سایر منابع:
سایر خبرها
چرا از اهداف فرهنگی انقلاب فاصله گرفته ایم
یک بحث جامعه شناسانه و یک تئوری غربی است و در اندیشه های بسیاری از شخصیت های ما مطرح شده، به خصوص مرحوم دکتر شریعتی در کتاب تشیع علوی، تشیع صفوی این بحث را بسط داده. ما می خواهیم ببینیم در حوزه فرهنگی چقدر می توان این تئوری را به انقلابی که در جامعه ما شکل گرفت، نسبت داد؟ حسینی: نظر من در این زمینه شاید با نظر آقای قطبی مخالف باشد، حالا اگر بحث هم بشود، از آن استقبال می کنیم. اولا این نظری جامعه ...
انقلاب اسلامی فراتر از مدرنیسم است/ انقلاب؛ موج چهارم تمدن اسلامی
اسلامی مان مهم تر از اینکه با غربی ها مشکلی داشته باشیم، پرچم خودمان را بالا برده ایم. کسی ادعا نمی کند که جامعه ما آسیبب ندارد اما این آسیب ها ذاتی نیست و این ها مباحث تئوریک است و عوارضی هستند که به ما تحمیل شده است. انقلاب اسلامی نشان داده است که می تواند یک قسمتی از روند تکاملی عصر ظهور اسلامی باشد یعنی وقتی ما این عصر را دینی می کنیم می توانیم گام هایی برداریم که جامعه ما مهدوی باشد ...
حیرت غزالی و شک دکارتی (2)
بر رأی خود غزّالی محصول دو سال مطالعات او در اوقات فراغت از تألیف و تدریس و سپس یکسال تأمل در آنچه خوانده بود (بدون رجوع به استاد) است. توجه به این اثر موجب شده هنوز گاهی اروپائیان او را نماینده ی فلسفه مشایی در فرهنگ اسلامی در قرون وسطی بدانند چرا که از کتاب تهافت او بی خبر بودند. او سپس کتاب تهافت الفلاسفه را تألیف کرد که در دو بخش الهیات و طبیعیات در بیست مسئله دعاوی فیلسوفان را مطرح و ردّ می ...
حیرت غزالی و شک دکارتی (3)
بیشتر احساس می کرد. در زمستان 1635-6 دکارت تصمیم گرفت رساله ای را به چاپ برساند که در حکم دیباچه ای بر کارهای فنی تر او باشد. عنوان کامل رساله چنین است. گفتار درباره روش درست راه بردن عقل و از جستجوی حقیقت در علوم این گفتار به صورت شرح حالی شخصی نوشته شده است پس از انتشار آن در اوت 1637 تا پایان 1636 به سواحل هلند در نزدیک هارلم نقل مکان کرد. در سال 1638 نگارش اثر اصلی اش تأملاتی در فلسفه ...
نگاهی به جلوه های قرآنی در نگاه امام خمینی(ره)
خود را به کار گرفته است تا در عین بیان مطالب به اختصار، بسیاری از مسائل که در کلمات امام درباره قرآن مطرح شده بود مورد تبیین قرار گیرد. در اصل شناخت و معرفت قرآن و بیان قلمرو قرآن در زمینه های مختلف زندگی انسان موضوعات مهمی است که با تکیه بر دیدگاه امام خمینی در این اثر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. این اثر شامل چهار فصل است که مباحث کلی وحی شناسی ، نحوه نزول وحی، رابطه وحی و عقل ...
تأثیرات اندیشه های تفسیری غزالی بر صدرالمتألهین شیرازی
بوده اند. 3. 2. شرایط فهم قرآن بزرگان دین و عرفان، شرایط فهم قرآن را با عنوانِ آداب قرائت یا آداب تلاوت قرآن مورد بحث قرار داده اند (به طور نمونه نک به: غزالی، احیاء علوم الدین، ج1، ص321؛ فیض کاشانی، المحجة البیضاء، ج2، ص209؛ امام خمینی، آداب الصلوة، ص200). با اندکی دقت به نظر می رسد که این آداب، در واقع، همان شرایط فهم قرآن است؛ زیرا بدون رعایت این آداب، هیچ قاری یا تالی قرآنی از معارف ...
بسیاری از مبانی مدرنیسم با مبانی اسلامی در تعارضند/ یادداشت رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه
دنیوی و فلسفه احکام شرعی را نمی پذیرد. پس اومانیسم اسلامی، مفهومی پارادوکسیکال و متناقض است. مبنای اقتصادی مدرنیسم مبنای دیگر مدرنیسم، مبنای اقتصادی و اصالت سود است. مدرنیته، همه چیز را به عنوان کالا و سرمایه می بیند. انسان، خدا، دین و همهچیز بایددر این مسیر قرار گیرند. اگر روی دلارهای آمریکایی، جمله We trust to God alone یعنی توکلت علی الله نوشته شده، تنها بدین جهت است که دین و ...
تحلیل مبنایی و محتوایی کتاب القسطاس المستقیم (1)
بهره گیری از قیاس، خود منبع معرفت یقینی است. بدین گونه غزالی عقیده ی مبنایی یکی از مخالفان را وام گرفته و سپس آن را بازتعریف می کند تا در خدمت دیدگاه خویش به کار بندد. او مفهوم اسماعیلی معلم حجت را می پذیرد، اما استدلال می کند که محمد [صلی الله علیه و آله] شایسته ی این عنوان است. غزالی ثابت می کند که آن حجیت، که نهایتاً به خدا بازمی گردد، در قرآن با معتبرترین شکل استدلال، یعنی قیاس ادغام شده است. ...
بسیاری از مبانی مدرنیسم با مبانی اسلامی در تعارضند
.... پس اومانیسم اسلامی، مفهومی پارادوکسیکال و متناقض است. مبنای اقتصادی مدرنیسم مبنای دیگر مدرنیسم، مبنای اقتصادی و اصالت سود است. مدرنیته، همه چیز را به عنوان کالا و سرمایه می بیند. انسان، خدا، دین و همهچیز بایددر این مسیر قرار گیرند. اگر روی دلارهای آمریکایی، جمله We trust to God alone یعنی توکلت علی الله نوشته شده، تنها بدین جهت است که دین و توکل به خدا در مسیر سود ...
عرفان حقیقی با عمل به دستورات قرآن و عترت محقق می شود/ اهتمام حوزه به نوشتن تفاسیر عرفانی معتبر
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیشب 20 بهمن در کرسی ترویجی شریعت قرآنی در عرفان از منظر آیت الله معرفت که با همکاری انجمن قرآن پژوهی حوزه در مرکز تخصصی تفسیر برگزار شد گفت: به گمان بنده وقتی سخن از عرفان مطرح است گاهی به معنای معرفت دقیق قلبی یعنی شناخت حق الیقینی است؛ عرفان به این معنا رامی توان گفت خاستگاهش ...
مظلومیت حضرت زهرا(س) را فراموش نمی کنیم؛ اما دشنام هم نمی دهیم
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جمع طلاب و فضلا به ارائه سخنانی پیرامون فاطمیه، عظمت مقام و مظلومیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و انقلاب اسلامی پرداخت . وی با جایگاه شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم اشاره کرد و گفت : ایام فاطمیه مناسبتی است که حوزه علمیه و روحانیون باید توجه زیادی به آن داشته باشند. بحمدالله از حدود 15 سال پیش، حرکت های ...
ایام فاطمیه فرصتی برای شناخت نام محدثه عظمی است
...: ” إنما سمیت فاطمه فاطمه لأن الخلق فطموا عن معرفتها ” ؛ خلق ، نه انسان ، جن و ملک تا اعلا علیین فطموا ،انقطعوا عن معرفتها . فاطمه زهرا(سلام الله علیها)عطیه ای الهی به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) این چه گوهری است؟ یک جمله در قرآن بس است که این عظمت را مجسم کند. تمام خلقت، مقدمه بعثت و خلقت خاتم(صلی الله علیه وآله) است. همچو خاتمی، همچو شخصیتی تعبیرش این است نسبت به صدیقه ...
تأثیر روابط اجتماعی صمیمانه بر بهداشت روان
تعامل با اطرافیان و افراد جامعه موفق و در نتیجه، دارای رغبت و شوق زندگی باشد . 2. اصول بهداشت روانی مشکلاتی که گریبانگیر انسان ها می شود بسیار گوناگون است و نمی توان رهنمودی واحد برای همگان جهت حفظ سلامت روانی ارائه کرد. با این حال، با توجه به تجارب درمانگران، پیشنهادهایی به عنوان اصول اساسی بهداشت روانی مطرح شده که در تعالیم اسلامی نیز می توان برخی از آنها را تحت عنوان صفات و ...
جلوه های پایداری در شعر احمد صافی نجفی (علمی-پژهشی)
های ادبیات مقاومت مردم عراق است که احمد صافی نجفی به آن پرداخته است.(3) 1-ادبیات پایداری، شعر عربی، عراق، احمد صافی نجفی. ادبیات، آیینه ای است که تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در هر دوره در آن منعکس است. سارتر در سال 1926 م در کتاب ارزشمند خود، ادبیات چیست می گوید: ما می خواهیم در تغییر دادن جامعه ای که ما را در میان گرفته است، شرکت کنیم، ما می خواهیم ادبیات، وظیفه ی اجتماعی خود را که ...
تفاوت اسلام و مسیحیت در معرفی دین
ما به نظر می آید مسجد و روحانی زیاد شده و حلقه های معرفتی بیشتر شده، اما معنویت کمتر و کم رنگ شده است. به نظر من پرداختن به جنبه های فکری و ارتباطی بین انسان و خداوند مقدم بر پرداختن به احکام و ظاهر شریعت است. طلبه ما در حوزه بیست سال فقه می خواند و ذهنش فقهی می شود. در خود فقه اصل اطاعت که نیست حرکات ظاهری دین است؛ اصل اطاعت در جای دیگری است. به نظر من حوزه خیلی فقهی شده است؛ خیلی ...
چرا چنین؟ (بررسی حسرت عارفانه در شعر دهه ی هفتاد) (علمی-پژوهشی)
دفاع مقدس و بازمانده ی جبهه ها بود؛ اما اکنون منفعت طلبی، دنیا پرستی و بی اعتنایی به نوعدوستی؛ او را غمگین کرده است. شاعر از آرزویی بازمانده است و نرسیدن به آن را با ترکیب خامی خیال عنوان می کند. او در ابیات پایانی، حس نوستاژیک و غم دلتنگی خود را از پرده ی ابهام خارج و اعتراف می کند که دیگر صدای اعتراض او به کسی نمی رسد و موقعیتی در جامعه برایش فراهم نیست که جرأت کند سؤال های مبهم خود را مطرح کند ...
زندگی نامه شهید آیت الله مدنی
را نمی گذارد فعالیت و تبلیغ داشته باشند، سید در پاسخشان جواب می گوید: (حداقل که برای خودم ملا و واعظ می شوم) و این را بسی بزرگ می شمارد. قلب لبریز از عشق و شعف به معارف اسلامی او را واداشت که سالها در جوار بارگاه فاطمه معصومه(س) ماندگار شود و از محضر بزرگان دانش فقه، اصول و فلسفه بهره مند گردد. سید مدنی در مدتی که در این شهر بود در پای درس آیت الله حجت کوه کمری و آیت الله سید محمدتقی ...
پیوند حماسه و عرفان در اشعار قیصر امین پور (علمی-پژوهشی)
شاعران از توصیف مستقیم واقعیت های ملموس جنگ مثل ابزار نظامی، اصطلاحات نظامی و رویدادهایی همچون شهید شدن رزمندگان، پیروزی بر دشمن، تصرف خاک کشور و ... موجبات شتاب زدگی در توصیف مباحث سطحی حماسه را فراهم آورد؛ اما با سپری شدن سال های ابتدایی جن این روند، عمیق شد و مولفه های شاخص تری برای انتقال مفاهیم مذکور کشف شد؛ مؤلفه ای همچون نگرش عرفانی که در طی چند قرن به عنوان یکی از اصلی ترین زمینه های شعر ...
نگاهی به برکات و 18 دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی ایران
فقهای جامع الشرائط -حفظهم الله- تفویض نموده است. لذا راه حقِ ولایت فقیه ارمغان جمهوری اسلامی است که ما را در مدار ولایت و توحید حفظ می کند و از افتادن در ورطه شرک و طاغوت نگه داشته است. 2- گشایش باب عرفان اسلامی؛ عرفان اسلامی همان است که افرادی مثل امام خمینی ره، علامه طباطبائی ره، آیت الله قاضی ره، آیت الله بهجت ره، علامه محمدحسین طهرانی ره، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی ...
- استقامت نامه - ، اثری ناشناخته از قرن نهم هجری در شرح اسرار و مفاهیم استقامت
.... 3- شرح الکنوز و کشف الرموز؛ مثنوی ای است درباره ی اسرار و رموز عرفانی که در سال 864 قمری تألیف گردیده است. 4- روح القدس که مشتمل است بر سه بخش شریعت، طریقت و حقیقت. برخی این رساله را بخش سوم شرح الکنوز می دانند. 5- تنبیه العارفین: که ای اثر نیز مثنوی ای است که آمیخته به نثر که به شرح رموز عرفانی می پردازد. 6- مجموعه رباعیات عرفانی با عنوان کنزالدقایق، که به نام های ...
حوزه هیچگاه خود را از عالم سیاست جدا نکرده است - سیاست زدگی و سطحی نگری نباید در حوزه رسوخ کند
امروز را متصور می شدید شاید چنین چیزی در تصور ایشان نبود؛ ولی امروز آرام آرام سیل معارف الهی از این پایگاه بزرگ به ایران و جهان منتشر شده است. وی تصریح کرد: حوزه در عرصه بین الملل بسیار فعال شده است؛ 45 هزار فارغ التحصیل از 130کشور در جامعه المصطفی(ص) تحصیل کردند و بیش از 100 هزار طلبه از همین تعداد کشور در حال تحصیل هستند. آیت الله اعرافی اظهارکرد: نکته دیگر در خصوص حوزه های ...
کاربردی کرن عرفان قرآن و اهل بیت(ع) مانع از گرایش مردم به عرفان های انحرافی است
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی نسب، دیشب 20 بهمن در کرسی ترویجی شریعت قرآنی در عرفان از منظر علامه معرفت در مرکز تخصصی تفسیر حوزه که با همکاری انجمن قرآن پژوهی برگزار شد، گفت: امروز پرچم شیعه در دست رهبری است و همه باید خود را سرباز رهبری بدانیم تا بتوانیم در این دنیا پر آشوب به شیعه خدمت کرده و پرچم اهل بیت(ع) را در دنیا به ...
عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه ی تشریع و تقنین
مستقلی با عنوان زبان دین یافت نمی شود؛ اما نگرش های گوناگون درباره ی زبان قرآن و سنت در کتاب های حدیثی، تفسیری، کلامی، عرفانی و اصول فقه فراوان به چشم می خورد و از ملزومات اساسی نظریات گوناگون کلامی در نزاع های آنان، تحلیل آنها از زبان دین نیز به دست می آید. این بحث به طور مستقل مورد توجه فقیهان و اصولیان که دانش خود را در حوزه ی شرع و قوانین و احکام دین دنبال کرده اند، نبوده است؛ اما براساس یک ...
امام خمینی(ره) به عرفان و فلسفه رنگ قرآنی بخشید/ ابراز تاسف امام از کم توجهی به قرآن
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین صالح قنادی، قرآن پژوه و دبیر علمی کرسی ترویجی شریعت قرآنی در عرفان از منظر آیت الله معرفت دیشب، 20 بهمن ماه در این کرسی که در مرکز تخصصی تفسیر حوزه برگزار شد، گفت: شریعت از یک سو فضیلت ذاتی دارد؛ زیرا احکام، تابع مفسده و مصالح است و از سوی دیگر فضیلت مقدمه و غیری دارد که راه را برای فلسفه و عرفان هموار می کند و ما از مراتب عقل و شهود ...
14 کتاب جدید معارفی رونمایی شد
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از مهر ؛ بخش نشر و کتاب: به گزارش جوان ایرانی، 14 عنوان کتاب درسی و کمک درسی معارف شامگاه سه شنبه در حاشیه جشن پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه معارف اسلامی با حضور رئیس و معاونان این دانشگاه رونمایی شد. تفسیر موضوعی قرآن کریم اثر علی نصیری، تفسیر موضوعی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان اثر مصطفی کریمی، انسان شناسی اثر حجت الاسلام عبدالحسین ...
رده بندی دانش ها از دریچه ی چشم امام محمد غزالی (1)
....(22) نگارش در رده بندی دانش ها در جهان اسلامی ادامه یافت. ابن حزم اندلسی (م: 456ه / 1063م) در سده ی پنجم هجری دو رساله در این باره نگاشت: رسالة التوقیف علی شارح النجاة باختصار الطریق و رسالة مراتب العلوم.(23) ابن عبدالبرّ قُرطبی (مالکی م: 463 ه / 1071م) نیز از رده های دانش ها و پیوند برخی از آن ها با دیگری از دریچه ی چشم اصولی و فقهی سخن گفت.(24) ابوریحان بیرونی (م: 440 ه / م) رساله ...
غزالی و اخلاق داوری (1)
...> تنها شخص معاند گناهکار و معاند به شمار می رود، زیرا خداوند کسی را جز به اندازه توانش مکلف نمی سازد و این کسان از درک حق درمانده اند و از ترس خدا عقاید خویش را نگه داشته اند، چون که راه معرفت بر آنان بسته است.(12) حاصل استدلال جاحظ آن است که تکلیف دائرمدار توانایی و استطاعت است و با فقدان آن منتفی می شود. کسی که بر اثر ناتوانی از شناخت حق و پی نبردن به نادرستی عقاید خویش، دست از باورهای ...
فیلمسازان کرد در راه جشنواره فیلم 100
بە گزارش بینەر، از میان 1744 فیلم رسیده به دبیرخانه 141 فیلم به بخش مسابقه و 140 فیلم به بخش اکران یازدهمین جشنواره فیلم 100 راه یافته است. بر اساس این گزارش فیلمسازان کرد حضور قابل توجهی در این دوره از جشنواره دارند که اسامی فیلم های پذیرفته شده و فیلمسازان کرد به شرح زیر است: الف ) در بخش مسابقه: 1٫ هژار نورانی (ناصر) / فیلم داستانی لبخند / تهران – مهاباد 2 ...
غزالی و اخلاق داوری (3)
، مصر، المطبعة الرحمانیة، 1929. الجابری، محمد عابد، نقد العقل العربی1: تکوین العقل العربی، بیروت، مرکز دراسات الوحدة العربیه، 2006. الجیلانی، فضل الله، فضل الله الصمد فی توضیح الادب المفرد، [بی جا]، دار الاستقامة، 1416ق. حمیش، بنسالم، الغزالی بین فکر القطعات و سیاسه الإقطاع، در ابوحامد الغزالی: دراسات فی فکره و عصره و تأثیره، الرباط، مراکش، جامعة محمد الخامس، 1988. خمینی، امام ...
جایگاه تاریخی غزالی در منطق دوره ی اسلامی
آثار قسم دوم، پژوهشی و متضمن تأملات، یافته ها و دیدگاه های خاص غزالی است. آثار غزالی دوره ی کامل در منطق، به اختصار یا تفصیل است. غزالی در انتخاب عنوان رساله در این گونه آثار ابتکار و دقت دارد. در هر سه عنوان ترازو و شاخص بودن منطق نسبت به فکر و علم اخذ شده است. منطق گویی میزان و معیار همه علوم است .(5) 2. تنوع دانش غزالی به عنوان حجة الاسلام روزگار خود مرجع و صاحب نظر در بسیاری از علوم و ...