سایر منابع:
سایر خبرها
ریشه این گرفتاری ها دولت است/ در این 5 سال برای مردم چه کرده اید؟
مردم نیوز : مراسم گرامیداشت حماسه 9 دی با حضور روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و عزت الله ضرغامی در فرهنگسرای امام برگزار شد. حجت الاسلام حسینیان در این مراسم 9 دی را یوم الله دانست که بعدها نقطه عطفی در تاریخ انقلاب شد. وی افزود: مسأله فتنه یک اصطلاح ادبی در ادبیات سیاسی تشیع است فتنه به معنای شورش علیه امام به حق و رهبر شرعی و قانونی است. اصل اصطلاح فتنه از این روایت ...
تلاش مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین/ گرانی چندصد تومانی لبنیات مردم را نگران کرد/ سنگین ترین ...
شرایط اقتصادی در جامعه تعیین شود و رشد قیمت آنها با شیب کند باشد. علی اصغر یوسف نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره جلسه دیروز این کمیسیون گفت: در نشست کمیسیون تلفیق با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و زنگنه وزیر نفت چند موضوع مختلف درباره نرخ حامل های انرژی و کلیات بودجه مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: ابتدا باید توجه داشت مصوبات کمیسیون ...
انتشار کتاب زندگی و مبارزات آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
و حتی اندیشه های آیت الله کاشانی وجود دارد پاسخ مفصل و قانع کننده ای داده است و تلاش کرده هر نوع شک و شبهه درباره زندگی و اندیشه این شخصیت مبارز و ملی ارزشمند تاریخ معاصر را بزداید. در این کتاب به سئوالات و شبهاتی درباره ارتباط با انگلیسی ها، ارتباط با آمریکایی، علل انتقادات وی به دکتر مصدق و گروه های ملی گرا، رابطه آیت الله کاشانی و نواب صفوی و فداییان اسلام، فعالیت ها، ارتباطات و ...
دیدگاه ها در تبیین مفهوم محاربه
مانند ابن عمر مراد از آیه را مرتدان دانسته؛ چراکه آیه در مورد عرینیین (3) نازل شده است (طوسی، 1407ق، ج 5، ص457 ). مقاتل بن سلیمان نیز در تفسیر خود محاربه را به شرک معنا کرده، سپس در تبیین محاربه با خدا و رسول آن را به کفر بعد از اسلام تفسیر می کند (بلخی، 1423ق، ج 1، ص472). بنابراین آرای ارائه شده در دو بخش امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی بررسی می شود. 1-6. دیدگاه های معطوف به امنیت اقتصادی ...
محاجۀ حزب اللهی با منتقد سکولار/ دفاعیه ای از اصحاب 9 دی
...، اما مشکل هنگامی است که بخواهید از این موضع داعیه گری و استدلال و اظهار حقانیت نمایید. بااین کار، شما خود را دربرابر عظمت قرار داده اید، پس تحقیر می شوید، خواه این تحقیر به نتایج عملی بینجامد یا نینجامد متأسفانه فقط شکست دربین نیست، خیلی فراتر از آن، اساساً شما وجود ندارید یعنی چیزی بیشتر تداوم صرفِ تاریخ معاصر ایران نیستید. شما ها حتی اگر در اوج سواد و فضیلت باشید، چیزی بیشتر از ...
امام موسی صدر ابعاد اجتماعی دین را با عنوان ادیان در خدمت انسان برجسته می کند
خود ایشان در واقع آزادی برای حرکت به سمت خیر و ثواب است. ایشان می گوید: تنها اختیار و آزادی و اراده نمی توانند برای انسان فضیلت ایجاد کنند بلکه همه کرامت و فضیلت انسان در این است که راهِ خیر و ثواب اختیار کند . این بحث را متفکرین دیگر معاصر مانند استاد مطهری خوب مورد بحث قرار داده اند که آزادی یک ارزشِ مشروط است (و نه مطلق). حتی این مسئله را در باب عدالت هم ظاهراً بحث می کنند که آیا ...
عدم وجود تعینات در ذات الهی
کنت ذاعین فی الحق عین الخلق ان کنت ذا عقل: اگر دیده بصیرت بین داری، مخلوق را عین حضرت حق می بینی و اگر صاحب عقل و خردی، در حق تعالی عین مخلوقات را می بینی. (ابن عربی، بی تا، ج 3، 290) بنابراین، عبادات تمام فِرق موحد و غیر موحد، با مقدمات فوق مشروعیت می یابد می کند که این مشروعیت، همان پلورالیسم دینی در اصطلاح غربی آن است. ث) تعارض با ابداع الهی در مبنای ...
دشمنان شهید بهشتی چه کسانی بودند/ نگاهی به مستند ترور سرچشمه
مردمی بودن، حزب جمهوری اسلامی و آیت الله بهشتی دبیرکل آن را با عنوان حزب چماقداران و انحصارطلبان هر صبح و شام مورد تهاجم تبلیغاتی و سیاسی شان قرار می دهند. البته مجاهدین خلق(منافقین) در این میدان تنها نیستند. بسیاری از گروههای چپ و راست، خاصه جبهه ملی و نهضت آزادی که نمی توانستند بطور علنی با امام خمینی تسویه حساب کنند، آیت الله بهشتی را به عنوان سیبل سیاسی انتخاب کرده اند. منافقین آیت ...
امکان تحول نفوس از مرتبه سخافت تا مرتبه خلافت
به گزارش دیدبان ، چکیده تغییر جهان یکی از عمده ترین خواسته های انسان معاصر است که بدون تفسیری از جهان و انسان و حقایق مرتبط با آن دو و نیز سامان حیات انسان بر پایه آن امکان نمی یابد. این بدان معنا است که هر تحولِ عینیِ مبتنی بر حکمت عملی اعم از اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن در پیوند با برداشت های نظری مرتبط با حکمت نظری است. طرح نظریه حرکت جوهری ملاصدرا در حکمت ...
نشست دانش اقتصادی و مسأله رئالیسم قسمت اول
مربوط می شود. خود ماکی از لفظ مفروضات به این لحاظ سخن می گوید که تا کنون به چالش ها و انتقادات رئالیستی مطرح شده در خصوص مفروضات اقتصادی پرداخته نشده و حتی در روش شناسی هم به این موضوع اشاره نشده است. به این معنی وقتی ماکی تقسم بندی از انواع رئالیسم ارائه می دهد و معتقد است اگر ما رئالیسم را به عنوان یک اصطلاح و طیفی از آموزه هایی درباره ی علم، اخلاق، زیبایی شناسی و همه ی این ها به کار بگیریم، به ...
امامت دیانت را ترسیم می کند/ بازاندیشی در ماهیت جمهوری اسلامی
.... تمایل به انضمامی سازی سیاسی ایدۀ مطلق، حقیقتی کهن و نیرویی بالقوه است که ما (جامعه ایرانیِ علوم اجتماعی مدرن) نمی دانیم چطور توانسته در اوج تاریخ مدرن کشور ما محقق شود. چرا نمی دانیم؟ زیرا بررسی ها پیرامون شیوۀ تحقق آن ما را در موقعیت دانایی به نیرو یا منطق ظهور آن قرار نمی دهد. به تعبیر دیگر، با بررسی های جامعه شناختی- تاریخی به فلسفۀ آن نمی توان رسید یعنی نمی توان فهمید که چرا محتوا یا ...
علم حق از دیدگاه ملاصدرا
چگونه بوده است؟ به عبارتی دیگر، نحوه تقرر معلومات در علم الهی چگونه بوده است؟ زیرا فرض اول را عقلا نمی توان پذیرفت؛ بنابراین باید درصدد تبیین فرض دوم بود. عرفا و فلاسفه مسلمان هر یک به نوبه خود در صدد تبیین مسئله مذکور برآمده اند که حاصل این تلاش ها در نظریات علم اجمالی درعین کشف تفصیلی صدرالمتالهین، صور مرتسمه شیخ الرئیس ابن سینا، علم حضوری اشراقی شیخ اشراق سهروری، اعیان ثابته منسوب به شیخ ...
اختلاف ادیان حاصل کج فهمی پیروان آنهاست
وی ادامه داد: قطعا شباهت های فراوانی بین عرفان و فلسفه مسیحیت و عرفان و فلسفه اسلامی وجود دارد و می توانیم بگوییم حتی در بخش هایی، فلسفه اسلامی بر فلسفه مسیحی تاثیرگذار بوده و به اصطلاح جریانی در مسیحیت بوده به نام جریان ابن رشدی ها که پیروان ابن رشد، فیلسوف بزرگ مسلمان بودند، اساسا تبادلات فرهنگی خوبی بین مسلمانان و مسیحیان برقرار بوده است، البته متاسفانه در طی جنگ های صلیبی و بخشی از ...
مکتب نجف اشرف؛ نگاهی از بیرون
قرآن مجید و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می باشد معتقد بوده و روش فوق الذکر را تأیید نمی نمایم. یا آیت الله فیاض اظهار می دارند عرفان به معنی کشف حقیقت ها و برداشتن پرده ی جهل از آن و علم به غیب توهمی بیش نیست و حقیقت ندارد و ابن عربی را تا سر حد زندیق معرفی می کنند و درباره فلسفه می گویند: تمایل برخی به علم فلسفه، توسعه و پیگیری مسائل آن، تکیه به آن و صرف وقت در مسائل غیرمهم آن که ...
تفسیرآیات190-199 سوره آل عمران
...> این جمله به منزله بر طرف کردن ایرادی است که ممکن است کسی بکند، و بگوید وقتی حال مؤمنین چنین حالی باشد قهرا باید کافران نقطه مقابل آن را داشته باشند با اینکه می بینیم کفار عیشی مرفه و حیاتی پر زرق و برق و معاشی فراوان دارند در پاسخ خطاب به رسول گرامیش فرموده : (لا یغرنک...) و مقصودش توجه دادن عموم مردم است به اینکه از تقلب کفار در بلاد و از اینکه به اصطلاح همه جا خرشان می رود فریب نخورند که کفار ...