سایر منابع:
سایر خبرها
: یکی از لوازم حوزه تمدن ساز این است که تحصیل و تدریس و تحقیق در حوزه معطوف به تمدن سازی باشد و برنامه و متون درسی حوزه نیز باید ناظر به این وظیفه تدوین بشود، همچنین شاخص و حداقل اجتهاد بر اساس فقه جواهری باید به دست آید. ما به دنبال ساختارشکنی در حوزه نیستیم و نمی خواهیم کار جایگزین در حوزه انجام دهیم، بلکه وظیفه خود را کار تکمیلی می دانیم. وی در ادامه به انگیزه، ضرورت و هدف از بحث ...
، آنچنانکه پس از شهریور 1320 اتفاق افتاد. گویی همه درب ها خصوصاً بر روی طبقات مذهبی، بسته شده بود. این همه را فاضل جوان ما می دید و احساس می کرد که این " وضعیت قسری " چندان قابل دوام نیست. او کماکان به درس و بحث ادامه می داد. اعم از فقه و اصول و کلام و فلسفه. به نظر می آید روش فهم ایشان از مسائل علمی و کیفیت القای درس تنها می توانست برای طلاب نخبه جاذبه داشته باشد و نه برای عموم. این دو ...
روز رستاخیز است رهنمون می شود. طبری تاریخ اسلام را از آن جهت می نویسد که این دین بزرگ سراسر دنیای متمدن آن زمان را فرا گرفته و فرهنگ های ایران و روم و پیروان دین های گوناگون از مسیحی، بودایی، زرتشتی در برابر آن زانو زده اند و پدیده ای که نتیجه آمیزش فرهنگ و تمدن های قدیم با مبانی فرهنگ اسلامی است به وجود آمده است. طبری تاریخ را درس عبرت در دبستان معرفت می داند. برای نمونه، هنگامی که ...
، به ورود اروپا به عرصه تمدن جدید اشاره کرده، تأثیر اسلام و فرهنگ عربی را روی بیکن بر اساس اعترافات موجود بحث می کند (ص 63). اینجا بحث از تأثیر تمدن اسلامی یا به قول سید قطب، عربی روی غرب است. اما به نظر وی، اشکال این بود که غرب در ادامه، از دین فاصله گرفت و این سرگشتگی و اضطراب از همان جاست. بخشی از این سرگشتگی، ناشی از نظریه داروین است، البته به گفته وی، هاکسلی آن را نقد کرده است (ص 70). داروین ...
، با تمسک به مذاق شریعت مالکیت آنان بر قرآن جایز است. وی در پایان با تاکید مجدد به جایگاه علم اصول و فقه اسلامی در احیای تمدن اسلامی توجه به این دو علم مهم را بسیار مهم دانست و گفت: امکان ندارد شخصی داعیه ی تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشد اما از قواعد اجتهاد و فقه اسلامی بی اطلاع یا کم اطلاع باشد. در پایان این نشست دکتر عندلیب به سوالات حاضرین پاسخ داد. .................. پایان پیام/ 167 ...