سایر منابع:
سایر خبرها
آیا امام زمان شهید خواهد شد؟/ وضعیت جهان پس از امام مهدی(عج)
أحمد و الثالث المهدیّ و هو أوّل المؤمنین؛ (طوسی، 1411الف: 151) رسول خدا در شب آخر عمرش به علی فرمود: ای اباالحسن، کاغذ و دوات حاضر کن! پس رسول خدا، وصیّتش را املا کرد تا به این جا رسید که فرمود: ای علی، بعد از من دوازده امام اند و بعد از آن ها دوازده مهدی خواهد بود. پس تو ای علی، اوّل دوازده امامی ... تا فرمود: و [حسن عسکری هم امامت را] هنگام وفاتش به پسرش محمّد که در آل محمد مقام نگهبانی و ...
رابطه ی سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی-اسلامی با سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیره ی رضوی
.... معنویت، به انسان، اطمینان قلبی و آرامش روحی می بخشد، آن گونه که خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آن کسانی که ایمان می آورند و دل هایشان با یاد خدا سکون و آرامش پیدا می کند. به درستی که دل ها با یاد خدا آرام می گیرد (رعد/ 28). هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَهَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ...
مَثَل امام زمان، مَثَل روح عالمِ وجود است
...: دوست ندارم شما بین الطلوعین خواب باشید؛ زیرا خدا به دست ما رزق ها را میان بندگان تقسیم می کند. این مطلب را امام سجاد علیه السلام که مسؤولیت عالم وجود به عهده شان بود، می گویند. الآن هم حضرت بقیه الله مسؤولیت عالم وجود را دارد، رزق جمیع مخلوقات به دست مبارکشان تقسیم می شود. امام، یک مقام رفیعی است. انسان، مقداری با مقام ولایت آشنا باشد، می فهمد امیرالمؤمنین علیه السلام چقدر مظلوم بوده است ...
------ " روز پنجشنبه " ------
أَعْتَمِدُ عَلَیْکَ وبدی روزهای بعد آن خدایا جداً من باپیمان اسلامیتت توسل به سوی توجویم وبا حرمت قرآن کریم تکیه می کنم بر تو وَ بِمُحَمَّد الْمُصْطَفَی صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَیْکَ فَاعْرِفِ اللَّهُمَّ ذِمَّتِیَ الَّتِی وبه محمد برگزیده خدای تعالی درود خدا براو و بر آل او شفاعت کنم نزد تو پس بشناس خدایا پیمان مرا آنچنانی که رَجَوْتُ بِهَا ...
بررسی و پاسخ شبهه فقرزایی فرزندان و جمعیت
چینی برای جمله بعدی است که فرمود: ان قتلهم کان خطا کبیرا. و معنای آیه این است که فرزندان خود را از ترس اینکه مبادا دچار فقر و هلاکت شوید. در برخی از آیات قران مجید نیز به سنت خداوند در دادن رزق و روزی اشاره شده است. به طور نمونه در آیه 3 سوره طلاق عنوان شده است که خداوند روزی افراد از جایی که گمان نمی ند، می رساند و مهم این است که افراد بر خداوند توکل کنند و از کوشش و تلاش دست بر ...
هیچ شباهتی بین هفت آسمان قرآن با فرضیه بطلمیوسی وجود ندارد/ برداشت های خودسرانه سروش از مفاهیم قرآنی
منسوخ شده بطلمیوسی کاملا بی معنا و دور از حقیقت است مطالب زیر حاصل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه با دکتر آقایانی چاوشی است. ممکن است در ابتدا توضیحاتی درباره رابطة قرآن با طبیعت بدهید؟ در برخی از آیات قرآنی خداوند همه پدیده های طبیعی را از جماد و نبات گرفته تا حیوان و انسان آیات یا نشانه های الهی می نامد مثلاً در آیه های 54- 53 سوره طه چنین می خوانیم اَلّذی جَعَلَ ...
روزی های غیبی خدا که غافلگیرمان می کند
همتا نشسته؛ و حتّی قدرت شمارش نعمت هایش را ندارد! چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحیمٌ؛ و اگر نعمت [های ] خدا را شماره کنید، آن را نمی توانید بشمارید. قطعاً خدا آمرزنده مهربان است . (نحل؛ 18) وسعت و پیچیدگی خلقت انسان به خصوص با داشتن ابزارهای منحصر به فردی چون جسم و روح و عقل[به طور همزمان] و قدرت اعجاب برانگیز اختیار ...
دعای سفارشی امام سجاد (ع) به هنگام رویت هلال ماه
از بدی ها، مایه سعادت و آسانی، مایه نیکی و خیر، مایه ایمان و نعمت قرار دهد. * از خدا بخواهیم ما را از پاکترین افراد، نیکبخت ترین عبادت کنندگان و از توبه کاران قرار دهد. * خداوند بخشنده نعمت های بزرگ است. وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا نَظَرَ إِلَی الْهِلَالِ: و از دعای آن حضرت (ع) هنگامی که به ماه نو نگاه می کرد: أَیُّهَا ...
چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟
به قوم خویش برای خداوند بود ولی شتاب آمیز و پیش از اذن الهی بوده است. (روح المعانی، ج 16، جزء 29، ص 62) بر اساس آیات بسیاری از قرآن لازم است که انسان مدیریت خشم داشته باشد و آن را مهار نماید. از همین رو خداوند از صفات متقین، مهار خشم و غضب دانسته است. (آل عمران، 133 و 134 و 136) غضب بر مردمان تنها زمانی خوب است که برای رضای خدا و به اذن او باشد. در غیر این صورت غضبی ناپسند است ...
ضرورت وجود احکام ثابت و متغیر در شریعت اسلامی
همه حقوق اولاً و بالذات، برای خداوند است و بر فرع بودن سایر حقوق بر حق خداوند، برهان عقلی اقامه شده و وجود مصلحت و حکمت در جعل حق از سوی خداوند به اثبات رسیده است. به عبارت دیگر، در رابطه فاعلیت با ثبوت حق، ثابت می شود که چون فاعلیت اصلی در جهان از آنِ خداوند است، همه حقوق نیز برای او ثابت است. پس طلبکاری حقوق از خداوند، باطل و بی معناست و فی الواقع انسان وامدار خداست، نه طلبکار او. نتیجه این سخن ...