ایجاد درخت دوستی به صورت نمادین و بهترین جملات در مورد هفته وحدت و همدلی مسلمانان و دعوت از میهمانان عرصه هنر از جمله بازیگران تلویزیون و سینما از دیگر بخش های این جشن های شاد است. برنامه کوی نشاط به تهیه کنندگی مهدی ساعی از آنتن رادیو ایران پخش می شود. حضور برای عموم شنوندگان رادیو آزاد است. ...
اصغر سمسارزاده به رادیو جمعه پیوست
رادیو جمعه فرصت بیشتری داد اما نکته مهم این است که هدف این برنامه برنامه شاد کردن مردم است. سمسارزاده ادامه داد: موسیقی برنامه فوق العاده است و قابل قیاس با هیچ برنامه ای نیست. او رادیو جمعه را تاثیر گذار روی مسئولین دانست و گفت: یک بازیگر رادیو رابطی بین مردم و مسئولین است ما معضلات جامعه را در قالب طنز مطرح کرده و انشاء الله که مسئولین گوش خواهند کرد و نواقص را بر طرف می کنند. رادیو جمعه جمعه ها ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی ساجد قدوسیان از آنتن رادیو ایران پخش می شود. ...
اصلاح طلبان مشی دموکراتیک روحانی در دانشگاه را ستودند، اصولگرایان از مواضع برجامی او استقبال کردند
ایران آنلاین /اعتماد با تاکید بر این که دانشجویان اصولگرا به صورت هماهنگ کلیات و اصل برجام را زیر سوال بردند خاطر نشان می کند که آنها (دانشجویان اصولگرا) از این اصل غافل بودند که کلیت برجام سیاست کلان نظام و رهبری است و روحانی نیز سعی کرد آنها را متوجه همین اشتباه فاحش شان کند. روزنامه ابتکار در سرمقاله خود به قلم مهران کرمی می گوید؛ برای دستگاه دیپلماسی ایران دوره ترامپ آزمون و فرصت دیگری است تا از آن به عنوان پلی جدید برای تامین منافع مل ...
بیشتر عمرمان صرف به دست آوردن می شود نه بهره بردن!
رامین ناصرنصیر، یکی از بازیگران قدیمی حوزه طنز تلویزیونی است که با ساعت خوش به شهرت رسید و سال هاست او را در کارهای مهران مدیری و دیگر کمدی سازها می بینیم، هرچند خودش می گوید: وقتی در یک نقش جا می افتی، دیگر به تو مجال نمی دهند که نقش های دیگر را هم بازی کنی! با رامین نصیر درباره دیدگاهش درباره زندگی، محیط زیست و دنیای مجازی هم صحبت شدیم. از فامیلی تان شروع کنیم؛ ناصر نصیر، دو کلمه ای که ریشه هم معنایی دارند. می دانید چرا این فامیل برایتان انتخاب شده است؟ تا جایی که می دانم ناصر و نصیر اسم پدربزرگ و پدر پدربزرگم بوده است. آنها در انتخاب فامیل به نوعی خلاقیت نشان داده و دو کلمه تقریبا هم معنا را انتخاب کردند که به نوعی کامل کننده یکدیگر است. متولد تهران هستید؟ اصالتا گیلانی هستیم، پدر و مادرم هر دو اهل لاهیجان هستند، اما بعد از ازدواج به تهران مهاجرت کردند و ما در تهران به دنیا آمدیم. مردم شمال خصلت های خاص خود را دارند، مهربان و شادند و زندگی را زیاد سخت نمی گیرند. این ویژگی ها در شما هم وجود دارد؟ بله این ویژگی ها را دارند. مردم شمال در کنار طبیعت زندگی می کنند و نانشان را از طبیعت به دست می آورند، همین باعث شده که سرحال تر باشند، اما زندگی شهرنشینی و بخصوص پایتخت نشینی سختی های خاص خود را دارد و سبک زندگی آدم ها را دگرگون می کند. شیوه زندگی و خصلت های فردی از طریق ژن به آدم ها منتقل نمی شود، بلکه شرایط اجتماعی بشدت روی افراد تاثیر می گذارد. آدم هایی که در کنار طبیعت زندگی می کنند، خوشی های زندگی را بهتر و بیشتر درک می کنند؛ آنها از خوردن، پوشیدن و دورهمی های خانوادگی و فامیلی لذت می برند، اما زندگی در کلانشهری مثل تهران اجازه نمی دهد ما آن خوشی های دم دستی که حقمان هم هست تجربه کنیم. زندگی شهرنشینی و آپارتمان نشینی همه ما را درگیر کرده است؛ زمانی که در خانه هستیم در حصار دیواریم، وقتی سرکار هم می آییم، باز هم دور و برمان دیوار است. به نظرتان در چنین شرایطی چگونه می شود به طبیعت نزدیک تر شد تا حالمان هم بهترشود؟ زندگی شهرنشینی این عادت را در ما به وجود آورده که با پول می توانیم شاد باشیم و اگر امکانات بیشتری داشته باشیم، دلمان خوش تر است، در صورتی که با چیزهای خیلی ساده تر و واقعی تر که در طبیعت وجود دارد، می توانیم شاد باشیم؛ همان چیزهایی که در گذشته طی سال ها و قرن ها مردم را شاد کرده است. هنوز هم مردمی که پیوندشان را با طبیعت حفظ کرده اند، همان شادی ها را تجربه می کنند و حالشان هم خیلی خوب است. آدم وقتی از طبیعت دور می شود برای شادی دنبال امکانات بیشتر می رود؛ همه عمر خود را صرف بیشتر به دست آوردن و کمتر استفاده کردن، می کند، به همین دلیل حالش هیچ وقت خوب نیست. از طرفی باید بپذیریم که تنها موجودات سیاره زمین نیستیم و باید به فکر بقیه جانداران این کره خاکی هم باشیم و کمر به نابودی آن نبندیم. آدم هایی که در طبیعت زندگی می کنند و پیوند خود را با آن حفظ کرده اند، چون می دانند که محیط زیست ارزشمند است، برای حفظ آن بیشتر تلاش می کنند. یعنی وقتی آدم ها از طبیعت دور می شوند برای حفظ بقای آن هم تلاشی نمی کنند؟ حفظ محیط زیست را باید از دو زاویه نگاه کنیم؛ برخی فکر می کنند محیط زیست فقط متعلق به آنهاست، پس برای بقای خود باید آن را حفظ کنند، اما واقعیت این است که محیط زیست برای همه جانداران است و باید به حقوق دیگر جانداران هم احترام گذاشت و محیط زندگی آنها را خراب یا آلوده نکرد. اگر زور آدم ها بیشتر از بقیه جانداران است، نباید این حق را به خود بدهد که حریم دیگران را تخریب و نابود کند. از احترام به حقوق دیگران گفتید، این حقوق انسان ها را هم شامل می شود؟ در دنیای امروزی و به دلیل شرایط بعضا سختی که وجود دارد، آدم ها براحتی حقوق یکدیگر را نادیده گرفته و آن را پایمال می کنند. بیشتر ما صبح که از خانه بیرون می آییم، همه تلاش خود را می کنیم تا به هر قیمتی و بدون در نظر گرفتن چارچوب های اخلاقی منافع شخصی خود را حفظ کنیم . در این شرایط چه باید کرد تا احترام به حقوق دیگران هم برایمان اولویت پیداکند؟ به نظرم در این زمینه فقط باید کار فرهنگی انجام داد، اما متاسفانه این امر بسیار مهم در لابه لای جنجال های سیاسی و جناح بندی ها کمرنگ شده و نادیده گرفته می شود. باید برای حفظ محیط زیست، احترام به انسان های دیگر، حفظ شان آدمیت و... برنامه ریزی درازمدت داشت و مسئولان نگاه بلندمدت به آن داشته باشند؛ چون در درازمدت تاثیر خود را نشان می دهد. نباید به این مسائل نگاه تشریفاتی و لوکس داشت، باید با برنامه ریزی سال ها آن را پیگیری کرد تا به نتیجه برسد. نمی توان مثلا منتظر روز محیط زیست ماند و بعد با چند تا شعار توقع داشت که محیط زیست از نابودی نجات پیدا کند. از تنهایی امروزی آدم های شهر نشین گفتید، به نظرتان فضای مجازی در این تنها شدن چه نقشی دارد؟ تنهایی آدم ها را به سمت دنیا مجازی می برد یا این دنیا باعث می شود آنها تنهاتر شوند؟ هر دو برهم تاثیر دارد! استفاده و تکیه خیلی زیاد به دنیای مجازی به نظرم به این دلیل است که آدم ها در هر شرایطی نقاب خاص آن موقعیت را به چهره می گذارند! آدم های امروزی پیچیده شده اند؛ در خانه یک جور هستند، در محل کار جور دیگر رفتار می کنند، در کوچه و خیابان شرایط روحی و روانی اشان تغییر می کند. مردم نگران این هستند که دیگران چگونه درباره آنها قضاوت می کنند؛ به همین دلیل به دنیای مجازی پناه می برند، چون در این فضا کسی آنها را نمی شناسد و قضاوت ناشناس ها اهمیت زیادی ندارد. به دو دلیل آدم ها در دنیای مجازی زیاد گشت و گذار می کنند؛ یکی به دلیل فریب با نقاب دروغین و دیگری برای سرگرمی. کسانی که در شبکه های اجتماعی صفحه رسمی و مشخصی دارند، تکلیفشان روشن است و می دانند که مردم با همین صفحات درباره آنها قضاوت می کنند، اما آدم هایی که با نام ها و عکس های دروغین در شبکه های اجتماعی حضور دارند، از هیچ چیز پروایی ندارند و چون کسی آنها را نمی شناسد، درون خود را بروز می دهند، هرچند که این درون اصلا خوشایند نباشد. و این آسیبی است که جامعه ما را تا حدودی تهدید می کند؟ هر پدیده نوظهوری در کنار محاسنش، آسیب هایی ...
عکس یادگاری علی دایی و منوچهر نوذری
جام جم آنلاین: 16 آذر سالروز درگذشت زنده یاد منوچهر نوذری بود به همین مناسبت علی دایی اینستاگرامش را با عکسی قدیمی از خودش در کنار این هنرمند محبوب کشور به روز کرد. احمد امینی در دنیای سینما و تلویزیون، کارگردان شناخته شده ای است و همه او را به عنوان یک منتقد و کارگردان خوب می شناسند که یکطرفه به قاضی نمی رود و همیشه مسیر اعتدال را انتخاب کرده است. فرقی نمی کند برای کار خودش اظهار نظر کند یا کار دیگر کارگردانان. آنچه اهمیت دارد این است که نظرش را به دور از هیاهو و حاشیه بیان می کند. همین ویژگی ها او را جزو کارگردانان با اخلاق قرار داده که آثار سینمایی و تلویزیونی اش همچون این زن حرف نمی زند، چتری برای دو نفر، اولین شب آرامش، بی گناهان، داوران و... نه تنها توانسته نظر مخاطبان عام را جلب کند بلکه به چشم و دل منتقدان هم نشسته است. شبکه یک سیما در ادامه ساخت مجموعه های نمایشی اجتماعی، این بار اثری تازه با نام از اینجا تا اونجا را تدارک دیده است. مجموعه ای اپیزودیک و پربازیگر که ساختاری طنز دارد و با زبان شوخی سعی می کند به بخشی از مشکلات مرتبط با معضل اعتیاد اشاره کند. این مجموعه را مهدی عسکری، کارگردان مجموعه های دیگری چون سوءتفاهم، دو روی سکه و کمی دور کمی نزدیک کارگردانی کرده و جمشید تربتی تهیه کنندگی اش را عهده دار است. بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بازیگران به عنوان قشری محبوب و معروف در جامعه باید با تکیه به اخلاقیات اسلامی که وقف یکی از آنهاست، مروج نیکوکاری در جامعه باشند. فرمانده نیروی انتظامی در نامه ای به رئیس رسانه ملی، اعزام منظم و تردد بی دغدغه زائران اربعین را حاصل همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی دانست. جنبش دانشجویی امشب، ثریایی می شود. حسن سلطانی گوینده پیشکسوت خبر و مجری برنامه های مذهبی تلویزیون امروز چهارشنبه 17 آذر به برنامه امروزی ها می آید. مدیر شبکه رادیویی تهران، آرزوی یکی از شنوندگان پر و پا قرص و فعال رادیو را برآورده کرد. برنامه کافه هنر پیشخوان فرهنگی هنری رادیو ایران است که هر روز شنبه تا چهارشنبه ، ساعت بیست تقدیم مخاطبان رادیو ایران می شود. بازیگر پیشکسوت طنز رادیو و تلویزیون به برنامه رادیویی رادیو جمعه پیوست. برنامه کوی نشاط در حضور مردم برنامه های شاد و با نشاطی را برگزار می کند. این شب ها او را در برنامه دورهمی در نقش عمو هوشنگ می بینیم. در فیلم سینمایی مشکل گیتی هم بازی کرده است که این روزها بر پرده سینماهاست. جام جم آنلاین: 16 آذر سالروز درگذشت زنده یاد منوچهر نوذری بود به همین مناسبت علی دایی اینستاگرامش را با عکسی قدیمی از خودش در کنار این هنرمند محبوب کشور به روز کرد. برنامه دورهمی مهران مدیری شب گذشته میزبان لادن مستوفی بازیگر سریال پریا بود. رفتاری بسیار از کاربران باعث ناراحتی و عصبانیت احسان علیخانی مجری مطرح تلویزیون شد که او در اینستاگرامش پستی اعتراض آمیز منتشر کرد و گفت: هر هفته من دارم با یکی ازدواج میکنم و هفته بعد یکی دیگرو طلاق میدم ! جوان هایی که فریب سرابِ شبکه جِم را خورده اند یک طرف، اما آدم از رفتن برخی افراد پیشکسوت و آنهایی که مو و ریش خود را در فرهنگ و هنر این مملکت سپید کرده اند، تعجب می کند البته وقتی پای صحبت های صادقانه و صمیمانه هرمز سیرتی، بازیگر قدیمی تئاتر، تلویزیون و سینما می نشینیم. صفحه اینستاگرام منتسب به لیلا حاتمی برای سالروز درگذشت علی حاتمی عکسی از روز تولدش منتشر کرد که دیدنش خالی از لطف نیست. بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بازیگران به عنوان قشری محبوب و معروف در جامعه باید با تکیه به اخلاقیات اسلامی که وقف یکی از آنهاست، مروج نیکوکاری در جامعه باشند. وقتی قرار شد نصرالله رادش به بهانه سالروز تولدش مهمانمان باشد و می خواستیم به روال معمول، کیک و شمع تولدش را سفارش بدهیم، راستش خودمان هم از دیدن عدد شمع هایی که باید روی کیک می گذاشتیم، تعجب کردیم. در این سال ها هنرمندانی بوده اند که آن قدر با خاطرات جمعی مان از گذشته تا حال گره خورده اند که بسختی می توانیم پا به سن گذاشتن شان را باور کنیم. نصرالله رادش هم یکی از همین افراد است. او در 12 آذر پا به 50 سالگی گذاشت، اما همچنان برای بسیاری، در نقش همان جوان پرشور ساعت خوش و دانشجوی عاشق روزگار جوانی شناخته می شود و یک بار دیگر این اصل را به یادمان می آورد که سن فقط یک عدد است و جوانی باید در ذات آدم باشد! وقتی از او می پرسم، متولد چه سالی هستید؟ می گوید: نمی دانم چرا خبرنگاران روی سن حساس هستند و همیشه این سوال را می پرسند؟ سن شناسنامه ای که مهم نیست، آنچه اهمیت دارد عمر مفید آدم است . امیریل ارجمند، پسر داریوش ارجمند، در رشته های مختلف هنری فعالیت می کند از موسیقی و خوانندگی گرفته تا بازیگری و ترانه سرایی. او در سریال معمای شاه که از تلویزیون در حال پخش است نقش دکتر محمود وزیری را بازی می کند. با این بازیگر درباره دیدگا ه هایش نسبت به زندگی هم صحبت شدیم. جام جم آنلاین: جمشید هاشم پور بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اینستاگرامش با عکسی از دوران نوجوانی خود به روز کرد. شهین تسلیمی بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون است. حضور موفق او در فیلم ها و سریال هایی همچون زن بابا ، چهارچرخ ، خانه اجاره ای ، وضعیت سفید ، ارمغان تاریکی ، طلا و مس ، آوار ، دلنوازان ، حیرانی ، باغ مظفر ، مادرانه و بسیاری دیگر باعث شد تا توجه و اعتماد کارگردان های بسیاری را به خود جلب کند. سرآشپز معروف تلویزیون می گوید: بزرگ ترین کلکسیون چاقوی دنیا را دارم. سال ها تلاش کرده ام تا 210 چاقوی منحصر به فرد را جمع کنم. تصمیم دارم 180 عدد از این چاقوها را برای کمک به بیماران سرطانی بفروشم. این روزها در حال رایزنی با جاهای مختلفم تا بتوانم این کار را انجام بدهم. برخی از این چاقوها پنج میلیون هم قیمت دارند . شب گذشته مهران مدیری با پرداختن به موضوع ساخت و واردات کالای چینی به حمایت از تولیدات داخلی و ساخت ایران اشاره کرد. روشنک عجمیان، بازیگر سینما و تلویزیون اینستاگرام خود را با تصاویر جالبی از پشت صحنه و گریم جالب خودش به همراه بیژن بنفشه خواه در سریال شهرکی ها به روز کرد. ...
بازگشت از جهنم جِم
گفت وگوی جام جم با هرمز سیرتی را در باره پشت پرده شبکه جم در ادامه بخوانید: من هرمز سیرتی حاشیه نشین اقیانوس هنر هستم، بازنشسته اداره برنامه های تئاتر وزارت فرهنگ و هنر یا به عبارتی اداره برنامه های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. اواخر سال 38 گروه تئاتری به نام افشین تاسیس کردم و نمایش های زیادی را روی صحنه و به صورت زنده در تلویزیون اجرا کردیم. با اکثر کارگردان های تئاتر همکاری ...
رسانه ملی در خط مقدم حمایت از اقتصاد کشور
تولیدات ملی به جام جم گفت: در برنامه روزآمد به مصرف کالای ایرانی و مبحث کارآفرینی خیلی توجه کرده ایم و از زوایای مختلف این مباحث را مورد بررسی قرار داده ایم. در واقع ما مخاطبان را به استفاده از کالای ایرانی ترغیب می کنیم. وی با اشاره به سری جدید برنامه اقتصاد ایران عنوان کرد: فصل جدید این برنامه با رویکرد اقتصاد مقاومتی پخش می شود. در این برنامه، هم به مباحث کلان و هم خرد می پردازیم. در ...
درباره تاریخ ایران کنجکاو هستم
او در سریال معمای شاه که این شب ها از شبکه یک پخش می شود، نقش گلنار را به عهده دارد که عروس خانواده وزیری می شود و نقش همسر قهرمان قصه را به عهده می گیرد. درباره این سریال و نیز درباره ماندن زیر سایه نقش ستایش، با نرگس محمدی گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید: هیچ وقت از کارگردان معمای شاه پرسیده اید که چرا بازی در نقش گلنار را به شما سپرده است؟ نه نپرسیدم. ایشان این نقش را پیشنهاد کرد و من بلافاصله پذیرفتم. در واقع دو روز بعد از این که نقش به من پیشنهاد شد جلوی دوربین رفتم و آن را بازی کردم. چه چیزهایی در این نقش برای شما جذابیت داشت؟ برای این که پیش از معمای شاه سریال تاریخی بازی نکرده بودم و دوست داشتم این تجربه را داشته باشم. همچنین کار کردن با آقای ورزی را هم دوست داشتم چون قبلا سریال های ایشان را دیده بودم و می دانستم که حتما چیزهای زیادی از ایشان خواهم آموخت. البته فصل اول سریال ستایش هم یک اثر تقریبا تاریخی محسوب می شود و گلنار و ستایش کلا یکی دو دهه بیشتر با هم فاصله ندارند! گلنار را در فاصله سال های 1320 تا 1350 می بینیم و ستایش را در سال های 1340 به بعد. بله شاید به لحاظ زمانی خیلی از هم دور نباشند ولی متعلق به دو فضای متفاوت هستند. نگران نزدیکی و شباهت این دو نقش نبودید؟ نه، اصلا نگران نبودم چون هم قصه ها با هم تفاوت داشت، هم شخصیت ها و هم فضا و بستری که قصه ها در آنها روایت می شود. ولی ستایش و گلنار هر دو را از وقتی دختری جوان هستند، می بینیم که در یک خانواده سنتی زندگی می کنند، عاشق می شوند، برای ازدواج با خواستگار جوان و عاشق دچار مشکل شده و در نهایت هر دو را در سنین مختلف می بینیم! بخش هایی از زندگی هر دو شبیه به هم است ولی در آثار محمدرضا ورزی قصه حرف اول را می زند نه شخصیت یا بازیگر اما در سریال ستایش نقش و بازیگر کاملا محور بودند و مسیر اصلی سریال را تعیین می کردند، بنابراین بازیگر می توانست از هر آنچه که دارد، در کارش بهره بگیرد. همین تفاوت باعث می شد که من نه نگران باشم و نه بترسم و طی دو سالی که با سریال معمای شاه همکاری داشتم و خیلی خوب پیش بروم. فقط دو سال کار کردید؟ ولی به نظر می رسد گلنار در تمام طول سریال حضور دارد! گلنار تقریبا در تمام سریال حضور دارد اما من زمانی کارم را با این گروه شروع کردم که تصویربرداری بخش دربار کاملا انجام شده و فقط بخش شهر مانده بود، به همین دلیل در مقایسه با برخی از بازیگران زمان کمتری درگیر بازی در معمای شاه بودم. بعد از شروع همکاری با معمای شاه فرصت انجام کارهای دیگری را داشتید؟ بیشتر وقتم به معمای شاه اختصاص یافت و تا دو ماه پیش هم در این پروژه مشغول بودم اما در این مدت سریال زعفرانی را بازی کردم و یک ماه درگیر تئاتر بودم. گلنار را در چند مقطع زمانی در سریال می بینیم. برای این نقش گریم سنگین هم داشتید یا خیر؟ سه مقطع زمانی از زندگی گلنار را بازی کردم و سه مرحله گریم شدم؛ یکی مربوط به بیست سالگی، دیگری سی و چند سالگی و آخرین گریم هم مربوط به چهل و چند سالگی. گریم مقطع سوم سنگین بود اما دو مقطع دیگر نه خیلی. گلنار چطور دختری است؟ یک دختر معمولی است و نمونه ای از زنان و دختران سنتی همان دوران. اتفاق ویژه ای در زندگی اش نمی افتد و در برخی قسمت ها تقریبا یکنواخت می شود تا این که به ده قسمت پایانی سریال می رسیم؛ در این قسمت ها اتفاقاتی می افتد که نمی توانم درباره اش توضیح بدهم. خب چنین نقشی چه جذابیتی داشت که آن را پذیرفتید؟ یکی از دلایلی که باعث شد نقش را بپذیرم، کنجکاوی درباره تاریخ کشورم و بخصوص انقلاب ایران بود و این که در آن زمان چه اتفاقی افتاد؛ از هر کسی که می پرسیدم در این باره اطلاعات جامعی نداشت و تا زمانی که در این باره مطالعه نمی کردم چیزی دستگیرم نمی شد بنابراین بازی در معمای شاه برایم جذابیت داشت. این سریال باعث شد درباره تاریخ ایران مطالعه کنم و اطلاعاتم درباره یکی دو دهه از تاریخ کشورم که به انقلاب اسلامی منجر شد، افزایش پیدا کند. به لحاظ بازیگری این حسن را برایم داشت که بتوانم با آقای ورزی همکاری کنم. من با هر کارگردانی که کار کنم، چیزهایی یاد می گیرم و آقای ورزی هم آدم باسوادی است؛ چه یک جلسه با او کار کنید چه چند جلسه حتما چیزهایی یاد می گیرید؛ هم به لحاظ اخلاقی و هم کاری. هنوز نام نرگس محمدی همه را به یاد ستایش می اندازد. فکر می کنید بالاخره چطور می توانید از سنگینی این نقش رهایی پیدا کنید؟ من فکر نمی کنم به این سادگی ها از نقش ستایش رها بشوم چون در ده سال اخیر تاثیری که ستایش روی تماشاگران سریال های تلویزیونی داشته، خیلی زیاد بوده و مردم ستایش را خیلی خاص و ویژه دوست داشتند. من هر کار دیگری می کنم، هر نقشی که بازی می کنم از هر نوعی؛ چه مثبت چه منفی، باز هم می گویند ستایش چنین کرد و ستایش چنان کرد. هر کاری می کنم انگار نمی شود ذهنیت مردم را عوض کرد؛ مگر این که فیلمنامه دیگری مثل ستایش نوشته، با همان کارگردان خوب ساخته و باز قسمت شود که من آن را بازی بکنم، شاید در این صورت شرایط عوض شود. فکر می کنید نقش گلنار بتواند این کار را بکند؟ سریال معمای شاه یک سریال تاریخی است که مستندات تاریخ را روایت می کند. در چنین اثری، هم درام و هم شخصیت ها خودشان زیر سایه رخدادهای تاریخی هستند. بنابراین هیچ نقشی در این سریال به قهرمان بدل نمی شود و همین طور نقش گلنار. چه برنامه ای برای ادامه راه بازیگری دارید و می خواهید به کجا برسید؟ من دوست دارم این فرصت ایجاد شود که با برخی از کارگردان های مورد علاقه ام کار کنم، در سینما فعال تر بشوم و نقش های متفاوت بازی کنم، مثل شخصیت هایی که مانند ستایش تاثیرگذار باشند. البته همه اینها بستگی به این دارد که کائنات و تقدیر و گردش روزگار چه اتفاقاتی برای من رقم بزند. از میان کارگردان های تلویزیونی به کدام یک علاقه دارید و می خواهید با آنها کار کنید؟ حسن فتحی خیلی خوب است، سعید سلطانی عالی است و همین طور سیروس مقدم و خیلی های دیگر. درباره شما حاشیه و شایعات فراوان است. چه احساسی در این باره دارید؟ واقعا نمی دانم باید چه کرد. گاهی اذیت می شوم. به نظرم اصلا خوب نیست اما انگار بعضی از مردم ح ...
همسایه ها نمره خوبی از مردم می گیرد
حضور شهین تسلیمی در مجموعه تلویزیونی همسایه ها بهانه و فرصت خوبی شد تا جام جم آنلاین با این هنرمند گفتگو کند. این مجموعه تلویزیونی قرار است از روز شنبه و از شبکه دو سیما مهمان خانه ها شود. خانم تسلیمی در سریال همسایه ها چه نقشی را بازی می کند؟ من در سریال همسایه ها نقش همسر آقای اصغر سمسارزاده را دارم و در کنار سپند امیرسلیمانی و سمانه پاکدل که پسر و دختران ما هستند، خانواده ...
فخیم زاده: جشنواره ها به حمایت منتخبان بپردازند
به گزارش جام جم آنلاین مهدی فخیم زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با ستاد خبری نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان های صدا و سیما، اظهار کرد: در تولیدات نمایشی مراکز شاهد حضور بازیگران، هنرمندان و برنامه سازان با استعدادی بودیم که به دلیل نبود امکانات کمتر به آنها توجه شده است و دیده نشده اند. وی افزود: جشنواره ها در کنار شناسایی و تشویق منتخبان باید به حمایت آنها نیز ...
رقابت سخت آثار پژوهشی در جشنواره مراکز صدا و سیما
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی طلوعی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما بعد از ظهر امروز در نشست معرفی برترین های آثار پژوهشی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان های کشور که با حضور داوران، استادان دانشگاه، پژوهشگران و مدیران با تجربه رسانه ملی در سالن اجتماعات مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان برگزار شد، ضمن قدردانی از داوران بخش پژوهش گفت ...
حسین رفیعی، مهمان امروز امروزی ها
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه یک، عمده شهرت رفیعی به علت بازی در نقش ف ف در برنامه تلویزیونی نیمرخ بوده است که در دهه هفتاد به روی آنتن رفت. وی فعالیت هنری اش را با برنامه 39 از سال 1372 آغاز کرد و در مجموعه هاییی همچون سفر به چزابه و شیر و عسل ایفای نقش کرد و از سال 1377 بطور جدی وارد عرصه اجرا شد که جنگ نیم رخ شاخص ترین آنها بود. موضوع برنامه این هفته امروزی ...
همراهی رادیو تهران با جشنواره بین المللی سینما حقیقت
به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی تهران، دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است و شبکه رادیویی تهران هر شب به صورت زنده از ساعت 21 با عنوان برنامه چراغ دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت را پوشش می دهد. گفت وگو با مستندسازان مطرح و علاقه مندان به دیدن آثار مستند جشنواره و ارائه گزارشی درباره برنامه ها و آثار در حال اکران از جمله بخش های برنامه جشنواره سینما حقیقت است که همراه با تحلیل آثار از رادیو تهران پخش می شود. بنفشه رافعی اجرای این برنامه را با همکاری ستاره نقدی تهیه کننده، صادق داوری فر کارشناس مجری بر عهده دارد. ...
ترسیم سیمای دانشجو در رسانه ملی
فرا رسیدن شانزدهم آذر ماه، بهانه ای شد تا به سراغ مطرح ترین مجموعه های نمایشی ساخته شده در سیما برویم که دانشجویان را به عنوان موضوع اصلی خود قرار داده اند و بررسی کنیم این مجموعه ها چقدر توانسته اند در ترسیم سیمایی دقیق از دانشجویان کشور موفق عمل کنند. نگاهی عاشقانه و احساسی حمید لبخنده در نیمه ابتدایی دهه 70 مجموعه ای را کارگردانی کرد که اولین نگاه به آشنا شدن دانشجویان در محیط دانشگاه و بعد ازدواج شان داشت. در پناه تو که سال 1374 از شبکه دوی سیما روی آنتن رفت، در جامعه هم بشدت مورد استقبال قرار گرفت و سه بازیگر اصلی آن، یعنی لعیا زنگنه، محمد جوهرچی و رامین پرچمی خیلی زود به ستارگان آن سال ها تبدیل شدند. شخصیت اصلی مجموعه، مریم افشار (با بازی لعیا زنگنه) در آن دوران ترسیم سیمایی جدید از دخترانی بود که در عین داشتن حجاب، در محیط های علمی هم موفق عمل می کردند و حتی نوع چادر به سر کردن زنگنه به الگویی برای دختران آن روزگار تبدیل شد. محمد (با بازی خوب حسن جوهرچی) هم دیگر شخصیت اصلی مجموعه بود که او هم در آن دوران به نمادی از جوانان محجوب، صبور و خجالتی تبدیل شد. البته این قالب تا مدت ها گریبان جوهرچی را گرفت و کارگردانان در نقش های بعدی هم که به او پیشنهاد می کردند، انگار به نوعی منتظر ادامه پیدا کردن همان محمد بودند. 2 مجموعه پیشرو اگرچه لبخنده مجموعه دانشجویی اش را زودتر ساخت و روانه آنتن کرد، با این حال شاید بتوان از دو سریال روزگار جوانی و بعد دختران به عنوان اولین آثار جدی سیما در پرداختن به موضوعِ معضلات جوانان نام برد. روزگار جوانی که در سال های 1377 و 78 از شبکه تازه تاسیس تهران روی آنتن رفت، داستان تعدادی جوان از اقوام مختلف کشور بود که به بهانه قبولی در دانشگاهی در تهران دور هم جمع شده بودند و هر کدام شخصیت و مشکلات خاص خود را داشتند. داستان مجموعه با دیدی اجتماعی، به معضلات و نیازهای گوناگون این جوانان نگاه می کرد. روزگار جوانی را اصغر فرهادی نوشت و اصغر توسلی تهیه کنندگی کرد. کارگردانی کار را هم در سری نخست، شاپور قریب عهده دار بود که در سری دوم به توسلی واگذار شد. به گفته توسلی، گروه آن زمان در جریان تحقیق و تفحص برای نگارش داستان روزگار جوانی بود که در این تحقیق ها با بخشی از مشکلات و نیازهای دانشجویان دختر هم مواجه شدند. این بهانه ای برای ساخت سریال دختران شد؛ مجموعه ای که سال 1379 روی آنتن رفت و این بار محوریت داستان، تعدادی دختر دانشجو و جمع شدن شان کنار هم بود. دختران به نوعی اولین مجموعه ای بود که به معضلات استقلال دختران و زندگی شان به دور از خانواده می پرداخت. نگارش این مجموعه را حسین مرتضاییان آبکنار به عهده داشت و کارگردانی کار را هم مجدد اصغر توسلی انجام داد. لزوم شناخت نسل دانشجو اصغر توسلی با ساخت دو مجموعه روزگار جوانی و دختران، به نوعی یگانه کارگردانی محسوب می شود که بیشترین شناخت را از دغدغه ها و نیازهای نسل جوان دانشجو کسب کرده است. وی درخصوص چگونگی تحقیق برای ساخت این مجموعه ها به جام جم می گوید: خود من زمانی دانشجو بودم. به دانشگاه صداوسیما می رفتم و اتفاقا زندگی من هم در آن مدت در خوابگاه می گذشت. اصغر فرهادی (نویسنده سری اول روزگار جوانی) هم به همین صورت بود و خودمان با بخش زیادی از مشکلات و کاستی ها آشنا بودیم. توسلی تاکید می کند: با این حال برای ساخت روزگار جوانی به محیط دانشگاه ها رفتیم و با جوانان زیادی صحبت کردیم. ما دهه پنجاهی بودیم و برای رسیدن به تصویر جوانان دهه 70 لازم بود با خودشان هم صحبت کنیم و دغدغه هایشان را جویا شویم. توسلی معتقد است: کسی که می خواهد دست به ساخت چنین آثاری بزند، باید مسائل و مشکلات نسل جوان و دانشجو را بشناسد. الان متاسفانه می بینیم نویسندگان و کارگردانان ما عموما از نسل جوان فاصله گرفته اند و شناختی از آنان ندارند که این اتفاق خوبی نیست. اگر قرار است مجموعه ای بسازیم، باید به سراغ خود جوانان برویم و مسائل و معضلاتشان را از زبان خودشان جویا شویم. الان خیلی از این جوان ها مشکلاتشان را حتی در دانشگاه ها هم نمی توانند براحتی بیان کنند و به نظرم رسانه ملی باید بیشتر به این مسأله بپردازد. نقش کمک رسان رسانه ملی در ارتباط با مشکلات جوانان جبار آذین اعتقاد دارد ساخت مجموعه های اجتماعی با محوریت دانشجویان می تواند در ارتباط برقرار کردن هرچه بیشتر این قشر با رسانه ملی نقش داشته باشد. این منتقد و مدرس می گوید: یکی از مهم ترین مسائل مرتبط با زندگی جوانان، بحث تحصیل است. یک جوان در دوران دانشجویی با معضلات و مشکلات زیادی سر و کار دارد و نیاز است به او کمک شود تا بتواند این دوره را پشت سر بگذارد. در این راه، رسانه ملی می تواند واقعا کمک کننده باشد. لذا در وهله اول لازم است دست به یک کار پژوهشی و رفتارشناسی زده و دغدغه های اصلی و اساسی جوانان شناسایی شود. وی انتقادی را هم نسبت به کمتر ساخته شدن این نوع آثار در شرایط فعلی وارد می داند و می گوید: معمولا نقش محوری دانشجویان در مجموعه های ما کمرنگ شده است و اگر شخصیتی هم باشد، عموما نمودی طنز دارد و خیلی به شکل ریشه ای به مشکلاتش پرداخته نمی شود یا دیگر جنبه ها و هنرهای زندگی یک جوان دانشجو چون ورزش، هنر و... را در کنار تحصیلش نمایش نمی دهیم. دانشجو در مسیر تاریخ حبیب پارسا، شخصیت اصلی مجموعه مدار صفر درجه با بازی شهاب حسینی هم یک دانشجو بود که در دوره ای متفاوت به لحاظ تاریخی زندگی می کرد. داستان مجموعه از آنجا آغاز می شود که حبیب برای تحصیل در رشته فلسفه به دانشگاهی در شهر پاریس سفر می کند، اما دوران دانشجویی اش مصادف می شود با سال های آغاز جنگ جهانی دوم و سربازان ارتش نازی که پس از اشغال شهر شروع به شناسایی و ا ...
نه من، نه همسرم... عشق سالار است
برگردیم که محصول سال های 65 تا 67 بود. ظاهرا این مجموعه در برنامه کودک روزهای جمعه پخش می شد، اما گذشته از بچه ها، بسیاری از بزرگ ترها هم دوستدارش بودند. از خاطراتتان در ساخت آن و همچنین عکس العمل مردم بگویید. آن برنامه من را در دل مردم برد و خیلی سریع من را به چهره ای شناخته شده تبدیل کرد. من جزء کارهای اولم بود، اما مرحوم یوسف بیگ پیشتر هم کارهایی داشت. با این حال از آن به بعد ...
آخرین بار، کی سحر را دیدی؟
افتاد به کارگردانی تینا پاکروان را با نگاه سبک زندگی و خانواده، بررسی کنیم. فیلم نیمه شب اتفاق افتاد درباره رابطه عشقی پسری جوان با زنی مسن است. حسین(حامد بهداد) به عنوان خواننده در باغ مجالسی که زیبا (رؤیا نونهالی) سال هاست در آن مشغول است، کار می کند. زیبا بیش از ده سال است که شوهرش را از دست داده و تنها با پسرش زندگی می کند. پسر او اکنون پانزده سال دارد. حسین روز به روز بیشتر به زیبا علاقه ...
مانور تولیدات استانی در جشنواره حقیقت
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان های صدا و سیما، در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه بلند ،"راه بی عبور" به کارگردانی محمد رضا حافظی از مرکز لرستان،"پرندگان در سایه" به کارگردانی حجت الله طاهری از مرکز خوزستان و "رویای آهنی" اثر یاسر طالبی از مرکز مازندران حضور دارند. همچنین مرکز همدان با اثر دیگری از فرشاد افشین پور با عنوان "امپراطوری سنجاب ها" در بخش مسابقه ملی فیلم های بلند مستند حضور دارد ،در همین بخش سعید توکلی فر با عنوان "قنات قصبه گناباد" از مرکز خراسان رضوی نماینده دیگر شبکه های استانی سیماست. "آن مرد زنده است" مرکز فارس به کارگردانی علی نیکو منش تنها نماینده استان ها در بخش شهید آوینی و در بخش خرد و تجربه "مرد آسمانی" از آذربایجان شرقی به کارگردانی یونس مقدم و "گاهی روی آب" مرکز خوزستان که توسط سعید آلبو عبادی کارگردانی شده با سایر آثار دیگر به رقابت می پردازند. همچنین در بخش جنبی "مروری بر آثار مستند استان کرمان" 9 اثر مستند صدا و سیمای مرکز کرمان با عناوین یک عمر در گهواره ،دره نوردی در فوسک،تشنه مثل خورشید،جماز، خانه های کرمان، زیره، سفید دم سیاه، میمندی ها و مروارید کویر به نمایش در می آید. دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت از 14 لغایت 21 آذر ماه در تهران برگزار می شود. ...