سایر منابع:
سایر خبرها
علی حاتمی تولدت مبارک
نویسندگی در این حوزه بود و نمایشنامه هایی چون ساتن، قصه حریر، ماهیگیر، حسن کچل، چهل گیس و آفتاب و مهتاب را قلم زد. او در سال 1344 نمایش دیب(دیو) که از اولین نوشته های خود بود در تالار دانشکده به اجرا برد. حاتمی پس از تئاتر وارد سینما شد و آثاری چون حسن کچل، طوقی، باباشمل، قلندر، ستارخان، خواستگار، سوته دلان، حاجی واشنگتن، کمال الملک، جعفرخان از فرنگ برگشته، مادر، دلشدگان، کمیته مجازات و ...
لیلا: عشق از چه غمی سخن دارد؟ + فیلم
به عنوان امضای وی در تقریباً تمامی آثار سینماییش حضور داشته و سینمای حاتمی را یک سینمای منحصر به فرد ساخته است. برخی ازاین دیالوگ های ماندگار عبارتند از: فیلم مادر ← تلخی با قند شیرین نمیشه، شب رو باید بی چراغ روشن کرد فیلم کمال الملک ← دیالوگی از زبان مظفرالدین شاه همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید فیلم سوته دلان ← همه عمر دیر رسیدم فیلم سوته دلان ← ساعت زنگ زده ...
خاطرات مو سپیدهای سینما از علی حاتمی
این سینماگر بزرگ از اذهان زدوده شود؛ شهرک سینمایی که به همت علی حاتمی ساخته شد و معرفت حکم می کرد نام خودش را بر این یادگار می گذاشتند. در گزارشی که پیش رو دارید در گفت وگو با سه بازیگر پیشکسوت جایگاه منحصر به فرد سینمای حاتمی را مورد واکاوی قرار دادیم. بازیگرانی متفاوت در آثار حاتمی پرویز پورحسینی، ویژگی منحصربه فرد حاتمی را تصاویر شناسنامه دار آثارش می داند. او که ...
حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز تولد
نداشت و نمی توانست از پنجره فستیوال ها و جشنواره های صاحب نام وارد آن بازار شود. حیف شد. زبان خاص علی حاتمی از کجا آمده است ؟ علی حاتمی در مورد زبان خاص خود گفته بود: از همان زمانی که نوشتن کارهای نمایشی را شروع کردم در جستجوی زبان خاصی بودم که ویژگیهای زبان ما را داشته باشد. در این جستجو پی بردم که ما برای بیان مقاصدمان در بیشتر اوقات صریح حرف نمی زنیم. در حرفهایمان کنایه وجود ...
راوی تکرارنشدنی دلشدگان
و شیدایی آمیخته بوده که فیلم های طوقی ، قلندر ، خواستگار ، سوته دلان و دلشدگان از آن جمله اند. به قول سعدی: عشق داغی ست که تا مرگ نیاید نرود/ هر که بر چهره از این داغ نشانی دارد . در بکربودن دنیای حاتمی همین بس که با مشاهده آثار او در این دنیای خالی از عشق و عاطفه، با آدم هایی پاک باخته و شوریده حال روبه رو می شوی که دیگر حکم کیمیا را دارند. نمونه های عیانش آقای خاوری فیلم خواستگار و مجید خُل و چل ...
دیالوگ های به یادماندنی مرحوم علی حاتمی در سالروز تولدش
زاویه ای دیگر بیان می کرد. منتقدان این فیلم را تحریفی از ماجرای اصلی دانستند. در سال 1356 با پنج سال فاصله، حاتمی فیلم سوته دلان را ساخت. بسیاری از منتقدان سوته دلان را مهم ترین و کامل ترین فیلم حاتمی در قبل از انقلاب می دانند. در این فیلم هماهنگی کاملی بین فرم و محتوا وجود دارد و حاتمی ماجرای فیلم را که قصه عشق یک عقب مانده است را، با زبان تصویری تازه ای به فیلم بدل کرده. حاجی ...
روایت راویان قصه حاتمی
رسیدند خوب بود. به لحاظ وجود سروصدای اتوبان مناسب نبود؛ و برای رفع هر یک از مشکلات این مجموعه سال ها وقت صرف شد. شاید برای هر یک از این کارها یک یا دو سال زمان طی شد. تلویزیون درحق علی حاتمی کم لطفی کرد زهرا حاتمی همسر علی حاتمی و بازیگرنقش امینه اقدس در سریال هزاردستان درباره بی مهری هایی که تلویزیون به علی حاتمی کرد چنین گفت: تمام وسایل یا بهتر بگویم صد درصد آن چیزی که در سریال ...
بیوگرافی علی حاتمی ، کارگردان برجسته ایرانی
آمریکا را روایت می کند. این فیلم در سال 1361 فقط اجازه نمایش در جشنواره فجر را پیدا کرد و بعد از آن توقیف بود و در زمان حیات علی حاتمی اجازه نمایش پیدا نکرد. سرانجام در سال 20 خرداد 1377 به نمایش عمومی درآمد و چندین بار از تلویزیون پخش شد. در سال 1362 حاتمی، کمال الملک، فیلمی بر مبنای زندگی نقاش بزرگ ایرانی و رابطه اش با شاه و دربار قاجار را ساخت. حاتمی سعی کرده در این فیلم، هم بعد تاریخی و ...
نگاهی به آثار و سینمای علی حاتمی به بهانه سالروز تولدش/سینمای مینیاتوری
ماندگار شد و هنوز یکی از بهترین کارگردانان ایران محسوب می شود. آنچه او در فیلم هایش نمایش می داد برای مردم ملموس بود. فیلم های او تمامی رنگ و بوی ایرانی داشت و تمام تلاشش بازتاب و انعکاس فرهنگ فولکلور ایران و در کنارش تاریخ معاصر این سرزمین و آنچه بر هنر و فرهنگش رفته است بود، که در این راه موفق هم بود. تمامی فیلم های او از حسن کچل تا دلشدگان همگی یک دغدغه بارز داشت نشان دادن آنچه بر ایران و ...
سوته دل سینمای ایران
همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید ؛ این دیالوگ آشنا، وصف امروز ماست که خالق کمال الملک آن را از زبان مظفرالدین شاه نقل می کرد.23 مرداد برای هنردوستان و علاقه مندان به هنر سینما یاد آورخالق آثاری است که توانست با استفاده از قصه ها، مثل ها، فولکلورها ،باورهای عامیانه ایرانی، فرهنگ کهن کوچه و بازار و معماری دیرپای ایرانی اسلامی طرحی نو در سینمای ایران دراندازد. به گفته منتقدین و اهالی ...