سایر خبرها
آن بهره های بسیار گرفت تا جامعه ی انسانی به آرمان های متعالی خود دست یابد. علامه طباطبایی زیر آیه ی 26 آل عمران می نویسد: مُلک (قدرت) به طور مطلق، شامل هر نوع زمامداری حق یا باطل، عدل یا ستم می شود؛ زیرا مُلک، فی نفسه موهبتی از مواهب الهی و نعمتی است که می تواند موجب آثار نیک در جامعه ی انسانی شود. به همین دلیل، خداوند متعال نفوس انسانی را بر دوست داشتن و گرایش به مُلک سرشته است. ملکی که به ...
، و هر که از شما نافرمانی نمود، خدا را نافرمانی کرده است، و هرکه شما را دوست داشت، خدا را دوست داشته، و هر که شما را دشمن داشت خدا را دشمن داشته است. خدایا اگر من شفیعانی را به درگاه تو نزدیک تر از محمّد و اهل بیتش، آن خوبان و پیشوایان و نیکان می یافتم، آنها را شفیعان خود قرار می دادم پس به حقشّان که برای آنان بر خود واجب کرده ای، مرا در گروه عارفان به آنها و آشنای به حقّشان، و در شمار ...
و ولایت است. (21) شیخ مفید نیز نقل می کند ایشان فرمودند: این قول خداوند که ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یومَئِذ عَنِ النَّعیمِ ما اهل بیت نعیم هستیم و منظور از قول خداوند که فرمود: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً نیز آن است که ما اهل بیت حبل الله هستیم. (22) همچنین در روایت آمده است امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود: آل محمد (علیه السلام) آن ریسمان الهی است که خداوند امر تمسک به آن کرده است ...
امر ما وَرَع و پرهیزکاری است ، پس خود را به آن زینت دهید که خدای تعالی بر شما رحمت آرد و به وسیله وَرَع دشمنانمان را در رنج و فشار قرار دهید که خداوند شما را عزّت دهد و باقی بدارد. و در روضه کافی به سند خود از امام صادق علیه السلام آورده که فرمود : من و حضرت ابوجعفر [امام باقر علیه السلام] بر [جمعی از ]شیعیان گذشتیم که مابین قبر [پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم] و منبر بودند ، به حضرت ...
می دهد. پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود: خیر و برکتی در او نیست; و او از اهل آتش است.([47]) در این حدیث شریف، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)اخلاق بد را موجب از بین رفتن برکات زندگی و عقوبت اخروی سخت می دانند و این خود اهمیت اخلاق را در میان زن و شوهر می رساند. رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)بزرگ ترین و شریف ترین انسان ها را کسانی می داند که نسبت به خانواده خویش خوش رفتار باشد و در مدح اهمیت ...
علیه و آله و سلم) بودند و یا آنان که قرآن مکتوب را می خوانند مورد خطاب قرار می دهد. اشخاصی که خداوند مورد خطاب قرار می دهد عبارتند از آدم (آیه ی 35 سوره ی بقره)، نوح (آیه ی 48 سوره ی هود)، ابراهیم (آیات 5-104 سوره ی صافات)، موسی (آیه 144 سوره ی اعراف) و مسیح (آیه 55 سوره ی آل عمران). لکن محمد هرگز به نام خطاب نشده است (56) بلکه با عباراتی نظیر یا أَیهَا النَّبِی (57) و یا أَیهَا الرَّسُولُ (58 ...
همواره آمرزنده ی مهربان است . خداوند ما را با این یاد مقدس مأنوس قرار دهد و برکات، نصرت، عنایت و رحمتش را بر تمام دوستان امیر المؤمنین (ع) در سراسر عالم نازل فرماید. پی نوشت: [1]. شیخ مفید، إرشاد، ج2، ص231. [2]. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج2، ص2728. [3]. ابوالقاسم پاینده، نهج الفصاحه، روایت499. [4]. بقره: 132. [5]. آل ...