سایر منابع:
سایر خبرها
از منظر دینی چرا زندگی دنیا همراه با رنج و درد خلق شده است؟
صادق(ع) فرمود: بلا زینت مؤمن است. (5) رسول گرامی اسلام فرمود: خداوند بنده مؤمنش را با بلا تغذیه می کند، همان گونه که مادر فرزندش را با شیر تغذیه می کند (6) حضرت صادق (ع) فرمود : مؤمن به منزله کفه ترازو است. هر اندازه ایمانش زیاد شود، گرفتاریش زیاد می شود. (7) از قرآن و حدیث استفاده می شود نظام زندگی انسان در جهان هستی، نظام تکامل و پرورش است و همه مردم (از پیامبران گرفته تا دیگران ...
شعار در انقلاب اسلامی ایران
نکرده بودند. نهضت اسلامی و در رأس آن امام هدف خود را صرفاً در براندازی رژیم متوقف نکرده بلکه برای به دست گیری حکومت و تشکیل حکومتی جدید برنامه ای مشخص داشتند. و زمانی که مبارزات مردمی به اوج خود رسید برنامه ها و اهداف این نهضت در قالب شعارهای انقلابی تبلور یافت. مردم ایران با رهنمودهای رهبری جنبش یعنی امام خمینی ضمن اینکه برای سرنگونی رژیم سلطنتی پهلوی مبارزه می کردند خواهان جایگزینی ...
آن درختی کاو شود با یار جفت، از هوای خوش ز سر تا پا شکفت و علامات و بالنجم هم یهتدون
کُنتُم تَعقِلُونَ. 2 تنها رابطه ای مایۀ برکت و سودمندی حقیقی است، که بر اساس ایمان و با محور رضای خداوند شکل گرفته باشد. چراکه لازمۀ دوستی طرفینی این است که یکدیگر را در امور مهم کمک کنند، و اگر این کمک در غیر رضای خدا باشد، در حقیقت کمک به بدبختی است. 3 از ویژگی های ذکر شده برای روز قیامت در قرآن است که: ألاَخِلّاءُ یَومَئِذٍ بَعضُهُم لِبَعضٍ عَدُوٌ اِلّا المُتَّقِینَ. 4 همۀ دوستی های ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
حکمت و بلاغت (سلام الله علیه) فرموده است: انَ اللهَ تعالی سَکَتْ عَنْ اشیاء و لمْ یَسْکُت عَنها نسیاناً (صدوق، 1404، ج15، ص53/ حرعاملی، پیشین، ج61، ص129). با الهام از این بیان شریف، می توان از آن به موارد مسکوت عنها نیز تعبیر کرد؛ البته همین سکوت می تواند به معنای تفویض حکم باشد و تفویض، خود حکم این موارد به شمار آید. اینجا برخی نیز بر آن اند که در این موارد عقل حکم به ترخیص می دهد؛ یعنی چون ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
به یمن فرستاده شد عمل می کنیم وی با بودن نص به نص و با نبودنش به اجتهاد عمل می کرد. (9) وی مشکلات ارتباط با امام را دلیل عمل به ظن می داند. (10) و بر آن است که پیامبران و امامان با علم به خطای مردم آنان را امر به اجتهاد نموده اند. حتی سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله) که فرمود انا احکم بالظاهر و الله یتولّی السرائر از منظر وی به این معناست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده که: ...
علم پزشکی و علوم بهداشتی، در تاروپود زندگی ما نفوذ کرده و سبک زندگی ما را تعیین کرده اند
...، صرفاً مطب نشین نبودند بلکه جزء مهم ترین سازندگان ارکان تمدن بودند؛ و سبک زندگی مردم را طراحی می کردند. امروز نیز می توان با مدنظر قرار دادن سته ی ضروریه البته بعد از بازنگری در آن به طراحی سبک تغذیه، سبک کشاورزی، سبک کار در ادارات و کارخانه ها و کارگاه ها، سبک برنامه سازی در رسانه های صوتی و تصویری، سبک تعلیم و تعلم، سبک بسته بندی کالا ها، سبک عرضه ی محصولات و... دست زد. ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
غزالی هر کسی به تنهایی زندگی می کند، آن گونه که او ده سال تنها زیست تا خود را یافت و پس از آن نیز دیگر با انسان ها همراهی نکرد؛ دنیایی سرشار از فردیت و ریاضت. غزالی در ضمن نامه ای که به ابوحامد بن احمد بن سلامة به موصل نوشت جایگاه خود را در ارشاد مردم نمایاند که انعکاس اندیشه صوفیانه اوست: اَمَّا الوعظُ فلستُ اری نفسی اهلاً لَهُ لَأنَّ الوعظَ زکوة نصابُهُ الایقاظُ فَمَن لا نصابَ لَهُ کیفَ یخرجُ ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
این امور جست وجو کرد. مسلک وهابیت، با آنکه به نام پیراستن اسلام از بدعت گمراهان و باز گرداندن آن به شیوه سلف صالح آغاز شد، به یکی از موانع پویایی و پیشرفت اندیشه مسلمانان تبدیل شد؛ چنان که پیروانش در شمار وامانده ترین ملت های مسلمان به شمار می آیند. از این گذشته، کشتارها و ویرانی هایی که وهابیان در سرزمین های اسلامی مرتکب شدند، بر تعصب ها و کشاکش های فرقه ای میان مسلمانان افزود. وهابیان در ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: از امت من، نه چیز برداشته شده: خطا و فراموشی و آنچه از روی اکراه باشد و آنچه را که نمی دانند و آنچه را که طاقت ندارند و آنچه را که مورد اضطرار است و حسادت و تفأل و وساوس فکری در امور آفرینش تا هنگامی که بر زبان جاری نشود. در بررسی مفهوم روایت، ذکر این نکته لازم است که در تعارض میان حدیث رفع و دیگر ادله ی اولیه، حدیث رفع حاکم است. امام خمینی (رحمه الله ...
استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته ی نقد
مذاق را در استدلال فقهی خود به صورت ابزاری یا استقلالی به کار برده اند، یکی از اسناد شناخته شده ی استنباط - مانند عقل، سیره ی متشرعه، نصوص مبین مقاصد، خبر واحد، اخبار متراکم و ... - نیز حضور دارد و موردی را نمی توان یافت که دست فقیه از چنین اسنادی کوتاه باشد، ولی باز هم بتواند مذاق شارع را به دست آورد. این امر حاکی از آن است که فقیهان ما مذاق را منبعی در کنار منابع چهارگانه ی فقاهت نمی دانسته اند ...