سایر منابع:
سایر خبرها
هشدارهای عبرت آموز حضرت فاطمه (س)
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، قصه های قرآنی با تحلیل و تبیین علل و عوامل و نیز آثار و پیامدهای وقایع تاریخی از منظر خدای علیم و حکیم سرشار از عبرت هایی است تا بشر از آنها درس گیرد و به تکرار مصادیق بد و زشت نرود، بلکه بر آن باشد تا با تکرار مصادیق خوب و زیبا جهانی نیک و طیب برای خویش و دیگران بر پا کند. معصومان(ع) به عنوان اسوه های نیک الهی نیز با بازخوانی و تحلیل و تبیین دوران خویش بر ...
گزارش نشست بررسی و نقد کتاب درباب حرف مفت
. هم زمان باید بگوییم که مرزش با مفاهیم مشابه چیست که آرام آرام خود مفهوم روشن شود. این روشی است که متأسفانه میان ما دانشگاهی ها مغفول است و چه بسا یکی از دلایلی که ما در فلسفه و علوم انسانی پیش نمی رویم همین است. یکی از مهم ترین دلایل ارزشمندی کتاب به نظرم همین است که این کتاب خیلی خوب این روش را به کار می گیرد و نشان می دهد که برای فهمیدن حرف مفت باید سراغ دروغ، راست، شیادی و مفاهیم مشابهش برویم و ...
بررسی نقش روحانیت در شکل گیری و تداوم انقلاب/ ساده زیستی و مردمی بودن رمز ماندگاری علما
انقلاب و این نهضت اسلامی به همت امام بزرگوار و این روحیه شجاعانه و حکیمانه که در امام بود انجام گرفت. این انقلاب منشاء آن احساس خطری بود که حضرت امام نسبت به اسلام کردند، احساس کردند در رژیم پهلوی برنامه ها و مشی نظام ستم شاهی، برنامه ها و قوانینی که دارد اجرا می شود همه بر ضد اسلام است و به تدریج دارند آثار اسلام را از بین می برند که لا یبقی من الإسلام إلا اسمه، لذا امام رضوان الله تعالی علیه فریاد ...
گفتاری از مصطفی ملکیان درباره یاوه گویی و ریشه های آن: در مذمت حرف مفت
- جملات وصف الحالی: این قسم جملات در بحث حرف مفت اهمیت دارند. اینها جملاتی هستند که فرد با بیان آنها می خواهد بگوید که در فضای خاصی است. سپاسگزاری یا پوزش طلبی یا تسلیت گفتن یا تبریک گفتن وصف الحالی هستند. برای مثال زمانی که فرد به دیگری می گوید از درگذشت پدر شما در دل من اندوهی هست ، جمله ای اخباری بیان کرده اما زمانی که می گوید درگذشت پدر شما را تسلیت می گویم ، صریحا اعلام نکرده که اندوهی در دل دارد ...
طلاب و روحانیون حتما بخوانند؛ امام راحل در پیام خود به روحانیون درباره آینده انقلاب و حکومت اسلامی چه ...
ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقینا مؤاخذه می شود و هرگز عذر او موجه نیست. ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بی سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت. امیدوارم از نصایح و تذکرات ...
کسانی که کار دشمن را دارند در داخل انجام می دهند تقوا ندارند؛ دین اینها سیاسی است
کردن افکار عمومی مردم است، در جهت دست یافتن به قدرت، به منفعت، به پول است. غربی ها انصافاً در این قضیّه، ورودشان هم خوب است، خیلی بلدند. تبلیغات به معنای غربی -پروپاگاندای غربی- را خیلی خوب بلدند؛ پول درمی آورند، به قدرت میرسند. با چه [کاری]؟ با کنترل افکار عمومی مردم. [امّا]تبلیغ اسلامی مسئله اش این نیست؛ تبلیغ اسلامی عبارت است از تفاهم با مردم؛ بحثِ کنترل نیست، بحثِ تفاهم است؛ ذهن ها را به سمت یک ...
تصریح امام علی (ع) بر الهی بودن حق حکومت
گانه] همه از قریش بوده که نهال آن را در خاندان بنی هاشم کاشته اند. مقام ولایت و امامت در خور دیگران نیست و دیگر مدعیّان زمامداری، شایستگی آن را ندارند معنا نداشت؛ زیرا نظریه انتخاب می گوید مردم به هر شخص واجد شرایط که رأی بدهند و با او بیعت کنند، حاکم است؛ چه از بنی هاشم باشد یا نباشد. از جمله موارد دیگری که حضرت بر حق الهی خلافت و امامت خود تصریح می کند و بزرگان اهل سنت آنها را روایت ...
شادی همیشگی و حقیقی را مال خودتان بکنید
مادامی که منشاء شادی انسان عوامل دنیوی به عبارت دیگر شادیهای مذموم باشد ، این شخص دارای شادی پایداری نخواهد بود به عنوان مثال اگر منشاء شادی انسان متاع دنیوی باشد وقتی خداوند به او عطاء دنیوی داشته باشد او احساس خوشبختی میکند ولی همینکه ضرری به او رسد حالت یاس و ناامیدی بر او چیره می شود اما اگر منشا شادی کسی ، ایمان به خدا و تقوا و عمل صالح و به عبارت دیگر شادی های ممدوح بود چنین شخصی در واقع احساس خوشبختی حقیقی خواهد کرد و دائماً در خود احساس طراوت ونشاط میکند ...
نقد بی رحمانه خودمان چاره کار است
گریزی و برخورد با غرب را توصیه می کرد. پاسخ سوم نیز انداختن بمب فرنگی در ایران و از فرق سر تا نوک پا فرنگی شدن بود که غرب زدگی است. اما در کنار این 3 پاسخ، پاسخ دیگری هم مطرح بود که از زمان انقلاب مشروطه شکل گرفت و ریشه عقب ماندگی را در خودمان می دانست؛ خودمان، یعنی اخلاق و سنت و روش زندگی مان. اما آنچه امروز به آن استناد می کنیم تقریبا از 50سال پیش و با کتاب مرحوم جمال زاده با عنوان خلقیات ما ...