سایر منابع:
سایر خبرها
سومی به خودی خود حق مداخله در این میان را ندارد. هیچ قدرت دیگری وجود ندارد مگر اینکه شکل قانون پیدا کند که آن بحث دیگری است. به عبارت دیگر اجبار وجود ندارد و اگر الزامی هست، الزام منطقی است. خصوصیت الزام منطقی این است که از یک ضرورت هستی شناختی و از یک واقعیت خبر می دهد . مثل اینکه الان بیرون هوا گرم است و من به شما می گویم با پالتو بیرون نرو. ولی این نهی من معطوف به قدرت نیست. شما با پالتو بروید ...
قرار می دهد. وی افزود: اگر همه هستی را انسان کبیر بدانیم، اعظم مصائب که تعلق به همه خلقت دارد و بستر تحقق ایمان است، در عاشورا اتفاق افتاد. این مصیبت، مصیبت خاص هفتاد و تن نبود که آسمانها هم بر آن گریه می کنند.(بَکَتِ السّماءُ علی الحسین اربعین یوماً بالدَّم – مناقب آل ابیطالب، ج3، ص212) فهم و تفسیر آفرینش با این مصیبت انجام می شود که ماهیت از اویی و بسوی اویی را نشان می دهد. ...
هفتاد بار به صورت واجب تکرار می شود. قرآن و پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) همواره مردم را به مطالعه و فهم و درک ظرایف خلقت خدا که در حقیقت آثار رحمت اوست تشویق می کرده اند تا از این طریق بیش از پیش به توحید گرایش پیدا کنند و به این وسیله خود را به رحمت واسعه حق برسانند . کتاب توحید مفضل نمونه ای از آموزه های حضرت امام صادق (علیه السلام) در باب ...
درخواست لقای ولی خدا شروع می شود و نشان دهنده ی شدت عطش روحی و اشتیاق انسان به درک وجود امام زمان(ع) است و البته همراه با تقاضاهایی است که انسان برای خود از خدای متعال دارد، و برای به استجابت رسیدن این درخواست ها، آن هم نه فقط در دنیا، بلکه هم در دنیا و هم در آخرت، با صلوات بر محمد و آل محمد(ع)، توجهی دوباره به ساحت اولیای خاص خدا پیدا می کند و در پایان، تقاضای شفاعت و همراهی همیشگی و وصال بی ...
: الخطبة قال ابو منصور: والذی قال اللیث: ان الخطبة مصدر الخطیب، لا یجوز الا علی وجه واحد و هو أن الخطبة اسم الکلام الذی یتکلم به الخطیب فیوضع موضع المصدر. قال ثعلب: خطب علی قوم خطبة فجعلها مصدرا: قال ابن سیده: و لا ادری کیف ذلک الا ان یکون وضع الاسم موضع المصدر و ذهب ابواسحاق الی ان الخطبة عند العرب: الکلام المنثور المسجع و نحوه. [2] محدثی، فرهنگ عاشورا، 163 .. [3 ...
روایات این است که علم حضرت حق بدون معلوم میباشد منطبق بر منطوق یا مفهوم کدام روایت است؟ کدام روایت به صراحت برای مدعی قابل ارایه است که تعبیر علم بلامعلوم ، با تأکید بر واژه صریح ، در آن وجود داشته باشد، بدون نیاز به افزایش و کاهش یا تفسیر و تعبیر موافق و مخالف؟ آیا میتوان فهم مطلوب خود از تعبیرات مخالف حتی با ظاهر الفاظ روایات را، به واژه صریح نیز آراست تا مقاصد غیر علمی مانند تکفیر و تفسیق ...
؛ در اینجا به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم. 1. گذشتاز خطای دیگران گاهی بخشش و احسان، در قلب انسان تجلی می کند. یکی از مصادیق بخششِ قلبی، عفو یا گذشت از خطای دیگران است. گذشت از درجات تقوا و زهد، نوعی رهایی و وارستگی است و گامی در جهت پیمودن راه حسین (ع) و آشتی با خداوند می باشد. یکی از زیباترین بخشندگی ها، آن است که در هنگام قدرت انجام شود. امام حسین (ع) فرمود: إنَّ أعفَی ...
، إنّه خیرُ ناصرٍ و معین. برای پاسخ به سؤال حضرتعالی، اول باید به معنا و مبنای شعائر اشاره کنم و بعد می توانیم به رمز ستیزِ استعمار با آن بپردازیم. مستحضرید که شَعائر، جمعِ شَعیره به معنایِ نمود، نشانه و علامت است و شعائر مذهبی، حکمِ جلوه ظاهری و وِجهه عملیِ دین را داراد. دین، هر چند ریشه در دل و باور قلبی انسان ها داشته و لذا قرآن کریم جایگاه اصلی آن را در قلب مؤمنین سراغ می گیرد: اُولئِکَ ...