سایر منابع:
سایر خبرها
ملاکِ اعلمیت، اعلمیت در فقهِ فرمانروایی و فقه مدیریت جامعه؛ فقه نظام و فقه کلان است. البته باید در همه فقه عالم باشد، اما اعلمیتش باید در این رشته باشد. لذا اگر دو فقیه داشتیم که یکی در فقه خرد و دیگر در فقه کلان اعلم بود؛ فقیه اعلم در فقه کلان بر فقیه أعلم در فقه خرد مقدم می شود.
و تظاهرات علیه حکومت فراخواند و خواهان تغییر حکومت شد. نکته مهم دیگری که امروز در جامعه ما مورد بحث قرار گرفته این است که آیا می توان به عملکرد معصوم در حکومت، انتقاد نمود؟ آیا عوامل منصوب از جانب معصوم (به نصب خاص یا عام)، در جایگاه معصوم هستند؟ و اساساً، پرسش و نقد از معصوم در سایر حوزه ها از جمله در فقه و .... به منزله عدم اعتقاد به عصمت است؟ درباره حکومت معصوم باید به چند ...
هم می گذاریم به این دید اجمالی می رسیم که از نظر شرع، این رنگ هم، رنگ مطلوبی است. موارد این رنگ را در بحث پیش آوردیم، اختصاراً یکی کاخ یاقوتی قرمزرنگ در بهشت، دیگری درخت یاقوتی قرمز در بهشت و دیگری بنا شدن کعبه بر روی یک سنگ قرمز است. دو مورد دیگر را هم بیان می کنیم که مطلوبیت رنگ قرمز از آن ها استفاده می شود. اول اینکه در برخی از روایات در تعریف شهر قم مطلبی وارد شده است و بعد از تعریف از شهر قم ...
نقش مصلحت در احکام الهی مصلحت در فقه اسلامی به عنوان پایه جعل و تشریع احکام شرعی است و علاوه بر آن، منبع استنباط احکام شرعی و همچنین پایه مدیریت و اداره جامعه و صدور حکم حکومتی استفاده می شود و می تواند در مرحله اجرای احکام، بالاخص حدود نیز مدّ نظر قرار گیرد. فقهای امامیه در ابتنای احکام شرع اسلام بر مصالح و مفاسد متفق القولند؛ یعنی آنچه واجب شمرده شده دارای مصلحتی و آنچه ...
داده است. (همان) 22- دانشمندانی بردباراند: وَ أَمَّا النَّهارُ فَحُلَماءُ عُلَماءُ،...: و اما در روز آن ها دانشمندانی بردبارند. قال الله تعالی: خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ خداوند تعالی خطاب رسول مکرمش می فرماید: عفو را لازم گیر و به کار پسندیده امر نما و از نادان دوری کن. (اعراف، 199) از ام المومنین عایشه(رض) روایت است که: رسول ...