سایر منابع:
سایر خبرها
معرفی حجت الاسلام دکتر سوزنچی، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)
...، 26/11/1388 . ولایت فقیه و شبهات آن، همایش کانونهای فرهنگی دانشگاه زاهدان، مشهد: 22/12/1388 . ابعاد امامت در زیارت آل یس، دانشگاه علم و صنعت، 27/1/1389 . تحلیل و تداوم اندیشه های استاد مطهری در حماسه حسینی، دانشکده نفت آبادان، 9/2/1389 . تحلیلی از ابعاد سیاسی-عرفانی شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها، تهران: دانشکده فنی، 20/2/1389 . بصیرت دینی در قرآن کریم، همایش ...
حجت الاسلام قمی: باید اراده کرد برای مبارزه/هدف اصلیِ دیدار، استمزاج فضای طلاب بود/یک جور نمی جنگیم که ...
شیخ فضل الله تا مدرس و کاشانی و... در آن فعالیت داشتند. شهید مدرس هم اینجا بساط درس و بحث پهن کرده. کاشانی هم همین طور. این حوزه خیلی حوزه اجتماعی و سیاسی ای بوده. سیاست در آن خیلی پُررنگ بوده. مراودات مستقل و گاهاً حتی متأسفانه وابسته در دوره حاکمیت قبل با حکومت داشته. بسیاری از قوانین توسط حوزویانِ حوزه تهران نوشته شده. خصوصاً آن موقع ها که حوزه قم خیلی نضج نگرفته بود. مرحوم آشیخ عبدالکریم تازه ...
ماه ذی حجه و حج قرآنی
...> 3) اعمال عمره تمتع از مسجد شجره و یا جحفه، به گونه ای آغاز می شود که هر مسلمانی از هر جا آمده، از آنجا با دیگران یکسان است و با ندای لبیک اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک و الملک، لا شریک لک لبیک همه به سوی مسجدالحرام روان می شوند و اعمال عمره تمتع را در درون مسجد الحرام و صفا و مروه برگزار می نمایند. اعمال حج را از سرزمین مکه با احرام و تلبیه آغاز و با رفتن به عرفات و مشعر و ...
اجرت نایب جان باخته در فاجعه منا
اجرت اوست. نظر بیشتر فقیهان در مورد بحث اول (اجزاء و عدم اجزاء) این است که اگر نایب بعد از اینکه احرام بست و داخل حرم شد، از دنیا برود، مُجزی از منوبٌ عنه خواهد بود. در مقابل، برخی از فقها؛ مانند شیخ طوسی، ابن ادریس و بعضی معاصران، صِرف احرام را برای اجزای حج نایب کافی می دانند، ولو اینکه وارد حرم نشده باشد. هر دو گروه در این زمینه به روایات استدلال کرده اند، (محمد بن حسن حرّ عاملی، قم ...
نقش مقام ابراهیم، نماز طواف، موضوعیت مکان، خلف مقام در نماز طواف
مکه نیز جایز شمرده، معرض عنه اصحاب بوده و قابل استناد نیست. (نجفی، ج19، ص320) البته اگر دلالت این روایات برای طواف واجب پذیرفته شود، اطلاق داشته و در نتیجه نماز در هرنقطه ای از مسجد جایز خواهد بود؛ اما با توجه به اشکال مطرح شده نمی توان چنین اطلاقی را پذیرفت. پی نوشت: [1]. عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی مَحْمُودٍ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا(ع) أُصَلِّی رَکْعَتَیْ طَوَافِ ...
آموزه های اسلامی و مکان های مقدس
. در بین مسلمانان پذیرفته شده است که مردم در ادای مناسک در مسجد الحرام و غیر آن برابرند؛ مگر رویه ای در پیش گیرند که از نظر شریعت اسلامی نادرست است؛ مثل طواف حائض. (ابن عاشور، محمد بن طاهر، ج 17، ص172، بی تا.) برخی دیگر از دانشیان تفسیر توضیح می دهند که در تفسیر جمله (سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ)، مفسران بیانات گوناگونی دارند؛ بعضی گفته اند منظور این است که همه مردم در مراسم ...
حادثه منا و قضا و قدر الهی (نقد توجیه وهابیت)
، ماجرای ولایت یزید را به قضا و قدر الهی نسبت داد و اختیار بندگان خدا را در آن نفی کرد. (شریف رضی، ج1، ص167، 1413ق.). همین نگرش و شیوه باطل در سخنان ابن زیاد علیه اللعنه نیز دیده می شود. وی پس از واقعه کربلا به حضرت زینب(علیها السلام) گفت: کیف رأیتَ صُنعَ الله بأخیک وأهل بیتک ؛ دیدی که خدا با برادر و اهل بیت تو چه کرد؟ ، (الکوفی، احمد بن اعثم، ج5، ص132، 1411ق.). زینب کبرای(علیها السلام) در ...
بررسی فقهی شرایط منوب عنه
...، فلعدم قصور فی أدله النیابه بالنسبه إلیه، و عدم شمول التکلیف له لا یمنع من شمول إطلاق أدله النیابه له ، (خویی، معتمد العروه الوثقی، ج2، ص24). از میان سه قولی که بیان شد، نظر سوم (یعنی تفاوت قائل شدن بین کودکان ممیز و کودکان غیر ممیز) ترجیح دارد؛ زیرا ادله جواز نیابت از صبی، انصراف در صبی ممیز دارند و شامل صبی غیر ممیز نمی شوند. اما آن چه که در صحیحه عبدالله بن سنان آمده، قضیه ای در واقعه ...
بررسی فقهی شرایط استیجار در حج
.... وی برای اثبات دیدگاه خویش (عدم لزوم قصد) به احادیث ذیل استدلال نموده است: 1. صحیحه ابن أبی حمزه و حسین بن أبی علاء : عَنْ أَبِی عَبْدِ الله(ع) فِی رَجُلٍ أَعْطَاهُ رَجُلٌ مَالًا لِیَحُجَّ عَنْهُ فَحَجَّ عَنْ نَفْسِهِ ؟ فَقَالَ : هِیَ عَنْ صَاحِبِ الْمَالِ. (حرّ عاملی، 1409ق. ، ج11، ص193، ح1، باب 22، ابواب النیابة فی الحج). 2. مرفوعة محمد بن یحیی: عَنْ مُحَمَّدِ ...
حج و اخلاق از نظر نراقی
پروردگار و موجب تزکیه نفس می داند و از نظر عرفانی حج صفای نفس را بالا می برد، کبر و غرور را می زداید و روح انسان را جلا می بخشد. نراقی نخستین مرحله این حرکت را بیرون آمدن از خود و تعلقات مادی می داند و بر این باور است که فرد با بستن احرام از انواع تعلقات مادی و انواع امتیازات و تفاخرات و زخارف رها می شود تا حالت فرشته گونه پیدا کند. حج، آثار تربیتی عظیمی دارد؛ یکی از این آثار ، شناخت و آشنایی ...
جاهلیت دیگری هم در کار خواهد بود
از اهل بهشت هستی] و نفرمود که تو هم از اهل بیت هستی. و این آیه در همانجا نازل شد که جز این نیست که خداوند می خواهد هر گونه پلیدی را از شما اهل بیت ببرد و شما را آن طور که شاید و باید تطهیر کند. نزول این آیه در خانه ام سلمه بدین صورت، از امامان شیعه، و نیز از بسیاری از صحابه دیگر مانند ابن عباس، سلمان، ابوسعید خدری، جابر بن عبدالله انصاری، انس بن مالک، سعد بن ابی وقاص، عبدالله بن جعفر ...
بالاترین اعمال در روز عرفه
دنیا رفته اند. از ابراهیم بن هاشم که از بزرگان شیعه است چنین نقل شده که: عبد اللّه بن جندب را در سرزمین عرفات دیدم که در روز عرفه، غرق در دعا و راز و نیاز بود. دست های خود را به سوی آسمان بلند کرده بود و اشک از چشمانش سرازیر بود و فراوان گریه می کرد. در پایان نزد او رفتم و گفتم: وقوف و عبادت هیچ کس را مثل تو ندیدم. گفت به خدا سوگند، فقط برای برادران مؤمن دعا کردم، زیرا از امام موسی کاظم(ع ...
عرفه؛ قرارگاه سوزها و ندامت ها
...، تفکر و تامل در گذشته و آینده، برآورده شدن حاجات و توجه ویژه خداوند متعال به بندگان از جمله آن هاست. عرفات، میعادگاه بخشش آنچه از روایات و دعاهای اهل بیت(ع) در این روز به دست می آید نشانگر آن است که پروردگار هستی این روز را برای مناجات خود انتخاب کرده و نعمت های مادی و معنوی خود را در یوم الله عرفه بر بندگانش ارزانی داشته است. امام صادق(ع) در یکی از روایات می ...
اعمال کامل شب و روز عرفه
بِحَقِّ تَوْرَاةِ مُوسَی وَ إِنْجِیلِ عِیسَی وَ زَبُورِ دَاوُدَ وَ فُرْقَانِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَی جَمِیعِ الرُّسُلِ وَ بِآهِیّا شَرَاهِیّا اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ تِلْکَ الْمُنَاجَاةِ الَّتِی کَانَتْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ مُوسَی بْنِ عِمْرَانَ فَوْقَ جَبَلِ طُورِ سَیْنَاءَ، و از تو درخواست می کنم به حق آن نامت که در میان گنجینه ای از گنجینه های توست ...