سایر منابع:
سایر خبرها
نصرالله: آمریکا در راس تروریست هاست/ واشنگتن و ریاض داعش را به جود آوردند
سخن بگویند و بعد به این شخصیت تعلق خاطر پیدا کنیم بلکه نتیجه تماس مستقیم و تجربه مستقیم است، من و بردارانمان، در تماس مستقیم با حضرت رهبر هستیم، البته از زمانی که رئیس جمهور بودند، یعنی در آغاز تاسیس و تشکیل مقاومت در لبنان در سال 1982 در زمان حیات امام خمینی قدس سره الشریف و ما در آن زمان، به ایران و نزد ایشان می رفتیم و نیز خدمت رهبر انقلاب و ساعات زیادی نزد ایشان بودیم و به مسائل ما می پرداختند ...
"بی حیایی" مهمترین علت "خیانت" به اسلام
نمی آید حقش را بگیرد؟ حضرت مثال زیبایی زدند و فرمودند: مثل امام مثل کعبه است و مردم باید دور او بگردند نه او؛ خائن شدند و به علی علیه السلام پشت کردند، کاری کردند که مادر ما در وصیت نامه اش کلمه "امیرالمومنین" را مقدم بر کلمه "علی" کردند برای اینکه بفرمایند ایها الناس غم زهرا غم علی است، نه به عنوان اینکه شوهر من است بلکه به خاطر اینکه امام زمان است. مصادیق خیانت به امیرالمومنین(ع) ...
امکان تغییر دامنه خمس توسط ولی فقیه
بیان است. یعنی ممکن است حکمی را امام سجاد (علیه السلام) بیان نکنند ولی امام صادق (علیه السلام) بیان کنند. پس در خمس دو گونه سنت داریم: 1- سنن ثابت داریم که ارباح مکاسب است که روایت امام صادق (علیه السلام) است. 2- یکی هم حکم ولائی که روایت امام جواد (علیه السلام) را داشتیم : مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ ...
تجدد، عقب مادگی و مفهوم تمدن در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی
آنها پرداخته بیاورم. ایشان در مقدمه کتاب انسان و سرنوشت بحثی را به عظمت و انحطاط مسلمین اختصاص داده اند و در چندین محور که برخی از آنها، همان اصول موضوعه و پذیرفته شده بین نویسندگان اسلامی در زمینه تمدن است، سخن گفته اند. ایشان در همان آغاز نوشته اند که دست کم بیست سال است توجهشان به مسأله تمدن اسلامی جلب شده است. (مجموعه آثار: 1/346). اما این که این بحث چرا در کتاب انسان و سرنوشت آمده، دلیلش این ...
به چه کسانی عنوان محارب گفته می شود؟
بسا این مقاتله به کشتن ما تمام شود. نباید برای یک امر مادی، جان نبیّ یا معصومی از دست برود؛ ما از این نوع شهادت، استقبال نمی کنیم. به هر حال این روایت بر جواز دفاع از مال تا حدّ مقاتله و شهید شدن دلالت دارد. در مقاتله، گاه انسان می کُشد و گاهی او را می کشند. پس کشتن مهاجم نیز اشکالی ندارد. در روایت دیگر به جواز قتل مهاجم تصریح شده است. مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ ...
مصادیق نه گانه نیاز فقیه به علم کلام
الشریعه ، تشریع نماید؟ امام صادق (ع) ما را از تخریج المناطات منع فرموده است. این همان قیاس در زمان امام صادق (ع) است. قیاسی که ما از آن صحبت می کنیم در زمان امام صادق (ع) به معنای تخریج المناطات بوده است. مثال معروف آن نیز روایت أبان بن تغلب در مورد قطع شدن انگشتان دست زن می باشد. ما به ملاکات احکام معتقدیم و در موارد بسیاری با توجه به ملاکات حکم می دهیم. مثلاً کسی که ...
رسول خدا بعد از آن جبرئیل را خندان ندید
پوستی که بر تنشان بود. سپس امام صادق ع فرمود: ابامحمد! کافی است؟ گفتم: کافی است، کافی است! تفسیر القمی، ج 2، ص81 فَإِنَّهُ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ خَوِّفْنِی فَإِنَّ قَلْبِی قَدْ قَسَا فَقَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ اسْتَعِدَّ لِلْحَیَاةِ الطَّوِیلَةِ ...
بی نقص ترین سامانه آزمایشی دنیا!
...> حرّ تا آن جایی که می توانست رفت. نایستاد که بگوید: من که نمی توانم، او امام معصوم است و بحثش جداست. حبیب بن مظاهر هم تا انتها رفت. اصلاً ترکیب عاشورا می خواهد به ما بگوید پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد ندارد. علّت آوردن اهل و عیالش در این ماجرا این است که بفرماید ذوالجلال و الاکرام می فرماید: زن و مرد هم ندارد، کوچک و بزرگ ندارد. یک جا عبدالله بن حسن در قتلگاه می رود، یک جا علی ...
اشعث، پیشکسوت نفاق
نامه ای به کوفه فراخواند که هر گاه فرستاده ام این نامه را به تو داد، به سوی من رهسپار شو و آنچه از مال مسلمانان نزد توست با خود حمل کن و بیاور. و اشعث را از ولایت عزل کرد و زیاد بن مرحب همدانی را با دستخط خود به آذربایجان فرستاد. چون اشعث فرمان امام را دریافت کرد، روی منبر رفت و چنین گفت: ای مردم! خلیفه عثمان که مرا به حکومت آذربایجان گماشته بود درگذشته است و از آن وقت تاکنون آذربایجان در دست من ...
اقدامات علامه ای احیاگر
او از شاگردان وحید بهبهانی و میرزا محمد مهدی خراسانی است. خراسانی او را به سبب مقام شامخ علمی اش، بحرالعلوم خواند. این لقب که پیش از آن به کسی اطلاق نشده، بعدها عنوان خاندان وی شد که تا امروز به آن شهرت دارند. سید محمدمهدی بن مرتضی بن محمد بروجردی طباطبایی بحرالعلوم، در عید فطر سال 1155ق در کربلا متولد شد. پدر و اجدادش از دانشمندان سرشناس بودند. مادرِ پدربزرگ او از نسل مجلسی اول بود و به ...