سایر منابع:
سایر خبرها
جهنم و بهشتیان به بهشت برمی گردند. وی با توضیح یک اصل اجتماعی افزود: تا زمانیکه در جامعه ای اندیشمندان و کسانی که رهبری فکری و مکتبی مردم را در اختیار دارند به مبارزه با ظلم و فساد و منکر ادامه می دهند خداوند آنها را هلاک نخواهد کرد، اما اگر هم عوامل جامعه بی تفاوت باشند و برابر فساد ساکت شوند نابودی آن جامعه را، در بر خواهد گرفت. نابودی برای جامعه ای است که اصلاح در آن از بین ...
عارف بزرگی همچون حافظ می گوید نمی توان از دفتر عقل آیت عشق آموخت. و معاد عالم و آدم نیز به سوی همان مبدأ هستی بخش عالم و آدم است. در فرهنگ معارف وحیانی قرآن لطیف ترین تعبیر درباره بازگشت به سوی خداوند و لقا و دیدار با او به میان آمده است که قرآن خطاب به انسان می فرماید: یا أَیهَا الْإِنْسَانُ إِنَّک کادِحٌ إِلَی رَبِّک کدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ ای انسان تو در حرکت و تکاپو هستی و سرانجام این ...
غلبه بر باخودبیگانگی باشد. برخی از مهم ترین و کلیدی ترین راهکارهای درمان ازخودبیگانگی از نظر صدرالمتألهین عبارتند از: 4-1. یاد خدا در نظام حکمت متعالیه، همه موجودات - از عقل نخست تا وجود هیولا - نیاز محض به وجود خداوند داشته و هویتی جز تعلق به او ندارند (همو، 1368، ج1، ص117-116). بنابراین انسان نیز به عنوان رقیقه و تجلی آن حقیقت والا، هویتی جز نیاز ندارد و در حقیقت تعلق و ...
: خداوند، آن پروردگاری است که از بالا در آسمان ها و از پایین در زمین قرار دارد . این آیه به گونه ای صریح و مستقیم به نفی جسمانیت خداوند می پردازد. 4٫ منع عبادت غیر خداوند دومین دستور ده فرمان چنین است: برای تو معبودان دیگری در برابر من نباشد (همان). در عقاید یهود نه تنها پرستش یا عبادت مستقیم غیر خدا منع شده است، پرستش ستارگان و دیگر موجودات جهان نیز با عنوان واسطه ای بین انسان ...
انسان آمده، فراهم شدن بستر و زمینه های سعادت و شقاوت در حیات پیشین است. علم خداوند به سعادت و شقاوت بندگان، یکی از دلایل استفاده از لفظ ذاتی است که پیروان مکتب تفکیک بیشتر از علامه بر آن تأکید می کنند؛ در مقابل، علامه بر شاکله به عنوان بستر سعادت و شقاوت تکیه می کند که تفکیکیان از آن نامی نمی برند. زمینه و بسترهای سعادت و شقاوت، در حیات دنیایی نیز وجود دارد. عواملی مانند وراثت، فرهنگ ...
، نشانه تیر و مانند اینهاست. از تأمل در معانی لغوی واژه هایی نظیر هدف، قصد و غایت برمی آید که جملگی دربر دارنده مفهوم نهایت و سرانجام کار هستند. با مراجعه به متون مقدس مندائی می توان فلسفه خلقت انسان را در موارد زیر یافت: 1. پرستش و ستایش هیی ربی ای نشمتا؛ به پا خیز، خداوند را ستایش کن و برای او سجده کن (گنزا ربا، قسمت راست، ص79). به آنها (ناصورائیان) تسبیح و ستایش را ...
نراقی ملا احمد نراقی، متکلم، فقیه اصولی و دانشمند فقید شیعه در کتاب عوائد الایام در باب قاعده لطف مدعی است اگرچه اصل لطف مقبول است، اما تشخیص مصادیق آن به واسطه عقل و در نتیجه تشکیل قیاس و اثبات نتیجه پذیرفتنی نیست. درست است که کبرای قیاس (لزوم لطف بر خداوند) اصل مسلمی است، اما صغرای قیاس که مثلاً فلان موضوع مصداق لطف است، پس بر خداوند لازم است، برای عقل اثبات پذیر نیست (نراقی، 1417: 705 ...
...، و بدیهی است که عقل نیز در این حوزه کارایی دارد؛ اما نه به منزل= منبع؛ بلکه به مثابه ابزاری که در اختیار متن است. اما در رویکرد عقلی که مورد توجه این پژوهش است، مسائل کلامی، با استفاده از مقدماتی که از عقل گرفته شده است، به اثبات می رسد؛ و مراد از عقل، همان برهان است، و برهان نیز به قیاسی گفته می شود که از مقدمات یقینی تألیف شده باشد. از این رو، نتیجه آن قهراً یقینی خواهد بود؛ و یقین ...
فهمیدم سیدالشهدا یعنی چه . آخوند خراسانی، که استاد کسانی همچون آیت الله بروجردی و آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی است، چنین چیزی می گوید. این ارج و قیمت از آنِ کسانی است که وجودشان وقف سیدالشهدا است؛ السلام علیک یا ابا عبدالله . وامداربودن حوزه علمیه و مرجعیت شیعه به امام حسین (علیه السلام) پدرم و نیز عزیزان دیگری نقل می کردند: جمعی از منبری ها و روضه خوان ها به منزل آیت الله بروجردی ...