سایر منابع:
سایر خبرها
جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت الله مصطفی محقق داماد
الایام مورد تفسیر مفسران قرار گرفته و سخن درباره اش بسیار گفته اند؛ ولی تاکنون یک سؤال مهم درباره اش مطرح نشده و اگر شده، به آن توجه نشده است: آیا این آیه شریفه صرفاً خبر از هستی چنین شرافتی برای بشر می دهد و هیچ ارتباطی به احکام شریعت ندارد؟ به دیگرسخن خبردهنده گاه خبر از یک واقعیت خارجی می دهد؛ همانند آنکه گفته شود کوه دماوند بزرگ ترین کوه های ایران است . چنین واقعیتی ربطی به قوانین حقوقی ایران ...
جایگاه خردورزی در سبک زندگی
کسی که بر مبنای عقل و خرد زندگی خویش را بنا نهد از چنین الگویی تبعیت خواهد نمود. اعتدال که به معنای میانه روی و عدم انحراف به افراط و تفریط است در تشریع احکام فردی و اجتماعی اسلام کاملاً مورد توجه بوده است و بر همین اساس قرآن کریم اما اسلام را امت میانه و وسط نامیده است.(بقره،آیه 143). در فرهنگ اسلامی نیز نظام هستی بر مبنای عدالت و اعتدال بنا نهاده شده است و انسان کامل نیز معتدل ترین شخصیت در همه ...
فروش مال غیر چیست و چه مجازاتی دارد؟
تبیین مفاهیم و واژگان اساسی بپردازیم. با توجه به اینکه (انتقال مال غیر) یک عبارت ترکیبی است و از واژگان متعدد تشکیل شده است، هر یک از آنها را به طور مستقل مورد بررسی قرار می دهیم: انتقال واژه ی انتقال به معنای زوالِ (از بین رفتن) مالکیتِ مالک نسبت به مال یا اموالِ معین به نفع مالک جدید است، که هریک از آنها را به طور مستقل بررسی می کنیم: انتقال با سابقه ی نقل و ...
خطبه البیان چیست و آیا از زبان امام علی (ع) است؟
.... منم عطارد فضیلت. منم قوس عراک. منم فرقد سماک. منم مریخ فرقان. منم شاهین ترازو. منم ذخیره مردان شاکر. منم تصحیح کننده زبور. منم تاویل برنده تاویل. منم مصحف انجیل. منم فصل الخطاب. منم ام الکتاب. منم ریسمان ابرار. منم صاحب بقره. منم سنگین کننده ترازوی اعمال. منم برگزیده آل عمران. منم بزرگ بزرگان. منم تمامی انعام. منم پنجمین از اصحاب کسا. منم روشنگر زنان. منم صاحب اعراف. منم کمر شکن ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور/ روزنامه کیهان خواستار توبه روحانی شد/ روزنامه جمهوری ...
معناست که پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام را معصوم می دانند و درصدد زیر سوال بردن عصمت آنها نیستند و طبعاً مطلبی که از آنها نقل شده است را باید درست معنا کرد. بی توجهی به این شیوه عقلائی و توصیه شده در این است که موجب می شود بعضی از علما و فضلای ما که برای آنها ارزش زیادی قائل هستیم و جامعه به آنها نیاز دارد، ناخواسته در مسیری قرار می گیرند که یک فرد سیاسی بی اطلاع از مبانی با خرده گرفتن به ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور
. از اصحاب رسانه، سیاسیون، تریبون داران، خطبا و خصوصا علمای ارجمند و فضلای محترم حوزوی انتظار می رود پیش از آنکه مطالب تحریف شده و بعضا هدفمند برخی چهره های سیاسی در رسانه ها را ملاک قضاوت و نقد قرار دهند؛ به اصل جملات بیان شده از سوی رئیس جمهور (که به راحتی از طریق پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری president.ir در دسترس است) رجوع فرمایند که پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) فرمود: انی بعثت لاتمّم مکارم ...
نقد و انتقاد به معنای آشکار کردن عیوب و محاسن است
معنای آشکار کردن عیوب و محاسن است. 2- آقای رئیس جمهور در ابتدای کلامش گفت: هیچ استثنایی در کشور بر این انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور معصوم نداریم. ضمن اینکه پیامبر اسلام(ص) به مردم اجازه انتقاد می دادند . کاملا روشن است که بخش اول کلامش قرینه ای است بر این که منظورشان از انتقاد پرسش نیست؟! 3- قرآن کریم در مورد حق پرسش بلکه وظیفۀ پرسش به هنگام جهل و نادانی می فرماید ...
آقای روحانی خوب تر هست به مطالبات حقه مردم در حوزه رکود، تورم و بیکاری بپردازید
قبول کننده باشد؟ اصلاً می دانید اطاعت کردن رهبر از مردم دارای مفاسد زیادی هست که در سوره حجرات آیه 7 به آن اشاره شده (وَ اعْلَمُوا أَنَّ فیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطیعُکُمْ فی کَثیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ . این مطلبو از دست ندید! یک هزار و 600 اشتغالزایی توسط صندوق کارآفرینی استان مرکزی ) بنابر این مردم موظف می باشند که از رهبر معصوم تبعیت کنند نه برعکس. پنجم: اینکه در ...
منابع مالی حکومت اسلامی
، مالیات اسلامی، انفال، امام خمینی(ره) مقدمه همان طور که حکمت الهی و قاعده لطف، اقتضا می کند تا خداوند حکیم فردی را به عنوان امام، حجت و والی، برای امت خویش منصوب بدارد، مقتضی این نیز می باشد که آن امام، به نحو وجوب، فردی را به عنوان قائم مقام خود در مکان و زمان عدم حضور و غیبت، معین نماید. گواه این ادعا، آیه 142 سوره اعراف است که در آن خداوند متعال می فرماید: وَوَاعَدْنَا ...
یادداشت علامه طباطبایی برای کنگره مبارزه با مشروبات الکی به درخواست آیت الله بروجردی
باشد مانند یهودیت، سازمان تعلیم و تربیت خود را یک سازمان اجتماعی جهانی قرار داده است که سعادت انسانیت را در زمینه مدنیت، که هرگز انسان از وی مستغنی نیست، با ایجاد اتحاد و اتفاق کامل میان افراد، تأمین کند و تشکیل مجتمعی را در نظر گرفته که جزء تشکیل دهنده آن یک انسان خالص متمیز بوده باشد و با سیر تکاملی خود سعادت انسانیّت را صد در صد به دست آورد. و روی این اصل از برای تشکل جامعه مورد نظر ...