سایر منابع:
سایر خبرها
ابن امام جابرت آورده از احمد سلام دانش از ره مانده در پرواز تو چشم جابر روشن از اعجاز تو ای چراغ نور، پیش از نورها جلوه کرده در تمام طورها ملک نامحدود از نور تو پُر دُرّ شش دریا و بحر هفت دُرّ ای چراغ عقل و دین روشن به تو چشم زین العابدین روشن به تو علم و حلمت همچو شیر و شکّر است ...
به نوعی به تفسیر متن می گذرد و در این جلسات دو رساله سهروردی به نام رساله عقل سرخ و رساله فی حقیقه العشق را با این افراد در نشست خوانش و تفسیر کرده بودیم و افراد با توجه به علاقمندی خود بحث های جلسات را دنبال می کنند. رحمتی در مورد کتاب هایی منتشر شده خودش ابراز کرد: در سال 95 دو کتاب از من با نام عرض ملکوت جسم رستاخیزی انسان از کتابهای هانری کربن ترجمه و با افزودن مقدمه ای توضیحات لازم ...
؛ خدا به مؤمنانی که کارهای شایسته می کنند وعده فرموده است که آن ها را در زمین خلیفه گرداند؛ چنان که پیشینیان آن ها را خلیفه گردانید، و برای آن ها همان دینی را استوار کند که پسند اوست و به جای ترسی که دارند، امنیّت خاطر به آن ها بخشد، تا تنها مرا بپرستند و به همراه من چیزی را شریک نگیرند (نور:55) (ابن بابویه، 1395، ج1: 5). 3 – 4٫ نبوت پرتوی از خلافت رابطه نبوت و خلافت از مطالب مهمی است که ...
مذهبی و فکری همان دین معنا می یابد و نباید انتظار داشت همه ادیان، به منجی و کارکردهای او شکل یکسانی بدهند. به عنوان مثال: در دین مسیحیت، منجی موعود، حضرت عیسی مسیح (ع) است که نجات او عرصه های فردی، جمعی، معنوی و اجتماعی را در برگرفته و آموزه های این دین، به بازگشت او در آخرالزمان امیدواری می دهد. وی تجلی خداوند در زمین محسوب می شود که با ایمان به او، انسان ها نجات می یابند. وی برای ...
شعار سال: حجت الاسلام مهران آدرویش/ درست در زمانی که صدای شکستن استخوان های بشر در زیر چرخ های تکنولوژی و تمدّن به گوش می رسید گویی این بار خداوند خطاب یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنذِرْ وَ رَ بَّکَ فَکَبِّرْ ؛ را بار دیگر متوجه روح خود می کند تا با تلاشی خستگی ناپذیر به داد انسان برسد؛ تلاشی که شرق را بیدار کرد و غرب را به زحمت انداخت و همچون زلزله ای عظیم اوضاع جهان و بشریت را زیر و رو ...
پس از ورود به اجتماع توسط قوای فعاله انسان و با اعتبار باید و ضرورت حاصل می گردند. بحث از کیفیت ارتباط علوم اعتباریه با آثار خارجی، سومین بخش مقاله ادراکات اعتباری است. در این بخش علامه با اشاره به اینکه هر موجودی فعالیتی متناسب با وجود خود و به نفع هستی و برای بقا خود انجام می دهد، این فعالیت را نشأت گرفته از حرکتی می داند که موجود فعال انجام داده و به غایات حرکت که کمال وی می باشد ...
، مگر به وسیله مشقت فکر و تحمل ریاضت در زمان طولانی. از نظر ملاصدرا می توان گفت چنین انسان هایی دارای نفس قدسی (عقل قدسی)[5] (ابن سینا، 1375، ص337) هستند[6] (صدرالدین شیرازی، 1388، ص409-408). در اینجا بیان این نکته ضروری است که تنها یکی از راه های وصول به صور کلی حقایق، عبور از مرتبه تخیل است؛ ولی وصول به حقیقت به خصوص برای انبیا، راه های دیگری دارد که از جمله آنها القای معانی وحیانی است ...