به مناسبت روز رازی و بزرگداشتش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اصول نامه سیرت ...
سایر منابع:
سایر خبرها
عقلانیت حکیمانه مانع از خشونت و افراطی گرایی می شود/ دین منهای عقلانیت، افراط گرایی را تحقق می بخشد
عنوان رذیلت معرفی می شود. فارابی، نخستین فیلسوف اسلامی، خشونت سیاسی موجود در سیاست های استبدادی را رذیلت سیاسی می شمارد و ملامهدی نراقی، فقیه و عالم اخلاقی در جامع السعادات از خشونت رفتاری به عنوان رذیلت اخلاقی یاد می کند و اخوان الصفا یکی از مکاتب فلسفه اسلامی، خشونت را به عنوان رذیلت فلسفی معرفی می کنند. خسروپناه ادامه داد: خشونت و افراطی گری در جهان معاصر هم از سوی برخی از دینداران و ...
چرا ابراهیم یزدی از سرپرستی کیهان عزل شد؟
تا در مسیر تکامل انسان، هر فردی خود دست اندر کار و مسوول رشد و ارتقا رهبری گردد. چنین نگرشی و چنین مقدمه ای در قانون اساسی، با صراحت فلسفهٔ سیاسی دیکتاتوری پرولتاریا، دیکتاتوری مستضعفان و یا صلحا و یا هر اسم دیگری را به کلی نفی می کند. بر اساس همین نگرش است که در اصل سوم از اصول کلی قانون اساسی آمده است: محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی (بند 6 از اصل سوم). اصل نهم برای ...
شأن فرهنگی شخصیت رازی بر شأن پزشکی او غالب است
به گزارش ذاکرنیوز، همایش نقش و جایگاه زکریای رازی در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی یکشنبه پنجم شهریور در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار گردید. در این همایش حسن بلخاری، علی اکبر ولایتی و مهدی محقق به ایراد سخنرانی پرداختند. در ابتدا حسن بلخاری عنوان کرد: شأن فرهنگی شخصیت رازی بر شأن پزشکی شخصیت او غالب است. زکریای رازی 3 کتاب فلسفی مهم دارد که سیرت فلسفی، طب روحانی و علم الهی نام ...
اگر ابن سینا متفکر بزرگی نبود، احتمالا پزشک حاذقی هم قلمداد نمی شد
باید یادآور شد که در متون تمهیدی همین کتاب توجه خاصی به فلسفه شده است. ابن سینا در مقدمه خود به وجود تفارق طب و فلسفه پرداخته و بیان کرده که فلسفه یک بحث نظری درباره کل عالم است و به همین سبب طب به ناچار برای مشخص کردن اصول خود باید به نحو مستمر به فلسفه رجوع کند، به ویژه در مورد شناخت و دقت در عناصری که مقوم وجود انسان هستند و بر مزاج او تأثیر می گذارند. وی با اشاره به اینکه پزشک فقط ...
انحراف مسلمانان درغیاب حرکت فکری/وظیفه ما تکرار سخن پیشینیان نیست
تعلق دارد، تکرار کرده و با فلسفه افلاطون، ابن سینا و سهروردی خو گرفته ایم. گویی که وظیفه ما پاسداری از میراث گذشتگان است و بس! غافل از اینکه بسیاری از بحث های آنان، هم اکنون محل اشکال جدی قرار گرفته اند. ما نه تنها دانش تجربی، ستاره شناسی و علوم انسانی جدید را جدی نگرفته ایم، بلکه به تحقیر آنها نیز می پردازیم. هنوز هم از عقول آسمانی و از معقولات کلی خودمان که موجوداتی مجردند و در حافظه ...
لیست امید از توسعه سیاسی تا عقب ماندگی عقلانی!/ وزیر جوان ارتباطات به داد مشترکان می رسد؟
همین ارزیابی وفادار ماندند یا 90 درصد کار و بار دولت بر دوش وزارت خارجه افتاد؟ 10- یا از باب مثال، اگر مقوله خرید چند فروند هواپیما را از عملکرد وزارت راه و شهرسازی استثنا کنیم، چه آورده مهم دیگری در حوزه حمل ونقل یا مسکن مردم، در سبد عملکرد این وزارت می ماند؟ آقای روحانی در مجلس گفتند من آقای آخوندی را می خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم، هر روز نیاید به من بگوید پول از کجا بیاوریم و ما ...
راز قبر "رازی" چیست؟
آوازه یافت و در واقع ماندگاری نام وی در تاریخ بیشتر به واسطه دانش وی در پزشکی بوده است. رازی در ری به تحصیل نجوم، ریاضیات، فلسفه، کیمیا و موسیقی پرداخت و از میانسالی به دانش پزشکی علاقه مند شد و رفته رفته چنان مهارتی در این علم پیدا کرد که به زودی رئیس بیمارستان ری شد و بعدها همین وظیفه را در بغداد پیدا کرد. تجربه طولانی او با بیماران مختلف به توانایی زیادش در مشاهده و تقدیمه ...
ولایتی: رازی به لحاظ طب بالینی جامع ترین طبیب است
...، گفت: دکتر ولایتی ظرف 30 سال گذشته در احیای مباحث تمدن فرهنگی این کشور زحمات زیادی کشیده اند و جا دارد با حضور وی روز بزرگداشت رازی به سکوت نگذرد. وی در مورد جایگاه فلسفی زکریای رازی، گفت: رازی سه کتاب با نام های طب روحانی، علم الهی، سیرت فلسفی دارد علم الهی امروز در دسترس نیست و اخیرا با چاپ کتابی تحت عنوان ابن سینا به اسم رازی توهین شده است. بلخاری در این باره اظهار کرد ...
در گرداب نبوغ
به کتاب فوق برانگیخت. در این کتاب، نیچه سقراطی را معرفی می کند که رو به موسیقی می آورد و از سقراط عقلانی مطرح شده در رساله های افلاطون فاصله می گیرد. درواقع سقراط آرمانی نیچه که ساز به دست می گیرد، دیگر معرفت شناسی و دشمن سوفیست ها نیست. او (سقراط) جهان یونانی آرمانی نیچه را همپای آیسخولوس، اوریپید و سوفوکلس به پیش می برد. نیچه در کتاب های بعدی اش، باز هم به تعریف خود از مفهوم نبوغ و ...
برخی ابن سینا را یک خردستیزمی دانند
، طب پزشکی فکر است. جالینوس، پزشک بلند مرتبه کتابی دارد که در آن می گوید طبیب فاضل باید فیلسوف هم باشد. ابن سینا جامع همه علوم زمان خودش بوده و آثار خود را هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی می نوشته است. این پژوهشگرتاریخ پزشکی اسلامی ادامه داد: ابن سینا علی رغم اینکه آثارش غرب و شرق عالم را گرفته دشمنانی هم داشت. به عنوان مثال کتابی به نام حدوث العالم منتشر شده که در آن از ابن سینا به بدی یاد ...
وَلایت به مثابۀ باطن و بنیاد وِلایت و امامت
به گونه ای دیگر خواهد شد و در فهم معنای آیات (از جمله سوره نساء آیه 59 و سوره مائده آیه 55) و روایات در این باره گشایشی پدید خواهد آمد که در غیر اینصورت منتفی خواهد بود. از طرفی این بحث نشان خواهد داد که قول مشهور فخر رازی در باب علم که از مقوله اضافه است نمی تواند به صفت ذات اضافه در نفس عالم تلقی گردد و تصور وی ظاهراً به اضافه محض باز می گردد که این امر خود البته در آثار فلسفی و کلامی وی قابل ...
سهروردی و غزالی
سهروردی را با دکارت مقایسه کنیم به نظرم هر دو قائل اند که ماهیت جسم امتدادی دارد، یعنی هر جسمی تعینی دارد. در نظر سهروردی جسم خودش قابل تعین نیست و آن را به عالم ملکوت نسبت می دهد. بحث دیگر مربوط است به رمز تمثیل که در حکمت اشراق و مشکات الانوار غزالی مطرح است. خلاصه، سهروردی بعد از حمله غزالی بر فلسفه یک نظام فلسفی حاکم کرد و فلسفه را نجات داد. اما اینکه چرا غزالی در ایران موفق نبوده باید گفت چون فردی مانند سهروردی بعد از او آمده و فلسفه اشراق را تأسیس کرده و فلسفه با آن توانست به حیاتش ادامه دهد. ...
تفسیر صراط مستقیم شیخ شلتوت بر مبنای حد وسط
. قاعده حد وسط ارسطو فیلسوف یونان باستان و شاگرد افلاطون در خصوص فضیلت نظریه معروفی داشت که قاعده طلائی معروف است. براساس این نظریه که آن را قاعده حد وسط نیز می دانند، فضیلت حد وسط بین افراط و تفریط است که هر دو رذیلت هستند. نفس این نظریه می تواند دارای اشکالاتی باشد. حد وسط یا اعتدال طلایی از نظر ارسطو چنین بیان شده است که آنچه زیباتر است آن چیزی است که اعتدال و عدلش ...
باز هم تکرار کنید!/ بازگشت سفیر قطر به تهران و پازل معادلات منطقه ای/ ادعای دولت، آبروی مجلس
چکش است که فرو می رود؛ پس، هر چکش سازی سر چکش را محکم خواهد ساخت. ولی، نکته مهم این است که هیچ چکش سازی سر چکش را به این دلیل، تا می تواند سترگ نمی سازد. چکش نجاری با چکش آهنگری متمایز است و این هر دو با چکش کاشی کار متفاوت ساخته می شود. سر هر چکش را متناسب با غایت آن می سازند. به این می گویند "قانون طلایی اعتدال" که مایملک ارسطو است؛ منظور او این است که برای معتدل بودن، باید جوهر و پر رنگی هر کاری ...
تاکید خسروپناه بر نوآوری های ابن سینا در نظام فلسفی
شارحان و منتقدانش متفاوت است و اگر بخواهیم متفکری را بی واسطه بشناسیم بهتر است از طریق شناخت آثارش اقدام کنیم. وی با بیان اینکه ابن سینا فیلسوف جامعی بود و در زمینه های مختلف قلم می زد ادامه داد: وی در سن 58 سالگی صاحب آثار متعددی که نشان دهنده بلوغ اوست. وی همچنین نظام فلسفی ای داشت که گرچه در آن از ارسطو و نوافلاطونیان بهره برده بود اما صاحب نوآوری هایی هم بوده است. وی با ...
ابن سینا با ذهن و عین کار دارد/ نگاهی به آثار مهم شیخ الرئیس
ترین راه شناخت یک شخصیت فکری رجوع به آثار اوست. در بخش اول همایش که به " احیاء آثار " اختصاص داشت نجفقلی حبیبی به سخنرانی پیرامون کتاب قانون ابن سینا پرداخت. وی گفت: وقتی شروع به تصحیح کتاب قانون کردم با سختی های زیادی مواجه بودم از جمله عدم آشنایی با مطالب پزشکی و طب که کار تصحیح را برایم بسیار دشوار می کرد. بنیاد بو علی سینای همدان این مسئولیت را بر دوش من گذاشتند تا کتاب قانون را تصحیح ...