سایر منابع:
سایر خبرها
...، سده ، آیین پیدایش آتش است و روایات متعددی هست در باره دلیل برگزاری آن توسط ایرانیان باستان و در برخی از روایات تاریخی آمده است که چون 100 روز که از زمستان بزرگ می گذشت ایرانیان سده را برپا می کردند. در تقویم کهن ایرانیان مهرآیین، زمستان 150 روز و تابستان 210 روز بود و از ابتدای زمستان (اول آبان ماه) تا 10 بهمن که سده است، 100 روز و از 10 بهمن تا نوروز و اول بهار 50 روز و 50 شب بوده ...
در بین عناصر آب، آتش، باد و خاک، از دوران باستان ایران، آتش پراعتبارترین عنصر و پاک کننده ترین بوده است. در اوستا آمده که آتش فرزند زمین و اهورامزداست و از این رو روشن نگاه داشتن آن نشانه ای اهورایی و شعله ی آتش بیانگر فروغ ازلی می باشد. از این رو است که در آتشکده ها، آتش خاموش نمی شود. در بین جشن های زردشتیان، جشن های زمستانی یلدا، چهارشنبه سوری و سده یا پنجاه به نوروز اعتبار ویژه ای در بین جشن ...
: بهشتم بباید زآتشکده/ چو نزدیک شد روزگار سده بیرونی در کتاب التفهیم سبب نام سده را به عدد صد ارتباط داده و می گوید: این جشن درست صد روز پس از آغاز زمستان که پنج ماه بود و از اولین روز آبان آغاز می شد گرفته می شود زیرا که ایرانیان باستان سال را به دو بخش می کردند؛ تابستان هفت ماهه و زمستان پنج ماهه. این وجه تسمیه و هنگام اصلی جشن به عهد ساسانیان می رسد. وجه دیگر سده آن است که می گویند چون ...